Jump to content

overlevelsesboks


Aircooled

Recommended Posts

Litt inspirert av essensielt jaktutstyrtråden, så lurer jeg på om det bare er jeg som har med en sånn liten hendig boks i sekken? Altså en liten overlevelsesboks i mangel av ett bedre ord. Det er godt mulig jeg er over snittet paranoid, men jeg finner trygghet i å vite at dersom noe skulle skje, kan jeg hjelpe meg selv, eller andre. Kunne vært morro å høre hva andre mener om emnet.

I alle fall, min boks inneholder følgende.

2x enkeltmannspakker (orga fra forsvaret)

3 tamponger (genialt til å gjøre opp ild med, og til å tamponere sår)

10 stk sikkerhetsnåler ( feste sammen utstyr)

5 stk kondomer uten glidemiddel ( bære vann,ol)

5 stk skalpellblad (sårbehandling o.l)

1 stk liten LED lykt

en liten genial fløyte (inneholder kompass, fløyte, liten lykt, temp måler)

En liten lommekniv med saks

Sår servietter

Suturnål m tråd

500 mg paracett piller

ett stålspeil

en liten flaske rensa parafin ( opptenning og kan gies ved forstoppelse)

50 meter fiskesene (fireline tror jeg det var)

Alt dette er pakke ned i en liten plastikkboks (tror det er pelicase) som jeg fikk engang i tiden. Den tar minimalt med plass og ligger nederst i sekken. Den går faktisk i ei lårlomme. Har også 30 meter med paracord liggende sammen med boksen.

Tanken bak er at ting kan skje veldig fort. Jeg hadde f.eks ikke tenkt å falle, da jeg rev av sena i kneet og lå tre kvarter 3 meter fra inngangsdøra i snøslaps og kava.

Jeg har også ett vanlig førstehjelpsett som jeg drar med meg, hvis turen er lengre, men denne ligger fast i sekken.

Andre tanker rundt emnet?? Vet det var en tråd om emnet på stykke.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Etter å ha sett alt for mye Ray Mears, Bear Grylls og Survivorman kjøpte jeg en liten bok håndbok som heter SAS Survivalguide som inneholder litt knask om hvordan gjøre ting og tang! Har laget meg en liten boks slik som Aircooled!

 

Har alltid på meg Leatherman og ildstål..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Et par paralgin forte/pinex forte hadde kanskje vært bedre enn paracett (eller i tillegg), om man klarer å trylle opp noen. Sikkert mye praktisk i pilleform man burde/kunne hatt med.

 

Vannrensetabletter. (Selv om man er rimelig sikker på at norsk vann er rent.)

 

Har selv lest "SAS Survival guide", lommeutgaven.

Ikke dum, men ville nok dobbeltsjekket noe av det, om jeg skulle på en lenger tur.

 

Så er det jo viktig å ha med nok kniver! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder paralgin forte, så blir i alle fall jeg i ørska av de, og ville neppe klare å gjøre noe som helst vettig etter det :mrgreen: Så for å ta eggen av smerte tror jeg vanlig paracet ol er nok (vell å merke 500mg versjonen)

Vannrense tabletter lurte jeg på å putte oppi, men for det første har jeg ikke annen erfaring med de enn de vi hadde i forsvaret, og vannet smakte gugg av de, desuten er det vell som du sier rimelig sikkert at vannet er rent nok til å drikke. I værste fall får man koke vannet

Link to comment
Share on other sites

Ildstål

5-6 Bomullpads (Etter å ha lest Aircooled sitt innlegg blir det tamponger i fremtiden)

Survival blanket (Slik alufoliegreie)

Førstehjelp med plaster/bandasje/saks/pinsett

Signalpenn med to røde bluss

10 terninger kjøttbuljong

20m fiskesnøre, 2 markkroker

Multitool

Cyanidpille (neida..)

Ibux

Sukker (Enten vanlig sukker, druesukker eller Isostar)

 

Det ligger nok mere i sekken, men dette er det jeg husker jeg har uten å åpne den.

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også allltid med meg førstehjelpsaker og litt ekstra i tilfelle..

Ikke like innholdsrik pakke som luftkjøleren, men godt å se at det ikke bare er meg som tenker "i verste fall.."

 

Tror likevel jeg hadde fått problemer med å forklare fem kondomer for fruen i det jeg reiser en uke på fjellet.

Øhh de er til å bære vann i.. - Ja, Særlig! :D

 

Men ideen med kondomene var bra, det har jeg aldri tenkt på.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Haha.

 

Eldgammel vandrehistorie om soldater på overlevelseskurs som plages med jukkastikke: Marinejeger kommer spaserende forbi og spør: "Hva driver dere og plages med den greia der for? Bare å bruke en sånn en?" (Drar fram lighter fra lomma) Soldater: "men ehh.. jamen, den kan gå i stykker, gå tom for gass, dette på sjøen, etc...." Marinejegeren: "Derfor har jeg alltid med to!" (Tar fram en til lighter fra en annen lomme)

 

Jeg har vel stort sett "overlevelsesutstyret" spredd utover i lommer og i sekk, ikke alt samlet i en ryddig liten boks. Kniv/multitool, ildverktøy, tørre sokker, vannflaske/pose av noe slag, førstehjelpsgreier evt. fjellduk, to-tre kompass og en liten lykt, mobiltelefon og cash til bussen hjem! :mrgreen:

 

Jeg ser i grunnen ikke for meg å plutselig bli skilt fra sekk og måtte overleve med det jeg har i bukselommene eller havne så langt fra folkeskikken at jeg blir nødt til å fiske for å overleve. Det er et synspunkt jeg kan revurdere avhengig av turterrenget jeg skal til.

Link to comment
Share on other sites

Haha.

 

Eldgammel vandrehistorie om soldater på overlevelseskurs som plages med jukkastikke: Marinejeger kommer spaserende forbi og spør: "Hva driver dere og plages med den greia der for? Bare å bruke en sånn en?" (Drar fram lighter fra lomma) Soldater: "men ehh.. jamen, den kan gå i stykker, gå tom for gass, dette på sjøen, etc...." Marinejegeren: "Derfor har jeg alltid med to!" (Tar fram en til lighter fra en annen lomme)

 

Jeg har vel stort sett "overlevelsesutstyret" spredd utover i lommer og i sekk, ikke alt samlet i en ryddig liten boks. Kniv/multitool, ildverktøy, tørre sokker, vannflaske/pose av noe slag, førstehjelpsgreier evt. fjellduk, to-tre kompass og en liten lykt, mobiltelefon og cash til bussen hjem! :mrgreen:

 

Jeg ser i grunnen ikke for meg å plutselig bli skilt fra sekk og måtte overleve med det jeg har i bukselommene eller havne så langt fra folkeskikken at jeg blir nødt til å fiske for å overleve. Det er et synspunkt jeg kan revurdere avhengig av turterrenget jeg skal til.

Den har jeg hørt og, bare at da var det ett befal fra den dengang nyoppretta infanterijeger avd på skjold som var på kurs, og som satt der og fikla med jukkastikka :mrgreen:

Jeg ser heller ikke for meg at jeg skal måtte overleve flere dager inne i skauen. Handler mer om å stabilisere og vente på hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder paralgin forte, så blir i alle fall jeg i ørska av de, og ville neppe klare å gjøre noe som helst vettig etter det :mrgreen: Så for å ta eggen av smerte tror jeg vanlig paracet ol er nok (vell å merke 500mg versjonen)

Vannrense tabletter lurte jeg på å putte oppi, men for det første har jeg ikke annen erfaring med de enn de vi hadde i forsvaret, og vannet smakte gugg av de, desuten er det vell som du sier rimelig sikkert at vannet er rent nok til å drikke. I værste fall får man koke vannet

 

Det med det rene norske vannet var nok delvis ironisk ment. :D Og det er jo de som reiser til Afrika også...

Det finnes diverse filter på markedet;

http://www.tadgear.com/x-treme%20gear/water_filters.htm

men skal ikke se bort i fra at koking er like greit.

 

Jeg opererte en inngrodd tånegl i storetåa engang, ikke store inngrepet, men f... det kjentes når lokalbedøvelsen forsvant og før paralginen slo til. Tror ikke jeg hadde vært gangbar med bare paracet da. :lol: Blir ikke så veldig sløva av paralgin selv, men folk har forskjellige bivirkninger, og på fjellet/i skogen er det nok viktig å holde seg bevist ja.

Link to comment
Share on other sites

Har min gamle boks som jeg fikk på overlevings kurset i forsvaret. Kompass,sysett,blyant,fyrstikker,ildstål,telys,barberblad,trådsag,snaretråd,fiskesnøre med ett par kroker,og ett lite hefte med tips. Alt pakka inn i en liten metallboks på ca 10x14x2 cm. Boksen kan brukes til å koke i.

Kommer sikkert aldri til å få brukt for den,men med litt kunnskap og i den rette ekstremsituasjonen,så kan det nok være gull værdt...

Det med to lightere er sikkert vell og greit,men har man rammla gjennom isen,og alt er kliss blaut så ville jeg nok personlig ønsket meg en jukkastikke for å få tendt meg ett bål... Ingen fare om den blir blaut..

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder paralgin forte, så blir i alle fall jeg i ørska av de, og ville neppe klare å gjøre noe som helst vettig etter det :mrgreen: Så for å ta eggen av smerte tror jeg vanlig paracet ol er nok (vell å merke 500mg versjonen)

 

Hvis du tror paracet holder, så har du heldigvis ikke opplevd sterke nok smerter! :mrgreen: Er det vondt nok, blir man faktisk ikke særlig sløv av paralgin forte. Best å ha med begge deler. :wink:

 

Vannrense tabletter lurte jeg på å putte oppi, men for det første har jeg ikke annen erfaring med de enn de vi hadde i forsvaret, og vannet smakte gugg av de, desuten er det vell som du sier rimelig sikkert at vannet er rent nok til å drikke. I værste fall får man koke vannet

 

Katadyn Micropur bruker sølv ioner til å desinfisere, uten at det blir ekkel smak av klor el. lign. Har drukket vann i et år med det uten problemer, så det kan anbefales. Det tar et par timer før vannet er klart, så hvis man har dårlig tid kan man alternativt bruke Micropur Forte, som funker på en halvtime. Men da blir det litt klor smak.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er skeptisk til engangslightere.....

For lenge side, så benyttet jeg en slik til å brenne av endene på nylontau ved spleising. Plutselig ville den ikke stenge (delvis forståelig, hadde hatt fyr på den en stund, men ikke sååå lenge...). Kastet den og: WOOOOFFF, Jeg gjorde forståelig nok litt store øyne, men bortevekk varden. Tenkte ikke på å blåse ut, men da kunne den ha smelt i fjeset.... :shock:

 

Har derfor også vært ennå mere skeptisk på enkelte konserter, der nok idioter begynner å trekke frem lighterene..... :roll:

 

Så derfor, trodde jeg at dette var noe en kunne unngå ved å rett og slett ikke la den brenne så lenge.... Så feil kan man ta. På en bretur i dritvær (heldigvis, da alt tøy var fuktig/ rått) skulle jeg tenne opp min gamle trofaste Optimus ettellerannet (litt spes variant, men alu kasse, separat pumpe og liten tank), ok, rødsprit, tenne, legge bort engangslighter, godt bort med den, huske huske, vente, vente, snaaart nå.....:POOWWWOOOFF.... :shock:

 

Sett bakfra, så sa de at regnjakka blåste seg opp som en sperreballong (var åpen i front), Øyebryn fikk sånne afrokrøller, så de liksom hektet seg i hverandre, luggen fikk også pene krøller. Øyelokk ble litt hovne og røde, samme med en frisk og rask farge i kinnene. Lighter var bortevekk, fant en stripe av den... Den lå ikke inntil primus, jeg hadde lagt den godt unna primusen - allikevel.... :?

 

Vel vel, disse er lovlige på fly..... :lol: Viser at røykere er en kraftigere pressgruppe enn en bør like å tenke på....

Uansett: Engangslightere er jeg ytterst forsiktig med, og ytterst paranoid ovenfor.... Alle "gode" ting er 3.... krmt....

 

Bruker Silva stormlighter.

http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... d=54298266

Link to comment
Share on other sites

Her var mye lur informasjon! Selv har jeg lesset diverse av enkeltmannspakker, vanntett pakkede fyrstikker o.l i topplommen av sekken. Merk topplommen, da det er greit å ha utstyret rett i nærheten om ulykken skulle være ute, og ikke måtte grave seg nedover i sekken. Med tanke på alt regnet på vestlandet kan sekken forbli lukket så mye som mulig.

 

Noen som vet om det finnes nødblusspatroner til hagle?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder paralgin forte, så blir i alle fall jeg i ørska av de, og ville neppe klare å gjøre noe som helst vettig etter det :mrgreen: Så for å ta eggen av smerte tror jeg vanlig paracet ol er nok (vell å merke 500mg versjonen)

Vannrense tabletter lurte jeg på å putte oppi, men for det første har jeg ikke annen erfaring med de enn de vi hadde i forsvaret, og vannet smakte gugg av de, desuten er det vell som du sier rimelig sikkert at vannet er rent nok til å drikke. I værste fall får man koke vannet

 

 

De første 15 går greit. Etter dt blir jeg litt snurr :lol:

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om det finnes nødblusspatroner til hagle?

 

Ja. Sist jeg så det var på et TV-program om fugler på en flyplass. Forøvrig er det en på QXL som selger slike i kaliber 16. Det må sikkert gå ann å skaffe i andre kaliber. Tipper de er dyre, men så er det jo heller ikke meningen at de skal brukes.

 

Ellers litt om slike signalpenner og tilsvarende. Det har svært liten nytte om du ikke har mer enn tre med deg. Det er nesten umulig å peile retningen om bare ser ett slikt lys. På sjøen anbefales det å skyte opp minst tre slike med litt mellomrom for å gi evt hjelp en sikker posisjon på deg. Å skyte de ut med 45' over horisont og veksle med 90' i horisontal retning vil du også dekke et større "areal" med lysene. Samle vil mengde og vekslende retning gi best effekt. Og, i tåke har de nesten null effekt. 2

Link to comment
Share on other sites

Et par paralgin forte/pinex forte hadde kanskje vært bedre enn paracett (eller i tillegg), om man klarer å trylle opp noen. Sikkert mye praktisk i pilleform man burde/kunne hatt med.

 

Isted for "forte" serien kan man lett erstatte effekten med 1 paracet og en ibux, det dekker de fleste smerte reseptorer i kroppen og gir en veldig forbedret effekt. Klart ordet "forte" i seg selv er jo profylaktisk...

Link to comment
Share on other sites

Et par paralgin forte/pinex forte hadde kanskje vært bedre enn paracett (eller i tillegg), om man klarer å trylle opp noen. Sikkert mye praktisk i pilleform man burde/kunne hatt med.

 

Isted for "forte" serien kan man lett erstatte effekten med 1 paracet og en ibux, det dekker de fleste smerte reseptorer i kroppen og gir en veldig forbedret effekt. Klart ordet "forte" i seg selv er jo profylaktisk...

 

"Forte" ordet i Pinex Forte og Paralgin Forte henviser igrunn til at det i tillegg til paracetamol også inneholder Kodeinfosfat. Noe Ibux så absolutt ikke har. Selv om jeg er enig at Ibux+Paracet dekker flere smerte reseptorer en bare den ene alene, så er det ikke helt sammenlignbart med blandingen av paracet og kodeinfosfat ved store smerter. Ihvertfall så er det min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Snakker vi jakturer i Norge nå eller jungelekspedisjon i Amazonas :mrgreen: Greit med noe enkelt førstehjelputstyr, men hva skal dere med nødfiskekroker og fiskegøtt :shock: Kanskje jeg driver en mer form for pysejakt :oops:

Neida har jeg litt tid en kveld, så kanskje jeg skal vacumpakke noe greier til å ha med i sekken (Bare håpe jeg har sekken med meg når jeg forulykker!!)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen overlevelses boks utover førstehjelpsutstyr. Men jeg har gjort meg noen tanker og det har vært litt diskusjon i jaktlaget.

 

Vi har innført påbud om jaktradio. Dette er dels for å kunne gjennomføre samjakting med elg jegerene , men det er også en trygghet å vite at man kan tillkalle hjelp.

 

Jeg tatt beslutningen å alltid ha med meg en makker når jeg er til fjells vinterstid. Klarte det kunststykke å gå gjennom isen (opphugd vannhull til en turisthytte) og utløse snøskred på en liten jakttur i februar. Dette høres mer skummelt ut enn det egentlig var, men det var virkelig en tankevekker.

 

Jeg satser på kompishjelp og kommunikasjon, det eneste som duger viss uhellet er ute. Jaktes det langt ute i ødemarka medbringes en nødpeilesender.

Link to comment
Share on other sites

Snakker vi jakturer i Norge nå eller jungelekspedisjon i Amazonas :mrgreen: Greit med noe enkelt førstehjelputstyr, men hva skal dere med nødfiskekroker og fiskegøtt :shock: Kanskje jeg driver en mer form for pysejakt :oops:

Neida har jeg litt tid en kveld, så kanskje jeg skal vacumpakke noe greier til å ha med i sekken (Bare håpe jeg har sekken med meg når jeg forulykker!!)

Mye farlig vilt på stord serru :mrgreen: Neida, for å være ærlig så kjøpte jeg ett "startsett" fra armygear og der var fiskesene med. Det viktigste er nok som du nevner førstehjelpsutstyr, og i mine øyne muligheten til å gjøre opp bål. Tanken med å ha tilgang til ett slikt sett, er at jeg skulle kunne hjelpe meg selv eller en kompiss hvis uhellet skulle være ute, og kunne vente til hjelp kommer.
Link to comment
Share on other sites

Sjøl har jeg en litt utvidet førstehjelpspakke i lårlomma på buksa. Den er supplert med nødpenn, skalpelblader, kondomer, tennstål og vanntette fyrstikker.

 

At den ligger i bukselomma er av den enkle grunn at buksa er det eneste plagget du sannsynligvis til enhver tid har på deg. Eneste gangen jeg kan tenke meg at buksa ikke er på, er ved overnatting eller i tilfeller hvor nød-kittets beholdning av kondomer IKKE brukes til å bære vann med... 8)

 

Man kan jo fort tenke seg at man kommer til et sted man vil raste, slenger av seg sekken og jakka hvis det er varmt. Så rusler man ned til bekken for å hente vann til kaffen, tryner og og blir liggende med et ødelagt bein og ikke er i stand til å komme av flekken. Er du ikke i stand til å røre deg, så er det lite hjelp i at mobil, radio og nød-kittet ligger i sekk/jakkelomme, selv om dette kanskje bare ligger 20 meter unna.

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden har en del til felles med viewtopic.php?f=35&t=8166 For meg er det ganske uklar grenser mellom hva som er med i sekken fordi man regner med å bruke det, hva som er med "i tilfelle man trenger det" og hva som er med "i tilfelle krise". Det vanlige turutstyret gjør god nytte for seg i en krisesituasjon også.

 

Overlevelsesboksen ville jeg hatt på meg - ikke i sekken.

Det er mye man skal ha på seg. Siden jeg i praksis alltid har sekken på ryggen bortsett fra mens jeg raster, mener jeg at jeg like gjerne kan putte beredskapsutstyret i sekken. Jeg anser faren for å gå på en smell mens jeg henter vann eller kapper kaffeved som såpass liten at det får være måte på å være nervøs.

 

Jeg har sydd en liten pose av tynt nylonstoff som ligger fast nederst i bånn av sekken, og i den ligger det:

Signalpenn med 4-5 patroner

Fyrstikker i vanntett boks (filmboks)

Etpar opprufsete tennbriketter i en filmboks

Et lite nøste tynn, sterk tråd (grov garnbøtetråd)

Mikro-LED-hodelykt (Petzl Myo)

Jerven Rescueflagg

Vanntett førstehjelpspose inneholdene

- Compeed

- En enkeltmannspakke (gjett hvor den kommer fra ;) )

- Gasbind, heftplaster/sportsteip

- Noen kvikkplaster

- Compeed

- Et brett ibuprofentabletter, 400mg

- Våtservietter for vasking av sår, orget fra førstehjelpsskapet på jobb

- Strips for dype kutt (jeg er ei pyse når det gjelder å stikke i levende kjøtt)

- Nevnte jeg Compeed?

- Et par barberblader av gamletypen

- En pakke Compeed

 

Det hele tar omtrent like mye plass som ei matpakke med to-tre brødskiver.

 

 

I innerlomma på sekken ligger det også

GPS

Fyrstikker i vanntett boks

Stormlighter fra Silva

Avskrudd mobiltelefon

Etpar fryseposer, finfine til mye rart, også hvis jeg skulle gå meg på ei smekkfull moltemyr

 

Dette ligger fast nedi sekken, tar liten plass og veier lite. Dermed er det alltid med, enten jeg er på en halvdagstur i lett skogsterreng eller på en lang dagstur i fjellet. Jeg bruker alltid jaktsekken nesten uansett hvor kort turen er, for det er greit å ha et sted å putte eventuell skutt fugl. Sammen med resten av innholdet i sekken (Jervenduk, tursag, etc.) tror jeg at jeg bør kunne overleve ei natt ute med dette hvis jeg skulle ha uflaks og brekke et bein eller noe slikt. Siden mobildekningen i fjellet blir bedre og bedre, og siden jeg pleier å gi beskjed hjemme om hvor jeg går, føler jeg meg rimelig trygg selv når jeg går alene. Vi har stående avtale om at jeg ringer hjem når jeg er ute av terrenget/nede ved bilen, men med en margin på et par-tre timer i forhold til mørket i tilfelle jeg skulle rote meg litt bort på vei ned. Har kona ikke hørt noe to-tre timer etter at det har blitt mørkt, får hun lov til å begynne å tenke på å ringe Hovedredningssentralen. Får hun en SMS med en kartreferanse og ingenting annet, er det et signal om å ringe Hovedredningssentralen med det samme og gi dem oppgitt posisjon.

 

Kondomer -- eller tamponger for den del -- har jeg ikke med på tur (ihvertfall ikke nå lenger ;) )

Link to comment
Share on other sites

Er du ikke i stand til å røre deg, så er det lite hjelp i at mobil, radio og nød-kittet ligger i sekk/jakkelomme, selv om dette kanskje bare ligger 20 meter unna

 

Ja, da er det jo godt å vite at man har kondomer og tamponger i lomma og fiskesene og kroker under innersålen i støvlene...

 

Det jeg derimot har med (om jeg er på tur helt alene) er en slik. Skulle jeg bli savnet ute i skog eller fjell er sannsynligheten for at det blir helikoptersøk ganske stor. De som har blitt funnet av helikopter i høst har vel stort sett blitt funnet fordi lyset fra mobildisplayet har blitt sett i nattkikkert... er det delvis klarvær vil 60 sekunder med rød ild synes ganske mye bedre, både dag og natt og med og uten nattkikkert. (selvfølgelig forutsatt at du klarer å la være å utløse den før søket er nærme nok...) Skulle det isteden være bål jeg vil ha, så slår en sånn lett stormfyrstikker og tennbriketter.

 

edit: linktrøbbel

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg får føre opp en Breitling med nødpeilesender på ønskelista mi til jul jeg :mrgreen:

 

Hva har du ikke den :shock: Da skjønner jeg hvorfor du har sekken full av fiskekroker og diverse :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har med meg fyrstikker og tennbriketter, og en sånn ferdigpakka førstehjelpspakke, de der røde som koster 199 på G-sport :wink: Den har aldri vært åpnet, så jeg vet egentlig ikke hva jeg har med. Det er jo dumt, jeg forbrente meg da jeg jaktet rype med Gordon Setter i vinter, og var da VELDIG glad for at han hadde med seg smertestillende! Se brannblemmene på de kleptopølsene...

SkaubjnnSviddJeger.jpg

Link to comment
Share on other sites

SPOT Satellite Personal Tracker må jo være tingen å ha med seg om ulykken skulle være ute. Dette systemet er GPS-basert så systemet fungerer så sant det er satelittdekning på stedet.

 

En liten og lett "nødpeilesender" med flere funksjoner enn det en vanlig nødpeilesender har. Trykk på en knapp, og de du har registrert mobilnummeret og/eller e-post-adressen til får melding om at alt er vel samt din posisjon. E-posten er linket til Google Maps, slik at mottakeren av mailen kan se hvor du er i terrenget. Trykk på en annen knapp, og melding gis til de du ønsker om at du trenger hjelp samt din posisjon. Ved å trykke på en tredje knapp får Hovedredningsentralen melding om at du er i nød og dine koordinater.

 

Spot,n koster ca kr2000 + 90 Euro i årlig abonnement.

 

Har lyst på'n..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

*note to myself*

- Husk å kjøpe brannsalve til å ha i kit'en.

 

De blemmene der så litt ugly-bugly ut..

 

 

 

edit: Kjell Olav, kompisen min hadde med seg en slik SPOT under høstjakta. Han hadde kjøpt den for å teste den ut. Kan høre med han om han har skrevet et sammendrag om erfaringene han gjorde seg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror jeg får føre opp en Breitling med nødpeilesender på ønskelista mi til jul jeg :mrgreen:

 

Hva har du ikke den :shock: Da skjønner jeg hvorfor du har sekken full av fiskekroker og diverse :wink:

Nei :shock: Har ikke den. Akkurat som Gulars har jeg sett masse på Discovery. Derfor har jeg fiskegøtt i boksen. Kroker har jeg ikke da.

Men fra spøk til revolver. Tror ikke det er dumt å ha litt nødutstyr i sekken, og ikke minst ha tenkt litt igjenom "hva om dersomatte". Synes Sako 30-06 sitt system med noen der hjemme som vet hva de skal gjøre om det tikker inn en kartposisjon på SMS er genial.

Link to comment
Share on other sites

Neo, det var en litt spooky situasjon ja...

Da vi la oss så det slik ut

Skaubjnnkveldsstemningvedlavvoen.jpg

Det ble uhyggelig kaldt om natten, det blåste opp og det ble -20C og storm. Vi kunne ikke se noe ute, så det var ikke å tenkte på å komme oss til folk. Det så slik ut:

Skaubjnnnestedag.jpg

Jeg skulle fyre i lavo-ovnen, frøs som ei bikkje... Sølte rødsprit på høyre labben min: Den tok fyr. Jeg slapp rødspritflaska i skrekken: Gulvet i lavvoen og mine sko tok fyr. Forsøkte å kvele flammene på hånda med den andre hånden: Den andre hånden tok fyr... Det gikk bra, med god hjelp fra min venn Gordon Setter, men var litt uggent. Når jeg har fortalt om dette spør folk hvorfor jeg ikke bare gikk ut og stakk labbene i snøen. Men hvordan åpner man glidelås i en teltduk med brennende hender? Ble til at jeg kvelte flammene på hendene og da fikset vi gulvet. Men, det var en klar reminder: Rødsprit er tyntflytende!

 

Håper dette ikke ble for OT i forhold til denne tråden. Ta det som en påminner om å ha med smertestillende.

Link to comment
Share on other sites

Ellers litt om slike signalpenner og tilsvarende. Det har svært liten nytte om du ikke har mer enn tre med deg. Det er nesten umulig å peile retningen om bare ser ett slikt lys. På sjøen anbefales det å skyte opp minst tre slike med litt mellomrom for å gi evt hjelp en sikker posisjon på deg. Å skyte de ut med 45' over horisont og veksle med 90' i horisontal retning vil du også dekke et større "areal" med lysene. Samle vil mengde og vekslende retning gi best effekt. Og, i tåke har de nesten null effekt. 2

 

 

 

Det viktigste med nødraketer og lignende er å ikke sende de opp med mindre det er stor sannsynlighet for at det er folk i nærheten som kan se de. Egentlig bør en kompletere med et nødbluss, det gir et sterkt signal på bakken som enklet kan peiles, igjen-menigsløst å fyre av med mindre en er sikker på at noen ser det.

 

 

Noen har nevnt sutur-bytt det ut med Steristrips-å sy på seg selv uten lokalbedøvelse er vanskeligere og vondere enn du tror!

Link to comment
Share on other sites

En vanlig Bic lighter tenner faktisk hvis den har vært våt den og.

Du sliter mer med å få fyr på den hvis det er svinekaldt. Vanlige gasslightere går på butan. Butan koker ved ca. 0°C og flytende butan tar vanskelig fyr, det vet alle som har prøvd å koke kaffe eller steike middag på blåboksbrenner når de har ligget ute vinterstid. Jeg har sluttet å telle hvor mange ganger jeg har måttet tine opp en butanlighter inn mot kroppen før den har villet tenne.

 

Derfor har jeg med gammeldagse fyrstikker i vanntett innpakning i tillegg til lighteren. Jeg foretrekker belte pluss bukseseler framfor to belter...

 

 

EDIT: Tyrrkleif. "Buten", du, liksom. Sheesh...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er kjekt med to belter jeg, og når jeg tenker meg om har jeg faktisk to belter på meg på jakt og. Ett i buksa og ett utapå jakka. I tillegg til bukseseler :oops: Herrejeremi, for ei utstyrsh**e jeg er :shock:

jeg vet at gass fryser. Men har Bic'en i lomma mot kropp , så det har funka så langt. Når en engangslighter tilsvarer 1000 fyrstikker (tror jeg det var) så er valget lett for meg i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Kan sikkert nevne nødfunksjoner på diverse radioer også. Min radio kan programmeres med egen nødfrekvens og sende ut eget kallesignal som referer til mine personlia.

 

Holder man til i "kystnære strøk" kan det være en idè å legge inn maritim VHF kanal 16 (156,800 MHz) på jaktradioen. Der har kystradiostasjonene lyttevakt 24/365 og de kan både sette deg i kontekt med lege (MEDICO) og koordinere redningsarbeid. Er vel egentlig ikke "lov" å bruke en VHF med marine kanaler på land, men om en du lar vær å bruke kanalen utenom i reel nød skulle du likevel være innenfor den "røde streken".

Link to comment
Share on other sites

jeg vet at gass fryser. Men har Bic'en i lomma mot kropp , så det har funka så langt.

Jepp, da funker det så klart. Jeg har tennsakene i sekken, så der har vi forskjellen. Jeg har ikke pleid å gå rundt med fyr i lomma siden jeg bytta ut Petterøe'n med General for femten-tjue år siden. Jeg skal love deg at en butanlighter er rimelig bånnfrossen etter seks timer i en ryggsekk i tjue blå, og Zippo eller annen bensinlighter er rimelig meningsløst når man bruker lighter til bare å tenne på kaffebålet eller i Jutul'en. Bensinen er dampet bort lenge før man har bruk for lighteren.

 

Herrejeremi, for ei utstyrsh**e jeg er :shock:

Hei, alle sammen. Jeg heter Sako 30-06 og er også en dingsebomseholiker :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på hjertestarterkurs i dag, og der ble jeg introdusert for en ny type kompress som heter Snøgg Soft. Det er en slags selvklebende latex-sak som ser ut som skumgummi, koster ca. 20-30kr for en enkeltmannspakke. Den sklir ikke og trenger følgelig aldri å teipes selv om du bandasjerer vanskelige steder som kne/hode etc. Dessuten samler den ikke skitt, og du kan vaske deg uten at den detter av. -Jeg ble storimponert!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...