Jump to content

Langhold Sørlandet/SBSK


sakotrg

Recommended Posts

  • Replies 994
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Litt OT, men ta det som konstruktiv kritikk.

 

Hadde det ikke vært bedre å oppdatere førsteposten med relevant informasjon, det er jo tross alt den en ser først. I førsteposten så refereres det til siste post, noe som virker litt pussig. Bare et tips. :)

 

Skulle gjerne tatt turen nedover, men er dessverre opptatt med jobb.

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Tetanus skrev:

Litt OT, men ta det som konstruktiv kritikk.

 

Hadde det ikke vært bedre å oppdatere førsteposten med relevant informasjon, det er jo tross alt den en ser først. I førsteposten så refereres det til siste post, noe som virker litt pussig. Bare et tips.

 

Skulle gjerne tatt turen nedover, men er dessverre opptatt med jobb.

 

-T

 

Point taken! Har vært veldig opptatt noen dager og ikke fått tid til å endre, men sjekk ut tråden nå :wink:

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var poengskytinga over, og igrunnen så ble den gjennomført påen måte som gjør at den nesten er vår begynnende smak av F-class. Får vi til et nytt stevne på 300m?, eller lenger?

 

Av eller annen uforståelig grunn så vant jeg ikke? :lol: TRG-22 og Vet|us hadde laget bitte små skiver, med 10 omtrent som, eller litt mindre enn DFS innertier, og innertier som et kulehull omtrent. Kanskej målte 10er ringen 25mm? Utafor 6 eller 7 var bom..

30 skudd og 300poeng å hente, To hentet 295 hhv. 8 og 9X, en 294-15X, så husker jeg ikke.

Eventueller bilder av skivene er sensurert.

 

Jeg må si at dette var veldig gøy, både skyteformen og måten det ble gjennomført på var super. En kunne hele tida ha føling med hvordan en lå an, da lagene bytta på å skyte ist. å skyte seg ferdig. Dette lot også pipene kjøle seg litt om en skjøt fort - noe jeg ofte gjør. Bruker ikke 10min på 10 skudd.

 

Imidlertid er 10min godt å ha på Grotjønns solgangsbris uhindret på tvers, med periodisk stille til snu perioder. JEg lærte et par småting :roll: F.eks. tenkte jeg på et tidspunkt, når jeg så vindkula komme - "det kan umulig bety så mye..", men det kunne det, og der satt 9eren. Et dårlig avtrekk her, og feil rekylopptak der.. Ila. 30 skudd klarer en å gjøre minst en av alle tabbene i boka. At folk jeg normalt regner for å være solid bedre enn meg gjorde det samme (Vi var flere som glapp et poeng på den samme vindkula) var igrunnen en av tingene som var behagelig 8)

 

Noen bilder:

 

Vet|us ratter inn CZen, det er Duracoat for mer enn siktet på den børsa.. Eneste i .22LR og med noen 1000skudd over det vannet kan jeg bare si Lykke Til, Når det er slik vind som idag så er det igrunnen vanskelig nok å sette i DFS 10eren, om ikke i denne her. MEn Vet|us, det går nesten med rett teknikk. Dog ble det umulig da en her måtte skyte 1. skudd for hver serie uten prøveskudd.

26062010049.jpg

 

"Mr. Big .338" (husker ikke nick) med TRG42 i 338LM, ikke akkurat en fordel på 100m. S.. det smeller!

26062010051.jpg

 

Fudge, på 3. plass til slutt, og var en av 3 med 200STR på startlista, og en av to på pallen. Vinneren, TRG-22 brukte en modifisert TRG 21, i 6.5x47

26062010052.jpg

 

Guts! Man stilte med Browning HighWall i 45-70 og stigesikte. Der ble noen fæle huller, men nok for vanskelig å sette dem konsekvent i kronestykke-10eren

26062010053.jpg

 

K

 

På vei hjem måtte jeg stoppe å fotografere denne karen - jeg er nemlig ikke sikker på at det ER en hoggorm?

26062010054.jpg

 

26062010055.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ila. 30 skudd klarer en å gjøre minst en av alle tabbene i boka. At folk jeg normalt regner for å være solid bedre enn meg gjorde det samme (Vi var flere som glapp et poeng på den samme vindkula) var igrunnen en av tingene som var behagelig 8)

Jeg har ikke lest boka, og gjorde følgelig alle tabbene :mrgreen: Målet var å havne på nederste halvdel av resultatlista, og det klarte jeg :lol: Takk for fin mottakelse av nybegynner på området! Jeg kommer igjen.

Link to comment
Share on other sites

Takk til M67 for et fint resume av 1 stevnet hos SBSK. Dette var en fin og artig skytekonkurranse, som vi vil utover høsten arrangere igjen. Håper da at det blir noen flere deltagere, men totalt var vi 10 deltagere hvor 9 stilte i grovklassen og 1 i finklassen.

 

Det var utrolig jevn skyting og det var ikke mye som skilte skytterene fra hverandre.

 

Dette var blinken vi brukte.

2gtvzvd.gif

 

Her var det poeng og antall treff i indre 10'eren som telte, men antall treff i indre tieren var den utslagsgivende faktoren.

Og det kan vi se ut fra resultatlista.

 

Grov klasse

 

1. Tommy Pettersen 294 (15X)

2. Krister Engvoll 295 ( 9X)

3. Jan Robert Fudge 295 ( 8X)

4. Pål Moi 287 (10X)

5. Svein Olav Birkeland 287 ( 9X)

6. Geir Harveland 285 ( 6X)

7. Ole Netland 275 (6X)

8. Dag Olav Nilsen 149

9. Martin Meltzer 112

 

Fin klasse

 

1. Vetle Valsgård 104

 

X= innertier

 

Her er et bilde av vinnerene.

2s9xehe.jpg

Fra v/ Jan Robert/Krister/Tommy/Vetle

 

Takk til alle som møte. Og takk for en fin dag på skytebanen. :mrgreen:

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

SBSK ( Sørlandets Benk Skytter Klubb ) vil den 11/9-10 Kl.10-15 avholde BR 50 skytekonkurranse på Birkeland skiskytterstadion.

 

Det skytes med fritt våpen, fri kikkert og fri vekt i Kal.22 LR

 

Konkurransen vil bli 25 skudd på 30 minutter.

 

Bruk av tofot eller skytestand tillatt. Hver enkelt må ordne med dette selv.

(parkering ca 300m fra standplass)

 

Konkurransen er åpen for klubbens medlemmer, og andre skyttere.

 

Påmeldingsavgiften er på Kr.150,- pr. person, og vil bli innkrevd på skytebanen.

 

Hvis du ønsker å bli med, så send gjerne en forhåndspåmeldingtil:

tommypetter@getmail.no. Påmelding på banen er mulig fra kl 0900 og utover.

 

Forhåndspåmeldingen må inneholde:

- Fullt navn

 

Her er stedsbeskrivelsen:

Koordinater

WGS 84:N 58° 20.234', E 8° 13.749'

WGS 84 - desimal:58.33723, 8.22915

 

http://kart.gulesider.no/m/IJ1ei

 

ett par bilder hvor det skal foregå.

1282405100_resized.jpg?width=640&height=480

1282405135_resized.jpg?width=640&height=480

1282405141_resized.jpg?width=618&height=464

 

vi vil supplere med info som eventuelt mangler her fortløpende.

Link to comment
Share on other sites

Bare en liten observasjon når det gjelder BR50. Her er det egne skiver og det er 25skudd på 30min. som gjelder og konkuransen blir skutt som poeng stevne. Altså et skudd i hver blink. I tillegg har man 5 sighter blinker på sin egen skive for bruk under skyting.

 

Forbundet har slike skiver, og siden dere er de første som arrangerer BR50, så blir det også gjeldene Norske rekorder. Om dere ønsker å arrangere etter gjeldene regler?

 

Skive BR50 (LINK)

Hadde også satt pris på om dere startet en ny tråd for hver stevne, slik at man fikk påmelding i 1.innlegg etc. Litt enklere å holde oversikt da

 

Uansett, stor honør for initiativ for å arrangere stevne :D

Link to comment
Share on other sites

jeg skal orden opp i dette, vi skal så klart følge gitte regler og bruke blinkene som gjelder, dette er bare info vi ikke har klart å hoste opp siden noe nettsider var nede.

 

egen tråd vil komme når jeg bare finner ut av det.

Veldig bra.

Som Poacher sier så har NBSF egne skiver for BR50.

Ta kontakt på PM så kan vi få en prat om div. detaljer - og BR50 skiver har vi på lager.

(Beklageligvis så er forbundets hjemmeside nede av en eller annen grunn. Vi jobber med saken.)

Link to comment
Share on other sites

Som Ole skrev, så hadde vi ikke tilgang til NBSF sine sider når påmeldingen ble laget. Men det er helt klart at vi skal følge regelverket.

Vi viste heller ikke at det ikke er gjennomført et slikt stevne tidligere i Norge.

 

3 x Hurra for SBSK :mrgreen::mrgreen::wink:

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Endelig har vi fått lørdagstreninga flytta "ut", fra 100m og 200m på Grotjønn. Her hos en velvillig bonde i Aust-Agder...

Vi kan her skyte ut til 600m, nesten helt flatt. MEd greis målområder og god standplass - gressjorde.

Skyting foregår fra rett foran stuevinduet til grunneier, og derfor vil trening foregå i størst mulig grad med lyddempere montert, og være lukket for SBSKs medlemmer. Hyppighet vil bli avgjort senere - vi har nå flere steder og vi har og godt av å trene på kortere hold.

Det er mulig vi vil arrangere åpne treninger senere - men ikke hold pusten.

 

Det er mange ting som diskuteres i SBSK for tida, "langholdsfeltskyting" - dvs. bruke DFS feltmodell, men noe lengre hold og "fri" rifle/sikte, tofot, og stålmål. F.eks. en blanding av oppgitt og bedømt avstand, skyting oppover/nedover osv..?

Å lage en norsk utgave av F-class, er også et mål, her ser vi det mest hensiktsmessig å begynne på 300m?

 

 

Så til badeskytinga idag, som vanlig når jeg skal skyte ute så øser det ned, og hull i bunnen av magasinene er et must.

Utsikt fra 500m målområde tilbake mot standplass

IMG_5432.jpg

 

Standplass, ikke mange idag - det var diverse helseproblemer hos 3-4 av de som hadde tenkt å komme

IMG_5433.jpg

 

Det obligatoriske Sauer 200STR-bildet... :mrgreen: Her med 55cm .308-løp, Atec MAxim, klar m ed 155gr Scenar fabrikkammo (den går noe innihel..!)

IMG_5436.jpg

 

Utsikten over Saueren. 50x50cm "pysegong" på 500m.

IMG_5438.jpg

 

Fram for å sjekke/spraye

IMG_5431.jpg

 

.223 til venstre, 6mmBR til høyre 8)

IMG_5430.jpg

 

må følge bedre med på vinden, hvor svak den enn er.. .308 her

IMG_5441.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Det er nok ikke umulig, men jeg tviler på at det holder å være medlem. Man må nok være et aktivt medlem over tid, og jeg tipper at børsa det blir søkt om må passe bra i forhold til klubbens konkurranser. Uten at jeg har prøvd eller har noe med det.

Link to comment
Share on other sites

Er det slik at medlemskap i denne klubben kan gi ervervsgrunnlag for børse? Så man slipper å bruke opp en plass i jaktgarderoben?

Ja. Klubben er underlagt Norges Benkeskytterforbund som har BR 50 (presisjonskyting med salongevær på 50 meters hold), jegerklasse BR på 100 meter, sporter BR 100 og 200 meter, HV og LV (Heavy Varmint og Ligth Varmint - ekstrempresisjon med spesielle benkskytterbørser på 100, 200 og 300 meter), Langholdskyting UNL, Unlimited, dvs. ingen grenser på vekt på våpen og kikkert annet enn at du selv må greie å løfte den frem til standplass) og siste på stammen er F-class som er "liggende benkskyting" med støtte® som vanligvis brukes på benk.

Oppsummerer vi disse grenene, kan du bare ved å være medlem av NBSF's tilsluttende klubber få ervervet 8 eller 9 rifler som oppfyller hver sin klasse uten å krysse bruksområder.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke umulig, men jeg tviler på at det holder å være medlem. Man må nok være et aktivt medlem over tid, og jeg tipper at børsa det blir søkt om må passe bra i forhold til klubbens konkurranser. Uten at jeg har prøvd eller har noe med det.

Jaja, er ikke noe vits i å kjøpe langholdsbørse hvis man bare skal ligge på 100 eller 200 meter?

 

Bamrud: takk!

Link to comment
Share on other sites

Østengen skrev:

Jaja, er ikke noe vits i å kjøpe langholdsbørse hvis man bare skal ligge på 100 eller 200 meter?

 

Det bør du kanskje revurdere. Vi har tilgang til steder hvor vi kan strekke holdene ut mot 1500 m. Vi har noen steder hvor vi har hold ut til gode 600 m.

Så medlemskap i klubben er det verdt å vurdere. :wink:

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Medlemskap og aktivitet på treninger og skytekonkurranser vil kunne hjelpe deg til ervervelse av et langholdsvåpen i kaliber innen for NBSF sitt reglement. Ved å skyte 500 m UNL konkurranser, så kan medlemskapet hjelpe deg.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Legger inn et par bilder fra dagens trening ut til 600m (Hører du Svein Olav? :mrgreen: )

 

 

Noen er gladere enn andre for å skyte!

 

cimg0135a.jpg

 

Mye forskjellige jern, som alltid.

cimg0145n.jpg

 

Krister hamret ut 10 raske skudd med Saueren og kragladning på 500m.

cimg0141e.jpg

 

Gongene på 500m fikk gjennomgå også idag med utrolig varierende og sterk vind (10-13ms),

men det var få som prøvde seg (eller traff) på de minste idag.

cimg0142s.jpg

 

Og et foto over standplass i retning gongene med kameraet på HDR.

cimg0146a.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fin dag på banen, noe forblåst i hodet. Skjøt ikke altfor bra i vinden, men det er deilig når en legger seg ned i godt og vel frisk bris, og faktisk treffer noe. Og det er deilig å slippe å lure på om en traff :mrgreen:

IMG_6842.jpg

 

Rigging av gonger er ferdig, og børser og diverse stash skal fordeles utover jordet.

IMG_6834.jpg

 

Det er jo litt tungvint å ikke ha et fast sted hvor stål kan henge. Men fordelen er jo at det blir hengt opp nytt og fint hver gang - ingenting som er umalt og på 1/2 8 når vi kommer :D Problemer med uønsket skyting er det heller ikke

 

Vet ikke om han er fornøyd, men det sa pling.

IMG_6840.jpg

 

Intens spotting, Espen prøvde seg med .223, jeg vet ikke hva slags ammo, men 10-12m/s kastevind, og 2 vindflagg som lett kunne havne utenfor synsfeltet gjorde det nok ikke enklere.

IMG_6837.jpg

 

Camo-gutta, har snøkamo på Whisperene sine for anledningen - det har nok snødd oppe i heiene, og det er stor tiur der, så 338LM er et minimum...

IMG_6836.jpg

 

Ved å zoome ut så jeg kunne se et flagg hele tida, hurtigskyting ala Stang, og en god slump flaks klarte jeg å stake inn en OK 9skudds :roll: samling. Et skudd av de 10 gikk under (nedre h. hjørne) i navnet til hastverk og dårlig rekylopptak. 500m

IMG_6838.jpg

 

300m, så mye blåste det. Her prøvde jeg det jeg var kar om, 12cm :oops:

IMG_6846.jpg

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt langhold for første gang idag, og utrolig moro :!: Det var kanskje ikke optimalt skytevær, med ganske mye vind, men jaggu så traff jeg litt innimellom :mrgreen:

Så etter noen timer sammen med folka som var der idag har jeg lyst på intet mindre enn;

 

[*]Ny stokk til rifla

[*]Ny kikkert med høyere forstørrelse og flere knepp

[*]Den ammoen til M67 virka SYKT artig å skyte med (selv om jeg ikke fikk testet), hadde ikke gjort noe med ei pipe i dette kaliberet

[*]Ny demper (aner ikke hvorfor, bare fikk lyst på ny. Tror det er Vetle sin feil)

[*]Gjenge 6,5x55 løpet mitt, så jeg kan bruke dette løpet på langhold

 

Aiaiaiai, skulle kanskje aldri tatt meg turen ut å skutt idag :lol: Dette kan bli dyrt...

Link to comment
Share on other sites

tknutson skrev:

Hvor melder man seg inn i denne klubben???

 

Hei!

 

Hvis du trykker på linken i signaturen min, så kommer du til internett siden våres. Så sender du en email til styret, så ordner det seg.

 

Husk å sende med i mailen:

- Navn

- Adresse

- Tlf.nr.

- email adr.

- f.nr.

 

Så får du mer info videre. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

For de som har fått med seg terminlisten til SBSK vil de se at i høst blir det noe ganske nytt som skjer på Sørlandet... 8)

 

Hint: Langhold + rimfire + feltforhold + jævla mye morro!!

 

Idag har vi gjort et lite testforsøk på opplegget. Legger ut noen teasere.

 

feltical3.jpg

 

feltical2.jpg

 

feltical.jpg

Link to comment
Share on other sites

SBSK arrangerte feltmessig langholdsskyting for medlemmer idag.

 

Uheldigvis måtte vi dra inn igjen gongstativet fra 1600 meter fordi ingen så det i uværet..

Men vi fikk nå varierte hold, gonger på 426, 595, 800 og 920(ish) meter (1000 yards) + skiver på lengste hold.

 

Slike skytinger blir annonsert til medlemmer per mail.

 

Det var kaldt og blåste friskt (6ms +) men jeg synes folk traff veldig bra idag!

 

Takk for en fin dag til alle! 8)

 

cimg0492p.jpg

 

cimg0489.jpg

 

Skiver på 920ish meter + gong, gonger på 595 meter.

cimg0487f.jpg

 

920 + 800m.

cimg0486b.jpg

 

Man koser seg i snøen, vinden og kulda!

cimg0485d.jpg

 

Og noen koser seg mer enn andre!

cimg0478x.jpg

Link to comment
Share on other sites

feltmessig

Det har du rett i :mrgreen: .

 

Litt spesielle forhold, -4°C og 3-7m/s vind er ikke langholdsvær - men det er virkeligheten. Snø, og snøfokk, gjorde at man skulle matche både vind, og at man så skivene..

Dette gjorde at platene på 425 og 600m fikk det mesta av julingen, 800, og 915m var det nok bare noen få som traff, om flere skjøt på dem vet jeg ikke.

Det mest spesielle var 1017mb langt oppe på heia, det gir et barometertrykk på 1041mb.

 

Det er litt forberedelser til langholdsskyting, hengeren lastet med kit til skivestativ, gongstativ, og plank til flere gongstativ

28012012249.jpg

 

Kit til stålet, kortlenket kjetting, sjakler, lakk, hammer, tang

28012012250.jpg

 

Skivestativet måtte flyttes, det skulle jo til 1000yards, 915m

29012012252.jpg

 

Snart ferdig. Vi endte jo med å stive det av flere steder, og spikre det fast i isen, samt spikre gongstativet fast i det, så den tunge gongen skulle holde litt igjen i vinden.

29012012254.jpg

 

Standplass, feltmessig. De som kom uten å være innskutt slet, for hverken kulespor eller nedslag syntes i snøføyka, kuler som ikke traff stål var "lost in space".

Selv slet jeg voldsomt med 6.5x55, ny "atomic" ladning, første gang over 300m... Bare rot, trolig feil målt hastighet - men da stemmer det iallefall bedre med QL. Men kom inn til slutt etter "minesveiper"-metoden - som ikke er enkel i 7m/s vind :roll:

29012012257.jpg

 

Noen TRG42 sjåfører vet hva de driver med. Samme mann skjøt best i fjor også. Husk at det er skutt uten spotting, innskyting, kulespor, anvising...

29012012259.jpg

 

Jeg fikk deisa inn noen skudd selv også, 338en var innskutt på 600m og kronografert ihjel. Det hjelper. Sidespredninga skyldes vel strengt tatt utålmodighet. Vindvimpelen ville ikke tilbake dit den var, og jeg frøs for mye til å ligge på avtrekkeren i halvtimesvis.

29012012260.jpg

 

Her har konkurrenten min fått gafla seg inn til senter. Dette var ikke den beste samlinga hans, langt ifra

29012012261.jpg

 

Gongen

29012012262.jpg

 

5 skudd med 338LM, med blå ring rundt, og 5 skudd med 6.5x55

29012012264.jpg

 

Etterhvert ble det litt mye for Vetle, så han bikka

29012012265.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så ut til å være en perfekt dag for skyttere som "likes it rough" ;-)

Var dessverre indisponert men har fra sikre kilder at til og med den til vanlig flirende M67 var nærmest utagerende smørblid!

Godt jobba og vel fortjent dag i føyka alle sammen.

Ikke til forkleinelse for Kragen men nå er økonomibørsa "Kjevla" i hus her så endelig kan jeg også begynne å tenke med det store hauet og på litt lengre hold...

 

TB

Link to comment
Share on other sites

Jupp jupp, det var en knall dag på banen, men jeg var sikker på at det var både 10 og 12ms sidevind, ikke rart jeg ikke traff annet enn luft hele dagen... hehe. :wink:

 

Det som dog bekymrer meg litt er at umiddelbart etter at Vetlus ligger og deiger og slanger seg som en midtsidegutt på bildet over her så hagler det inn medlemsinnmeldinger.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Uttrykk hørt fra en av skytterene på søndagens feltøvelse; sitat fritt etter hukommelsen. "I'm so føkking gudd!!" Skal ikke nevne navn, men han traff godt gitt... Noen som føler seg truffet? :winke1:

 

Jeg er jo medlem da, men etter å ha sett bilde av Vetle vurderer jeg å melde meg inn en gang til :lol:

 

Mvh

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...