Jump to content

Bilder av ombygde Krag-Jørgensen


JoMagnum

Recommended Posts

  • Replies 129
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hadde noen bilder av min på SL....

 

Denne børsa bygde jeg for snart 20 år siden, og var den første børsa jeg bygde.

 

raudnakke

 

180820082018QcyLESwods1g1zAf5G.jpg?56

 

180820082044henqYb7FgAegF7GYiI.jpg?48

 

180820082046GfuCpRSxUo3Lh9DAfK.jpg?73

 

Edit: Fant et bilde til av børsa, der jeg leker med tanken på en kikkertmontasje...

 

18082008210436vimNpupFlveIUeOG.jpg?43

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her er en som ganske ombygd :wink:

 

 

 

Med "vanlig" magasin??? Dette må du poste mere bilder og info om!

 

Jeg ønsker meg en jakt-krag i 9,3x57 (eller kanskje 9x57), med skjefteform omtrent som en Husqvarna m/46 og jaktdiopter. Kanskje en liten rødpunkt som kan monteres i montasjen for diopteret. Gjenstår å prioritere en passende sum kroner til prosjektet:-)

Link to comment
Share on other sites

 

 

Er det en av de "nybygde" kragene til børsemakeren i trøndelag ?? I så tilfelle hadde det vært hyggelig med betydlig flere bilder... :P

 

Det ble bygget to K-J geværer med magasin. Dette var i 1958. Han som bygget disse var en slektning av meg, og jeg har så smått prøvd å få tak i en av de. Grunnen til at han bygde de var at han ville ha en Krag uten treffpunktforandring. Børsene ble sendt til Kongsberg for testing, men han var nok litt for sent ute. Mauser'n hadde overtatt. Litt synd egentlig, denne børsa hadde vært et godt alternativ til den. Uten treffpunktforandring og bygd for å tåle moderne trykk.

 

Begge disse børsene ble solgt til en samler, og igjen solgt videre. Om noen vet hvor de befinner seg i dag, hadde jeg satt stor pris på å få vite det.

 

Har dessverre ikke så mange bilder. De få jeg har, har jeg fått av Hanevik:

 

lnvik2_.jpg

 

Her er patentet:

 

lnvik1l.jpg

 

lnvik2l.jpg

 

lnvik3l.jpg

 

 

'

Link to comment
Share on other sites

Burde jeg kjøpe et Banevåpen eller et som ikke er ombygd....

 

Det finnes et spesielt varmt og jæ..ig sted for folk som ødelegger en orginal Krag, så du kjøper selvfølgelig en bane-Krag. Billigere er de også!

 

Om du klarer å vente en ukes tid kan jeg sende deg en kopi av artikklene Svein Solli skrev om sin jakt-Krag.

Link to comment
Share on other sites

Dette var en spennende tråd.......

 

Har en gammel bane krag stående i skapet som jeg har lurt litt på gjøre noe med........og igjennom denne tråden fikk man virkelig inspirasjon og lyst til det.. :D

 

Kunne tenkt meg en jakt Krag i 9,3x57....den hadde passet perfekt i skapet og i skogen!

 

Liker eldre børser og slike prosjekt....har med hell pusset opp en gammel Oberndorfer fra før.

 

For en som trenger litt tips på muligheter og hva man kan gjøre er denne tråden super.....så bare pøse på med råd og vink og muligheter...

 

Litt off-topic.....men har noen en bok om Kragen som kan anbefales???

Link to comment
Share on other sites

:roll: 7,92 moderat :D

 

Tenkte den kom ja:-) Kragen har aldri blitt kamret i noen "7,92moderat", derimot ladet Norma 7,92-patroner med redusert ladning etter noen våpensprengninger. "Moderat" dukket opp sist på -50tallet (har ikke notatene mine her-1957 mener jeg å huske). I 6,5x55 tok enda lengere tid før dette med reduserte ladninger ble et tema, mener de dukket opp rundt 1970.

De første sprengningene av Krag-kasser kom før 1930 og ble hevdet å skyldes dårlig stålkvalitet på børser produsert 1917-1920.

 

Det finnes og skytes med Krag-Jørgensen-rifler i 9,3x62, 8x60S, 8x54KJ og 8x57IS rundt om ilandet.

 

 

8x54KJ er selvfølgelig den opplagte kandidaten for en jakt-Krag, historisk riktig er den også!

 

EDIT-flere våpensprengninger etter krigen ble forklart med våpen skadet av rust, oppbevaringen var vel litt ymse under bobilfolkets 5års besøk.

8x54KJ er kurant å få ladeverktøy og tom ferdig ammo til:-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

8x54KJ høres jo historisk riktig og ikke minst naturlig ut for jakt Kragen ja :D

 

Hva med børsemakere?? Er det bare bruke de nærmeste? Eller er det noen som er gode på bygge om Krager??

Ikke meningen starte børsemaker diskusjon her nå, men tenkte høre hvis man skulle starte på et prosjekt....

Link to comment
Share on other sites

@trådstarter

 

Her er et bilde av Kragen under oppbygging om jeg holder på med. Hadde en tråd på SL ved navn Prosjekt "Helstokk" for en tid tilbake. Kommer til å ta opp igjen tråden her på forumet bare jeg får huet over vann igjen. Holder på med et større "husprosjekt" + "Datter på 6 mnd" som krever sitt.

 

010120071530jmQEzkxYXnL9gxRI2R.JPG?72

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Ang. kalibervalg, så ble det i sin tid laget EN Krag Jørgensen i kaliber 45-90 :mrgreen: , på bestilling fra Den gode herre Fridtjof Nansen. Denne ble etter det jeg har funnet ut bestilt fra herrene Krag og Jørgensen personlig.

 

Hvorvidt dette var forsvarlig eller ikke, skal jeg ikke uttale meg om, men med "svartkrutt kammertrykk" gitt det kanskje bra. :roll: (Nansen brukte bare Svartkrutt på sin Framekspedisjon.)

 

Dæven det hadde vært artig om noen hadde prøvd å lage noe slikt, kunne muligens bli en elgvelter av noe slag 8)

Link to comment
Share on other sites

Nansens Krag var vel bygd på en dansk Krag-kasse? Men en 45-90 hadde vært en fin elg-velter vil jeg tro!

Godt mulig du har rett i det :?

Jeg bare gjorde et kjapt gooooooogle på Nansen og Krag Jørgensen, og skrev ut fra det jeg leste der :oops:

Vil gjerne lese mer om dette hvis noen har kunnskap å dele :lol:

 

evt. i en egen tråd om spesielle våpen med norsk/ nordisk oprinnelse :?:

Link to comment
Share on other sites

Svein Solli har skrevet bok og artikkel om Nansen og hans våpen. Boka heter "Jegeren Fridtjof Nansen" og ble utgitt i 2002, artikkelen sto i Våpenjounalen i 1994 og het "Nansens Krag".

 

Er det OK å scanne og legge ut artikkelen?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ang. kalibervalg, så ble det i sin tid laget EN Krag Jørgensen i kaliber 45-90 :mrgreen: , på bestilling fra Den gode herre Fridtjof Nansen. Denne ble etter det jeg har funnet ut bestilt fra herrene Krag og Jørgensen personlig.

 

Hvorvidt dette var forsvarlig eller ikke, skal jeg ikke uttale meg om, men med "svartkrutt kammertrykk" gitt det kanskje bra. :roll: (Nansen brukte bare Svartkrutt på sin Framekspedisjon.)

 

Dæven det hadde vært artig om noen hadde prøvd å lage noe slikt, kunne muligens bli en elgvelter av noe slag 8)

 

 

Har vel planer om å lage en kopi av Nansens Krag også. Og da med samme kikkert som han hadde på sin. Winchester A5. Kikkerten er skaffet og har lagt mine hender på noen 45-90 patroner.

 

Men mekanismen på Nansens Krag var satt sammen av Danske Kragdeler. Samme utseende som Danskenes M89. Ikke så mange donorvåpen her til lands. Men danskene har flere liggende :)

 

Om det blir noen elgvelter vet jeg ikke. Er sikkert noen som vet anslagsenergien med svartkrutt her på forumet. Originalt var 45-90 en "Ekspress" patron. Dvs lett kule i forhold til kaliber. Dårlig gjennomslagskraft osv.

 

Kikkerten

 

170220082034Lm9nagzAxYwayl1nnf.JPG?10

 

 

170220082049vXbB3mBTKQvv2zHuuu.JPG?66

 

 

 

Flammebjørka jeg har brukt på Kragen min er av et emne jeg kjøpte av Ragnar Hansen for ca 7-8 år siden. Er jo et langtidsprosjekt.

 

Annet langtidsprosjekt http://www.forum.svartkrutt.net/board_entry.php?id=2281&page=1&category=0&order=last_answer&descasc=DESC

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Litt OT: Den var fin den martinien der. Er det en HWZ i 22LR?, eller har du endret noe der også?

Har en selv som er på vei til å bli 218 Bee.

 

Gleder meg virkelig til den kragen er ferdig. Du MÅ legge ut bilder da.

Helt nydelig med helstokk på krag.

Fortsett med det fine arbeidet, jeg kommer til å følge med på denne tråden :)

Link to comment
Share on other sites

De Danske M89 og deres ombygginger ligger ikke høyt i pris. Pene originale våpen til 2500-3500. Men det ville være helligbrøde å ødelegge et pent originalvåpen. På lik linje med her til landet har mange blitt ombygget til banevåpen eller til jaktbruk. Et slikt ombygd våpen ville være ideelt å bygge på. De er ofte billige også. Ofte 1500-2000 kr. Problemet er papirmølla for å få dem inn i landet.

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

De Danske M89 og deres ombygginger ligger ikke høyt i pris. Pene originale våpen til 2500-3500. Men det ville være helligbrøde å ødelegge et pent originalvåpen. På lik linje med her til landet har mange blitt ombygget til banevåpen eller til jaktbruk. Et slikt ombygd våpen ville være ideelt å bygge på. De er ofte billige også. Ofte 1500-2000 kr. Problemet er papirmølla for å få dem inn i landet.

 

35 VRM

Papirmølla for å impotere fra Danmark er svært enkel . Impoterte en H&K 770 halvauto i våres og det var bare å få en import tillatelse av politiet . Det kostet ingenting og var gjort på fem min. Sendte denne og godkjent våpensøknad i posten og børsa ankom en uke senere. Frakt firmaet (Shenker) ordnet med fortolling og så fort jeg hadde betalt frakt og moms fikk jeg børsa kjørt hjem på trappa.

Fikk selv vanvittig lyst på en krag helstokk når jeg fikk se børsa til 35 vrm. Vanvittig nevenyttig den karen :shock: . Kjempeflott børse !!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest graahund
Ingen flere bilder..?!

Nå er en orginal krag (forhåpentligvis) snart i hus..

Kragen som snart er min har diopter, er dette orginalt...?

 

Kragen ble orginalt levert med åpne sikter, men svært mange av dem har fått ettermontert diopter da den i en mannsalder var hovedvåpnet til DFS. De mest vanlige var Schausdiopter, Haugesdiopter og for ikke og snakke om Kongsbergdiopteret som var mest i skuddet da jeg skøyt med krag.

Link to comment
Share on other sites

Fadern har faktisk en gammel Krag stående. Den er fra 1918 og er en kort liten sak. Den ble kalt rytterkarabin eller ungdomskarabin eller lignende, men den er dessverre ikke helt original. stokken er nok kuttet litt foran, men det ser helt greit ut. Kaliberet er 6,5x55.

 

Tok den med til en børsemaker for et par, tre år siden for om mulig få montert kikkertsikte på den, men fikk beskjed om at stort sett det eneste jeg kunne bruke den til var rådyr og fugl med redusert ladning. I tillegg var løpet dårlig visst. "Heng den på veggen til pynt" fikk jeg beskjed om!

 

Får prøve å huske å ta bilde neste gang jeg rusler rundt i våpenskapet hans... :)

 

Går det an å ta med den på skytebanen og skyte litt med vanlig helmantelpatroner i denne? Ble litt usikker da jeg hørte at de ikke er godkjent til bruk på jakt pga svake låsekasser (eller noe slik, har ikke helt greie på det her i grunn...). Er jo for gæli å ikke kunne ta et skudd eller to i blant da!

 

I følge fadern ble den også brukt i trefninger med tyskerne under krigen, men det er kanskje ikke så unikt for en slik børse! :)

Link to comment
Share on other sites

 

Går det an å ta med den på skytebanen og skyte litt med vanlig helmantelpatroner i denne? Ble litt usikker da jeg hørte at de ikke er godkjent til bruk på jakt pga svake låsekasser (eller noe slik, har ikke helt greie på det her i grunn...). Er jo for gæli å ikke kunne ta et skudd eller to i blant da!

 

 

Kjøp deg en pakke Norma Rekrut og kos deg. Disse er ladd til et kammertrykk langt under Krag-nivå :)

 

raudnakke

Link to comment
Share on other sites

Fant et bilde hvor den øverste rifla ligner veldig på fadern sin. Ble kalt guttekarabin den på bildet i følge http://home.no.net/dndc/03_01.htm .

 

Den hører kanskje hjemme i tråden om ombygde Krager... Er nemlig borte noe treverk foran, så kanskje det er en av de første ombygde!? :wink:

 

image010.jpg

 

Stakkars gutter som skjøt med denne egentlig. Synes den sparker ganske bra. Kort og liten og med stålkappe. Merker den godt, men nå er det flere år siden jeg prøvde den, så mulig det føltes fælt da, og vil kanskje ikke gjøre det når en er vant med .308, som i grunn ikke er så fælt...

 

Men takk for tips om ammunisjon! Da skal jeg jammen ta den med på banen etter hvert! :)

Link to comment
Share on other sites

Sporer litt av nå men synes det passer med litt mer historie;

 

På -50tallet solgte forsvaret ca 12000 Krag-Jørgensen geværer og karabiner til 2 firma i USA. I disse forsendelsene hevdes det at det også var med prøvegeværer og approbasjonsmodeller.

Og nå plomberes og skrotes det Krag-gevær over en lav sko, triste greier.

Alle som ikke har en Krag oppfordres til å adoptere en pr omgående!

Link to comment
Share on other sites

Fant et bilde hvor den øverste rifla ligner veldig på fadern sin. Ble kalt guttekarabin den på bildet i følge http://home.no.net/dndc/03_01.htm .

Du skal ikke se bort fra at du har en original "guttekarabin" som ikke har blitt besudlet med sag. Se her for litt mer stoff om norske militærvåpen fram til WW2 og her for Krag'en spesielt. Eller du kan kjøpe/låne bøkene til Karl Egil Hanevik ("Norske militærgeværer etter 1867" eller boka om Krag-Jørgensengeværet). Mye viktig og interessant kulturhistorie der.

Link to comment
Share on other sites

Gjør ingenting om denne tråden blir litt "Bilder og historier om Krag-Jørgensen geværet...

Jeg var her om dagen på besøk hos min bestefar, fikk da høre at han en gang hadde brukt krag i heimeværnet...

Og i bygda hadde de og en krag som var borret opp till et av de minste haglekaliberne...

Han fortalte om en margarinkasse som ble gjennomborret på 80 meter, og den revejakta hvor låsekassen på børsa ble sprengt...

 

De va brorn min som ladda, så gud veit korsn krutt de va han hadde funne, sa han.. "artige" greier

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

et lite tips tror jeg :?

har funne et feste som man ikke "ødlegger" låskassa på krag:D http://www.scopemounts.com/index.html?instapics.html (bilde av det montert,-har ikke fått til dette med bilde)

Man slipper altså å bore for å få fast festet. jeg har ihvertfall troa på det foreløbi og har bestillt :)http://www.mamut.net/nettbutikksandnesarms/shop/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...