Jump to content

overlevelsesboks


Aircooled

Recommended Posts

  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

[...]Sånn sett kan sikkert en sånn tynn "beredskapsduk" ha en effekt som ligner litt på en skikkelig fjellduk (men hvem trenger sånt når man uansett har en Jervenduk i sekken?), men prøv ikke å få meg til å tro på den der varmereflekterende-forklaringa. [....]

 

 

Nå må du ikke glemme "Hvit bandasje effekten", tror en blank og gild duk med stor hi-tech faktor kan sette en skadet person i en helt annet humør enn en svart og støgg sak merket "Gjøvik Renovasjon - restavfall", selv om de rent fysiske effekter skulle være de samme.

Link to comment
Share on other sites

En liten .44 i tilfelle dersomatte.

En FN Fal fordi de er brukbare nårsomhelst, hvorsomhelset og over alt.

 

En gang på tur så kutta jeg meg brukbart i hånda. Imidlertid var det sykt mye mygg. Måtte bare få opp teltet før jeg kunne fixe hånda. Fant et par gummihansker i 1H pakka. en på og tape rundt håndleddet og vips, Telt opp uten for mye søl.

(Men en rar rød pølseballong på hånda)

 

alltid med siden

Link to comment
Share on other sites

Paracord får du også kjøpt i Norge på http://www.paracord.no. Vi har 19 farger å velge i

 

Hvorfor er denne paracorden så bra, hva gjør den som ikke en rull polyestersilke fra Biltema gjør?

 

Lett å knyte, god å holde/dra i, men mest at det er mange tynnere (7 eller 9?) tråder inni som kan brukes til mye ymse hvis man klarer seg med svakere tråd.

Link to comment
Share on other sites

Duverden, her er det mye rare, og en god del fornuftige tanker.

Jeg har også en sånn pakke, men min heter Sutreesken Det er naturligvis fordi at når jeg trenger den er det skikkelig synd på meg :lol:

Jeg er på tur, ikke ekspedisjon, og den norske bynære marka ikke er så vill og mannevond at det gjør noe.

Jeg definerer ikke det å klare seg gjennom ei natt, eller humpe seg til folk igjen for Overlevelse!

 

Naturligvis er det folk som er ute på turer hvor det er reell risiko for livet, og dem om det.

 

For hendelige uhell har jeg i beltet Norsk Luftambulanses lille 1hjelpssett som jeg har etterfylt med et brett reseptfrie smertestillende, og gnagsårplaster. I tillegg stapper jeg inn noen lykkepiller, f. eks M&M. Druesukker gjør forsåvidt nytten, men smaker ikke så godt. En liten trøst mens man venter på hjelp, eller karslig krøker seg hjemmat med stort mannsmot.

 

mobil har jeg i vanntett futteral rundt nakken. Kniver, sager, tennutstyr og whatnot bor ikke i sutreesken. Det har jeg derimot i diverse lommer i buksa, eller i ei lita hoftetaske.

 

Når jeg er på vannet har jeg i tillegg ekstra skift, refleksvest, signalpenn med nok patroner i vestlomma.

 

Som et rent minne har jeg fortsatt kriseboksen vi lagde oss i militæret, med tennpapir, fiskesaker, stormstikker, speil, smertestillende, lommekniv og bryne. Alt surret i tørkepapir, og stappet i en tobakkseske som vi tapet igjen med el-tape, puttet i lårlomma og håpet vi ikke fikk bruk for.

 

Til mitt turbruk har ikke paracord noen som helst fordeler over flaggline, som er billigere, og lettere tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Etter å ha blitt inspirert av denne tråden han som kaller seg PackRat556 på youtube har jeg også satt sammen en "overlevelsesboks"

Var litt morro å lete etter det letteste og minste utstyret som dekker alle behov.

 

"PackRat556" satte sammen lista slik: Shelter, fire, water, food, first aid, signaling, navigation.

Det har jeg også gjort og slik ser det nå ut:

10092010095.jpg

Med en runde gaffa burde den være ganske vanntett.

Innhold:

10092010096.jpg

 

Innholdet er som følger:

-Trangia alu matboks og Helsport fjellduk pro.

 

-Ly: Fjellduk, 20m paracord, 10 små strips, 5m ståltråd og to små karabinkroker. Dette smetter fint ned i posen til fjellduken.

 

-Ild: Fyrstikker i vanntett boks, firesteel, telys og 4 tamponger.

 

-Vann: Kaffefilter, 2 drikkebuljong og teposer for smakens skyld. Vann kan kokes i matboksen på bål.

 

-Mat: Plastposer for bær og lignende, alufolie for steking, lite fiskesett med sene, kroker, lodd og dupp, og en slik firesteel pølsegriller som man setter på en pinne. Denne har jeg slipt spiss i endene og med en pinne og paracord blir det ett fint spyd.

 

-Førstehjelp: enkeltmannspakke, plaster, sårserviett, brannsalve, compeed, ibux, sikkerhetsnåler, tannpirkere og pinsett. Inneholder også 0,5dl med 60% sprit. Hvis jeg er ille ute kan jeg rense sår eller fyre bål med spriten. Hvis jeg er ekstra ille ute blir det en fin tår.

 

-Navigasjon: Liten biltema ledlykt og lite silva kompass

 

-Signal: Speil, fjelldukflagg, lightstick, fløyte og signalpenn med 3 røde bluss.

 

-Kjekt å ha: blyant og ett ark, sytråd og nåler, en rull elektroteip, biltema lommekniv med sag og saks, 5 små rørepinner, skalpellblad og noen 20kroninger hvis det er en buss som går hjem.

 

Alt dette tror jeg dekker basic behov og det får plass i den minste trangia matboksen og posen til fjellduken. Tror denne boksen blir fast innhold i sekken. Har ikke veid den enda, men tror ikke det er så himla mye.

Nå har jeg skrevet "shit happens" på utsiden med sprittusj. Hehe...

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke helt vitsen med kompass i en nødpakke. har en skadet seg så er man nok enten litt skadet slik at man kan nå tilbake til storsekken der kart og kompass ligger( er ALLTID med om turen ikke går i lommekjent terreng , og med lommekjent så er det så kjent at en selv i bekmørket og dårlig vær finner veien uten problemer.) eller så er man så skadet at man ikke kommer seg noe sted. mitt nødutstyr er også det jeg bruker på turen, ser ikke noe poeng i å bære med meg en skalpell når jeg har en skarp kniv i beltet. en rull med skikkelig elektrotape dekker de aller fleste behov jeg har på turen. alt fra å fikse ting til å tape sår ( dette gjøres rutinemessig på jobb når vi kutter oss) fiskesaker med når jeg ikke er på fisketur, vel da tar jeg heller med noe god sjokolade eller annet snop. har en jukkastikke i beltet på buksa. den har hengt der i all slags vær og temperatur, bruker den avogtil for å vite at jeg får det til, slår jo Lars Monsen da, INGEN fyrstikker :lol: . har alltid med meg nok fyrstikker, i flere pakninger, både vanntette og vanlige. har med meg et par Tlys, både for lys, kos og lett opptenning. plastposer har jeg med for å ha bær, fisk sopp osv i, så det trenger jeg ikke i nødsettet.

GPS behøver jeg ikke.(mener jeg)

har kopp i lomma for å få vann. å bære med seg kondomer eller slikt fulle av vann, vel da bruker jeg heller ene kaserollen eller kaffekjelen til det.

 

Så mitt nødsett er ikke et eget sett. det er alt jeg har med meg. både på meg og i sekk. flytter rundt på ting etter som behov forandrer seg.

Link to comment
Share on other sites

For all del, Paracord er god hyssing. Hverken mer eller mindre.

Motefaktoren gjør at det går ann å ta uforholdsmessig mye betalt for den. Det er vel det eneste negative jeg kommer på.

Dette at det skal være så positivt at man kan demontere tråden for å skaffe fiskesnøre er bare nok et eksempel på en løsning på jakt etter et godt problem.

Enhver flaggline/polyestersilkesnor kan deles opp i kordeler. Biltemas snorer er nevnt før i tråden, og duger utmerket. I tillegg kan man få den i flere tykkelser, og til langt lavere pris.

Jeg har brukt Paracord selv, og har vært godt fornøyd. Men kan altså ikke i løpet av mine års friluftsliv komme på en eneste gang hvor paracord har vært på noen måte bedre enn flaggline. Jo forresten, i militær sammenheng er fargen bedre enn vanlig hvit flaggline. Unntatt i det hvite halvåret naturligvis :lol:

 

Paracord har god bruddstyrke, men er såpass tynn at jeg ikke vil rappelere med den uten å legge flerdobbelt. samme gjelder naturligvis for flaggline.

 

En fordel ved vanlig flettet flaggline er at den kan spleises om man først har lært seg den tekninkken. Paracord kan vel strengt tatt bare knytes? Men det er heller ikke noe stort poeng. Så valget for min del faller på hva som er mest praktisk.

 

Jeg har lest artikkelen til info@paracord, og bruksområdene som er nevnt dekker jeg glatt med flaggline. Bortsett når jeg syr fallskjermer da :lol: Pengene jeg sparer bruker jeg på annet friluftsrelatert tant og fjas.

Link to comment
Share on other sites

@paracord.no

Nå som Paracord armbånd og lignende har blitt så inn i USA, burde dere legge ut et par artikler om hvordan man knyter diverse forskjellig armbånd, nøkkelknipper osv.

 

Ingen ting er som litt håndarbeid på en sur høstkveld.

 

Hei. her finner du masse kjekke ting du kan lage av paracord http://stormdrane.blogspot.com/ vist du søker : "lanyard" på youtube finner du og masse.

Link to comment
Share on other sites

Dette går jo på smak og behag også, så i den grad er jeg enig. Men prismessig er Paracord ikke noe dyrere enn feks. flaggline, som jeg ser fra 79,90 for 25 meter og oppover. Jeg snakket forleden med en gammel sjømann som var mye på fiskeri i Canada i sine unge dager og der ble Paracord mye brukt ombord på båtene pga av sine overlegne knuteegenskaper. Og det er de erfaringene også vi har gjort oss mht dette. :)

Link to comment
Share on other sites

Her var mye lur informasjon! Selv har jeg lesset diverse av enkeltmannspakker, vanntett pakkede fyrstikker o.l i topplommen av sekken. Merk topplommen, da det er greit å ha utstyret rett i nærheten om ulykken skulle være ute, og ikke måtte grave seg nedover i sekken. Med tanke på alt regnet på vestlandet kan sekken forbli lukket så mye som mulig.

 

Noen som vet om det finnes nødblusspatroner til hagle?

 

det får du hos magne landrø :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...