Jump to content

Din favorittjakt? Og hvordan bedriver du jakten?


9,3x62 SL

Recommended Posts

1. Hjortejakt. Lokkejakt på bukk i oktober er vinneren. Smygjakt mot dagleie og postering på morgen/kveldstrekk er også kjekt.

 

2. Rådyrbukkjakt i august. Smyg og postering i fine augustdager.

 

3. Åtejakt på rev. Fantastisk kjekt å få inn fulltreffer med rifle på passe hold.

 

4. Lokkejakt på rev. Kan byttes med nr. 3, men har ikke prioritert det nok til at den fortjenter pallplass.

 

5. Støkkjakt på skogsfugl og rype. Avstressende. Rusle rundt i fint terreng med hagla mer eller mindre parat.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke tvil; Harejakt med hund er den jakten som ligger dypest i mitt hjerte. Jeg trenger ikke skyte haren engang, bare det å se bikkjas arbeid og nyte en god los, gjerne i godt selskap rundt et bål, er mer enn nok. Gleden av å se hundens fremgang er knall :)

 

Deretter kommer elg- og hjortejakta. Det går i drivjakt i de to elgjaktlagene jeg er med i. Første helga i hjortejakta er jeg med på drivjakt på vestlandet, det er også vanvittig spennende.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...

 

Favorittjakt... Driver ikke med så mye forskjellig, og jeg får jo aldri noe uansett hva jeg jakter på, men enkelte jaktformer er kanskje litt mindre stusselig enn andre. Har satt opp ti typer jakt jeg har prøvd, men det er vel bare fem av dem jeg er interessert i å drive med:

 

1: Toppjakt på skogsfugl. Å rusle rolig på ski i ordentlig vinterlandskap og se etter tiuren i topp er både rekreasjon og spenning. Gir en flott opplevelse, fangst eller ei. Har ikke prøvd mange gangene, og fangst har jeg selvsagt ikke fått, men moro er det lell. Prøver å få til en svensketur hver januar. Utrolig at man faktisk gleder seg til masse snø. For min del kunne det gjerne vært en meter snø i skogen nå. Bare den holder seg unna gårdsplassen min. Også kan denne hvite massen forsvinne i romjula (eller sist i januar i Sverige).

 

2: Hjortejakt. Har kun vært av gårde tre ganger (helger) noensinne, og jeg var vel en smule oppgitt over ikke å se noe dyr første gangen i høst, men av en eller annen grunn, har jeg stygglyst å reise tilbake og prøve igjen! Fantastisk natur og stor spenning i skogen. Dessuten er det stor forskjell fra det meste av jakt her på østlandet. En av mine mest bedritne opplevelser fikk jeg sist jeg var over på vestlandet. Jeg presterte å IKKE skyte en kalv... Utover den dagen trodde jeg at Malle hadde fått akutt Tourette's. Han kom med hyppige og ukontrollerte utbrudd av typen "HVORFOR SKJØT DU IKKE!?". Slike ting gjør på en måte jakta verdt å fortsette og da! Har noe å hevne for å si det sånn...

 

3: Beverjakt. Vårens vakreste eventyr. De som løper med tunga som slips ut av munnen på asfalten i Osloområdet, altså Holmenkollstafetten, og påstår DET er vårens vakreste eventyr, kan gå og legge seg... Spennende og morsom jakt i natur som er i ferd med å våkne fra vinteren. Nå er det fire år siden sist jeg var på beverjakt. De siste gangene fikk jeg beverkort i terreng uten bever faktisk... Har søkt til neste år, men om jeg får vet jeg ikke enda. Rare greier egentlig, men hver fordømte gang jeg passerer rennende vann, ser jeg etter beverspor, også når jeg kjører i hundre langs E6...

 

4: Skogsfugljakt med stående fuglehund. Jeg var ufattelig, voldsomt lei av støkkjakt og fant ut at kanskje det å skaffe seg hund kan være greia. Jakter så å si alltid alene i skogen, og jeg har savnet en jaktkamerat. Bretonboffen min har blitt en fin slik. Det er herlig å se den lille kruttungen jage. Artig å se hvordan han jobber, og spennende om han finner noe. Det har blitt dårlig med resultater enda, men fjotten er ung, og det er alltid spennende å se om det kan bli noe neste gang. Uansett, det blir bare fjerdeplass på lista. Skogsfugljakt er det jeg har drevet absolutt mest med siden jeg begynte å jakte i 2005. Trenger litt variasjon fra skogen om høsten. Derfor har blant annet hjortejakta, til tross for slit, strev, dårlig vær og null fangst så langt, kommet nesten øverst.

 

5: Revejakt på åte. Merkelig nok, men jeg har falt for spenningen ved å vente på at det lyser i reveøyne i skogen og lure på om dyret er på vei mot åtet eller ikke. Behagelig, rolig og spennende. I vinter ser det dessverre dårlig ut med slik jakt. Revejakt har egentlig aldri vært på topp hos meg, men forrige vinter fikk jeg ny kontakt med en kamerat fra mange år tilbake, som bor ved et jorde. Han hadde lyst å hilse på boffen min siden han var interessert i rasen. Tilfeldigvis hadde han rigget til to åter utpå der. Et par kvelder i uka ble det til at jeg reiste av gårde med rifla. Vi satte oss på kjøkkenet og drakk kaffe og skravlet. Ruslet en tur bort til soveromsvinduet i blant for å titte. Av og til så vi noen øyne i skogen i skinnet av lyset fra husveggen. Da var det å sette seg ned med høy puls. Det datt faktisk 28 rev fra januar til april på denne måten. Jeg fikk bare en, men du verden. JKan dette kalles jakt? Kanskje ikke for mange, men det har blitt en ny start på et gammelt vennskap, i tillegg til at det ble spennende. Jakt handler jo også om det sosiale. Dette ble noe helt annet enn det jeg er vant med, så kanskje variasjonen fra det vanlige fristet. Har ellers vært på revejakt et par andre steder og, og det har vært like sosialt og artig det. Resultater har det jaggu blitt og, selv om jeg ikke akkurat har gjort at rødrevbestanden er på rødlista.

 

6: Rypejakt med stående fuglehund. Egentlig burde denne vært lengre opp, fordi det gir store naturopplevelser å gå i fjellet og oppleve rypesteggen som "kvekker" av gårde rett ved deg. Har kun vært på slik jakt en gang, omtrent min første jakt noensinne, men det har gitt meg en av mine største naturopplevelser. Meeen, det blir bare sjetteplass, siden man må være grunneier eller innenbygds eller mangemillionær for å kunne jakte. I tillegg er det såpass dårlig med rype nå at jeg ikke har lyst å jakte på dem!

 

7: Duejakt. Helt grei start på jaktsesongen. Alltid spennende å se om dua kommer og setter seg, men de siste årene har jeg knapt sett due. Vært uheldig med åkrene og har vel egentlig blitt lei, men en må jo prøve. Bedre å kjede seg et par, tre timer inni en busk og vifte vekk knott og edderkopper enn å sitte foran tv'n.

 

8: Støkkjakt på skogsfugl. Finner egentlig ingen spesiell grunn til å drive med det mer etter at bikkjeboffen snudde opp ned på både familie og jakt. Ble så intenst lei for tre år siden at det var nyss før jeg annonserte hagla til salgs. Prøvde faktisk en runde i helga. Det ble en halvtime...

 

9: Rådyrjakt. Dette har jeg gitt helt opp. Å vinne 7 rette i Lotto fremstår som noe dagligdags i forhold til det å klare å få seg rådyrjakt uten å måtte pantsette hus og heim her omkring. De få gangene jeg har fått være med andre, har ikke resultert i noe som helst. Kjedelig.

 

10: Reinsjakt. Å gå i fjellet er rekreasjon for guder. Men for en dødelig byboer er det jo verre å få tak i slik jakt enn å vinne toppremien med jackpot, lykketall eller hva det nå heter, i både Vikinglotto og Lotto, hver uke. Gidder rett og slett ikke prøve å få tak i mer. Har vært på slik jakt en eneste gang, sammen med en grunneier, men selvfølgelig, fangsten... Satser heller på hjortejakt.

 

Elgjakt har jeg vært med på èn gang, i høst. Var med som gjestejeger på et lite jaktlag i Trysil, som hadde ett dyr igjen (av to) på kvoten. Jeg rakk å kjøre ti mil, overnatte og vente på den siste på laget som skulle komme til hytta. Resultatet var at elgen var skutt før jeg fikk fisket rifla ut av futteralet om morgenen... Uansett, det å få være med og se på hva som gjøres og hvordan ting foregår, fristet jo litt, så neste år har jeg faktisk plass på elgjaktlag om jeg har lyst (mye nærmere hjemme for øvrig). Økonomien styrer litt her, så jeg har fått laaang tid på å bestemme meg. Når et flomoffer fra Bangladesh fremstår som Bill Gates i forhold til en selv, må en telle litt på knappene. Blir jeg med, vil jeg tro det havner et stykke opp på lista. Kanskje øverst?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skogfugeljakt med Spets.

Elgjakt.

Rådyrjakt og særlig bukkejakten

Rypejakt på vinteren med riflen over skulderen er også en høydare.

Får man en godværs dag og solen skinner på rypene som sitter

som hvite plommer i fjellsiden, er det faktis ikke så mangt som

kan måle seg med det.

Link to comment
Share on other sites

-Skogsfugljakt med stående hund

-Rypejakt med stående hund

-Rådyrjakt med hund

-Postering/smyg/sporingsjakt på rådyr

-Elgjakt, dessverre har jeg ikke egen hund og må slite post-stubben...

-Harejakt med hund (særlig utpå høsten)

-Beverjakt

 

Mvh Dagl

Ser at min liste fra 2009 må justeres....

Den lyder nå slik:

 

- Skogsfugljakt med stående hund

- Rypejakt med stående hund (bare marginalt lavere...)

- Toppjakt

- Reinsdyrjakt (venter fortsatt på å få se rein i fjellet under jakt..)

- Rådyrjakt med hund

- Elgjakt (postering kombinert med lokk)

- Harejakt med hund

- Postering/smyg/sporingsjakt på rådyr

- Beverjakt

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Her er lista mi!

Regner med den må omstokkes med åra,det skifter jo litt med hva som er gjevest.Men skogsfugljakt har vært på topp de siste 22 åra så det endrer seg nok ikke :wink:

 

-Skogsfugljakt med stående fuglehund

-Smygjakt på hjort

-Rådyrjakt med hund

-Bukkejakt

-Beverjakt

-Toppjakt

-Lokkejakt på rev

Link to comment
Share on other sites

Min favorittliste rangsjert etter iver og interesse:

 

- Rådyrjakt med drivande hund.

- Hjortejakt. (postering/smyg)

- Fellefangst. (mår/bevar)

- Gåsejakt med bulvaner og lok.

- Duejakt med bulvaner.

- Bukkejakt på rådyr med lok.

- Beverjakt. (postering/smyg)

 

Eg har enno til gode å jakte utanlands, men villsvinjakt med drivarar ser utruleg morosamt ut !

Link to comment
Share on other sites

Det må bli slik;

 

1. Elgjakt med løshund (i ulvefritt terreng, hvor elgene står...)

2. Reinsdyrjakt (men det må være i mitt faste terreng, ellers blir det for mye mas. Synd jeg ikke alltid får kort)

3. Hjortejakt i lag ( Der jeg jakter bruker vi folkedrev. Sosialt utbytte og spektakulært landskap gjør det stas)

3. Bukkejakt i Skottland (på våren).

5. Posteringsjakt på hjort (stort sett i skogen, en sjelden gang på bøen).

5. Beverjakt (Smyg langs en bekk, på post eller fra kano i stor elv eller vann)

7. Bukkejakt i Norge. (Det er for varmt og for mye mygg og fluer, men det er det første som er lov å jakte på etter en lang sommer. Syns egentlig det er vel så stas å skyte rev som småbukk under bukkejakta).

Link to comment
Share on other sites

Den gøyeste på toppen av lista må bli reinsdyrjakt selv om det bare har blitt en tur med dette.

Synes det er ufattelig vanskelig å sette opp en liste over hva som er morsomst. Kjekt med litt variasjon.

Har enda til gode å være på jakt jeg ikke liker og jeg sliter vel med syndromet at jeg skal prøve "alt." 8)

 

Ellers kan jeg nevne at jakt med spets, jakt på rev og jakt på gris er det som frister mest av jakttyper jeg ikke har prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...