Jump to content

Bilder av ombygde Krag-Jørgensen


JoMagnum

Recommended Posts

  • Replies 129
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bygde en jaktfeltkrag for en ti års tid siden. Tommelhullstokk, kikkert og halvtung pipe. Kan se om bilder kan postes ila helga om noen vil se.

Om noen har ei skisse eller bilde av hvordan jeg kan lage ei kvartsikring til frøken krag er jeg mer enn interessert :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Heisann her kjem det ikkje noko bilete, men eg har ein del spørsmål:

Eg har ein Krag Steyr banekrag med tungt løp. Eg har høyrt at desse moglegvis har sterkare låskasse enn Krag Jørgensen og kanskje dermed toler noko sterkare ladning? Nokon som har inspel på dette?

Er det nokon som har ei oppskrift på Heimeladning av ammunisjon som held krava om annslagsenergi til jakt (hjort ,rådur og kobbe)??

Takkar for alle innspel

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri hørt at de som ble produsert hos Steyr skal være noe sterkere, så vidt jeg vet er dette en standard M1894 kasse. Derimot M1912 kassa er noe sterkere, uten at det anbefales å skyte maxladninger i den av den grunn. Om du benytter et skikkelig tregt krutt, og har ei lang pipe bør det være mulig å få lurt ei 10 grams kule opp i tilstrekkelig hastighet til at den klarer 2200kj.

Link to comment
Share on other sites

Heisann her kjem det ikkje noko bilete, men eg har ein del spørsmål:

Eg har ein Krag Steyr banekrag med tungt løp. Eg har høyrt at desse moglegvis har sterkare låskasse enn Krag Jørgensen og kanskje dermed toler noko sterkare ladning? Nokon som har inspel på dette?

Er det nokon som har ei oppskrift på Heimeladning av ammunisjon som held krava om annslagsenergi til jakt (hjort ,rådur og kobbe)??

Takkar for alle innspel

 

Det er forskjell på styken mellom de ulike kragmodellene, ikke den statiske men kassenes evne til å motstå utmatting ("Materialtretthet"). Det med utmatting var på 1800-tallet så vidt begynt å blitt kjent som et problem med stålkontruksjoner som ble påført variable spenninger (Togaskslinger). Krag hadde sikkert kjennskap til problemstillingen, men garantert ikke helt innsikt i saken da kunnskapen om bruddmekanikk fortsatt er under utvikling.

Steyr, som hadde produsert våpen i mange år hadde mye erfaring, både hva gelder datidens utmattingskunnskap og produksjonskunnskaper. Det er fire vesentlige forskjeller på en m1894 krag produsert på Steyr og Kongsberg, hvorav den ene har med styrke å gjøre. Statisk sett har krageren mer enn nok styrke til å stå i mot kraftige ladninger, men designet har svakheter hva gjelder levetiden pga utmattingsproblemer. Sprekker på kragere (De jeg har sett sprengt, eller funnet sprekker på) oppstår i kanten på utstikket som hjelpefjæren på utdrager trykker mot. Denne eksisterer ikke på m1912 karabinkassene. En Steyr krag har samme problemet med overhenget på støttefjæren, men den har en radius på kassen der kongsberg m94 har skarpt hjørne. Har aldri sett Steyr med sprekk der. Kongsberg kopierte denne radius på m1912 karabinkassen. I og med radiusen (Se bildet) er Steyrkassen bedre rustet for eventuelle utmatingssprekker enn kongsberkragen. Men den har samme utfordring som m94 kassen for overhenget som trykker på støttefjæren til utdrager. Med dagens viten om utmatting, og erfaring fra bruk med kragere som mangler hjelpefjæren, så kunne man like gjerne ha pusset bort overhenget, og laget en pen radius der i stedet. Det vil redusere spenningskonsentrasjonene og dermed økt levetiden mot utmatting.

Men, det beste er nok å holde seg til de ladninger som vi over dei siste 100 år har kommet til at den lever med.

styrke11.jpg

Link to comment
Share on other sites

Veldig fin informasjon dkt850, takk skal du ha!

 

Nå har jeg gjennomført noen tester på banen med min jaktkrag i 8x54KJ. Alle skuddene er avfyrt med samme type kule, 170grs Hornady RN, Federal 210 hetter og engangsskutte Normahylser. Eneste variabel er kruttet. Resultatene er som følger:

 

Norma 202, 40grs: Her fikk jeg noe kluss med chronografen på de første 4 skuddene, så jeg fikk bare en måling, og den gav 690ms.

 

Norma 202, 40,5grs: 712, 688, 656, 727 og 717.

 

Norma 202, 41grs: 715, 708, 691, 717 og 701.

 

Vihtavouri N140, 41,5grs: Les nøye! 715, 722, 715, 715 og 714.

 

Jeg er klar over at dette bare var 5 skudds serier, men jeg er utrolig happy over resultatet med N140 krutt! Drømmen nå er å finne en tilsvarende hastighetsstabil ladning som ligger litt nærmere 750ms. Målingene er utført på 4 meteres avstand.

 

Edit: Nå er det foresten montert en liten gammel vest tysk Zeiss på rifla.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 months later...
Hadde noen bilder av min på SL....

 

Denne børsa bygde jeg for snart 20 år siden, og var den første børsa jeg bygde.

 

raudnakke

 

180820082018QcyLESwods1g1zAf5G.jpg?56

 

 

Nydelig børse raudnakke. :D

Hvor langt er løpet på denne? Ser ut som om løpet er kappet litt, kan det stemme?

Har du lag stokken eller tatt utgangspunkt i en original?

Har et prosjekt på gang og det må bli noe lignende. :D

Link to comment
Share on other sites

Hadde noen bilder av min på SL....

 

Denne børsa bygde jeg for snart 20 år siden, og var den første børsa jeg bygde.

 

raudnakke

 

180820082018QcyLESwods1g1zAf5G.jpg?56

 

 

Nydelig børse raudnakke. :D

Hvor langt er løpet på denne? Ser ut som om løpet er kappet litt, kan det stemme?

Har du lag stokken eller tatt utgangspunkt i en original?

Har et prosjekt på gang og det må bli noe lignende. :D

 

 

Løpet på denne er på 21".. Den ble lagd for noen tiår sia..den gangen Kragen var kategorisk forbudt til dyr større enn rådyr.

Stokken er lagd fra blank basert på egne ideer..

Link to comment
Share on other sites

@oysteinlarsen:

 

Det er en Steyr krag som var påsatt diopter og lettere modifisert for dfs.

Stokken er en jeg fikk grovfrest fra Ragnar Hanssen som jeg selv pusset og oljet med Raudnakkes Remedier. Kikkerten er en leupold :oops: , men den skal byttes i en eldre hensoldt bare jeg får den tilbake fra han som lånte den for en liten evighet siden.

Den er montert i en svingmontsje fra Rafdal som jeg kan anbefale på det varmeste!

 

Jeg har en ladning med lapua mega som holder kravet til storvilt og gir en hjertevarmende presisjon. Når jeg gjør mine ting riktig snakker vi om 10-15mm spredning/5 skudd. Det synes jeg er helt fantastisk levert av en Krag fra 1897. Løpet kan riktignokk være byttet, men det vet jeg ikke noe om.

Link to comment
Share on other sites

@oysteinlarsen:

 

Jeg har en ladning med lapua mega som holder kravet til storvilt og gir en hjertevarmende presisjon. Når jeg gjør mine ting riktig snakker vi om 10-15mm spredning/5 skudd. Det synes jeg er helt fantastisk levert av en Krag fra 1897. Løpet kan riktignokk være byttet, men det vet jeg ikke noe om.

 

Deilig. Kor mykje kosta montasjen og stokkemnet deg? Flott børse. Farleg, farleg havesjuke..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Ombygd til banevåpen med nytt kongsberg løp, banereim, diopter og beddet konkurransestokk:

 

bilder004.jpg

 

bilder003.jpg

 

Eg har arva en Krag J. etter min farfar,og han monterte i sin tid et dioptersikte på denne for konkurranse skyting. Men dette har på et eller anna vis forsvunnet,er kun montasjen igjen på venstre siden av kassa. Det kan se ut til at det har stått et slikt sikte som det eg siterer til her,da de andre eg har sett har innfestninger på høgre siden bak kammeret.

 

Hva heter dette diopteret,og er det mulig å få tak i et slikt brukt noen plass mon tro??

Link to comment
Share on other sites

Takk høggern,da skal eg prøve å få tak i et slikt sikte. Får legge et en "ønskes kjøpt" og se om det dukker opp noe.

 

Er dette det mest vanlige siktet som vart brukt på Krag'en,eller er Busk og Lyman mer utbredt? Finner mest referanser på nettet til de sistnevnte...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...