Jump to content

HJORTEJAKTA 2009


lawb

Recommended Posts

  • Replies 630
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei 6,5x55 Bruker

Nå har eg ein del hjorter på nakken etter 16 år på jakt og en snitt på 5 hjorter i året ja kansje noen år med flere hjorter de eg kan si er skulle eg tenkt at de ikkje var trygt og skyte pga fjellhyller og kansje fare for den springer ut på en myr der eg ikkje kan få tak i den så hadde eg kansje enda opp på 0. Så etter min meining så gjor du de rette/ eller stille de på en annen måte hva kunne du gjør bedre ikkje noe du kan ikkje se hva dyret kommer til og gjør. de var et vellrettet skudd og dyret døde og at den for datt utenfor skrenten/Bråte var ikkje din feil. ta heller med deg noen gode minner fra den turenen og tenk all den gleden du kan få i tiden som kommer.

Og til slutt Lykke til med jakten videre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Stort sett enig i det som skrives, men man kan selvfølgelig ane konsekvenser dersom dyret går på en smal sti med stup nedom. Da er nok sjansen for knall og faaaaaaaaaaaallllll stor. Mulig man da bør revurdere skudd. Men dette er det intet fasitsvar på, og situasjonen du beskriver må føres på uflakskvota.

Link to comment
Share on other sites

Det der var ein kjempefin spissbukk :) Eit prakteksempel av ein avlsbukk som sikkert hadde blitt ein fryktesløs stor-kar i eit harem om nokre år....;) Vekt?

 

Takker og bukker! Biletet av spissbukken er nok eit par år gamalt, så eg huskar ikkje vekta heilt. Det var det einaste biletet eg greide å linke direkte til. Felt på øya Longva, der eg er jaktledar. Kjekt å drive forvaltning på ei øy, der ein har så god kontroll over den totale stammen.

Neste helg skal eg jakte på heimterrenget mitt, satse på at månen er brukbar :D

Link to comment
Share on other sites

Er vel kanskje ikke rette tråden å legge denne saka i, men de handler jo om krangel om hjortejakt:

http://www.smp.no/article/20091130/NYHE ... 85279/1002

 

Trist at det skal være slik på ei relativt lita øy. Jakt har vel i alle år skapt diskusjoner omkring forvaltning, regler, rettigheter osv, men at man skal ende slik sunnmøringene gjør her, det er kjedelig for hele jegerstanden. Les bare innleggene under.

Link to comment
Share on other sites

Heilt enig med mork at dette kan vere ødeleggende for et heilt lokalsamfunn.

 

Men syntest ikke artikkelen var videre god, da det er noen fakta feil i forrhold til dokumentene som ligger på Haram kommune sin heimeside.

Her er en link til postlisten til Haram Kommune som har slept sirkuset ut i media.

 

http://www.haram.kommune.no/innsyn.aspx ... &Mid1=235&

 

Så kan dere selv vurdere galskapen i det heile.

 

 

Mvh

Lakelanderen

Link to comment
Share on other sites

Dette er tragisk lesing. Det er tydelig en skikkelig feide mellom valdene, og striden gjelder mer enn at en mann lufter bikkja si med jaktklær. Jeg er glad for at jeg ikke jakter på disse valdene. Ellers må jeg bare håpe at fornuften seirer og at valdene legger ned stridsøksa. Et annet moment er forresten det anslaget med hjort de mener det er på øya. Visst tallene rimer med virkeligheten, ja da er kvotene alt, alt for stor.

Ser lensmannen antyder at det er mye hjort på fastlandet og sikkert også på øya. Han har sikkert slukt agnet som viltforvalter Lucasen har lagt ut. Det er ikke for mye hjort alle steder i M&R!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Fikk kolla kvart på tolv i går kveld.

Supre forhold selv om månen ikke var helt framme.

Posterte på et langt snødekt jorde, og i ellvetida kommer det innpå to dyr helt nede i kanten , avstand ca 150 meter.

Håper de vil beite seg opp mot der jeg sitter, men de holder seg i ro.

Så plutselig "inn fra høyre" kommer fire dyr sprettende.

To koller, en kalv og et ungdyr.

 

Kolla uten kalv begynner å beite seg opp mot meg med fronten rett imot.

Lister opp rifla og følger med i siktet.

Tenker at nå må hun snart vise breisida ellers får jeg henne rett i fanget.

På ca 20 meter vinkler hun litt og jeg slipper skuddet.

Inn lavt foran venstre framfot, ut bak høyre framfot, "obduksjonen" viser godt hjerteskudd.

Hun går to skritt og tipper over.

 

Denne måneskinnsjakta er virkelig noe for seg selv :D

 

kolla001.jpg

Link to comment
Share on other sites

Satte mei på post halv 4 i går ettermiddag, hadde egentli ikke store trua helt til jeg så en hjort på 250- 300 meter.

Jeg pakka sammen sekken stille å roli mens pulsen var skyhøy. sneik meg bak en haug og kom bak hjorten, men den var ikke der jeg sist så jeg tok av meg sekken og åla meg dei siste meterane fram til ein stubbe, vel framme ble kikkerten tatt ibruk.

 

Så det beveget seg noe i mellom noen trær ca. 100 meter unna meg, rifla langt i positsjon og tråkorset fann bogen og jeg klempe av å merkelig nok datt den rett ned.

 

Da jeg var påtur bort til dyret såg jeg en spissbukk gå roli å sakta fra der, men så ringte telefonen å da sprang den langt til hælvete.

 

En 6 tagger skutt etter et par minutter på post :D

Første hjorten min, er nok ikke den siste heller

Link to comment
Share on other sites

Kanonmåne i Romsdalen. På 50m hold sto storbukken,kameraten min hadde den på post i natt i over 1 time. Voksenbukk på kvota men grunneiger holder igjenn. Men sånn er det å jakte gratis :mrgreen: . Det var kjempe artig å kikke på bukken, 12 tagger som så ut til å være 120kg+. Fine opplevelser kan man ha uten å skyte.

 

Knut

Link to comment
Share on other sites

har hatt besøk av to østleninger i helga på hjortejakt å litt skyting vart den no på dei..jakta foregikk med drivende hunder en dachs og to drevere.

06_12_09_007.JPG

her er første hjorten som er skutt i los for bikkja en flott bukke kalv, forøvrig det den første hjorten til skyttern også

06_12_09_014.JPG

det vart kvar sitt dyr på dei i los for bikkja en kalv og ei litta kolle.

totalt så hadde vi vel skuddsjanser 6 eller 7 dyr for hundene i helga men det var kun koller resten dyra

Link to comment
Share on other sites

Da var man tilbake fra hjortejakt og første hjort er nå blitt et faktum.

Datt litt over kl 22 lørdagskvelden for ei ganske så velplassert 180grs A-frame kule i cal. 30-06.

Kom først ut kolle og kalv på bøen, men da vi satsa på noe litt over kalv lot jeg de tussle videre. En liten halvtime seinere kommer det ei enslig kolle ut og jeg venter og venter for å se om det følger en kalv, noe det ikke gjør så jeg venter til jeg får bredsida fra dyret og plasserer trådkorset rett bak bogen og lar skuddet gå. Rett inn bak bogen og ut sånn ca midt i bogen på andre siden. Høyt hjerteskudd med avkappa pulsårer som resultat. Kolla løp vel en liten sirkel på 6-70m. Så da kan jeg klokke av ei lita fjorårskolle som gikk under skrapgrensa. Utsøkt mat, men ikke det største dyret.

 

 

hjort.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fytte rakkern - hvor glad jeg blir når jakten er over (og kan ta fram fluestanga istedet).

 

I år har terrenget vært "tomt" i forhold til tidligere år.

 

Min unghund - har ikke fått anledning til å skjønne at den skal jage dyr.

Den er "bare på tur" hver gang - da terrenget er tomt.

Ingenting å interessere seg for.

Link to comment
Share on other sites

Tok meg ei langhelg fri og dro til Sunnmøre i helga. Skaut hjort nr 4 for året. Denne gongen blei det nok ei gjeldskolle på 58 kg slaktevekt. Dette er ein av mange gjeldskoller som er skutt på kvota vår dette året. Vi har observert utrulig få kalver sammenlikna med i fjor, men sett og skøte fleire 1,5 og 2,5 åringer. Er ein liten tankevekker, men klarer ikkje heilt å forstå det :shock: Fleire som har opplevd det samme i år?

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Teoretisk sett er det truleg eit teikn på for tett bestand, som fører til redusert reproduksjon.

 

Det er min teori også. Kan ikkje registrere ein spesiell nedgang i antall bukker i terrenget heller, snarare tvert imot. Men vi har ikkje sett like store mengder dyr som dei siste åra. Men dette varigjerer mykje i kommuna vår. Lengre inne og høgare oppe i dalføra har det jevnt over vert stor bestand også i år.

Link to comment
Share on other sites

Stort sett koller uten kalv, og lite kalv i store deler av Sunnfjord også.

 

Det er betraktelig mindre hjort hos oss i år sammenlignet med foregående år. Men det skulle jo bare mangle, avskytingen har vært over evne, tror jeg :roll:

 

Eg trur det er sunt å få ned bestanden, for deretter å bygge den opp igjen med betre produksjonsdyr. Men dette er berre ein teori fra mi side... Vi på vestlandet er nok kanskje noe bortskjemt med den tette bestanden vi har, og so fort det vises tegn til mindre dyr får vi ein viss grad av "panikk".

 

I det eine terrenget vårt kor det har blitt observert lite kalva, er heller ikkje eit utprega bukketerreng. Dei bukkane som blir skutt der er "skrapbukkar" som sikkert nok har blitt jaga vekk frå eit større harem. Kan det ha noko innvirkning trur dokke?Likevel har vi 13 dyr på kvota og er somregel ferdig i slutten av oktober, så vi har tilgode å slite med å fylle.

Link to comment
Share on other sites

Tok meg ei langhelg fri og dro til Sunnmøre i helga. Skaut hjort nr 4 for året. Denne gongen blei det nok ei gjeldskolle på 58 kg slaktevekt. Dette er ein av mange gjeldskoller som er skutt på kvota vår dette året. Vi har observert utrulig få kalver sammenlikna med i fjor, men sett og skøte fleire 1,5 og 2,5 åringer. Er ein liten tankevekker, men klarer ikkje heilt å forstå det :shock: Fleire som har opplevd det samme i år?

 

Hjortetrekk

Det trenger ikke være gjeldkoller du skyter. Nå på tampen av jaktsesongen er det en god del koller som har fått kalven sin skutt tidligere i jakta som dermed går alene. Det er og en god del 2,5års koller som ikke ble drektige som 1,5års koller som går kalvløse.

Link to comment
Share on other sites

Vi på vestlandet er nok kanskje noe bortskjemt med den tette bestanden vi har, og so fort det vises tegn til mindre dyr får vi ein viss grad av "panikk".

Hehe, fleire so har lagt merke til det altso?

 

Sånn er det kvart år. So fort ein får ein periode i jakta på nokre veker kor ein ser litt mindre hjort... So begynner folk å snakke om nedgang.

"Veksten har snudd!"

"No må vi tenke oss om, og spare dyr!"

"Senk kvotane!"

 

So fort jakta er over, og hjorten skal begynne å utnytte sitt talent med å gjere skade på skog, innmark, frukttre og prydplanter so dukkar dei opp igjen. I mengder. Og då vert den nye skriverier om "hjorteplagen"...

Syns dette gjentar seg kvart år :wink: Vi sliter visst med å hugse meir enn eit år i slengen.

 

Panikken har forøvrig lite for seg. Vi kan alt om korleis vi bygger opp igjen ei hjortestamme. Det er egentlig veldig enkelt. Men vi har enno ikkje lært oss korleis vi kan stabilisere, regulere og eventuelt redusere stammen. Det er ein betrakteleg meir krevjande øvelse...

Link to comment
Share on other sites

På lørdag fikk jeg den siste kolla, så da er hjortejakta over for i år. Er første sesongen jeg driver seriøst med hjortejakt, og jeg må si det frister til gjentagelse. Så etter beverjakt, bukkejakt og villreinjakt så får vi fortsette til neste år..

 

Kolla var et voksent dyr på 58 kg slaktet. Ble skutt med 150grn Barnes TSX (utgangshastighet ca 850m/s) fra omtrent 120m, og siden jeg traff ganske høyt i bogen datt hun i smellen og ble liggende. Lite skader på kjøtt og skinn, og derfor tenkte jeg å forsøke å garve skinnet. Om det blir fint, så kanskje jakt får noen etterlengtede plussspoeng hos ØKH. Garvede skinn kan jo brukes som interiør...

Link to comment
Share on other sites

Her er årets resultat, har hatt dette felte di siste 4- 5 åren å skutt bare 2-3 dyr tror jeg, 2 år på ra nå uten fangst men i år skal jeg si vi fikk skutt no ja :D

 

Ble skutt en kalv på 30 kg å en 10-tagger på 92 kg som jeg ikke har bilder av.

 

normal_7822_102973503048882_100000086987945_80276_1849936_n.jpg

Alle skutt på ca. 15 sekunder første morgenen

 

normal_7822_102984453047787_100000086987945_80471_5573407_n.jpg

Skutt på kveldspost første dagen.

 

normal_7822_103073876372178_100000086987945_82931_167114_n.jpg

 

normal_DSC00357%7E0.JPG

Bukken jeg skaut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...