Jump to content

The Woodstock Workshop. Vi pusser opp trestokker...


Recommended Posts

Nå er det straks klart for å legge første strøk Raudolje, men.... jeg tør ikke starte før jeg er 100% sikker på at jeg gjør riktig.

 

1. Skal den tynnes ut med noe det første, eller de første strøkene?

2. Jeg vet den skal påføres tynt. Stokken min er tørr som Sahara og oljen vil garantert forsvinne rett inn. Et strøk, vente 3-4 timer og så nytt? Om det forsvinner rett inn, skal jeg legge på mer eller vente 3-4 timer?

 

Jeg har forstått det slik at man skal påføre hver 3-4 time i 2 døgn, deretter morgen og kveld helt til stokken ikke trekker så mye mer og bruker ca 24 timer på trekke inn(slik at overflaten fremdeles er litt klebrig). Dette er tidspunktet hvor jeg kan begynne med porefylling mener jeg å huske.

 

Kan noen gi råd/korrigere meg på ovenstående?

 

Takker og bukker!

Link to comment
Share on other sites

Første strøk. Det ser ut som om jeg skal bli godt kjent med porefyllingsteknikken.. Legg merke til børsten oppe til høyre, den kommer fra hårklippmaskinen min

normal_IMAG3202.jpg

 

Børsten har bust i begge endene, og med den tynne klarte jeg å forsyne alle hull i stokken, pluss krinkelkroker, med litt raudolje. Jeg har forresten fått en Special Edition av Raudnakkes olje. Den skal hindre nøttetreet mitt å blir mørk brunt/sort.

normal_IMAG3208.jpg

Link to comment
Share on other sites

Holder på med samme prosessen på en haglestokk. Har til nå brukt en ca. halv flaske Raudnakkeolje i løpet av ca 3 uker. Ser at det nå tar mye lengre tid, før olja har trukket inn i stokken. Har ikke påført nytt, tynt lag før det foregående har trukket helt inn. Så her lønner det seg å være tolmodig og ikke ta på for mye i gangen.

Link to comment
Share on other sites

Gjør jeg noe galt om jeg oljer oftere enn morgen og kveld nå? Jeg startet for 4 dager siden og oljet hver 3-4 time i 2 døgn før jeg gikk over til morgen og kveld. Slik jeg ser det, så tørker det godt inn mellom hver gang.

 

Med sånne tanker, er jeg da smittet av sykdommen "hastverk" i denne sammenheng?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forresten en original M98 fra 1936 men tysk stempel i treet. Har lyst å pusse den opp så det holder, men vil stemplene forsvinne og våpenet er plutselig ikke "originalt" lenger.

 

Hva sier man til det? Er min idè om å beholde våpenet så originalt som mulig bare tull? De er jo ikke akkurat sjeldne. Idet jeg skrev dette så kom jeg på at det bare er å blåse i det siden et stykke i kolben er erstattet og ser ikke bra ut. Så lenge går det mellom hver gang jeg holder i våpenet..

 

Uansett, om jeg skulle fått tak i en hel og fin original stokk, men den tyske ørnen og det hele, er min tanke om å holde det originalt unødvendig all den tid det finnes mange av disse?

Link to comment
Share on other sites

...er min tanke om å holde det originalt unødvendig all den tid det finnes mange av disse?
Ja, og nei. Det er helt avhengig av hva du ønsker for våpenet. Min Karla vil jeg aldri gjøre noe stort med, men det kan nok tenkes at hun vil få en runde eller tolv med stokkolje. Så lenge du kun setter inn med olje, kan jeg vanskelig se at du vil fjerne merkingene, men det er andre her som kan mer om det enn meg.
Link to comment
Share on other sites

Tanken var å sikle, pusse og kose med olje, porefylling, sikkativ og polere. Siden våpenet er fra 1936 er det lagd av det beste stål, så kjekt å ha for en som er interessert i krigshistorie som jeg er.

 

Jeg husker ikke helt, men stålet ble gradvis(eller nokså plutselig), mye dårligere mot slutten av krigen når man legerte med "det man hadde får hånd".

 

Skal jeg "ødelegge" originalen kan jeg like godt bygge den fullstendig om og ha et greit jaktvåpen.

 

Mulig man kan preservere området med stemplene og behandle alt annet?

Link to comment
Share on other sites

På tide med et par tre bilder

 

20 syltynne strøk er nå på plass og jeg ser nå mye liv som ikke var spesielt synlig før. I tillegg kan vi se tabbene jeg har gjort med nettskjæringen som skyldes litt røff makt kombinert med feil nålefil i det Biltemasettet. Anbefaler kun den ovale der egentlig.

 

Nederst på kolben der et det lyst område. Hvorfor er det der og kan noe gjøres for å få det jevnere? Jeg mener å ha behandlet alt likt.

IMAG3227_red.jpg

 

Jeg tror den kommer til å bli fin, forutsatt at jeg klarer å styre unna fellene.

IMAG3228_red.jpg

 

Litt dårlig bilde med det skinnet fra vindusglasset, men dette området er virkelig fullt av liv:

IMAG3230_red.jpg

 

Og nå... venter jeg på ny flaske raudolje som IKKE skal veltes en eneste gang :oops:

Link to comment
Share on other sites

Første strøk. Det ser ut som om jeg skal bli godt kjent med porefyllingsteknikken..

...klippe...

jeghar lest disse trådene mange ganger, og forsøkt selv littegrann. Men, jeg har aldri helt forstått hva "porefyllingsteknikken" egentlig er. Anyone?

Jeg har forstått det slik:

 

Når treet er mettet med olje etter ørti tynne strøk, så skal vi, eller kan, føre på litt sikkativ for å fremskynde tørkeprosessen. Stokken må stå ganske lenge har jeg forstått. Deretter kan vi ta litt olje på så fint papir som "tar", og så pusse stokken. Da skal det komme litt seig gugge etter hvert. Dette skal tørke i to døgn for å være sikker. Så kan vi pusse med like fint papir etter at det har tørket, og da vil denne guggen legge seg i porene og tette igjen. Man må vanligvis gjøre dette noen ganger, tror jeg.

 

Når alle porene er fylt opp, så har jeg skjønt at treet/glansen er mattet ned litt, men nå er vel dags for å polere.

 

Hvis jeg nå driver med kjetteri og vranglære, så håper jeg noen retter på meg.

Link to comment
Share on other sites

Ikke dårlig oppfattet, Ravis.. :) Stokken din ble jo fin den. Det lyse partiet i enden ser ut til å være "dødt" treverk.. en tilstand som kan tilskrives manglende vedlikehold tidligere.

 

Den boka Skaubjønn.. den må nok vente til jeg blir gammel...ehh..eldre. Eller iallefall til jeg slutter å farte verden rundt etter mer kunnskap og ekslusive vaaben :wink:

Link to comment
Share on other sites

..Klippe...

Den boka Skaubjønn.. den må nok vente til jeg blir gammel...ehh..eldre. Eller iallefall til jeg slutter å farte verden rundt etter mer kunnskap og ekslusive vaaben :wink:

 

Tror vel ikke den boka er så langt unna Raudnakke. Dersom du tar med det du har produsert av tekst og bilder til et forlag så kan vel de kanskje gi deg et forskudd så du kan sette deg ned og skrive det sammen. Du må jo ikke begynne på nytt, mye av dette ligger jo her i forumet. Jeg tror (som jeg har nevt for deg før) at du lett kan publisere en engelsk og tysk versjon også. Mye vil avhenge av god billedkvalitet. Nå som du er fotograf også så er vel det på plass...? Hva sier dere kammerater, vil vi ha Raudnakkeboka om veldikehold og renovering av trestokker? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det lyse partiet i enden ser ut til å være "dødt" treverk.. en tilstand som kan tilskrives manglende vedlikehold tidligere.
Siden du ikke tipser om evt botemiddel så regner jeg med at toget har gått for å fresh'e opp akkurat det området. Riktig oppfattet?
Link to comment
Share on other sites

Hvordan avgjør jeg at stokken har fått nok olje? For et døgn siden fikk den siste tynne strøk med det jeg klarte å få ut av den nesten tomme flaska. I dag kan jeg at det glinser i en og annen pore.

 

Gå over til 1 gang pr døgn nå?

Har fått snusen i at nå kan det være fornuftig å øke oljeintervallene. Jeg er usikker på hvor lange disse intervallene er, men nå tar det lenger tid før stoffene som skal fordampe faktisk gjør det.

 

I ettermiddag er det 3 døgn siden sist oljelag, så jeg tenkte at hver tredje/fjerde dag kan passe? Første porefylling etter to-tre nye oljelag? Husker at det er en fordel å starte porefyllingen rett før stokken er mettet og settes inn med sikkativ.

 

Dere som har vært gjennom dette, gi gjerne råd og vink til en førstereis som ikke ønsker å rykke tilbake til start :D

Link to comment
Share on other sites

I frykt for å ødelegge noe, spesielt å provosere fram "skimming" eller hva det heter, oljer jeg nå syltynt hver tredje/fjerde dag. Tørker noenlunde inn i løpet av 12 timer. Etter 6-7 timer fordeler jeg det som ikke har trukket inn utover der hvor det har trukket inn. Håper det er lurt.

Link to comment
Share on other sites

Flott Gillen!

 

Jeg lurer på om jeg ikke skal gjøre som Raudnakke foretrekker, nemlig å starte med litt porefylling nå som den er nesten mettet. I følge ham blir noe av dette med lenger inn før den blir fullstendig mettet og skal porefylles 5-6 ganger. Jeg må nok det, for jeg har en nøttetre stokk som har mye porer og små sprekker.

 

Litt kjedelig at alle har pusset opp stokkene sine. Skulle gjerne sett litt mer liv i tråden her, det blir neste solo fra meg nå :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en kamerat som driver et forlag.... ;-) Kan jo fiske litt hos ham for å høre hva som skal til?

 

Ellers, nå har stokken min stått en uke etter siste tynne strøk og den tåler nok et strøk til, men ikke så mye mer. Jeg kommer til å ta første porefylling nå før den er 100% mettet.

 

Planen nå:

1. Et strøk porefylling

2. To døgn hvile => Lett puss med 600 papir

3. Siste oljestrøk

4. En uke hvile

5. Sikkativ

6. To uker hvile

7. Porefylling, to døgn hvile 5-6 ganger

8. 3-4 uker hvile

9. Bygge finish

 

Er jeg noenlunde på track her nå? Er litt usikker på pkt.4, for sikkativ skal jo få det til å tørke raskere.

 

Målet mitt er å ha stokken ferdig til slutten av April.

 

Og nå hiver jeg meg over min Sako L579 enkelskuddkasse. Den kan bli OK den også :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg får gråte litt til over manglende trafikk her i tråden.. :trist:

 

Det hadde vært veldig kjekt med litt rettledning eller bare en bekreftelse på om jeg er på rett vei ift min Sako AII ovenfor. Dere slipper ikke unna meg, for nå har jeg kastet meg over min Sako L579 Forester enkeltskuddskasse Varmint, se bilde.

 

Første spørsmål er:

Hvordan får jeg fjernet kolbekappen? Jeg finner ingen skruer som jeg gjorde på AII'en.

 

normal_IMG_6735.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det kan hende skruene er skjult. På noen kapper er det et hardere lag innerst og et mykt gummilag ytterst. For å montere skal man skjære et minst mulig snitt gjennom den ytterste gummien og tvinge skruen gjennom slik at hodet skjules og stopper mot det harde laget. Om du klemmer litt på det ytterste laget på kappa fra ulike vinkler kan det hende et "sår" åpenbarer seg. I så tilfelle sitter skruen der inne.

 

Det er beskrevet under punkt 7 i denne guiden dersom forklaringen min var ugrei.

http://www.pachmayr.com/home/pdf/RecoilPadInstall.pdf

Link to comment
Share on other sites

For min del hadde jeg nok brukt nettskjæringsjern ( NB! det fult mulig å lage slike jern selv ved hjelp av noen filer, og da kommer også nålfilene til god nytte ), da går jobben betraktelig fortere unna. man er imidlertid avhengig av å ha jern beregnet for samme linjetetthet ( eks. 20 linjer på tommen ). Finns også jern som kun har et skjær og da trenger man ikke ta hensyn til tetthet av linjer, selv har jeg et grovt jern som er beregnet for ny nettskj. og et som jeg kaller pussjern. Det siste bruker jeg når jeg avslutter en nettskjæring av kolben. Siden jeg ikke er 20 år lengre og ikke synet er hva det var en gang i tiden bruker jeg lupe når jeg lager/frisker opp nettskjæring ( både Clas Ohlsen og Biltema har slike hode luper/bøyle rundt hodet som er til stor hjelp). Vil tro at et nålfil har lett for å tette seg med lakk og trestøv ( skjønt nålfiler finns også i ulike grovleker ), nettskjærings jernene er såpass grove at de stort sett er selvrensende.

 

Jeg har holdt på med dette som hobby i ca 40 år, ( nb! jeg er heller ikke bransjetilknyttet ), lagd kolber for meg selv og noen for andre. Har blandt annet formingslærer og møbelsnekker bakgrunn. Forteller dette da det å sette opp en sikling ikke er noe som vanlig folk kan ( NB! glasskår kan også benyttes for å sikle lakk med ). Tar for gitt at det finns oppskrift for hvordan man setter opp det et eller annet sted på nettet. Man trenger i hvertfall en skrustikke, enkelt hogd flatfil, fint bryne og et siklingståle ( siklingsståle benyttes for å legge ned råeggen ). Spør en eller annen møbelsnekker om fremgangsmåte.

 

Fjernet sitering. G.Larson

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg og fått ånden over meg og siklet to stokker som skal bli beiset litt mørkere og oljes etterpå. Jeg tenkte å bruke Herdins pulverlbeis, og spørsmålet er da: bør jeg blande den ut med rødsprit for å få god inntregning når stokken har vært oljet før? Eller holder det å blande den med vann? Stokkene er siklet, og pusset og renset.

Link to comment
Share on other sites

Takk så mye, Nygård!

 

Om jeg kan få hive inn et spørsmål til: På min lette Sako AII(ikke varminten altså), har jeg lyst på ny kappe, Hvor får jeg tak i dette og er de standard størrelse?

 

Den forrige jeg kjøpte var fra Midway. Du finner sikkert mye hos de fleste våpenforhandlere, både på nett og i fysisk butikk. De kommer i ulik størrelse, finn en som er litt for stor og slip av det overskytende.

Link to comment
Share on other sites

Nå er min lette Sako AII utsatt for tredje behandling med koboltsikkativ og jeg tenker å la den hvile minst en måned. Håper det er tilstrekkelig.

 

Min Varmint L579 er ikke behandlet så bra så lenge jeg har hatt den. Det skyldes et bevisstløst forhold til vedlikehold, men jeg har omsider fått skrapt bort den seige guggen fra nettskjæringen(som forøvrig var nesten helt nedslitt). Denne ligger nå i bløt i håp om at den vil reise seg igjen sånn noenlunde.

 

Jeg skal avgårde til Clahs'ern og kjøpe sånn sikleplate i herdet stål(79kr), så skal jeg kle også den helt naken.

 

Så er det bare å vente med den ene og fortsette med den andre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...