Jump to content

overlevelsesboks


Aircooled

Recommended Posts

Vil tipse om at Les Stroud ifra Survivorman har kommet ut med bok.

http://www.amazon.com/gp/product/0061373516?ie=UTF8

 

Bear Grylls ifra "Extreme survival/Man Vs Wild" tar jeg med en palle salt.. Jeg er ingen overlevelsesekspert men jeg vet såpass at å klatre opp fosser og slenge seg uti strie elver er en heller dårlig måte å overleve på :mrgreen:

 

Feks denne:

 

Man Vs Wild er underholdning. Med survivorman så kan man jo faktisk lære et eller annet. Vil også anbefale Ray Mears.

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bear Grylls ifra "Extreme survival/Man Vs Wild" tar jeg med en palle salt.. Jeg er ingen overlevelsesekspert men jeg vet såpass at å klatre opp fosser og slenge seg uti strie elver er en heller dårlig måte å overleve på :mrgreen:

 

Han i---en der gir jo stort sett svaret på hvordan en ikke skal takle en nødsitusajon. Nærmer seg jo "suicide by nature".

Link to comment
Share on other sites

Snøgg Soft: Har hatt dette i sekken med førstehjelpen i mange år. Må byttes årlig da den har lett for å bli flatpresset og dermed miste oppsugingsevne og hefteevne. Bør ligge i egen hard boks. Har byttet den ut de siste årene med melonin kompresser og god plasterteip.

 

Har ellers med meg 1.hjelp, dette består av div plaster, plasterteiper, kompresser, støttebandasje, saltvannsløsning, øyeskyllekopp, sutursett, litt rosa og noen hvite smertestillende, redningsfolie, skalpellblad,sprøytepsisser.

 

Kniv og tau finnes stort sett også med i sekken. Husk bare at behovet for tau øker proposjonalt med lengden på turen du går!

Link to comment
Share on other sites

Her er det mange gode tips, men det er spesielt en ting som ingen har nevnt enda:

 

STÅLTRÅD

 

Da jeg var på vindermarsj i militæret med fullpakka recon pack, opplevde jeg at skulderstroppen røk. Å oppleve dette gav meg en kraftig vekker. Med nærmere 30 minus, og tre dager fra nærmeste sivilisasjon er det ikke en god ide å legge fra seg sekken! Heldigvis hadde jeg med meg ståltråd, som er ypperlig å sy med.

 

Har også vært med på at klipsen på magebeltet på berganssekken røk. Her var det samme medisin: ståltråd.

 

Ståltråden trenger ikke å være særlig tykk, bare den er sterk nok. Den kan også brukes til skosnor dersom det blir nødvendig.

 

Ellers har jeg også alltid med meg vanntettpakket stormstikker. Disse brenner lenger, og slukker ikke selv i sterk vind!

Link to comment
Share on other sites

Bear Grylls ifra "Extreme survival/Man Vs Wild" tar jeg med en palle salt.. Jeg er ingen overlevelsesekspert men jeg vet såpass at å klatre opp fosser og slenge seg uti strie elver er en heller dårlig måte å overleve på :mrgreen:

 

Han i---en der gir jo stort sett svaret på hvordan en ikke skal takle en nødsitusajon. Nærmer seg jo "suicide by nature".

 

Ja.. Og de fleste vet vel egentlig det. Husker den gangen campen hans ble plaget av en bjørn.. Etter mye om og men så viste det seg å være en av crewet i bjørnedrakt.. Derfor får man aldri direkte sett bjørnen under programmet utenom noe utydelig mørkt borti ett par tre.. Jeg mener.. Du kan ha besteget Mount Everest og være så mye SAS soldat man kan bli. Men fremdeles gir det deg ikkeno rett til å være en "overlevelsesekspert" som gjerne gir folk som ser på programmet ideer hvordan man skal "overleve".. Mye av det som driver Bear Grylls på Discovery er at han er ung og ser bra ut. Ergo så blir han populær..

 

Mannen er direkte farlig og Discovery fikk mye pes ang akkurat det. Ergo så har det i de siste sesonger kommet disclaimere ang akkurat det at han får hjelp ifra crew osv..

 

Les Stroud og programmet hans har faktisk reddet flere liv allerede. Han har en down to earth personlighet og prøver ikke å overdramatisere mere enn hva som er nødvendig.

 

For alle Survivorman fans så vil jeg anbefale "Stranded Summer/Winter" som var en miniserie på canadisk Discovery i sin tid. 3-4 år før survivorman men som endte opp i akkurat den serien.

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Dæven :shock: ! Jeg innser at jeg ikke er rustet for overlevelse :shock: ! Jeg har følgende overlevelsesutstyr med meg:

- Skarp kniv og bryne.

- Fyrstikker med rivflater i filmrull boks (nei, du får ikke disse til digitalkamera).

- Kompass.

- hodeløkt (Petzl Tikka).

- Den hotteste Garmin modellen (i 1998 8) ).

- Ekstra batterier til ovennevnte GPS.

- Ekstra bilnøkkel. Hørte jeg noen si klok av skade...?

- ca 10 meter paracord.

- enkeltmannspakke av god gammel årgang.

 

Og sist, men ikke minst: GAFFATEIP :!: Har fikset alt fra ødelagte sko ogskistaver til nødreperasjoner på en Lada Niva jeg eide med gaffa. Forøvrig det nærmeste jeg noengang har kommet en SUV :roll:.

 

Ellers må jeg si at tampongtrikset hørtes veldig lurt ut :D . Jeg skal jaggu rappe noen fra fruen i morgen. Kondomer til vannbæring stiller jeg meg derimot noe mer skeptisk til.

 

Jeg har også sett disse gutta på Discovery. Det som forundrer meg mest er at "the Survivorman" aldri ser ut til å miste "kjærlighetshåndtakene" uansett hvor langt han sleper tunge sleder gjennom isødet, eller driver rundt i stillehavet i en uke uten mat...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også sett disse gutta på Discovery. Det som forundrer meg mest er at "the Survivorman" aldri ser ut til å miste "kjærlighetshåndtakene" uansett hvor langt han sleper tunge sleder gjennom isødet, eller driver rundt i stillehavet i en uke uten mat...

 

Har vi sett samme mann?

 

Den eneste jeg kan sammeligne meg med ang dette du snakker om er Ray Mears. Han greier faktisk å komme seg ut av en "overlevelses" situasjon fetere enn han gikk inn i den.

 

Hvis du ser noen lovehandles på Les så vil jeg gjerne vite åssen episode du mener til :D Man må huske at mannen lever imellom tv opptakene. Og det kommer ifra en som har alt. sesong 1 sesong 2 og de to første episodene av sesong 3:) Men for guds skyld. han er bare menneske han og.

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

 

Har vi sett samme mann?

 

Den eneste jeg kan sammeligne meg med ang dette du snakker om er Ray Mears. Han greier faktisk å komme seg ut av en "overlevelses" situasjon fetere enn han gikk inn i den.

 

Hvis du ser noen lovehandles på Les så vil jeg gjerne vite åssen episode du mener til :D Man må huske at mannen lever imellom tv opptakene. Og det kommer ifra en som har alt. sesong 1 sesong 2 og de to første episodene av sesong 3:) Men for guds skyld. han er bare menneske han og.

 

BB John

 

For å være helt ærlig, så har jeg ingen ide om hva disse gutta faktisk heter, men jeg tenker på han som angivelig filmer seg selv. Jeg kan heller ikke referere til en spesifikk episode, så jeg burde kanskje moderere meg litt... Men pokker heller :D ! Jeg nekter å godta at disse gutta gjør alt det de påstår at de gjør. Jeg husker en episode som jeg så hvor "the Survivor Man" ville fange fugler ved å sitte i en sammenrast iglo og holde en bit selspekk over hodet :lol: ! Vanskelig å ta slikt seriøst. Jeg har en mistanke om at disse programmene fenger urbane briter og amerikanere mer enn norske jegere og friluftsfolk.

 

Nei, jeg påstår ikke at han på noen måte er feit, men jeg synes det er rart at han har såpass med fett på kroppen når han reiser rundt og "overlever" i et kjør...

Link to comment
Share on other sites

Paracord kjøper man f.eks på www.armygear.no og er ett tynt forholdsvis sterkt tau. Minner veldig om M77 skolisser sånn i følelse og tekstur, om du skjønner hva jeg mener. Om det er bedre eller dårligere enn annet tau vites ikke, men det står på min bunt at det ikke er egnet til klatring. Men til alt annet er det supert. Eller her må jeg rette meg selv, fungerer det godt. Til surring f.eks (hvis du er gammel speider) så er hamptau bedre, men man kan liksom ikke dra med seg hele verktøykassa ut i skauen heller. Jeg valgte paracord av to grunner. Det er forholdsvis billig, og det er godt nok til nødbruk.

Link to comment
Share on other sites

MV og aircooled: Takker for info. Jeg fikk ikke til å manøvrere på www.armygear.no, så jeg bestilte noen meter hos www.topsecret.no Der selger de den til 3kr/meter.

 

Jeg har tidligere kjøpt tynn klatreline for ymse slike formål (festing, trekkstropper for glidelåser m.m.), men slik line har ofte en litt -- skal vi si "ikke veldig macho"? -- farge som ikke alltid passer like godt til alle formål. Gjerne lilla, rosa aller noe slikt. Det er av og til greit med noe i en litt mer diskret farge...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle fyre i lavo-ovnen, frøs som ei bikkje... Sølte rødsprit på høyre labben min: Den tok fyr. Jeg slapp rødspritflaska i skrekken: Gulvet i lavvoen og mine sko tok fyr. Forsøkte å kvele flammene på hånda med den andre hånden: Den andre hånden tok fyr... Det gikk bra, med god hjelp fra min venn Gordon Setter, men var litt uggent. Når jeg har fortalt om dette spør folk hvorfor jeg ikke bare gikk ut og stakk labbene i snøen. Men hvordan åpner man glidelås i en teltduk med brennende hender? Ble til at jeg kvelte flammene på hendene og da fikset vi gulvet. Men, det var en klar reminder: Rødsprit er tyntflytende!

Dette minner meg om den dagen på rekruttskolen når vi skulle testes i soldatferdighetene vi hadde lært. Jeg og parkameraten fikk plusspoeng fordi vi lyktes i å få fyr på rødspritbrenneren, men fikk trekk fordi ilden dekket hele brenneren samt noen kvadratmeter asfalt... :mrgreen:

 

Ellers så synes jeg at disse rådene om ting man bør ha med for å overleve kun virker å dekke det legemlige, og ikke tar hensyn til mer åndelige behov. Et tips i så måte til noe å ha med er en god bok. Et velskrevet litterært verk kan faktisk varme både sjel og skjorte. I alle fall så foregikk det slik på en fisketur for en del år siden. Jeg hadde spist meg mett på medbrakt digg, og holdt meg tørr med mitt snusfornuftige regntøy. Kompisene derimot hadde besluttet å leve av fangsten, så utpå kvelden var de skrubbsultne og dessuten klissblaute i sine fancy men ufornuftige klær. Jeg brød meg lite om deres frustrerte forsøk på å få fyr på den klissvåte veden, og satte meg godt til rette i soveposen med hodelykt og en god pocketbok (en av Follets "katedralbyggebøker"). Etter en stund følte jeg rovdyrblikkene deres på meg. Jeg så opp og den nærmeste av dem spurte uskyldig; -"Har du kommet langt i den der boken?"

Uten å tenke holdt jeg den opp og viste at jeg hadde lest ca. en fjerdedel.

"Ratsj" sa det, fulgt av; "Les fortere!" :shock:

 

...og slik hadde det seg at gutta fikk stekt fisk og tørket klær, mens jeg lærte om bygging av katedraler i middelalderen, i lys av et bokbål. :wink:

Link to comment
Share on other sites

feltsykehus

Nåja. La meg telle opp hva av feltsykehusutstyret jeg har hatt bruk for i påkommende tilfeller og hva jeg (ennå?) ikke har hatt bruk for.

 

Har vært kjekt å ha:

Compeed (det hender ennå at jeg får gnagsår)

Kvikkplaster (har hendt at jeg eller noen andre har skåret seg litt)

Sårservietter (ditto)

Sportsteip/heftplaster (glimrende til å feste skifeller som klistrer dårlig på våte skisåler)

Ibux (har hatt vondt i hodet, ja... :oops: )

LED-lykt (på bøpost eller når jeg har vært litt sein av post for å komme meg ned en bratt sti)

Jervenduken

Fyrstikker/lighter

Opptenningsbriketter (av og til er all opptenningsved rå og fuktig)

Fryseposer

GPS (jepp, har kommet ut for tåke i fjellet)

 

Dette har jeg (foreløpig) ikke hatt bruk for, bank i bordet:

Gasbind

Enkeltmannspakke

Steri-strips

Signalpenn

Rescueflagg

Ekstra fyrstikker

Barberblader

 

Hvor mye veier de delene av feltsykehuset som jeg ikke har hatt brukt for? En hekto? To? Noe slikt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noe overlevelsesboks. Jeg tar med meg det jeg trenger ut i fra hvilken tur jeg skal på. Dvs alltid fyrstikker, lykt og tau. Nødbluss når jeg går alene midtvinters, personlige lappesaker og GPS om jeg skal litt lengre.......

 

Uansett, i MedKit'et mitt, som da altså blir med på flere dagerstur, f.eks reinsjakt og ukesjakt etter rype, har jeg et par heksetabeletter. Det er kraftig betennelsesdempende ment for reumatikere og giktpasienter, men fungerer utmerket på bevegelseshemmende bløtdelsskader, senebetennelse og forstuelser. Merket jeg har heter Arcoxia (tidligere fantes lignende preparater som Vioxx og Napozen).

 

Har hatt hjelp av disse en gang når jeg snublet i ei ur på reinsjakt. Fikk i løpet av et sekund i fritt fall valget mellom å lande på kneet eller kikkertsiktet. Tok kneet og følgelig var det stivt og jeg ikke gangbar dagen etter. En rolig morgen med selvmedisinering og teltpost gjorde underverker og jeg var på bena etter ½ dag i stedet for 1-2.

 

Dette er blålapp medisin og må foreskrives av doktor med mer enn MFEL1010, men jeg vet om flere som har fått det med på ekspedisjoner av en viss varighet (og alt for mange leger som bruker det under selv medisinerer mot muskerlstølhet :shock: ).

Link to comment
Share on other sites

jaktlykke, siden du er proff førstehjelper; hva mener du en grei førstehjelpspakke for-la oss si en helgtur i norsk natur skal inneholde?

 

Hva er det mest sannsynlige som skjer? Og jeg tenker nå på dekking av hverdagslige ting - ikke de store katastrofene for da må man ha mye rart i sekken...

 

Gnagsår

 

Vrikking av ankler / evt brudd

 

Kuttskader

 

Hodepine

 

Utstyr i forhold til dette - det enkle er ofte det beste.

 

Sårvask

Saks

Pinsett

Sikkerhetsnåler

Støttebandasje

Enkeltmannspakker

Plaster

Paracet + Ibux

 

Sikkert masse mer man kan ha med seg - men dette holder for meg.

Link to comment
Share on other sites

Listen din avviker igrunnen ikke så mye fra det som nevnes før i tråden:-)

 

(jeg skulle likt å få være tilskuer når folket skal sy på seg selv uten lokalbedøvelse 8) )

Link to comment
Share on other sites

Er jeg som er synderen med suturnål og tråd i "kittet" mitt :oops: Ser den med lokalbedøvelse og det er over mitt nivå, selv om jeg har hatt infusjonskurs og suturkurs engang i verden. Tror ikke forslaget med å bytte ut nål og tråd med sårstrips er så tåpelig, så ved neste revisjon skal strips inn.

Bare en liten digresjon, jeg har jobba med en kar som skar seg stygt i venstreneven og faktisk sydde selv, uten bedøvelse, så det er mulig, men har ikke lyst å prøve.

Link to comment
Share on other sites

Støttebandasje

Jeg stemmer for sportsteip. Hver gang. Når man har drevet med kampsport i noen år blir man etterhvert en jævel på å teipe forstuete eller forstrukne ledd, og teip er langt overlegent støttebandasje.

 

Jeg husker ennå da jeg var student og skulle hjelpe kjæresten med å flytte. På vei ned ei bratt trapp og med en eske høyttalere i hendene bomma jeg på trappetrinnet, landa skeivt på trinnet nedenfor og fant meg sjøl igjen på neste trappeavsats med en nokså stygg forstuvning i den ene ankelen. Jeg valgte å få tatt røntgen, og da det viste seg at det ikke var brudd eller avrevne leddbånd var sykepleieren snill og støttebandasjerte ankelen. Da jeg kom hjem vikla jeg av den klumpete og dårlig fungerende bandasjen og fant fram en rull sportsteip. En halv rull sportsteip seinere fikk jeg plass til foten nedi skoen igjen og klarte å sette den ned på bakken uten å begynne å kaldsvette. Trikset er å legge striper av teip slik at de stiver av/stopper akkurat de bevegelsene som gjør vondt, gjerne langsetter foten (eller hånda).

 

For menn er det ofte en fordel å barbere det området som skal teipes. Jeg snakker av bitter erfaring. Ouch!

Link to comment
Share on other sites

Jeg stemmer for sportsteip. Hver gang. Når man har drevet med kampsport i noen år blir man etterhvert en jævel på å teipe forstuete eller forstrukne ledd, og teip er langt overlegent støttebandasje.

 

Støttes! Men spander en ekstra 10-er og kjøp sportsteip med blå kjerne. Den har MYE bedre heft enn den med hvit kjerne.

 

 

For menn er det ofte en fordel å barbere det området som skal teipes. Jeg snakker av bitter erfaring. Ouch!

 

Så da blir det å stappe en engangshøvel ned i med-kittet. Sammen med kondomer og tamponger så ser jeg for meg at man begynner å få et forklaringsproblem overfor ØKH :mrgreen:

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Er jeg som er synderen med suturnål og tråd i "kittet" mitt :oops: Ser den med lokalbedøvelse og det er over mitt nivå, selv om jeg har hatt infusjonskurs og suturkurs engang i verden. Tror ikke forslaget med å bytte ut nål og tråd med sårstrips er så tåpelig, så ved neste revisjon skal strips inn.

Bare en liten digresjon, jeg har jobba med en kar som skar seg stygt i venstreneven og faktisk sydde selv, uten bedøvelse, så det er mulig, men har ikke lyst å prøve.

 

 

Fullt mulig, men krever litt høy smerteterskel og at kuttet er på et sted som ikke krever Yoga-ferdigheter:-)

Link to comment
Share on other sites

paracord

Hmmm... Her er det tydeligvis et hull i min kunnskap. Hvor kjøper man paracord, og hva er det med den som er så bra og skiller den fra annet tau?

 

Kan anbefale supplycaptain.com

http://www.supplycaptain.com/index.cfm? ... gory_ID=19

Han er kjent for å sende ut bestillingen med EN gang. :D

(Og skriver uoppfordret ned verdien på pakka.)

 

"Paracorden" fra armygear/Blackhawk er jeg litt skeptisk til, har sett noen (skjønnhets)feil på de.

 

Ellers kan det sies at den passer fint som skolisse, grei å knyte og holder hhv. 550 pound/250 kg.

Link to comment
Share on other sites

Overlevelsesboksen ville jeg hatt på meg - ikke i sekken.

Det er mye man skal ha på seg. Siden jeg i praksis alltid har sekken på ryggen bortsett fra mens jeg raster, mener jeg at jeg like gjerne kan putte beredskapsutstyret i sekken. Jeg anser faren for å gå på en smell mens jeg henter vann eller kapper kaffeved som såpass liten at det får være måte på å være nervøs.

Vel - jeg har tydeligvis et vesentlig mer anstrengt forhold til Murphy enn du har. Jeg snakker av erfaring :-)

 

Jeg har en perfekt analogi til dette: Når gjengen er på sjøfugljakt og det er lite fugl i sjøen og lufta, blir det ofte samling med mat og kaffe. Børsene er tomme, vi har hendene fulle av mat og kaffe, og vi står i full silhuett og skravler. DA kommer fjærkreene veltende inn over skjæret som aldri før - i mengder og mengder. Vi har tilogmed prøvd å være "halvklare" med rask tilgang til våpen, hørselvern på og bare rastet "lett" der vi står og liksom skravler mens vi myser uavbrutt og tilforlatelig i alle retninger.

 

Ikke et fjærkre å se!

 

Slutningen må bli: Det mest utenkelige skjer i det øyeblikket du tror du har full kontroll.

 

 

Paul's law; You can't fall off the floor.

Link to comment
Share on other sites

paracord

Hmmm... Her er det tydeligvis et hull i min kunnskap. Hvor kjøper man paracord, og hva er det med den som er så bra og skiller den fra annet tau?

 

Tynt, ganske sterkt (250 kg bruddstyrke tror jeg) og godt å knyte.

 

Det er en hul slire med flere (7 eller 9) tynne tråder inni. Det er lett å åpne paracorden og trekke ut de tynne trådene hvis man trenger masse ikke så sterk snor. Sitter da igjen med med en slire som fortsatt er ganske god snor.

 

Andre pluss er at man kan få det i masse farger :oops: og det er veldig billig å slenge på noen meter (mange) når man først bestiller greier fra USA :mrgreen:

 

Det er med andre ord ikke noe veldig spesielt med det, men det funker bra og er ganske billig (aldri kjøpt det i Norge..)

Link to comment
Share on other sites

Er jeg som er synderen med suturnål og tråd i "kittet" mitt :oops: Ser den med lokalbedøvelse og det er over mitt nivå, selv om jeg har hatt infusjonskurs og suturkurs engang i verden. Tror ikke forslaget med å bytte ut nål og tråd med sårstrips er så tåpelig, så ved neste revisjon skal strips inn.

Bare en liten digresjon, jeg har jobba med en kar som skar seg stygt i venstreneven og faktisk sydde selv, uten bedøvelse, så det er mulig, men har ikke lyst å prøve.

 

Har blitt sydd og sydd meg selv uten bedøvelse. Ikke alltid strips sitter om en hogger seg i håndleddet og det er fint fuktig vestlandsvær....

Link to comment
Share on other sites

Skar meg godt opp i en finger på en Sluttstykkefest for noen år tilbake :oops: Sykesøster Jaktlykke fikset det (Som andre synest burde vært sydd) skikkelig opp med svart tape og god omsorg :wink: Svart el. tape er tingen å ha i sekken, bedre enn å tenke på å sy seg selv eller andre tror jeg!

Link to comment
Share on other sites

Sjekk siden til Doug Ritter www.equipped.com. Mannen vet virkelig hva han prater om, og har mye gode tester av utstyr, blandt annet til å gjøre opp ild med. Han sverger til "sparklite" som kan brukes med en hånd, noe som han mener er essensielt m.t.p skader o.s.v. Han har laget en survivalpack som ikke er større enn en standard enkeltmannspakke fra forsvaret, og som veier 28 gram. Som han sier, "it it`s not on you, it can`t save you".

 

Det som alltid er med på kort eller lang tur, samt i "veska" som jeg bruker til daglig å ha lommebok og mobiltelefon i, en Bergans Urban travler. You never know. Tenker også på 11. september o.l.

 

Ritter`s PSP (med noe tillegg), AMK pocket medic (med noe tillegg), en form for vindsekk (space blanket sovepose, jervenduk, AMK bivvy bag o.l (www.adventuremedicalkits.com)), skarp kniv, leatherman, Photon light, hodelykt / fenix P3D og 5-10m 2mm nylonsnor. I tillegg til dette, som veier i minste fall 200-300g, så kommer tilleggene i forhold til hva slags tur. Mer 1. hjelpsutstyr, signalpenn med 9 patroner, jerven signalflagg, ekstra tøy, toalettpapir, titankopp (lett og kan kokes i), vann og gps (garmin foretrex på 78 g).

 

Tips fra Ritter. Istede for håpløse kondomer, så velger han poser til å ha brystmelk i. Disse er sterkere, og kan lukkes og åpnes. Noe som gjør at du kan putte den i lomma mens du går :D

Link to comment
Share on other sites

Vær obs på at "flinten" i mange (engangs)lightere og "jukkastikker" med tiden brytes ned ved lagring!!! Ikke STOL på at disse virker!! Dette bør du sjekke med jevne mellomrom!

(Jeg sluttet å røyke i 1990 og hadde da en stor samling med forskjellige lightere.. Har til stadighet 'etterfylt' med fine lightere... Og har testet de av og til.. Ca halvparten av lighterene har sviktet, og det er "flinten" som gir seg. (Neida! Har ikke brukt de opp!)

Jeg har også oppbevart fyrstål / "jukkastikker" i forskjellige lommer på sekk som ikke har vært oppbevart i tett embalasje. Disse har reagert / oksydert og blitt ganske redusert.. Oppbevar de i tett plastpose så varer de lenger!

 

ser flere bruker ildstål. Har ei "jukkastikke" men den blir ikke brukt. Har den i ei lomme på "campkniven" men ikke f**n om jeg klarer å bli venn med det. Så jeg har med lighter jeg. 2stk. En i bukselomma og en i sekken.
Link to comment
Share on other sites

Jeg opplevde dette med Jukkastikka mi, men ikke med den fra Light my fire :?: Det er uansett ikke noe problem. Oksideringen må bare skrapes av.

 

Så kommer Jo-Inge`s hvordan få ildstål til å virke kurs :wink:

 

Jeg har ikke brukt fyrstikker på flere år nå i skauen. Nå bruker jeg vanligvis "sparklite" med en liten bit av opptenningsdotten som følger med, men har jeg tid så bruker jeg ildstålet. Min erfaring er i allefall at det ikke er bare å sette den ned på brennbart matreal og vips-BÅL :roll: Bruk litt tid til å finne bjørenever, som brukes i bunn. Dette fyrer selv om det er vått, men det lureste er selvfølgelig å være litt føre var, og plukke litt når du passerer en fin bjørk. Så samler du en liten håndfull med det fine tynne skallet som er på utsiden av bjørkeneveret. Dette tørker vanvittig fort hvis det er vått. Bygg opp bålet fra grunnen av, med never i som opptenning, tynne pinner, som f.eks "granris" og tykkere etter hvert. Lag gjerne en "hanekam" eller tre også av kløvd matreale. Når bålet er ferdig, så har du laget en liten åpning inn til midten, slik at du får inn hånda. På utsiden legger du det fine skallet fra neveret i en liten haug, og har en strimmel med vanlig "tykk" never ved siden av. Sett ildstålet opp i haugen, og dra stålet ned stanga med en bestenmt men ikke for rask bevegelse. Det tenner det fine skallet etter en eller fler drag. Bruk dette lille minibålet, som brenner i 10-15 sek til å tenne på neverstrimlen, som du bruker som "fyrstikk" for å tenne resten av bålet.

 

Det eneste du egentelig bruker mer tid på, enn når du bruker fyrstikk eller lighter, er at du må samle litt av det fine skavet og never, som uansett er glimrende til opptenning.

 

Dette var sikkert unødvendig for de av dere som har funnet en måte å gjøre det på, men for de som ikke får det til å funke, så er dette i allefall min måte :D

 

Og hvorfor gjøre dette når det finnes fyrstikker, spør blandt annet Monsen :?: Vel det har blitt en greie, samt at det er gøy å klare det uten fyrstikker, og stikka blir ikke tom eller våt, men det krever litt forberedelse. Det gjør vel forsåvidt et bål på en fyrstikk også.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Satt meg ned og såg gjennom førstehjelpsskrinet mitt (egentlig en pose til turbruk). Der fant jeg mye rart gitt. Vet faktisk ikke hvordan alt skal brukes. Enkeltmannspakken tror jeg at jeg kan. Det er vel bare kompress? Hadde vært veldig kjekt hvis noen kunne gi en beskrivelse av hvordan ting i slike pakker skal brukes på best mulig måte.

 

Her er noen ting jeg kan liste opp:

 

- Enkeltmannspakke

- Gassbind

- Kirurgisk plaster (samme som selvheftende bandasje?)

- Varmeteppe (et slikt tynt sølvfolieteppe)

- Fatle (skjønte egentlig ikke hvordan det skulle knytes sammen, elendig beskrivelse på pakken)

- Andre ting?

 

Plaster vet jo alle hvordan man bruker da. Hvordan skal varmeteppet brukes? Bør man kle av personen litt eller skal alle klærne være på? Da får man jo ikke den varmerefleksjonen man bør få.

 

Hiv dere på hvis dere har peiling.

Link to comment
Share on other sites

Andre ting?

 

Dette er det jeg har med:

Gassbind/enkeltmannspakke

En rull med elastisk støttebandasje

Plaster

Gnagsårplaster

Pinsett

steril skalpell

steril kirurgnål og tråd

2 par engangshansker(også fine å bruke når en skal vomme ut dyr)

En-to småpakker med Burnshield/Watergel

Idoform(mot løs mage)

Liten tube med antibiotikasalve

Ett par småflasker med øyeskyllervæske

Link to comment
Share on other sites

Enkelmans pakken er for storeblødninger, pakkes ut, da får du en bandarsjerull med en stor kompress i ene enden, den kompressen legges på såret og bandarsjen surres stramt rundt arm, fot, kropp for å holde kompresset på plass. Hvis det er pulsåreblødning så kan du med fordel legge en liten stein eller en lighter oppå kompresset før du surrer bandarsjen stramt, dette for å øve større trykk rett i såret for å stoppe blødningen.

 

Gassbind for å lage kompress eller surre/legge på overfladiske sår som skrubbsår eller gnagsår. Kan også snurres og brukes som tau for å spjelke brudd og f.eks holde arm inntil kroppen ved kravebeinsbrudd eller forstuelser av arm.

 

Kirurgiskplaster/strips er for å bruke på sår som er så åpne/dype at de bør syes av lege, tørk rent såret mens du prøver å holde det sammen og sett tapen tvers over såret mens du presser det sammen, bandasjer med gassbind.

 

Kanskje du mener selvheftende bandarje??

Genial i sin enkelhet med at den hefter i seg selv og slipper å bruke sikkerhetsnål eller bindes som en gammeldags bandarsje.

 

Varmeteppe skal surrest tettest mulig rundt pasienten med klærne på, de er allerede varme. Hvis klærne er våte kles de skånsomt av og tørreklær på, om du så må låne bort noen plagg til pasienten så får pasienten varme klær før folien legges rundt. Pass på at pasient har noe å ligge på, jakke ,sovepose, liggeunderlag. Bruk gjerne folien i en sovepose eller søppelsekker da dette gir både varme og vindtetthet. Man kan også legge en annen person sammen med pasienten for å dele varme.

 

Fatle er for forstuede armer og ser ut som en trekant der de lengste endene bindes i hop før det henges over nakken og armen legges i fatlet. Kan også brukes til å spjelke brudd, bandarsje over sår, sokker og lue, bare fantasien som setter begrensninger for dette geniale plagget/produkt.

 

Av andre ting jeg har med er sports tape mye brukt, brukes på forstuede ankler, gnagsår og til å reparere utstyr med.

Saks og en liten avbiter for å klippe av fiskekroker, husk tre kroken videre ut og klipp av mothaken og ta kroken tilbake.

Link to comment
Share on other sites

sølvfolien kan bare kastes, har absolutt ingen effekt mot hypotermi. Boble plast er det absolutt beste , men er jo litt uegnet å ha med i et turskrin. Men er man på litt lengre turer har man jo oftest med seg fjellduk/ vindsekk av ett eller annet slag og er eit mykje betre alternativ.

mvh tulling

Link to comment
Share on other sites

sølvfolien kan bare kastes, har absolutt ingen effekt mot hypotermi. Boble plast er det absolutt beste , men er jo litt uegnet å ha med i et turskrin. Men er man på litt lengre turer har man jo oftest med seg fjellduk/ vindsekk av ett eller annet slag og er eit mykje betre alternativ.

mvh tulling

 

Bobleplast er bedre? Kan du utfylle hvorfor? Fjellduk er nå basert på samme opplegget som et varmeteppe, nemlig å reflektere varme og holde vind ute. Varmeteppet er dessuten mye mindre og mye lettere.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Fjellduk er nå basert på samme opplegget som et varmeteppe, nemlig å reflektere varme og holde vind ute. Varmeteppet er dessuten mye mindre og mye lettere.
Man mister i praksis ikke varme via stråling. Man mister varme via kontakt og konveksjon. Det der med "varmereflekterende" er etter min mening det rene bambus, effekten av en sånn duk eller et sånt varmeteppe er at man slipper trekk og får litt isolerende luft rundt seg. Teltprinsippet.

 

Sånn sett kan sikkert en sånn tynn "beredskapsduk" ha en effekt som ligner litt på en skikkelig fjellduk (men hvem trenger sånt når man uansett har en Jervenduk i sekken?), men prøv ikke å få meg til å tro på den der varmereflekterende-forklaringa. Det beste eksempelet på sånt sludder var de strømpene som hadde innvevde metalltråder "for å reflektere varmen". Jada, lag gjerne sokker av varmeledende materiale, men du får ikke meg til å bruke sånt for å holde varmen. I parentes bemerket floppet da også det produktet omtrent så grundig som det fortjente 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...