Jump to content

Reinsdyrjakta 2009


G.Larson

Recommended Posts

  • Replies 322
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fekk nettopp ein telefon her for 10 minuttar sidan, det blir reinsjakt på meg i år. Eg skal jakte sammen med ein kompis på eit kalvekort, og dyret skal delast med grunneigar. Lite kjøtt, men fint kjøtt og ikkje minst flotte turar.. Reknar ikkje med at den detter på første dagen, og det er bra stort område det er snakk om.. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei, trenger litt hjelp her.

Har plutselig fått et bukkekort i fanget :D , og som førstegangsjeger på rein(er rype/hjortejeger) er det endel ting jeg lurer på.

Dyret må vel bæres ut, og lurer da litt på;

Man flår vel hele dyret?

Deler det i lår, bog og rygg?

Skjærer man bort ribber?

Sager man av gevir i felten evt. hvor?

 

Regner med dette ikke er like enkelt å utføre som med en opphengt hjort.

Gode tips og råd mottas i dypeste takknemlighet.

Link to comment
Share on other sites

Du må som regel partere den liggende på skinnet, ja.

Første du gjør er å flå hele skrotten, da er det lurt å ikke kappe helt av skinnet ved på klauvene. De er fine å legge stein eller lignende for å strekke utover skinnet med i alle 4 retninger. Da har du greit underlag og vende og snu på bukken når den ligger der og du skal partere ulike deler.

På voksne bukker er det vanlig å kutte av ribbeina, slik at du har bare ryggen med filetene.

Normalt må du legge igjen kjøtt om du ike har med sherpa, da prioriterer du selvsagt å pakke med deg de fineste kjøttdelene som lår og rygg først, så kan resten hentes ut på neste tur.

 

Har du med sag, så kan du sikkert bare kappe skallen umiddelbart, men jeg tar vanligvis med hele hodet. Hodet løsnes greit i øverste ledd mot nakken. Det hjelper en god del om du vrir og vender på hodet, mens du kutter sener der.

Link to comment
Share on other sites

Nå er alt pakket og klar, går bare og venter på at arbeidsdagen i morra skal snegle seg avgårde...

Har kalv i Ringebufjellet, og siden jeg er førstegang storviltjeger har det vært nitidige forberedelser

en stund nå. Kjerringa kan i hvert fall ikke vente til hun får meg ut av hus. Tenker og snakker visst

ikke på annet, sier hun. Skjønner ikke hva hun mener... :lol:

 

Har til og med en kompis som sherpa. Selv om det ikke blir så store dyret kan det være greit med

litt bærehjelp for det, skal telte i fjellet. Ikke minst blir det trivelig å ha noen å dele opplevelsen med.

 

Skitt jakt, alle sammen!

Link to comment
Share on other sites

1,5 time til jeg er ferdig på jobb å tar en langhelg med reinsdyrjakt. Har terrreng i Setesdal Austhei, hovedtyngden av dyra står vist langt sør. Blir spennende å se om vi finner noen dyr.

 

Gleder meg noe sykt, endelig er jakta i gang.

God helg folkens!

Link to comment
Share on other sites

Har fått kort på Forelhogna, nærmare bestemt Kvikne. Tenkte å campe inne med grønntjønna eller trepunkten i telt. Er det noken her som er godt kjent der, og evt har noken gode råd ang. vindretninga og kor det er lurt å gå? Tenker å dra dit fyrste helga i september når terrenget begynner å roe seg ned litt. Ønsker til det ytterste å ikkje gå i kø innover fjellet :roll: Skaut ei simle i samme området i fjor, men er ikkje skikkelig godt kjent der enda.

 

Alt mottas med takk!

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

NÅ er sekken pakket og vogna klar.. Kun igjen å smøre skoa og pakke mat tror jeg... Så må vel siste arbeidsdag snegle seg avgårde. Synd det er spådd regn på lørdag i Snøhetta/Hjerkinn. Venter for øvrig i spenning på de første bildene og historiene her på tråden... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jaja, etter 2 dager med drittvær i Vingelen er jeg hjemme igjen. Hadde kort på liten bukk. Begge dagene passerte det utrolige mengder med dyr på trekk sørover i så stor fart at det ville vært håpløst å skyte. Litt utpå dagen i går kom det imidlertid 4 dyr rolig dit hvor jeg sitter. Da skjer det jeg fryktet skulle skje. Jeg så feil og skøyt ei svær gjeldsimle. Hu kom sammen med en storbukk og 2 mindre bukker. Snakket med oppsynet på radioen og så var den historia ute av verden. Får vel muligens ett gebyr fra fjellstyret når jakta er over.

Pga været blei det ikke til at fotoapperatet blei tatt fram.

Bare ett bilde med mobiltelefon når det blei opphold

 

220820090726c96358f2a85a4a7582.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jaja, etter 2 dager med drittvær i Vingelen er jeg hjemme igjen. Hadde kort på liten bukk. Begge dagene passerte det utrolige mengder med dyr på trekk sørover i så stor fart at det ville vært håpløst å skyte. Litt utpå dagen i går kom det imidlertid 4 dyr rolig dit hvor jeg sitter. Da skjer det jeg fryktet skulle skje. Jeg så feil og skøyt ei svær gjeldsimle. Hu kom sammen med en storbukk og 2 mindre bukker. Snakket med oppsynet på radioen og så var den historia ute av verden. Får vel muligens ett gebyr fra fjellstyret når jakta er over.

Pga været blei det ikke til at fotoapperatet blei tatt fram.

Bare ett bilde med mobiltelefon når det blei opphold

 

 

Har nettopp kommet hjem fra Vingelen selv. Vi var 7 jaktkompiser som bodde på Storøyan, nesten inne ved Brathøvollen.

 

Vi gikk ut og fordelte oss i 4 grupper, hvorpå 2 gikk inn på toppen av Sletthøa og resten tok turen innover mot Kampan. Egentlig så vi lite rein, men vi var heldige og så mange enkeldyr og noen 3-4-5 sammen.

 

 

Jeg og Rune så en storbukke som vi guidet inn kompisen vår på, og storbukk nr 1 var et faktum.

Vi gikk over toppen og fikk utsikt mot Gjershøgda og fikk kontakt med tre dyr, en litenbukk, simle og kalv. Lykken sto oss bi og vi fikk skutt bukken og simla, fikk meget dårlig smak i munnen da kalven gikk rundt oss i 2 timer mens vi vomma ut og slappet av i lyngen ved fallet. MEN slik er det når du har simle kort.

 

Dagen endte opp med at alle 7 fikk skutt rein, og vi fikk en kar fra bygda med hest til å hente 5 av dyrene, jeg ble med og fikk klokka inn 32 km på GPS den dgaen. Godt med en øl rundt bålet når vi var ferdige med å flå kl 01.25 om natta.

 

Nå har jeg igjen et kalvekort, så neste helg reiser vi nedover igjen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lykken sto oss bi og vi fikk skutt bukken og simla, fikk meget dårlig smak i munnen da kalven gikk rundt oss i 2 timer mens vi vomma ut og slappet av i lyngen ved fallet. MEN slik er det når du har simle kort....

 

Nå har jeg igjen et kalvekort, så neste helg reiser vi nedover igjen.

 

Hvorfor skøyt du ikke kalven til simla dere skøyt! Trudde det nesten var obligatorisk å skyte både simla og kalven, når man har kort på begge.

Link to comment
Share on other sites

Kom hjem fra Dovre/Snøhetta i natt. Fikk etter 3-4 utrolige nesten-sjanser på lørdag omsider en 100% sjanse etter en god del "jobb" i går. Var av de aller første opp i terrenget og oppdaget umiddelbart en flokk som beita seg rolig i regning mot Vålåsjøhø fra Grisungknatten. Begynte på runden flokken rundt og observerte at de la seg på et lite platå. Etter å ha gått rundt og smøget siste 50 m så lå jeg i posisjon. 10 min venting før første simle reiste seg. Den fikk en 180 grs Oryx 30-06 midt i passerhullet. 30 m utras og der lå den. Min første Snøhetta-rein! :mrgreen:

Da er det også glimrende at jeg hadde med en hyggelig kar som kunne dele på vekta hjemover slik at skuldrene er "passe" slitne i dag.

 

Får vel prøve å reise opp igjen til helga og få tak i en kalv. => kosejakt!!!

 

For øvrig fantastisk vær og utrolig mye dyr i helga.. Kanskje også LITT i overkant mange jegere på lørdag, men ingen ufine episoder heldigvis. Av de beste jaktdagene jeg har vært borti på reinsjakt så langt må jeg si!!

Link to comment
Share on other sites

 

Lykken sto oss bi og vi fikk skutt bukken og simla, fikk meget dårlig smak i munnen da kalven gikk rundt oss i 2 timer mens vi vomma ut og slappet av i lyngen ved fallet. MEN slik er det når du har simle kort.

 

 

Er som du sikkert skjønner ikke reins-jeger, og det er av denn grunn jeg spør:

 

Er dette vanlig praktis for reinsdyrjakt? Skyte simla og la kalven gå? Går den ikke da mot en ekstra hard vinter (eller overlever den om den kommer inn i flokken igjen?)

På elg og hjortejakt som jeg har erfaring med, skyter vi ikke kolla fra kalven selv om vi har kolle på kvota, da venter vi til vi finner enslig kolle, eller så blir det dyret igjen på kvota.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke svare for vedkommende jeg heller, men skyld ikke direkte på jegeren. Det har blitt ganske vanlig nå å selge kalvekort og simlekort adskilt, og jegeren kan ikke gjøre noe annet da.

Det er kortutsteder/rettighetshaver som burde få spørsmålet/kritikk, mener jeg.

 

Men i praksis blir denne kalven skutt av andre jegere innen kort tid likevel, så problemet er ikke stort.

Det er heller ingen automatikk at du får sjansen på kalven om du også har kalvekort i lomma. Normalt kommer den raskt tilbake for å se etter mora, men ikke alltid. Og da hjelper det ikke om du har kalvekortet klart.

Link to comment
Share on other sites

Vi gikk over toppen og fikk utsikt mot Gjershøgda og fikk kontakt med tre dyr, en litenbukk, simle og kalv. Lykken sto oss bi og vi fikk skutt bukken og simla, fikk meget dårlig smak i munnen da kalven gikk rundt oss i 2 timer mens vi vomma ut og slappet av i lyngen ved fallet. MEN slik er det når du har simle kort.

 

Finnes jo flere løsninger her.

1: Så tidlig i jakten kan man vente til neste mulighet og la denne simla gå.

2: Skyte kalven på simlekortet.

3: Om hverken 1 eller 2 er mulig: Nøye seg med bukken.

 

Personlig håper jeg du kjenner den vonde smaken under vinterens søndagsmiddager også...

Link to comment
Share on other sites

Etter 3,5 dag i Oppdals del av Knutshø kan det konstateres at der var det så godt som tomt. Selv så jeg simle og kalv første dagen. Samme dag ble det skutt en liten bukk.

Andre jaktdag var det en bukkeflokk på 11 dyr. Ingen jeg snakket med hadde sett, eller snakket med andre som hadde sett, flere dyr. Folldal hadde derimot masse dyr (og masse jegere). Det ble meldt etter første jaktdag at oppsynet hadde funnet mange skadde og døde dyr.

I morgen gjør jeg nytt forsøk.

Link to comment
Share on other sites

Ja på Oppdal sin del av Knutshø var det ikkje mykje å gjere seg feit av i helga. Var ein tur i Knutshøene, ein tur i Drotningdalen med vesle Elgsjøtangen og ein tur i store Elgsjøtangen. Der såg eg til saman 0 dyr på tre dagar. Men eg snakka med mange hyggelege jegerar som hadde sett like mykje :lol:

 

Så no får flokken i Sletthøa pelle seg nordvestover :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jaja, etter 2 dager med drittvær i Vingelen er jeg hjemme igjen. Hadde kort på liten bukk. Begge dagene passerte det utrolige mengder med dyr på trekk sørover i så stor fart at det ville vært håpløst å skyte. Litt utpå dagen i går kom det imidlertid 4 dyr rolig dit hvor jeg sitter. Da skjer det jeg fryktet skulle skje. Jeg så feil og skøyt ei svær gjeldsimle. Hu kom sammen med en storbukk og 2 mindre bukker. Snakket med oppsynet på radioen og så var den historia ute av verden. Får vel muligens ett gebyr fra fjellstyret når jakta er over.

Pga været blei det ikke til at fotoapperatet blei tatt fram.

Bare ett bilde med mobiltelefon når det blei opphold

 

220820090726c96358f2a85a4a7582.jpg

 

Att du gjorde feil her er ikkje vanskelig å forstå.

Eg hadde ikkje turt å felle dette dyret på simlekort.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke svare for vedkommende jeg heller, men skyld ikke direkte på jegeren. Det har blitt ganske vanlig nå å selge kalvekort og simlekort adskilt, og jegeren kan ikke gjøre noe annet da.

Det er kortutsteder/rettighetshaver som burde få spørsmålet/kritikk, mener jeg.

 

Men i praksis blir denne kalven skutt av andre jegere innen kort tid likevel, så problemet er ikke stort.

Det er heller ingen automatikk at du får sjansen på kalven om du også har kalvekort i lomma. Normalt kommer den raskt tilbake for å se etter mora, men ikke alltid. Og da hjelper det ikke om du har kalvekortet klart.

 

Som tidligere skrevet, jeg har ikke erfaring med reisjakt (kun de tre andre hjorteviltene, elg/rådyr/hjort). Syns igrunnen noen av kommentarene virker merkelige, men det kan være reinsjakta utføres på en annen måte?

 

Så reinsjeger, til mine synspunkter:

 

Selvfølgelig kan jegeren gjøre noe annet, han kan la vær å skyte den simla, og se etter ei anna simle! (Er inneforstått med at uhell kan skje, og at saken da er en helt annen, men det så ikke akkurat ut til å være tilfellet her, når det kun var 1 simle og 1 kalv).

 

I mine øyne bærer det du skriver preg av dårlig jakt etikk og fryktelig til ansvarsfraskrivelse!

Du kan seriøst ikke mene at det er greit å skyte simla fra kalven, "fordi kalven praktisk kommer til å bli skutt senere i jakta"? Å legge skylden på de som selger kort blir også for dumt, du som jeger bør da kunne være ansvarsbevisst nok til å(vis mulig), la vær å ta ut dyr som går med kalv?

Link to comment
Share on other sites

Skjønner du ikke har erfaring på reinsjakt.

Normalt, som du sikkert vet godt, på hjorteviltjakt så skytes kalven før kua/mora. På reinsjakt skal du i 99% av tilfellene felle simla først. Skyter du kalven så forsvinner simla med flokken, og når du skal skyte simle seinere så skyter du simle fra en annen kalv... Uansett hvordan du vender og vrir på det, så blir det nesten værre... i praksis.

 

Villreinen er i stor grad ett flokkdyr, og kalven vil etter noen dager finne seg tilbake i flokken. Hadde overlevelsen på vinteren vært sterkt avhengig av mora, så hadde det vært ett problem, men det er det altså ikke.

 

Men det er nyanser her. Treffer jeg på enslig simle med kalv rundt skogtoppene langt borti Østerdalen, så skyter jeg selvsagt ikke simla. En kompis med korttypen fritt u50kg, fikk nettopp denne situasjonen her om dagen. Og han la seg til og ville ta kalven fortalte han meg. Skjønner han godt der, ja.

Men spørsmålet blir da et forvaltningsmessig problem, hvis det blir skutt altfor mange kalver pga. folk overhode ikke kan skyte simle. Stammesammensetningen blir da skjev både på kjønn og alder.

 

 

Hele poenget er at med adskilte simle-og kalve- kort er det rettighetshaver som skaper hovedproblemet.

 

EDIT:

Hvis det er noen som har baller her, så kan de f.eks. nekte å kjøpe kun simle- eller kalvekort, altså kreve enten begge korta eller ingen jakt.

Link to comment
Share on other sites

Kom hjem fra Stor-elvdal i går, jaktet på Mykleby. Det ble skogsjakt, dels fordi jeg har en god bandhund og dels fordi det var Fillebikkje (les: Fuglehund) prøver i fjellet, makan til sirkus, bråk og spetakkel og bedritne folk som ikke skulle hatt hund har jeg aldri vært borte i.

 

Nok av det, Elgar (NEG) fant mye å jobbe med i fjellskogen, mest Elg. Men søndag ettermiddag fant vi Reinsspor i kanten av en myr nede i furuskogen, og sporet stødig ca. en halvtime i skogen før det bar opp mot fjellet. Ved foten av Nordre Gråvola ble det rent overværsjag, og jeg fikk opp pulsen! Etter ca. 10 minutter fikk jeg se bevegelsen av et dyr, la igjen hunden og fortsatte alene oppover bak dekke av en fjellknaus. Fikk se fire dyr, to simler, en kalv og en ungbukk. Holdet var 250 meter og dyra i bevegelse, så jeg avanserte ca. 50 meter til, på magen i lyngen. Tok ut avstand til noen punkter og fikk se den ene simla gå litt urolig mot toppen av fjellet. I det samme dukket en annen, mindre simle opp i vierkrattet på ca. 150 meter. Kalven var forsvunnet oppover mot den større simla, så straks jeg fikk et greit skudd smalt det. Simla datt i skuddet, og Elgar kom ruslende for å se hvordan det hadde gått :D

 

Det var ei voksen simle, men uten melk i juret og hun var ganske liten, så kalveproblematikken slapp jeg tenke mer på. Jeg vommet ut, kappet hode og ben og la dyret i fjellduken, da var klokken blitt 1930 og jeg la igjen dyret og gikk mot leiren min, ved Birkebeinerveien som går over fjellet til Lillehammer. Jeg kom, etter vassing i mye blautmyr, ut på veien rett ved leiren til tre andre jegere, sørlendinger etter dialekten å dømme, som var veldig hyggelige og jeg fikk både en prat og dram! De hadde prøvd seg i fjellet, men der var det så mye støy i fob. med prøvene at det ikke var håp om å se dyr.

 

Elgar vokter over "Trofèet" (hodet må fremvises)

 

16c9ngz.jpg

 

Dagen etter ble det bæring, 2,5km i blokkmark og viermyr, og så 3,5km på grusvei. Det er i slike stunder en lurer på hvorfor i all verden en ikke er fuglejeger, men det er jo noe tilfredsstillende i å bære kjøtt også da!

 

Jeg hadde kjøpt en ny pipe til Blæser`n i år, i Elgjaktas svar på Tempo Corvette (les: .308W), den er tiltenkt trening og jaktfelt, men måtte jo få prøve seg på jakt så det ble mitt første dyr med "folkepatronen". Ladet med 150gr PBP FB i ca. 830ms var virkningen helt upåklagelig, knall og fall og relativt store hull i lungene, ikke som Nosler eller div. Hornady kuler, men ekspansjonen var helt godkjent tatt i betraktning at kula ikke traff bein.

 

Da gjenstår det bare å skjære kjøttet, og telle dager til Elgjakta begynner... :D

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Skjønner du ikke har erfaring på reinsjakt.

Normalt, som du sikkert vet godt, på hjorteviltjakt så skytes kalven før kua/mora. På reinsjakt skal du i 99% av tilfellene felle simla først. Skyter du kalven så forsvinner simla med flokken, og når du skal skyte simle seinere så skyter du simle fra en annen kalv... Uansett hvordan du vender og vrir på det, så blir det nesten værre... i praksis.

 

Dette er så sant som det er sagt. Hadde et lignende tilfelle i går. Smøg innpå 4 dyr. Simle, ungbukk og 2 kalver. Var innstilt på å ta ungbukken, men måtte krype innpå i silhuett og i det jeg kommer over kanten går ungbukken og kalvene for tett. Simla står fri og får øye på meg. Skyter denne kl.0850. Kl. 0950 kommer kalven hennes tilbake og jeg får tatt den også.

 

Skjøt forøvrig også en passende bukk på fritt u/50 på mandag. En spennende ansmygning på en flokk på 350 dyr. I dag er det hviledag pga gråvær og tunge lår :) . Bar ut simla og kalven i èn bør i går. Den kjennes i dag. Har fortsatt en overgangsdag til Folldal igjen i morgen. Bilder kommer når jeg får kommet meg heimatt.

Link to comment
Share on other sites

Fikk denne på lørdag ettermiddag (ca 17.30), nord i Brattefjell/ vindeggen villreinområde:

 

normal_August_2009_026komp.jpg

 

normal_August_2009_029komp.jpg

 

Etter 1- 1,5 times rask gange og løping møtte vi 5 bukker.

Denne var litt spesiell siden begge brunstfjølene er omtrent like store. Slaktevekt ca 80 kilo (beiner ut i fjellet, så har ikkje veid.)

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange dyr er skutt i Oppdals del av Knutshø hittil i år? Fem? Kan ikke være stort mer, men jeg kom da hjem med to av dem.

Etter å ha sett simle og kalv første dagen var fjellet tomt i tre dager og jeg tok en dags pause.

 

normal_029.jpg (Fikk da fotografert Snøhetta i hvert fall...)

 

Tirsdag var jeg tilbake og parkerte ved Tanglægret. Gikk hele Elgsjøtangen nordover uten å se annet enn to jegere langt borte. På vei tilbake fikk jeg se simle og kalv i lia ned mot Elgsjøen.

 

normal_059.jpg

 

Det var nok de samme to dyrene, for i Oppdal finns det som sagt ikke ren i år. Morsomt å tenke tilbake på min egen reaksjon: Fra å egentlig ha gitt opp gikk jeg i løpet av brøkdelen av et sekund over i jaktmodus. Benene klappet sammen og jeg lå langflat i lyngen til jeg forstod at de var så langt borte at jeg kunne begynne og snike meg innpå. Det var en kilometer mellom oss og helt åpent, så det tok lang tid. De beitet seg sakte nedover lia og jeg måtte ofte vente til de var under "horisonten". På et tidspunkt hadde jeg av sikringen, men bare simla sto riktig en kort stund før de gikk videre. Til slutt, etter 1-1½ time, kunne jeg skyte. (Ikke så fornøyd med skuddene, men de veltet da direkte...)

 

Tendens til panikk da jeg ikke fant kalven, men etter en ½times leting kunne jeg puste lettet ut. Slaktet først kalven, og da jeg kom til simla fikk jeg se resultatet av renmavens kraftige gjæringsprosess. En hel "ruke" hadde kommet ut av munnen.

 

normal_ren_gj%C3%A6ring.jpg

 

KLokken ½12 var jeg ved bilen med kalven. Ble svart gitt!

Neste dag bar jeg ut simla til Bekkelægret i jaktens første regndråper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...