Jump to content

Recommended Posts

Hornady 250 grain RN er ute av produksjon.

Ser meg om etter ny 250 grainer til elgjakt. Avstandene er sjelden over 100 meter og hastighet 650 m/s.

Har 3 kandidater:

 

NORMA ORYX

NOSLER PARTITION

HORNADY sp

 

Hvilken bør jeg velge? Evt. andre forslag? Erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Tror ikke det valget spiller så stor rolle, alle disse tre 250 grain kulene feller elg med autoritet så lenge kula treffer der den skal 8)

I 650m/s vil også Hornady SP kula holde godt sammen uten for mye "grafs" rundt kulehullet.

 

Peders har lagt ut flere fine bilder av elg som er felt med 250 grain Hornady SP kuler, og Hans Kristian har vel en favoritt i 225/250 grain Nosler Partition.

 

Selv er jeg litt "løs i snippen" og jakter med noe nytt hele tiden.... :oops:

 

Har felt hjort med både 225 grs Woodleigh RN, 200 grs Remington CL PSP og 180 grs Barnes X.... og til høsten 250 grain Speer Grand Slam :D som jeg var så heldig å få tak i.

 

PS Må jeg velge hadde det nok blitt 250 grain Norma Oryx til elgjakt opp til 100 meter, men det er mest fordi jeg liker kuler med lodding/bonding til norsk storviltjakt og at Oryx ofte har god presisjon.

Tror Oryx kula vil være det kulealternativet som gir minst mulighet for gjennomskyting på elg, siden denne kula er forholdsvis myk og ekspanderer til stor diameter. Noe å tenke på dersom du ikke ønsker gjennomskyting, eks ved stålos med hund, høyfjellsjakt med lite vegetasjon og mye stein...

 

Skulle jeg valgt en kule til elgjakt på forholdsvis kort hold med V0 på 650 m/s, uten å måtte velge blandt dine 3 kandidater, hadde valget blitt Woodleigh RN 250 grain.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen :)

Skyter endel 158 grain .357 Partizan(eller var det Selleri & Gulrot)helmantel pistolkuler i min .358 Win.

Kjøpte en poste med 500 stk av disse kulene på XXL for et år siden.

 

Hadde stor tro til jeg oppdaget at disse kulene ikke ville mate fra magasinet, skyter derfor geværet som om det skulle vært enkeltskudd... :roll:

Uansett, bruker fortsatt disse kulene til trening av og til. Ikke så ofte en kan skyte for 0.99,- pr kule i .358 Win :D

 

Gikk tom for N133 krutt for en tid siden og prøvde med 40 grain N135, grei presisjon men myyye sot på hylsene(for lavt trykk).

Hadde jeg skulle brukt Norma 200 krutt, hadde jeg startet på rundt 38-40 grain og evt jobbet meg oppover. Hadde jeg fått bra presisjon med rundt 40 grain Norma 200, ville jeg fortsatt med denne ladningen. Regner med du bare ønsker et rimelig treningsalternativ til din .358 Win.

 

Du kan jo ta en titt på ulike .358 Win Robsoft ladninger:

 

http://www.robsoft.nu/databaser_se/ladd ... Winchester" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hei igjen :)

Skyter endel 158 grain .357 Partizan(eller var det Selleri & Gulrot)helmantel pistolkuler i min .358 Win.

Kjøpte en poste med 500 stk av disse kulene på XXL for et år siden.

 

Hadde stor tro til jeg oppdaget at disse kulene ikke ville mate fra magasinet, skyter derfor geværet som om det skulle vært enkeltskudd... :roll:

Uansett, bruker fortsatt disse kulene til trening av og til. Ikke så ofte en kan skyte for 0.99,- pr kule i .358 Win :D

 

Gikk tom for N133 krutt for en tid siden og prøvde med 40 grain N135, grei presisjon men myyye sot på hylsene(for lavt trykk).

Hadde jeg skulle brukt Norma 200 krutt, hadde jeg startet på rundt 38-40 grain og evt jobbet meg oppover. Hadde jeg fått bra presisjon med rundt 40 grain Norma 200, ville jeg fortsatt med denne......

 

 

 

 

Svar til Cane:

 

Kulene matet greit fra magasinet. Krevde imidlertid et fast og bestemt ladegrep. Særlig patron # 2 og # 4. Børsa er en Brno 601.

 

39 grain - 705 m/s

40 grain - 736 m/s

41 grain - 757 m/s

42 grain - 788 m/s

Samlet 20mm på 50 meters hold.

Legger meg på 40 grain til elgbanen. Presisjonen er ikke avgjørende her.

 

Uncas

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen :)

 

Svar til Cane:

 

Kulene matet greit fra magasinet. Krevde imidlertid et fast og bestemt ladegrep. Særlig patron # 2 og # 4. Børsa er en Brno 601.

 

39 grain - 705 m/s

40 grain - 736 m/s

41 grain - 757 m/s

42 grain - 788 m/s

Samlet 20mm på 50 meters hold.

Legger meg på 40 grain til elgbanen. Presisjonen er ikke avgjørende her.

 

Uncas

 

 

Hei Uncas :D

 

Bra du fikk såpass presisjon med Rhino 9 krutt og disse billigkulene :)

Synes hastigheten din med 40 grain krutt er fornuftige mht trening(736 m/s)...

Det er det samme hastigheten som mitt 22" Lilja løp gir med 225 grain Woodleigh RN/Sierra SPBT på "full gass".

 

Jeg er ikke overrasket over at du får lettere mating med disse korte 158 grain FMJ pistolkulene med flat tupp enn jeg gjør :mrgreen:

 

Din .358 Win er jo laget på en Brno 601 - en Mauserinspirert låsekasse(Har en Brno 602 i .375 H&H selv) med kontrollert mating. Tror dine patroner får bedre "styring" fra magasinet og inn i kammeret sammenlignet med min Remington 7 med "pushfeed"/dyttemating, der sluttstykket bare dytter patronen framfor seg fra magasinet og inn i kammeret.

 

Skulle jeg bygget en ny .358 Win børse, hadde vel utgangspunktet blitt en kort Winchester M70 låsekasse eller en Brno 601, tror jeg.... :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noen som kan tipse meg hvor jeg kan få tak i neck sizer til 358 win?? har søkt og lett men finner ikke noen som kan levere. Har og en Lee zip trimmer som jeg trimmer andre kaliber i men finner ikke pilot til 358. Kan Lee eventuelt lage på bestilling??

Link to comment
Share on other sites

Hei :D

 

Lee lager custom dier på bestilling, også neck sizer til .358 Win. Lee kaller vel sin neck sizer die for Collet Neck Die, funker godt når du får jusert den riktig...

Har selv bestilt en custom Factory Crimp Die til min .300 RSAUM for noen år tilbake. Hyggelige priser, men ikke helt den samme kvaliteten som fra de dyrere produsentene. Velger noen ganger å kjøpe fra Lee, siden de har flere gode patenter/løsninger på sine produkter...

 

Når det gjelder Lee og hylsetrimming, så har jeg med hell brukt deres Case Lenght Gauge/Pilot til .35 Remington. .35 Remington hylsene er 48,8 mm lange, sammenlinget med .358 Win hylsene som er 51 mm.

Det er bare å ha på Loctite på .35 Rem pilot gjengene og skru 2.2 mm denne kortere inn i skjærehodet.

Da passet Lee sin .35 Rem. hylsetrimmer til min .358 Win. Har brukt denne løsningen i flere år, funker som snus.... 8)

Hylseholderen du må bruke til .358 Win er den samme som til .30-06 serien eller .308 Win serien med hylser om du vil.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder necksizer til .358'n, så har jeg en fra Redding. Den fungerer fint, men jeg ønsker meg Lee colletdie i dette kaliberet også, så jeg slipper å smøre.

 

Trimmepilot fra Lee er jeg eier av, så det er merkelig at det ikke er å oppdrive lenger. Men som nevnt over kan jo en .35 Whelenpilot modifiseres hvis du kjenner noen med dreibenk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noen her som skyter med bly kuler i 358, leste i en annen tråd om 300 grs kule i sub. Har saumfart nettet for kuletenger , men dette er ikke hyllevare og noe spesial bestilling av støpeform har jeg ikke peiling på. Har noen anbefalinger hva som kan skaffes, eventuelt hva skal jeg bestille. Børsa er en Rem mod 7 som var en 243, men har fått pipeskift system ala Heen og og ny LW pipe i 358. Børsa har vært hos Dag Ole Ward i over en mnd, og ankommer i morgen :) . Lade utstyr er innkjøpt så jeg er spent som er 3 åring på juleaften.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Her er stussaren jeg har brukt i mange år nå:

 

normal_20140506_120548.jpg

 

Rifle Remington M7, med Border løp 1:14 twist, lengde 52,5 cm. HT stokk som er modifisert og påsprøytet lyddempende materiale.

 

Her er'n i godt selskap :-)

normal_2015-09-03_23_21_04.jpg

 

Remington M7 .358 Win

Dakota M76 8 x 68S

Steyr SSG69 .308 Win

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I vinter fikk .358-løpet i Howa'n nytt hjem i et pipeskiftsystem på kort Remington 700, så da burde det jo få ny jaktladning og :wink:

Jeg prøvde da 180 grs Barnes TTSX. Jeg har såvidt testet den før med N-133, men fikk ikke mer enn rundt 750m/s før jeg fikk indikasjoner på at trykket var på tur opp. Presisjonen var derimot bra, med tre skudd på en snau tomme.

Denne gangen prøvde jeg N-135 og Norma 202 i Winchestehylser og med Federal 210. Presisjonen var god med begge kruttypene, rundt 20mm på tre skudd, men med 202 fikk jeg ikke plass til mer enn 48 grains før det var fullt og da lå hastigheten på 745m/s. Med 46 grains N-135 ble det mer fart i sakene, og den havnet på 790 m/s. Her er både hastighet og presisjon tilfredsstillende, så denne blir med på jakt i år. Så får vi bare håpe at elgen er samarbeidsvillig og stiller seg pent opp på passende hold :wink:

 

Må også legge til at det var merkbart mer smell med Norma 202, selv med demper på.

 

 

Hei Hjortefot :-)

Så dine ladninger med Barnes 180 grs TTSX. Synes de ga høy hastighet i forhold til kruttmengde.

 

Med min rifle fikk jeg følgende resultater, med N-135 og Barnes 180 grs TTSX:

 

47 grs 722 m/s

48 grs 746 m/s

49 grs 768 m/s

50 grs 789 m/s

51 grs 815 m/s MAX

 

Testet 52 grs også, men den målte jeg til over "fabrikktrykk". Ladningen er meget komprimert allerede på 51 grs.

Dette er i min rifle selvsagt, trykk måling basert på måling av trykk-ring (med micrometer) og sammenligning med fabrikk ladning. Fabrikk ladning er identisk med: Sierra Game King 225 grs og 46 grs med N-135. Ladninger brukes på eget ansvar!

 

Rifle Remington M7, med Border løp lengde 52,5 cm :-)

Link to comment
Share on other sites

Har litt lyst til å prøve 180 grains TTSX på æljen. Noen som har prøvd, eller har noen formening om penetrasjonen er tilfredsstillende?

 

Hei har ikke fått prøvd 180 grs TTSX på elg enda, men har mye erfaring med Tonheims 185 grs mest på hjort, men også på en del elg. Denne kula er svært lik.

Bare positivt å si om den, så jeg regner med at Barns oppfører seg svært likt. Time will show :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei Hjortefot :-)

Så dine ladninger med Barnes 180 grs TTSX. Synes de ga høy hastighet i forhold til kruttmengde.

 

Med min rifle fikk jeg følgende resultater, med N-135 og Barnes 180 grs TTSX:

 

47 grs 722 m/s

48 grs 746 m/s

49 grs 768 m/s

50 grs 789 m/s

51 grs 815 m/s MAX

 

Testet 52 grs også, men den målte jeg til over "fabrikktrykk". Ladningen er meget komprimert allerede på 51 grs.

Dette er i min rifle selvsagt, trykk måling basert på måling av trykk-ring (med micrometer) og sammenligning med fabrikk ladning. Fabrikk ladning er identisk med: Sierra Game King 225 grs og 46 grs med N-135. Ladninger brukes på eget ansvar!

 

Rifle Remington M7, med Border løp lengde 52,5 cm :-)

 

Interessant å høre dine erfaringer også!

I mine hylser har jeg ikke sjans til å få plass til så mye krutt som du får til, det er nye Winchesterhylser. Med 46 grains N-135 bruker jeg langt rør på kruttrakta for å få komprimert kruttet, så jeg får neppe plass til mer enn 0,5 til 1 grain til. Jeg tipper at ihvertfall noe av svaret på hastighetsforskjellen kan ligge i forskjellig volum i hylsene vi bruker.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen, jeg bruker også nye Winchester .358 Win hylser. Jeg bruker en elektrisk kruttdribler som kommuniserer med den elektroniske vekta (begge RCBS) og heller forsiktig fra kruttpanna via en standard krutttrakt ned i hylsa. Trangt og selvfølgelig komprimert ladning, men ok. Fikk plass til 52 grs N-135 også, men da er det ikke plass til mer :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jeg har kødda en del med ulike revolverkuler for å finne frem til en billig treningspartn i 358'en min.

 

Hornady 180grain XTP har i enkelte ladninger oppvist presisjon så god at bare å fortelle om det kan oppfattes som skryt eller løgn, 40grain N140 har vært helt spektakulært, men denne kula mater ikke veldig godt i rifla mi.

Her er en ti-skuddsgruppe skutt på 100meter. Den røde firkante er 1".

 

normal_20160219_120734.jpeg

 

170grain Sierra FMJ RN, mater supert og oppviser brukbar presisjon. Den oppfører seg veldig pent mot duken på elektroniske skiver, noe som jeg synes er viktig i treningsammunisjon. Med 48-50grain N140 har jeg god nok presisjon og normalt "forranhold" på løpe-æljen.

 

Disse kulene har funket, men har ikke alt. Ikke er de veldig billige heller.

Tanken er å ikke ha for mange ulike patroner og treffpunkt.

Målet er en "billig patron" i tillegg til 180grain TTSX jaktpatronene jeg bruker nå. Jeg er muligens i mål eller veldig nær!

 

Jeg fikk fatt i en eske H&N 180grain FP HP, de er billige, normalt omkring 1,25kr/stk. Jeg slapp unna med 94øre/stk.

Litt tukling har det vært, og det har vist seg at settedybde og entring av hylsehalsen under setting er viktig. Innvendig gradfjerning i hylsehalsen eller forsiktig ekspandering av hylsehalsen som for revolver har lokket frem presisjonen.

Flere krutt er prøvd, men lav pris er en baktanke, så nok en gang blir det 40grain N140.

Den soter litt, men mater godt nok. Presisjonen er fin, ca 30-35mm for ti-skudsgrupper.

På ca 150 skudd har jeg fått to-tre uforklarlige slengere, mulig det er meg, men jeg mistenker patronene.

Kronograf har jeg ikke for hånden, men det skulle vært interessant å vist utgangshastigheten på disse!

 

Jeg har en veldig billig patron, ca 2kr/stk.

Tar Holstad inn 200gr RN utgaven, og den oppfører seg på samme måte, vil det sikkert være bedre på elektroniske skiver!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Gode nyheter, og dere vil bli grønne av misunnelse :winke1:

Jeg elsker Lee Collet NS-dier.

Nå har jeg en til 358'n også :D

Jeg hadde flere til 308, så jeg fikk hjelp med å åpne hullet for hylsehalsen i colleten,

og kjøpte en

http://www.titanreloading.com/service-p ... die-sleeve

og en

http://www.titanreloading.com/service-p ... rel-35-rem

Collet sleeve'n måtte dreies av 2,4mm på toppen, og mandrelen ble pusset ned litt og polert.

Dien virker helt supert. Å presse 250 hylser var gjort på et "øyeblikk". Null fett eller smøring, og pressingen gikk lett.

Kuleholdet er akkurat passe til H&N revolverkuler, og om det er litt mye til vanlige riflekuler, kjøper jeg bare en mandrel til og pusser mindre av den!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Hei.

Kjøpe 500 stk 158 grs mantlede pistolkuler på XXL for noen år siden.

Lader de bl.a med 49 grs N135 med grei presisjon. Prøvde 45 grs N135, men mye soting på hylsene. Mest trolig av kombinasjonen hard hylsehals og for lavt trykk.

 

 

Hej!

 

Har någon här laddat 158 gr pistolkulor (jag skjuter Fiocchi 158 gr FMJ) med N135? Med Norma 201 (45,0 gr) får jag krutrester i pipan och dålig precision.

Link to comment
Share on other sites

http://www.suitorsgarage.com/gunstuff/35remington/35rempart2.html

 

Interessant test av diverse kuler .35, der flere av kulene er hyllevare hos f.eks. Hjemmelading, Brownells ol. Kommer til å prøve 220 grs Speer FNSP ladd med 47 grs N202 i år, så får vi se om det blir noe resultat. Har da utgangshastighet på rundt 690 m/s.

Fin artikkel dette :-)

Viktig å ha med seg at .358 kulene viser ekspansjon på ulike hold i .35 REMINGTON HASTIGHET.

Eks. Kuler som ikke viser tegn til ekspansjon på 200 yards, vil kunne gjøre det med .358 Winchester hastighet.

På samme måte vil kuler med stor ekspansjon på 25 yards kanskje separere bly/mantel i .358 Winchester hastighet på samme avstand.

Bare nevner det...

 

PS

225 grain Sierra SPBT, COL 71 mm, .358 Win hylser, CCI 200 hetter og 46 grs N135 fikk 720 m/s i mitt 22" Lilja løp...

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Kjøpe 500 stk 158 grs mantlede pistolkuler på XXL for noen år siden.

Lader de bl.a med 49 grs N135 med grei presisjon. Prøvde 45 grs N135, men mye soting på hylsene. Mest trolig av kombinasjonen hard hylsehals og for lavt trykk.

 

Takk! Jag har N135 hemma efter att ha läst den här tråden. Har laddat en stege med Norma 200 som jag ska skjuta när jag får tid, sedan ska jag ladda en stege med N135 upp mot 49 grains.

 

Är det någon som har testat North Fork 200? Jag har Norma 200, 201 (även 202 men det är nog för långsamt) och N135. Det är en kula jag verkligen tror på. Stegen jag har laddat (men inte skjutit) är 44-46 grain 201. Min pipa är 50cm men verkar ge bra hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

Om du får plass i dine .358 hylser, kan du godt prøve 50 grs N135 med 158 grs pistolkulene.

Siden du også har Norma 200 og Norma 201ville jeg prøvd disse kruttene siden de har raskere brennhastighet enn Vv N135. Synes N135 og Norma 202 passer best for kulevekter mellom 200 - 250 grs.

Jeg har ladet med North Fork kuler i .308, men ikke i .358.

Et greit utg pkt for homogene(Barnes TSX/TTSX osv.) og "halv-homogene" kuler som North Fork og Rhino er å bruke ladedata som for vanlige mantlede kuler som har en høyere vektklasse. Når du ha skal finne et greit utg.pkt for 200 grs North Fork, kan du se på ladedata for eks. 220 grs Speer FN eller 225 grs Sierra SPBT.

Norma 202 og N135 er gode valg til 200 grs North Fork kulene. Vil tro du finner en grei ladning et sted mellom 45 og 47 grain.

 

Bruker selv 45 grain Norma 202 til vanlige 250 grain kuler og 46 grs N135 til 225 grs Sierra SPBT.

Link to comment
Share on other sites

Tack igen! För NF 200 gr har jag utgått från Ladebokens data för Sierra GK 225 gr, så det låter som att du resonerar likadant som jag.

 

50 gr N135 rinner nog över kanten på hylsan (Lapua 308) så Norma 200 är nog ett bättre val skulle jag tro.

Link to comment
Share on other sites

Ja, av dine krutt er nok Norma 200 best egnet til 158 grain kulene.

Fikk plass til 49 grs N135 i mine omformede .308 Win. Nikkel Fedeal hylser uten bruk av lang drop tube eller vibrering. Slapp bare kruttet litt sakte rett i hylsene fra kruttmålet. Kruttet ble komprimert når jeg satt kulene. Jeg liker ladninger med så seintbrennende krutt at kulene komprimerer kruttet moderat.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ikkje så mange av dei på markedet, men kva vil være ein fornuftig pris på ein 10 år gammal Ruger M77 synt/stainless (eller allweather)? Rifla er godt brukt på hjortejakt med litt hakk og striper i stål og plast, og har påmontert ein Leupold VX1 2-7x33 i originale ringar.

Needless to say, men kaliberet er sjølvsagt .358win, og rifla er original.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Vanskelig å anslå en pris for en slik rifle, kommer vel litt an på hvor mye en kjøper virkelig ønsker deg akkurat denne typen rifle i akkurat dette kaliberet :winke1:

Ikke ofte å se en .358 Win fabrikk bygget rifle da, og Ruger lager solide bruksbørser.

Rifla er jo som skapt for å tåle hjortejakt i bratte vestlandslier i regnvåte høststormer...

Link to comment
Share on other sites

I standardkaliber ligg vel desse på pluss/minus 5000 kr. Har du to kjøparar som vil ha di børse i 358 win, så kan prisen gå opp. Om ikkje så kan prisen gå ned. At den i tillegg er godt bruka vil jo dra ned prisen, samstundes som at ok optikk oppå vil legge på eit par tusen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 10 months later...

Jag kan bara konstatera att för den mesta jakten jag bedriver så är .358 Win med 250 gr Woodleigh RNSN (45 gr Norma 202) utmärkt. Både älg och vildsvin faller utan problem, och snygg slakt!

 

Däremot skulle jag vilja få både fart och precision i TTSX 180 gr, men det vill sig inte. Norma hylsor, Remington 9 1/2 LR tändhatt och 47,5-48 grains Norma 201 ger inte mer än 760 m/s i mitt vapen med 50 cm pipa och precisionen är urusel (15-20 cm på 100m!).

Edited by LGH
Link to comment
Share on other sites

Eg kjøpte mi fyrste rifle i .358win etter å ha lese om kaliberet i Ladeboken, Våpenjournalen og amerikansk våpenpresse.  Tunge kuler i moderat hastighet hadde lenge appellert til meg, og som hundeførar vert det sjelden hold over 50-60m.  Helst 10-30m.  Ei Rustfri Ruger M77 med syntetstokk vart kjøpt over disk hjå Våpen Søilen i 2006.  Denne jakta eg med i fleire år, med ein Leupold VX-1 2-7x33 montert.  Lyddempar på "bevegelig" jakt har eg aldri vore så begeistra for, så heller ikkje denne rifla vart utstyrt med dette.  Rifla var robust, og fleire hjort vart felt med den.

I 2011 la ein Kammerbror ut ei Sako A2 med HT-stokk.  Denne kjøpte og jakta eg med i nokre år.  Lavare vekt og god stokking gjorde denne til den nye favoritten.  Fyrst med Zeiss classic 1,5-6x42, og seinare med Aimpoint Micro H2.

Etter å ha brukt 2 forskjellige .358win-rifler, ville eg få bygd ei etter eigne ønsker.  HT-stokken var eg veldig fornøgd med på A2en, men laust magasin var noko eg sakna.  Samtidig er eg svak for dei rustfrie Sako 75-kassene.

Eg fekk takk i ei "rimeleg" donorbørse, ei Sako 75 Finnlight i 243win.  (Dette løpet er forresten til salgs).  Finnlighten gjekk rett til Rafdal Våpen for ombygging med følgjande spec:

- SS løp i .358win.  50 cm med 17mm i munningsdiameter og gjenga for dempar.  I tilfelle...

- HT-stokk.  Bildene viser fargevalget.  Det var den vanskelige valget.

- Alt metall lakkert i silkematt.

 

Når eg tenker meg om, har eg ikkje lagt rifla på vekta, men den er ørlite tyngre enn A2en.  A2en er 2850g inkl Aimpointen.

 

Fyrst monterte eg ein Zeiss HT 1,1-4x24.  Den var knallgod, men etter eit brutalt møte med ein stein måtte den tilbake til moderskipet for reparasjon.  Istaden vart det montert ein Aimpoint H2.  Denne gjer at eg kan bære rifla med eit grep rundt låskassa.  Aimpointen står der fortsatt etter at Zeissen kom att frå Tyskland.

 

Til no har eg berre fått felt ein hjort med rifla, men denne får nok følgje meg i fleire år framover.IMG_7839-1.jpg.37bb801f55a35da56a92a95ad7030e29.jpg

 

På bildene er A2en (grøn stokk), og nyerifla.  Det eine bildet kan sikkert gje eit inntrykk av at Sako 75 ligg nær hjartet mitt:-)

 

IMG_3553.JPG

IMG_3554.JPG

IMG_3555.JPG

IMG_3557.JPG

IMG_3560.JPG

bukk.jpg

Edited by Håkon
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Litt tankespinn, halveis nede i mårraskaffen.

 

Jeg har en Browning BLR i 243 som vurderes solgt da mine jaktvaner er i endring og den potensielt kan blokkere for mer nødvendige våpen i garderoben.

 

...men så fikk jeg ett innfall, husk for all del at jeg er bare halveis nedi kaffekoppen og ikke ved full bevisthet ennå, men hva om denne fikk seg ett nytt løp???

 

Jeg liker børsa godt, men med tanke på at dette er ei kort og hendig børse for bæring i skogen, vil jeg heller ha noe grovt og tungt for korte hold enn ett flattskytende langholdskaliber. Selv om den går greit nok er den ikke optimal til noe som helst.

 

Først tenkte jeg 308, men selv om det er mer allsidig enn 243 så føles det fortsatt sub-optimalt for bruksområdet. 

Neste kaliber jeg kunne komme på basert på 308 var 358, og jeg kjente at godfølelsen kom snikende. 

 

Det virker som Browning fortsatt tilbyr denne i 358, så ikke umulig at det er orginalløp å få tak i. 

Er det evt. mulig å sette inn custom løp hos f.eks Rafdal? Har jo skjønt at innfestinga på BLR ikke er helt standard.

 

Er jeg på sporet av ei god skogsbørse til storvilt her? Eller er jeg påvei til å kaste tusenlapper ut vinduet? 

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ingen ekspert på området. Men jeg har forstått det slik at Blr fra '81 fikk boltlåsen i bakkant av kammeret. De eldre modellene var enklere å bytte pipe på. Men. 358 leveres vel orginalt- tror Browning selger byttepiper med nødvendige deler (bolt), kanskje importør kan hjelpe. Billig blir det neppe. Men for en skogsbørse det hadde blitt!

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med hvordan løpslengde påvirker hastigheten til 358 Win? 

Virker jo som dette er ett kaliber som egner seg for korte løp, men hvor kort er det fornuftig å gå?

 

BLR med kort kasse har i utgangspunktet 20" løp, og dette passer bra ifht. balansen, både vektmessig og visuelt. Hadde derfor tenkt å kappe nytt løp til ca. 41 cm, og sette på en demper som bygger ca. 10cm foran. Demperen voldtar nok mesteparten av det visuelle, men jeg beholder ihvertfall den opprinnelige total-lengden. 

 

Håpet er jo at dette skal gå bra uten å miste for mye hastighet, og samtidig unngå for mye lyd ut fra tuten.

Det vil ikke være aktuelt å gå over 45-46cm, men sånn bortsett fra at den blir lovlig i Sverige, vinner jeg noe særlig ytelse på disse 4-5 ekstra cm'ene?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dustetråd... Nå ligger det ei 202-pipe i .358 Win på bordet foran meg.

Jaggu flaks at det lå en eske med 220 grains Speer FNSP på børserommet, må "bare" få bestilt hylser og dier og krutt og fandens oldemor.

 

Og det er deres skyld.

 

 

Ny kikkert må jeg ha også...

 

 

 

 

Ugh....

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

På 26.2.2018 den 21.00, Olesøn skrev:

Dustetråd... Nå ligger det ei 202-pipe i .358 Win på bordet foran meg.

Jaggu flaks at det lå en eske med 220 grains Speer FNSP på børserommet, må "bare" få bestilt hylser og dier og krutt og fandens oldemor.

 

Grattis! Kan ikke være mange 202-piper kamra for 358 win. i omløp?

 

Har selv brukt 220 Speer FNSP og Norma 202 med godt hell.

Link to comment
Share on other sites

  • psAico changed the title to .358 Win-tråden

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...