Jump to content

HJORTEJAKTA 2009


lawb

Recommended Posts

Var ute og brøla litt for å høre om det ble noe respons. Det ble det ikke, men trekken var ikke gunstig. Kikket litt ned mot reveåtet nå nettopp, og hva annet enn en fin bukk gikk og beitet i strølyset fra lyskasteren.....

 

Så la den seg ned, og ei kolle går og beiter rundt han. Så nå ligger han her 80 m unna meg. Koselig. :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 630
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skjøt hjort nr 23 og 24 idag. To kalver som gikk og beita på hver si mark. Den ene visste jeg om, siden en i laget vårt skjøt ei stor kolle for noen dager siden. Men den andre kalven aner jeg ikke hvor kommer fra. Skjøt kalven høyt i ryggen, traff litt for høyt, og måtte skyte ett skudd til, da den prøvde å reise seg.

 

Kalv nr 2 falt også i smellet, denne gangen på normalt hold og lavere siktepunkt. Nå gjenstår det å skyte 2 koller og 2 kalver, og 3 spissbukker.

 

Jeg jakter i Hareid kommune, siden denne kommunen ble nevnt i en tidligere post, ang skadeskyting/ettersøk. Det har vært 2 ettersøk på mitt vald, og jeg vet om mange flere rundt om, så hvor avisa henter infoen sin fra, aner jeg ikke. I lokal avisa stod det at det ikke hadde vært noen skadeskytinger, så da må man spørre, hva er definisjonen på en skadeskyting? Påskutt hjort man ikke finner, uten blodspor og hår? Eller påskutt hjort man ikke finner,men med blodspor og hår? Eller påskutt hjort man finner, død, eller avliver på stedet?

Anyone??

Link to comment
Share on other sites

I følge lovverket skal ein rekne eit dyr som truffet (altso skadeskote om det ikkje ligger daudt) inntil ein kan konkludere med noko anna. Altso at dyret eventuelt kan friskmeldast.

 

Det er vel dei færraste plassar at desse innrapporteringsrutinene fungerer 100% feilfritt.

Jegerar pliktar å melde inn eventuelle skadeskytingar til kommune eller politi dersom ettersøket er resultatlaust første dagen (same dag som det er påskote). Men her er ofte mørketal og dårleg kommunikasjon inne i bildet, so viltforvaltarane i kommunane burde tenke seg godt om før dei står fram i media og skryter over "null skadeskyting".

Link to comment
Share on other sites

Jaja. Da ble det visst min tur i år. Og det til gangs :shock:.

 

Det har blit observert noen hjorter i området den siste tiden. Så jeg bestemte meg for å gjøre ett forsøk i går kveld. Gikk ut å sneik ett par timer i området. Støkte kolle og kalv. Det var begynt å bli frost i bakken. Så i kveld tenkte jeg at jeg måtte bare snike meg inn å poste der hvor jeg trodde de holdt til.

 

Gikk ut halv 5. i halv 7 tida begynte det å skumre. Hadde egentlig gitt opp. da jeg ser et dyr som kommer inn fra venstre. Sitter å kikker litt på det og ser det er ett ungdyr, ikke lenge etter kommer kolle og kalv også ut.

 

Jeg skyter på ungdyret først som går i kne og detter om. De 2 andre står og kikker forundret. Skyter så kalven som detter med en gang. Da springer kolla inn i skogen. Jeg sitter bare i ro å ser på de to andre at de blir liggende. Etter 2 min kommer jaggu kolla ut igjen. Da skyter jeg på den og. Ser jeg treffer godt og tar det med ro bort. Da jeg kommer frem står hun fortsatt bak en einer. Hun gjør ett byks frem og legger seg. Da jeg nærmer meg reiser hun seg å tar en langspurt på 130 meter. :shock: Jeg løper etter for å se hvor hun tar veien, ser akkurat at hun smetter inn i skogkanten i enden av ei myr. Da jeg kommer bort ligger hun der å kikker, da var jeg rask med å gi ett skudd i hode. Ble temmelig overasket over dette og spesielt etter at jeg slaktet. Skuddet hadde tatt begge lungene og kanskje litt i bakkant på vei ut.

 

Trodde ikke hjorten var så hard å få overende.

 

Godt jeg var obs eller så hadde jeg mått hente hunden for å leite.

 

Bruker 200 grains oryx i 3006.

normal_IMG_2937_%28Small%29.JPG

 

HAr ikke så peiling på størrelse på hjorten. Kolla veide 70 og ungdyret rundt 50 og kalven 25-30.

Normale vekter?

Link to comment
Share on other sites

Mork.

 

Vi har egentlig ikke noe slags forvaltning. har etterlyst det, men det går tregt. SÅ vi har 10 frie på hvert vald hvor jeg jakter. Først til mølla prinsippet. Så det er egentlig bare å ta det som kommer. Og det blir skutt lite så hjorte stamme ner i sterk fremmasj her.

 

Som regel er hjorten borte etter vi har begynt elgjakta. Og den komemr ike tilbake før våren. Men disse var tydligvis igjen enda. :D

Link to comment
Share on other sites

Var hjemme på sunnmøre forrige uke. Det viste seg å bli en kanonuke på det ene valdet vårt. Vi felte 7 dyr på 5 dager. Flesteparten i måneskinn med klar himmel. Jeg skøt en spissbukk og ei kolle uten kalv. Fra torsdag kveld til lørdag hadde jeg flere timer i "slaktefjøsen" enn jeg hadde totalt på post :lol: Bilder kommer etterhvert.

 

2qci6c1.jpg

 

2mpiquo.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var hjemme på sunnmøre forrige uke. Det viste seg å bli en kanonuke på det ene valdet vårt. Vi felte 7 dyr på 5 dager. Flesteparten i måneskinn med klar himmel. Jeg skøt en spissbukk og ei kolle uten kalv. Fra torsdag kveld til lørdag hadde jeg flere timer i "slaktefjøsen" enn jeg hadde totalt på post :lol: Bilder kommer etterhvert.

 

2qci6c1.jpg

 

Mange løyver igjen på Åsen??

Link to comment
Share on other sites

Vi har skøte totalt 9 dyr. Har igjen 2 kalva og 2 koller. Blir nok ikkje vanskelig å fylle i år heller ser det ut som...Du får ta deg en tur :) Ikkje mange som jakter i vekedagane. Eg er i Oslo fram til november, men da er nok kvota fylt. Har tre dyr igjen i Oaldsbygda som også skal nedleggast

Link to comment
Share on other sites

Vi har egentlig ikke noe slags forvaltning. har etterlyst det, men det går tregt. SÅ vi har 10 frie på hvert vald hvor jeg jakter. Først til mølla prinsippet. Så det er egentlig bare å ta det som kommer. Og det blir skutt lite så hjorte stamme ner i sterk fremmasj her.

Eg har inntrykk av at dette er ganske vanleg i dei "nye" hjorteområda på Sørlandet og Austlandet.

Eg håpar at dei lærer av dei "feila" vi har gjort på Vestlandet opp gjennom siste tiåra, og kjem i gang med litt skikkelege betands- og avskytingsplanar tidsnok.

Link to comment
Share on other sites

En av leigejegerne på jaktfeltet vårt felte en meget spesiell bukk idag.

bukk1.jpg

Denne gamlekaren med èn utslitt jeksel igjen, og godt nedslitte tenner som eneste inventar i munnen var full av skader i bakparten, blødrød i alt som var av fett, den lukta råttent, innvendig i buken og svangen var den betent og jævlig.

I samråd med kommunens mann og veterinær blei den kassert og skal graves ned i morgen.

 

 

Noen som har vært borti lignende?

Link to comment
Share on other sites

Det skuddet man ikke skyter er ofte det beste.

 

Dette har jeg iallefall hørt. Dro til fjells idag, siden været bød på sol og skogen er full av farger. Det var litt stille, så det gjaldt å bevege seg veldig rolig. Etter et par timer, ble jeg plutselig oppmerksom på en stubbe, som ikke så ut helt ut som en stubbe. Frem med kikkerten, og joda, det var halsen på en spissbukk, som lå og slappa av i sola, 70 meter nedenfor meg i bjørkeskogen. Og siden det er bjørkeskog, så er det greiner. Etter noen raske runder med blikket, fant jeg ut at det ikke var noe egnet sted for skuddd, annet enn der jeg stod fra, som var mellom to tre, som formet en V. Med børse som veier 9 kg, ble dette veldig vanskelig, samt at blinken var liten. Jeg håpet bukken skulle reise seg, og da den endelig gjorde det, var jeg klar. Men så ble jeg var noe uklart i siktebildet, og etter litt zooming inn og ut, var fakta klar, det var to små greiner, muligens 4-5mm tykke, som hang ned i løypa for kula. Da begynner man å tenke, kanskje kula ikke treffer de, eller kanskje den treffer, men går fint videre. Ettersøk kl 1630 i skogen er ingen problem, men gidder jeg det? Til slutt ble sikringen slått på igjen, børsa hengt på skuldra, og både jeg og bukken gikk videre. Er litt stolt over å ha klart å la være å skyte et skudd som sansynligvis hadde gått helt fint. Men man vet jo aldri...............

Link to comment
Share on other sites

"Ein skal ALDRI angre på eit skot ein ikkje har skote"

Det syns eg er ein god regel, som eg prøvar å leve etter.

Holdt igjen på ei kolle sjølv i går. Hadde litt for stor fart, ein og anna trestamme som passerte i siktbildet, fekk aldri godfølelsen.

Det hadde heilt sikkert gått bra, men er likevel glad eg holdt igjen. Å legge seg til ein vane med å skyte på dei sjansane der kan fort bli ein skummel risikosport...

Link to comment
Share on other sites

I fjor gikk jeg som driver når en 6 tagger bukk hoppet ut av en haug noen få meter foran meg. Jeg hev opp rifla og fulgte fluktrettningen til dyret. Problemet var at etter mangen år på fuglejakt med hagle, samt hjortejakt med tikka m 65. Var den automatiske reaksjonen at tommelen leitet etter sikringen bak på kolbehalsen. Når jeg endelig hadde somla meg til og vippe sikringen opp med pekefingen var det bare speilet som var synlig på hjorten. :shock:

Konsekvensen av dette var at outbacken havnet på finn.no og solgt en dag etterpå. :?

Jeg hadde mest lyst på en Sako 75 finnlight, som erstatter for Saueren, og etter 4 mnd fikk jeg tak i en nesten ubrukt Sako 75 finnlight cal 30,06. :wink:

I går var jeg på plass i samme terrenget som jeg så bukken i fjor. Været var nydelig og skogen kledd med høstens vakreste farger.

Jeg skulle gå nederst i lien og drive sammen med to andre drivere. Omtrent på samme plassen som jeg så bukken i fjor hører jeg lyden av dyr som støkkes over meg. Jeg står klar og venter i tett løvskog da en kolle kommer løpende rett mot meg, jeg ser hun er alene og skyter i det hun ser meg og må stoppe. Kolla snur og klarer utrolig nokk og løpe 40 meter oppover oppover før hun faller om. Kula hadde tatt begge lungene, og deler av lungene hang oppetter buskene på skuddplassen.

Jeg står ved kolla, når det på nytt braker løs over(bak) meg. Jeg hiver meg rundt og ser fire dyr passere bak meg, den ene hjorten er en bukk og kommer også nærmest meg. Sakoen finner bogen og kula slippes på kloss hold. Jeg ser hjorten løpe 50 meter videre før han seigner om.

Sakoen har fått ilddåpen, en flott 8 tagger bukk på ca 80 kilo, og en kolle på ca 55 ligger i høstskogen. :D

Om dette var samme bukken som jeg så i fjor, får jeg nokk aldri svar på, men den sto i samme haugen så muligheten er til stede. Samme kan det være, jeg tok siste stikk denne gangen :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

fikk skutt min andre hjort i jaktkarrieren min, i natt :D var en 3 tagger med slaktevekt ca 55.. skutt med 3006 på 70 meters hold, med fusion 180 gr kule..

hele greia var ganske morsomt. sneik meg inn på de 2 dyra, skjøyt og hørte innslaget og begge dyra sprang ca 30 m stoppte å lurte på hva som egentlig hadde skjedd.. så hører jeg klasket av dyret når det deiser i bakken og dette skremmer det andre dyret til skogs :lol:

 

hvor gammel tror dere denne bukken egentlig er?! 2.5 år?

 

bilder kommer når jeg finner pc'kabelen:)

her er bilde av bukken som jeg lovet :D

men så er spørsmålet.. er dette en 2.5 åring, eller en spissing?

 

181020091200b215222f6cb941ceae.jpg?41

Link to comment
Share on other sites

tror det kan bli litt vanskelig å skjekke tenna siden reven har fått restene etter reven for lenge siden.. men ja, tenkte først at det var en 2,5 åring, men så fikk en kompis skutt en 2.5 åring som var 12 kg kilo tyngre og hadde med godvilje 8 tagger.. så lurte da om det var en spissing i stede.. men men

Link to comment
Share on other sites

her er bilde av bukken som jeg lovet :D

men så er spørsmålet.. er dette en 2.5 åring, eller en spissing?

 

181020091200b215222f6cb941ceae.jpg?41

 

 

 

 

Det kan være vanskelig å skille en svak 2,5åring og en spissing (1,5år) når man ikke har kjeven. Det raskeste er å sjekke om der en tydelig rosenkrans. En spissing har ikke vanlig rosenkrans men en langstrakt ruglete fortykkning nederst, 2,5åringen har normalt en tydelig rosenkrans. Dyret på bildet ser helt klart ut til å være 2,5år.

Øverst under "Storvilt" ligger noe jeg skrev om dette temaet for noen år siden, med bilder : "Hjortebukker, begreper og forvirring" Håper det kan være til hjelp.

Link to comment
Share on other sites

jeger.jpg

 

Ble 2 dyr på meg 11.10.09. Skutt på ca 50m under drev.

Kom ut av skogen, rett i mot, kolla først med kalven like bak. Stoppa opp på 50meter og sto å væra i sikkert et halv minutt med fokus rett mot meg, jeg så hvordan neseborene jobbet gjennom kikkertsikte. Så endelig dreia de av mot høyre og 1. skuddet gikk! Kalven rett ned og noen få spark før det ble stille. Kolla gjorde 2-3 byks før hun stoppa og skudd nr 2 gikk. Kolla gikk også ned men kom på beina igjen, trava ustødig 20-25 meter før hun stoppa igjen, men bare hode og hals var synlig. Sendte da avgårde 3. skuddet mot halsen men så i siktet at dyret ble "borte" idet jeg trykte av.

 

Kalven lå fint akkurat der den ble påskutt, så da var det bare å lokalisere kolla. Gikk dit hun ble påskutt og fant blod, masse blod. Fulgte blodsporet dit hun sto da 3. skuddet gikk og noen meter til. Men der var det slutt.. Sto nå i utkanten av et tett granfelt, noen småbusker og grøfter rundt oss. Frykten for at hun hadde kommet seg inn i tetta, var nå tilstede. Men litt mere gransking av åstedet medførte at en av de andre jegrene gled ned den ene grøfta, og når han skulle dra seg opp igjen, avduka han kolla. Nede i grøfta, under ei vid skjørtegran lå hun sten død... Det var godt det!!! Hun hadde da stupt ned i grøfta og glidd under grana da hun forsvant i siktet mitt. Rart hvordan de bare forsvinner i rette omgivelser..

"Obduksjonen" viste forøvrig et godt plassert lungeskudd, så det 3. skuddet hadde uansett vært bortkastet bly. Men jo lengre hun gikk, jo dårligere ble følelsen på et skudd som jeg var sikker på da det ble avfyrt..

 

Dette ble da mine hjorter nr 5 og 6 iløpet av mine 10 år som aktiv jeger. Og mine første hunndyr.

Link to comment
Share on other sites

Jaktlaget på nabogården trodde at det var en kronhjort som stod på myra :lol:

Vi kommuniserte slik i litt under en halvtime før jeg ringte og sa at nå hadde jeg begynt å bli sår i halsen og om vi ikke kunne prate på vanlig måte. Han lo godt og lenge da jeg forklarte at det var jeg som stod og brølte mens knakk kvister og rispet oppetter ei furu. Var vist veldig realistisk.

 

Hele historien og videoklipp:

http://hjortefot.vgb.no/2009/10/18/hjortefot-har-drevet-med-fantestrekerigjen/

Link to comment
Share on other sites

Idag hadde jeg min råeste opplevelse som jeger i de 13 årene jeg har jaktet hjort. Skulle møte jaktlederen kl 0800 for å stikke til fjells. Restkvota var på 3 spissbukker, 2 koller og en kalv. Klokka halv 8 passerte jeg ei innmark, og oppdaget at det gikk 3 dyr og beita der, bla kolle og kalv. Jeg snudde, parkerte noen hundre meter unna, og sprang oppover lia mot fjellet, for å vente på dyrene som forhåpentlig vis ville trekke oppover mot meg etter at de hadde beitet ferdig. Og 10 minutter senere begynnte ting å skje. Først oppdaget jeg to storbukker, som jaget på 4 koller og en kalv. Ble usikker på om dette var de dyrene jeg hadde sett, men holdt meg rolig. Så kom det et ungdyr, avstandsmåleren sa 159 meter, og skuddet gikk. Kolla datt rett ned. Så kom det ei kolle til, uten kalv i følget, og denne falt også på stedet, litt lenger nede i lyngen. Så kom det en spissbukk ett minutt etter. Han beitet seg gjennom et bjørkekratt og da han kom ut, kom Accubond inn. Han falt på stedet. Så kom det 2 bukker til, den ene var en spissbukk, og oxo denne ble liggende der den ble skutt. Den andre bukken gikk noen meter og var ikke nervøs. Jeg klarte ikke å se horna skikkelig, og mens jeg ventet på at den skulle komme lenger ut på myra, ble jeg var et annet dyr. Det var en kalv, og jeg målte den til litt over 220 meter. Sikta høyt i ryggen og klemte til, så i siktet at det ble en røyksky høyt i bogen, og kalven flatet rett ut. Tilbake til bukken, som nå var 300 meter unna, og nå så jeg at det var bukken jeg lot gå dagen før, en spissbukk med veldig høye kraftige stenger. Men siden den nå var langt unna, og ikke snudde seg mer, slo jeg på sikringen og ventet på andre dyr. Men nå var det tomt.

 

Ute på myra lå det nå 5 dyr, og arbeidet med utvomming begynnte. Klokka 13 i formiddag var alle ferdig slaktet, og en stk sliten sunnmøring dro hjem til kone og barn. Nå har vi kun en spissbukk igjen, og i morgen tidlig posterer jeg på samme sted som i dag, det var en skikkelig gullpost. :)

Link to comment
Share on other sites

Idag hadde jeg min råeste opplevelse som jeger i de 13 årene jeg har jaktet hjort. Skulle møte jaktlederen kl 0800 for å stikke til fjells. Restkvota var på 3 spissbukker, 2 koller og en kalv. Klokka halv 8 passerte jeg ei innmark, og oppdaget at det gikk 3 dyr og beita der, bla kolle og kalv. Jeg snudde, parkerte noen hundre meter unna, og sprang oppover lia mot fjellet, for å vente på dyrene som forhåpentlig vis ville trekke oppover mot meg etter at de hadde beitet ferdig. Og 10 minutter senere begynnte ting å skje. Først oppdaget jeg to storbukker, som jaget på 4 koller og en kalv. Ble usikker på om dette var de dyrene jeg hadde sett, men holdt meg rolig. Så kom det et ungdyr, avstandsmåleren sa 159 meter, og skuddet gikk. Kolla datt rett ned. Så kom det ei kolle til, uten kalv i følget, og denne falt også på stedet, litt lenger nede i lyngen. Så kom det en spissbukk ett minutt etter. Han beitet seg gjennom et bjørkekratt og da han kom ut, kom Accubond inn. Han falt på stedet. Så kom det 2 bukker til, den ene var en spissbukk, og oxo denne ble liggende der den ble skutt. Den andre bukken gikk noen meter og var ikke nervøs. Jeg klarte ikke å se horna skikkelig, og mens jeg ventet på at den skulle komme lenger ut på myra, ble jeg var et annet dyr. Det var en kalv, og jeg målte den til litt over 220 meter. Sikta høyt i ryggen og klemte til, så i siktet at det ble en røyksky høyt i bogen, og kalven flatet rett ut. Tilbake til bukken, som nå var 300 meter unna, og nå så jeg at det var bukken jeg lot gå dagen før, en spissbukk med veldig høye kraftige stenger. Men siden den nå var langt unna, og ikke snudde seg mer, slo jeg på sikringen og ventet på andre dyr. Men nå var det tomt.

 

Ute på myra lå det nå 5 dyr, og arbeidet med utvomming begynnte. Klokka 13 i formiddag var alle ferdig slaktet, og en stk sliten sunnmøring dro hjem til kone og barn. Nå har vi kun en spissbukk igjen, og i morgen tidlig posterer jeg på samme sted som i dag, det var en skikkelig gullpost. :)

 

Steike!! d mått værrra en sunnmøring ja :wink:

Link to comment
Share on other sites

For i veg på snikjakt i dag kl 13:30 Såg det låg en bukk rett over skogbandet 600meter over meg oppunder ett svært bratt fjell. Tenkte at det hadde vært artig å prøve den. Tok ut ei rute for å komme over den. Dette er en plass jeg ikke er kjent. Når jeg kom opp til området jeg mente hjorten låg hadde jeg først litt problemer med å finne ut om jeg var på rett plass, det var ca 1,5 timers rask gange i kraftig motbakke. Rundet en kant og løste ut 7 dyr deriblant muligens den bukken jeg såg nedenfra. En kalv stilte seg opp rett forran meg og stod lenge og sperret slik att jeg ikke kunne komme meg videre. Når kalven etterhvert for fikk jeg beveget meg frammover for å se bak en kant om det stod dyr der. Det gjode det ikke, gikk litt tilbake å begynte å speide med kikkerten. Da får jeg øye på en bukk som ligger nedom en kant ca 500 meter unna meg. Jeg peiler meg inn på en berghylle jeg kan skyte fra. Når jeg kommer fram dit får jeg øye på bukken den ligger der enda men det er mye bjørkesner i mellom meg og bukken så jeg velger å trekke meg tilbake for å finne en bedre plass der det er reinere skuddbilde. Det lyktes jeg i, kom inpå ca 70 meter og har full kontroll og kan sende en 15g oryxkule i den fra 9,3`n. Skjøt den i nakken der den låg å kikket ut over dalen nedom seg. Skyter normalt aldri i nakke men gjode det her da jeg hadde stålkontroll på bukken som ikke ante at jeg låg og siktet på den. Bukken detter i smellen det viser seg og være en titakker på ca 100 kg. Ikke av di største men fikk godfølelsen etter en krevende ansmyging i mildt sagt veldig ulent terreng. Vommet ut og begynte å dra den utom lia, klarte ikke å få den helt ned i kveld så jeg må opp igjenn i morgen tidlig for å ta siste økta ned til vei :D

Link to comment
Share on other sites

Tok meg en tur ut på smygjakt i dag, sidan søskenbarnet mitt var heime fra militære tenkte eg att eg skulle spare en hjort så han fikk vere med. Vi smaug oss ut i skogen og sjekka ein del "sikre" områder, før vi bestemte oss for og smyge til eit tråkk og sitte på post. Når vi nærma oss høyrte eg en hjort og når vi kom litt nærmare så gjekk der kolle og kalv og ei fjorkolle og beita på opningen i skogen. Eg smaug meg litt nærmare og fikk skutt kalven når den endelig gjekk klar av eit tre.

 

Slaktevekta var 24kg

 

Skal legge ut bilde seinare :wink:

Link to comment
Share on other sites

Oppmøte 6.30 lørdags morgen der 4 skyttere fikk utdelt hver sin post, jeg fikk den lengst unna, tradisjonellt en bra post.

 

Vi trakka oss innover skogsveien før vi fordelte oss på postene, jeg rigger meg til med stolen og fisker frem børsa, utrolig nok mangler sluttstykket på Howa'en.

 

Noen tanker fyker gjennom barken, ikke en eneste god tanke og ett inderlig fan mumles frem idet jeg fisker opp telefonen og ringer jaktleder som sitter på første post nærmest hus og bil, vi avtaler at vi skal bytte post slik at jeg får en sjanse til å se etter sluttstykket eventuellt kjøre hjem og bytte børse.

 

Trasker meg hjemover i mørket, ser selvsagt ingenting til sluttstykke så jeg kjører hjem og henter Krieghoff'en i 9.3x62, hele affæren tar kanskje 10-15 minutter til jeg er på plass på ny post.

 

20 meter før jeg er fremme på min nye post finner jeg sluttstykket så jeg er noe lettere til sinns da jeg setter meg på stolen, faktisk sitter jeg med en underlig følelse om at jeg vil få hjort på min post.

 

Riktignok, 5 minutter etter at driverene har startet feller jeg denne kolla på 15 meters hold, jeg hadde fulgt henne i kikkerten fra 60 meter eller så men var ikke 100% fornøyd med bakgrunnen og siden jeg satt mitt i trekket og hun helt tydlig ikke var klar over min eksistens kunne jeg sleppe henne helt innpå meg.

 

17102009071.jpg

Link to comment
Share on other sites

For i veg på snikjakt i dag kl 13:30 Såg det låg en bukk rett over skogbandet 600meter over meg oppunder ett svært bratt fjell. Tenkte at det hadde vært artig å prøve den. Tok ut ei rute for å komme over den. Dette er en plass jeg ikke er kjent. Når jeg kom opp til området jeg mente hjorten låg hadde jeg først litt problemer med å finne ut om jeg var på rett plass, det var ca 1,5 timers rask gange i kraftig motbakke. Rundet en kant og løste ut 7 dyr deriblant muligens den bukken jeg såg nedenfra. En kalv stilte seg opp rett forran meg og stod lenge og sperret slik att jeg ikke kunne komme meg videre. Når kalven etterhvert for fikk jeg beveget meg frammover for å se bak en kant om det stod dyr der. Det gjode det ikke, gikk litt tilbake å begynte å speide med kikkerten. Da får jeg øye på en bukk som ligger nedom en kant ca 500 meter unna meg. Jeg peiler meg inn på en berghylle jeg kan skyte fra. Når jeg kommer fram dit får jeg øye på bukken den ligger der enda men det er mye bjørkesner i mellom meg og bukken så jeg velger å trekke meg tilbake for å finne en bedre plass der det er reinere skuddbilde. Det lyktes jeg i, kom inpå ca 70 meter og har full kontroll og kan sende en 15g oryxkule i den fra 9,3`n. Skjøt den i nakken der den låg å kikket ut over dalen nedom seg. Skyter normalt aldri i nakke men gjode det her da jeg hadde stålkontroll på bukken som ikke ante at jeg låg og siktet på den. Bukken detter i smellen det viser seg og være en titakker på ca 100 kg. Ikke av di største men fikk godfølelsen etter en krevende ansmyging i mildt sagt veldig ulent terreng. Vommet ut og begynte å dra den utom lia, klarte ikke å få den helt ned i kveld så jeg må opp igjenn i morgen tidlig for å ta siste økta ned til vei :D

 

 

Hvor i Aure er det du jakter du da? Vi er et jaktlag ifra Smøla som leier et vald på Ormset.

Link to comment
Share on other sites

Ble bukk nr 2 på meg på søndagen, 9 tagger på 95kg. Den hadde en god del av gjetertråd i geviret som han hadde rundt halsen og bak ørene, var nesten som ørene hadde falt av pga at det hadde gått inn under pelsen, veldig stygt sår der som det var veldig mye verk i. Så det var egentlig bra denne ble tatt.

 

 

8422_1047794451686_1730438229_93488.jpg

 

11102009205.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...