Jump to content

Jakt med gamle våpen.


dreagle

Recommended Posts

Starter med den enslige kalven som frekventerte epletreet mitt for et par uker siden. Har i utgangspunktet ikke elg på lista over hva jeg kan pelse på mine 100 mål.

Etter at "hageelgen" ble første gang observert en tidlig morgen jeg skulle kjøre jentungen til skolen kontaktet jeg naboen (med elgkvote) om vi skulle samarbeide. Svaret var positivt, og selvfølgelig ble det postert en hel del fra soverommet til ungene. Mandag hadde jeg avspasering og fulgte med hva som skjedde på utsiden. Like før mørket kom sto rakkeren nederst på jordet og beitet. Breisida til, men dessverre med bakgrunn som kunne gjort morder av meg...

Tålmodig venting avgjorde saken. Etter en time sto epler på menyen, og kalven diltet i retning epletreet.

Iført sist års julegave fra ungene. Nærmere bestemt Gorillatøfler ga jeg et skudd i elgens spekulator med en KRAG!!!!

Må si at det er en ting som skulle gjøres før gamlehjemmet.

Folkens: Historier av tilsvarende støpning forventes i denne tråden. KJØR PÅ!!!!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tja, etter å ha skutt storviltprøven for morro skyld med en 1889 Martini Metford Artillery Carbine i kaliber .303 British et par år på rad tok jeg den med meg på drev som hundefører.

Hundeførere med bandhund får sjelden skyte noe som helst, men det ble fulltreffer på en elgkalv den gangen.

 

Og for ordens skyld, siktene på en Martini Metford er kalibrert til svartkrutt og det skal en god del trening til for å treffe korrekt med moderne røyksvakt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har enda ikke skutt elg med kragen, men jeg har planer om å gjøre det. Ett og annet dyr blir det likevel og på seljakta er kragen god som gull. Har skutt opp tre år på rad med den nå.

Ta_foto-0153.jpg

 

Et prosjekt jeg enda ikke har skutt opp med er en Remington Rolling Block i 450 Black Powder Express. Den holder kravet :)

Link to comment
Share on other sites

Et særdeles interessant emne dette..

 

Som håpløst anglofil, også i våpenvei har jeg utstyrt meg med en Mannlicher Schønauer i 6,5x54MS, laget av Charles Lancaster i 1906...denne skal aldri ha noe annet sikte enn ekspress-siktet for 100/200/300m..

 

Tanken er å prøve den på rådyr,hjort og elg...denne er opprinnelig innkjøpt for hjortejakt i The Highlands..

 

Fabler om å lage en jaktrifle i .303 også..

 

Jaktvåpen laget før 1930 er best..

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som ei flott rifle! Fant dette om kaliberet på Wiki:

Among professional elephant hunters of the 19th and 20th centuries, Walter Dalrymple Maitland "Karamojo" Bell , who shot more than 1,500 elephants [1] in the period 1895-1930, had a very high regard for the 6.5mm Mannlicher-Schoenauer, using it for approximately 300 of these kills. [2

 

300 fanter med 6,5........respekt!

Link to comment
Share on other sites

Ja den hadde et bra rykte i Afrika også...veldig god gjennomtrengning med 160 grain kuler (solid og soft)

 

Børsa ligger i lærkuffert i hel lenge og har rester etter stickers fra innreise i Egypt....børsa var eid av en skotsk offiser...kanskje han dro opp Nilen for å jakte..?

 

Skulle ønske dette våpenet kunne snakke.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Under elgjakta 2011 felte en jaktkamerat en fin okse på ca 200m ned en Mauser i 6,5x55. Kula gikk gjennom hele girkassa og ut på andre siden. Dette var riktignok en Mauser og ikke en Krag, men ingen vil klare å overbevise meg om at en 6,5x55 ladet til Kragnivå ikke er brukbart på elg. De lange 6,5 kulene gir god dybdevirkning.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som ei flott rifle! Fant dette om kaliberet på Wiki:

Among professional elephant hunters of the 19th and 20th centuries, Walter Dalrymple Maitland "Karamojo" Bell , who shot more than 1,500 elephants [1] in the period 1895-1930, had a very high regard for the 6.5mm Mannlicher-Schoenauer, using it for approximately 300 of these kills. [2

300 fanter med 6,5........respekt!

Han skjøt vel de fleste elefantene med 7x57, ikke særlig mye grovere den heller! Proffene på den tida brukte heller de nye "finkalibrene", enn de gamle, britiske svartkrutt-patronene, eller rundkuler i torturinstrumenter som "the big 4-bore".

 

Bare vær klar over en ting, før dere ukritisk anbefaler små, finkalibrede patroner til stort vilt: Når disse gutta ville ha noe godt til kvelds, tok de med seg RIFLA, og fluktskjøt en fugl med den!

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner det å dra seg til.

Bortsett fra diskusjonen om Krag er lovlig eller ei drar tråden i retningen jeg håpet.

Siden det ikke er tvil om at Erik og Ole Hermans konstrusjon er tillatt på storviltjakt ber jeg dere om å drite i den delen av diskusjonen.

Nå vil vi ha flere historier om dyr/fugler som har falt etter skudd fra eldre våpen.

Jakter BTW med munnlader fra 1850-åra etter rådyr. Nostalgi og svartkrutt lenge leve :D:D

Link to comment
Share on other sites

Nå vil vi ha flere historier om dyr/fugler som har falt etter skudd fra eldre våpen.

Jakter BTW med munnlader fra 1850-åra etter rådyr. Nostalgi og svartkrutt lenge leve :D:D

 

 

Fra 2009:

 

Blei en bukk til på meg i dag tidlig. :D

Skutt med Remington RB 12,17x44R.

 

bukk1.jpg

 

Fint inngangshull like framom skulderbladet.

 

inngang.jpg

 

Utgangshullet i bogen på motsatt side ble ikke like pent. Bare å kasere den bogen.

 

utgang.jpg

 

Jamtkula laga såpas vei i vellinga at dette blir ikke prøvd igjen, selv om det var veldig effektivt. Bukken datt som en sekk på plassen uten en rykkning.

Skøyt opp med den børsa ifjor uten å få prøvd den på dyr og måtte bare skyte opp med den i år også i tilfelle sjangsen skulle by seg.

Link to comment
Share on other sites

Morsom lesning.

Jakter mest med jern fra gamle dager for moro og nostalgiens del.

Elg med Krag, Rådyr med Martini Henry, kammerlader eller Kentuckyrifle. Småvilt med Belgisk Hanehagle fra 1800-tallet. Varierer jo en del med halvmoderne våpen, men kan det være en bedre følelse enn å pelse bukken med en MH i kaliber 577/450 eller noe tilsvarende???

Link to comment
Share on other sites

fomla litt rundt med ladetabeller og kalkulator og kom fram til at det er korrekt. den holder kravet med ca 45 grain n570 og 156 gr mega, dvs ca 10 prosent under maks ladning for mauser, som skulle være ca krag trykk. En annen ting er å skyte på en elgokse med den, men det er fullt lovlig i hvert fall.

 

 

Før jaktlaget fra øyern fikk igjennom forbudet mot kragen var det vel ikke en børse det var skutt mere elg med enn den. Og da også mange store store okser. Er vel først uttpå slutten av 90 starten av 2000 tallet at mausern gikk forbi med tanke på hvilken børse det er skutt flest elg med i dette landet.

 

Som en kuriositet kan jeg nevne at jaktlaget jeg jakter elg på i -64 skjøt 4 elger, 3 okser og 1 ku, gjennomsnittvekt på 4 dyr ble på over 300 og alle var skutt med krag ;)

Link to comment
Share on other sites

Har skutt en del reinsdyr med en gammel lee enfield i 303 british med aapne sikter.

 

Foerste "caribouen" jeg skjoet her i Canada var ei simle paa vinterstid. Vi hadde sporet opp en liten flokk med simler og jeg hadde godt annlegg og siktet paa bog da den sto fint til paa ca. 70 meter. Men jeg maa ha hatt daarlig avtrekk for i det det smeller flyr ene hornet av og gjoer en liten salto i lufta og simla gaar rett i bakken. Kompisen min virker imponert, "head shot" med lee enfield. Men det var nok heller en meget heldig operatoer feil...

 

Denne rifla har desverre gaatt i graven naa, men har faatt meg en M96 Carl Gustav i 6,5 som jeg skal bruke paa reindyr og sel fremover. Og denne har til og med kikkertsikte og gaar veldig godt!

Link to comment
Share on other sites

...

Nå vil vi ha flere historier om dyr/fugler som har falt etter skudd fra eldre våpen....

 

Var fornuftig nok til å kjøpe meg en antikk Husquarna sideligger en gang rundt 2004-2005, en såkalt "torparbøssa" og den har fått lov å bli med en del både i rypefjellet, og på duepost.

Har desverre ikke noen bilder å komme med, men det har falt to, eller var det tre(?) ryper for den, en stokkand, og noen ringduer.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har en Mauser som er arvet av oldefar. Sannsynligvis produsert i 1920 etter som det står 1920 på løpet, den er lite brukt og er sikkert ikke skutt med på 10-20 år. Hadde vært tøft å prøve den på blink og kanskje bruke den på åte mitt i vinter. kaliber 6,5x55. Så spørsmålet er om den er forsvarlig å skyte med?? Har også noe ammo som følger med. kan jeg evt bruke de?? den ser slik ut: http://www.google.no/imgres?q=mauser&um ... 829&ty=431" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har en kompis som stadig dukker opp med en rolling block i 50-110, ikke sikker på om det er remington eller kongsberg

Var med han å kronograferte for en del år siden å mener å huske vi fikk rundt 580-600 m/s

med 350grs barnes-x som han hadde lada med.

 

Denne har han felt både elg og rein med..

 

Jeg prøvde den ett par skudd og hadde en klar følelse av å høre hammerfallet før skuddet gikk :lol:

 

Fine hull i pappen da :D

Link to comment
Share on other sites

Ikke så gamle børser men artige!

For tiden har jeg bare en Hagle, det er en Raich Freres i cal 12-70 fra 1939.

Hadde en ny A. Zoli, men skjøt bedre med Freres så Zolien ble solgt.

På rådyrjakta bruker jeg en Sauer & Sohn drilling i 7x65R og 16-70 fra 1955, med en gammel (årgang ukjent) Henshold 1-6x36 i hakemontasje.

 

Mvh.

Griffon

 

NB; har lyst på mere gammelt da, fex en Dobbling og en Kipp!

Link to comment
Share on other sites

Tok med meg en tennstempel rifle av Norsk fabrikat (Larsen) i kaliber 500/450 nr 1 express til Afrika.

Nedla 6 antiloper med denne.. den minste en Duiker og den største en Kudu.

 

I Norge har jeg skutt rådyr med en Husqvarna dobbeltrifle i kaliber 20 gauge... joda... rifle i haglekaliber.. ikke hagle med riflet løp :-)

Det la seg veldig fint ned det også

Link to comment
Share on other sites

Å

Tok med meg en tennstempel rifle av Norsk fabrikat (Larsen) i kaliber 500/450 nr 1 express til Afrika.

Nedla 6 antiloper med denne.. den minste en Duiker og den største en Kudu.

 

I Norge har jeg skutt rådyr med en Husqvarna dobbeltrifle i kaliber 20 gauge... joda... rifle i haglekaliber.. ikke hagle med riflet løp :-)

Det la seg veldig fint ned det også

 

Uten bilder er det ikke sant :winke1::winke1::winke1::D

Link to comment
Share on other sites

Jakter nesten utelukkende (det lille jeg jakter) med gamle våpen, Husqvarna Mod. 20 (kal 16 svartkrutt) til pippippjakt, Krag i 6,5 og Husqvarna Mod. 17c (kal 16 / 9,3x57r svartkrutt) til pus, gakkgakk og mikkel.

 

Her er min dypt savnede jaktkamerat Todd sammen med verktøyet vårt på en tur vi hadde i 2011

normal_toddn.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Heisann løfter denne da eg nylig lærte meg til å legge ut bilder her, og gjerne ville dele noen.

Håper på flere bilder da det er lett og bli inspirert og har virkelig fått sansen for å jakte med litt mer nostalgi :D

 

Til sesongen som kommer håper eg å få jaktet rype og skogsfugl med L.H. Hagen rolling block hagle og eventuelt noe rådyr med Lee Enfield og muligens en Springfield Trapdoor

 

Husqvarna_orrhane.JPG

normal_DSC_0155.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...