Jump to content

Prosjekt - Lille Mys Kammermauser


Bukke

Recommended Posts

Det har vært litt stille her de siste par dagene, men i dag har jeg fått satt sammen børsa og gjort den klar til prøveskyting... Jeg må reise bort et par dager, men kommer hjem igjen på fredag og da skal etter planen ammo også foreligge. Lørdagen er avsatt til skytebanetjeneste..

 

Grunnen til at jeg ønsker å prøveskyte nå, er at jeg vil sjekke at pipa har akseptabel presisjon før jeg begynner på stålfinishen... I mellomtiden kan du jo kikke på noen bilder av børsa slik den står nå:

 

normal_Lmm401.jpg

 

normal_Lmm402.jpg

 

normal_Lmm403.jpg

 

normal_Lmm404.jpg

 

normal_Lmm405.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 175
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I dag var TungdølExpressen innom med en tung kasse til prosjektet...

 

Inni fant jeg et assortert utvalg av ammo:

 

normal_Lmm501.jpg

 

Ammoboksen inneholder halvt om halvt med noe som ser ut som Norma Elite og noe som ser ut som heimeladde Normahylser med Hornadykuler...

 

Den store posen innholder original 7,92Fritz av div. årganger.. Kulene kan muligens brukes her, selv om magneten henger fast i dem...

 

Den lille posen inneholder Raufoss Helmantel fra 1950... Det jeg ikke vet er om disse er utstyrt med korrosive hetter? Noen som vet?

 

Hvis kroppen slutter å riste i løpet av dagen, er planen å komme seg en tur på skytebanen og teste presisjon..

Link to comment
Share on other sites

RA1950 har etter som jeg vet korrosive hetter.

 

Har blitt fortalt(fra flere kilder) at RA brukte korrosive hetter i ammo fram til ca 1957. (andre påstår 1963, men det er et fåtall)

 

 

Det er vel bare å skyte dem og pusse orntlig etterpå?

Jeg har en 6,5 mauser som har fått store mengder førkrigs krag ammo uten at pipa tok synlig skade. Men da ble det pussa med varmt vann og stor iver etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Lørdagens prøveskyting bortfalt av helsemessige årsaker... Litt kjedelig, men jeg regner med at onsdag blir neste sjanse...

 

Status i øyeblikket er at optikk og finish er underveis i posten... Det kan derfor se ut som om prøveskytinga kan foregå med det siktet børsa skal ha... :D

 

Når jeg nå fordriver ventetiden litt , kan jeg jo fortelle litt mer om børsa..

 

Dette er ikke en vanlig HV-mauser, men en jaktmauser bygget av Kongsberg Våpenfabrikk i 1952. Det ble produsert svimlende 452 eksemplarer av denne børsa, og den representerer derfor følgelig et stykke norsk kulturhistorie. Denne ble kun levert i 8x57JS.

 

Disse børsene hadde åpne sikter, og en stokk som var tilpasset det.. De fleste av disse er nok blitt ompipet i ettertid, dels fordi løpene var skamrusta av Tysk militærammo og dels fordi mange ville ha .308 for å kunne skyte billig.

 

Lille My sitt eksemplar har originalpipa, og jeg håper at denne har akseptabel presisjon slik at den kan beholdes...

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg ikke hadde ladeutstyr i dette kaliberet fra før( ..og faktisk har ei pipe i det stående), bestemte jeg meg for å gå til anskaffelse av sådant... En telefon til Hjemmelading.no kl. 09.00 i går bekreftet at dette var på lager og ville bli sendt samme dag :)

For en halv time siden dumpet det ned i Sanatoriets postkasse.. :D

 

Hurra for Alvestad&Co... :D:D

 

Siktet er ikke kommet frem ennå, men siden rypesiktet mitt står montert på børsa er ikke dette noe problem. Satser derved på å få til prøveskyting i morgen...

 

Stay tuned....

Link to comment
Share on other sites

Bare en liten tanke...

8x57-ammo er ikke noe man får rimelig på skytterlaget, og dessuten har jeg en liten mistanke om at det burde være rimelig lett å få Lille My på ladekjøret... :wink:

 

Jeg har ei ekstra Presse og ei Kruttvekt liggende.

Flashman hadde kruttmål, smørepute og hylsebrett liggende..

Burgsmuller hadde et diesett liggende...

Silent Hunter fikset ei pakke Hornady 150grains SP....

Ulyden hadde en ubrukt Lee Hetteisetter liggende.....

Tassen fant ei eske tennhetter og en gradfjerner til hylsehalser.....

ammoT hadde en ekstra hylseholder liggende......

 

Er det noen flere som kunne tenke seg å rote litt rundt i skuffer&skap på laderommet etter ting de ikke bruker?

 

F.eks.:

 

-Komponenter til 8x57JS

-Hylser, fortrinnsvis Norma...

-Brotsj for rensing av hettelomme

-Ladelitteratur

-Annet egnet ladeutstyr for småskala lading?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det ble visst ingen prøveskyting i dag heller, men det skyldes private årsaker...

 

Derimot kom den rødkledde med en stor konvolutt i dag. Ble litt bekymret av lukta på konvolutten siden den luktet sterkt av tynner, men det var det ingen grunn til..

 

Inhholdet?:

 

normal_Lmm601.jpg

 

Kikkerten er en Nikon Prostaff som ser flunkende ny ut :D Den var slettes ikke værst å kikke gjennom heller, og var utstyrt med BDC-retikkel:

 

normal_Lmm602.jpg

 

Duracoaten var til tross for lukta intakt og av farge "Tactical Black", dvs. matt... Jeg ser faktisk frem til å å teste denne:

 

normal_Lmm603.jpg

 

Jeg får se om jeg rekker å montere siktet i løpet av dagen. Det gamle Airbrushutstyret må jeg vel også prøve å lokalisere....

 

 

Det takkes varmt til Vetlus og Durano...

Link to comment
Share on other sites

Her i kveld ble jeg betenkt...

 

Jeg syntes Nikonkikkerten hadde et kort mellomrør og begynte så smått å tvile på om den ville la seg montere i denne montasjen. Etter å ha skrudd av mitt sikte og funnet frem et skyvelære kunne jeg slippe pusten igjen..

 

Avstanden mellom ringene viste seg å være 0,4 mm. lengre enn mellomrøret..Akkurat plass til det unevnelige håret.

 

normal_Lmm604.jpg

 

Objektivet hadde en noe mindre diameter enn mitt sikte, så løpsklaringen ble en smule bedre.. Jeg kunne sikkert brukt ett hakk lavere ringer, men det fungerer egentlig greit:

 

normal_Lmm605.jpg

 

Sikringen passet ikke like elegant til dette okularet.. Imidlertid er den nå lettere å finne med tommelen når den skal avsikres og den fungerer...:

 

normal_Lmm606.jpg

 

Alt i alt ble dette ganske pent, og børsa balanserer fint med en passelig vekt...

 

Fortsettelse følger...

Link to comment
Share on other sites

I dag går det mest i hjemlige forpliktelser, men jeg kan jo bruke denne røykepausen til å oppsummere litt status:

 

Vi har nå fått på plass alt som skal til for å gjøre denne børsa til et egnet redskap for at Lille My kan komme videre i sin jegerkarriere.. Jeg takker igjen alle bidragsyterne, og setter også pris på de tilbudene som ikke ble benyttet.. Eneste jeg kunne tenke meg hadde vært greit i tillegg der var en egnet koffert, men siden Bukke sendte børsa med et helt ok. futteral anser jeg ikke dette som veldig viktig.

 

I aksjonen for å få Lille My på ladekjøret har vi også fått på plass de store viktige bitene...

Det som mangler kan du se i lista her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=318102#p318102

 

Denne lille aksjonen ble muligens litt større enn vi hadde tenkt oss i utgangspunktet, men skitt au... skal noe gjøres så kan man likegodt gjøre det skikkelig...

 

Dessuten VET jeg nå at Bukke, jeg og alle andre bidragsytere kommer til å få tilbake for dette i form av gode innlegg og rapporter fra Lille My sin utvikling som riflejeger og hjemmelader...

 

Og det er vel slike innlegg som gjør Kammeret til et fint sted å stikke innom...Ikke sant... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jahaaa.. Da var dagen kommet da Sanatoriets stab hadde en liten ekskursjon til skytebanen...

 

Regn og kuling fra sørvest... ikke ideellt, men prøveskytingen har allerede blitt utsatt et par ganger nå.

 

Grått og trist:

 

normal_Lmm701.jpg

 

Testoppsettet var enkelt: liggeunderlag på altfor høy skytebenk og spottescop..

 

normal_Lmm702.jpg

 

Allerede ved grovjusteringen av siktet kom problemene: Jeg gikk tom for knepp i høyden... Tydelig at det blir litt mer å gjøre med montasjen fremover...

 

Inn med tre skudd.. Bang... Fyttigkatta som denne gamle råner'n sparka da...

 

Eller..jeg er vel kanskje blitt litt pinglete av alle 150grainerne jeg vanligvis bruker.. Skitt på .. bang...bang..

 

Resultat?

 

normal_Lmm703.jpg

 

Dårlig skyting av far i dag, har ikke løsna rifleskudd siden tidlig september heller..

 

Litt obligatorisk sjekk av skruer og...Kjære Laura... forskjeftet ligger jo an mot pipa.. Hmmm.. myse litt..mekanismen ligger jo en smule skjevt i stokken..

 

får ta det under bedding da...

 

Inn med tre nye skudd.. Joda.. bedre...

 

Får ta en serie til da.. Ahhh.. Det var ennå bedre:

 

normal_Lmm704.jpg

 

For å illustrere den beste serien la jeg et velkjent objekt på skiva og tok et bilde:

 

normal_Lmm705.jpg

 

 

Ammoen som ble brukt var noe gammel Norma Jaktammo med 196 grains blyspiss..antagelig Elite av gammeltypen..

 

Konklusjon:

 

Løpet har jaktpresisjon og børsa vil gå ennå bedre når jeg får beddet og frilagt pipa..

 

Doktoren må også tilbringe mer tid på skytebanen..

Link to comment
Share on other sites

Da er helgen over...

 

Jeg tok meg en liten pause fra KammerMYserprosjektet nå i helgen, men nå er vi i gang igjen...

 

I dag har jeg på oppdrag for Vaktmestern vært ute og shoppet. Fangsten ble dette:

 

Lmm801.jpg

 

Rekylen på børsa var en mellomting mellom .308 og 30-06@180grainere, men alle skyter jo bedre med mindre rekyl.. Denna burde definitivt bidra til å redusere rekylen samt fjonge opp børsas utseende...

 

Igjen en takk til Vaktmestern :D

 

Er det noen som har et sett tommes weaverringer med "kne" liggende? Har en liten mistanke om at jeg burde ha litt mer klaring på ringene...

 

Edit: Fikk en forespørsel om hva jeg mente med kne.... Det er en sånn forlenget sak som den til høyre på bildet under:

 

normal_Lmm502.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jepp... :D

 

0,4 mm. klaring mellom ringene slik det er nå er muligens litt lite hvis mellomrøret fortykker seg litt mot overgangen til objektivkonusen...Jeg kunne ikke merke noe spenn da jeg monterte, men noe rart er det når jeg går tom for høydeklikk..

 

De der bitene der kan faktisk spare meg for arbeidet med å flytte basene, og samtidig gi meg muligheter til å flytte kikkerten noe bakover... Sistnevnte anses som en fordel..

Link to comment
Share on other sites

har du sjekka dette? kan jo være de har slipt litt på kassa på KV...

 

 

Jeg vet at det er slipt på kassa Høggern.. Jeg regner også med å shimse opp bakre base, men ønsker samtidig å få litt mere klaring mellom objektivkonus/okular og ringene for å eliminere problemer på optikken i fremtiden.. Samt få siktet litt lenger bakover da...

 

Alternativet er å flytte/bytte baser, og da må det jo lages flere hull...Det ønsker jeg å unngå...

Link to comment
Share on other sites

Da regner jeg ned at det er det nye settet "extention" ringer med torx-skruer du higer etter :D

 

Torx/ Umbraco/Philips...Masse betgnelser her :wink: "Extension" var vel den korrekte Norske oversettelsen av det jeg på Tysk kaller "Gekrøpft" ja... :mrgreen:

 

Det du må sjekke er at de passer på de basene som sitter på det andre settet Seawolf...

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som om det passer (men ganske trangt) til ett sett originale Weaver baser jeg har i skuffen.

Ved nærmere ettersyn tror jeg ikke de er originalt par heller, men de sto på ei rifle jeg kjøpte så i dimensjon skal de være like.

Er du interessert kan jeg hive de i posten til deg i slutten av uka (skal på båttur et par dager fra i kveld),

så kan du ihvertfall se på de om de kan brukes, og eventuellt finpusse med fila hvis de er litt for trange.

Link to comment
Share on other sites

Og da landa jaggu en PM-ugle her med beskjed om at G.Larson bidrar med et tilnærmet ubrukt Kleen Bore pussesett. :D

 

Dama få nå passe på og pusse stasen :wink:

 

Vi takker og bukker.

 

Som nevnt er de viktigste tingene for at Lille My skal bli riflejegerinde og hjemmeladerske nå på plass...

Folk kontakter meg imidletid fremdeles for å høre om det eller det er av interesse. :)

For å ta en liten oppsummering her i offentligheten:

 

Ladekomponenter er det alltids rom for :wink: Skulle noen ha en "Stand" for et RCBS Uniflow kruttmål liggende kan det komme til nytte...

En eller annen beskyttelse for linsene på optikken hadde heller ikke vært dumt...

Yttermålene på kikkerten er 47,2mm. og 39,3mm.

 

Stay tuned for updates...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle forbli taus det neste døgnet er det nok sikkert fordi jeg kommer til å utbryte uskrivelige faguttrykk gjennom hele neste fase...

 

Dette er rett og slett en drittjobb jeg ikke ser frem til, men når den er ferdig så er resultatet verdt det... :wink:

 

Hva, lurer du sikkert på ?

 

Gjett..:

 

normal_Lmm802.jpg

 

normal_Lmm803.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det har vært litt stille i denne tråden et par dager... Det skyldes delvis at jeg har hatt en avskjedsseremoni for Piirka og delvis jakt, men det skjer noe hele tiden...

 

Under rydding av et hjørne her i Sanatoriet som skal brukes til Duracoating oppdaget bikkja ei eske med tennhetter som er av en annen lot enn de jeg bruker for tiden...

Jeg fører derved opp disse som bikkjas bidrag :mrgreen:

 

Den rødkledde dukket også opp med et diesettet fra Burgsmuller, så haugen vokser stadig :D

 

normal_Lmm804.jpg

 

Må se om jeg finner en større Smartboks nå...denne er full og det ligger mer her... Det er også ting underveis i posten :wink:

 

Oppdatert liste over hva som er kommet inn av ladeutstyr ligger her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=318102#p318102

 

Det gjør også ønskelista... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk moro å se hva som kommer til av utstyr og remedier her. Men jeg sitter med følelsen av at det mangler litt enda.

Etterhvert som Lille My kommer igang med lading & skyting, så skal hun så på jakt. Det ser også ut som det kan ordne seg til neste høst, med en rådyrjakt. Men, det er noe vesentlig som mangler på lista til Raudnakke her synes jeg.......

 

.......stolsekk !!!

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere nevnt synes jeg tråden er litt for nøytral i tittelen, selv om jeg vet at Lille My ikke liker mye halloi og oppstuss... :wink:

 

Der sa du det!

 

Jeg har registrert at tråden har versert, men ikke sett på den før i dag. Dette er jo kjempe :D !

 

Jeg har blant annet følgende som kan slenges med i prosjektet om det er ønskelig:

 

- Lyman #55 Kruttmål.

- Lee Classic presse.

 

Ellers skal jeg rote litt rundt for å se hva som dukker opp.

 

Denne tråden varmet godt i en tid med vintermørke!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har omsider fått psyket meg opp til å ta fatt på prosjektets største møkkajobb.. :roll:

 

Grovtilpasningen gjøres unna med en Powerfile-tilsats fra Clasern montert på en nittinikroners vinkelsliper fra Europris... Rimelig men effektivt spesialverktøy:

 

normal_Lmm901.jpg

 

normal_Lmm902.jpg

 

normal_Lmm903.jpg

 

Fortsettelse følger...

Link to comment
Share on other sites

Idag ankom nok en konvolutt fra Seawolf, som jeg forøvrig snart omdøper til "Ringenes Herre".. :mrgreen:

 

Dermed fikk jeg en unnskyldning til å ta pause fra møkkajobben med kolbekappa og se hvordan disse passet...

 

Seawolf skrev vel at de gikk noe trangt, men dette skulle vise seg å være en formidabel underdrivelse med basene på denne børsa... :roll:

 

Her måtte det til både fil, Hobbitmagi og bannskap på Alvespråket før det begynte å ligne på noe...

 

Basene reduseres sideveis:

 

normal_Lmm904.jpg

 

Hmm..Mere Hobbitmagi og bannskap takk :twisted: ...

 

normal_Lmm905.jpg

 

Tja...Litt bevegelse var det jo... mer bannskap... :| :

 

normal_Lmm906.jpg

 

Se der ja... :D :

 

normal_Lmm907.jpg

 

Nå stemmer alt sammen :wink: :

 

normal_Lmm908.jpg

 

Neste økt får jeg skimse opp bakre base og rette opp ringene i forhold til den nye geometrien...

 

Stay tuned...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...