Jump to content

Hva er det med Baikal som gjør den så billig?


JanTore55

Recommended Posts

Noen ubekreftede rykter vil ha det til at Baikal fremdeles er så billige fordi det brukes billig ferdiganløpt skrapstål fra Tsjernobyl til å lage dem 8) Kan sikkert være en brukbar forklaring på hvorfor de er kjent for god "Drep" :wink:

 

På den annen side skal visst disse ryktene stamme fra personer med tilknytning til produksjon og salg av merker som Yildis, Lanber osv. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Baikal er som Lada.....begge er Russere, og begge fungerer fra du kjøper det, og til det er utslitt.....Lada er kanskje utslitt etter 5-700.000 km, og en baikal tåler glatt hard bruk i 20 år. No problemo. Særlig hvis du har utskiftbare choker, så trangborringa kan opprettholdes. Etter noen tusen skudd med stålhagl, så er ikke trangborringa helt som den var. dette har jeg merka på mine utskiftbare choker ihvertfall. Etter rundt 5000 skudd, så har jeg bytta choker, for da har jeg hatt avvik som jeg synes er for mye. Nå skal det sies at jeg bruker bare fulle choker til alt av leirduer og jakt. Til figursti bruker jeg superfulle choker, så dem slites mindre, og i tillegg så er det jo vismuth og bly der da.

 

Felles for Lada og Baikal er at finishen kanskje ikke er den peneste, men så lenge en ting funker hver eneste gang den skal brukes, så spiller det ingen rolle inni huet mitt.

 

Alt jeg har av våpen og biler er til for å brukes. Om det er pent eller ikke, så lenge dem ikke svikter meg i den situasjonen jeg trenger dem mest.....så driter jeg langt i åssen det ser ut.

 

Å gi meg ei helt ny og strøken rifle til 20 lapper med den største, feteste Zeissen på toppen til X antall lapper....det ville være som å kaste perler for svin......nei, jeg får holde meg til de gamle mausera mine jeg :mrgreen::lol:

Det duger i lange baner til mitt bruk, og jeg fortjener ikke bedre heller 8)

 

Men jeg forstår, og respekterer at andre er litt mer kravstore enn meg, og vil ha pene våpen, råe kikkerter osv. Dette er jo opp til hver enkelt :D

Link to comment
Share on other sites

Etter all denne uhemma skryten av Baikal, kikka eg litt på dei på XXL, og la merke til følgande detalj som er verd å få med seg for potensielle kjøpere:

 

Baikal IZH 43 EM-M-1C 12/76 (Sideligger): http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=69429 "Ikke godkjent for stål."

Baikal IZH 27 M-M 3xMC 12/76 (Over/Under): http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=69521 "Hver enkelt hagle er trykktestet og godkjent for stål utført av Tyske Proof House."

 

Begge koster kr 2.490,-

 

Er det noken som veit kvifor over/under tåler stål men side/side ikkje gjer det?

Link to comment
Share on other sites

Er det noken som veit kvifor over/under tåler stål men side/side ikkje gjer det?

 

Lurte på dette jeg også, og fant ut at det var en skrivefeil. Den har faste choker. 1 og 1/2. Ergo er den bare halvt "godkjent" for stål.

 

Modellen over med en avtrekker, har løse choker og tåler stål....

Link to comment
Share on other sites

det andre hagle skuddet jeg skaut var med en baikal somm fatters fikk te konfen....p

første skuddet gikk med en huquarna 20kal 8-10 år og livredd for rekyl hehe

 

tryna på mopped med baikalen på ryggen en GLATT høst momrgen en gang å...ikke en skramme

hehe

 

jern!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Etter all denne uhemma skryten av Baikal, kikka eg litt på dei på XXL, og la merke til følgande detalj som er verd å få med seg for potensielle kjøpere:

 

Baikal IZH 43 EM-M-1C 12/76 (Sideligger): http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=69429 "Ikke godkjent for stål."

Baikal IZH 27 M-M 3xMC 12/76 (Over/Under): http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=69521 "Hver enkelt hagle er trykktestet og godkjent for stål utført av Tyske Proof House."

 

Begge koster kr 2.490,-

 

Er det noken som veit kvifor over/under tåler stål men side/side ikkje gjer det?

 

Er det noen som har disse haglene eller som vet om de er egnet for jakt på sjøfugl? Tåler de stål eller gjør de ikke?

Link to comment
Share on other sites

En av grunnene til at den er så billig er kanskje at fabrikken ikke trykktester haglene sine slik at

de blir kvalifisert til liljemerket (fleur de lyr 1370bar) dette sparer de sikert en del penger på. Baikal

er vel per definisjon ikke godkjent for stål(baikal er merket 90mpa=900bar), men blir vel trykktestet som feks hos xxl på tyske

proof house. Personlig ungår jeg bruk av hevi shot/hd(max 1050bar) hagl i min baikal, har en annen hagle som

jeg har til bruk med slik ammo.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt om jeg (mis)forstår her. Tester tyske proof house til 900 bar for baikal, eller testes baikal til 900 bar på fabrikken, men XXL får de testet for til høyere hos tyske proof house? Altså: Testes Baikal til 900 bar på fabrikken, men til høyere trykk hos tyske proof house? Eller tester tyske proof house til 900 bar for fabrikken?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Star Baikal i flere varianter. Nå har jeg en baikal mod. Taiga, som er en kombi. Et flott våpen.

Om haglene kan det vel sies at kolbene er i korteste laget for de fleste, men dette kan jo lett fikses på.

Ellers har jeg opplevd at star-haglene ruster fortere dersom den blir utsatt for sjøsprøyt, enn f.eks hva en

beretta gjør. Men det er jo ikke verre enn å være nøye med våpenpussen så er ikke dette noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Har i allefall ikke set nyere baikal hagler som har vært merket med annet en 90mpa, men du kan høre med xxl

så får du et sikert svar på hvordan trykktestingen på tyske proof house er. Er forresten ikke bare baikal

hagler som er merket 90mpa=900bar, har set det på en del tyrker hagler også, mulig det er derfor de er så

billige.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt 4000 skudd med min baikal. Alle skudda er stål :mrgreen:

Aldri hatt noe galt med den, helt genialt våpen. Ikke noe slark heller (mangler vel 16000 for å svare på ditt spm Polardego)

 

Stygg er den ikke, mange som påstår dette. Låsekassa har ikke akkurat gullgraveringer, men merkelig nok skyter jeg like bra uten.

Link to comment
Share on other sites

hei! har selv ei baikal O/U som er så stygg som nøkken, etter diverse fall, og misting og skliing ned fra bil sider og steiner osv, til og med noen fliser i tre værket som er borte på den, så du kan tenke deg selv hvordan den ser ut :lol:

 

har skutt mye vilt med denna hagla, og har aldri sviktet meg. skøyt til og med ned 25leirduer med den på en god dag også :D

da jeg kom på leirduebanen og tok ut hagla, flira dem som sto ved sin audi A8 og mercedeser av meg, men jeg traff da flere duer med hagla mi til 1000kr enn de med sine til sikkert godt over 50 laken

Link to comment
Share on other sites

Har også en Baikal IJ27, kjøpt på midten av åtti tallet. Fikk den av bestefar da jeg var 14 år, og min far ble mektig sinna på bestefar da :mrgreen: . Du verden for en solid hagle!!!. Har fungert upåklagelig så lang. En gang mista jeg den utfor fjellsiden under rypejakt på skaresnø, og den føk utenfor og fann den igjen i bunnen av dalen 600 meter lenger ned. Like hel!. Er ikke helt enig i det mange i tråden skriver at Baikal er stygge å se på. Baikal er enkle, solide og elegante på sin måte. Arbeidsjern kort sagt. Men dem har kommet seg mye i det siste åra i finishen, og ser stortsett ut som alle andre på markedet. Hadde mye heller ville ha ei baikal, enn 10 kebab halger om jeg fikk velge.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Startet min jaktkarriere med en star o/u for ca 23 år siden. Den var fra slutten av 70-begynnelsen av 80 tallet. suverent våpen med ingen utspjåking å dilldall. Den er for høyrehendte, men fungert like bra for meg som er linksskytter. Eneste aber er at de med 2 avtrekkere fyrer som regel begge løpene i hastige skudd. Dette er fordi avtrekkeren bak er litt til side for den fremste. Ble mange double skudd før en lærte seg å ta bakerste avtrekker først. Så på de nye star, og jeg kan ikke se noe forskjell på de og den som er 30 år gammel. Må være bra arbeidsjern siden de ikke har forandret noe på så mange år. Anbefaler uansett disse haglene. Enorm stor bruksverdi i forhold til pris. Bare å bruke andre skudd en stål, så er du sikrere på at våpnet holder. Og så har du ett våpen du kan reparere skader på med litt slipepapir og olje. Hagler med all slags pynt er stygt. Så foresten en beretta godkjent for 1405 B med sprengt løp hos en børsemaker. Ingen annen forklaring enn at den tålte ikke det trykket som patronen ga. Ingen garanti fra fabrikken fordi det var brukt feil ammo i følge de. Surt når hagla koster 25000 i rep. pga dilldall.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har skutt 20,000 skudd med en Bajkal? Blir det slark i den da?

 

Har skutt rundt 20 000 skudd med min sideligger og de allerfleste leirduepatroner med stål . Det er ikke slark i denne børsa enda og regner ikke det blir heller. Stygg- ja men bommer sjelden med den

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv Star Baikal s/s som min far har. Utrolig god og billig hagle som tåler mye og fungerer utmerket.

 

Vet XXL hadde tilbud på Star Baikal for en liten stund siden.. Jeg spurte om det var noe tess og han på XXL sa da at de fikk veldig mange i retur pga stokken sprakk..

 

Men som mange andre her har nevnt inkludert undertegnede hadde jeg ikke vært redd for å kjøpe ei Baikal hagle.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

de tidligere Baikal-børsene hvar tydelig mer solide!

selv har jeg Baikal, en o/u i 12/76, og er kjempe fornøyd med denne. smeller som bare det.

eneste negative med dette bruksvåpenet er at den ruster fælt lett, til tross for god behandling med våpenfett før den draes med ut i felten! brukes til rypejakt og skarvjakt på sjøen.

er enig med det som nevnes tidligere.. Baikal er et bruksvåpen, viser seg som den enkle jeger.

Baikal skal jeg aldri kvitte meg med.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha en Baikal så kjøp en brukt en som er minst 15-20 år gammel. De er faktisk laget bedre enn dagens nye. Skal du absolutt ha noe som er nytt og billig så syns jeg tyrkerne lager mye bedre våpen enn Baikal.

 

Det jeg har fått hørt av endel i bransjen er at de kommer aldri mer til å selge den¨Tyrkiske dritten¨mer. Tror ikke det å sammenligne Tyrkiske våpen med Baikal er helt riktig. Baikal virker like godt i dag som for 30 år siden. Det sier vel litt om kvaliteten tror jeg. Men enig i at det er mye på markedet som er bedre i finish, men til en langt høyere pris. Har selv Baikal fra 1970++ og en Lanber 2082 baron fra 2008. Skyter best med Baikalen, men stoler ikke på at den tåler stålhagl. Eneste ulempe med Baikalen for min del er to avtrekkere og høyre hagle, og jeg skyter links.

Går som regel to skudd i hurtige skudd på fugl.

Link to comment
Share on other sites

Baikal er driftsikkere og kvalitet ! også er dem veldig billige som bare er et pluss, er jo ei bra første gangs hagle :wink: trenger ikke å ha noe O/U halge til 10000 ca da, det syntes jeg det ikke er noe mening i..driver du med mye trap og skeet da er en aktiv skyter så..

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte min eneste Baikal - en o/u i -73.

Den gangen var skjeftet i mørk fin valnøtt -samt at pistolgrepet "hadde litt form" - ikke bare en rettvinklet avkapping :? .

 

Skjeftet var også høyere enn dagens.

 

Og ikke sprakk de fra sikringen - og ned.

 

Ellers så er det vel ikke så store forandringene?

 

Forøvrig hadde en skytevenn på den tiden - en hagle han kalte "Rubelrøret".

 

Makan til håndverk - skal man lete lenge etter.

 

Russerprodukter - kan være meget bra.

 

Jeg fikk tak i en liten håndkikkert - som hadde ligget nedstøvet (ihvertfall esken :) ) på et Samvirkelag for noen år siden.

 

Den stod ikke tilbake for min lille Swarowski og min lille Zeiss i samme format - og disse to ble solgt - sporenstreks.

 

Hva betalte jeg for overliggeren fra "de kalde dager"?

 

Kr 300,- :)

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har skutt 20,000 skudd med en Bajkal? Blir det slark i den da?

 

Har skutt rundt 20 000 skudd med min sideligger og de allerfleste leirduepatroner med stål . Det er ikke slark i denne børsa enda og regner ikke det blir heller. Stygg- ja men bommer sjelden med den

 

 

Er dette en gammel eller ny børse? Har arvet en gammal S/S som ble laget lenge før noen kom på at de skulle forby bly. Er usikker på om denne vil tåle leirduepatroner. Leser på tråden at det av og til er anmerket hvor mye trykk baikalen tåler. Noen som har tips til hvor jeg finner dette?

Link to comment
Share on other sites

under fortreet står det stemplet. Tipper at på din står det 65 Mpa, som er det samme som 650 bar. Endel av de litt nyere er trykktestet i for 90Mpa, som også er litt lite, men min baikal IJ-27 o/u har gått MASSE harde landninger uten at den bærer preg av det hverken innvendig eller utvendig. :)

Link to comment
Share on other sites

Uansett kva våpen det er snakk om, so vil ein finne folk som har gode erfaringar med våpenet og forlk som har dårlege erfaringar. Det som er so festlig med Baikal er at det er so mange som har eller har hatt ein. "Alle" har eit forhold til dei. Derfor vert det veldig mange som har gode erfaringar og veldig mange som har dårlege.

Alle er som vanleg skråsikre på at akkurat deira erfaring, er det som er gjeldande for det merket :wink: Og so har vi det gåande...

 

Baikal er billeg fordi:

- Den er masseprodusert i eit lavkostland

- Den har grov finish (dei fleste)

- Det er vel brukt relativt rimeleg materiale i stokken

 

Om den er betre eller dårlegare enn andre merker som er naturlege å samanlikne med, det veit eg ikkje. Kan vel slå begge vegar (sjå over...) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...