Jump to content

Hva slags jaktrifle til nybegynner?


Beago

Recommended Posts

Hei

 

Jeg vil kjøpe meg en rifle etterhvert. Skal ta jaktprøven først men... Hva slags type rifle anbefaler dere til en nybegynner som vil jakte litt rådyr og kanskje elg? Kommer nok til å prøve meg mest på smygjakt da så da lønner det seg vel med ett våpen som er litt lett? Kan jeg kjøpe ett våpen som jeg kan bruke til å jakte på flere forskjellige dyr?

Hva slags kikkertsikte bør jeg velge osv...Prisnivå...?

 

Hvis dere ramser opp masse kaliber å annen type tall så vær så snill å forklar hva det betyr for det må jeg prøve å lære meg :-)

 

På forhånd takk for alle svar! :-)

Link to comment
Share on other sites

Heisann Bigo, og velkommen til forumet. Ser du meldte deg inn i går. Det er fint!

Mye av spørsmålene dine vil du får svar på når du tar jegerprøven. Du kan også bruke "søk" funksjonen oppe til høyre på siden her, så vil du se at det er mange som har stilt det spørsmålet der, og de har fått gode svar! Du vil sikkert ha glede av å lese de trådene du finner da.

Jeg synes du skal kjøpe deg en rifle i et av de tre vanligste kalibrene 6.5x55, 308 eller 30-06. Om du velger 6.5x55 (det hadde jeg gjort) får du tilgang til rimelig treningsammunisjon gjennom skytterlaget der du bor. Det er det minste kaliberet som er tillatt på elg. Det er ikke det beste kaliberet på elg, men helt Ok etter mitt syn. Det er ideelt til rådyr og de andre tingene du vil jakte.

Rifletype, vel du kan få Lada og du kan få Porche, avhengig av hva du vil legge i det. Ikke sant? Regner emd du vil ah noe som virker, uten unøedvendig luksus, når du er nybegynner. Det virker som de fleste her inne anbefaler Tikka T3 om dagen, også mange som er fornøyd med Howa.

Bent

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye penger kan du tenke deg å bruke totalt? Mye lettere å anbefale noe hvis en vet det.

 

For øvrig ville jeg som Skaubjønn anbefalt deg å kjøpe en rifle i 6,5x55, 308win eller 30-06. I motsetning til Skaubjønn ville jeg valgt 308, ut fra muligheten for å kappe løpet for å sette på demper og fortsatt bevare hastighet på kula.

Link to comment
Share on other sites

Det enklaste er å gå til ein forhandlar med ok rykte, og kjøpe eit pakketilbud med rifle, sikte og montasjar. Ferdig skrudd saman, og til den pris du ønsker å legge deg på. Veldig mykje å velge mellom der. (Remington, Tikka T3, Howa, Zastava osv).

Berre sørg for at montasjane er av god kvalitet.

Dersom du vil legge litt meir "jobb" i det, kan du finne mange kupp på bruktmarkedet.

 

Når det gjelder kaliber vil eg og råde deg til å velge eit av "dei tre store", altso 6,5x55, 308W eller 30-06. Trygt og enkelt valg alle tre. Dei har alle fordeler og ulemper, som vi kan komme meir grundig inn på dersom du vil. Det heile kokar uansett ned til ein smaksak, hverken rådyr eller elg merkar særleg forskjell på desse tre.

 

Lukke til i valget!

Link to comment
Share on other sites

Aller først må du finne en børse som passer DEG. At den passer til alle kameratene dine og mannen i butikken spiller ingen rolle. Når det gjelder kaliber syns jeg 6,5x55 er et ypperlig valg. Det er mer enn godt nok til alt jaktbart vilt i Norge, alt fra en liten skogsfugl til en stor elgokse.

 

Det er en enorm jungel av våpen man kan velge, så det beste du kan gjøre er å dra til en butikk som fører en del våpen og prøve dem selv. Jeg kan bare anbefale deg noe som jeg selv har prøvd, og jeg er hvertfall storfornøyd med rifla mi:

 

Schultz & Larsen M97-DL 6,5x55 som forøvrig er på tilbud til 9590(13990 veil.) hos Jakt og Friluft.

 

Av kikkertsikter har du også enormt mye å velge i. Alt avhenger av bruksområde, og er f.eks. skumringsjakt aktuelt bør du velge en kikkert i det litt høyere prisleiet.

Jeg bruker selv Zeiss Conquest 3-9x50, og selv om jeg ikke har hatt den så lenge er jeg fornøyd med den sålangt.

 

Men, ikke kjøp et våpen uten å ha prøvd det først. Det er mest sannsynlig et våpen du skal bruke en del år fremover, og at det passer deg er viktigst av alt.

Link to comment
Share on other sites

Skal også sies at av de tre vanligste kaliberne som her er nevnt er 6,5x55 det som har minst rekyl. Prøv å skyte med alle tre, og kjenn hva du syns. Rekyl kan også reduseres med lyddemper, da slipper å bruke hørselvern også (hvis det ikke er noen andre uten demper der da).

For mange er det lettere å skyte presist når rekylen blir mindre. Selv er jeg ikke noe glad i rekyl. Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Beago, 6.5x55, 308 og 30-06 er navn på kaliberet. Disse er de vanligste i bruki Norge. Kaliberet vil si først og femst diametern på kula, og størrelsen på hylsa. Her er det hundrevis å velge mellom, og rådet du får av samtlige er å velge ett av de tre mest brukte på storvilt i Norge, siden du også skal jakte elg. Igjen, dette lærer du når du tar jegerprøven.

Har du noen kammerater som du kan skyte med? Er den STOR fordel å lære å skyte ordentlig

Link to comment
Share on other sites

jøsses det her gikk raskt...hehe... takk for alle svar så langt... Gjerne flere tips mottas... Tenkte å ikke gi noe mer enn 8000,- ca for den første børsa... Brukt eller nytt...

 

Hva mener dere med 6.5x55, 308 eller 30-06 feks?

6,5x55, 308 og 30-06 er riflekaliber. Blir ofte kalt de "tre store" da de nok er noen av de mest brukte kalibre i norge. Navnegivning på kalibre er en hel liten vitenskap i seg selv. 6,5x55 betyr f.eks en 6,5 mm kule, i en hylse som er 55 mm lang. Metriske dimensjoner, tommer og andre merkeligheter brukes om hverandre i kaliber navnegivning.

Link to comment
Share on other sites

Støtter Skaubjønn i at en bør velge en av de Tre store (og sort sett alt det andre han skriver).

 

Av kalibe ville eg valgt 6,5x55 eller 308win, da dette er ypperlige kalibre som kan brukes til all storvilt jakt.

Siden du nevner mulig Elgjakt ville jeg sett på en rifle i 308win

som f.eks:

 

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 290935.ece

 

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=69382

 

Ellers har Savage, Tikka T3, CZ, Howa en del ok rifler.

 

Det viktigste er at du finner en rifle som passer DEG, ikke andre.

Link to comment
Share on other sites

en bør velge en av de Tre store (og sort sett alt det andre han skriver).

 

Av kalibe ville eg valgt 6,5x55 eller 308win

Neimen, fysjom, da! Velge den ekle, lille automatdvergen .308Win når man kan få en lang, klassisk patron med over 100 års erfaring på baken, og som bruker de samme kulene som automatdvergen gjør (pluss noen som er enda tyngre)? Isj!

 

Bare for å vise ekstra godt hva jeg snakker om, her er et bilde (rappet fra Wikipedia) som viser den store forskjellen mellom den slanke, klassiske tredvenullsekser'n og den butte, litt stygge trenullåtter'n:

800px-9.3X62-30-06-8X57-6.5X55-308.JPG

Fra venstre: 9.3x62, .30-06, 8x57IS, 6.5x55, .308Win

 

NB, til trådstarter: Dette innlegget bør leses med et glimt i øyet og prøver å vise at for alle praktiske formål er det nok liten forskjell, men at smak&behag er ytterst viktig når man skal velge børse og kaliber ;)

Link to comment
Share on other sites

Måkke høre på de som lurker rundt her, de har sine avguder..... mens jeg har den eneste og sanne meningen som fremdeles vil holde vann på dommens dag, eller når vannet stiger, eller hva nå som måtte komme først.... Dette er hva du trenger å vite om rifler:

 

M98..... Mauser......

 

Historie, funksjonalitet, eleganse..... :P

 

Så, den stooore fordelen; disse får du lagt vantene på fra 800-1000 og oppover.

 

4000 "ferdig" ombygd hos Landrø, med en begynnerkikkert. Så; dersom dette ikke er noe for deg, så greier du sikkert å få solgt med kikkert for 1500,- dvs et tap på 2500,- max....

 

Last ned første del av katalogen ( http://www.landro.no/Katalog08/01Vapen08.pdf ) sjekk sidene 20/ 21, artikkel nr 17001 eller 17006 eller 17008.....

 

Og når det gjelder kalibre; enig med de ovennevnte, 6,5 x 55 (billig treningsammo), 308, grei nok, 30-06 Koselig/ pen.

 

 

Og jeg er absolutt helt upartisk..... :roll:

Link to comment
Share on other sites

hmmm...denne mauseren du snakker om var jo særdeles billig da... Det kunne jo vært noe for en nybegynner ja kanskje... :-)

 

Hva er minuset siden prisen er så lav tru?

 

det jeg stusser på er navngivinga av kalibre ja... hvorfor er det noe som heter 6,5x55 mens noe annet heter 30-06 og noe annet .308 igjen...? Hmmm ikke lett å sette seg inn i dette når det ikke er noen standard betegnelse på en måte hehe... men har værtfall skjønt såpass nå at det er disse tre kalibrene som gjelder for mitt bruk.. :-)

Link to comment
Share on other sites

hvorfor er det noe som heter 6,5x55 mens noe annet heter 30-06 og noe annet .308 igjen...?

Fordi det ikke finnes én standardmåte å angi kalibere på.

 

I det vanlige metriske systemet er det relativt greit: Som regel bruker man boringsdiameter (innvendig diameter målt på bommene) x hylselengde, begge i mm. Eks. 7.62x51, 9.3x62, 6.5x55 osv. Kulekaliberet er ørlite større, f.eks. er ei "7.62-kule" 7.82mm og ei "6.5-kule" er 6.71mm. I tommer blir det fort litt mer komplisert. I gamle dager anga man boringsdiameteren i tommer. Eks. .30 Ofte med fabrikantens navn i tillegg, eks. .300 Savage, .30 Winchester Centerfire. Eller med årstallet da patronen ble approbert som militært kaliber, eks. .30-06. Eller med kruttladningen i grains svartkrutt, eks. .45-90 Sharps. I nyere tid bruker 'kanerne ofte kulediameter og fabrikantnavn, eks. .308 Winchester, .375 Weatherby Magnum. I tillegg hender det at man velger ørlite ulik avrunding på tallet for kulediameteren, f.eks. bruker .243Win og .244Rem samme kule. Samme med .375 Holland&Holland og .376 Steyr. Eller .356Win og .358Win der den ene har halvkrave og den andre er en rillepatron. Kort sagt finnes det ikke særlig logikk i det, og man må bare lære seg hva som er hva. "Magnum" betyr stort sett at patronen har større hylse og mer krutt enn "vanlige" patroner med samme kulekaliber, og dermed høyere hastighet, ørlite flatere kulebane og mye mer ødelagt kjøtt ;) Eks. .300 Winchester Magnum kontra .30-06.

 

Lykke til :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

hei! kommer jo litt an på hvilket prisnivå du skal legge deg på..men hva med å starte med en tikkat3 lite i kaliber 6,5x55? er billig å skyte med å veldig behagelig rekyl:-) å kjøp leupold vx-lll 3-9x40 duger i massevis :D

ønsker deg lykke til med letingen etter rifle

 

 

Godt valg etter min mening, men kost på en tusenlapp og du får rustfritt løp. Har selv Tikka T3 lite i 6,5x55. God og lett børse. Kommer nok selv til å gå over til et grovere kaliber etter hvert, men 6,5x55 er et godt kaliber for nybynere. Nesten ingen rekyl og greier seg godt til alt storvilt i Norge.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

30-06 heter 30-06 fordi kula er kaliber 30 (tomme mål og er vel 0,30" og tilsvarer 7.62mm) og den kom i 1906.

6,5x55 heter 6,5 fordi kula som nevnt er ca 6.5mm i diameter, og hylsa er 55mm lang.

308W heter så fordi kula er i kaliber 30 (7.62mm) og 8 kar vel noe med hylse lengda å gjøre (i tommer, er i hvertfall 51mm lang). W står for Winchester (fabrikken som kom med den i sivil utgave (er nesten helt lik 7.62x51 Nato).

 

30-06 og 6,5x55 har en bakdel og det er at de foretrekker trege krutt, noe som gjør at de bør ha noe lange løp (men er fine å skyte med, og da spesielt 6.5x55).30-06 har mere rekyl enn de andre ved fulle jaktladninger.

 

308W Har en fordel, og det er at den bruker relavtivt raske krutt. Noe som gjør at den ikke trenger like lange løp.

Denne fordelen dukker først og fremst opp om du ønsker deg en lyddemper på børsa (og det gjør du). Da er muligheten til ett 50cm løp med borti mot full kraft og ett fupp der fremme deilig (man kan selvsaggt sette demper på både 6.5x55 og 30-06 med like stort hell, da rekylen stortsett forsvinner. Men børsene blir mere fremtunge og ikke minst lengre og mere upraktisk).

308w har ingen spesielle bakdeler.

 

Fordelen med 30-06 er at den fungerer med noe tyngre kuler enn 308w gjør, kan være en fordel i elgjakta. Men ikke noe must.

 

Fordelen med 6.5x55 er lite rekyl, god kulebane og presisjon på lange hold (sykt lange hold, alt for lange til jakt. Men du så morro).

 

Alle tre kalibrene er i prinsippet jamngode ved korrekte treff.

 

Se mer på T3 Laminat eller Hunter fremfor Lite om du liker treverk.

 

Anbefalingen min vil nok gå i rettning av en eller annen versjon av Howa i 308w med sikte og demper (da har man i pose og sekk). :wink:

Link to comment
Share on other sites

308W heter så fordi kula er i kaliber 30 (7.62mm) og 8 kar vel noe med hylse lengda å gjøre (i tommer, er i hvertfall 51mm lang).

For å pirke litt:

 

.308Win heter så fordi kula er .308" (7.81mm) i diameter og det var Winchester som fikk denne patronen SAAMI-godkjent. .30-06 bruker .308"-kule i ei pipe som har boringsdiameter .30" (7.62mm) og riflingsdiameter (lik kulediameteren) på .308" (7.81mm). Men ja, -06 fordi den ble approbert i 1906.

 

Som sagt: Det skal ikke være lett...

Link to comment
Share on other sites

Oi oi oi Sako 30-06 skal si du har orden på sakene her!! hehe... skulle ønske jeg hadde den samme forståelsen...hehe.. Men dette var absolutt lærerikt og jeg begynner å skjønne en god del mer av det her nå... Tusen takk for det!

 

Hva vil dere si er største forskjellene på en Tikka T3, en Howa og en Mauser m98 da?

 

Begynner jo å sirkle seg inn på noe det her nå.. Moro :-)

Link to comment
Share on other sites

hei beago. en Mauser98 er den rifla tyskerne brukte under krigen. det er en solid arbeidshest som nærmest er uslitlig, den er treffsikker, pålitelig og billig. og den er billig fordi det er laget over 11 milioner av de. en av de beste våpen noengang laget spør du meg :) (T3 og howa er moderne sivile våpen)

Link to comment
Share on other sites

De mausermodellene til Landrø er noe av det styggeste og hesligste jeg har sett på år og dag.

Hvem i himmelens navn er det som er designer bak dette? :roll::roll::roll:

Ofte når en nybegynner skal få sine første våpernråd, trekkes disse krigsproduserte M98 kloningene fram som "gode kjøp". Dette er i beste fall resirkulering av krigsmateriell for det det er verdt.

 

Nei se deg litt rundt unge mann, det finns masse på bruktmarkedet som vil gjøre mer enn god nok nytte som ditt første våpen, selv om det skulle koste litt mer en disse heslige greiene fra Landrø.

 

Howa er nevnt, likeså Tikka T3 (jeg trodde forresten at at Conquest var obligatorisk i T3-klubben ? :wink: )

Remington Model 700, utallige er i daglig bruk verden over. Winchester Model 70,

CZ / BRNO, solide og driftsikre bruksvåpen. Sako, S&L osv. osv.

De jeg har flest av er Ruger, er godt fornøyd og har ennå tilgode at en av de har sviktet...

 

Kaliber blir litt sånn hipp som happ, men en av de "tre store" helt greie, men dumper du over et godt kjøp i 270 Winchester er det også et flott kaliber med grei tilgang til kjøpeammo.

 

Sjekk litt rundt på bruktmarkedet, spør og grav, allier deg med noen som har litt peiling, se om du kan få prøveskyte litt på den lokale skytebanen, dette går helt sikkert bra :wink:

Link to comment
Share on other sites

Man skal ikke kimse av M98 Mauserne. Meget gode våpen til en slikk og ingenting. Jeg skjøt bl. a opp med en M98 og et enkelt rødpunktsikte - med god margin - og jeg skjøt langt bedre (samlingsmessig sett) enn mange av de andre jegerne med laaangt dyrere våpen og siktemidler enn det jeg hadde. Så disse børsene duger tilstrekkelig og vel så det til jakt.

 

Bakdelen er vekten.

 

Så trådstarter gjør ikke dumt i å investere i en M98 som første jaktrifle, etter min mening.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er egentlig 308 noe godt alternativ nå som fordelen med billig ammo er falt bort? Eller i hvert fall er i ferd med å falle bort.... Liten patron som gir høye trykk og lite fleksibilitet er vel ikke det beste :?:

 

Den gang jeg var nybegynner valgte jeg 30-06

Det var jo regnet som det beste all-round-kaliberet den gangen, veldig fleksibelt. Og den børsa har jeg fortsatt, har hatt veldig mye glede av den :D

 

I dag ville jeg kanskje valgt 6,5x55 (evt 6,5x284)? Men slik er det vel når en blir gammel og gretten (erfaren), hehe.

 

Om en etterhvert ønsker flere "smellrør" bør en kanskje vurdere ei systemrifle, med dagens regelverk kan det muligens være lurt :!:

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

Man skal ikke kimse av M98 Mauserne. Meget gode våpen til en slikk og ingenting. Jeg skjøt bl. a opp med en M98 og et enkelt rødpunktsikte - med god margin - og jeg skjøt langt bedre (samlingsmessig sett) enn mange av de andre jegerne med laaangt dyrere våpen og siktemidler enn det jeg hadde. Så disse børsene duger tilstrekkelig og vel så det til jakt.

 

Bakdelen er vekten.

 

Så trådstarter gjør ikke dumt i å investere i en M98 som første jaktrifle, etter min mening.

 

Jeg har også skutt jaktprøven med en 7 1/2 " Ruger Super Blackhawk i 44 Remington Magnum med åpne sikter, faktisk med like god samling som enkelte med M98 og kikkertsikte, just for the hell of it :twisted:

Men dette er ikke en "pissing contest", det er ikke det det er snakk om, men hva skal en ungdom legge pengene sine i når han eller hun skal kjøpe sin første jaktrifle.

Og jeg mener fortsatt at dette overskuddsmateriellet etter WWII er noe av det styggeste man kan kjøpe for penger.

Klart det funker og rasler og går, ingen har vel sagt noe annet, men at dette skal være et godt kjøp er jeg svært uenig i.

 

Min sønn fikk en Remington M700 Classic i 30-06 som sin første rifle av meg, den har han fortsatt etter mange år, og den har heller aldri sviktet, hverken presisjons-eller funksjonsmessig.

Det er mye som virker...

Link to comment
Share on other sites

Det som skiller en god skytter fra en dårlig er sjeldent(aldri) våpenet ;)

(Så lenge det ikke er ekstrem presisjon det er snakk om)

 

 

Der må jeg si meg helt uenig med deg :twisted:

 

Jeg har en Brno 222 fox, den skyter jeg veldig dårlig med (greier så vidt prøven med den, sittende).

 

Også har jeg en Blaser 30-06 som jeg skyter veldig godt med, normalt innenfor åtteren på hundre meter sittende.

 

Så min erfaring er at børsa har mye å si. Men ikke nødvendigvis at den trenger å være ei dyr børse, en må finne ei som passer for seg selv. Dvs Brno'en passer ikke meg....

 

Det jeg mener er at en kan ikke anbefale ei spesifikk børse til noen, for om den passer deg er det ikke sikkert den passer kompisen din......

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også skutt jaktprøven med en 7 1/2 " Ruger Super Blackhawk i 44 Remington Magnum med åpne sikter, faktisk med like god samling som enkelte med M98 og kikkertsikte, just for the hell of it :twisted:

Men dette er ikke en "pissing contest", det er ikke det det er snakk om, men hva skal en ungdom legge pengene sine i når han eller hun skal kjøpe sin første jaktrifle.

Og jeg mener fortsatt at dette overskuddsmateriellet etter WWII er noe av det styggeste man kan kjøpe for penger.

Klart det funker og rasler og går, ingen har vel sagt noe annet, men at dette skal være et godt kjøp er jeg svært uenig i.

 

Min sønn fikk en Remington M700 Classic i 30-06 som sin første rifle av meg, den har han fortsatt etter mange år, og den har heller aldri sviktet, hverken presisjons-eller funksjonsmessig.

Det er mye som virker...

 

Smaken er som baken sies det.. :) Er individuelt hva man liker, så man må nesten lete litt rundt å se hva man liker. Som nybegynner er det sikkert nyttig med tips angående rifler i alle prisklasser, så kan man selv bestemme hva man går for. Økonomi har mye å si hva man ender opp med.

Link to comment
Share on other sites

Er egentlig 308 noe godt alternativ nå som fordelen med billig ammo er falt bort? Eller i hvert fall er i ferd med å falle bort.... Liten patron som gir høye trykk og lite fleksibilitet er vel ikke det beste :?: c",)

Jo det er et godt alternativ, men da med tanke på hva som er fordelene med den (kort løp = fin i kombinasjon med demper).

 

Ellers er 30-06 fin med tanke på kulevekt og muligheten til å lade seg opp eller ned etter smak og behag.

 

6,5x55 Er fin med tanke på rekyl og langholdsegenskaper.

 

Alle har sine fordeler.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Ser du allerede har fått mange gode råd, og eg har vell neppe noe nytt å tilføye. Men du kan da få min mening om det. Etter kvart så har det kome både Tikka, Howa, Mauser og Sauer inn i våpenskapet mitt.

Alle er gode rifler som fungerer utmerket på alle sett og vis. Dette med kaliber er etter mi meining mykje smak og behag.(så sant det oppfyller kravet til det du skal jakte på.) .Det er og ein økonomisk bit ved det så klart.Når eg kjøfte mi fyrste rifle skulle eg på elgjakt. Det kaliberet eg hadde mest erfaring med frå før var 30-06 så det vart kaliberet. Når ein skal handle med begrensa budsjett så er ofte bruktmarkedet vegen å gå etter mi meining. Ei eldre Tikka eller andre kvalitetsmerker blir aldrig feil. Når det gjelder optikken så ville eg sett meg om etter brukte sikter av god kvalitet her også. Men finn noko du liker, og når du har gjort det skyter du mykje med våpenet. Og når du har skutt mykje skyter du litt til. Kort sagt finn deg ei rifle og eit sikte som du er tilfreds med, og som du stoler på. Så kjem du deg på banen og trener mykje med den.

 

m.v.h

Knotten

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg skal moderere meg litt her....

Jeg talte veldig til Mauser M98 sin fordel her, og ja, jeg må innrømme at en del av jernskrammelet i skapet er basert på/ eller akkurat denne varianten.... Jeg er farget av dette, og jeg synes faktisk ikke at de er noe særlig styggere enn mange andre.

 

Men siden jeg er litt intelligent, så drister jeg meg til å lese litt gjennom linjene "skal ta jegerprøven..." på først posten. Trådstarter trenger altså ei rifle, ei hagle, en salong (eller 22WMR, ellerhva de nå heter) til rev, duer og vinterjakt rype, altså minimum tre - minimum. Han/hun er antakelig ung= sterk= vekt på våpen betyr muligens noe mindre. Da er det muligens også viktig å vite at for 4000,- inkl kikkert, så får du ei rifle, som er uslitelig, som du ikke trenger å bekymre deg det grann for, som det finnes i bøtter og spann av deler til, heeelt nyyyydelige avtrekk, skjefter i alle varianter og fasonger osv osv... Og du blir kvitt de igjen.

 

Men Tikka T3 er helt klart nydelig, jeg liker de også jeg.

 

Jeg prøvde en Remington 700 et eller annet plastikk skjefte skikkelig ekkel plastikk.... Men da jeg prøveskjøt... Avtrekket var helt fantastisk, koblet til hjernen, ikke til fingeren liksom... Kan leve med plastikk også jeg.

 

Våpen blir som regel litt som rødvin, for meg...(jeg liker den også jeg....).

 

Så;

 

1 råd: for rifle; som nybegynner, det er mulig å få tak i noe som virker, og som du tilogmed kan komme til å like for alt ifra 2000-5000,- da regner jeg brukt/ mauser. Gå for et av de 3 nevnte kalibre, jeg greier liksom ikke se noe galt hverken med 6,5 x 55 eller 30-06, jeg.... 308 ser litt stutt (å se på... himmel).

 

2 råd: Prøv så mye skrammel du kan overhode greie å få lagt vantene på....

 

3 råd: Våpensøknad, få med alle mulige/ umulige varianter av jaktvåpen på første søknaden, det koster samme for å søke på 1 eller 4 våpen, (men du må ha en grunn, da - jakt og trening er det..). Var iallefall slik det fungerte før, mulig at første søknaden også er endret noe i den senere tiden..

 

4 ikke glem Mauser som et alternativ, men liker du den ikke, eller et fnugg av tvil - ikke kjøp!

 

Merkelig nok, jaktvåpen og konkurransevåpen har det med å ta tak i følelser.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Sier meg enig med Vingemutteren, gå for T3 med laminat fremfor med syntstokk. Den med syntstokk er riktignok lett, men de få hundre grammene merker du ikke så mye til. Kjente på en T3 Lite med syntstokk i dag og den føltes noe vel plastaktig og billig ut. Er vel også slik med syntstokk at man merker rekylen mer, etter hva jeg har hørt i hvertfall. En kompis har imidlertid en T3 Lite, og han er fornøyd (i hvertfall nå, når han har tatt to elger med den i høst!), men merket rekylen i 30-06'en ganske kraftig. Ganske stor forskjell mellom den og min gamle treSako i .308. Større en jeg trodde. Nå har han fått på lyddemper, og alt er såre vel.

 

Mitt tips er Tikka T3 laminated i 6,5x55. Sett oppå en Leupold VXII med 3-9x40, og du har noe du blir fornøyd med, og glad i.

 

Må du ha med syntstokk - finn en brukt Sako 75 Finnlight! Namnam! Kjente på en Sako 85 SS i dag, samtidig med T3'en, og jommen var det forskjell! Men "gamle" 75'en er penere... :wink:

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... .svl=Bilde

Link to comment
Share on other sites

Foreslår en Ruger #1 med jernsikter i 30-06.

Dette er en enkeltskudd rifle, dvs ikke noe magasin med patroner.

Lær å skyte med åpne sikter først, det er helt fint å jakte med også.

Anskaff et kikkertsikte når du har fått litt erfaring, dersom du mener det gir noen fordeler ved din jaktform.

 

21L.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er en grunn til at jeg ivrer slik for at en skal kjenne på flere våpen, og gjerne flere utgaver av samme våpen.

Og det er det faktum at jeg liker våpen med sjel. Hvorfor? Jo fordi jeg våger påstanden om at våpen med sjel blir stelt bedre, de blir brukt mer, og jeg påstår de gir mer glede til brukeren.

 

Så kan man saktens spørre om hvilket grunnlag jeg har til å utale meg om slikt.

Historien er som følger.

Jeg har ett par salonggevær, ett kraftigt luftgvær, låner litt forskjelligt innefor jaktvåpen etc etc.

Fellesnemner er at alle har treverk i kolben. Disse våpnene enten elsker jeg eller hater jeg, og alle får de plenty oppmerksomhet hvergang skapet åpnes. Kort sagt de brukes og nytes på godt og vondt.

 

Men, så er der ett våpen i skapet som er dyrere og gjevere enn alle de andre. Ei rifle kjøpt inn med klare definisjoner til bruk, og med tanke på mye moro med lading og testing i bakhodet. Er dette en aldri så liten sofasniper (bane/gåse/reve/kråkerifle).

Jepp min Tikka T3 Super Varmint i 223r, en skikklig skummelt (taktisk) utsende sak. Og realiseringen av en drøm.

Men (det evinlige menet), så er det dette med at jeg faktisk ikke føler noe for rifla. Ikke digger jeg den, og ikke hater jeg den. Den er min tollekniv av en rifle, pusses, og parkeres til neste gang den skal brukes. Og der står den, ensom (nåja) og forlatt. Og nesten hvergang jeg er innom bare for å klå litt, må den finne seg i å stå i fred mens salonger og andre jaktrifler blir tatt ut og kjelt litt med.

 

Jeg er hellig overbevist om at det er plaststokken som er grunnen til at jeg føler det slik, ei rifle med plaststokk er ikke noen rifle, den er ett redskap. Og i likhet med hammeren som henger på veggen, har jeg en smule vanskligt for å føle meg så knyttet til denne rifla.

 

Men men, vi får se. Kansje litt custom jobbing på børsa kan få den til å bli noe mere personlig, eller i værste (dyreste) fall en laminat stokk. Så kansje den får litt sjel. Ikke vet jeg, men jeg vet at det er god grunn til at en skal tafse litt på de våpnene en vurderer å kjøpe. Det er ikke alltid drømmen er lik virkligheten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ihvertfall ikke kjøpt en Ruger no1 som første rifle. Det ser jeg mer på som en entusiast rifle for spesielt intresserte. Jeg begynnte med en svensk mauser og fortsatte med en Remington 7 før jeg havna på Howa 1500 Varmint. De to førstnevnte er solgt og søknad til Howa nr 2 er innvilget. Mangler bare litt kroner. Kan ikke få skryt nok av Howaen. En virkelig bra rifle til en billig penge.

Link to comment
Share on other sites

Mye tips å få her. Og her skal du få et til.

 

Først av alt vil jeg anbefale deg en rifle i 6,5x55 av den enkle grunn at det er en rekylsvak patron det er lett å skyte med. Dessuten får du tak på masse bra ferdigladd ammo til en relativt rimelig penge gjennom skytterlaget. 6,5 er et supert kaliber til alt vilt i norge, og fungerer fint på elg og. Til tross for hva enkelte her inne later til å mene dør faktisk elgen av ei velplassert 6,5 kule også, og til det mindre hjorteviltet fungerer den upåklagelig. Dvs den gjør det hvilken som helst godkjent patron gjør om man treffer der man skal; tar livet av dyret. I tillegg er det en fin patron til fuglevilt, og alt annet du kunne finne på å jakte på her hjemme.

 

Hva du velger av merke er egentlig mindre viktig, men jeg ville holdt meg til europeiske rifler til denne patronen. Kjøper du en tikka får du et velprøvd våpen med en vanligvis svært så god presisjon. De fleste tikkaer jeg - og flere har vært borti skyter så bra man kan forvente av noe våpen - rett fra hylla.

Evt vil en brukt kongsberg 393 eller lakelander også være glimrende valg.

Link to comment
Share on other sites

Du, jeg skrev jo litt på forrige side i tråden din, men vil si en ting til. Og det er at jeg synes du IKKE skal kjøpe deg en Mauser fra krigens dager eller før det. Jeg har en slik i original stand selv, og det er et kult våpen å ha. Men, det er store mangler med en slik en i forhold til et moderne jaktvåpen. Og min erfaring er at man skal ikke holde på lenge før man begynner å rette på manglene (Hører du Vetlus? hehe) Da blir det å sette på kikertsikte, kvartssikring, jaktavtrekk, smi om hevearm for å få til en god kikkertmontasje, kappe løp, ny stokk.... og så har stasen kostet mer enn det ville gjort i utgangspunktet å få ei rifle som er slik du har laget den gamle krigeren.

Jeg synes de mest fornuftige rådene du har fått er:

* Enten kjøpe en pakke fra en av de store butikkene

* Eller kjøpe brukt

* Av de store merkene som Tikka T3, Howa eller Remington

* Et av de tre store kalibre, jeg tipper du blir mest fornøyd med 6.5x55, men forskjellene er små.

Link to comment
Share on other sites

[madmads skrev:

Av kalibe ville eg valgt 6,5x55 eller 308win

Neimen, fysjom, da! Velge den ekle, lille automatdvergen .308Win når man kan få en lang, klassisk patron med over 100 års erfaring på baken, og som bruker de samme kulene som automatdvergen gjør (pluss noen som er enda tyngre)? Isj!

 

Bare for å vise ekstra godt hva jeg snakker om, her er et bilde (rappet fra Wikipedia) som viser den store forskjellen mellom den slanke, klassiske tredvenullsekser'n og den butte, litt stygge trenullåtter'n:

800px-9.3X62-30-06-8X57-6.5X55-308.JPG

Fra venstre: 9.3x62, .30-06, 8x57IS, 6.5x55, .308Win

 

NB, til trådstarter: Dette innlegget bør leses med et glimt i øyet og prøver å vise at for alle praktiske formål er det nok liten forskjell, men at smak&behag er ytterst viktig når man skal velge børse og kaliber ;)

 

Vil si at den lille dvergen 308win er vel så stor som storebror 30-06 på mange områder. Hvis man skal utnytte 30-06 sitt potensial, må man være hjemmelader, først da får man utnytte den "estetisk vakre"og lengre hylsen. I de fleste fabrikk ammoer benyttes ikke dette i noe særlig grad, untatt prismessig. Så lenge man ikke er hjemmelader vil jeg si at 308 er det beste valget. Man har et godt utvalg av fabrikk ammo, og er man heldig drypper det inn litt gammal NATO ammo inn av og til.

Hvis du velger Lapua 308win MEGA ammo, har du et godt utval med 9.7 gram kule til f.eks rådyr, og kan gå opp til 12 kule til elg.

Det finnes også mange andre gode ammo produsenter som f.eks. Norma og Federal som leverer gode ammo løsninger til forskjellig bruk.

Med 308 Windverg :wink: har man det man behøver for å få felt alt norsk storvilt. En anne fordel ved 308win er at kan få kortere låskasser enn ved bruk av 30-06 (for de som ser på det som en fordel da). DESSUTEN er 308windverg bedre enn

30-06 :shock::wink:

 

http://www.snipercountry.com/Articles/AccuracyFacts.asp

 

Men dette er jo bare rent teoretisk for meg med mine skyte ferdigheter :mrgreen::mrgreen:

 

Hvis mesteparten av jakten din vil være på rådyr og skogsfugl og andre ting som flakser, er nok 6,5x55 å foretrekke.

Dette p.g.a. en mildere rekyl, som ofte gjør at det er lettere å skyte god med rifler i dette kaliberet.

Det viktigste er at man har en rifle, med et kaliber en mestrer, og skyter godt med.

 

Personlig ville jeg sett etter Remington 700 SPS, Savage i 308 win, eller en Brukt Tikka 695 i 6,5x55 da jeg synes det er blitt vel mye plastikk på den nye T3 modellen.

 

Er igjen enig med Skaubjønn at det ikke er noe lurt i å kjøpe en gammal Mauser M98 for ombygging, eller en tidligere ombygd.

Har sett store kvalitetsforskjelle på slike våpen. Mange har brukt mage tusen kroner før de ble fornøyd med våpenet (har selv mist 2 slike prosjekter). Kjøpe heller noe nytt. Disse prosjekten blir ofte dyrere enn noe nytt.

 

 

Lykke til med valget.

 

Noe venter eg i stor spenning på motangrep :wink::wink:

fra ikke "SAKO 308windverg" 8)8)

Link to comment
Share on other sites

.308 eller .30-06 ???

 

Jeg ville velge .308 til en rifle med bolt-action (sluttstykke og magasin) for å få kortest mulig sluttstykke bevegelse, kombinert med at ytelsesforskjellen er liten.

 

Til en enkeltskuddsrifle ala Ruger #1 ville jeg velge .30-06 pga patronlengden ikke gir noe plunder, og en kan ta med seg det lille ekstra patronen gir fabrikkladet.

Link to comment
Share on other sites

Heisann

 

Tenkte jeg kunne gi noen tips her som kanskje ikke er nevnt for mye.

 

Kaliber er det diskutert for mye her. De 3 store er ok (men .270win er min outsider favoritt).

Kjøp gjerne brukt første gang, jeg gjorde det og har fortsatt den rifla.

 

Men her er tipsene:

 

Kjøp noe med magasin eller hengslet magasinbunn slik at du slipper å mate ut patronene en for en.

Kjøp noe som er under 4,5kg, slik at du får prøvd deg på jaktfelt uten å havne i sporterklasse sammen med 3-4 skytegale proffer.

Kjøp noe som ikke skrangler og lager en masse lyd, det skremmer bort dyrene.

Og gå til en våpenbutikk og finn ut hvilken type sikring du liker. De er i flere varianter og noen er håpløse for enkelte av oss (personlig smak og hvordan man er i hendene).

 

Kikkertsiktet bør også sitte så lavt som mulig (ikke for lavt heller da..) slik at du ikke strekker halsen opp for å se gjennom, da treffer du aldri to ganger på samme sted.

 

Når rifla så er i boks og du vil komme igang med rådyra dine:

 

En tofot er første ting på ønskelista til julenissen, neste er en solid håndkikkert (Nikon Monarch eller Focus Outdoor er rimelige men særs gode til å begynne med, husk ikke mer enn 8x forstørrelse for det bare vibrerer). Da mangler du bare fem seks patroner så er du klar for jakt.

 

Begynn på skytebanen tidlig i 2009 og tren fremover til revejakta 15. Juli. Da har du åtet klar i rådyrterrenget og følger med på rådyrenes vandringer samtidig som du knerter Foxy Lady og sparer 3-4 kje til jakta starter.

 

Masse lykke til som Jan Fredrikke sier!!

Link to comment
Share on other sites

Mye tips du får her. Håper du klarer å velge ut de viktige..

 

Er skeptisk til endel tips som har komt.

 

-Hva skal det være godt for å begynne med en enkeltskuddsrifle med åpne sikter?

- Hva er problemet med å ta ut patronene en for en? Siktes det til M98?

- Våpen som skrangler? Noen eksempler?

- Om det med tiden skal monteres demper, hvor lav kikkertmontasje er da lurt? Har selv en lav montasje på ett av siktene mine som må byttes ut siden demperen blokkerer for mye av siktebildet. Kan være bedre å bygge opp kinnstøtten.

- Våpen under 4,5kg kan være et godt tips om man driver jakt som innbefatter noe trasking. Har selv et som er 6 kg (med kikkert og demper), og det er litt for tungt. (men glimrende å skyte med..) Men at du skal velge det pga at en skal stille i jegerklassen på jaktfelt er en svak grunn. Hva er problemet med å bli slått av noen godt trente skyttere? Sett dine egne mål! Et våpen på 3 kg i .308 eller 30-06 uten demper kan for noen bli en ubehagelig opplevelse.

 

Lykke til med DINE vurderinger!

Link to comment
Share on other sites

Det er en grunn til at jeg ivrer slik for at en skal kjenne på flere våpen, og gjerne flere utgaver av samme våpen.

Og det er det faktum at jeg liker våpen med sjel. Hvorfor? Jo fordi jeg våger påstanden om at våpen med sjel blir stelt bedre, de blir brukt mer, og jeg påstår de gir mer glede til brukeren.

 

Så kan man saktens spørre om hvilket grunnlag jeg har til å utale meg om slikt.

Historien er som følger.

Jeg har ett par salonggevær, ett kraftigt luftgvær, låner litt forskjelligt innefor jaktvåpen etc etc.

Fellesnemner er at alle har treverk i kolben. Disse våpnene enten elsker jeg eller hater jeg, og alle får de plenty oppmerksomhet hvergang skapet åpnes. Kort sagt de brukes og nytes på godt og vondt.

 

Men, så er der ett våpen i skapet som er dyrere og gjevere enn alle de andre. Ei rifle kjøpt inn med klare definisjoner til bruk, og med tanke på mye moro med lading og testing i bakhodet. Er dette en aldri så liten sofasniper (bane/gåse/reve/kråkerifle).

Jepp min Tikka T3 Super Varmint i 223r, en skikklig skummelt (taktisk) utsende sak. Og realiseringen av en drøm.

Men (det evinlige menet), så er det dette med at jeg faktisk ikke føler noe for rifla. Ikke digger jeg den, og ikke hater jeg den. Den er min tollekniv av en rifle, pusses, og parkeres til neste gang den skal brukes. Og der står den, ensom (nåja) og forlatt. Og nesten hvergang jeg er innom bare for å klå litt, må den finne seg i å stå i fred mens salonger og andre jaktrifler blir tatt ut og kjelt litt med.

 

Jeg er hellig overbevist om at det er plaststokken som er grunnen til at jeg føler det slik, ei rifle med plaststokk er ikke noen rifle, den er ett redskap. Og i likhet med hammeren som henger på veggen, har jeg en smule vanskligt for å føle meg så knyttet til denne rifla.

 

Men men, vi får se. Kansje litt custom jobbing på børsa kan få den til å bli noe mere personlig, eller i værste (dyreste) fall en laminat stokk. Så kansje den får litt sjel. Ikke vet jeg, men jeg vet at det er god grunn til at en skal tafse litt på de våpnene en vurderer å kjøpe. Det er ikke alltid drømmen er lik virkligheten.

 

 

 

Jeg har tikka T3 lite (syntetstokk) Jeg har det fordi stokken krever minimalt med stell og er lett. Etter min mening så er vanlige våpen bruksgjennstander og ikke noe man har for å sitte å tafse, stryke og kose med. Det er redskaper laget for å jakte med...

Link to comment
Share on other sites

Prøv rifler, studer rifler, prøv rifler, studer rifler... og gjenta inntil du føler deg trygg på at du har funnet en børse som du er komfortabel med :D .

 

Lykke til :D !

 

P.S! Når du har funnet en børse du liker, så kan det være lurt å unngå internett, våpen-/ jaktblader og kataloger, for da kan du fort få et stygt tilfelle av "havesyken". Symptomene er som følger:

 

- Den børsa som var perfekt er det ikke lenger.

- En vedvarende kløe som ikke kan kureres før ny børse er kjøpt inn.

- Den nye drømmebørsen er heller ikke akkurat den børsen du trenger.

:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Symptomene er som følger:

 

- Den børsa som var perfekt er det ikke lenger.

- En vedvarende kløe som ikke kan kureres før ny børse er kjøpt inn.

- Den nye drømmebørsen er heller ikke akkurat den børsen du trenger.

:D:D:D

 

:shock: Så det er det det er ja?! Du beskrev nettopp min mentale tilstand de siste 2 mnd... :roll::lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...