Jump to content

Prosjekt - Lille Mys Kammermauser


Bukke

Recommended Posts

Selv om jeg hadde hurtigherdet Duracoaten, lot jeg hele greia stå til dagen

etter før beddingen. Beddemassen var Bedrock-settet, og jeg farget

beddemassen svart..

 

Etter å ha tatt ut et par millimeter treverk under overflaten, slippet jeg

stålet og smørte på med masse.. :

 

normal_Lmm1501.jpg

 

Neste dag var det et lett kakk på stålet med neven, og stokken var fri igjen.

Beddinga ble ganske brukbar med minimalt med etterarbeid:

 

normal_Lmm1502.jpg

 

normal_Lmm1503.jpg

 

Avtrekket måtte jo på plass igjen etter bedding:

 

normal_Lmm1504.jpg

 

..og siktet også..:

 

normal_Lmm1505.jpg

 

Stokken hadde også fått den siste olje:

 

normal_Lmm1506.jpg

 

Utsikt fra "førersetet":

 

Lmm1507.jpg

 

Er faktisk litt overrasket over at det går an å få bøk til å se pent ut..:

 

normal_Lmm1508.jpg

 

..og klart til pakking:

 

normal_Lmm1509.jpg

 

Sånn..der var alle prosjektbilden servert..

 

I morra skal jeg ta og skrive en oppsummering og mine egne refleksjoner fra

prosjektet..

 

Fortsettes...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 175
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da er Sanatoriebenken ryddet, kaffen brygget og kropp/sjel falt til ro igjen..

Jeg har litt lyst til å skrive ned noen tanker jeg sitter igjen med. Om du gidder å lese dem eller ikke får vel være opp til deg.

 

Nå var det ikke meg som satte i gang denne aksjonen, men da Bukkebrøl kontaktet meg må jeg innrømme at jeg var særdeles lett å rekruttere som medsammensvoren. Jeg har tross allt sjøl kjent denne Kammerånden(Tm.), og kunne derfor veilede Lille My en smule gjennom det emosjonelle kaoset som kommer i kjølvannet av et slikt tiltak..

 

Klart at alle kan sette seg et mål i livet, og prioritere slik at man når det.. Det er desverre bare slik at mange må prioritere andre enn seg selv og sine egne interesser først, ofte i mange år fremover. Derfor blir det ofte mange år før en klarer å nå målene sine..

 

På den andre siden så finnes det også mange som har hatt muligheten til å prioritere anderledes og nådd målene sine forlengst. Den menneskelige natur er merksnodig nok slik innrettet at vi da begynner å se oss om etter neste, og kanskje høyere, mål.. Noen sånne runder senere så står ofte resultatene fra første mål og støver ned i våpenskapet, ligger glemt i en skuff i ladebua osv.

 

Nå som vi attpåtil har fått en ny forskrift med garderobe og det hele, blir kanskje den børsa som var det første målet ditt en belastning i higet etter nye mål..

 

Det jeg egentlig ville ha frem ved å engasjere meg så sterkt i dette prosjektet, var å få frem at dette ikke trenger å være et problem. Det kan faktisk bli en stor glede for en ny jeger..

Det var i allefall den følelsen jeg stod med oppe på Hamar da jeg bivånet Lille My mens hun pakket ut sin "nye" jaktrifle for første gang..

 

Bare det øyeblikket var verdt alle timene ved arbeidsbenken og alle 40 mila opp til Hamar for meg..

 

Skal avslutte denne biten med følgende ord: Kos deg med børsa Lille My. :D

 

 

Litt om prosjektet..

 

Børsa var et godt utgangspunkt.. Gammel, men med de mest arbeids/utstyrskrevende operasjonene unnagjort..

 

Kvaliteten på de bitene som Kammeratene bidro med var også god, og gjorde det lett å lage noe pent og funksjonellt utav utgangspunktet..

 

Duracoatingen var en positiv overraskelse for en tradisjonsbundet børsefrik som meg... Ok, jeg får plastfølelse av å ta i det men de store allergiske reaksjonene uteble... Om jeg kommer til å bruke det igjen?

Joda, der det har sin misjon kommer jeg helt klart til å ringe Durano for påfyll :)

 

Avslutningsvis vil jeg få lov til å takke alle Kammeratene som har gjort det mulig for Bukkebrøl og meg å gjennomføre dette prosjektet..

Jeg vil også takke alle Kammeratene som har fulgt denne tråden i en tid der veldig mange tråder preget av uoverrensstemmelser og regelrett bitching har gjort sitt ytterste for å dra oppmerksomheten vekk fra det Kammeret.no egenlig er..

 

Raudnakke.

Link to comment
Share on other sites

Da har Mys Mauser etter et par dager på veien funnet plassen sin i skapet sammen med hagla.

 

Det er sjelden jeg har problemer med å formulere meg, men dette prosjektet har gjort meg stum mer enn en gang. For de få som kjenner meg her inne så er igrunnen det i seg sjøl ganske imponerende... :D

 

Dette kom ramlende ned i fanget mitt en torsdagsmorgen når jeg drakk morgenkaffen på kammerchatten. Noe som er blitt en veldig hyggelig vane, kaffen altså. Et mauserprosjekt er på ingen måte en vane. Etter det gikk det bare slag i slag. Først børse og etterhvert ladeutstyr. Jeg er utrolig takknemlig, fortsatt litt stum over givergleden på Kammeret - og det faktum at det er jeg som er blitt "offer" for den. Er veldig glad for den kontakten jeg har hatt med både Bukkebrøl og Raudnakke gjennom dette prosjektet. Innimellom har det vært veldig greit å fått prate litt med dem :D At prosjekttråden i tillegg ser ut til å ha gleda utrolig mange lesere er et kjempepluss og har gjort det langt lettere å være "offer" for kammerånden.

 

Nå har Raudnakke takket mye gjennom dette prosjektet, og jeg må få lov til å takk litt sjøl også. Spesielt til Bukkebrøl som satte dette igang og Raudnakke som har gjort en kjempeinnsats både som koordinator for alle deler og duppedingser og ikke minst den jobben som er gjort med Mauseren. Og bare for å ha sagt det. Den børsa er blitt fin. :D Noe alle som fikk tafse litt på Mauseren på Hamar helt sikkert kan bekrefte.

 

Tusen, tusen takk til alle som har bidratt til at jeg nå sitter her med en fantastisk flott Mauser. Jeg har ikke oversikten over alle bidragsytere, men jeg vet det er mange. På toppen av det er jeg plutselig blitt hjemmelader også :shock: Eller - det er kanskje litt for tidlig og si det, men jeg har ihvertfall med meg en hel haug med ladeutstyr hjem. Nå skal jeg bare finne ut hvordan jeg skal bruke alt sammen. :D

På toppen av det har det også ramla inn tilbud om jaktdeltakelse :shock: Både rådyr- og hjortejakt. Tusen takk igjen.

 

Å få lov til å være litt småunge og pakke opp en sånn gave under juletreet på Hamar kan egentlig ikke besrkives. Skrekkelig skremmende med så mange ukjente fjes stående like spente og se på, samtidig utrolig morsomt. Ikke bare har jeg fått en kjempegave, men en god opplevelse i tillegg. Og med de jaktturene som ser ut til å følge i kjølvannet så blir det nok mange flotte opplevelser framover. Også var det i tillegg veldig hyggelig å få hilse på Raudnakke, som ikke overraskende viste seg å være minst like hyggelig som han virker på telefon og chat.

 

Jeg skal gjøre mitt beste for at den ikke lengre nedstøva Mauseren til Bukkebrøl fortjener sin nye eier. Mauserens liv videre skal bli behørlig dokumentert og det blir selvfølgelig noen tråder av dette. Skal gi referater både fra de første skuddene og videre når den vil bli brukt på jakt. I tillegg kommer det nok også en ladeblogg etterhvert. Jeg kan ingenting om hjemmelading og er helt fersk storviltjeger. Men dere må være litt tålmodige, ting skjer ikke sånn direkte over natta.

 

:D Så håper jeg at prosessen videre også vil glede leserne på Kammeret. Tusen, tusen takk igjen alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

Men har ingen tatt bilde av selve overrekkelsen ? :shock:

Den tror jeg mange av oss gjerne vil se :D

 

Overrekkelsen ble foretatt ved at den Lille fikk pakke ut det som lå under treet...

 

I forkant holdt jeg en ørliten tale, der jeg også ba om at det ikke skulle publiseres bilder som viste Lille My's ansikt. Dette etter hennes eget ønske og fordi jeg også er av den oppfatning at hver og en må få lov til å bestemme om de vil ha ansiktet ut på nett...

 

Skulle derimot noen av de tilstedeværende ha noen bilder fra utpakkingen som oppfyller de overnevnte kriterier så for all del.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

der jeg også ba om at det ikke skulle publiseres bilder som viste Lille My's ansikt. Dette etter hennes eget ønske og fordi jeg også er av den oppfatning at hver og en må få lov til å bestemme om de vil ha ansiktet ut på nett...
Noe jeg selvsagt er fullstendig enig i.

 

Vil samtidig benytte anledningen til å si at jeg er dypt imponert over innsatsen din i dette prosjektet :D

Link to comment
Share on other sites

Ubetalelig bilde, og kjempeflott tråd!

 

Nok en gang har trollmannen forvandlet en frosk til en prins(-esse) av en halvslitt skytedings!

 

Men hva nå??? Vi venter i desperat spenning, med potetgull og pi.. Solo, klar for å følge med på et nytt oppussingsprosjekt! Og det må skje fort, før pils.. eh Soloen blir lunken! :lol:

 

Raudnakke, dine tråder har antageligvis for evig og alltid fått meg til å bli "trestokkmann", etter noen få ganger å ha grenset til å synes at syntstokk kan være fint (ok, jeg fiklet litt på en A-bolt med syntstokk her om dagen, og den er fin den!), men tvilen er borte!

Link to comment
Share on other sites

Flott prosjekt :!:

 

Har ikke sett tråden før nå og nå er det jo "overstått" men har ett lite bidrag og komme med hvis det er int. Har boka Ammunisjon til jakt av Dag Sundseth liggende,i den står det endel om hjemmelading pluss litt lade tabeller o.l. pluss annen info om kuler og krutt, og den doneres hvis ønskelig så send en pm med adresse så slenger jeg den i kassa 8)

Link to comment
Share on other sites

Flott prosjekt :!:

 

Har ikke sett tråden før nå og nå er det jo "overstått" men har ett lite bidrag og komme med hvis det er int. Har boka Ammunisjon til jakt av Dag Sundseth liggende,i den står det endel om hjemmelading pluss litt lade tabeller o.l. pluss annen info om kuler og krutt, og den doneres hvis ønskelig så send en pm med adresse så slenger jeg den i kassa 8)

 

 

Send en PM direkte til Lille My du Eivind... Er sikker på at hun blir glad for den utmerkede boka der...

 

Edit: Skulle det være flere som ønsker å bidra med noe, så må de kontakte Lille My direkte på PM for forsendelsesadresse...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har noen norma hylser liggende, men hun trenger ei neck die. Blir hardt for lee pressa å helpresse hver gang

 

Den Leepressa der har helpresset 1000-vis, omformet 100-vis og er faktisk still going... 8)

 

Så jeg tror det går greit jeg Caveman :wink:

(..og man kan jo stille ei FL-die til bare å presse halsen og...)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Som lille My så korrekt påpeker, vi er nok mange som har gledet oss stort over denne tråden. Kammerånden er nå engang slik at den alltid vill glede og varme rundt hjerterota.

 

Og jeg vil nok engang takke Raudnakke for hans engasjemang og evne til å treverk og metall til å leve. Bukkebrøl for å gi bort børse og samle troppene, og alle givere av stort og smått (eneste skår i gleden er å ikke ha noe å gi selv, men en dag komme vel sjangsen til det for meg og).

 

Så grattis med flott børse lille My.

 

Og nå skal jeg lese i tråden om fortsettelen om Kammermauseren. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...