Jump to content

Spørsmål vedrørende åpning og lukking av hagle


Guest

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg fikk beskjed av en børsemaker her om dagen at jeg måtte slutte å "føre" låsehendelen (i mangel av et annet godt ord) på plass når jeg lukker haglen. Han mente at dette på sikt ville skape slark i mekanismen. Jeg har mener at jeg flere ganger før har hørt det motsatte, altså at det er lurt å holde/følge med tommelen foran og på den måten skåne mekanismen litt når man lukker haglen før et skudd. Hva er det som er riktig praksis ?

Lurte også på hvordan man eventuelt kan stramme opp haglen, slik at når man brekker den så blir det mer motstand. Har hørt at dette kan gjøres ved å justere noe i forskjefte ???

 

Setter pris på alle svar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke si hva som er rett og galt, men i hjertet mitt er det rett og føre top lever tilbake, og det er klin gæli for meg å slamre med et våpen. Jeg lukker ned automat med å holde igjen sluttstykket, også presser jeg det fram etterpå. Pumpe fører jeg også pent fram, med et bestemt rykk helt til slutt. Når jeg skyter med pumpe, så får den selvfølgelig den brutale behandlinga det medfører, men jeg er glad i alle våpna mine, og dem blir derfor behandla deretter.

 

Klikker svært nødig med våpna mine også, uten klikkpatron.

 

Jeg har ikke 2 helt like utgangspunkt å sammenligne våpen med, så det blir feil......men en kompis av meg kjøpte seg en star baikal o/u og han slamra igjen den som om det sto om livet. Den ble slarkete. Skifta tennstempler flere ganger pga. nedklikking hver gang økta var ferdig. Klikker sjelden med skarp ammo, men lå en periode på kanskje 1-3 av 50 skudd. Dette kan i stor grad være ammoen som har harde pærler(sleit fælt med en gammal automat og det tullet der.), men vi brukte jo av samma ammoboksen. Vi kjøpte flere ammoesker og leirdueesker, og koseskøyt. Savner den tida der gitt. Bodde hjemme, og alt man snubla over av penger gikk til våpen og ammo. Var ikke noe festing, fyll og fanteri her gitt. Håper jaggu jeg får små'n min på 2 år til å bli med på det da han blir ung jeg.

 

Jeg har en Lanber super o/u som har blitt behandla pent i alle de åra jeg har hatt den, og det er 14 år nå, og den har gått mange tusen skudd i mitt eie. Finnes ikke slark. Skifta 1 ejector og ei sikring. Aldri tennstift, den er aldri klikka med. Det smeller hver eneste gang.

 

Men som jeg sa før dette, så er ikke de våpna her like gamle, like i fabrikk, ingen av dem var nye da vi kjøpte dem. Så dere får ta dette for det det er verdt, men du gjør uansett ikke våpna dine en tjeneste ved å være brutale med dem. Når jeg ser folk på leirduebanen slår igjen våpna sine, så det ser ut som div. deler skal bytte plass, da får jeg vondt i magen av det stakkars våpenet.

 

Men igjen....alle får gjøre det dem mener og føler er riktig både for dem og for redskapen dem skyter med. Jeg sier ikke til noen at dem ikke sksl gjøre sånn og sånn med våpna sine. Men hvis jeg ser dem gjør det med våpna mine, så blir jeg rett og slett forbanna. For dem har fått låne våpen av meg, og da skal dem behandles deretter.

Kommer man i en jaktsituajon med pumpe, så er det full pupp fra start, og til slutt. Da er regla endra i huet mitt også da, men på banen der man bruker enkle skudd, så skal dem behandles pent...altså mine våpen da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lukker hagla (Beretta)pent igjen og leveren sklir på plass av seg selv, dette har jeg gjort med den samme børsa i mange år og mange 10 tusener av ganger, det fins jo mange låsesystemer for denne type våpen både bra og dårlige så det er vel ikke noen fasit på dette.

Noen av de "dårlige" låsesystemene må man ta ganske hardt i for i det hele tatt skal lukke seg, men vist man da holder toppleveren til siden så går det mye bedre tenker på f.eks den typen låsing som star haglene har.

 

Det å smelle et våpen hardt igjen er jeg sterk motstander av, får helt hetta når jeg ser at noen gjør det på banen :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke si hva som er rett og galt, men i hjertet mitt er det rett og føre top lever tilbake,

Jeg har en Lanber super o/u som har blitt behandla pent i alle de åra jeg har hatt den, og det er 14 år nå, og den har gått mange tusen skudd i mitt eie. Finnes ikke slark. Skifta 1 ejector og ei sikring.

 

Hva hjertet ditt sier er vel interessant kun for deg?

Selv hadde jeg en periode en Browning B25 Trap som hadde gått 100.000+ i løpet av sine 25 år og den var også uten slark til tross for at den hadde blitt lukket på den måten fabrikken anbefaler... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hagler er designet for å lukkes uten å røre topleveren, hvis ikke hadde de laget de slik at du MÅ skyve leveren til sides. Sier min enkle logikk. Man trenger ikke smekke de sammen av all kraft til enhver tid, men de tåler det og en gang i blant. Hvis ikke er kvaliteten for dårlig. At en Star blir sliten i sammenføyningene kan jo ha noe med prisen på ei ellers glimrende hagle å gjøre også.

 

Det kan jo hende det er litt forskjell på låsemekanismene da, bokslås og sidelås.

Link to comment
Share on other sites

Veeeel. Først og fremst, det er forskjell på hva produsenten har laget børsa for å tåle og hva som er optimalt. Ingen vil levere en hagle som kan gå i stykker av smekklukking, men det betyr jo ikke at det er det optimale av den grunn. Det blir litt som med en motor, at produsenten har rødmerket den ved 7'000 RPM betyr ikke at den holder like lenge ved det turtallet som ved 3'000 RPM.

 

Når det er sagt trodde jeg lenge på dette med forsiktig lukking, men har begynt å tvile. Her er noen av mine refleksjoner:

 

Låsing avhenger av mekanisme, men typisk er det en bevegelig kileformet låseblokk i låskassen som ligger mot en tilsvarende flate mot pipa. Kanten på låseflatene kan kanskje bli slitt i det de glir over hverandre, men det er flatene som låser ikke kantene. En liten avrunding bør ikke påvirke det totale låsearealet. Noe slitasje kan det kanskje bli på flatene, men de er store og kilen skal/bør ha marginer for å tåle litt slitasje.

Problemet med å senke leveren er at man ikke får like stor kraft på låseflatene, spesielt om de er litt røft maskinerte. Dette kan gi slark i låsingen, og erfaringsmessig er slark i slike konstruksjoner ikke heldig. Istedenfor et rent press på flatene kan man da få svikt som gir opphav til slag, og slag sliter langt mer på konstruksjonen.

Jeg pleier derfor å lukke mekanismen med leveren tilbake for så å slippe den ned, dette sørger for at låseflatene står i spenn så evt slark er på et absolutt minimum (unntatt i jaktsituasjoner med dårlig tid, da dr*ter jeg i hvordan den lukkes så lenge jobben blir gjort). Min Star 27 er vel 16 år gammel nå, og er fremdeles ikke slarkete. Så helt feil kan jeg vel ikke ta :-)

Link to comment
Share on other sites

Min Star 27 er vel 16 år gammel nå, og er fremdeles ikke slarkete. Så helt feil kan jeg vel ikke ta :-)

 

Om du tar helt feil skal jeg ikke uttale meg om, men det gjør vel heller ikke Browning, Beretta, Marocchi og H&H som sier at du ikke skal holde igjen topleveren.

Og når det gjelder hagla du refererer til er det vel mer interessant hvor mange skudd som har blitt avfyrt enn alder.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Om du tar helt feil skal jeg ikke uttale meg om, men det gjør vel heller ikke Browning, Beretta, Marocchi og H&H som sier at du ikke skal holde igjen topleveren.

Sier de "skal ikke" eller "må ikke"? Er jo en viss forskjell...

 

Og når det gjelder hagla du refererer til er det vel mer interessant hvor mange skudd som har blitt avfyrt enn alder.. :wink:

Godt poeng. Den har fått sine skudd, men noen hyperaktiv leirdueskytter er jeg ikke. Tall har jeg ikke, skyter når jeg må og kan men telle får andre gjøre. Slutter den å virke (ikke skjedd til nå) fikser jeg den, og når det ikke hjelper kaster jeg den og kjøper en ny.

Link to comment
Share on other sites

Sier de "skal ikke" eller "må ikke"? Er jo en viss forskjell...

 

Forskjellen på "skal ikke" og "må ikke" er vel av akademisk interesse. Hadde det vært meningen at du skal holde på topleveren hadde de vel skrevet "bør", "skal" eller "må" holde på topleveren ved lukking?

Link to comment
Share on other sites

Står faktisk at du SKAL la den gå tibake selv.

 

Men eg må vel stole meir på dere "erfarne" folk her inne då en på brukermanualene til produsentene.

 

 

 

 

 

Nå venter eg på konspirasjonsteorier i god kammerstil ala "de vil du skal slite den ut så du må kjøpe ny hagle oftere...."

Link to comment
Share on other sites

Ser at det er litt forskjellige teorier om dette med lukking av hagle her :D.... Jeg ble av bestefar min opplært til å holde på toplever når hagla ble lukket, for deretter å slippe den tilbake. Når jeg startet på banen for en del år siden ble det sagt at 1 "slamring" tilsvarer 1.000 skudds slitasje eller noe i den duren...

 

Etterhvert som jeg de siste årene har prøvd en del forskjellige konkurransehagler har jeg nok begynt å følge rådene om å ikke røre toplever under lukking. Men det betyr langtfra at jeg "slamrer" igjen hagla så det synger! Dette varierer sikkert fra våpen til våpen, men jeg vil da tro at de fleste hagler beregnet for lerdueskyting kan lukkes uten å bruke særlig stor kraft. Jeg lukker hagla på en "behersket, men bestemt" måte, uten å ta i noe særlig. På denne måten tror jeg også at man er sikrere på at hagla er ordentlig lukket. Har opplevd å ikke få avfyrt skudd med ei hagle, fordi toplever åpenbart ikke var ført langt nok tilbake. Lukker man hagla uten å røre topleveren kjenner man jo et slags "klikk" når hagla er ordentlig lukket.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm......

Mange gode synspunkter her, om ikke så kraftfulle og fargerike som i den svenske tråden :-)

Jeg har akkurat kjøpt ny hagle, og fikk av selger klar beskjed om at det var ikke meningen at jeg skulle holde igjen top-lever ved lukking. For jeg har alltid gjort det med min gode gamle Miroku.

Og når jeg tenker på forskjellen jeg føler med ny vs. gammel hagle, er det akkurat det som gjør at jeg "slamrer" den igjen.

Den nye, tror jeg, er rett og slett ikke "innskutt". Alt er litt "treigt" sammenlignet med den gamle. Jeg er på ingen måte glad i å måtte slamre igjen hagla, jeg foretrekker kontrollert lukking og låsing da det føles riktigere og er mer "meg". Jeg tror jeg kommer til å føre tilbake også på ny-hagla, bare glideflatene får gått seg litt til.

Sånn generelt tror jeg at: if it works, don't fix.

Og jeg har ett par andre regler jeg også forsøker å ha i bakhodet:

nr 1 (primært for kontorutstyr, ting i heimen som sykler, våpen o.l): hvis du må bruke makt er det sannsynligvis feil.

nr 2 (primært for gammalt ræl som har stått lenge gjerne utendørs hele vinteren): hvis det ikke går med makt, finn en større hammer.

og nr 3 (gjelder _alle_ skruer, boter og muttrer uansett dimensjon og plassering): etter hardt kommer løst, og det gjelder begge retninger.

 

Ha en god dag

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Kjøpte en star baikal o/u i høst.

 

Den var/er meeeget treg og knekke, og topp-leveren er også meget treg. (denne ligger på siden, går liksom ikke inn mot midten i det hele tatt). På butikken sa de at dette kom av at den var helt ny, og at det kom til å "gå seg til". Har bare skutt to skudd med den, men har også klikket en del med klikk-patron. Syns ikke det har blitt noe bedre.

 

For å få ladet den, må den knekkes ganske hardt. Selv om den knekkes hardt, virker det som om det bare er såvidt den går i lås. Sikringen er også meget treg, spesielt dersom den ikke har blitt knekkt hardt nok. Tok noen skudd med klikkpatron idag, og da var sikringen treg og jeg fikk ikke trekkt av skudd nr 2. (pga at jeg ikke knakk den hardt nok.)

 

Har ikke peiling på våpen, men det føles jo feil å måtte bruke så mye makt..mulig det blir bedre etter hvert.. har ikke smurt den forresten.

 

Hva tror dere?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg har hørt at man kan stramme noe i forkjeftet slik at hagla blir hardere å smekke igjen.... men er det mulig å "Løsne" noe der slik at den blir enklere å knekke/lukke? Fordi den hagla mi er helt jævelig når det kommer til knekking. Nå skal det sies at dette er en ganske ny star da, men likevel så hadde det vært fint om jeg kunne gjort noe med problemet, bortsett fra å sitte å knekke den i flere dager til den blir "Bedre" ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Jeg kan ikke med beste velvilje skjønne at det skal være bedre å smekke igjen hagla enn å gjøre det pent og pyntelig for så å slippe taket på toppleveren. For meg blir det som å gire uten å kløtsje

 

Hagla skal lukkes pent og pyntelig uten å holde toppleveren tilbake, men ingen "smekking".

Dette er metoden som blir anbefalt av Beretta, Browning og Perazzi.......for de som har lest manualen til disse børsene. :wink:

Dette fordi børsa og mekanismen er bygget for å lukkes på denne måten. Og det belaster mekanismen mindre enn å "styre" med toppleveren. En fjær låser mekanismen mye mer konsist og med samme belastning hele tiden, det er vanskelig å oppnå med håndmakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I boka "Alt om jaktvåpen" av Eirik H.Moen beskrives fenomenet med å "tukle" med toppleveren ved lukking av hagla som "norsk lukkemåte". Videre skrives det at i resten av Europa og hos produsentene lukkes hagla uten å "tukle" med toppleveren. Kjører du "norsk lukkemåte" på jakt i utlandet vil du i følge boka få mange rare blikk rettet mot deg.

Vi skandinaver er noen merkelige skapninger som har mye rart for oss :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder igjen top-leveren da jeg lukker hagla, og får litt "vondt" dersom jeg ikke gjør det. Ble opplært av min morfar til å gjøre dette, han mente det kunne bli slark dersom man ikke gjorde det.

 

Jeg er meget villig til å gjøre det som er "best" for bevaringen av hagla, og dersom det å smekke den igjen er sunnere så gjør jeg det.

 

Problemet er at jeg ikke ser at å holde igjen top-lever for så å slippe den ca med halve veien igjen etter at våpenet er lukket, er "verre" for hagla enn å smekke den igjen. At man skal smekkeigjen våpenet ser jeg foreløpig ingen argumenter for, greit nok at noen sier man skal gjøre det, men jeg trenger bevis.

Link to comment
Share on other sites

Når noen av verdens beste våpenprodusenter sier du skal lukke haglen pent igjen uten å røre toppleveren, og toppskyttere på VM og OL nivå lukker hagla på samme måte, så skjønner jeg ikke helt hvordan du kan få bedre bevis for at dette er rette måten?

 

Hva slags bevis er det du krever i tillegg?

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at jeg ikke ser at å holde igjen top-lever for så å slippe den ca med halve veien igjen etter at våpenet er lukket, er "verre" for hagla enn å smekke den igjen. At man skal smekkeigjen våpenet ser jeg foreløpig ingen argumenter for, greit nok at noen sier man skal gjøre det, men jeg trenger bevis.

Du finner en forklaring her;

Är topp/sido/underlevern återfjädrande ska man inte pilla på den! Den är återfjädrande för att den ska ge rätt stängningskraft på föreglingen. Pillar man får man i 101 fall av 100 antingen för lite men mest sannolikt för mycket dvs man tvingar isär bössan mellan pipor och baskyl - ett jävla enkelt sätt att slita ned föreglingen och göra bössan glapp!

Tramset med att hålla emot kommer från alla gamla Lefaucheux-bössor som ju inte är återfjädrande. Men där är föreglingen gjord så att vingen måste bottna.

Försök hitta bara en enda manual för ett brytvapen som säger att man ska pilla på toplvern.....

/T

fra denne tråden; http://forum.robsoft.nu/posting.php?mod ... 0&p=969559" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Är topp/sido/underlevern återfjädrande ska man inte pilla på den! Den är återfjädrande för att den ska ge rätt stängningskraft på föreglingen. Pillar man får man i 101 fall av 100 antingen för lite men mest sannolikt för mycket dvs man tvingar isär bössan mellan pipor och baskyl - ett jävla enkelt sätt att slita ned föreglingen och göra bössan glapp!

Tramset med att hålla emot kommer från alla gamla Lefaucheux-bössor som ju inte är återfjädrande. Men där är föreglingen gjord så att vingen måste bottna.

Försök hitta bara en enda manual för ett brytvapen som säger att man ska pilla på toplvern.....

/T

 

Takk så mye, dette visste jeg ikke. Min toplever er fjæret, dvs den gir alltid motstand ved åpning.

Link to comment
Share on other sites

Når noen av verdens beste våpenprodusenter sier du skal lukke haglen pent igjen uten å røre toppleveren, og toppskyttere på VM og OL nivå lukker hagla på samme måte, så skjønner jeg ikke helt hvordan du kan få bedre bevis for at dette er rette måten?

 

Hva slags bevis er det du krever i tillegg?

 

At visse mennesker sier at jeg skal gjøre det er ikke bevis overhodet for meg. Ihvertfall ikke når noen av disse folkene tjener på at jeg kjøper våpen, og de andre er sponset av de igjen. (Neida, tuller med det siste selvsagt, er gla i en god debatt og tar ikke alt for god fisk.)

 

Mener ikke å være krass, har skjønt at jeg må tillegge meg nye vaner. Men et lite tankeeksperiment; (Hva jeg tenkte m.a.o.)

 

Old way

Jeg holder igjen leveren helt oppe. Jeg lukker hagla komplett og deretter slipper jeg leveren som fyker tilbake i midtstilling midt på. Hvilken slitasje får jeg her?

 

New way

Jeg lukker våpenet forsiktig, mens jeg gjør det glir leveren i sidestilling og fyker tilbake i midtstilling midt på da hagla er helt igjen. Hvilken slitasje får jeg her?

 

 

Men som S&L97 skriver så er kraften den lukker seg selv med akkurat passe og målt til å gi minst slitasje (Selv om jeg ikke helt skjønner forskjellen på "selvlukking" og "slipp av lever" da den i begge tilfeller er helt i sidestilling.

Link to comment
Share on other sites

Dette viser hvor mye makt synsere har! I en tråd på sluttstykket.com lærte jeg å holde leveren tilbake når jeg lukket hagla... Nå blir det altså å endre vane igjen, denne gangen på grunn av kammeret.no! Får håpe at dette blir siste gang jeg endrer denne vanen... :twisted:

 

Dessverre gjelder nok dette også for rifler og kikkertsikter med mer! Tenk så mye enklere verden hadde vært om alle som kom med bastante meninger ble nødt til å henvise til skriftlige kilder!

 

Muligens er jeg nok også av den sorten som synser for mye og leser for lite... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tenk så mye enklere verden hadde vært om alle som kom med bastante meninger ble nødt til å henvise til skriftlige kilder!
Bruksanvisningar frå verdas leiande haglefabrikantar er vel skriftlege kjelder. Når grunnen til det heile i tillegg er forklart i eit innlegg av mannen bak shotguns.se, så burde det vera enkelt og greitt.

 

Dessverre er det ein utbredt vrangførestilling at ein skal halda attende toppleveren når ein lukkar våpenet. Sjølv enkelte våpenforhandlarar greier å lire av seg dette, så det er ikkje rart at folk er usikre.

Link to comment
Share on other sites

Dessverre er det ein utbredt vrangførestilling at ein skal halda attende toppleveren når ein lukkar våpenet. Sjølv enkelte våpenforhandlarar greier å lire av seg dette, så det er ikkje rart at folk er usikre.

 

Har selv hørt det både hos våpenforhandler og på jegerprøvekurs, ganske trist.

Link to comment
Share on other sites

Tenk så mye enklere verden hadde vært om alle som kom med bastante meninger ble nødt til å henvise til skriftlige kilder!
Bruksanvisningar frå verdas leiande haglefabrikantar er vel skriftlege kjelder. Når grunnen til det heile i tillegg er forklart i eit innlegg av mannen bak shotguns.se, så burde det vera enkelt og greitt.

 

Absolutt! Det er nettopp derfor jeg skal skifte vane igjen :D (Jeg håper bare at kilden har rett denne gangen ;) )

Link to comment
Share on other sites

Skal man helst smekke igjen alle hagle og drillinger? Greit nok med moderne traphagler kanskje, men var dette måten å gjøre det på med gamle fine tyske sideliggere og drillinger (La oss si fra 1920-tallet og nyere) også ifølge brukermanualene?

 

Jeg har lurt på det samme, og har lest igjennom tråden et par ganger. Slik jeg forstår det skal man ikke røre topleveren på våpen med fjærbelastet toplever. Det gjelder da altså for min drilling fra 1940. Dette blir vel korrekt? Anyone?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...