kongle Posted July 28, 2012 Share Posted July 28, 2012 Er de lakket???Er ikke lakk noe dritt? Slites/går hull og vann trenger inn i trekverket? Eller er det feil? Der ser man hvor mye jeg kan om dette Når det gjelder nye børser som ikke er lakket er det bare å kjøre på med stokkolje? Har ei hagle som virker litt tørr... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
boble Posted August 19, 2012 Share Posted August 19, 2012 Etter noenogtredve oljinger begynner store deler av stokken å mettes, men på litt av forskjeftet og noen flekker langs låskassen trekker oljen fremdeles inn på knapt ett døgn. Kan jeg olje videre på de tørre områdene etter å ha brukt sikkativ, eller slutter treet å trekke når jeg begynner med herder? Grunnen til at jeg vil starte med sikkativ nå er at jeg gjerne vil få en hard overflate før jakta starter så jeg slipper å ta frem strykejernet igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted August 23, 2012 Author Share Posted August 23, 2012 Treet slutter ikke å trekke selv om du påfører herder.. De områdene som fremdeles er trekker vil også trekke etterpå. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nygaard Posted August 24, 2012 Share Posted August 24, 2012 Forslag/tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted August 24, 2012 Author Share Posted August 24, 2012 Mener du den flisa som er slått ut mot kolbekappa der, så er Shellac den tradisjonelle måten å fylle sånt på.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nygaard Posted August 25, 2012 Share Posted August 25, 2012 Ah, takk. Da gir jeg shellac et forsøk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glenn_G Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 (edited) Slettet innlegg. Edited January 30, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted August 27, 2012 Author Share Posted August 27, 2012 Ikke så rart at du sliter, den ble nemlig aldri lagt ut.. Jeg jobba en stund med å lage en enkel oppskrift med ingredienser som var lette å få tak i her i steinrøysa. Testene var bra en stund, men problemet viste seg å få til både tilfredsstillende inntrengning og herding... Det hele endte med at jeg i stedet lager mer enn jeg bruker sjøl og har gjort overskuddet tilgjengelig for forumets medlemmer.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Åreknut Posted August 30, 2012 Share Posted August 30, 2012 Hei igjen, Bare et lite kjapt lite spørsmål som sikkert har vært svart på en del ganger før, men har lett en del og finner ikke helt fram (orker ikke sette meg ned å lese heeeele tråden en gang til, beklager ) Men nå begynner altså stokken min å nærme seg mett på olje. Skal jeg da la den tørke i et par uke eller tre før jeg begynner med sikkativ, eller skal den tørke et par uker eller tre etter sikkativ og før porefyllingen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted August 30, 2012 Author Share Posted August 30, 2012 Det viktigster er at den er tørr nok..enten du bruker sikkativ eller tid.. Hvorvidt den er tørr nok vil du finne ut når du pusser på den..En tørr stokk blir bare balnkere og blankere jo mer du pusser.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Åreknut Posted August 31, 2012 Share Posted August 31, 2012 Så, om jeg forstår deg riktig, når jeg føler stokken begynner å bli mett nok skal jeg pusse den med fint sandpapir før jeg kjører på med sikkativ? Har lest endel i trådene om temaet, men føler stadig det dukker opp nye opplysninger (og tildels motstridende) Edit: leste mitt spørsmål og ditt svar en gang til, og alt ble litt klarere. Hadde glemt at spørsmålet mitt trakk med porefylling, så da forklarer vel det pussinga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted September 2, 2012 Share Posted September 2, 2012 Raudnakke, har du merket no forskjell på om oljen herder like fort inne i et våpenskap som utenfor? Spesielt om man smører olje på alle våpnene i et relativt fullt våpenskap. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
slb Posted September 2, 2012 Share Posted September 2, 2012 Prosjekt: Breda Pegaso 12/76 Ved en byttehandel med en jaktkompis lovet jeg å pusse opp jakthagla hans. Det er en Breda Pegaso, som etter mange års tøft bruk, ikke har fått det vedlikeholdet den fortjener. Her er den før start. Ikke la deg lure, den er ikke så pen som dette panoramabildet. Ved en nermere titt, kommer skjønnhetsfeilene til syne. Spesielt kolbekappa hadde fått har medfart. Dermed var det bare å spenne den opp i arbeidsbenken og la kniven gjøre jobben. Kolbekappa ble tatt av og dette er slik den så ut før start. Etter sikling av kolben og nedoussing av skurestriper. Avsluttet med 400 kroning. Et bilde av en nettskjæring druknet i gammel olje, skitt og jaktmessig nedsliping av treverk. Forskjeftet måtte også få en nettskjærings-oppussing. Slik så treverket ut før terpentinbehandling. Ved dette punktet hadde jeg brukt 9-10 timer. Ting skulle gjøres nøye. Den første terpentinbehandling. Dette lover bra Litt "Fiddleback" trestruktur ble lurt frem. Selve oljepåføringsprosessen er relativt uinteressant, da resultater fra dag til dag ikke er lett å se. Men etter mellom 20-30 tynne påføringer av CCL Redroot oil og Conditioning oil var stokken mettet. Denne stokken er jeg usikker på om er laget av nøttetre. Det er simpelheten for mye kast i spillet. På nettsiden til Breda står det at modellen Pegaso er laget av rosentre, noe som kan stemme med denne stokken. Jeg er nå over i porepåfyllingsstadiet, og bruker metoden som Raudnakke bruker på sine våpen. En liten dråpe olje og sandpapir/våtslipepair av en fin korning, 400-600, og sammen pusser jeg lett over stokken 30 grader på poreretningen. Slipestøvet tykner, tørker og jeg pusser av. På denne stokken pusset jeg ikke av slipestøvet med stålull. Jeg prøvde slipefilt med 1500 korning (av merket Miirka), beregnet på overflatebehandling av billakk. Denne slipefilten legger igjen minimalt med avfall i porene, som jeg var plaget av ved bruk av stålull (av dårlig kvalitet). Liberon stålull var ikke meg i hende under denne prosessen, da min lokale butikk ikke klart å levere i tide. Her er et bilde av avslipningen med slipefilt/pussefilt. Stokken ble etterpå og underveis behandlet med Kobalt-sikkativ av merket Lukas. Dette ble resultatet. Kolbekappa ble riktig så pen mtp. hva jeg begynte med. Den er dampet og pusset i mange omganger. Noen hakk ble porefylt med pussestøv, som jeg tok vare på fra pussestadiet. Og noen bilder tatt utendørs. Jeg er spesielt betatt av denne linja av treverk som går fra baskylen, gjennom nettskjæringa og nedover mot kolbekappa: Selve baskylen har jeg også pusset opp med diverse remedier. Innholdet har blitt pusset over og nyinnsatt med smøremilder. Avtrekksmekanismen er faktisk uttagbar på denne modellen. Klar til avlevering. Hele denne prosessen har tatt meg mellom 40 og 50 timer arbeid og 1,5 måned fra start til slutt. Jeg ville ikke at stokken skulle bli for mørk, da tror jeg noe av spillet ville gått tapt, derfor brukte jeg ikke kun Red-root oil, men suplerte med Conditioning oil. Overflaten ble hard og fin ved hjelp av skikkativet. Den fikk ettertørke i 1 måned før jeg gav min kompis lov til å bruke den på lerduebanen. Tror jeg tapte byttehandelen mtp. tid/økonomi, men har lært mye under prosessen. slb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuperHansen Posted September 2, 2012 Share Posted September 2, 2012 Veldig pent utført arbeide!Tenker kompisen din blir greit fornøyd jeg. Takk for at du deler og legger ut masse bilder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pow Posted September 3, 2012 Share Posted September 3, 2012 Lekkert arbeid slb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted September 3, 2012 Author Share Posted September 3, 2012 Raudnakke, har du merket no forskjell på om oljen herder like fort inne i et våpenskap som utenfor? Spesielt om man smører olje på alle våpnene i et relativt fullt våpenskap. Luft..luft.. og luft igjen... Olje tørker eller herder ikke kjemisk, sjøl ikke med sikkativ, men ved lufttørking. Et tett skap med masse olja skjefter vil definitiv forsinke den prosessen ja.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted September 3, 2012 Author Share Posted September 3, 2012 Prosjekt: Breda Pegaso 12/76 Hele denne prosessen har tatt meg mellom 40 og 50 timer arbeid og 1,5 måned fra start til slutt. Jeg ville ikke at stokken skulle bli for mørk, da tror jeg noe av spillet ville gått tapt, derfor brukte jeg ikke kun Red-root oil, men suplerte med Conditioning oil. Overflaten ble hard og fin ved hjelp av skikkativet. Den fikk ettertørke i 1 måned før jeg gav min kompis lov til å bruke den på lerduebanen. Tror jeg tapte byttehandelen mtp. tid/økonomi, men har lært mye under prosessen. slb ..jepp..Du har tydeligvis lært Et par kommentarer: Den slipefilten virker ikke dum; må få testet den sjøl en dag. Jeg bruker tørt 400papir der sjøl.. Stokken hadde ikke blitt mørkere med Red Root, kontrastene mellom mørkere og lysere tre hadde bare blitt skarpere, Conditioning Oil inneholder hurtigemulgerende voks og er et fint vedlikeholdsprodukt, men kan bremse inntrengningen på Red Root. CCL sin Red Root inneholder dog, etter mitt syn, en litt høy andel løsemidler som nok kan hjelpe på der.. Ellers må jeg berømme deg for et flott resultat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
slb Posted September 3, 2012 Share Posted September 3, 2012 Takk for det SuperHansen, pow og Raudnakke. Ang. Red Root Oil, det visste jeg ikke. En lærer hele tiden slb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pow Posted September 3, 2012 Share Posted September 3, 2012 Slenger med et bilde av mitt prosjekt, er jo ikke oppussing av stokken men det meste av elementene er jo det samme når man lager en ny stokk: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=76333 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
måltrosten Posted September 13, 2012 Share Posted September 13, 2012 Hei, Jeg får ikke merkel drillingen fra hverandre. Har tatt av avtrekkerbøylen og hovedskruen som sitter bak avtrekkerene. Trekker nå på baskylen og den beveger seg ca 3 mm så er det stopp Er det noe jeg har glemt? Sitter en skrue i linje med topleveren! Skal den ut? Denne skruen har et svært tynt spor, ikke noen bits i wheeler 89 settet som passer. Kan noen hjelpe meg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted September 14, 2012 Share Posted September 14, 2012 Bilder hadde gjordt det lettere å svare. Vanlighvis må du skru ut en eller to skruer som sitter under, rett avtrekkerbøylen. Da får du løs plata under. Det er vanlighvis lettest å ta fra hverandre brekkvåpen med hanene spendt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
måltrosten Posted September 14, 2012 Share Posted September 14, 2012 Er det noen som blir klokere? tror jeg må ha ut skruen som sitter på siden, men den er litt slitt og som tidligere nevnt ingen bits som er så tynn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted September 14, 2012 Share Posted September 14, 2012 Ikke på siden, men den som du ser på dette bildet her. Skruen er rett bak der det står "Suhl". Du må være forsiktig, og bruke et bit som passer perfekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
brynjar Posted September 14, 2012 Share Posted September 14, 2012 skru av kolbekappa bak på kålben. det står helt sikkert en skru derfra og fram i låsekassen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted September 14, 2012 Share Posted September 14, 2012 Nei, Det er ikke en slik bolt igjennom stokken. Uansett, så hadde det ikke vært mulig å flytte baskylen noen millimeter uten at man hadde løsnet en slik bolt. Det er ikke vanlig på eldre Tyske våpen å ha lang bolt igjennom stokken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
måltrosten Posted September 14, 2012 Share Posted September 14, 2012 Amatør: Takk for hjelpen, hadde ikke sett den skruen i det hele tatt! Kanskje på tide med en tur til optikeren? Fikk delt børsa, ble overasket da baskyle kom i to deler. I menkanismen til denne 42 åringen var den en del skitt og lort og litt rust her og der. (tinypic.com er ustabil for tiden så jeg laster ned seinere) Jeg hadde tenkt å gå løs på mekanismen med en tannbørste med litt våpenolje, i tillegg bruke 000 stålull på rustflekkene. (Skal ikke bruke for mye olje på tannbørsten) Der er en del herdet olje spesielt på undersiden ved avtrekkerene som må vekk. Det blir vel å bruke 000 og olje eller er det noen som har noen andre tricks? Så var treverket sin tur, har stort sett siklet alt untatt områdene opp mot baskylen. god sløydfeeling her nå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruger #1 Posted September 14, 2012 Share Posted September 14, 2012 @ slb Veldig bra håndtverk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted September 15, 2012 Share Posted September 15, 2012 hadde ikke sett den skruen i det hele tatt! Kanskje på tide med en tur til optikeren?Som vanlig, er jo den skruen forsøkt kamuflert av gravyren. Når det gjelder herdet gammel olje på mekanismen, kan du bruke et kraftig løsningsmiddel. Xylen løser opp det meste, men fjerner også all olje. Jeg ville ha lagt alle metalldelene i løsningsmiddel, og ventet til allt er løst opp. Xylen kjøpes bla annet under navnet "MykeJens" http://www.bebel.no/datablader/MYKE-JENS%20PENSELRENS%20oppdater%20datablad%202012.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
måltrosten Posted September 15, 2012 Share Posted September 15, 2012 Du mener senke heile baskylen oppi en isboks full med mykejens? Hvis ja, Vil det kanskje være behov et lite i oljebad etterpå eller tro du man kommer til med sprayboksen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted September 15, 2012 Share Posted September 15, 2012 Ja, men kanskje ikke en isboks. Det er mulig xylen løser opp plasten. Det er viktig å få olje på alle flatene etterpå, men det er nok å spraye på rikelig og tørke av overskuddet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
måltrosten Posted September 15, 2012 Share Posted September 15, 2012 Hvor lenge vil du anslå (fra hofta) at herligheten trenger å ligge i xylen? Er det snakk om timer, dager eller opp mot en uke? Alle malekjapper har mykejens vil jeg anta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted September 15, 2012 Share Posted September 15, 2012 Alle fargehandler har slikt. Jeg tipper mye er gjordt på noen timer, i hvertfall over natta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
måltrosten Posted September 16, 2012 Share Posted September 16, 2012 Ja, da skal det kjøpes inn penselrens i morgen. Satser på å ha baskylen liggende over natta, men hva gjør jeg etter den e ferdigbehandlet. Lar jeg den bare dryppe tørr for å så spraye med våpenolje? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted September 17, 2012 Author Share Posted September 17, 2012 Lenge siden jeg har presentert noe om mine egne arbeider i denne tråden nå, men omsider begynner jeg å få ånden tilbake for å skrive og fotografere litt igjen.. I post 2 i denne tråden har jeg beskrevet sikling og fjerning av gammel finish samt renovering av nettskjæring.. Planen fremover høsten er å lage tilsvarende kapitler i den posten om reparasjon av riper og slagskader samt en stegvis illustrert guide til hvordan jeg går frem når jeg oljer en stokk.. Jeg holder for tiden på med en renovasjonsjobb som egner seg ypperlig til å vise dette, og eieren har heller ingenting imot at jeg bruker børsa hans som eksempel i denne tråden. Jeg har så langt siklet bort gammel finish og holder i skrivende stund på med renovering av nettskjæringa..innimellom.. For en liten teaser på hva som er i komminga, poster jeg noen bilder av hvordan børsa ser ut nå: Tipper vi ses igjen en stund etter reinsjakta.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted September 17, 2012 Share Posted September 17, 2012 Lar jeg den bare dryppe tørr for å så spraye med våpenolje?Ja, det ville jeg gjordt. Kanskje til og med tørket av den med ei fille. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
måltrosten Posted September 18, 2012 Share Posted September 18, 2012 Er vel i ferd med å gå OT med metalpleie. Jeg har nå hatt baskylen liggende i mykejens over natta, tørket av og satt delene til tørk. Føler at det har kommet frem litt mer rust, mulig det bare er synsbedrag. I morra hadde jeg tenkt å være raus med Crc 5-56 for å så la det virke over natta.på torsdag gå over litt forsiktig med stålull 0000, deretter ta et kjapt mykejens bad til for å fjerne crc og tilslutt legge på våpenolje. Synspunkter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted September 18, 2012 Share Posted September 18, 2012 Hvor lenge sto delene til tørk etter at det var i løsningsmiddelet? Olje burde du hatt på med en gang. En helt fettfri overflat kan ruste ganske fort. Jeg tror ikke du trenger fjerne 5-56en, bare tørk av og ha på tykkere olje. Hvordan løste Xylenen opp gammel herdet olje? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
måltrosten Posted September 18, 2012 Share Posted September 18, 2012 Joda den forsvant sammen med masse møkk. Mye partikler i mykejens. Tenkte ikke på at fett frie flater ruster lett.....har akkurat vært i boden og fikset det. Stod ikke uten olje for mer er par timer, dusja godt. Avtrekker mekanismen er blitt helt blank, veldig fin. Kjekt å få tilbake gammel glans ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
måltrosten Posted September 19, 2012 Share Posted September 19, 2012 Amatør: baskylen ble riktig fin, skal gnikke litt med stål ull og våpenolje noen få steder og da er delen ferdig. Takk for hjelpen så langt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ing-cognito Posted October 2, 2012 Share Posted October 2, 2012 Har nå kommet til dag 2 i mitt opprustningsprosjekt av bredvold-stokken på rifla mi. (Bilder kommer etterpå) Etter jeg har siklet, pusset over, renset utskjæringene, og vasket den med vegetabilsk terpentin, hvordan skal jeg så gå frem? Ser det er beskrevet veldig individuelt her, men skal jeg da sjekke hva slags tresort etc. jeg har? Eller skal jeg bare følge en prosess som "sikkert er bra nok for meg"? Mvh Nybegynneren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted October 3, 2012 Author Share Posted October 3, 2012 Kommer litt an på hvordan ting ser ut.. Noen ganger vil treverket reise "bust" av olje, terpentin, fuktighet. Det kan være nødvendigå vannbeise, og så la det tørke før en lett pusser vekk busta som har reist seg.. Noen ganger er dette ikke nødvendig. Her må du bare prøve deg frem i ditt tilfelle.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ing-cognito Posted October 3, 2012 Share Posted October 3, 2012 Ingen bust som har reist seg etter påføring av terpentin. Jeg dro over lett en gang med terpentin i går kveld bare. Driver og laster opp noen bilder nå, så slenger ut noen bilder av prosessen hvert øyeblikk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ing-cognito Posted October 3, 2012 Share Posted October 3, 2012 Slenger meg på bølgen, pusser opp trestokken min. Raske fakta: - Bredvold jaktstokk som det sitter en Lakelander 308 i (ukjent hvilken modell) - Stokken var fra før oljet - Rifla har vært bruksbørsa til bestefaren min tidligere. (Elgjakt og lett puss, tilbake i skap til neste jakt) Mål for oppussing: - Få en fin bruksrifle - Finere å se på enn den var - Gjøre en grundig og ordentlig jobb (kan bruke hele vinteren for min del) - Relativt lavt budsjett (kjøper det som trengs, men ikkenoe overkill) Noen bilder av utgangspunktet: Demonterte våpenet, så over det våpentekniske før jeg tok for meg jobben. Valgte å gå for sikling, litt puss og fil i utskjæringer. Underveis: Etter jeg hadde siklet. Stokken ble tørr, og matt. Sikkert helt vanlig. Etter å ha siklet, pusset lett over med 400-papir og vasket den med vegetabilsk terpentin, ble den slik. Bildene er tatt dagen etter: Nå er den relativt glatt, ingen bust står opp fra treverket! Ser for meg ut som treverket ser mye mer livlig ut, og at veden synes mye bedre nå. Det er prosessen nå fremover jeg er mer usikker på. Hva som vil passe mitt emne best? Har er jeg veldig takknemlig for tips, og innspill! Alt fra fremgangsmåte/metoder til spesifike produkter. Jeg har naturligvis igjen en del tid på detaljer med nåler og filer. Men det føler jeg at jeg kan få til. Detaljene på stokken er også litt "kinkig", da det er såpass små hull det er snakk om, og jeg sliter med å få rensket de med små filer. Jeg siklet overflaten, og pusset de rene etterpå. Men nedi er det litt trangt: Et spørsmål til for denne gang, hvordan skal jeg tette hull som dette? Trenger ikke flere enn nødvendig... Er totalt nybegynner, så er utrolig takknemlig for svar og tips jeg får her. Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glenn_G Posted October 4, 2012 Share Posted October 4, 2012 (edited) Slettet innlegg. Edited January 30, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ing-cognito Posted October 4, 2012 Share Posted October 4, 2012 Hva slags rens bør jeg bruke etter sikling, puss og nettskjæring? (Hva heter f.eks CCL sin, eller andre alternativer) Mangler litt på nettskjæring, men må få fatt på rens så jeg har det til den tid. Bør man bruke så mye vann i/på stokken? Når jeg snakket med pappa om oppussningen var han redd for at stokken kunne endre form etc. ved for mye vann? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glenn_G Posted October 4, 2012 Share Posted October 4, 2012 (edited) Slettet innlegg. Edited January 30, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ing-cognito Posted October 4, 2012 Share Posted October 4, 2012 Tenker på at ikke treverket slår seg, og endrer form. Min far var redd for at det kunne skje. Har sett litt på CCL-settene, men finner ikke noen åpenbar "cleaner" i utvalget av CCL-produktene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser68 Posted October 5, 2012 Share Posted October 5, 2012 Glenn, den oljeblandinga din i den huskeliste trur eg er litt feil? Mulig Raudnakke arresterer oss begge her, men i starten så ville e sei at du skal ha meir terpentin enn olje, for raskere inntrenging og så skal forholde mellom dei gradvis gå ut mot 1:1. Du skriv 1:0, vil det sei at du allerede etter første døgnene går over til rein olje, eller er det ein skrivefeil? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glenn_G Posted October 14, 2012 Share Posted October 14, 2012 (edited) Slettet innlegg. Edited January 30, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maphia Posted October 20, 2012 Share Posted October 20, 2012 Hei. Jeg er ny her og har liten erfaring med våpen,men jeg meldte meg inn fordi jeg har arvet en m1894 krag jørgensen rifle laget av KV, en F.B Radom mauser fra 1931, en TOZ salongrifle og ei gammel s/s hagle av ukjent fabrikat etter min bestefar og har tenkt å pusse opp hagla litt i første omgang. Jeg ser det er flere som skriver at de bruker masse vann for så å la dette ligge og "trutne" for å rette opp bulker i kolben\stokken. Jeg leste i et gammelt jegerblad på hytta at ved å legge en fuktig klut over bulken og bruke et strykejern for å få ut bulken var den beste måten å gjøre dette på... Er det noen som har prøvd dette og har noen erfaringer med denne metoden? Mens jeg likevel er her, lurer jeg også på om noen klarer å identifisere hvem som kan ha laget hagla ut i fra graveringene på kassa? Mvh Bjørn Regards Bjørn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.