Jump to content

Eberlestock tråden


SittingDuck

Recommended Posts

Tenkte starte en tråd om Eberlestock sekkene, for å prøve å samle brukererfaringer og spørsmål i

en (etterhvert omfattende og utfyllende) tråd.

 

Det finnes ganske mange småtråder om riflesekker men her vil jeg kun ha meninger om Eberlestocks produkter.

 

 

Selv går jeg og venter på en X1A1 sekk. heeia posten!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Dragonfly Just one, med div ekstrastuff(hagle-scabard, små pocher + +)

 

Er storfornøyd med sekken, Skyter bra når går støkk med den, rmene er flate nok. Bruker den på alt fra dagsturer til ukesturer med full oppakking(da med ekstra "bag" festet i glidelåsene). Har en stor pouch festa i hoftebeltet hvor kikkerteb er, og en liten pouch med avstandsmåler.. begge er lett tilgjengelig.

 

+

*Får med alt jeg har og trenger

*riflebæremulighet

*God og bære på ryggen hele dagen

*Mange geniale løsninger som passer meg

 

Minus

* Noe høy egenvekt

* Som dagstursekk er den litt uvant, to lange lommer og ikke noe stort "rom"

 

Fargen jeg valgte var Coyote Brown(synes de camofargene er litt harry for min del;-)) på spike-duffelen var ikke det noe alternativ så den er i mossy oak(tror jeg) Har ikke så mange bilder av sekken, da det er jeg som bruker ta bilder på tur, og da er jeg mest bak kamera. men fant ett, hvor den er fyllt opp for ukestur med to våpen og full oppakking

 

rcrmyt.jpg

 

*edit: bilde samt noe mer utfyllende info.

 

MVH

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Flott Kobble!

 

Jeg er enig i at cammoen er en smule harry, men når jeg bestillte var det kun et fargevalg igjen. "Western slope".. Sikkert en grunn til at den ikke var utsolgt... :lol:

 

Men utålmodig som man er.... så klarer man ikke vente til andre farger er på lager igjen.

Veldig spent på mønsteret da.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hei

 

jeg sitter og sikler på en g4 operator, men jeg lurer på hvor effektivt dette geværholdesystemmet er?

 

- er det uproblematisk å oppbevare børsa der, den vil vel få seg en smell hvis man går på tryne uansett, så jeg tenker når man er på tur.

 

- hvor kjapt er det å ta børsa ut?

Link to comment
Share on other sites

Blir Dragonfly'en veldig baktung når du fyller den helt? I forhold til sekkene jeg er vant med som bygger i høyden, ser det ut som man kanskje må "jobbe" mer med ryggen for å holde seg rett med en fullpakka Dragonfly?

Jeg har en selv, og er strålende fornøyd, men jeg har ikke kjøpt den greia man smetter inn i glidelåsen bak for å bygge den ut, og har kun brukt sekken min i noen uker.

Syns den uansett er så digg å ha på ryggen at jeg ikke merker vekten av den i det hele tatt.

Det er også genialt med de lange lommene og alle festepunktene. Hagla demonteres og forsvinner nesten i det ene lange rommet, og når rifla får en liten ullsokk over tuten kan jeg vandre gjennom gata her på vei inn i skogen, uten å føle meg som Rambo.

Jeg bruker den også som dagstursekk hvis jeg bare skal ut og kose meg med bål og bikkje, de andre sekkene mine har stått i ro etter at denne kom i hus:)

Link to comment
Share on other sites

Sendte mail til Winge for å spørre om akkurat det, men fikk aldri svar. Størrelsen, vekt og våpenlomme er lik. Muligens det er andre lommesystemer på den europeiske utgaven X1E.

 

Jeg kjøpte X1A1 (Den med messepris), kjempefornøyd! Kjøpte den nå i sommer og har brukt den i hele høst på rypejakt når jeg jakter med hundene. Ingenting negativt å si om den egentlig. Det er bare å slå til, mye bra til en billig penge ;)

Link to comment
Share on other sites

Hadde eb X1A1 som jeg var fornøyd med, men syntes åpningen, som gir lite rom for kompresjon, og de øverste lommene, som er beregnet for å holde en bue på plass hadde lite for seg. Ville bytte, og det stod da mellom en A1E og Gunslinger. Valgte Gunslinger, gammel modell, da egenvekta var litt mindre, og et litt mindre, men mer enn stort nok våpenrom. Solgte X1A1`n til en god pris, og la pengene i Gunslinger`n som jeg bestilte rett fra Eberlestock. Er meget fornøyd med valget mitt :D

Link to comment
Share on other sites

Prisen er nok noe lavere, men når man legger på frakt og mva så er det nok ikke så fryktelig mye og spare... Jeg handla direkte primært for at jeg ikke fant den fargen jeg ønske i norge.. Så redd jeg ikke kan gi bedre svar enn det, er 3 år siden kjøpte og husker ikke hva d kosta;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

For en tid tilbake lurte jeg på om jeg skulle kjøpe Eberlestock Just One sekk. Etter hvert slo jeg det litt fra meg pga vekten på disse sekkene som på papiret syntes noe høy. Tror dere ikke likevel at det lå en Dragonfly under juletreet. Skepsisen ble fort gjort om til entusiasme. Sekken er så god å bære at vekten betyr nesten ingen ting. Jeg kan nå nesten ikke la være å gå tur, bare for å få bære denne sekken. Jeg putter oppi mye jeg ikke trenger for å kjenne den. Riflen min passer perfekt oppi sekken, og jeg merker ikke at den er der, men den tør jeg ikke bære med på tur. I romjulen bestilte jeg "Spike super duffel bag", regntrekk, vannpose samt noen ekstra lommer. Jeg bestilte direkte fra Eberlestock i USA, og varene kom etter ca en uke. Sekken kan nå varieres fra en meget komfortabel dagstursekk til langt over 130 l. Kompresjonsreimene kan komprimere både rifle og vannposerommet samt samt innholdet i sekken inkludert eventuell påmontert Spike super Duffel bag. Dette gjør at sekken blir så komfortabel som mulig ut fra innholdet. Jeg har imidlertid ikke prøvd den enda fullt utbygd og med tungt innhold.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hvordan er det å skyte med disse sekken på ryggen? Er reimen tykk? Vurderer selv en Gunslinger II til skytebanesekk / rypejakt og kansje til elgjakt når jeg skal jakte solo med feltteleskopet og glane fra noen høyder...

 

Ser det går ann å kjøpe til ekstra våpenfutural for å feste på siden av sekken, tror dere dette hadde passet til ett ekstra rifleløp? Eller blir det ALT for stort?

 

Er det foresten plass til en kronograf, spottekikkert, litt klær +mat, tripod og småtterier av ymse slag?

Link to comment
Share on other sites

Remmene er laget for å kunne skyte med, dette er en sekk utviklet primært for militært bruk. Bra plass i sekken, hovedrommet er vel en 40l. Praktisk å kunne åpne hele fronten med glidelås for å komme raskt til det som er nederst i sekken. Ellers så gir jo mollesystemet god muligheter for feste av ekstra lommer. G2 er en stor dagstursekk, men godt egnet for en rypejeger som har med mye utstyr/ekstra våpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Slenger inn et innlegg her. Har brukt Gunslinger 2 i et par år nå. Vil med en gang si at det er en fantastisk sekk selv om jeg mest kommer til å informere om de neggative sidene ved denne sekken. Det første jeg synes er litt dumt med sekken er at den er veldig tung for å kun være en dags tur sekk. Dette kommer av at de har "overprodusert" denne sekken. Med dette mener jeg at de har lagt inn alt for mange små lommer som du klarer å rote bort ting i og at de har brukt en enorm god kvalitet på materialene slik at du aldri vil klare å slite den ut. Dette medføre noget høy egenvekt og litt frustrasjon etter å finne ting, samt og bli stoppet i sikkerhets kontroller på flyplasser med amunisjon i sekken. (Ikke akkurat det kuleste å oppleve når man står på en flyplass i midt østen.)

En annen ting er selv med stramme stropper virker sekken lit vinglette uten rifle i futeralet. Men når det negative er sagt vil jeg si at dette veier på ingen måte opp mot den bære konforen du har med denne sekken. Siste jakt turen jeg brukte den veide sekken 25 kg. Gikk i 8 dager med ski i tung løs snø, tilbake la ca 3 mil om dagen uten å sjenke en tanke at jeg gikk å bar noe som helst på ryggen. Med andre ord sekken gjør den jobben den skal gjøre. Forenkle transport av utsyr og våpen. :D

Reimene er relativt gode å skyte med. De er flate men de har en plastikk spenne (den som holder bryst stroppen) akkurat der hvor kolben treffer skuledern min. Monteringen av hagla ble litt gal i starten frem til jeg fikk trent med sekken.

Min neste sekk kommer også til å bli en Eberlestock. Sikler på Skycrane II

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tips til å stabilisere Gunslinger II er å kjøpe 5.11 Tactical RUSH 4-Piece Tier System

http://www.tactical-store.com/ts-t5-bg-rts.html

Og bruke 2 av reimene som feste mellom sekken og hoftebeltet. Det stabiliserer sekken mot hoftebeltet samt at du får mer av tyngden på hoftebeltet. Jeg bruker dette på min Gunslinger II og det fungerer utmerket. Du kan da stramme under gange med sekk, samt utløse reimene med et klikk. Reimene festes i molle-bånd, innerst ved ryggen ved festet for den nederste kompresjonsreimen på begge sider av sekken, og i molle-bånd (øverste rad) på hoftebeltet. Da får du en litt skrå vinkel fra sekk ned mot hoftebeltet, og det stabiliserer meget godt. Du vil merke stor forskjell, og dette er et must på lengre turer.

 

I tillegg bruker jeg en ryggplate fra en gammel dagstursekk som passer i Gunnslingeren. Ryggplaten sitter i hulrommet hvor rifleposen rulles inn i, og holdes på plass når rifleposen ikke er rullet ut. Når rifleposen er rullet ut låser jeg ryggplaten med borrelås mot fliken (påsatt borrelås) som ellers låser opprullet riflepose. Borrelås ferdig med tape/lim får du kjøpt på biltema og Claes Ohlsson.

 

Kan legge ut bilder på dette hvis det er ønske om det.

 

Gunnslinger II er en utmerket sekk for skogsfugljakt hvor du både har med rifle og hagle. Selv har jeg en Tikka T3 Lite som ikke er spesielt tung i sekken.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har brukt en Gunslinger 2 i et år nå. Den har vært med på litt vinterjakt etter Gaupe, hele Elgjakta og Hjortejakta.

 

Eneste ekstrautstyr som jeg kjøpte sammtidig med sekken er 3L drikkesystem.

 

Tenkte en stund på noen av de større modellene, men når jeg seriøst begynte å tenke på hva jeg kom til å bruke den til endte jeg på Gunslinger 2 som mere en stor nok. Skyter også en del DFS og Mil konkuranser med primert AG3/HK416 og da er sekken genial. Alle lommer er vell egentlig laget for AR15/HK416 med magasinlommer etc.

 

Til daglig jaktbruk er den genial, men ble litt forferdet av egenvekten, men dette ble gjort til skamme så fort jeg tok den i bruk. Funker perfekt med en tung M98 med tungt kikkertsikte, 2-fot og demper. Riflebaggen sluker "alt". Jeg går med hund under jakta og har montert et par lommer fra stridsvesten min til hundeband, kikkert, etc på hoftebeltet. Mollesystemet gjør sekken veldig fleksibel. Jeg har heller ikke merket forskjell på om sekken er helt tom eller fyllt med termos, klær, mat og alt man nå drar med seg på jakt. Den er ikke noen hurtigtrekker, men man ligger ikke mange sekundene bak en som har børsa på tvers på ryggen :winke1:

 

Har også brukt sekken nå på sommeren og den funker like genialt til fiskestenger som til våpen 8)

 

Anbefales på det sterkeste. Av alle "jaktrelaterte" kjøp jeg har gjort de siste årene er dette det jeg er mest fornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

Her er bildene på hvordan jeg bruker 5.11 4-piece Tier-system på min Eberlestock Gunslinger II for å stabilisere den.

Samt bildene på hvordan jeg låser fast en ryggplate fra en annen sekk som passer i min GII.

Jeg bruker to reimer til å feste på hoftebeltet, og to på toppen av sekken for å trekke riflerommet næremere skulderreimene.

 

Bilder:http://www.flickr.com/photos/38141919@N05/sets/72157630270383554/

 

Her kjøper du reimene jeg bruker http://www.tactical-store.com/ts-t5-bg-rts.html

Link to comment
Share on other sites

hei, jeg kjøpte denne for en mnd siden, er også litt spent på hvordan den blir i praktisk bruk, kjøpte den med tanke på dagsturer, har også en operator fra før, men denne er egentlig litt for tung (4,5 kg), det er mye dårligere bæresystem på denne h2 utgaven, og mindre justering, en storvokst person vil nok ikke trives med denne på ryggen. ellers synes jeg den ser meget lovende ut. rifle rommet kunne gjerne vært litt romsligere, det ble litt trangt med en sauer 200str, demper, tofot og en nightforce med 56 objektiv oppi, men det går :D

Link to comment
Share on other sites

Har testet Gunnrunneren på noen turer. Har pakket den full, og med gevær i hylstret føltes det umiddelbart som om den bulet litt mot ryggen. Når jeg begynte å gå mistet jeg følelsen av dette. Føltes veldig behagelig, og merket nesten ikke jeg hadde den på ryggen. Geværlomma kunne nok vært noe romsligere, men har testet med flere våpen uten problemer. Jeg er 187, og jeg følte ikke noe ubehag med tanke på egenhøyde og sekkstørelse.

Link to comment
Share on other sites

Denne sekken er ingen orginal Eberlestock gunslinger og kvaliteten er helt sikkert deretter.

Men for gjerrigknarker (slik som meg) kan det være ett alternativ.

 

Fant den til 30$ her;

http://airsoft.tiger111hk.com/p1558/Dual-Rifle-Extended-9.11-Tactical-Series-Backpack-(Multicam)/product_info.html

 

normal_20120626_213759.jpg

 

normal_20120626_213834.jpg

 

normal_20120626_214310.jpg

(hagla er svært kort, mulig sekken ser større ut enn den er..)

 

normal_20120626_214237.jpg

(hagla gikk akkurat nedi uten bruk av topplokket)

 

Har ikke prøvd den på jakt enda, men ett par tanker

* Stroppen over skuldrene er ikke laget for å skyte med sekken på.

* Det løse topplokket tetter ikke og er lite justerbart. Regner det, så regner det nedi det futuralet våpnet ligger i.

* Pinglete glidlås til topp lokket, bra glidlås til hovedrommet

* Litt tynt stoff/reimer.

* Er av generellt dårligere kvalitet enn orginalen

Link to comment
Share on other sites

Sitter å vurderer X1E opp mot Gunslinger II. Noen som har noe erfaring for og imot?

Primært rypejakt sommer som vinter med cz 455 på ryggen. Det å få rifla opp uten å ta av sekken er et must. Tenker å montere drikkesystemet og eventuelt haglefuteral.

 

Kan rifla bæres med løpet opp i X1E?

 

Klarer ikke heltt å bestemme meg.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler Gunnslinger2. Perfekt til rype- og skogsfugljakt. Har tikka T3 lite i sekken med 12X56 sikte.

Se hva jeg skriver, og link til bilder, om stabilisering av Gunslinger2 tidligere i denne tråden.

 

Om du kjøper sekk, husk regntrekk som også går over våpenet når du bærer det i sekken.

 

Lykke til med valget. Og sekk kan kjøpes hos tacticalstore.com. Bruk jetcarrier.no så får du en amerikansk adresse, slik at du kan handle hos http://www.tacticalstore.com

Link to comment
Share on other sites

Merk at det er jaktversjonen av Gunslinger2 hos Winge som koster 2.490,-.

Tacticalversjonen med sterkere stoff koster 2.690,- hos Winge. Hos Tacticalstore koster den 2.190,- NOK iht. dagens dollarkurs og mva på 25%. og 40,- USD mer for multicamutgaven (ca 240,- NOK).

 

Da har du 500,- NOK til frakt som går på volumvekt. Jeg betalte 704,- i frakt hos Jetcarrier for to Eberlestocksekker og masse annet stash (sidelommer, mollelommer, avstandsmåler belter etc.) og dette http://www.tactical-store.com/ts-t5-bg-rts.html som du trenger for å stabilisere sekken slik http://www.flickr.com/photos/38141919@N05/sets/72157630270383554/.

 

NOK 704,- dekker frakt fra USA (495,-) og fram til deg i Norge (211,-).

Du får minimun 100,- NOK i frakt hos Winge Våpen også.

 

Du dekker lett inn frakten hvis du handler mer hos Tacticalstore f.eks avstandsmåler, optikk etc.

Hvis du handler hos Tacticalstore er det enklest å bruke PayPal som betaling, og husk å presisere ved bestilling at alt skal sendes som en forsendelse (one shipment, no backorders). NB: Bruk sjøfrakt hos Jetcarrier.

 

Håper dette er til hjelp for deg eller andre som leser denne tråden. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Blir litt forvirret av alle modellene til Eberlestock. Er det sånn å forstå at Dragonfly er den største anatomiske riflesekken de har ment for å dra med seg kjøtt ned fra fjellet? Er alle sekkene laget for bue også foruten Europamodellen?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk Dragonflysekken min her om dagen fra Winge. Bestilte den i Rockcamo'en men Winge ringte noen dager senere om at de ikke hadde den i den fargen men de kunne sende i den i skau-camo. Greit nok, har ikke noe relgiøst forhold til forskjellige camoer så det var i orden for meg. Når jeg fikk sekken var gleden rimelig kortvarig. Det er en produksjonsfeil inni den ene sidelommen som gjør at jeg vil returnere den noe som ikke var noe problem for Winge. Synes de har vært flinke med å svare på e-post og gjør det rimelig prompte. Uansett kjipt, håper de har en frisk en på lager eller bestiller jeg fra USA selv. Oppdaget også at børsa mi med tofoten ikke går ned i sekken. Anbefaler alle som vil ha tofoten montert på børsa til å kjøpe M-utgaven av sekken. Den har større åpning(big mouth) for børser og blir også levert i oliven grønn farge men den er enda tyngre. Synes vekten på Dragonflysekken var helt grei. Det er tross alt en stor sekk(eller kan bli det).

Det som skuffer litt er at sekken ikke har YKK glidelåser men noe som for meg ser ut som kopi. Sikkert greit nok men Eberlestock går ut med rimelig store ord om produktene deres og da er det bittelitt skuffende at de har kjipet inn på det samt at sekkene er laget i Vietnam og ikke i USA(kanskje like greit?).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fikk for noen dager siden ny sekk fra Winge, denne gangen var alt i orden og jeg kan endelig glede meg til å begynne å bruke den. Sekken er glup nok den men det er noen få ankepunkter jeg synes kunne vært litt annerledes som feks stramme muligheten ved siden av våpenlommen på toppen. Hvilken funksjon har denne? Der den er plassert kan ikke sekken utvide seg noe særlig mer pga konstruksjonen og strammingen er begrenset siden låsespennene er så nært hverandre at man bare kan dra til noen få cm så står de butt i butt. Tenkte at kanskje den kunne bruke til å sikre våpenet ekstra godt ved å leggen reimen en omvei rundt kolbehals men da virker det som sekken vrir seg litt kunstig i toppen så jeg tror ikke jeg vil bruke den til det.

Synes også at selve åpningen til våpenlomma er for smal. Et våpen med rett pistolgrep stopper ved grepet hvis man har en normalt stor kikkertsikte på. Min 200STR GRS stopper feks ved pistolgrepet. 50Cm pipa mi har da enda ikke bunnet ut nede i våpenlommen. Er klar over at M modellen har større våpenlomme men strengt tatt så burde kanskje alle ha såpass stort som M modellen? Setter jeg på lyddemperen går det akkurat og lyddemperen går helt i bunn av våpenlommen, mao vil dette i praksis for meg går helt fint.

Link to comment
Share on other sites

Et par spørsmål til dere som har brukt eberlesekk:

 

- Er alle modellene beregnet til at våpenet skal stå med pipa ned?

- Der pipa peker nedover; legges all vekt på pipa eller er det noe slags opphengssystem til våpenet i posen?

- Er noen av "våpenposene/lommene" harde, evt med harde støttekarmer, slik at ikke alt moment fra bæring og vekt fra sekken "rir" på våpenet i posen?

 

 

Håper på gode svar! :-)

Link to comment
Share on other sites

@vkil:

Har en eberlestock Gunslinger 2, og i denne bærer jeg rifla med demperen opp. Det er god plass i sekkens riflefutteral, komprimeringsreimer på sekken brukes for å holde våpenet så godt på plass som du ønsker det. Bruker denne sekken på toppjakt, og ellers all annen jakt der rifla skal bæres mye. Har hatt denne to sesonger nå og er superfornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Et par spørsmål til dere som har brukt eberlesekk:

 

- Er alle modellene beregnet til at våpenet skal stå med pipa ned?

- Der pipa peker nedover; legges all vekt på pipa eller er det noe slags opphengssystem til våpenet i posen?

- Er noen av "våpenposene/lommene" harde, evt med harde støttekarmer, slik at ikke alt moment fra bæring og vekt fra sekken "rir" på våpenet i posen?

 

 

Håper på gode svar! :-)

Nei alle modeller er ikke laget for det. Gunslinger II feks er laget for å bære børsa begge veier.

Tanken er vel at pipa skal bære all vekt men min børse hengere i pistolgrepet uten lyddemper på og med lyddemper så tar munningen akkurat i bunnen. Våpenlomma er i samme stoff som resten av sekkene men den er sydd som en helt seperat del foruten yttersiden hvor den er en del av sekken. Våpenet har det nok helt fint i sekken med mindre den ikke er laget av papp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg strever litt med å finne rett sekk... Har sett igjennom denne tråden, noen som kan gi meg råd?

 

Jeg skal bruke sekken til dagsursekk etter rype, primært. Fint om det er mulighet å spenne sekken ut slik at jeg får med alt jeg trenger (telt, mat ++) når jeg bærer inn til camp, og så spenne den inn og gå på fjellet. Jeg har sett på Just One og synes den ser fin ut http://www.eberlestock.com/J34%20Just%20One.htm Er det noen som har synspunkt eller tips? Kan nevne at jeg er 186 høy og et stykke over 0.1 tonn i vekt. Stor og sterk :D .

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Just one dragonfly(hvilket jeg går ut ifra er en tidlgiere modell av den du ser på).. Måler ca 184cm og veier litt mindre en deg ;) Jeg har aldri hatt så god sekk.. Har vel skrevet litt om den tidligere i tråden. Den passer meg og kroppen min perfekt, kan ha den på hele dagen(som dagtursekk) uten og kjenne at den er der, så jeg er veldig veldig godt fornøyd

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...