Jump to content

Transport av våpen på ATV i utmark


joska

Recommended Posts

Sogn og Fjordane tingrett har idømt ein jeger 10000 i bot for å ha frakta rifla på ryggen når han køyrde ATV inn i jaktterrenget.

 

Mannen forklarte at våpenet, ei jaktrifle, vart frakta tildekka, med sluttstykket og magasinet ute av våpenet på veg til jakta. Då han sat på ATV'en i utmarka, frakta han våpenet på ryggen med skulderstropp, sluttstykket spent ned, og magasinet i lomma.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Det høyrer til historia at denne personen - saman med nokre andre - eigentleg vart stoppa fordi politiet SNO meinte dei køyrde i utmark ulovleg. Dette viste seg å ikkje stemme, og denne saken vart henlagt. 

Edited by joska
Link to comment
Share on other sites

Det er vanskelig å holde tunga rett i munnen når man må tolke lover, forskrifter og rundskriv om hverandre.

Jeg har observert både politifolk og instruktører i NJFF gjøre feil når det gjelder transport og oppbevaring i forbindelse med jaktutøvelse. Jeg har også gjort feil.

 

 

https://www.miljodirektoratet.no/aktuelt/nyheter/2023/september-2023/ulovleg-atv-bruk-under-jakt-skal-stoppast/

 

Våpen skal vere pakka slik at dei ikkje er synlege eller lett tilgjengelege, seier Granli.

Link to comment
Share on other sites

Dette vet vi jo egentlig: ATV må behandles som om det er bil, og da er det nedpakking og utilgjengelig som gjelder. Her har noen åpenbart manglet utstyr for å gjøre det riktig, og enten satset på at det går greit - eller ikke engang tenkt på det som et problem. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Skrueråmuttere said:

Dette vet vi jo egentlig: ATV må behandles som om det er bil, og da er det nedpakking og utilgjengelig som gjelder.

Er ikke dette endret i ny lov da?

 

Men uansett hva loven sier, så synes jeg det virker fornuftig ut at en jeger bærer børsa på ryggen

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Skrueråmuttere said:

eller ikke engang tenkt på det som et problem. 

 

Det har aldri slått meg at det er eit problem å frakte den uladde børsa på ryggen ute i skogen, sjølv om dette var gjort sittande på ein ATV. Forstår framleis ikkje problemet, men det er vel ikkje nødvendig heller så lenge øvrigheita har definert det som eit problem :D Får ha det i mente om eg nokon gong skulle skaffe meg ATV.

Link to comment
Share on other sites

Ja det høres ut som en fornuftig måte å transpoetere våpen på når man er i skogen. Virker som de var ute etter å ta noen. Når retten har dømt så må jeg jo anta at de har loven på sin side, men det virker litt meningsløst og føles som enda et skudd i baugen for tilliten til politiet som våpenforvalter

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

joska skrev (17 minutter siden):

Det har aldri slått meg at det er eit problem å frakte den uladde børsa på ryggen ute i skogen, sjølv om dette var gjort sittande på ein ATV.

 

Nei, jeg er ikke helt overbevist om at det hadde slått meg heller at dette går som "transport" etter våpenlovens § 20. Ved transport på offentlig vei hadde jeg nok koblet det, men ved transport i utmark er jeg mindre sikker.

Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (5 minutter siden):

Når retten har dømt så må jeg jo anta at de har loven på sin side

 

De har nok det. Viltloven sier at man ikke kan løsne skudd fra kjøretøy, og da jakter man per definisjon ikke når man kjører, og da er våpenet "under transport", og da sier Våpenloven at det skal være pakket ned og utilgjengelig. Faren her blir å bare lese Våpenforskriften som bare sier at man skal ha tilsyn med våpenet under transport i motorkjøretøy, og at det kun må være pakket ned om man forlater kjøretøyet. 

 

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg finlest viltloven. Er det definert noe sted når jakta starter? 😅 September? Når man møter en av de andre jegerne? Når man begynner å bevege seg til post. Eller når man er komt på post og begynner å se etter dyr? Eller er det opp til en eller annen myndighet å vurdere ut fra «helhetsbilde» eller lignende ordlyd? 😅

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (2 timer siden):

Faren her blir å bare lese Våpenforskriften som bare sier at man skal ha tilsyn med våpenet under transport i motorkjøretøy, og at det kun må være pakket ned om man forlater kjøretøyet. 

 

Burde jo være grunnlag for å anke.

 

 

Link to comment
Share on other sites

"Problemet" er at det aktuelle avsnittet i forskrifta også viser til våpenlovens paragraf 20, som seier at "Under transport eller mellombels oppbevaring skal gjenstandane vere pakka slik at dei ikkje er synlege eller lett tilgjengelege.".

Link to comment
Share on other sites

 

 

joska skrev (6 timer siden):

Sogn og Fjordane tingrett har idømt ein jeger 10000 i bot for å ha frakta rifla på ryggen når han køyrde ATV inn i jaktterrenget.

 

Mannen forklarte at våpenet, ei jaktrifle, vart frakta tildekka, med sluttstykket og magasinet ute av våpenet på veg til jakta. Då han sat på ATV'en i utmarka, frakta han våpenet på ryggen med skulderstropp, sluttstykket spent ned, og magasinet i lomma.

Min understreking.

Jeg tolker det som at han sitter med rifla i reim over skuldra, muligens i kryss på ryggen, med slutttykket i. (hvor spent det er er revnende likegyldig, og situasjonen kan også ha vært en annen)) 

 

Uansett hvor mye jeg ikke liker det, og hater å være festbrems, så er det slik jeg leser våpenlova - klinkende klart ulovlig:

 

§20

"Under transport eller mellombels oppbevaring skal gjenstandane vere pakka slik at dei ikkje er synlege eller lett tilgjengelege..., "

 

Våpenet er, under transport, og både synlig og lett tilgjengelig, så det er full klaff. Beklager...

 

At folk gjerne gjør det sånn er noe helt annet. Akkurat som å kjøre i 93 i 80-sona, og se kjapt på telefonen i bilen, koke hjemmebrent og skyte skjærer som bråker, og en haug ting "man bare gjør". Forskjellen her er jo at forelegget ikke er forenklet, og attpåtil er avgjort av domstolen. Dersom det som forklares er riktig (noe det jo sjelden er) så skjønner jeg ikke helt hva man trodde man skulle oppnå i retten.

 

Hold kjeft og betal er vel en grei oppsummering slik jeg kan forstå.

 

K

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke det er så klinkende klart om han drev med transport og/eller jakt. Hva er forskjellen og hvor trekkes grensen? Ok, heng jakka over og legg en vital del en annen plass, så unngår man problemet. Men er det lov å gå med hagla knekt over albuen ut av huset og 50 meter langs veien før jeg svinger opp i skogen og trasker et par Km for å jakte? Eller må jeg ha futteral med uti skogen??

Edited by Perjoto
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Klipp og lim fra forskrift:

 

Den som transporterar skytevåpen på offentleg stad kan ikkje bære skytevåpenet i hylster eller liknande, som er festa til kroppen på ein slik måte at det gjev rask tilkomst til skytevåpenet.

https://lovdata.no/LTI/forskrift/2021-05-07-1452/§6-7

 

 

Klipp og lim fra loven:

 

Under transport eller mellombels oppbevaring skal gjenstandane vere pakka slik at dei ikkje er synlege eller lett tilgjengelege.

https://lovdata.no/lov/2018-04-20-7/§20

 

 

Rundskrivet fra 2022 (klipp og lim):

 

Skytevåpen kan på offentlig sted ikke fraktes i hylster, eller liknende som er festet på kroppen for å gi rask tilgang på skytevåpenet. Kravet gjelder både for løyefrie og løyvepliktige skytevåpen. Et pistolhylster i beltet eller i skulderhylster er eksempler på forbudt bæring. En rifle i et futteral som bæres på ryggen vil derimot være lovlig.

...

Kravet innebærer også at skytevåpen ikke skal være lett tilgjengelig under transport i bil og liknende. Ved forflytning i terreng under utøvelsen av jakt anses våpenet som «i bruk» og kan medbringes lett tilgjengelig. Dette gjelder likevel ikke ved transport på offentlig vei.

 

 

 

 

 

 

Tolk i vei!

Jeg kommer til å fortsette med å transportere våpenet i futteral. Jeg gidder ikke diskutere med hverken SNO, politiet eller jurister.

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (2 timer siden):

Jeg synes ikke det er så klinkende klart om han drev med transport og/eller jakt

Det syns ikke jeg heller, og han kan ha sluppet lett unna her.

Hvis han drev med jakt (altså ikke transport) så er det jo langt mer alvorlig. Jakt fra motorkjøretøy er forholdsvis upopulært... Skillet går antakelig ved om våpenet var ladd eller ikke, men det får noen andre tolke. 

 

K

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

beaker skrev (2 timer siden):

Kva om du har børsa i ein Eberlestock/Vorn-sekk på lasteplanet?  Då er den jo framleis synleg

Ja, hva står det i §20?

Hint: "slik at dei ikkje er synlege eller lett tilgjengelege..., "

 

Er det da lov i når den fremdeles er synlig? Det der kan umulig være vanskelig å tolke, det er jo 100% klar tekst: "ikkje er synleg"? Hva er det med ikkje synleg som folk ikke forstår, fins det flere måter å forstå det på, så forklar meg?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (8 timer siden):

Kravet innebærer også at skytevåpen ikke skal være lett tilgjengelig under transport i bil og liknende. Ved forflytning i terreng under utøvelsen av jakt anses våpenet som «i bruk» og kan medbringes lett tilgjengelig. Dette gjelder likevel ikke ved transport på offentlig vei.

 

Hva med denne fra rundskrivet i 2022? Jeg har alltid tenkt at når våpenet er i bil (buss, atv, moped, skuter) så skal det være pakket ned. I tilfellet vi diskuterer nå vil det si futeral på ryggen eventuelt strømpe rundt rifla i en vorn/eberlestock. Men den rundskrivbestemmelsen åpner jo opp for andre tolkninger. Det er også andre regler når man går over naboterrenget på vei til jakt, enn når man går på en offentlig vei. Synes ikke dette er lett å bli klok på.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nei dette er blitt lit av et vepsebol. Ser vel ut som det tryggeste er og ikke frakte våpen men ATV. For vel 20 år siden fikk eldste jentungen min seg moped. Da kjørte hun nesten daglig til skytebanen med Saueren i futteral på ryggen. Hørte aldri noe om at ikke det var lov. I dag hadde vel både hun og børsa havnet bak lås og slå om de hadde tatt seg en tur ut på veien med børas på ryggen.

Men nå er det vel ikke alt som foregår i skogen som er helt heldig heller. Jeg har da sett folk som bedriver ren elgjakt fra ATV og bil.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg har forstått dette riktig, så må det jo være futteral, eller ikke, som er utslagsgivende i dette tilfellet.

 

Når det er sagt, så finner jeg det rart at kjøringa ble funnet lovlig, hvis den faktis foregikk i utmark. I så fall bør formålet ha vært uthenting av felt vilt. I tilfelle burde kanskje børsa vært lagt igjen. Eller så burde et futteral vært tilstrekkelig i et slik tilfelle og.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

https://www.miljodirektoratet.no/aktuelt/nyheter/2023/september-2023/ulovleg-atv-bruk-under-jakt-skal-stoppast/

Her står det jo svart på hvitt (sitert fra miljøkrimkoordinator ved Trøndelag politidistrikt):

 

"– Dette betyr at viss du skal bruke ATV eller snøskuter under jakta, skal våpen vere pakka ned i koffert/futteral og vere tomt for ammunisjon."

 

Da er det dette vi må forholde oss til. For øvrig synes SNO å være er mest opptatt av ulovlig kjøring til og fra jaktområdene/hyttene med ATV og snøscooter.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes våpen "bokser" til å montere fast på atv, snøscooter etc. Er rifla da tilstrekkelig nedpakket? Hvis ikke så vil det si at det ikke er mulig å frakte rifle på en atv eller snøscooter. For noen år tilbake ble det reist 4 saker i S&F, 1 med stort oppslag i Sogn avis om ar jeger var tatt med en tilhenger full av felt hjort, det ble ingen sak, jegerne hadde jaktet hos en grunneier lenger ute i fjorden og hadde løyve på hjortene. Dette måtte vel vært 1. sjekkpunkt for lensmannsetaten, men nei: "lag sak". Det ble reist sak mot en jeger som skjøt en hjort fra tårn på morgenen, hjorten løp 30-40 meter før den stupte etter et riktig plassert skudd. I stede for å lete ringte han ettersøksekviparsje. Påstand om inhuman jakt. Lensmann gikk frontalt ut på 1. siden til Sogn avis: "Nå skal det bli slutt på nattjakta", saken gikk i 2 rettsinstanser, jegern ble frikjent, igjen "lag sak". Det var også 1 sak til, husker ikke detaljer, men der var ikke noen pådømmelse, igjen "lag sak". Den siste var skyting i begrenset lys på kvelden, der tror jeg det ble en bot, men er ikke sikker. Bakteppet er viktig her; lensmannsetaten hadde fått bevilget noe penger fra flere kommuner for å drive oppsyn under jakta, og da er det viktig å få reist saker for dokumentere behov. Dette var litt avsporing, men den eneste dokumentasjon på at noe gjøres er antall saker, jeg må med beklagelse si at også noen ansatte i SNO har denne holdningen, der er det forøvrig også tidligere politifolk som har fått jobb og holder ganske høy profil, som svært mange politifolk gjør (politifolk har en usedvanlig tro på egen vurderingsevne og det er ikke noe de ikke kan bedre enn andre i samfunnet, egen erfaring etter 70 år, inkludert i politiets uniform)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg må heilt ærleg sei at eg ikkje heilt skjønar diskusjonen her. Eg skjønar at nokre kan tykkje dommen frå Sogn og Fjordane tingrett, i alle fall ved første augekast, er litt merkeleg. Men når ein ser på kva reglar som faktisk gjeld, føler eg at dette er fullstendig cut-and-dried, for å bruke gode ny-norske ord.

 

joska skrev (20 timer siden):

frakta han våpenet på ryggen med skulderstropp

 

Bryt ikkje dette med Våpelova §20 andre del? (...) Under transport eller mellombels oppbevaring skal gjenstandane (skytevåpen, våpendelar eller ammunisjon) vere pakka slik at dei ikkje er synlege eller lett tilgjengelege.

 

Sit du på ein ATV er du korkje i ein jakt- eller treningssituasjon, og er det ikkje då rimeleg å sei at ein er i transport? Om nokon vil hevde at ein kan vere i jaktsituasjon der ein har behov for våpen tilgjengeleg og sit på/i eit motorkøyretøy utan å bryte Viltlova §21 er eg interessert i å høyre det argumentet:

Det er forbudt under jakt:

(...)

b. å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy til forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren
c. å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy utenfor vei til lokalisering av vilt
d. å løse skudd fra luftfartøy eller motorkjøretøy.

 

Om ein vil, kan ein jo også trekke inn Våpenforskrifta §6-7, der det, som nokre tidlegare har påpeika, står at ein som "(...)transporterar skytevåpen på offentleg stad kan ikkje bære skytevåpenet i hylster eller liknande, som er festa til kroppen på ein slik måte at det gjev rask tilkomst til skytevåpenet."

 

Nokre vil kanskje sei at ei rifle i skulderstropp (særleg om den er i kryss over ryggen) ikkje gjev "rask tilkomst", men eg hadde ikkje sett ei krone på at det hadde gått deira veg i retten. Men også her kan ein motsette seg ordet "transport", men då, meiner eg, må ein sei at ein er i ein jakt- eller treningssituasjon, og vi har leiken gåande att.

 

Alt dette frå dei sju orda sitert øvst, pluss informasjonen om at jegaren sat på ein ATV. Og alt dette før ein pirkar borti bruken av motoriserte køyretøy i utmarka.

 

 

Ein kan tykkje og føle so mykje ein vil, men vi må forhalde oss til lover og forskrifter som gjeld. Om jegerstanden er under sosialt press for tida, slik eg trur, er det vårt ansvar å vere ansvarlege og pliktoppfyllande jegarar og våpeneigarar. Det å jakte og eige våpen i Noreg er eit privilegium, ikkje ein rett, og denne kan verte innskrenka og avgrensa på kort varsel om vi som er i mindretal ikkje veit å oppføre oss. For vi, våpeneigarar og jegarar, er i mindretal i demokratiet vårt, og det skal ein ikkje kimse av.

Edited by kaffikjelen
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (11 timer siden):

For vel 20 år siden fikk eldste jentungen min seg moped. Da kjørte hun nesten daglig til skytebanen med Saueren i futteral på ryggen. Hørte aldri noe om at ikke det var lov. I dag hadde vel både hun og børsa havnet bak lås og slå om de hadde tatt seg en tur ut på veien med børas på ryggen.

Jeg skjønner ikke problemet. §20, igjen:"slik at dei ikkje er synlege eller lett tilgjengelege."

 

Det hender jeg kjører motorsykkel med rifle på ryggen (og pistoler i sideveskene) Jeg opplever ikke noe problem med å ha de i en futteral der de "ikkje er synlege", og heller ikke "lett  tilgjengelege".

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (16 timer siden):

For vel 20 år siden fikk eldste jentungen min seg moped. Da kjørte hun nesten daglig til skytebanen med Saueren i futteral på ryggen. Hørte aldri noe om at ikke det var lov. I dag hadde vel både hun og børsa havnet bak lås og slå om de hadde tatt seg en tur ut på veien med børas på ryggen.

Nei, dette er innafor den dag i dag. I futteral på ryggen er ikkje Saueren synleg, ei heller lett tilgjengeleg. Eit futteral er ikkje eit "hylster" bereikna på rask tilgang.

 

joska skrev (På 22.3.2024 den 13.59):

Mannen forklarte at våpenet, ei jaktrifle, vart frakta tildekka, med sluttstykket og magasinet ute av våpenet på veg til jakta. Då han sat på ATV'en i utmarka, frakta han våpenet på ryggen med skulderstropp, sluttstykket spent ned, og magasinet i lomma.

Denne karen gjorde vel det same som jentungen til @bardp på veg til jakta. Kvifor han droppa futteralet då han frakta våpenet i utmarka har han sikkert ei god forklaring på, men det er nok ikkje innafor loven og då hjelper det fint lite i retten. Tvilar nesten på at alle opplysingar vart lagt fram for advokaten om han vart råda til å ta saka til retten, men han hadde kanskje ikkje valet om å ta eit forelegg.

Edited by .22-Krag
Korrektur
Link to comment
Share on other sites

Hvordan transporteres våpenet til og fra feks XXL sentralt i en by? Og også man i det hele tatt transportere våpnet til/fra XXL Oslo sentrum med offentlig transport hvis du feks bor på Stovner? Eller handle våpen der hvis du lander på Gardermoen?

Link to comment
Share on other sites

Polardego skrev (2 timer siden):

Hvordan transporteres våpenet til og fra feks XXL sentralt i en by?

På nett same måte som du transporterar det til din lokale våpenforhandlar for service, til leirduebana for trening eller i bilen på veg til DFS-stevne: i futteral, bag eller koffert, vel?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Haavard said:

Er det noen som kan forklare hvorfor det ikke er lov å transportere våpenet synlig, men det er lov om det er i et futteral?

Alle ser det jo, og de aller fleste vil anta at det er et våpen der inne.

Ser kanskje mer sivilisert ut


Om folk tror det er våpen eller ikke inni tror jeg varierer med erfaring. Det viktigste er at de ikke kan forveksles med kamera eller fiskeutstyr, da kan det være politiet vil ta en ekstra kontroll for å se om du er mistenkelig

Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (3 timer siden):

Er det noen som kan forklare hvorfor det ikke er lov å transportere våpenet synlig, men det er lov om det er i et futteral?

Alle ser det jo, og de aller fleste vil anta at det er et våpen der inne.

 

Samme som med kuken.

Vi vet du har, men vil ikke se.

  • Thanks 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Skjuling av våpenhet - og nakenhet for den del - varierer med kultur. Mener å ha hørt at i enkelte delstater i USA er det fyfy med skjult bæring men greit med åpen bæring, mens omvendt i andre stater. Forstå det den som kan. Det er rykte for litt slakkere håndhevelse av ukvemsord i Nord-Norge, men vet ikke hvordan det er med blotting

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Polardego said:

Hvordan transporteres våpenet til og fra feks XXL sentralt i en by? Og også man i det hele tatt transportere våpnet til/fra XXL Oslo sentrum med offentlig transport hvis du feks bor på Stovner?

Jeg har skaffet en myk tekstil gitar-bag; diskret og passe lang til selv hagler.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...