Jump to content

Jakt med gamle våpen.


dreagle

Recommended Posts

  • 1 month later...

Der er vel ingen Krag som er laget i 8x57 Moderat? Elgriflene var modell 1948 og 51 mener jeg. Moderatpatronen kom i august 1958 etter at noen Krager val blitt ganske slarkete ved bruk av vanlig 7,92, tyske etterladenskaper og andre patroner.

Moderat hadde en kuledia. som ligger mellom S og M88 7,92 men løpene var S altså .323.

Link to comment
Share on other sites

Hovedbørsa mi er ikke så veldig gammel. Jugoslav Mauser mod 1924. Det var en militærstokk på den da jeg kjøpte den, men denne var ødelagt med nettskjæring. Fant ut at jeg like godt kunne kjøpe ny stokk. Fikk en laminatstokk fra Boyds. Børsa går ekstremt bra og samler under 25mm i benk. Den er kamra i det originale kaliberet 8x57IS. Superfornøyd !

Har ei velbrukt Remington 700 som går bra den og, men det er mye artigere med den gamle. Svartkrutt har jeg liten erfaring med, har kun skutt med det en gang. Jeg var på svartbjørnjakt i Canada og en av amerikanerne hadde en flintlock i Kal 50. Jeg fikk prøve den et skudd og det var en sær opplevelse. Klikk og BAANG- GØY !

Bjørnen han skjøt gikk rett i bakken, men skinnet ble ikke veldig pent. Rundkule i kal .50 lager et fryktelig utgangshull !

 

For å si det med Øystein Sunde- Gamle børser bommer best !!!!! :D:D

Link to comment
Share on other sites

Der er vel ingen Krag som er laget i 8x57 Moderat? Elgriflene var modell 1948 og 51 mener jeg. Moderatpatronen kom i august 1958 etter at noen Krager val blitt ganske slarkete ved bruk av vanlig 7,92, tyske etterladenskaper og andre patroner.

Moderat hadde en kuledia. som ligger mellom S og M88 7,92 men løpene var S altså .323.

 

Det har du vel 100% rett i, "Moderat"patronene kom som du nevner etter erfaring med fulladet 8X57.

Men har nå skutt opp med 8x57 i "moderatversjon, med en Lee Enfield i .303 British og med 45/70, skulle vel være innafor når det gjelder gamle børser i år. Litt moro med Lee Enfield`en, fire av 5 skudd klipt inn i hverandre, den børsa har flere ganger imponert med "hakesleppresisjon" det går å skyte med diopter og stolpekorn også :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

"Anslagsenergi" kan noen regne ut det for meg? Kronograferte Kragladningen min i 8x57 til 705m/s med ei 200gr Nosler Accubondkule. Regner med dette er på den rette siden av streken for storviltjakt, men det hadde vært greit å vite akkurat, det vil alltids være noen som drar ned rullegardina og hyler "forbudt" når de ser en Krag. På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...