Jump to content

Prosjekt - Lille Mys Kammermauser


Bukke

Recommended Posts

  • Replies 175
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg hadde også gått glipp av denne fantastiske tråden.

 

Men Raudnakke, Har du vært for mye på IKEA?

 

 

IiiiKEA :?: Nei, det er konemor det.. :mrgreen:

 

Derimot snekrer jeg på som besatt i dag... Imorra får jeg ta en tur på Claser'n eller Biltema for å sikre meg en ny kompressor.. Har fått overbevist konemor om at jeg bare må ha en sånn for å stifte takbord med.... :mrgreen: At jeg i tillegg kommer til å shoppe en ny Airbrush sier vel seg selv... 8)

 

"God, i love this Synergy-effect.." :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Folkens...

 

Vi har ennå litt lite hylser til dette prosjektet, men jeg har fått kontakt med en kar som har 100 engangsskutte Normahylser liggende. Han ønsker å bytte disse i 7 -57 , 93-62 , 357 eller 44 mag hylser.

Jeg har desverre ikke noen slike å bytte med, men er det noen som kan avse noe slikt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har endel eldre ammo på loftet. Bl.a. mener jeg det står en eske som er merket for hånd med sort tusj: '7,92.' Sju-toognitti. Er denne av interesse for prosjektet?

 

Det kan det være,Tordenkil...

 

Problemet med eldre 7,92 er at tennhettene ofte er korrosive. Tysk krigsammo har også ofte stålmantel. Denne har iaff. jeg simpelthen ikke lyst til å skyte i denne pipa..

 

Er ammoen fra Raufoss(RA), kan kulene bankes ut og brukes til hjemmeladning. I følge Høggern's posting litt tidligere i tråden, er Raufoss etter -57 visstnok med rustfrie hetter og kan brukes direkte..

 

Jeg vet at det vanligvis går greit når man pusser med vann etter å ha skutt slik ammo, men slik denne pipa ser ut innvendig ville jeg personlig ikke ha brukt denne type ammo. Løpet har dog helt grei jaktpresisjon, så det er vel et poeng å beholde den slik.

 

Så hvis du hadde orket å ta en tur på loftet og sjekke ammoen, gjerne poste noen bilder av bunnstempling hadde det vært lettere å avgjøre om den var intr. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det skjer litt lite i denne tråden nå om dagen...

 

En av grunnene kan muligens være at undertegnede ennå holder på med avlatsøvelsene for innkjøpet av kompressoren tidligere i uka, dette i form av taksnekring på jentungens rom.. 8)

 

Innimellom får vi dog gjort litt, og i dag var vi på posten og hentet pusseutstyr, rembøyler og hylseholder til prosjektet.. Bidragsyterne takkes på det varmeste.. :D

 

Jeg kommer tilbake med flere bilder etterhvert 8)

Link to comment
Share on other sites

Da jeg stod og snekret i dag hørte jeg et tungt "dunk" i postkassa ute på husveggen...

 

Det viste seg å være en boblekonvolutt full av engangskutte Normahylser fra Bugsen, så nå burde Lille My være dekket med hylser til hjemmeladingen sin :D

Der takkes og Bukkes som vanlig til Bugsen :D

 

normal_Lmm1101.jpg

 

Jeg tror jeg skal hive hele haugen opp i hylsetrommelen mens jeg snekrer, så får hun blanke hylser til jul... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dette er en veldig hyggelig tråd å svinge innom! :D

 

Jeg har dessverre ikke så mye å bidra med i form av gadgets og støff, men Lille My er invitert med på rådyrjakt til høsten slik at hun får testa rifla i praktisk bruk. :) Blir nok en heidundrende rådyrvelter, den rifla der! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fremdeles kontraktsbundet til avlatsøvelsen for kompressorkjøpet, men enkelte verktøy gjør det mulig å drive med prosjekter mens man er på tvangsarbeid... 8)

 

Tidligere i dag tok jeg bidraget fra Bugsen og hev i hylsetrommelen... Nå burde de være en fornøyelse å lade opp igjen..:

 

normal_Lmm1102.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nå er dette en prosjekttråd om hvordan det ymse Kammerater har stående og liggende kan få en hyggelig dame inn i riflejegerne og hjemmeladernes rekker da.. :wink:

 

Men for å avslutte denne lille avsporingen, kan jeg røpe at jeg krydrer risen med Gloria Pussepulver(..også fra Kiwi) 8)

 

Tumling av hylser, media og poleringslurium er ganske grundig diskutert i denne tråden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=22&t=25961

 

Så..tilbake til topic... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Etter en helg med meget sjuk unge og tilhørende sykehusbesøk er vi omsider i gang igjen...

 

Planen var å Duracote børsa i helga, men jeg antar at å troppe opp på barneavdelinga med kompressor og børse neppe hadde skaffet meg annet en trøbbel :wink:

Derfor sitter jeg nå og matter ned gammel blånering for harde livet. Blåneringen mattes med tørrt 400-papir, og dette burde gi Dura'n brukbart heft.. Med litt makrofunksjon på kameraet før avfettigsvasken ser det da slik ut:

 

normal_Lmm1201.jpg

 

normal_Lmm1202.jpg

 

normal_Lmm1203.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er tilsynelatende litt stille fra sanatoriet om dagen. Det skyldes nok ikke laber aktivitet på prosjektet.

Men Raudnakkes internettforbindelse "tok kvelden" forleden dag, og således er han "utenfor dekningsområdet". Nytt moden er visstnok underveis, så det er nok ikke lenge før vi har kontakt igjen vil jeg tro.

 

Jeg kan imidlertid forsikre, at prosjektet går fremover, i aller høyeste grad! :wink:

Link to comment
Share on other sites

"Det va tidli en fredags morra. Klokka va 0945, og et lett duskrægn kom fra en blygrå trøndersk himmel da dæm satt sæ i biln. Den store firhjulstrekkern brumma noe motvilli i gang, men falt snart te ro i en trofast summing.

 

Hårråjægern hadd sine tanka om tur´n, det va hans første Kammertræff sørpå, mens Lille My både grua og gleda sæ. Ka vil morradagen bring? Tusen følelsa og en heil revy kverna i hode hennes; aldri hadd hu trudd at hu skull bli en sånn opplevelse til del. Hu følt hu va på sporet av nåkka heilt nytt, en ny æra, der biln svingt inn på E6n sørover.

 

Ikke ant hu nånting om at akkurat da, i det sjølsamme øyeblikk, så sto Raudnakke og pakka ned rifla som no skull bli hennes nye følgesvænn. Mausern og Lille My hadd begge starta på reisen som for alltid skull kom te å forander livet hennes..."

 

:lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er vell på tide å si noen ord, men de kommer jo til kort i denne samenheng!!

 

Har fulgt med denne tråden daglig og er nokk en gang imponert over giverviljen til flere på kammeret. Har dessverre ikke hatt noe å bidra med av utstyr når det kommer til dette fine kalibret. Det eneste jeg har kommet over er noen artikler fra Lien, Bråten & co. Her står det litt om anvendeligheten og selfølgelig litt laddedata. Disse kan jo i det stille scannes og sendes.

 

Raudnakke!! Igjen så imponerer du med ekselent håndarbeid og godt formidlet tråd med bilder og skrivestil som passer oss jegere :D

 

Lille My gratulere med fint våpen!!

Link to comment
Share on other sites

Ja...Da har endelig Telnor fått surret seg til å få meg på nett igjen, så

nå får vi ta oppdateringen.

 

Duracoatingen var et spenningsmoment av dimensjoner, siden jeg ikke er særlig

vel bevandret med Airbrush og sånn.. Jeg lakket riktignok et par modellfly

med en slik en for en 12-15 år siden, og det var det hva erfaring angår.

 

Da jeg gravde frem det gamle utstyret fra dengang viste det seg at sprøyta

ikke en gang slapp luft gjennom og da jeg slo på den gamle kompressroren

brummet den bare litt faretruende før det sa "Pufff.." og ble helt stille..

 

Heldigvis hadde jeg som tidligere nevnt et snekkerprosjekt på jentungens rom,

slik at en større kompressor var innkjøpt. En tur på Biltema resulterte i en

Airbrush til 109,- en vannutskiller, noen nipler og litt slange...

Alle disse bitene ble truet sammen med teflonteip og rå makt.

 

Oppsettet kan sees på bildet under der jeg er i gang..:

 

normal_Lmm1401.jpg

 

Jeg hadde bedt Vetlus om en matt svart farge, og mottok en pakke med

"Tactical Black". I en PM skrev han noe sånn som at denne var fryktelig matt,

og en prøve jeg gjorde viste at resultatet ville bli som 800-korning

slipepapir..

 

Vetlus mente imidlertid at resultatet ville bli noe mindre matt ved å

redusere herderandelen fra 1:12 som er standard ned til 1:10...

Dette ble utprøvd, og sluttresultatet ble en ganske pen silkematt overflate..

Jeg brukte engangsprøyter for å måle opp farge og herder, siden vi her

snakker små kvanta og fine nyanser i blandingsforholdet. Duracoaten trengte

ingen tynning i denne sprøyta heller..

 

Etter avfetting med Biltemas Bremserens og trykkluft er vi i gang:

 

normal_Lmm1402.jpg

 

Denne lille "buttplug'en" som jeg har tettet løpet med er en original tysk

7,92kule og fordelen er at jeg også har noe å rotere løpet på når jeg

sprayer..

 

normal_Lmm1403.jpg

 

Sånn umiddelbart etter første påføring ser det slik ut:

 

normal_Lmm1404.jpg

 

normal_Lmm1405.jpg

 

Da første påføring hadde tørket så det slik ut:

 

normal_Lmm1406.jpg

 

Jeg la til sammen tre lag med en 40-60 minutters mellomrom, før jeg lot hele

greia tørke. Dette ble så bakt på en panelovn med ei kasse over, og en

hjemmesnekra termostat holdt de hele på ca.50 grader.. Denne herdingen

trenger man egentlig ikke hvis man kan la det stå et par døgn, men jeg hadde

en del mer å gjøre med børsa før jeg skulle ha den med til Hamar 3 dager

senere...

 

Noen kjappe bilder etter herding:

 

normal_Lmm1407.jpg

 

normal_Lmm1408.jpg

 

normal_Lmm1409.jpg

 

normal_Lmm1410.jpg

 

Nå må jeg snekre litt igjen, men skal får postet litt om montering og

sluttresultetet etter hvert..

 

stay tuned....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...