Jump to content

Våpen til bjørnejakt


Egil

Recommended Posts

Vil gjerne høre synspunkter ang. våpen til jakt på bjørn.

Hvilke kaliber er mest vanlig eller å foretrekke.

Hvilke typer våpen er hensiktsmessig, boltrifle, halvautomat, dobbeltrifle, eller kombivåpen.

Kom også med erfaringer og eksempler.

La ikke dette bli for eller imot bjørnejakt, dette er ment som en "våpentråd"

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 182
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Rasmus Bostrøm som er en godt over gjennomsnittet bjørnejeger jakter med en browning Bar i 9,3x62. han bruker 15grams Alaska kuler. men han snakket om at han kanskje ville gå bort i fra halvautomat pga frykt for funksjoneringsfeil. det er i grunn noe man ikke vil ha når man står 10 meter unna bjørnelosen.

Herman Sotkajervi mener jeg å huske at bruker 9,3x62 også.(Spelltiuren kan komme med et sikker svar der.)

er vel ikke noen i Norge som har mer bjørnejakt erfaring enn han. så ville ikke hvert redd for å gå for det samme som han.

selv har jeg en sauer 202 i 9,3x62 med 47cm løp. med doctor sigth som er tiltenkt bjørn og elg. har ikke fått testet det på jakt enda. men er forhåpentligvis ikke lenge til det detter en elg i hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Nevnte Bostrøm tror jeg jakter med en Blaser R93 i 9,3 x 62 :?: .

Argumentet for ikke å gå for grøvre saker er at et evt. 2. skudd ikke kommer raskt nok når man må "hente" inn børsa etter rekylen fra 1. skuddet.

Jakt med "stillende" hund medfører også tett skog og kratt som skuddplass så korte hendige våpen er å foretrekke og 9,3 er jo som kjent en av de egnede for korte løp.

Bostrøm anbefaler også 15 gr. kule foran de tyngre rundt 18 gram nettopp pga rekylen.

Har selv prøvd hurtigskyting på løpende bjørn og så godt poenget med rekyl/2.skudd/mekanisme.

Ble egentlig imponert over R93`s hurtighet (selv om jeg i utgangspunktet ikke liker denne børsa).

En gammel mauser blir desverre en forferdelig treg variant i denne sammenheng. De som fikk problemer med skytingen var nettopp mauser kara. Dobbelrifle drilling med 9,3x74 og slug ble desidert raskest men også dyrest i lommeboka (både børsekjøp og skudd).

Link to comment
Share on other sites

Det som er viktigst vedr. bjønnbørse er at våpenet er tilpasset den som skal bruke denne, om det er en halvauto eller ei gammel 98 purke har egentlig mindre betydning, så sant denne passer skytteren. Vedr.kaliber så bør man bruke så grovt kaliber som man behersker, 9,3 x 62 med 15 gram eller tyngre kule er ett meget godt alternativ, det er også ei 375 H&H rifle også. Årsaken til grovt kaliber er som nevnt før i denne tråden, tatt skog og forholdsvis korte hold, Bjørnen har også en meget lav puls(hjertefrekvens) så det viktige blir å kunne ødelegge så mye som mulig "motor og drivverk" Klarer man å skyte i filler overarmsbena samtidig med at hjerte/lunger blir skadet så mye som mulig.

 

Vil mye heller bruke ei 9,3x62 istedet for en 300 win mag rifle.

 

Har man et våpen som er tilpasset enten det er ei 9,3 eller 416 og skytteren behersker denne, skyter man mye raskere en en vil gjøre med ei børse som ikke er tilpasset, prater her av egen erfaring, skyter selv 4 skudd med 375 uten å ta ned kolben fra skuldra kjappere en en med ei børse i 6,5 som ikke er tilpasset....

 

Ja, faktisk så skyter jeg kjappere 4 skudd med denne rifle med åpne sikter enn med kikkertsikte, og på 30 - 40 meters hold er ikke åpne sikter noe problem heller, snarere tvert i mot.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste her, som til all annen kjapp skyting er at våpenet er tilpasset. Ingen tvil om det.

Tross alt er en "innerblink" med 6,5 bedre enn en "toer" med .375

Var på ettersøkskurs etter skadd bjørn i Sverige i sommer og så klart fordelen med tilpasning.

Forsøkte en av stasjonene med skyting uten å ta av lisebeskytterne. Traff likevel.

Kurset anbefales på det varmeste. Greit å ha instruktører som har god erfaring i det de snakker om og ikke bare noen som har lest seg opp på det.

 

Vi skal huske at de langt fleste bjørnene i Sverige blir skutt med 6,5x55 - .308W - 30-06 uten at det medfører problemer. Det er stort sett når de er blitt skadeskutt at de har fått til intensjon å skremme livskiten ut av oss.

Solide kuler med god gjennomtrenging er vel så viktige som diameteren. Skyter du like fort og like presist med 9,3 som med 6,5, så bruk den. Hvis ikke, bruk den groveste du synes du behersker godt.

 

Før du drar på bjørnejakt kan det også være et forslag å besøke Svenske Jegerforbundets nettsider og lese litt om anbefalt treffpunkt og adferd overfor bjønn. Den er ikke akkurat som elgen, og det kan være litt uvant. Hvorfor ikke kjøpe inn noen figurer og skyte en del på dem? Da lærer man litt om hvor man skal holde også, og gjør det på realistiske avstander med realistiske skytetider. Sjelden at det blir langt hold og god tid på det viltet.

 

Når det gjelder Bostrøm så har han gått bort fra halvautomaten og over til Blaser R93.

Link to comment
Share on other sites

har ikke erfaring med jakt på bjørn selv,men når det passer seg så har jeg tenkt og ta kurset.og da bruker jeg en 9,3-62.er ikke så mye rekyl og prate på.ellers så har jeg en kamerat som har gode hunder på bjørn,han gikk inn på los og hadde den i kikkerten.men fikk da beskjed om at det var felt bjørn i østerdalen,var nære på for martin da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri vært på bjørnejakt bare så det er sagt.

 

Men siden Rasmus Bostrøm er nemt så brukte han tidligere en halvautomat men etter en litt uheldig episode med forkiling så har han byttet den ut. Han bruker nå en Blaser R93 , en såkalt Tracker med kort løp , i kaliber 9,3x62. Blaseren er han godt fornøyd med etter det jeg har forstått.

 

Han anbfalte 30-06 som minste kaliber engang han ble spurt om det.

 

Når det gjelder kule så var det interessant , spesielt siden jeg regner med at du tenker å bruke hunder. Han anbefaler en kule som IKKE går igjennom. Dette fordi det kan skape farlige situasjoner for hunder i standlos rundt bjørnen. En kule jeg mener han bruker mye og har god erfaring med er Norma Vulcan eller var det Lapua Mega.....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har gått for en boltrifle med 47cm løp (korteste jeg kunne ha når jeg kjøpte den), kort låsekasse (for å få kortest mulig våpen), lav vekt og i 458X2" American med tanke på det formålet du forespør. Det kaliberet er tilstrekkelig til å legge alt som traver rundt på den nordlige halvkule flatt uten å ha like mye rekyl som 458Magnumene. Alternativet til 458X2" American er 450 Marlin om du ikke ladder selv. Men denne er fabrikkladet til lavere trykk slik at du ikke får utnyttet potensialet i patronen fullt ut i en boltrifle (det kan du selvsagt ordne om du lader selv). 400grs Wood PP i ~2050fps bør gjøre jobben på en særdeles god måte.

Link to comment
Share on other sites

Bjørnen har også en meget lav puls(hjertefrekvens) så det viktige blir å kunne ødelegge så mye som mulig "motor og drivverk" Klarer man å skyte i filler overarmsbena samtidig med at hjerte/lunger blir skadet så mye som mulig.

Det er vel ikke helt riktig? (Hvis en ikke ser på den tida bjørnen ligger i hi!) En [norsk/svensk] bjørn er, så vidt jeg vet, ganske lik et hvilket som helst annet pattedyr av samme størrelse og har i hovedsak samme puls/blodtrykk/temperatur osv.. Bjørn er faktisk ganske lettskutt vilt.

 

Men en påskutt bjørn kan jo likevel være litt farligere enn en elgkalv på samme størrelse, og store kalibre/kuler vil da åpenbart kunne gi større stoppeffekt, slik du og andre skriver. :)

Link to comment
Share on other sites

Hva med en kort og hendig Marlin GG i 45-70 :wink:

 

Blir bjørnen like ødelagt innvendig som hjorten jeg nå parterer - skulle den nok ikke gå så langt over svenskegrensen :D

 

Ifjor brukte jeg Remington 300 gr. - mot alle innvendinger mange har - og slaktene var fine, og dyrene falt innenfor normalen.

 

Den jeg skjærer i nå - fikk en 405 gr. gjennom bogene på 30 m - og det blir hundemat av sidene (og litt av ryggen) :x

 

Men de neste 10 dyrene - kan jo se ut som "Bestemor`s oppskrift" etter treff med denne kulen :)

Link to comment
Share on other sites

Bjørnen har også en meget lav puls(hjertefrekvens) så det viktige blir å kunne ødelegge så mye som mulig "motor og drivverk" Klarer man å skyte i filler overarmsbena samtidig med at hjerte/lunger blir skadet så mye som mulig.

Det er vel ikke helt riktig? (Hvis en ikke ser på den tida bjørnen ligger i hi!) En [norsk/svensk] bjørn er, så vidt jeg vet, ganske lik et hvilket som helst annet pattedyr av samme størrelse og har i hovedsak samme puls/blodtrykk/temperatur osv.. Bjørn er faktisk ganske lettskutt vilt.

 

Men en påskutt bjørn kan jo likevel være litt farligere enn en elgkalv på samme størrelse, og store kalibre/kuler vil da åpenbart kunne gi større stoppeffekt, slik du og andre skriver. :)

 

 

 

Vil med stor sikkerhet si at du tar at du tar feil på iallefall et vesentlig punkt i ditt innlegg !

 

Bjørn er IKKE et lettskutt vilt,og er vel det eneste dyret i Norge som virkelig kan være en reel fare for menneskeliv etter skudd !

 

LES DETTE :http://verden.abcsok.no/index.html?q=jakt%20på%20bjørn&cs=latin1

Link to comment
Share on other sites

Hva med en kort og hendig Marlin GG i 45-70

 

45-70Gov, 450Marlin og 458X2"American ladet til samme kammertrykket vil gi så og si samme V0 med samme løpslengde og kule. 3 forskjellige angrepsvinkler hylsemessig for å gjøre samme jobben på, mao nok et godt forslag til kaliber der Shadob i mine øyne :wink: . Også den du lettest vil finne fabrikkammo til av disse. Nå når dobbeltriflen til Baikal omsider ser ut til å være tilgjengelig må da dette være en glimrende bjørnecombo i tett skog der holdene blir korte og ved eve søk?

 

Hvilken V0 opererer du med på 405grs'en? Hva med 350grs Hornady Interlock?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vil med stor sikkerhet si at du tar at du tar feil på iallefall et vesentlig punkt i ditt innlegg !

 

Bjørn er IKKE et lettskutt vilt,og er vel det eneste dyret i Norge som virkelig kan være en reel fare for menneskeliv etter skudd !

Punktet der jeg angivelig tar feil, er altså punktet om lettskutthet. På hvilke andre punkter tar jeg sannsynligvis feil?

 

LES DETTE :http://verden.abcsok.no/index.html?q=jakt%20på%20bjørn&cs=latin1

Hæ? Jeg kommer til en resultatside for 11.300 treff på ABC Startsiden. Det har ingen her inne tid til å lese.

Link to comment
Share on other sites

Vil med stor sikkerhet si at du tar at du tar feil på iallefall et vesentlig punkt i ditt innlegg !

 

Bjørn er IKKE et lettskutt vilt,og er vel det eneste dyret i Norge som virkelig kan være en reel fare for menneskeliv etter skudd !

Punktet der jeg angivelig tar feil, er altså punktet om lettskutthet. På hvilke andre punkter tar jeg sannsynligvis feil?

 

LES DETTE :http://verden.abcsok.no/index.html?q=jakt%20på%20bjørn&cs=latin1

Hæ? Jeg kommer til en resultatside for 11.300 treff på ABC Startsiden. Det har ingen her inne tid til å lese.

 

 

Beklager litt feil-linking der :oops:

 

Skrev bare at du tok feil på iallefall ET punkt,ikke noe mere såvidt jeg vet ! (litt feiltolking )

 

Prøver med en ny her :http://www.rovviltportalen.no/content.ap?thisId=500027888&language=0

Link to comment
Share on other sites

Det var veldig en lav V0 Shadob ift det jeg har funnet i ladebøker for Marlin 1895 (40000psi kammertrykk), mer på nivå med det jeg finner for gamle rolling block rifler. De ladebøkene jeg sitter på mener det skal være mulig å klemme ytterliger 150-200fps med 400/405grs uten å få for høyt kammertrykk, og 1900-1950fps med 350grs. Med V0'en jeg nevner her ville jeg prøvd Woodleigh sin 405grs FNSP som du sikkert vet er bonded og beregnet på 45-70. Den er konstruert for treffhastighet på mellom 1700-2000fps.

Link to comment
Share on other sites

Nå er nok kulen som jeg bruker - ikke avhengig av hverken høy eller lav hastighet.

 

Om jeg hadde brukt kulen du foreslår - med for lav hastighet - ville den åpnet seg mindre enn fabrikkens ønske?

Ville det gitt mer eller mindre blodslått kjøtt?

 

Nå er jo ikke dette noe "fenomen" akkurat - dette med at det blir lapskaus èn og annen gangen.

Jeg vil nok sikkert få andre "opplevelser" på de 10 neste dyrene.

 

Det ble ihvertfall mye kjøttdeig ut av denne hjorten - og skar bort 2 kg - så det så vel verre ut enn det egentlig var :) .

 

Dyret løp 20 m etter skuddet - så i tett buskas, synes jeg det er greit at de ikke løper 100 m.

Selv om jeg har hund :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte at bamsen skulle få smake ei 9mm kule fra Tonheim hvis anledningen skulle by seg (er registrert lisensjeger).

Jeg har en GECO mauser i kaliber 9x57 som er toppet med en variant av Doktor`s lille rødpunkt.

Jeg har tenkt å bruke denne som hundeførervåpen på elgjakta i år ettersom den er kul 2,7 kg.

Link to comment
Share on other sites

Pust gjennom nesa, videlgen. :) Det er godt mulig at jeg tar feil på noen (eller alle?) punkter i denne saken. Jeg var derfor nøye med å deklarere min faglige usikkerhet i mitt første innlegg. Det later i hvert fall til at vi er enige i hovedpoenget mitt, nemlig at normalverdier for fysiologiske parametre i hovedsak er likt et hvilket som helst annet norsk pattedyr av samme størrelse. :) Det er i hvert fall ikke den lave normalpulsen som i tilfelle gjør bjørnen hardskutt.

 

Så til min påstand om lettskutthet, som du bestrider. Jeg antar at du baserer din påstand bl.a. på det som står under kapittelet Ettersøk av bjørn (s. 29) i publikasjonen Jakt på bjørn i Norge (NINA/NJFF, 2006):

 

Bjørnen er hardskutt og en skadeskutt bjørn kan utgjøre en reell fare.

(OT: Har ikke NINA og NJFF korrekturlesere???)

 

BTT: Det er vel overveiende sannsynlig at jeg tar feil. NINA-forskere har vel litt mer peiling enn meg, for å si det mildt!

 

Men jeg synes likevel dette er morsomt. For jeg diskuterte - i en helt annen sammenheng, faktisk! - i dag teorien om at bjørn er et hardskutt vilt, med en professor i viltmedisin som holder til oppe i samme dal som din. Og han var i hvert fall av den klare oppfatning av at denne hardskuttheten bare er en myte. Det var dette, og bare dette, som var grunnlaget for min noe kjekke påstand. (En påstand som altså ble framsatt i en kontekst der jeg først hadde signalisert egen manglende kompetanse.) Jeg prøver på nytt:

 

Bjørn er ikke er særlig mer hardskutt enn andre pattedyr av samme størrelse. Den dør sånn ca. like fort etter korrekt påskytning som et annet pattedyr av samme størrelse, f.eks. en stor reinsbukk. Forskjellen er at den etter påskytning representerer fare for jegeren og hans hund før den dør.

 

Vart det rætt no?

Link to comment
Share on other sites

Pust gjennom nesa, videlgen. :) Det er godt mulig at jeg tar feil på noen (eller alle?) punkter i denne saken. Jeg var derfor nøye med å deklarere min faglige usikkerhet i mitt første innlegg. Det later i hvert fall til at vi er enige i hovedpoenget mitt, nemlig at normalverdier for fysiologiske parametre i hovedsak er likt et hvilket som helst annet norsk pattedyr av samme størrelse. :) Det er i hvert fall ikke den lave normalpulsen som i tilfelle gjør bjørnen hardskutt.

 

Så til min påstand om lettskutthet, som du bestrider. Jeg antar at du baserer din påstand bl.a. på det som står under kapittelet Ettersøk av bjørn (s. 29) i publikasjonen Jakt på bjørn i Norge (NINA/NJFF, 2006):

 

Bjørnen er hardskutt og en skadeskutt bjørn kan utgjøre en reell fare.

(OT: Har ikke NINA og NJFF korrekturlesere???)

 

BTT: Det er vel overveiende sannsynlig at jeg tar feil. NINA-forskere har vel litt mer peiling enn meg, for å si det mildt!

 

Men jeg synes likevel dette er morsomt. For jeg diskuterte (i en helt annen sammenheng, faktisk!) i dag teorien om at bjørn er et hardskutt vilt, med en professor i viltmedisin som holder til oppe i samme dal som din. Og han var i hvert fall av den klare oppfatning av at denne hardskuttheten bare er en myte. Det var dette, og bare dette, som var grunnlaget for min noe kjekke påstand. En påstand som ble framsatt i en kontekst der jeg først hadde signalisert egen manglende kompetanse. Jeg prøver på nytt:

 

Bjørn ikke er særlig mer hardskutt enn andre pattedyr av samme størrelse. Den dør sånn ca. like fort etter korrekt påskytning som et annet pattedyr av samme størrelse, f.eks. en reinsbukk. Forskjellen er at den etter påskytning representerer fare for jegeren og hans hund før den dør.

 

Vart det rætt no?

 

Hei igjen !mente ikke å kritisere ditt innlegg,det kan nok være noen gamle myter om bjørn som henger igjen om dens misforståtte puls,som nok har en sammenheng med dens vintersøvn !

Siden bjørn ofte også blir skutt på meget kort hold,så kan dette også være en grunn til at folk tror den lever lengre etter skudd.

Jeg har ingen fasit på dette,så vi må nok si oss enige nå :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen fasit på dette,så vi må nok si oss enige nå :P

Nå må du sannelig ta deg sammen!!! :lol: Det er ikke bare du som ikke har fasit på dette. JEG HAR I HVERT FALL IKKE SÅ GOD PEILING, FOR Å SI DET FORSIKTIG!

 

 

 

 

 

 

 

 

Hehe. Søren òg. To fredshissere møtes … :mrgreen:;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror nok også det er kulen. Prøvd 405grs Rem i 2000fps på hjort uten å treffe større beinstrukturer annet en et par-tre ribbebein, og måtte også skjære vekk et par kilo på bogen der treffet gikk inn.

 

Woodleighen kan åpne, men fabrikanten garanterer det ikke under spesifisert hastighet. Treffer du større beinstrukturer vil den garantert fungere som vanlig. Treffer du kun kjøtt/lunger kan det være den fungerer som en solid (blir jo strengt tatt et realt hull igjennom dyret likevel selv om jeg personlig foretrekker at kulen ekspanderer godt). Kun testing vil kunne gi deg fullgode svar.

 

Når det gjelder blodslåing av kjøtt er jeg av den oppfatning basert på mine empiriske observasjoner kombinert med det jeg har sett av mer eller mindre seriøse artikler inne emnet terminalballistikk at jamt over vil en kule som holder sammen og ikke splintrer gi mindre blodslåing da en god del av blodslåingen kommer av sekundærprosjektil (fragment i fra kulen og bein) som river opp blodårer i muskelene. beinsplinter kan vi ikke gjøre så mye med bortsett fra å unngå om mulig å treffe store beinstrukturer, mens kulefragmenteringen vil en bonded-/homogenkule redusere/ta bort. En kule i den nedre delen av ekspansjonshastigheten vil også ha større sannsynlighet for å holde sammen slik produsenten ønsker den skal gjøre. Presses den over spesifisert treffhastighet kan man, uavhengig om kulen er homogen/bonded eller ikke, oppleve at den "eksploderer" ved treff og oppfører seg som en varmintkule med masse "kjøttdeig" som resultat. Et lavhastighetsprosjektil lager også en mindre temporær sårkanal (rivingsskader som følge av sjokkbølge foran/ved siden av og vakum/turbulens bak kulen når den passere igjennom dyret) som også reduserer sannsynligheten for blodslåing.

 

Er vel på bakgrunn av slike erkjennelser at lavhastighets big bores, som 45-70, har fått en liten renessanse nå de siste årene. En 300RUM er nødvendigvis ikke det ideele i jaktterreng med tett vegetasjon og tildels meget korte skuddhold. På høyfjellet etter rein med lange skuddhold og vind er saken derimot snudd i dens favør. Man kjører ikke på en dårlig skogsvei med Ferrari, og man drar heller ikke en Artic Truck opp i 300km/t på Autobahn. Begge deler kan gjøres, men alle skjønner at det ikke er det mest hensiktsmessige.

 

Til de som mener de har et tilfelle som motbeviser det jeg har sagt over, så vil det alltid eksistere. Går under statistiske avvik. Det er ingen regel uten unntak med så mange variabler inne i bildet, spesielt med sterkt varierende densitet på mediumet når kulen går igjennom dyret, og en kule som endrer form, tyngdepunkt og hastighet på sin vei. Det kan fort skje at kulen blir utsatt for belastninger som er større en det den er konstruert for med "dårlig/feil" kuleoppførsel som resultat.

 

Ikke en belæring av deg Shadob, av det jeg har sett deg poste både på SL og her inne, så virker du velopplyst innen emnet. Mer som et lite bidrag i en kort stund der skrivekløen tok altfor kraftig overhånd til de som ikke nødvendigvis er så godt inne i emnet terminalballistikk, og har noen spørsmål rundt kulevalg, kalibervalg og effekten i dyret der jeg håper dette bidrar på en positiv måte.

Link to comment
Share on other sites

la oss ikke glemme at en "norsk" bjørn er en liten teddybjørn etter internasjonal standard.(her i Nordland er 200kg en stor bjørn, omtrent som en relativt stor nord-Amerikansk svartbjørn)

i nord-Amerika er .270 Win ansett som evig godt nok til svartbjørn.

 

men større kaliber/inntrenging er alltid bedre så lenge du kan skyte med samme treffsikkerhet som finkalibrete rifler.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg jakta svartbjørn, brukte jeg 6.5x55, fattern brukte 30-06, noen andre i gruppa hadde 7 mm, og 9.3x74.

Min guide brukte 270, en annen guide brukte 338, hu som lagde mat til oss i campen brukte 303 lee einfield.

 

Med andre ord, så er smaken som baken. Det datt da 2 stk. for min 6.5 ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Igjen vil jeg si at bjørnejakt har jeg ingen erfaring med annet enn hva som er blitt meg fortalt.

 

Men snakker man om jakt med hunder så skytes vel de fleste svartbjørner mens de sitter i et tre hvor man har allverdens med tid , kan koble hunder og ellers sørge for et godt skudd.

 

Mens hundjakt på bjørn i skandinavia veldig ofte ender med at bjørnen sitter i tjukkeste tetta i ungskogen med 2m sikt. Jeg ville ikke skutt en bjørn med 6,5 i en slik situasjon. Den dør nok men det kan det hende du også gjør.

Link to comment
Share on other sites

F… også. Denne tråden ga meg lyst på Blaser, for første gang i livet. Nok et våpen til et søkt bruksområde. Som gammel sofasniper er jeg kjent med situasjonen, men denne gang har jeg ikke råd!

 

*Skriver ut bilde av R 93 Professional Tracking og henger det på oppslagstavla. Sukker i selvmedlidenhet.*

Link to comment
Share on other sites

F… også. Denne tråden ga meg lyst på Blaser, for første gang i livet. Nok et våpen til et søkt bruksområde. Som gammel sofasniper er jeg kjent med situasjonen, men denne gang har jeg ikke råd!

 

*Skriver ut bilde av R 93 Professional Tracking og henger det på oppslagstavla. Sukker i selvmedlidenhet.*

 

 

:D:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

"Ikke en belæring av deg Shadob, av det jeg har sett deg poste både på SL og her inne, så virker du velopplyst innen emnet."

 

Noen erfaringer har jeg gjort meg :D , og med den type kuler som jeg brukte nå - har jeg skutt endel vilt med i lignende hastigheter og diameter, men kun èn gang fått tilsvarende resultat. Derfor har jeg tro på "tilfeldighetenes spill".

 

Når jeg har anbragt "mine dyr" hos de som flår for oss i Afrika - har de ristet på hodet, da det ikke har vært så mye å hente av kjøtt (de får det som ikke er salgbart) - da mine saktegående kuler med stor diameter har vært "skånsom".

 

Når det er sagt, kan følgende situasjon være årsaken?

 

Langt oppe i lia - like før snaufjellet, spratt hjorten ut, og stoppet på 30 m.

Den fikk kulen, og løp ca. 20 m, før den stoppet og begynte og svaie.

 

Vorsteh`eren tok løs - og "apporterte" den ytterligere 20 m ned lia.

 

Funksjonene innvortes - er jo ikke døde på dette tidspunkt.

Kan dette være noe av årsaken?

 

Også var det å "kaste/rulle" den etappevis nedover til nærmeste sti/traktorvei.

Link to comment
Share on other sites

Har prinsipielt mer tro på sekundærprosjektil fra manetelen og (eve) beinsplinter. Det at den tok løs igjen vil selvsagt kunne øke effekten av skadene kontra om den hadde blitt liggende i ro. I tillegg har den nok fått et adrenalinkick idet hunden har kommet, noe som såvidt jeg erindrer øker blodtrykket og dermed gir mer blødninger (i forstand av volum blod som presses ut) i muskelmasse perforert av sekundærprosjektilene. Bevegelsen vil også kunne åpne skadete blodårer som blir lukket/begrenset når dyret ligger og øke blodstrømme ut i muskelene. Bevegelse/bruk av muskelene øker selvsagt blodstrømme ut i dem. Alt dette kombinert er nok medvirkende årsaker til resultatet.

 

Når den er stukket og utvommet vil neppe det ha noe særlig å si at den trekkes til et sted den kan fraktes ut med kjøretøy. Blod som allerede er kommet ut i i hinner/muskelmasse kan selvsagt sive litt lengere ut, men skaden var allerede der.

 

Jeg brukte 405grs Rem fordi den kamret sikkert uansett på raske oppfølgingskudd. Etter blodslåingen jeg så (skutt på 15m, løp 15m og ble liggende) ift det jeg hadde forventet gjorde at jeg velger å prøve 400grs Wood PP i år (den kamrer også sikkert) da jeg har høy nok V0 til at den skal åpne som tiltenkt.

Link to comment
Share on other sites

"Når den er stukket og utvommet vil neppe det ha noe særlig å si at den trekkes til et sted den kan fraktes ut med kjøretøy. Blod som allerede er kommet ut i i hinner/muskelmasse kan selvsagt sive litt lengere ut, men skaden var allerede der."

 

Det tror jeg også - og derfor var den faktoren bare nevnt som "slitet" etter skuddet :D .

Forøvrig så stikker jeg ikke dyrene - da jeg mener at det ikke har noen hensikt.

 

Men tar sikkert feil igjen :(

Link to comment
Share on other sites

"Når den er stukket og utvommet vil neppe det ha noe særlig å si at den trekkes til et sted den kan fraktes ut med kjøretøy. Blod som allerede er kommet ut i i hinner/muskelmasse kan selvsagt sive litt lengere ut, men skaden var allerede der."

 

Det tror jeg også - og derfor var den faktoren bare nevnt som "slitet" etter skuddet :D .

Forøvrig så stikker jeg ikke dyrene - da jeg mener at det ikke har noen hensikt.

 

Men tar sikkert feil igjen :(

Nei, du tar ikke feil.

Dyr som er skutt i brystet er helt unødvendig å blodstikke, men skyter du i hals, hode eller høyt ryggskudd

bør en ta fram tollekniven, eller jaktkniven :lol:

Men dette har jo ingenting med våpen til bjørnejakt å gjøre :wink:

 

Jeg har bestandig jaktet med 6,5x55 og brukt mest 10,1 grams oryx med 47 grain mrp, 805 m/s

Har skutt mye elg med denne kula, og er ikke i tvil om at det er greit til det.

Men når det kommer til bjørn, ja da er jeg mere usikker om det holder.

Uansett må jeg ha et annet våpen en t3'n, denne er ikke til å stole på når det gjelder oppfølgingsskudd.

Har opplevd å få matetrøbbel med 5 skudds magasinet, og det er helt utilgivelig på bjørn.

Har også ei M98 (vertfall låsekassen) som er god å skyte med, men den er i tyngste laget synes jeg.

 

Grunnen til at jeg liker 6,5 så godt er: fin rekyl, billig ammo, hylser i fleng, og jeg er vant med kalibret fra dfs skyting, og det er så anvendelig til alt vilt.

Men så var det bjørn da!

Ser en del som liker Blaser 93, har egentlig litt sansen for denne, men det eneste som skurrer litt i mine ører er magasinkappasitet, er ikke den litt liten, (3 skudds magasin) eller tar jeg feil der?

Løpsbytte er også enkelt med Blaser'n? men er det like enkelt som på sauer'n?

Hva er mest hensiktsmessig kaliberkombinasjon med denne, har fundert litt på 9,3x62 og 6,5, er jeg på jordet da?

Link to comment
Share on other sites

Dyr som er skutt i brystet er helt unødvendig å blodstikke, men skyter du i hals, hode eller høyt ryggskudd

bør en ta fram tollekniven, eller jaktkniven :lol:

Er du ute etter juling eller??? :mrgreen::D

:twisted::twisted::twisted:

Ja, det var med overlegg Omega.

Satt å skrev det med et aldri så lite smil, he he :D

Link to comment
Share on other sites

Dette utviklet seg jo Nesten til 6,5x55 tråd igjen jo :lol:

 

Selv har jeg marginal erfaring, dvs jeg har skutt EN bjørn.. Det er ikke mye å basere seg på, men, jeg har da lest litt jeg også.. :wink:

 

Mine tanker rundt skudd og kaliber på bjørnjakt:

 

Bruk så stort kaliber som du er fortrolig med. Dette er nevnt av mange erfarne jegere jer, og jeg slutter meg til den. Gjelder uansett type storvilt..

 

Våpenet må passe. Det vil alltid være overordnet, uansett jakt og vilt. At våpenet man drasser ut i skogen passer ser jeg på som en selvfølge. såpass skylder vi dyra..

 

Magasinkapasitet?? Ser at en lurer på om 3 skudd ikke er for lite? Vel, da jeg skjøt min bjørn så "tok den av" så gress, mose og barnåler spruta! Det er den villeste aksellerasjon jeg noengang har sett! Den løp skått Fra meg mot vegetasjonen, så å rekke noe oppfølgingsskudd ville ingen rukket. Den løp kun 8-10m før den kollapset (.338WM i maskinrommet med stort hull ut..) Hadde den derimot kommet rett mot meg, så hadde jeg om hodlet hadde vært over 30m Kanskje rukket et skudd til og jeg var "på hugget". Her er vi altså oppe i et skudd, muligens to... Skal må få i veien flere skudd på en bjørn må man ha dobbeltrifle eller halvauto. sistnevnte tar ikke jeg i med ildtang engang om livet mitt ligger i vektskåla...

 

Konklusjon: Jeg ville uansett situasjon være Helt Svært sikker på førsteskuddet mitt, og om du sånn hypotetisk skulle få en bjørn springene mot deg (de pleier ikke det om du ikke har skadd den, skremt binna etc) ville jeg venta med å skyte til den var helt innpå, og da avfyrt ei grov kule. Da er sjansen faktisk minst for å bomme. Og skulle du treffe i brystet med noe stort, så kjøper du deg "litt" tid til å rekke omladning og skudd nr to.. En ting er Helt sikkert. Jeg ville ikke stått bredbent og venta ,med å skyte en bjørn på 150kg + med en 6,5. Men med en 9,3 eller større kunne jeg faktisk gjort det om jeg kjente redskapen og den passet meg. Det Er faktisk en markant forskjell på kalibre i denne situasjonen. På en fredelig gresspisende elg på 100 m som aner fred og ingen fare, ok, 6,5 er sikker godt nok..

Her beveger vi oss inn på debatten om farlig vilt og kaliber, og da setter jeg min lit til at de som lever av sånt faktisk vet best. Ovenforstående er i grunnen et lite ekstrakt av hva profesjonelle jegere i bl.a. Afrika har erfart. Man trenger ikke finne opp kruttet flere ganger :wink:

Link to comment
Share on other sites

Limer inn denne igjen, Noen som har blaser R93 som kan forbarme seg med svar :)

 

Grunnen til at jeg liker 6,5 så godt er: fin rekyl, billig ammo, hylser i fleng, og jeg er vant med kalibret fra dfs skyting, og det er så anvendelig til alt vilt.

Men så var det bjørn da!

Ser en del som liker Blaser R93, har egentlig litt sansen for denne, men det eneste som skurrer litt i mine ører er magasinkappasitet, er ikke den litt liten, (3 skudds magasin) eller tar jeg feil der?

Løpsbytte er også enkelt med Blaser'n? men er det like enkelt som på sauer'n?

Hva er mest hensiktsmessig kaliberkombinasjon med denne, har fundert litt på 9,3x62 og 6,5, er jeg på jordet da?

Link to comment
Share on other sites

Hei Egil.

Erfaring fra bjørnejakt har jeg ikke ennå, men jeg har erfaring med Blaser i kombinasjone 6,5 og 9,3x62. Så på det feltet kan jeg bidra litt.

Det stemmer at magasinkapasiteten er 3 i både 6,5 og 9,3, men så har du jo en kammeret også så da er vi oppe i 4 skudd.

Kombinasjonen 6,5 og 9,3 synes jeg er genial. 6,5 til mengdetrening og rådyr/rein 9,3 til resten. Rekylen på 9,3 er ikke så ille som enkelte vil ha det til med lett børse, og med litt trening blir skytinga bra.

9,3 er vel det største kaliberet man kan ha i en Blaser med "standard bolthode" Nå tar det ikke all verden tid å skifte et bolthode på disse, men slipper man så slipper man. Løpsbyttet er også enkelt: Løsne to bolter i underkant og løft ut pipa, ta ut sluttstykket og bytt magasin, sett i nytt løp og stram til og det var det. Treffpunktet er stabilt siden siktet sitter på pipa og ikke "låskassa".

Jeg er i hvertfall strålende fornøyd med konseptet, selv om det kostet litt...

Link to comment
Share on other sites

Bjørnen har også en meget lav puls(hjertefrekvens) så det viktige blir å kunne ødelegge så mye som mulig "motor og drivverk" Klarer man å skyte i filler overarmsbena samtidig med at hjerte/lunger blir skadet så mye som mulig.

Det er vel ikke helt riktig? (Hvis en ikke ser på den tida bjørnen ligger i hi!) En [norsk/svensk] bjørn er, så vidt jeg vet, ganske lik et hvilket som helst annet pattedyr av samme størrelse og har i hovedsak samme puls/blodtrykk/temperatur osv.. Bjørn er faktisk ganske lettskutt vilt.

 

Men en påskutt bjørn kan jo likevel være litt farligere enn en elgkalv på samme størrelse, og store kalibre/kuler vil da åpenbart kunne gi større stoppeffekt, slik du og andre skriver. :)

 

Ifølge svensk ekspertise, har bjørnen en normalpuls mellom 50 - 60 slag i miuttet. mens elg ligger på ca 90 - 100 slag/min

I vintersøvnen ligger det på 20 - 30 slag/min det blir en viss forskjell. Norske bjønnjegere jeg har sankket med forteller at bjørnen som regel går ned i skuddet, etter noen sekunder lite eller mye avhenger fra individ til individ, så begynner den å riste og skjelve og sparker og river opp småbusker og mose, slik at å gå frem til en bjørn for å sjekke øyereflex, ikke er særlig smart, det er da bedre å gi den ett skudd til, ligger`n da rolig da er`n dau.

 

Anbefaler dere å skyte "bjørnskytterprøven" da vil det raskt vise seg om våpenet passer, eller om rekylen tas opp på en slik måte at det muliggjør raske omladninger, enten det er en 6,5 eller 375.

 

Bjørnskytterprøven er sakset fra Svenska Jegerforbundet:

 

Har selv skutt denne prøven flere ganger, utrolig artig samtidig som det er veldig lærerikt,

Personlig mener jeg at de som skal jakte på lisensbjørn bør ha gjort denne prøven, for hvert år de skal jakte akkurat som for storviltjakt og skytterprøven der.

 

 

Bjørnen er såpass farlig når den blir skadeskutt at en slik prøve "tvinger" jegerne til å trene, og på den måten bli en bedre skytter, og sannsynligheten for skadeskyting vil jo da bli mindre.

 

Beskrivning av björnskytteprov

Beskrivning av

BJÖRNSKYTTEPROV.

 

 Provet består av fem ( 5 ) delmoment om vardera 4 skott vilket ger totalt 20 skott.

 Samtliga skott skall vara inom den markering som anges för just den stationen och inom angivna tidsramar.

 Skytten har rätt att skjuta om varje station en ( 1 ) gång.

 Misslyckas skytten med omskjutningen på en station måste denne skjuta om hela provet

 

STATIONSBESKRIVNING.

1. Precisionsskytte sidobjörn, 80 meter, 4 skott inom 30 sekunder från första skottet.

Valfri jägarmässig skjutställning.

 

2. Lyft och omladdningar, frontbjörn 30 meter, 4 skott inom 15 sekunder.

Skytten får lyfta vapnet när målet visas.

 

3. Gående, vändning 90 grader, frontbjörn 30 meter 2 ( + 2 ) skott inom 5 sekunder.

Skytten skall, med säkrat vapen gå efter en ca. 30 meter lång markerad stig. Någonstans inom ett ” aktivt område ” på ca. 15 meter, visas målet. Skytten skall då göra vändning, osäkra vapnet och avlossa två ( 2 ) skott. Momentet skall sedan upprepas med skytten gående från motsatt håll. Detta innebär att skjutprover omfattar vändningar åt både höger och vänster.

 

4. Snabbt skott och omladdning, frontbjörn 10 meter, 2 ( + 2 ) skott inom 4 sekunder.

Skytten får lyfta vapnet när målet visas.

 

5. Löpmål sidoskott dubblé sidobjörn siames, 30 meter, 2 ( + 2 ) skott inom löptid.

Skytten får lyfta vapnet när målet visas. Målet skjuts på älgbana och en avskärmning på 3 meter sätts upp mitt i målområdet, vilket innebär att skytten får två målöppningar på 10 + 10 meter per löpmål.

Link to comment
Share on other sites

Bjørnen har også en meget lav puls(hjertefrekvens) så det viktige blir å kunne ødelegge så mye som mulig "motor og drivverk" Klarer man å skyte i filler overarmsbena samtidig med at hjerte/lunger blir skadet så mye som mulig.

Det er vel ikke helt riktig? (Hvis en ikke ser på den tida bjørnen ligger i hi!) […]

Ifølge svensk ekspertise, har bjørnen en normalpuls mellom 50 - 60 slag i miuttet.

Hjertefrekvens på 50–70 slag per minutt er typisk for bjørner som er bedøvet med XZT (xylacin-zolazepam-tiletamine).(†) En av XZTs mest uttalte og best dokumenterte sideeffekter er at det senker [normal-]pulsen.(‡)

 

†: West G, Heard D og Caulkett N: Zoo Animal & Wildlife Immobilization and Anesthesia (Blackwell Publ., 2007)

‡: Felleskatalogen 2008 / Veterinærkatalogen 2007 m. oppdateringer

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke dra denne diskusjonen om bjørnen har 50 eller 90 hjerteslag i minuttet, regner med at undersøkelser gjort av veterinærer i Kolmården djurpark på våkne (ikke neddopete) bjørner er å feste lit til.

 

Skal prøve og finne faktaopplysninger..

 

Både på instruktørkurset jeg gikk i 1999 (ettersøk av skadet bjørn), og i de oppslagsverk utgitt av Svenske jegerforbundet, ble hjertefrekvens og åndedrettsfrekvens tillagt vesentlig årsak til at bjørner tålte mere skudd en annet vilt av samme størrelse.

 

Uansett virker det som at bjørnen lever lengre etter ett skudd i vitalt en hva hjortevilt gjør, kan være flere årsaker til det, noe som igjen forteller iallefall meg at skyt flere skudd i bjørnen for å være sikker, det er faktisk bjørnejegere som har blitt kvestet/drept (alaska) av svartbjørn som har ligget som død, etter ett godt skudd, men det er jo som kjent ingen regel uten untak.

 

http://www.jagareforbundet.se/lan/mittnorr/docs/braatt1.pdf

Link to comment
Share on other sites

Hjertefrekvensen er en ting, men bamsen har en vesentlig større blodåre tilsluttet hjernen enn noen arter av hjorteviltet i Norden. Derfor har hjernen "signal/oksygen" lengere en andre vilt, det er til slutt det som styrer alle dyrs bevissthet eller ikke.

Det blir heller hvordan man skal definere hardskutt eller ikke? Bjørnen er laget av kjøtt og blod den og, men ut i fra fakta kan du si at den er mer hardskutt en hjortevilt nettopp på grunn av dens "indre konstruksjon" (som forklart) Rent hjerteskudd på en bamse og rent hjerteskudd på et hjortevilt, vil det være lengere liv i bamsen en i hjorteviltet, har dette noen praktisk betydning? Nei er svaret mitt, for man tar forhåndsregler når man jakter bamse. (venter med ettersøket, slipper flere hunder, er flere jegere osv)

Har man såkalte "spinalskudd" spiller det liten rolle hva dyret hetter, bamse, elg, hjort eller ulv, alt detter i smellen da uansett kaliber, derfor er alle like "hardskutte" per definisjon hvis man omtolker det.

 

Det man også skal ha i bakhode er at bjørnen er det eneste viltet i nordisk fauna som faktisk kan angriper ved påskyting, og angriper garantert ved sårleie!. Er den skadet kan du ta deg fan på at han legger seg i skjul og venter på det som påførte han skaden, eller en uskyldig bærplukker sådan. Så det er ingen lek.....

 

Tar man forhåndregler og vet hva man styrer med er kaliberdebatten underlegen, treffer du der du skal treffe med gode kuler, rett avstand osv... er det ikke nøye hvilket godkjent kaliber det er. Så vit hva du gjør er vel heller stikkordet ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...