Jump to content

Bilder av ombygde Krag-Jørgensen


JoMagnum

Recommended Posts

  • Replies 129
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fadern har faktisk en gammel Krag stående. Den er fra 1918 og er en kort liten sak. Den ble kalt rytterkarabin eller ungdomskarabin eller lignende, men den er dessverre ikke helt original. stokken er nok kuttet litt foran, men det ser helt greit ut. Kaliberet er 6,5x55.

 

Tok den med til en børsemaker for et par, tre år siden for om mulig få montert kikkertsikte på den, men fikk beskjed om at stort sett det eneste jeg kunne bruke den til var rådyr og fugl med redusert ladning. I tillegg var løpet dårlig visst. "Heng den på veggen til pynt" fikk jeg beskjed om!

 

Får prøve å huske å ta bilde neste gang jeg rusler rundt i våpenskapet hans... :)

 

Går det an å ta med den på skytebanen og skyte litt med vanlig helmantelpatroner i denne? Ble litt usikker da jeg hørte at de ikke er godkjent til bruk på jakt pga svake låsekasser (eller noe slik, har ikke helt greie på det her i grunn...). Er jo for gæli å ikke kunne ta et skudd eller to i blant da!

 

I følge fadern ble den også brukt i trefninger med tyskerne under krigen, men det er kanskje ikke så unikt for en slik børse! :)

 

 

Hvis Kragen din er en karabin produsert i 1918 er det ikke en skolekarabin Modell 1906, men en Modell 1912 karabin og har serienr. mellom 16679 og 21678.

Dette er eneste karabinmodell som ble produsert i 1918.

Link to comment
Share on other sites

Kragen ble orginalt levert med åpne sikter, men svært mange av dem har fått ettermontert diopter da den i en mannsalder var hovedvåpnet til DFS.

var hovedvåpenet i DFS i flere mannsaldere faktisk ;)

 

De mest vanlige var Schausdiopter, Haugesdiopter og for ikke og snakke om Kongsbergdiopteret som var mest i skuddet da jeg skøyt med krag.

da jeg skjøt med krag (på slutten av "kragens storhetstid i DFS, dvs rett før -90) var det mange krager som hadde fått buskdiopter, sikkert fordi mange hadde dette på mausern sin å da hadde samme sikte å forholde seg til.

 

(var ikke meninga å motsi deg altså ;) )

Link to comment
Share on other sites

Fikk kraga før nån måna sia, e useker på om æ ska gjøre nokka me den.....

alt e orginalt untatt løpet.....

kunne tænkt mæ ei litt kortare jaktkrag...

 

Kraga hørte egentlig tell skytterlage i bygda, har ei tell av de ligganes men den e rusta så inni H......E at den ikkje e brukanes....

Link to comment
Share on other sites

Var inne og tittet på "Krag"ene. Fine våpen, angrer nesten på at jeg leverte kragen min, en 1896 Steyr, til neste generasjon når disse prosjektene dukker opp. Forøvrig er det vel produsert et stort antall Krag-Jørgensen "over there" i cal .30-40. Dette er jo en kjempe-patron.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Kragen ble orginalt levert med åpne sikter, men svært mange av dem har fått ettermontert diopter da den i en mannsalder var hovedvåpnet til DFS.

var hovedvåpenet i DFS i flere mannsaldere faktisk ;)

 

De mest vanlige var Schausdiopter, Haugesdiopter og for ikke og snakke om Kongsbergdiopteret som var mest i skuddet da jeg skøyt med krag.

da jeg skjøt med krag (på slutten av "kragens storhetstid i DFS, dvs rett før -90) var det mange krager som hadde fått buskdiopter, sikkert fordi mange hadde dette på mausern sin å da hadde samme sikte å forholde seg til.

 

(var ikke meninga å motsi deg altså ;) )

 

 

Helt riktig det, Buskdiopteret var mye brukt på slutten av Kragens kariere. Bare jeg som ikke fikk med meg det i inlegget.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei

 

Har fått meg en Krag. Hadde håpet og jakte med den. Evt sette på en kikkert. Er ikke veldig bevandret i lade miljøet, men har skjønnt at man ikke kan bruke vanlig 6,5x55 ammo. Etter som jeg ikke lader selv, så lurer jeg på om det finnes ammo å få kjøpt i vanlige sports/våpen butikker som man kan bruke i Kragen?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 weeks later...

Er det noen som har VJ med artikelen om sollis jakt-krag som kan scanne og legge ut? Skulle gjerne hatt en kopi, men klarer ikke å finne verken artikkelen eller bildene :(

 

Vurderer sterkt å bruke skattepengene på en hakemontasje til min egen krag. Ny stokk i litt finere valnøtt er på vei :)

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har VJ med artikelen om sollis jakt-krag som kan scanne og legge ut? Skulle gjerne hatt en kopi, men klarer ikke å finne verken artikkelen eller bildene :(

 

Vurderer sterkt å bruke skattepengene på en hakemontasje til min egen krag. Ny stokk i litt finere valnøtt er på vei :)

 

skulle gådd annå få tak i "KKC" stokk til kragen :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Takker :D

Jeg har ikke fått testet så mye etter at stokk, avtrekk og montasje ble byttet. Det ser ut til at den vil duge. Jeg har bare prøvd 100grs jaktmatch og treskuddssamlingene ligger på rundt 25 mm. Regner med jeg kan knipe inn noen mm med hjemmeladninger og litt mer trening. I utgangspunktet liker jeg ikke trykkpunktavtrekk men det var det eneste valget jeg hadde.

Link to comment
Share on other sites

Mektig flott Krag du har fått deg Tailgunner, kjekt å sjå at enkelte bevarer Norsk våpenhistorie..

 

Eg fekk tilslag på ein fin lang Krag på auksjon i November, med orginalt Kongsberg dioptersikte, eit amnestivåpen som rett å slett varfor bra til å bli spiker eller plombert.. Har planer for den Krag`en men må få den gjennom papirmølla først og må ha et nytt løp til den, det var totalt ødelagt innvendig.. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Helt riktig det, Buskdiopteret var mye brukt på slutten av Kragens kariere. Bare jeg som ikke fikk med meg det i inlegget.

 

kan jo være perioden du snakka om var noe før den tiden jeg begynte å skyte......

var jo enda en liten rekrutt det siste året skytterkongen brukte krag ;)

 

Og jeg starta i 1961 :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har denne vinteren fått realisert to rifleprosjekter. De er ganske ulike og de har to vidt forskjellige bruksområder, men de har også en ting til felles. De har nemlig begge opphav i nedre Buskerud, dog med litt mellomrom med tanke på produksjonstidspunkt. Den ene har jeg lagt ut informasjon om tidligere, den finner du her, http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=30434&start=40. Den neste var opprinnelig en Krag Jørgensen karabin M1912 produssert i 1919. Den har på et eller annet tidspunkt blitt bygd om til jaktrifle med ny stokk og fått montert kikkert. Det jeg har fått gjort med den nå er at den har fått nytt løp, nytt avtrekk, ny kolbekappe og nytt siktemiddel. Kaliberet er ikke lengre 6,5x55, men er nå øket til 8mm, i form av 8x54KJ.

Patron8x54KJ.jpg Dette er en patron som dukket opp i mellomkrigstiden og hadde en viss utbredelse i Sverige, men noen få ble også lagd i Norge. Det er ganske enkelt en 6,5x55 hylse som er blåst opp til 8mm i halsen. Prestanda er litt svakere enn den mer kjente og noe større 8x57. Norma leverte faktisk fabrikkammunisjon til denne frem til midten av 50 årene. Bakgrunnen til denne patronen har jeg forstått var så enkel som at en ønsket en billig løsning der en kunne benytte gamle utskutte 6,5mm løp til en ny grøvre patron. Siden originalavtrekket er heller dårlig fikk jeg satt inn et danskeavtrekk. Det er blitt montert jaktdiopter på sluttstykket. Dette siktet kan benyttes med kikkerten montert, men det er selvfølgelig best uten at kikkerten er der. Løpet er levert av Lothar Walther og er ca 55cm. Denne er nettopp i hus, så ingen test er gjort enda. Planen er å finne en brukbar jaktladning med base i Hornady InterLock på 170grs. Denne kula bør gjøre jobben på storvilt til tross for lav hastighet. Tenker å benytte denne på elg og hjortejakt kommende sesong når jeg enten går med hund, går å smyger eller er med på drivjakt på Vestlandet. Jeg har andre børser bedre egnet til postering ved hogstflater.... Jeg kunne valgt et annet kaliber, siden både 9,3x57 og andre mindre kunne fungert, men av nostalgiske grunner falt valget på 8x54KJ. En fordel er at en ikke trenger å fjerne særlig med gods fra kassa ved bruk av denne patronen. Kammeret kamres med 8mm styring på en 6,5x55 brotsj, så åpnes hals og friflukt til korekt diameter med en 8mm hals/friflukt brotsj. Det trengs derfor ingen custom brotsj. RCBS leverer faktisk diesett i dette kaliberet.

 

Jaktkrag1.jpg

 

Jaktkrag2.jpg

 

Jaktkrag3.jpg

 

Jaktkrag4.jpg

 

Jaktkrag5.jpg

 

Jaktkrag6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det var en veldig interessant patron. Lader du selv for å holde anslagskravet til storvilt? Har du noen ladedata som du bruker for dette?

 

Jeg skal lade selv ja, for noe kjøpeammunisjon finnes ikke. Jeg har ikke ladet noe enda, men jeg skal starte med 40grs Norma 202 med ei kule på 170grs. Er spent på å se hastigheten. Den skal holde kravet ja.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe problem. Det eneste problemet er tidsmangel, som sikkert andre også sliter med. Nå er jaktfeltsesongen nesten over, så da har jeg litt mer tid til andre aktiviteter i helgene. Nå er 338 EDGE`en delvis ferdig skutt inn også, så det går fremover! Kommer neppe til å koste på en like tidkrevende innskyting av denne!

 

Er i markedet for en ny kikkert også, siden den gamle amerikaneren som sitter på er ute av drift.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...