Jump to content

Test av lyddempere i det siste?


Reinhard

Recommended Posts

Jeg tenker på å skaffe meg en ny demper, men har ikke fulgt så nøye med i den utviklinga i det siste. Jeg ser jo en del dempere på banen som ser bra ut, men tenkte lese meg opp litt. Har dere tips om hvor jeg finner beste og mest oppdaterte test(er)? 

 

Dersom det er noen som lyst til å komme med anbefalinger så er jeg ute etter demper til jakt. Så lett kort og praktisk som mulig, som demper nok til at jeg er rimelig sikker på å bevare resten av hørselen. Må takle opp til  300WinMag. I utgangspunktet tenker jeg metall framfor karbon, og er fan av A-tec, men åpen for alle forslag. 

Link to comment
Share on other sites

Hva er budsjettet ditt? Om jeg skulle kjøpt en ny demper, og kun 1 ville jeg valgt Svemko. Nå bruker jeg en Atec CMM6 ståldemper på banen (utgått), og en Atec Hertz150 på jakt til vanlig. I tillegg har jeg en Hausken WD60 XTRM på posteringsriflen / langholdsriflen der vekt ikke er så problematisk. Hausken WD60 xtrm demper merkbart bedre enn atec, men er jo også en del større.

Link to comment
Share on other sites

De som demper best ift størrelse og vekt er vel Freyr&Deviks ultralettserie (Fw-demperne)?

 

Edit: Tror ikke Fw-demperne er beregnet for konkurranse-/baneskyting.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Dette er bak betalingsmur, men Svemko reklamerer med at de ble best i test i denne artikkelen: https://svenskjakt.se/jakt-prylar/svensk-jakt-testar-tolv-medelstora-ljuddampare/

 

Har to selv, en av de med hurtigfeste som jeg synes fungerer greit. Ikke så stor erfaring, men sett i forhold til en Hausken demper jeg har så er Svemco greiere å få skrudd opp for rengjøring. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tre dempere fra før. Denne skal kun være til jakt. Jeg har sett en del på Freyr & Devik, og tenker at det er en aktuell demper, selv om den har blitt ganske kostbar.

Jeg skal se mer på Svemko. 

Link to comment
Share on other sites

Spurte Svemko om demper til 300 winmag i fjor. Her er svaret:

De aktuelle modellene for 300 Winmag vil være Pure M, Magnum 1.0 og Ultra 1.0. Hovedforskjellen på 1.0 serien og Pure er styrke og vekt. Pure M er vår letteste Magnum godkjente lyddemper og den tåler lange og heftige skyteøkter. For Magnum kaliber i 1.0 serien bør man kjøle ned demperen etter 10 skudd, med Pure M kan man gå opp til 25 skudd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vanward sine printede titandempere er lette og beregnet for mye krutt. Koster dog endel pr. gram…Jeg har Hunterutgaven på 250 g for 7PRCen, men får de jo mye lettere enn den, 137g er letteste.

 

Har også en F&D 197 til .308, den veier 210g og OK for kaliberet

Link to comment
Share on other sites

Lå ved siden av en på skytebanen forleden, og måtte spørre ham om han skøyt med redusert ladning. Det gjorde han ikke. 6,5-en hans hørtes ut som en salongrifle med supersonisk ammo. Det var en Svemko Hunter. Ingen tvil om at det er en slik jeg skal ha neste gang jeg skal bytte demper.

Link to comment
Share on other sites

@ReinhardJakter du uten hørselvern? 
I så fall er det viktig at demperen demper nok og at den demper bra fra første skudd. De fleste dempere demper bedre etter ett skudd eller to. Da jeg skulle kjøpe for noen år siden var det Svemko som var best. 

Link to comment
Share on other sites

Generøst anslag på dempa subsonic 22lr gir vel rundt 110-120 dB som fortsatt er over hva som er skadelig, spesielt når en gjerne skyter noen tusen dempa salongskudd i året uten hørselvern.

vRuger-10-22_subsonic.jpg.pagespeed.ic.hhoX9TTIiJ.webp

.22 LR Suppressor Shootout

 

Uten å mene gjøre noen snurt - bare bruk hørselvern..........

Hilsen heldig innehaver av to eksemplarer av tinnituskortet.

 

Ole

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

En dempa 22LR subsonic generer vel ikke 110-120dB?

  • 30 dB Hvisking
  • 60 dB Vanlig samtale
  • 85 dB Høyeste tillatte støynivå i arbeidslivet
  • 90 dB Bytrafikk
  • 110 dB Høy torden
  • 120 dB Rockeband med fullt trøkk
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (1 time siden):

En dempa 22LR subsonic generer vel ikke 110-120dB?

Jo, det gjør det. Gjerne over 120 også... Udempet 22LR ligger 140-160 avhengig av diverse faktorer.

 

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, 1983 said:

120 dB Rockeband med fullt trøkk

Salong med litt langt løp og en god demper kan vel umulig høres under en konsert? (Går jeg på konsert  jeg ha øreplugger). For å høre de 110-120 dB ene må man vel nesten ha øret ved siden av munningen ikke en meter bakom? Greit nok, er jeg innendørs så skjønner jeg behovet for hørselvern… ute i snø og gress høres det knapt.

Link to comment
Share on other sites

Enig med med @Bly- faren for hørselskader må være om man står inntil munningen, eller i ett lite rom. I friluft er det jo knapt merkbart.


Jeg har en kråke/skjærepost ut av kjøkkenvinduet på hytta.

Kona var ikke veldig begeistret for den type jakt, så hun bestemte seg for å stenge den ned (choose your battles wisely).
Så lenge det er litt bakgrunnsstøy, og hun er i ett annet rom (aller helst i en annen etasje), er det uproblematisk å skyte med subsonic ammo når munningen er litt ut av vinduet.

Rifla har litt lengde på løpet, og en helt ok A-tec demper.


 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (1 minutt siden):

Så lenge det er litt bakgrunnsstøy, og hun er i ett annet rom (aller helst i en annen etasje), er det uproblematisk å skyte med subsonic ammo når munningen er litt ut av vinduet.

Nettopp. 

 

Har noen av dere prøvd å skyte en hel dag uten hørselvern, men med demper?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (23 minutter siden):

Momentant "piff" mot konstant dundring med ekko og fade - du hører veeeldig godt hvor høyt 22lr faktisk er innendørs vs utendørs. Lyden er jo den "samme", men man får en helt annen opplevelse av den.

 

Ole

 

Lyden er jo ikke den samme, hvilket bevises av at man får en helt annen opplevelse. 

Det er opplevelsen som ødelegger/ikke ødelegger hørselen.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (6 minutter siden):

Nettopp. 

 

Har noen av dere prøvd å skyte en hel dag uten hørselvern, men med demper?

 

K

Innendørs, nei.

Utendørs, kanskje noen hundre skudd, men ikke i nærheten av en hel dag.. ett par timer maks.

Kan hende det er skadelig for hørsel i noen settinger over gitt tid, men normalt bruk i en begrenset periode i friluft vil jeg anta er uproblematisk?


 

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (28 minutter siden):

Momentant "piff" mot konstant dundring med ekko og fade - du hører veeeldig godt hvor høyt 22lr faktisk er innendørs vs utendørs. Lyden er jo den "samme", men man får en helt annen opplevelse av den.

 

Ole

Lyden er ikke den samme, slå en slegge ned i sand vs i en snøskuffe til en hjullaster. Samme energi, men langt fra samme lyd.

Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (8 minutter siden):

 

Lyden er jo ikke den samme, hvilket bevises av at man får en helt annen opplevelse. 

Det er opplevelsen som ødelegger/ikke ødelegger hørselen.


Nei. Om man skyter i storm med fullt brøl fra trær/vind oppleves ikke smellet som ubehagelig i samme grad som når det er vindstille. Dvs. at du får to forskjellige opplevelser av lyden, men den ødelegger hørselen like mye. 

 

Refleksjonen vil derimot påvirke- f.eks om du skyter på samme plassen med/uten snø i terrenget. 
 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (3 minutter siden):

Dvs. at du får to forskjellige opplevelser av lyden, men den ødelegger hørselen like mye. 

Så om man støydemper et rom, så er lydene i rommet fortsatt like skadelige som før? (Selvsagt gitt at det er samme lyd før og etter støydempingen)

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (34 minutter siden):

Så om man støydemper et rom, så er lydene i rommet fortsatt like skadelige som før? (Selvsagt gitt at det er samme lyd før og etter støydempingen

 

Om du støydemper ett rom- ved f.eks å reduserer akustikk, så reduserer man jo refleksjonen, som igjen reduserer lydbølgene inn i øret. Det bør jo ha effekt om man ikke står direkte foran lydkilden..?

Link to comment
Share on other sites

Et par småting en kan tenke på når det kommer til lyd og oppfattelsen av den. Vår hørselsnerve er faktisk ganske rask men hjernen som mottar informasjonen er temmelig treig. Vi er dessverre i svært liten gra i stand til og oppfatte/fastslå styrken til et kort smell som fra et våpen. Dette fordi lyden er til stede for kort tid til at hjernen klarer og prosessere dette. Derfor kan et smell som vi ikke oppfatter som spesielt høyt fremdeles være skadelig for hørselen. Ikke ta noen sjanger bruk hørselsvern ved skyting når en har mulighet til det. Med eller uten lyddemper. Det er noe dritt og få dårlig hørsel og det kan jeg alt om.

Edited by bardp
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (6 timer siden):

Om du støydemper ett rom- ved f.eks å reduserer akustikk, så reduserer man jo refleksjonen, som igjen reduserer lydbølgene inn i øret. Det bør jo ha effekt om man ikke står direkte foran lydkilden..?

Det er vel akkurat det som skjer om man skyter inne vs ute.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi snakker forbi hverandre. 
Om du skyter på samme plass en dag det er masse sus fra trær vind, vs en dag det er blikkstille vil det oppleves forskjellig, men være like skadelig. 

Om du forandrer på akustikken derimot slik at lyden i mindre grad reflekterer, vil det være mindre skadelig. 
 

1983 skrev (1 time siden):

Det er vel akkurat det som skjer om man skyter inne vs ute.


Ikke nødvendigvis. Man kan jo stå inntil en fjellvegg ute, og få masse refleksjon som er skadelig. 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Haavard said:

 

Lyden er jo ikke den samme, hvilket bevises av at man får en helt annen opplevelse. 

Det er opplevelsen som ødelegger/ikke ødelegger hørselen.


Nja, ikke helt enig. Lyden kan ødelegge opplevelsen, men opplevelsen kan ikke ødelegge lyden 😉

Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (1 time siden):


Nja, ikke helt enig. Lyden kan ødelegge opplevelsen, men opplevelsen kan ikke ødelegge lyden 😉

 

Ospa skrev (12 timer siden):


Nei. Om man skyter i storm med fullt brøl fra trær/vind oppleves ikke smellet som ubehagelig i samme grad som når det er vindstille. Dvs. at du får to forskjellige opplevelser av lyden, men den ødelegger hørselen like mye. 

 

Refleksjonen vil derimot påvirke- f.eks om du skyter på samme plassen med/uten snø i terrenget. 
 

 

Jeg gjetter at dere har bra hørsel og derfor ikke har tenkt gjennom problemet. Jeg har alltid hørt dårlig og er av de som bruker hørselvern når jeg klipper plenen.

 

Hvis jeg skyter der det er trangt smeller det noe forferdelig, men skulle jeg skyte fra Gaustatoppen ville det ikke være plagsom høy lyd. Decibel ut fra våpenet er derimot det samme.

Skyter udempet på renjakt, men under høstens jakt ble jeg "tvunget" til å skyte dauskudd og da fikk jeg veldig mye lyd tilbake. Har aldri tenkt tanken før, men etter det har jeg faktisk begynt å lese om lyddempere...

Link to comment
Share on other sites

Den opplevde lyden er ikke den samme. Da er heller ikke dB det samme.

Rop til en kompis i medvind også venter du på svar fra han som roper på deg i motvind, han må rope betydelig høyere enn deg. 

 

At man i en jaktsammenheng er så gira/oppslukt i andre ting av man ikke hører smellet er noe helt annet enn om lyden blir "spist" opp av omgivelsene.

Link to comment
Share on other sites

Synes det høres litt rart ut. Si om jeg konsentrerer meg så hardt om et kryssord at jeg ikke enser omgivelsene, så trenger jeg ikke hørselvern selv om sidemannen skyter MØR med brems? 😄

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...