Jump to content

Hva er det med Baikal som gjør den så billig?


JanTore55

Recommended Posts

Jeg skjønner ikke helt dette.. :?

Alle anbefaler og snakker om hvor gode og driftssikre

disse haglene er. Men alikavell koster de ikke mer enn 3-4-5000,-

Det må da finnes en eller flere ulemper med disse haglene ?

 

Eller kanskje det bare er et utrolig bra våpen til en hyggelig penge? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har hatt min i 12 år nå, og har INGENTING å utsette på den. Aldri hatt funksjonsfeil. Vært i bruk jevnlig alle disse årene. Skyter knallgodt med den i tillegg. Kjempehagle til en billig penge ja. Ingen problemer med å anbefale Baikal.

Link to comment
Share on other sites

Star er billig for det de er bygget av grovsmeder og ikke børsefolk... Alt er grovt og tungt, solid stål, og noe tregreier som antakelig var det som lå dem nærmest i vedstabelen! Finish der er å dyppe stokken i lakk før den settes på, og dra til et par siste skruer med dødsforakt. Stygt og tunkt, men det funker som F og er billig å produsere!

Link to comment
Share on other sites

å si at en baikal er direkte stygg er vel å overdrive vel? jeg har en baikal selv og synes ikke den er direkte stygg.. jeg vil heller beskrive den som en "ren finnish" ikke like mange kruseduller og utskjeringer. rett og slett en bruks gjennstand (noe et våpen skal være) ;)

Link to comment
Share on other sites

Baikal, er nok billig på grunn av masseproduksjon, og mindre toleranser på maskinering og finish. Stokkene til Baikal er stort sett produsert av bjørk, og er brunbeisa og lakkert. Så det er helst snakk om et billig arbeids jern.

Har hatt 2 stk, 1 hagle og 1 rifle, begge har hatt problemer med tennstift at den har knekt, og i tillegg på hagla, så blei heile huset som holdt tennstiften banka utav gjengene. Rifla hadde i tillegg ein feil i kammeret og måtte inn til Gresvig og kamres om frå .222 til .223, noko som passa meg utmerket.

 

Alt i alt, passelig dårlig fornøyd med kvaliteten på dei, men uten tvil masse våpen for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en enkelløper Star Baikal i over 30 år.

Den har fungert prikkfritt hele tiden, kun en gang har den klikket, og det var med Nittedals spesial samme året eller året etter den ble kjøpt.

Mistenker Nittedal for å bruke tennhetter som er en tanke "harde" i godset.

 

Prisene var lave på det meste av øst-europeiske våpen tidligere, hvis vi ser bort fra enkelte våpen fra Øst-Tyskland og håndbyggede våpen fra Russland.

 

De måtte ha utenlandsk kapital inn i landet gjennom eksport.

Syntes ikke Star Baikal,s enkeltløper sto noe særlig tilbake hverken for Winchesters og Remingtons enkeltløpere på 70-tallet, heller tvert i mot.

 

Prisene har økt nå også på Øst-europeiske våpen, enkelt modeller av f.eks. BRNO har hatt en brukbar prisstigning.

Skjeftet til Star Baikal er enkelt, det har / kan ha lett for å sprekke hvis våpen oppbevares i tørre rom.

 

Det beste er å pusse stokken ned med fint slipepapir, og smøre den inn med kokt linolje blandet med terpentin.

 

Terpentin hindrer senere misfarging, og de første strøk bør være godt utblandet for å trekke godt inn.

Kokt linolje anbefales fremfor rå, for å unngå senere bakterie/råteangrep.

Kokt linolje er også tilsatt diverse antimidler mot diverse ulumskheter.

 

Så billig arbeidskraft og behov for utenlandsk valuta har gjort disse rimlige, de har enkle løsninger, løpet på min enkelløper er chromet innvendig også.

 

Husker godt da Star Baikal,s sideligger koste kr 800,- ny.

Senere så jeg den til 1100,- kr og da de ble avertert for kr 1600,- ny i begynnelse av 80-tallet syntes jeg de var blitt riktig så dyre..

Vet ikke om de produseres og selges ennå i Norge, men mener det ikke er lenge siden jeg så disse Star sideliggere priset til i overkant av 3000,- kr.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om de produseres og selges ennå i Norge, men mener det ikke er lenge siden jeg så disse Star sideliggere priset til i overkant av 3000,- kr.

Jaktdepotet selger Baikal S/S for den nette sum av 2490,- norske kroner :wink:

Og du får en O/U modell for 2990,-

 

Er ikke store investeringen det, så lenge man får noe som sier pang og sender skuren i noenlunde riktig retning... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en grunn til at Star er størst i det billige segmentet. Ingen vil liksom ha en, men alle har en eller gang vært innom den likevel. Man kommer ikke utenom på en måte, og det er tusener som har debutert på rypejakt med en Star Bajkal. Meg inkludert, med en lånt enkeltløper. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kjøper heller en baikal til 3000kr enn en tyrker til det dobble! Bunnsolide bruksvåpen som ikke prøver å utgi seg for noen annet en det de er.

Om en har sjansen kan det lønne seg å få plukke ut en selv, de variere endel i finnish (og stokkmateriale-noen har bjørk, noen bøk, en og annen nøttetre).

Link to comment
Share on other sites

Var og googlet litt på Star Baikal nå og ser de er kommet med både 76mm kammer og choker, muligens disse har vært i handelen en stund.

Har kun sett en s/s med feil, og det var loddingen mellom løpa som røk i kammerenden, mener å huske dette var ett tema for mange år siden, muligens en lot med produksjonsfeil.

 

Gav 460-480,- kr for min enkelløper da jeg kjøpte den ny, forventer ikke noe eksotiske skjefter for den prisen.

Var nøye med pussingen, og har alltid vært det, men har fått ett par "groper" i løpet grunnet rust.

Dette kom fra sjøvann/sjøskvett, og det tok noen timer før jeg kom meg i land og fikk oljet/pusset hagla.

Vanligvis har jeg med meg noe olje/filler når jeg har hagla med meg i båt, muligens det ble glemt denne gangen.

Min Star enkeltløper ble mye brukt de første åra, den har skutt mange 1000 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Jasså har Baikal andre tresorter også.. :mrgreen:

 

Eg har kun hatt bjørkestokker... Så eg trudde dette var standard.. 8)

 

De første tiåra etter at Russerne rasket med seg tegninger, maskiner og råvarelager fra Suhl kunne de faktisk være rett så bra....

 

Her et par bilder av en 1964-modell IZH-54 jeg hadde:

 

normal_izh54_001.jpg

 

normal_izh54_005.jpg

 

Dette er en blåkopi av en Sauer Modell8, og etter hva jeg hører gkør den visst store innhogg i rype og harebestanden i Finnmark om dagen....

Link to comment
Share on other sites

Til tider har jeg vært svært forundret over hvor sinte enkelte er på Bajkal. Det er ingen Beretta, men det utgir de seg heller ikke for å være. Mange snakker om at de er så tunge, men det vil jeg faktisk si meg uenig i. Jeg har en o/u, og den er 3,2 kilo. Den dagen det blir for tungt skal jeg slutte å jakte. Litt forunderlig faktisk, folk er gjerne både tjue og tretti kilo overvektige, men om hagla veier hundre gram for mye kan den ikke bæres.....

Min bajkal har gått bortimot tretti tusen skudd. Det finnes overhodet ikke slark, og blåneringen er den mest rustmotstandige jeg har sett på noe våpen. Stokken har aldri vært blendende vakker, men den er da oljet og grei nok. Jeg har også arvet en enkeltløper. Denne ser ut som arvesynden sjøl etter førti år i båt. Rustlaget utenpå er tjukt, og kolben er surret sammen med tynt tau etter nærkamp i mangel av ammunisjon.... Det som forundret meg mest med denne var at da jeg dro ei fille gjennom løpet var det ikke en synlig rustflekk der inne i det hele tatt! En Beretta ville aldri i verden tålt den behandlingen over så lang tid bedre! Merk at jeg ikke sier dette for å rakke ned på Beretta.

For å oppsummere: Bajkal er ikke vakre, men de gir utrolig mye for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Selv syns jeg ikke mye om Baikalen, men jeg kan jo ikke si at den er dårlig, for den har jo motbevist det i mange år. Børsa er bra den, for en som har 0 interesse av hagler, annet enn å ha et redskap til jakta. 3,2 kg...syns ikke det er så tungt, det er vel rundt der de fleste o/u 12 ere ligger vel :?:

Link to comment
Share on other sites

Baikal er så herlig befridd for unyttige og fordyrende spjåkete utsmykkinger.

Så ærlig og upretendsiøs i sin framtoning, og så utrolig solide og driftssikre

For oss som ikke ha statussymboler i alt vi eier, og som ikke skal ha ei hagle som ser ut som tilbehør til en Hardangerbunad

med alt sitt glorete sølv, gravyre og utskjæringer i det blendende vakre treverket, er den perfekt!

Enkelt og greit!

Link to comment
Share on other sites

Amen!

 

Har hatt tre Baikaler. Den første fikk jeg til konfirmasjon og jeg har snart hatt den i 16 år. Hagla har blitt skikkelig brukt og brukes enda. Jeg er ikke den beste til å stelle med den, men den har like god drep som den alltid har hatt. Den andre var en sideligger som jeg arvet når fatter'n døde for snart 16 år siden. Den solgte jeg til søskenbarnet mitt året etter og er enda i hans eie. Den tredje er en kombi som jeg kjøpte for 13 år siden. Den har desverre ikke de samme gode egenskapene som hagla når det gjelder å tåle rust, derfor skal den få et godt lag med Duracoat i løpet av sommeren.

 

For en kar som har levd på studentbudsjett i mange år er dette gode våpen til en grei pris, og den første Baikalen skal jeg aldri kvitte meg med!

Link to comment
Share on other sites

Har en sideligger Baikal som er 23 år nå og har bokstavlig talt gått gjennom både ild og vann og mere til,men funker ja det gjør den. Den er mye brukt og ser ut deretter men er like tight som om den var ny. Har også hatt en o/u baikal,men denne ramla en kar oppå og DET tålte den ikke.

FOr meg har den bare vært et redskap og til det bruket er den bra nok. Det skal dog sies at i alle de årene jeg brukte hagle mye så drømte jeg hele tiden om en lett,smekker sideligger med eng.skjefte,nydelig stokk,og fine graveringer :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg startet min jaktkarriere med en Star Baikal IJ18 enkeltløper, full trangboring. Funket som bare det, riktig nok ei lånt børse men ga meg enormt masse. Jeg hadde bare 1 skudd til rådighet og da brukte jeg mine sjangser bedre.

 

Nå har jeg selv den første utgaven av Star Baikal s/s IJ43, som snart må være 10-11 år gammel. Ingen feil på den i det hele tatt. Skyte like bra i dag som den gjorde første skuddet. Så kom blyforbudet og jeg ønska meg en hagle som kunne skyte stål dersom prisene på alternativ ammunisjon ble for avskrekkende. Da skaffet jeg meg en ny Star, også denne en s/s IJ43, men en nyere modell, med 76mm kammer, løpsvelger, enkel avtrekker og løse choker. Funker som smør på brødskiva begge 2. Det er utrolig hvor mye disse våpnene tåler av juling! Jeg har falt med dem begge 2, ene gangen 3 meter rett ned (svimte av da jeg traff med korsryggen på en stein og nervene ble klemt) men børsa var like hel og funke like fint. Eneste som kunne ses på den, var et lite hakk (1-2mm) på kolben rett framfor kappa.

 

Har også hatt en IJ18 enkeltskudds rifle i 222 Rem. Presis og robust som bare det. Samme gode kvaliteten som haglene.

 

Så i min verden, så er Star Baikal et bruksvåpen, som tåler det meste som vi jegere vanligvis utsetter dem for, og skulle vi nå ha en kompis som er ustø på beina og faller på hagla, så er dem jo så billige at det er jo ikke noe problem å kjøpe ei ny. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt dette.. :?

Alle anbefaler og snakker om hvor gode og driftssikre

disse haglene er. Men alikavell koster de ikke mer enn 3-4-5000,-

Det må da finnes en eller flere ulemper med disse haglene ?

 

Eller kanskje det bare er et utrolig bra våpen til en hyggelig penge? :mrgreen:

Det er jo bare å holde i dem og kikke på dem,så skjønner du hvorfor det er billig! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar :mrgreen:

 

Har selv skutt med baikal flere ganger, men jeg kan ikke si at den føltes dårlig..

Men jeg skjønner nå hvertfall hvorfor prisen ikke er det helt store..

 

Jeg skal kjøpe meg ny hagle og var vel mest derfor jeg lurte.

Dommen har falt (nesten) det blir nok et Lanber Gyttorp :wink:

Link to comment
Share on other sites

Baikal er så herleg og uglamoröst! Ei god påminning om det jakta handlar om; nemleg det enkle liv og at ein faktisk ikkje treng tweed-dress og tverrslöyfe for å jakte. Har stor respekt for Baikal, og at dei viser at det faktisk er mogleg å lage billege og funksjonelle våpen.

 

Er glad i flotte, smekre våpen, men ingen våpen fanger jaktas sjel som Baikal!

 

Vurderer faktisk eit utbytte av heile våpengarderoben til fordel for kun Baikal-våpen...

 

Ventar bare på ein Baikal-drilling eg 8)

 

Hatten av for Star Baikal :!:

Link to comment
Share on other sites

OT !!!!

 

vurderer annskaffelse av en S/S Baikal izh 43, med to avtrekkere !

 

billigbørse, men må ha, bare må ha :twisted:

 

Har hatt.. og solgt.. Den er KORT :)

Link to comment
Share on other sites

Er glad i flotte, smekre våpen, men ingen våpen fanger jaktas sjel som Baikal!

 

Tja, jeg har en Husqvarna 103 CS med utenpåliggende haner produsert i 1913. Denne kjøpte jeg billigere enn en ny Baikal.. I mine øyne har denne atskillig mer "sjel" enn en Baikal noensinne kommer til å oppnå, og den er både flott og smekker :wink:

 

I mine øyne er ikke Baikal "billig", sett i lys av materialvalg og "finish" som ser ut som en bakfull russer har satt sammen tidlig en mandag morgen.. :mrgreen:

 

Kan du legge ut bilde av hagla di? :D

Link to comment
Share on other sites

er det for mye å spørre om bilder av denne baikal drillingen!?

som jeg bruker å si, baikal, det finnes ingenting som det. så er det opp til en vær å bedømme om det er positivt eller negativt. jeg har værtfall kun gode ting å si om baikal våpen!

Link to comment
Share on other sites

Fantastiske børser, kombinert spett og børse ala multivertøy. :D

 

Nå har jeg lest såååå mange innlegg der Baikalen fremheves som et brukbart spett, men har aldri sett et bilde av den i "spettsituasjon".. For meg er et spett noe jeg bruker for å flytte steiner i hundrekilosklassen. Bilder etterlyses.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mitt første egne våpen var en enkeltløper baikal med saftig trangboring. Denne var litt kort for meg, men rakk å skyte noen hundre måser og kråker med den. Før eieren før meg tigget om å få kjøpe den tilbake.

 

Min var strøken i mekanismen, absolutt billigste type med ekstraktor (liker det best). Og hadde ekstremt lite randhagl eller villskudd som vi kalte det i forhold til mangt og mye annet som fantes (var også bedre enn tilsvarende fra Baikal, så den var nok litt ekstra god den der). Husker jeg helt rutinemessigt skjøt svartbak på hold oppimot 35m (gjerne rett opp), noe man bare kunne drømme om med mindre choke. Og ja vi prøvde det meste, men Baikalen min skilte seg ut som en skikklig langdistanse dreper (noe som var nyttig da jeg alltid siktet med haglen, og det betyr som kjent at skuddet ikke kommer med tanken for å si det slik). Husker en stor hannkatt som ble sån passe vill, som jeg dengang skjøt i fjæra, holdet var saftigt, litt over 30m. Og haglbygen regelrett sopte den ned av steinen, som om det var guds sopelim som var kommet for å rense opp for utøyet (en kjapp sprint og henrettelsen var fulbyrdet).

 

Med den hagla var det enten treff eller bomm, sjeldent at noe kom seg unna med hagl i kroppen med den tette byga. Men den passet best på sakteflygende og stasjonære mål når den ble brukt av lange labaner som meg selv.

 

Åja, noen av mine kamerater gav den ett navn. Eselet (kunne kansje ha noe med alle blåmerkene den laget på de :twisted: ).

 

En bror av min, ble forøvrig brukt til mye testing og lek, t.d ladet vi med wodruf kiler og skjøt telefonstolper i småbiter (tre skudd holdt somregel), leirduepatroner med klinkekule på topp var også en slager (måtte lete gjennom halve stabelen med stilasmaterial før jeg fant klinkekula, hel og klar til gjennbruk). De kilene var herdet, og ikke helt heldige for løpet, da de lagde endel riper. Men gjøsses så de saget trevirke. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet om en bajkal enkeltløper som henger på veggen på et oppdrettsanlegg, utsatt for sjøsprøyt og diverse organisk guffe som ikke er bra for stål. Børsa brukes til å skyte fugl som forsyner seg av for og/eller fisk, og har så vidt jeg vet aldri klikket selv om den er rødere enn reven. Denne hagla får NULL vedlikehold, og har fungert som arbeidsredskap i mange år. Utvendig er det bare rust, men løpet er jo krommet innvendig og godset er så tjukt at det kan ruste lenge før det svekkes nevneverdig.

Link to comment
Share on other sites

Løpet er i hvertfall på enkeltløperen krommet, og min enkelløper fra 76 er speilblank inni løpet ennå.

Disse enkeltløpere har full trangboring, egner seg godt på rev, skarv gås og storfugl.

Til rype tidlig i sesongen er de på langt nær idelle, de samler for mye slik at rypa som trykker til man er bare noen meter unna blir full av blyhagl ved treff.

 

Vil tro at hvis disse hagler funker på den Russiske tundra og i Sibir, ja da burde den holde for bruk i Norge også.

Men noe statussymbol er den ikke, rett og slett ett bruksredskap hverken mer eller mindre.

Skal man ha veggpryd bør man søke etter noe annet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det at et våpen fungerer mer som et bruks redskap enn veggpryd ser jeg ingen minus med.

Jeg har sansen for fine våpen med graveringer og superfint treverk. Men når jeg handler våpen er det ikke for at det skal henge på veggen, men på skuldra ute i skauen, i fjelle eller ved sjøen for den saks skyld.

Baikal er ikke noe pent syn, men et trøskeverk som går å går å går osv

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...