Jump to content

Din favorittjakt? Og hvordan bedriver du jakten?


9,3x62 SL

Recommended Posts

Ettersom jeg ikke finner noe forum på kammeret, om jakt generellt, så poster jeg dette i Off Topic.

 

Blir det feil, får en moderator flytte det.

 

Så..Hvilen jakt er din favoritt?

 

Må vel inrömme at det er harejakt jeg liker best. Spesielt på hösten da marka er grönn og haren er hvitere enn en albino. Haren lyser opp som en lampe i skogen. Den er klar over at den er hvit, så man kan nesten tråkke på den, för den tar til beina. Har ingen hund, så denne perioden da haren er hvit, og marka er grönn gjör harejakta forholdsvis "lett".

 

 

Det som er bra med dette er jo at man slår 2 fluer i en smekk. Skogsfugl finner man jo i samme terrenget som haren her.

Er en utrolig bestand av skogsfugl og hare her. Men skogsfugl-bestanden kan variere kraftig fra år til år. Enkelte år finnes det knappt fugl i skogen...Men i år var det et slikt år med fulg så og si over alt. Mest vanlig er orrfugl og röy. Men en og annen tiur kan vise seg dersom man har hellet med seg.

 

Men egentlig så er sjöfugl-jakta nummer 1 for meg. Er jo en ren nytelse å plumse med vaderstövler i sump og sjögress :D

Bestanden av sjöfugl var enorm i år. Sammenlagt ble det mer enn 50 fugl i år. Det kan jeg ikke kalle dårlig med tanke på at jeg kun var ute 12-15 turer på hele jakta...Gjennsomsnittet var mellom 6 og 3 fugler pr. dag.

 

 

 

Ellers så er vel elgjakta helt grei. Men den jaktformen som vi bedriver her er ganske så kjedelig og ensformig. Jaktlaget består av 3 jegere, plassert på hver sin post. En saltstein står 70 meter fra elgtårnene. Så det er en smule kjedelig å sitte å vente i dagevis på at en elg skal vise seg. Men i år gikk det ganske fort. 2 dager og 2 elger. Begge skutt av meg, med min 7.92 Mauser. Kan vel tillegge at vi kun har 5 dagers elgjakt her. Derfor er overnatting på posten vanlig, dersom väret tillater det.

 

Laster opp noen bilder fra årets jakt her:

 

lastopp1uv5.jpg

 

lastopp2fd1.jpg

 

last3re8.jpg

 

lst4qo4.jpg

 

last5af8.jpg

 

last6dn4.jpg

 

last7oy8.jpg

 

last8cd7.jpg

 

last9ub1.jpg

 

 

PS! Dersom dere ser blypatroner, så er det ikke noe ulovlig med det. Jeg bor i Sverige, og her er bly lovlig! :)

 

Laster opp et bilde av flott natur! Dette bildet ble tatt på sjöfugljakt. På tur tilbake til hytta, da det ble for mörkt for å jakte.

 

lastopp10un6.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Favorittjakt ja... Har ingen klar ener, men så lenge det er jakt med hund er det ofte morro :D Jakter mest hara, men syns jakt med skogsfugljakt med hund er morro! Elgjakt er gøy! Rådyrjakt med hund er bra. Reinsdyrjakt ser fint ut! Skulle egentlig ordne meg åte i høst men treig som jeg er ble ikke det noe av :oops: Harejakt med hund er og blir favoritten tror jeg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter jo litt forskjellig og syns alt er spennende på hver sin måte.

Rypejakt i høye fjell. Storfugljakt i de dype skoger. Rådyrjakt med hund.

Men jeg syns nok revejakt er mest spennende. Bare når du ser reven løpende i mot deg, da har du puls i 345, føttene rister, og det går ikke an å tenke klart for reven kommer for fort.

 

Revejakten er så krevende og utfordrende, det er nok grunnen til at den scorer hakket høyere en de andre.

Ellers kommer nok storfugljakt og rypejakt på neste hvis det er en del fugl i terrenget du skal jakte i.

Link to comment
Share on other sites

har jakta mest småvilt.harejakt m hund er vel noe av det som gav meg størst kick,itno er som en god los som har gått ett par timer og som nærmer seg posten,kaffesølinga og juginga ved bålet hørte også med til opplevelsen.

men.........selv om det foreløpig bare har vært en tur(til høsten blir det to :D )er det nok hjortejakta som heretter vil prege mitt jegerliv..........

Link to comment
Share on other sites

1: Skogsfugljakt. Både med hund og uten hund. Krever sin mann for å komme til skudd, man får alle mulige skuddvinkler (pluss noen til!), nesten alltid dårlig tid til skudd. Man må være 100% skjerpet hele tiden, ellers rekker man ikke noe mer enn å se dumt etter fuglen mens man løfter hagla sånn halvhjertet

2: Smygjakt på hjort (eller andre hjortedyr). Å prøve å overliste dyrene på hjemmebane er rått, og man er aldri så fokusert på hva som skjer rundt en som når man smyger

3: Gåsejakt på Helgelandskysten. Ikke så ekstremt sånn jaktmessig sett, men en fabelaktig natur og muligheten for noen skikkelig krevende/morsomme smyg på beitende gås utpå formiddagen

4: Vinterjakt på rype. Det er aldri så flott i fjellet som når det er finvær i februar, med passe mye styresnø oppå skaren

Link to comment
Share on other sites

1. støkk jakt på skogsfugl. spennende, byr på mange morsome situasjoner og skuddsjangser. det krever også mye av meg som jeger. jeg har også hatt mange fine naturopplevelser og ikke minst har jeg fått mange nye kamerater som jeg nå anser som min nærmeste venner pga denne jakt formen.

2. rådyrjakt med hund! så vanvittig spennende når losen nærmer seg og du hører rådyrene kommer trampende og knekker kvist!

3. revejakt med eller uten hund. rett å slett vanvittig spennende og du må være 100% skjerpet til en vær tid. plutselig kan reven være der og du har ett sekund på å bestemme deg for om du skyter eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

1. Skogsfugljakt. Jeg har dessverre ikke hund, ene og alene fordi jeg jobber på sjøen og føler at jeg ikke vil ta godt nok vare på en jakthund ved å overlate den til andre mennesker halve året. Jeg jakter derfor mest støkkjakt, men også toppjakt når føret egner seg til det. Det er for meg den vanskeligste men også mest givende jakta. Man må være skjerpet gjennom hele dagen for å være klar til skudd. Støkkjakta handler ofte om 3 sekunder i løpet av hele dagen, og følger man ikke med får man ingenting i sekken.

 

2. Elgjakt. Samarbeidet og kameratskapet er for meg ubetalelig. Èn hel uke med sine beste kamerater, i en hytte langt inne i skauen, er en svært viktig del av året mitt.

 

3. Beverjakt. Å lure seg innpå beveren i kveldinga en vårdag er utrolig spennende.

Link to comment
Share on other sites

Dette har nok variert litt i løpet av årene men nåværende rekkefølge er som følger.

 

1. Rådyrjakt med hund. Har både dachs og dreagle for øyeblikket så er den jakta som blir mest prioritert.

2. Skogsfugljakt med hund. Har en breton som brukes til det formålet, dette er den jakt jeg har drevet desidert mest med, men har blitt noe mindre de siste årene til fordel for førstevalget.

3. Rypejakt med hund, blir en uke i nordsverige hvert år, fantastisk jakt i fantastisk natur.

4. Fjellrypejakt uten hund, spennende jakt i barsk natur, bruker rifle og hagle, eller nå drilling :) Liker meg best i oktober når den begynnner å bli ganske hvit og trekker mye.

5. Harejakt med hund, har vært noen år uten tilgang på harehund men nå begynner dreagelen å komme i gang.

6. Smygjakt på elg.

7. Bukkejakt, spennende men er mest er resultat av stor jaktlyst etter en alt for lang pause.

8. Seljakt, spennende jakt. Bedrives fra kajakk (går i land for å skyte) Dette er en ny jaktform fom meg og tror den kommer til å klatre på listen :)

9. Sporjakt på rev. Har bedrevet det endel i nordnorge der det er masse rev og snø, det er desverre skjelden det er forhold for det er nede.

10. Beverjakt, fin og enkel jakt om våren da orrfuglen spiller og skogen er våknet til liv. Synes ikke den smaker særlig godt, så det tar litt av gleden fra jakta.

11. Drivjakt på elg.

12. And, gås og sjøfugljakt, moro men opplever lite eller ingen spenning med dette, vet ikke hvorfor?

 

De jeg ikke har beskrevet er jakt som jeg har for liten eller ingen erfaring med til å ha noen mening. Men synes elgjakt med hund virker som en spennende jaktform, har bare prøvd det en gang og da falt det i smak, men har desverre ikke tid til å trene flere hunder enn de tre jeg har.

Link to comment
Share on other sites

1. siden jeg ikke har rådyrhund, så blir det postjakt på rådyr som står øverst på rekreasjonslista.

2. støkkjakt på fugl er en god nr. 2 på rekreasjonslista.

 

3. skulle svært gjerne jakta rådyr med hund. Ingenting slår å sitte på post, og høre losen nærmer seg din post. Dette er den mest ultimate jakta jeg har prøvd, men som sagt så har jeg ikke tilgang på hund.

4. skulle gjerne jakta elg også jeg.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke tull :D

 

Min favorittjakt er på og etter husfluer :twisted:

 

Ikke noe er så irriterende som bitende husfluer, de blir etter angrep på undertegnede jaktet nådeløst på.

 

Bruk av slagredskaper som sammenrullede aviser, elektriske racketer, ja nær sagt alt blir brukt for å få bukt med uvesenet.

 

Nr.2 og kanskje på en delt førsteplass kommer ekle feite markfluer, de kommer seg inn igjenom den minste sprekk.

Så snart sola varmer ute, så er de der i solveggen og vil inn til kattens matfat.

Summende markfluer som deiser i taket sene kveldstimer når en skal sove får jaktinstinktet på til å våkne og jeg gir meg aldri før byttet er nedlagt.

 

Etter dette kommer alt det andre, alt til sin tid.

 

kråkejakt kan være spennende, men akk så kjedelig når kråka flykter på lange avstander.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nr 1: Rådyrjakt med skikkelig hund. Det er og blir det artigste jeg bedriver høstdagene med. Jeg jakter i skogsterreng, så det er knall og jakte alene.

 

Nr 2: Lokkejakt på råbukk. Dette er vel den jakta jeg forbereder meg mest til. Mange timer går med i skogen i forkant av jakta. Blir alltid like lite søvn de to siste dagene/nettene før jakta.

 

Nr 3: Snakker vi revjakt med støver? Ja!

 

Nr 4: Beverjakt. Gjerne langt fra folkeskikken. På den tia da snøen smelter for fult, og gjessene svømmer utålmodig rundt i råkene.

 

Nr 5: Trodde aldri jeg skulle tilføye elgjakt på ei "5 på topp" liste, men jeg tror den må få sin plass her. Ikke nødvendigvis alle timene på post, men det sosiale samværet, de gode historiene og selvsagt å få elgen i kikkertsiktet.

Link to comment
Share on other sites

Den store favoriten var bukkejakt, ulv og gaupe fikset det, så nå setter mann seg ut av gammel vane, det kommer da altid ett eller annet.

Neste var åtejakt på rev, så slutta nabon med kyllingoppdret, så nå er det veldig lenge mellom spora ved åte.

Nå er det å gå med løshund etter elg, som har avansert, trening av hund før og etter jakta kan også være gøy og lærerikt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det er kul krampe å rangere jakta. Er i all hovedsak hjorteviltjeger fra Østlandet med dachs og NEG i hundegården.

 

Det er utrolig spesielt å være med lokalfolket i Sogn på hjortejakt. Et terreng, et folkeslag og en dialekt som tar pusten fra deg :lol: . Å stille på en elglos både i fjellterreng og i "åkerlandskap" er fantastisk spennende. Å sitte å høre på en skikkelig rådyrlos som bukter og turer er også hinsides spennende. Reinsjakta i høyfjellet med lange dager, mange skritt og fantastiske naturopplevelser er noe jeg bare MÅ ha.

 

All jakt til hver sin tid, og det har hver sin sjarm. Selv om det å selv skyte dyr for egen hund er noe heeeeelt spesielt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

1) snikjakt på brunetter

2) støkkjakt på brunetter

3) åtejakt på blondiner

4) posteringsjakt på blondiner

 

setter (1) og (2) høyest for de er mest utfordrende. (3) og (4) er litt mer stillesittende, å til tider nesten så lett at det ikke er gøy. men det er jo sånn at all jakt til sin tid å innimellom må man bedrive slik stillesittende jakt og.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
1) snikjakt på brunetter

2) støkkjakt på brunetter

3) åtejakt på blondiner

4) posteringsjakt på blondiner

 

setter (1) og (2) høyest for de er mest utfordrende. (3) og (4) er litt mer stillesittende, å til tider nesten så lett at det ikke er gøy. men det er jo sånn at all jakt til sin tid å innimellom må man bedrive slik stillesittende jakt og.

 

 

Variasjon er viktig! Etter eventuell åtejakt, kan vel posteringsjakt være ålreit..

Link to comment
Share on other sites

Favoritten er treskjellerjakta på mår og skogsfugl. En hund og en jeger mutters aleine i skogen.... :D

Villsvinjakta med skjellende hund er favoritten når det gjelder storviltet. Godt å ha mange gode venner i Sverige som inviterer titt og ofte :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

1) snikjakt på brunetter

2) støkkjakt på brunetter

3) åtejakt på blondiner

4) posteringsjakt på blondiner

 

setter (1) og (2) høyest for de er mest utfordrende. (3) og (4) er litt mer stillesittende, å til tider nesten så lett at det ikke er gøy. men det er jo sånn at all jakt til sin tid å innimellom må man bedrive slik stillesittende jakt og.

 

Har du prøvd jakt på blondiner med drivende kompiser? Det viktigste er å sørge for at kameratene dine er styggere enn deg :D

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med Laddens oppfatning av jakt, all jakt har sin tid og er fasinerende, veldig vanskelig å rangere hva som er favoritt.

Nå er vi jo inne i ei tid som de fleste jaktbare arter er freda, men om sommeren er det en type jakt som fasinerer meg, nemlig jakten på fjellørreten!

Må si jeg gleder meg til den årlige langturen i fjellet på jakt etter storørreten, det er den perfekte ferie for meg, og da bare sammen med hundene... :D

 

Så kommer jo høsten etterhvert med molte, blåbær og tyttebær, etterfulgt av rådyrjakt m hund, elgjakt m hund, litt skogsfugljakt og revjakt.

Og senere gaupejakt, litt seljakt (den er jo lang)

Ja sån kan en sitte å fundere, hva er egentlig favoritten!?

Jeg vet rett og slett ikke... det må bli jakt. :D

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd jakt på blondiner med drivende kompiser? Det viktigste er å sørge for at kameratene dine er styggere enn deg :D

 

jakt med drivende kompiser er en mulighet. men liker ikke løsningen, da "driverne" kan være litt for "heite" på byttet i ettertid..... (de vet ikke helt sin plass i systemet kan man si.....)

Link to comment
Share on other sites

Duejakt.

 

En jakttur på den aller vakreste delen av året, de magiske dagene det er verken sommer eller høst. Gå rolig i lette klær over nyslåtte jorder, kjenne duften av en sommer på hell blande seg med lukta av nyslått korn. Se på livet som forbereder seg til høsten, og på sola som står mye lavere enn den gjorde i sommer.

 

Kjenne de små vinddragene fra en årstid som kommer, finne et lunt sted som duene sikkert liker. Lage et lite skjul like ved, enten borte i skogbrynet eller ved hjelp av noen høyballer. Så er det bare å vente ...

 

Den første jaktformen jeg ble kjent med, har fremdeles en helt spesiell plass i mitt hjerte.

Link to comment
Share on other sites

Favorittjakta mi er nok ikkje overraskande hjortejakt.

No fins der mange måtar å jakte hjort på. Eg jaktar mest drivjakt i eit relativt stort lag (10-15 stk). Det er sosialt og det skjer mykje på samband og dermed ganske underholdande. Men det er ganske ineffektivt og det blir mykje venting.

Favoritten blir nok derfor smygjakt, eventuelt kombinert smyg/postering med eit mindre antal jegerar. Har og ein forkjærlighet for litt spenstig "ekstremjakt" etter hjort i dei høgaste og brattaste kratta opp mot fjellet. Der blir det ofte action og spenning!

 

Av andre jaktformer so kjem nok hundejakt etter rådyr som nr 2. Og fjellrypejakt som nr 3.

Link to comment
Share on other sites

For meg er det ingen tvil: Skogsfugl, skogsfugl og litt jakt på skogsfugl. Helst alene sammen med bikkja. Sistnevnte er en flat og skal i teorien fungere som apportør. Dessverre har han ikke studert stillingsbeskrivelsen så nøye, så han driver litt støkkjakt han også :roll: . I år blir det hans andre sessong, så vi får se om treningen har hjulpet.

 

Jeg jakter også elg, rev og annet, men ingenting kan måle seg med lyden av tunge vinger i skogen :D !

Link to comment
Share on other sites

-Skogsfugljakt med stående hund

-Rypejakt med stående hund

-Rådyrjakt med hund

-Postering/smyg/sporingsjakt på rådyr

-Elgjakt, dessverre har jeg ikke egen hund og må slite post-stubben...

-Harejakt med hund (særlig utpå høsten)

-Beverjakt

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

1, Elgjakta, og da helst alene på smygjakt men er trivelig når hele laget er samlet også.

2, Harejakt med langbeint støver har selv en dunker som funker sån passe bra.

3,rovvdyrjakt herunder kommer alt fra åtejakt på rev og jerv til skadefellingsjakt på bjørn og kvotejakt på gaupe. er en spessiell utfordring å jakte på rovdyra våre.

Link to comment
Share on other sites

-1: skogsfugljakt, altså støkkjakt når lyngen er blandet i rødt og gult og det er blå himmel og sol :D

 

i191549358_26186_3.jpg

 

i325037607_6660_5.jpg

Petter og Bård 308 etter endt jaktur :wink:

 

 

-2: Rådyrjakt med hund ( ble bitt såpass av denne jakta at jeg anskaffet meg hund :D )

i196905915_4887_3.jpg

 

-3: revjakt, mest gluggjakt men også posteringsjakt ute på ekrene i varme sommerdager.

i83714475_45464_7.jpg

 

 

-4: And/Due/trost setter jeg også høyt...blir ofte litt action ute ved elva eller i skogkanten ved åkeren på høsten. :D

 

i326393460_69832_5.jpg

 

 

-5:kråkejakt med hubro

i333307451_50559_5.jpg

Losn 1990 og min bror på kråkejakt

 

i333307454_13207_5.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lokkejakt/smyg etter Rev på åkrene

Smygjakt på Grågås

Minkjakt med hund

Gluggejakt på Rev

Seljakt

Smyg etter Rådyr

Andejakt i bekkeoser og viker

Kråkejakt med Hubro og Rødrevskinn

Osv. Osv. Osv........

Bare mann får komme seg litt ut å lufte kroppen og børsa..

 

Etter nesten 3år med inn og ut av sykehus på høsten, og at ungene har blitt større, så ser det ut til at DENNE høsten kan det bli litt jakting igjen.

Skal også prøve å slippe Hundskinnet etter rådyr i høst, gleder meg sindsykt

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...