Jump to content

Boltrifle i 22LR med låsing i front?


Erlend Meyer

Recommended Posts

Får du til 22lr rifle med låsing i front på bolten og magasin bør du sende patentsøknad før du publiserer bilde.

 

Ikke umulig men bedritent å få til med roterende låsing. Andre låsemetoder kan være kjipe å få plass til når bolten må se ut som den må for å få magasin til å funke.

Link to comment
Share on other sites

Låsing på en .22lr i front! Er det noe å trakte etter?

Jeg har sett det forsøkt/gjort; http://benchrest.com/showthread.php?70217-New-front-locking-rimfire-action

Men det eneste jeg kan se at det medfører er lengere slaglengde på bolten og mest sannsynlig vis mateproblemer. Siden en .22lr patron er så kort som den er, skal det godt gjøres å få til en kompakt nok låsing foran på bolten som ikke kommer i konflikt med det faktum at patronen må komme ut av magasinet rett foran kammeret :wink:

 

Men jeg går ut i fra at du har en plan, og venter i spenning på hvordan du har tenkt å løse en slik design :-D

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ut i fra at siden bolten er så tynn, så blir størrelsesorden patron i forhold til mekanismen omentrent som en "voksen" patron i en "voksen" låsekasse. Da vil kanskje patronen lettere sentrere seg selv å treffe i kammeret, selv om den skulle mangle litt styring fra magasinet noen millimeter på veien. I en tradisjonell salongkasse må jo patronen treffe kammeret før magasinet gir slipp, ellers blir det total matekrøll.

 

Men jeg ser fortsatt bare problemer med denne løsningen. Hvis du tenker på hvor jævlig en .22lr griser til systemet med sot. Tenk på hvor mye arbeid det skal bli å rengjøre et sånt lite hull med finmekanikk. I tillegg har man en centimeter unødvendig boltgang, og en alt for tynn bolt som blir lett å knekke. Jeg klarer bare ikke se noen fordeler. Egentlig er det også slik at på "voksne" mekanismer så er låseklakkene bak, som hos Steyer SSG, en mere rasjonell design med tanke på kort boltgang. Ergo jeg skjønner veldig godt hvorfor ingen lager salong med låseklakkene foran på bolten :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, tror du har forklaringen der, og jeg er enig i at tynn bolt fort blir mer bry enn det er verdt. Var derfor jeg lurte på om det fantes kommersielle design som hadde løst det...

 

På "voksne" kasser synes jeg låsing bak er en uting, men for 22 er det neppe noen krise. Det jeg virkelig er ute etter er vel å eliminere løsningen med låseklakker på hevarm, men å dele sluttstykket foran klakkene er heller ikke uproblematisk. I det hele tatt er det bare "ulekre" løsninger å velge mellom, og det dreper fort motivasjonen.

 

Egon: Fy! Du vet vel bedre enn å gi meg slike ideer? :mrgreen:

 

Har grublet mye på "kneledd" mekanismer, men har ikke hatt noen eureka-øyeblikk der. Sikkert fordi jeg ikke jakter på noe som er "godt nok for en 22" men et design som kan brukes til kraftigere pistolpatroner også. Men her er vel tanken å lage en enkel og ikke minst presis sak, kunne vært artig å prøve seg på litt BR50. Men designet må kunne oppgraderes til magasin i tilfelle jeg ender opp med større behov for en jaktrifle.

Link to comment
Share on other sites

Noe i den gata ja, men laget for enkel deling av bolt. Tennstift bør nesten også være to-delt så en kan bytte mellom rand og sentertenning, det vil også gjøre tilvirkning enklere. Tipper du fremdeles har traumer etter den CZ-bolten? Med delt tennstift kan en også lett ordne sperre så du ikke kan slå av en patron før bolten er i lås. Ikke at det gjør så mye på en 22, men tenker en seg litt om tror jeg en kan få dette nesten gratis.

 

Låsing i front er nok å foretrekke siden en lett kan maskinere både gjenger og låseflater i bolten på samme oppspenning, men det kan en vel alltids overleve uten.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det var tanken. Alt er bare på skisse-nivå nå for å se om det lar seg gjøre på en vettug måte, men jeg liker designet så langt. Tanken er å dimensjonere den for 7.65 så jeg har den åpningen på sikt samt en løpsinnfesting med fine gjenger og styringsparti etter samme mønster som Heen-muffa.

Link to comment
Share on other sites

Freeride: Det har du jammen rett i, selv om den der overhodet ikke var i mine tanker når jeg tegnet det. Designet jeg jobber med har dog noen fordeler, bl.a vil jeg prøve å eliminere boltmuffa helt ved at slagmekanismen settes inn i front av bolten. Og som sagt skal bolthodet være avtakbart uten for mye bry og uten at noen deler kan forsvinne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tegner som en gris, så en skisse er bortkastede piksler. Men du kan ta 10/22-magasinet og sette det foran sluttstykket på mauseren din (eller hva man haver), så er konseptet der.

 

Det var ment mest for spøk, men jo mer jeg tenker over det, jo mer tror jeg at det kunne fungert. Det ville neppe være praktisk, men fungerende. Jeg ser for meg en "revolvertønne" med åpning forover, øverst når sluttstykket er åpent. Når sluttstykket går frem igjen, skyver en mekanisme patronen frem i kammeret i løpet av siste 5mm av bevegelsen, og sluttstykket roterer til lås og avfyring. Sluttstykket åpnes og trekker hylsen ut (den kan falle rett ned), og det gjentar seg. Hevarmsløftet trenger ikke være på så mange gradene, og man får låsing i front.

Hurtig magasinbytte blir det neppe, men det kan jo tilpasses til hurtiglader for revolver.

Største ulempen er at det ville blitt litt finmekanikk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...