Jump to content

Prosjekt - Lille Mys Kammermauser


Bukke

Recommended Posts

Jeg har hatt en Mauser stående å samle støv i våpenskapet mitt i noen år. Det fortjener den ikke.

Tanken har lenge vært å gjøre ett eller annet med denne børsa, men det har liksom aldri blitt gitt noen prioritet hos meg.

 

Tilfeldighetene gjorde at jeg så en dame her inne, ved navn "Lille My", var på jakt etter et rimelig rifle-prosjekt, og tenkte derfor at dette kunne være en utmerket anledning, til å la en "grei" rifle, få en ny eier, og kanskje ikke minst - til en som ikke har rifle fra før.

 

Mauseren har en orginal Kongsbergpipe, og i cal 8x57JS - et godt storviltkaliber.

 

Imidlertid har Mauseren sett bedre dager, naturlig nok, hva finish gjelder. Jeg synes derfor den fortjener litt "oppmerksomhet" fra en kyndig hånd, før eierskiftet er et faktum. Hva er vel da mere naturlig, enn å henvende seg til forumets sanatorium, (Raudnakke) for den slags prosjekter?

Utfordringen ble gitt, og tatt, på strak arm fra Raudnakke, så derfor er vi nå igang!

 

normal_IMG_2570.JPG

normal_IMG_2572.JPG

 

Dette er ikke noe slags form for "veldedighetsprosjekt", men jeg har et genuint ønske om, om å få "fresha opp" et prosjekt, og bidra til, at en jeger som har et ønske om å bruke ei rifle på jakt, får den anledningen. Rimelig. That simple! Så her er det mulig å slenge seg på, for den som ønsker det.

 

Jeg hører rykte om at både både avtrekk, nye montasjer ++, kan bli gjort tilgjengelig for dette prosjektet, men fremdeles føler jeg at det mangler litt. Kanskje et nytt sikte? Det kunne trenges, selv om siktet som står på, fungerer sånn noenlunde.

Dersom noen hadde noe "ekstra" å bidra med i dette prosjektet, så er det fritt frem. "Duracoat" f.eks?

 

Regner med at det litt etterhvert, kommer bilder fra "spa-oppholdet" fra Raudnakkes sanatorium.

 

Lykke til!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 175
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja.. Da var det altså ute :wink:

 

Da Bukkebrøl kontaktet meg før i dag trengte jeg faktisk ikke å tenke meg om engang... Yess.. Dette vil jeg være med på :D

Som de fleste sikkert husker har jeg selv vært "offer" for denne kammerånden, og nå er det min tur til å bidra :D

 

Litt leting rundt i Sanatoriets hyller og skuffer har allerede frembragt noe til dette prosjektet:

 

normal_pm1.jpg

 

Dette er bare tentativt, siden jeg først sikkert vet hva som trengs når den gamle traveren ankommer... Men klart at dama skal få en pen og funksjonell Mævvser... MM.. My's Mauser..

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Så knallbra! :D Fikk en sms i dag fra en meget rørt Lille My som omtrent ikke visste att-fram på seg sjøl når kammerånden gir sånne utslag, så jeg tror jeg tør påstå at dette gikk rett i hjertet!? :D

 

Bukke og Raud, dere er gode gutter! :D

 

Lille My; mitt bidrag kan kanskje være å guide deg inn i rådyrjaktas herlige verden? Stiller med bikkje og er behjelpelig med terreng og slikt, når som helst! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tøft ! Vi visste Raudnakke var en god mann og at Bukke og har " kommet ut av skapet gleder oss" :mrgreen: . Utrolig bra gjort og fint at det var Lille My som ble begunstiget siden ho alltid bidrar til godt miljø på chatten. Blir gøy å følge prosjektet videre.

Link to comment
Share on other sites

Snøballen har definitivt begynt å rulle nå, og jeg får inn tilbud om bit's&pieces som Kammeratene ønsker å bidra med på PM, mail og chat...

 

Sånn for ordens skyld så tar jeg og lager en liste over dette, og så får vi ta noen avgjørelser når jeg får den gamle traveren på sanatoriebenken her. Har du noe du ønsker å bidra med, så send meg gjerne en PM eller post det her...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner jo ikke Lille My personlig, men har på bakgrunn av hennes opptreden på kammerchatten, bestemt meg for at hun er et trivelig menneske.

 

Jeg vet at det er flere enn meg, som synes det hadde vært artig å bidra til prosjektet, men som ikke sitter med kjelleren full av låskasser, kikkertmontasjer, avtrekksmekanismer og andre våpentekniske duppeditter. Dere får si ifra dersom det er noe vi kan bidra med.

 

Går det f.eks. an å kjøpe seg aksjer i evt. ny optikk?

Link to comment
Share on other sites

Endelig en tråd som ikke lager dårli stemning, selv om jeg ikke likte det med mauser :mrgreen:

Fra spøk til allvor. Bukkebrøl og Raudnakke, dette er et kjempe tiltak. Trur ikke jeg har så mye å bidra med, da jeg ikke har så mye mævsær stash, og ikke så mye stash ellers. Kan være med som backup :mrgreen:

Stå på gutter :wink:

Link to comment
Share on other sites

På tide å skrive noen ord her. Jeg har rett og slett vært stum - stum av overveldelse over en helt ufattelig overraskelse. Men - selvfølgelig utrolig glad og enormt takknemlig.

 

Blir på nytt litt overvelda over å lese tråden etter helga.

 

Søknad vil bli levert i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Sånn bare for å rapportere litt status i prosjektet... (..og bumpe tråden litt :wink: )

 

Børsa er nå registrert videresendt fra Oslo retning Sanatoriet og vil da være fremme i morgen tidlig eller onsdag...Jeg vil da få et overblikk over hva som skal gjøres og hva som evt. trengs til det, og da kan sette opp en slik liste som Silent Hunter etterlyser..

 

Mye av det tekniske materiellet er allerede på plass, men vi får se...

 

Stay tuned...

Link to comment
Share on other sites

Ja..Da var det på tide med en oppdatering...

 

Lille My's Mauser ankom i dag... Behørig emballert og i nøyaktig den stand som den forlot Bukke. De som var på chatten'n i formiddag kunne følge Live-Diagnoseringen her fra sanatoriet, men bilder taler jo mer enn tusen ord..

 

normal_Mlm010.jpg

 

normal_Mlm011.jpg

 

normal_Mlm012.jpg

 

normal_Mlm013.jpg

 

Børsa er en Kongsberg M52 som har fått en Normastokk i bøk.. Inleggingen er ganske pent utført, og til tross for at stokken er laget i bøk, ser den slettes ikke så værst ut.. Den har også fått originale Weaverbaser samt en Parker Hale kvartsikring.

 

normal_Mlm014.jpg

 

Stokken beholdes, om arbeides noe, oljebehandles og beddes. Det samme gjelder for basene..

 

Sikringen derimot liker jeg ikke, og bytter den med en Recknagel som virker på høyre side..

 

Når vi plukker av stokken ser vi at stålet er i god stand:

 

normal_Mlm015.jpg

 

normal_Mlm016.jpg

 

Som vi ser har børsa det originale avtrekket. Dette kan med litt arbeid bli brukbart, men jeg har et nytt justerbart jaktavtrekk fra S&L liggende.. Avtrekk byttes..

 

Hevarmen er ganske pent omsmidd, og beholdes som den er:

 

normal_Mlm017.jpg

 

Heldigvis kan de viktigste delene som skal byttes plukkes rett ut av hylla her:

 

normal_Mlm018.jpg

 

Planen nå fremover blir i første omgang å bytte avtrekk og sikring, samt å få pusset løpet skikkelig rent.. Jeg vil da kunne få prøveskutt børsa, og få sjekket presisjonen.

 

 

 

"BIDRAGSLISTE":

 

 

Fra før har jeg blitt kontaktet av flere Kammerater som ønsker å bidra..

Foreløpig liste med bidrag ser sånn ut:

 

Optikk:

 

Pointeren: Bushnell Trophy 3-9x40

ØnskelisteVet|lus : Nikon Prostaff 3-9x40 med BDC-retikkel.

 

Montasjer:

 

Seawolf: Ringer, Weaver 30mm. High.

 

Finish:

 

Vet|us: Duracoate.

 

Diverse/Tilbehør:

 

Sako: Skinnreim

 

Villreinjegeren: Rem med Kuduskinn.

(Damer liker jo å ha noe å bytte i..)

 

Kolbekappe: Finansieres av Vaktmestern

 

Pusseutstyr : G.Larson bidrar med et tilnærmet ubrukt Kleen Bore pussesett.

 

Er det noe du kunne tenke deg å bidra med så ta gjerne kontakt..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

..og da rakk vi sannelig en liten time's ettermiddagsøkt med metallsløyd.. :wink:

 

Vekk med gammel sikring og vekk med gammelt avtrekk, her er nytt S&L-avtrekk på plass:

 

normal_Mlm019.jpg

 

..og det er sannelig ny sikring fra Recknagel og..:

 

normal_Mlm020.jpg

 

Litt tilpasninger og ett nytt spennstykke måtte til, men alt i alt ble dette bra..

 

Stay tuned :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Litt tresløyd rakk vi også på tampen i går...

 

Det nye avtrekket trenger mere plass i stokken enn originalavtrekket, så litt oppmåling, et skarpt stemjern og en liten arbeidsøkt senere er stokken tilpasset:

 

normal_Lmm101.jpg

 

Jeg rakk også å begynne med å sikle bort lakken:

 

normal_Lmm102.jpg

 

normal_Lmm103.jpg

 

Stokken er i god stand uten sprekker og nevneverdige skader noe sted, så vi får se hva dagen bringer av påfunn der...

 

Jeg har gått litt hardt ut nå i begynnelsen, siden håpet var å finne den 8x57-ammoen jeg trodde jeg hadde og prøveskyte børsa i morgen.. I dag husket jeg endelig at jeg hadde gitt bort den ammoen for en stund siden :( Da jeg hverken har die-sett eller kuler i det kaliberet hjemme, ser det stygt ut som om prøveskytingen må utsettes til neste fredag.. Vi får se..

Link to comment
Share on other sites

I dag er det også tresløyd som står på programmet..

 

Lakken er nå borte så nær som på nettskjæringa.. Nettskjæringa er faktisk ikke i så verst stand, men siden jeg har tenkt å prøve noe på denne stokken må jo lakken bort der og..:

 

normal_Lmm104.jpg

 

normal_Lmm105.jpg

 

Og til slutt et bilde før jeg går løs på neste panel med nettskjæring:

 

normal_Lmm106.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg ferdig med nettskjæringene, og måtte bare skru sammen børsa for å sjekke en sak..

 

Skuret var fjernet da børsa ankom, og bare skurfoten stod igjen.. Børsa var dessuten satt opp med en tvilsom 2,5x32 kikkert og det kunne se ut som om skuret kom i veien for siktebildet..

 

Jeg satte på et sett med Low-ringer og la på rypesiktet mitt, en Bausch&Lomb 4-12x40 fordi denne er av omtrent samme fysiske mål som de kikkertene som står på bidragslista.

 

Objektivet ligger definitivt nedpå skurfoten:

 

normal_Lmm107.jpg

 

normal_Lmm108.jpg

 

Jeg kunne selvsagt satt på en høyere montasje, men den måtte vært uanstendig høy for at jeg skulle fått plass til skur under objektivet. Dessuten passer de ringene som jeg har satt på utrolig godt til kikkertstørrelsen og høyden på kolbekammen...

 

Konklusjon..: Siktene må vekk...

Link to comment
Share on other sites

:shock: gått helt glipp av denne tråden.....og har faktisk sett etter den?!?!?

 

Men dette er en tråd helt i kammerånden......og en flott tråd!

 

Kjempetiltak av Bukke og Raud......

 

Gleder oss til se resultatet....både av børse og overrekelsen... :D

Link to comment
Share on other sites

Det er visst ikke ende på hva jeg rekker i dag...

 

Etter å ha studert stokken, kom jeg frem til at spribeis kunne fremheve trestrukturen ytterligere. For en tid tilbake fikk jeg en forspørsel fra importøren av Liberon-produktene om jeg hadde prøvd deres spritbeis. Jeg svarte ærlig nok at det hadde jeg ikke, og enden på visa var at de sendte meg en prøve slik at jeg kunne foreta forsøk. Forsøket var opprinnelig ment å være på en stokk som hadde vært oljebehandlet tidligere, men jeg har ikke hatt noe slikt prosjekt i huset siden beisen ankom..

 

Nå plukket jeg frem boksen som var av farge Medium Eik og begynte å beise på stokken til Lille My.. Hmm.. Dette ser da uforskammet bra ut.. Lett å jobbe med var denne beisen og..

 

Se sjøl:

 

normal_Lmm112.jpg

 

normal_Lmm113.jpg

 

I tillegg reiste beisen busta greit, så når den var tørr var det bare å pusse vekk busta igjen. Beisen har en god inntrengningsevne, så fargen ble ikke mye lysere av pussingen.

 

Fordelen med spritbeis fremfor vannbeis som f.eks. Herdins er at tørkingen går mye kjappere.. Ganske fort var stokken klar for litt olje, så jeg fant frem en krukke RR-13..

 

Resultatet?

 

normal_Lmm115.jpg

 

normal_Lmm114.jpg

 

Stay tuned...

Link to comment
Share on other sites

Utrolig. Jeg har klart å gå glipp av tråden frem til nå!
gått helt glipp av denne tråden.....og har faktisk sett etter den?!?!?

 

Som tidligere nevnt synes jeg tråden er litt for nøytral i tittelen, selv om jeg vet at Lille My ikke liker mye halloi og oppstuss... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vi må vel få noen bilder på denne siden og? :wink:

 

I går var det en heftig dag her i sanatoriet, masse ting som hendte og ble gjort. En av de tingene som ble nevnt i går var at skurfoten på løpet kom i konflikt med kikkertsiktets objektiv.

 

Loddebrenneren ble følgelig fyrt opp, og vekk med de åpne siktene...

 

normal_Lmm201.jpg

 

Da ble allt så meget bedre, og jeg har nå em 3-4 mm. klaring..:

 

normal_Lmm202.jpg

 

Klaringen er også fin i okularenden..:

 

normal_Lmm203.jpg

 

Hevarmen har også grei klaring under ladegrepet..:

 

normal_Lmm204.jpg

 

..og sikringen ligger perfekt beskyttet mot okularet når børsa er sikret..:

 

normal_Lmm205.jpg

 

Altså har vi også mulighet for å montere kikkerter med 42-44 mm. objektiv i de ringene...

Link to comment
Share on other sites

Herlig prosjekt!

Har en sånn sak stående i skapet jeg og, fikk inspirasjon til å kjøre noe tilsvarende prosjekt på den og. Er redd det må ny pipe på den tror den har fått gjennomgå litt panserbrytende ammo samler dårlig varm. Min er i cal 8x57is. Kongsberg M52.

Link to comment
Share on other sites

Ah, så godt å lese. Plutselig er det gode humøret tilbake. :D

 

Raudnakke, det var jaggu godt å se at du endelig har fått smaken på en Liberonboks. Du skal se du ender opp med en flaske finishing-oil en dag.. :roll::lol: .Kan jo tenkes du trenger å olje kjøkkenbenken veit du. :wink:

 

 

Tja.. Jeg nevnte vel sånn i forbifarten at stokken er i bøk??

:roll::roll:

 

Edit: Du har venta lenge på den Reinhard?? 8)

Link to comment
Share on other sites

I dag kom vår stedlige postrytter med to boblekonvolutter...

 

Disse viste seg å inneholde en pen lærrem m/ Elgmotiv fra Sako( Brukeren Sako altså.. :wink: ), samt en noget bredere Sørafrikansk lærrem med Kuduskinn fra Villreinjegeren..

 

Takket være d'herrer vil nå den vordende Riflejegerinde kunne bære børsa standsmessig..enten hun er på storviltjakt på hjemlige trakter eller nyder jakt i solen på den Afrikanske Savanne... :D

 

Bare se:

 

normal_Lmm301.jpg

 

normal_Lmm302.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...