Jump to content

Sauer 200 STR - På jakt ?


rekyl338

Recommended Posts

Jeg bruker min 200 STR på jakt. Hadde tenkt det når jeg kjøpte den i 1991, og bestillte den med tynneste løpet. Fikk en lokal skjefte maker til å lage en lett jaktstokk. Kjøpte og med orginal kikkertskinne, og monterte på en Meopta Meostar 3-9 x 12. Et glimrende våpen til min type jakt, Jakter hjort fra div poster oppe i lia mi. Det er bare et minus, og det er vekten, min veier vel rundt 5,5 kg, så det er vel ikke våpenet en drar med i bratte lier, eller på fjellet på reinsjakt. Ja å så koster det jo litt hvis du feks lager/kjøper en ny jaktstokk til den og da(min kostet vel 4000 kr), og for den prisen kan du jo kjøpe en nesten ny Howa el Remington.

 

Men det er jo et morro våpen, som kan skyte av et gress strå på 100 meters hold. En jeg kjenner kjøpte en brukt 200 STR, og lakka den orginale stokken svart, med lyd demper og to fot, som han bruker på jakt. Det ble et tøft og effektivt våpen. Kanskje jeg skulle ha lagt ut bilder av 200 STR prosjektet mitt en dag og.

Link to comment
Share on other sites

Heisann, og velkommen til forumet. :)

 

Dette er nok blitt diskutert før, du kan for eksempel ta en kikk i denne tråden.

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=5384

 

Er dessverre ikke i en (til)stand til å finne flere linker for deg i øyebliket (nyttårsaften), men lurer du på mer angående banerifla kan du enten låne den nevnte tråden eller bruke søkefunksjonen opp til høyre. Lykke til og godt nyttår!

Link to comment
Share on other sites

Her på Sunnmøre er det mange som bruker desse til jakt.

Posteringsrifle.

De bare skrur av diopteren og setter på kikkert.

Det er summørsvarianten.

Funker fint men er ingen lettvektsløsning.

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg en med Jakobsen-stokk, Nikon-kikkert og kortere løp som jeg bruker når det ikke er planlagt å gå mye.

Naboen har brukt en med langt løp og diopter på elgjakta i mange år. Og han har skutt både elg og rådyr med den uten ombygging fra banen.

Funksjonssikre og presise våpen som bør få være med på jakt :)

Link to comment
Share on other sites

De som jeg kjenner som har brukt str200 til jakt har som regel gått lei av og skifte stokk, sette på kikkert, skifte løp. Og derfor kjøpt seg en annen rifle til jakt. Tror også tyngden gjør at helst bør sitt mest i ekkerkanten på post.

Men smaken er som sagt som baken, og du får vell ikke en mere presis rifle.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dette er mitt bidrag til denne tråden :mrgreen:

normal_Bilde010.jpg

Jeg gikk veldig lei av bane skytinga, så jeg ville gjøre noe litt uten om det vanelige med min Sauer 200STR, i 6,5x55.

Ideèn var å modifisere litt på rifla, samt at jeg kunne sette på kikkert. Jeg pussa ned orginal stokken (Ja jeg vet at jeg ikke kan delta i DFS regi nå!) og beiset den mosegrønn, samt "Liberon" klar/silkematt olje som beskytter mot vann/fukt.

Fikk tak i en pent brukt S&B PMII 4-16x50 Mildot retikkel, og ei Picatinny skinne fra Jaktdepotet.

 

Men jeg ble ikke helt fornøyd!!!

 

Ville ha en kombinasjon Jakt/posterings jakt/langhold skyting!!!

 

normal_Foto0032.jpg

 

En tur til Jakt og Friluft i Arendal ble dyr!!! :P Der ble en KKC stokk og Harris BR tofot kjøpt, samt en A-tec Ctm4 demper.

Fikk en børsemaker til å kappe orginal løpet, han dreide ned pipa til 18mm i muningen og gjenget opp til demperen.

Bytta Picatinny skinna fra Jaktdepotet til U.S Optics sin. Den gamle bygde for mye i høyden.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg kunne bidra med sauer'n min med jaktstokk.

Dette er en stokk jeg kjøpte hos M.Landrø for noen år siden, vet ikke helt hvem det er som lager dem.

Jeg har gått mer vekk fra å bruke denne på jakt, men det er mest fordi DFS sesongen ikke passer helt med jakttidene.

Viktig å ha ei rifle tilgjengelig til hver tid uten å måtte bygge om sauer'n :wink:

 

normal_09092007%28001%29.jpg

Link to comment
Share on other sites

500Bowen jeg ble veldig interessert i den KKC stokken.

 

Det er første gang jeg ser et bilde av den. Hvordan er innfesting av låsekassen laget i fronten? Kan du bruke orginal magasinutløser?

Hadde vært supert om du kunne lagt ut noen nærbilder/detaljebilder av dette område på stokken. :D

Link to comment
Share on other sites

500Bowen jeg ble veldig interessert i den KKC stokken.

 

Det er første gang jeg ser et bilde av den. Hvordan er innfesting av låsekassen laget i fronten? Kan du bruke orginal magasinutløser?

Hadde vært supert om du kunne lagt ut noen nærbilder/detaljebilder av dette område på stokken. :D

 

normal_Foto0033.jpg

 

Du kan bare bruke orginalutløseren og fremre skrue, ikke no problem. Det følger også med en skrue som er kortere enn den orginale. Det er frest en magasin beskytter i tykk plast, som passer rett inn i et frest spor rundt magasin/avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Tingen er vel at de som er innvilget som rene banevåpen ikke teller på jakvåpengarderoben på seks langvåpen. Men jeg tviler på at noen kan nekte deg å skyte konkurranse med ei jaktbørse.

Sorry Sam!

Jeg ringte det lokale våpenkontoret i dag, og fikk bekreftet at hvis man skjøt konkurranse med ei jaktbørse, og dette ble avdekket i forbindelse ved kontroll, så ville din tillatelse til å eie og inneha skytevåpen for all fremtid, bli tilbakekalt.

Det er helt fantastisk.

Jeg skal nå ha en børse til øvelse, ( 30 obligatoriske skudd), en til oppskyting, en til jaktfelt + reservevåpen, en til trening i 22lr, en til annen trening, en til moroskyting, en til DFS, en til praktisk, en hagle til å øve leirduer med, en til konkurranse, en til jakt på rådyr, en til sjøfugl, en til rype, en rifle til mor og en til faren til jakt på skandinavisk storvilt, en til afrika, en til alaska.

Huurrrraaaaa for fortolkningene

Link to comment
Share on other sites

Sorry Sam!

Jeg ringte det lokale våpenkontoret i dag, og fikk bekreftet at hvis man skjøt konkurranse med ei jaktbørse, og dette ble avdekket i forbindelse ved kontroll, så ville din tillatelse til å eie og inneha skytevåpen for all fremtid, bli tilbakekalt.

Det er helt fantastisk.

Jeg skal nå ha en børse til øvelse, ( 30 obligatoriske skudd), en til oppskyting, en til jaktfelt + reservevåpen, en til trening i 22lr, en til annen trening, en til moroskyting, en til DFS, en til praktisk, en hagle til å øve leirduer med, en til konkurranse, en til jakt på rådyr, en til sjøfugl, en til rype, en rifle til mor og en til faren til jakt på skandinavisk storvilt, en til afrika, en til alaska.

Huurrrraaaaa for fortolkningene

 

Der vasser nok det lokale våpenkontoret ditt på bunn av så dypt vann at de sliter med å se dagslys.

Link to comment
Share on other sites

Der vasser nok det lokale våpenkontoret ditt på bunn av så dypt vann at de sliter med å se dagslys.

 

Neida, det er slik det skal være. Helt er herr'n i Pod's sine ører; vi lager alt vanskelig til de gir opp.

Men noen ganger lager de det så vanskelig, at de skyter seg selv i foten.

Jeg har nå funnet ut at mitt behov er ca. 37 nye skytevåpen, og søknad på dette går avgårde i morgen.

Skal bli hysteriskt moro å lese avslaget. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo lagt merke til at Marlin 1894 i .44mag som jeg søkte om til rådyrjakt i fjor vår, og fikk kjøpt i fjor høst har "småvilt" stående på våpenkortet. (Det står og "Marlyn")

 

Så det er vel teknist sett ulovlig for meg å bruke den på det jeg faktisk søkte om å bruke den til? :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei. jakobsen her.

Har brukt min Sauer 200 6,5x55 på jakt i Velledalen siden 2000.

Tungt våpen (7-7,5kg) Positivt ligger på plass med en gang. Spiller ingen rolle hva avstand du skyter på så lenge du har skutt inn våpenet riktig. Bruker den med konkurransestokk og det går fint. har plukket dyr på "druugt hold" (tallet kan vi la være. Jegermeistern.) så en god kikkert bør du ha. Jeg er for tiden ute etter et 308 løp som jeg kan kappe og montere demper på for å spare hørselen.Det er ingenting i veien for å bruke 6,5 men siden jeg har en del tusen skudd liggende i 308 så kunne det ha vært greit å skaffe et brukt siden en ikke skal drive prikkskyting.

Link to comment
Share on other sites

Til alle dere som bruker Konkurransevåpen på jakt:

 

Det er iflg. ODDA våpenkontor FORBUDT!

Konkurransevåpen kan nå IKKE jaktes med...

 

(Nei dette er ingen spøk)

 

Det er jo noe i det men etter de politilistene jeg har sett har dem ikke mulighet til på kontrollere det.

Det sto kun fabrikat, kaliber og våpennr. Ikke hvilket formål våpnet var søkt til/for.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...