Jump to content

Recommended Posts

200 grs NF er skikkelig godkule i 358 Win.

 

Da får en både helt ok hastighet og ei skikkelig kule i patronen.

 

Personlig mener jeg en 338 Federal er hakket bedre patron grunnet bedre tilgang på gode jaktkuler med bedre tversnitt enn en får i 358. Men ser helt klart poenget med muligheten for å skyte 38/357 kuler i til mengdetrening.

 

Har foresten hatt ganske god erfaring med 180 Hornady Silhuett og 180 XTP i 35 Whelen med 27-29 grs N-110. De kulene er helt sikkert også ok i 358 Win som rimelig alternativ.

 

Beste treningskula må vel være Remington Core Lock 200 grs om den fortsatt er tilgjengelig i bulk. Kostet drøyt 2,-/stk forrige gang jeg kjøpte.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Barnes TTSX kuler i 180 og 200 grain er nå i produksjon for alle .35 kaliber fantaster :D

Jeg var godt fornøyd med den gamle 180 grain X kula, med unntak av mye mantel i løpet.

I mangel på andre homogene alternativ, har jeg brukt 200 grain TSX til nå.

Den nye 180 grain TTSX flatbase kula burde bli svært populær hos alle .358 Win tilhengere.

 

http://www.barnesbullets.com/products/c ... ipped-tsx/" target="_blank" target="_blank

35 Cal 180-grain TTSX Flat Base S.D .201, B.C. 295

35 Cal 200-grain TTSX Boattail S.D. 223, B.C .369

 

Forøvrig er jeg enig med Sauer 150 mht at Remington 200 grain core lokt er ei bra treningskule/jaktkule for .358 Win.

Jeg foretrekker PSP-varianten, siden denne har bedre B.C. og har gitt best presisjon i mitt Lilja løp, da i kombinasjon med omformede Lapua .308 Win hylser, CCI 200 hetter og 42 grain N133 krutt.

 

http://www.midwayusa.com/Product/160153 ... soft-point" target="_blank" target="_blank

 

200 grain North Fork har jeg planer om å prøve, og bør etter min mening være en solid kandidat til

"the .358 Win. bullet" :wink:

 

Ei maksladet 250 grain Speer kule i .358 Win med 58 cm løp burde gi en hastighet på mellom 700 og 715 m/s.

Med 5 cm over på 100 m, burde denne kula ligge ca. 10 cm under på 200 m.

Men, dette blir bare synsing fra min egen .358 Win skyting gjennom noen år. Sikker blir du ikke før du setter opp blinken på 200 m og skyter med akkurat din børse!

 

 

Jeg tok det for god fisk at 180 grs X var å oppdrive.

Det ser jeg jo nå at det ikke er. Da blir det 200 grs, hipp som happ, tanken var kule av god kvalitet for hjortejakt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter min mening finnes det bedre kaliber i forhold til å "strekke holdene litt" :wink:

Etter at kula fra en .358 Win har passert siktelinja på vei ned, har den et fall som kan minne om aksjekursene på Olso Børs for tiden :evil:

 

Skal du bruke en .358 Win til slik jakt, bør du etter min mening kjøpe deg en laser avstandsmåler og skaffe deg erfaring om riflens kulebane fra 100 til 250 meter, gjerne i 50 meters intervaller.

 

Noe snauflatekaliber blir en .358 Win aldri. Til skogsjakt derimot.... 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er 158 grs XTP ladningene finpusset og dette er jeg godt fornøyd med.

En ser restene av 1 stk klistrelapp som det ble skutt på, på høyre side av samlingen.

Riktignok skutt på 58 meter, men det gir en indikasjon på at i denne børsa holder ladningen til rev, bever og papp. Ladningen virker relativt hot selv om CL sier noe annet, men det er først nå det blir samling.

Med demper ble det lite støy av denne ladningen i tilegg.

 

Fikk ikke lagt inn bildet i posten så det ble link.

http://www.kammeret.no/bilder/displayim ... pos=-15179" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei.

 

Da har Tikka 590 i 243 win som jeg kjøpte på forsommeren i år kommet tilbake med nytt løp i 358 win, i tilegg til det orginale.

Fra før har jeg en Tikka Trapper 695 i 6,5x55. Denne er en Tikka Std 590 i 243 win, nå altså med 358 win løp også. Begge løpene på 590en er gjenget for demper med 15X1 gjenger.

695en har en Zeiss V 2,5-10x50, mens 590en har en Zeiss V 1,5-6x42.

Nå er det bare en dag igjen av hjortejakta, og ladekomponentene har ikke ankommet enda. Så noe hjort blir det ikke på børsa i år. (At jeg i tilegg må finne en som jeg kan skyte, på bare noen timer, spiller også inn)

Mulig 243 løpet får være med på beverjakt til våren.

Venter som sagt på ladekomponenter. En boks Hornady InterLock, 250 grs Spire P, en boks Hornady InterLock, 250 grs Round N og 50 Winchester hylser.

En boks VV140 kom i dag. Lurer på å lade noe som ligger rundt 2200 fot.

Så hvis kulene kommer kan det bli noe fine timer ved ladebenken, med fyr på peisen i peisestua, i romjula :mrgreen:

 

 

 

normal_IMAG0089.jpg

695 øverst, 590 med påmontert 358 løp nederst.

 

 

normal_IMAG0093.jpg

695 øverst, 590 med påmontert 358 løp nederst.

Link to comment
Share on other sites

Grattis med ny .358 tut til Tikkan!

 

Dette blir ei super børse til skogsjakt eller hjortejakt i bratte vestlandslier.

 

Felte selv ei hjortekolle med 66 kilos slaktevekt i høst med min .358 Win(børsa kan du se noen bilder av i denne tråden, hadde brukernavnet Morgan Cane den gangen).

Holdet var ca 50 meter og den 225 grain tunge Woodleigh RN kula traff litt høyt bak bogen, utgangshullet var betydelig større enn inngangshullet, så kula gjorde en god jobb. Kolla tok et par skritt, for så å bli stående noen sekunder med skikkelig "lungeblåst", før den falt på siden i lyngen. Kjøttødeleggelsene var minimale.

Ladet 225 grain Woodleigh RN kula med 46 grain Norma 202, originale Winchester hylser og CCI 200 hetter. Hastighet 730 m/s.

 

I slike hastigheter er det ikke nødvendig å bruke premiumkuler, 225 grain Sierra og 250 grain kuler fra Hornady RN og Speer holder godt, men siden hastighetene er moderate er det lurt å teste ekspansjonen på holdt opp mot 200 meter i tilfelle det skulle bli behov for å avfyre oppfølgingsskudd på slike hold. 250 grain kulene til Hornady RN og Speer SP ekspanderer tilstrekkelig på slike hold, men 250 grain Hornady SP har jeg ikke prøvd.

 

Vurderer selv et tilsvarende løpsbyttesystem til min ene Rem 7 med et Lilja .358 Win løp. Det eneste som holder igjen, er frykten for å miste den flotte presisjonen dette løpet har.

 

Hornadykulene dine på 250 grain burde passe bra til jakt på hjort og elg, evt villsvin.

Har ladet 250 grain Hornady RN og 250 grain Speer SP med 45 grain Norma 202 i originale Winchester hylser. I mitt løp på 56 cm gir dette en hastighet på 700 m/s. Hvor mye N140 krutt du får plass til i Win hylsa med 250 grain kuler, vet jeg ikke. Det kan muligens bli litt krampeaktig med 250 grain Hornady SP, siden denne er forholdsvis lang.

Ellers er N135 krutt mye brukt til lading av .358 Win. Har selv brukt N133 krutt til 180 og 200 grain kuler. Meget god presisjon, men hastighetene ble noe lavere enn med Norma 202, som er min favoritt. Norma 202 ligger muligens ikke langt unna N140 i brennhastighet, men Norma 202 kruttet opplever jeg som mer "kompakt" i den lille .358 hylsa.

 

Lykke til!

 

PS Amerikanske Double Tap lader .358 Win med fem ulike kuler fra 180 grain Barnes TTSX til 310 grain Woodleigh RN.

 

http://www.doubletapammo.com/php/catalo ... Path=21_74

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har sakset følgende .358 Win info fra Robsoft, innlegget er skrevet av .358Win aka Peter, meg bekjent en profilert svensk jeger og skribent i ymse svenske jaktblad, og med mye erfaring med akkurat .358 Win.

For endel år siden leste jeg en artikkel om .358 Win i svenske Vapentidningen skrevet av Peter, og denne fikk igang en langsom mental prosess som omsider resulterte i et eget .358 Win prosjekt. Har ikke angret en dag...

 

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=21&t=2891

 

Jag har laddat min .358:a med 250 grs Hornady RN och med gamla 250 grs Alaska (med stålmantel) till en utgångshastighet på ca 705 m/s. Laddningen består av 45 grs N202.

 

Visst kan man likna .358 Win med 9,3x57, men under många år var utbudet av kulor mycket större i .358. Under senare år har konkurrensen på kulmarknaden fått tillverkarna att intressera sig även för de mindre marknadssegmenten som exempelvis 9,3.

 

Mvh/Peter

 

 

.358Win

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Vel, da kom omsider ladekomponentene i posten. :stortsmil:

Kanskje tiden strekker til slik at det blir litt nyttårssaluttering på formidagen i morgen. :shh:

 

normal_IMAG0120.jpg

 

Kommer som nevnt tidligere til å legge meg i nedre ende av hastighets skalaen.

Lurer etter hvert på å lade 180 - 200 grs kuler, kanskje homogene :?: , til høyere hastigheter.

Slik at de har en noe rettere kulebane ut til 200 meter +.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Hei Roar

 

Hvordan går det med .358 Win ladingen?

Jeg ser av bildet at du har et godt utgangspunkt mht lading.

RCBS diesett, originale Winchester hylser og 250 grain Hornady kuler burde fungere godt.

 

Kan varmt anbefale deg å prøve Lee Factory Crimp Die til .356/.358 Win også. En god del .358 kuler har krymperille. Det er ikke nødvendig mht rekyl, men jeg bruker min Lee krympedie til alle kuler som har dette.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Det går fint :) .

Har ladet 25 av hver.

RN satte jeg til krymperilla, moderat krymp med rcbs dia. Fikk da nesten tre mm friflukt.

SP/RP måtte jeg sette framfor rilla for å få tynet til en mm f.f.

Mulig kammeret er noe kort.

Begge ble fylt med 45 grs VV 140, begge ble komprimert. Skal jeg opp på maks ladning, blir det nok normal 202. Til hjort i skogen er nok 45 grs med 140 fint.

Har ikke fått testet enda, da jeg har blitt forstyrret med noe jobbing.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

noen som har prøvd nosler accubond 225gr?

 

Eg prøvde accubond 225 for et par år siden.

Kula er lang og stjeler plass i hylsa ved normale (308) låskasse.

Eg endte på col 73,3 og brukte 45grs N-135.

 

Fikk skutt tre hjort og kula oppførte seg forsåvidt bra.

Men min konklusjon var at Sierra 225 GK gjør samme jobben, samtidig som den er billigere (les: samme kule til trening) og kortere (stjeler mindre hylsevolum= mer krutt), enklere å få god pressisjon med i min Ruger.

Så eg gikk tilbake til Sierra'n og er fremdeles veldig godt fornøyd med den.

 

Ser forresten at Nosler planlegger ei accubond kule på 200grs i .358, den trur eg kan bli interessan. 8)

viewtopic.php?f=35&t=62250&hilit=nosler

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Begge ble fylt med 45 grs VV 140, begge ble komprimert. Skal jeg opp på maks ladning, blir det nok normal 202. Til hjort i skogen er nok 45 grs med 140 fint.

Har ikke fått testet enda, da jeg har blitt forstyrret med noe jobbing.

 

 

Roar

 

Hmmm.

Jeg bruker 48 grs med N140 til samme kuler kun med lett komprimering.

Har også testet 49 grs men da begynte det å bli trangt :oops:

Jeg ser ingen fordeler av N202 kontra 140 med 250 grs kuler.

 

Ellers så er jeg enig med Norway over her, Sierra 225 grs går godt og holder greit sammen i 750 m/s

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Begge ble fylt med 45 grs VV 140, begge ble komprimert. Skal jeg opp på maks ladning, blir det nok normal 202. Til hjort i skogen er nok 45 grs med 140 fint.

Har ikke fått testet enda, da jeg har blitt forstyrret med noe jobbing.

 

 

Roar

 

Hmmm.

Jeg bruker 48 grs med N140 til samme kuler kun med lett komprimering.

Har også testet 49 grs men da begynte det å bli trangt :oops:

Jeg ser ingen fordeler av N202 kontra 140 med 250 grs kuler.

 

Ellers så er jeg enig med Norway over her, Sierra 225 grs går godt og holder greit sammen i 750 m/s

 

Overreagerte litt med denne komprimeringen. Det rasler faktisk litt i patronene med RN kuler som er satt i orginale win hylser, omformede 308 federal hylser er stille. SP/RP ble nok ørlite komprimert.

 

Var å skjøt og pusset i dag. Det smalt og ble hull i blinken på hundre meter, så så langt ser det bra ut.

Fikk ikke testet presisjonen, men hvis været holder seg kan det bli en tur i morgen. Har igjen noen treskudds serier med pussing i mellom.

 

normal_IMAG0122.jpg

Ok arbeidsforhold, men det blir fort mørkt på ettermiddagen.

 

 

Roar

 

edit: Lagt til bilde.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Da har det endelig kommet en .358 Winchester i hus her og.

Denne stuttjukke patronen har jeg hatt i bakhodet i omtrent 10 år, men det har alltid kommet noe i veien. Men nå passet det med innholdet på bankkontoen, så da monterte Rafdal nytt rustfritt Lothar Walther-løp i en rustfri Howa.

 

Jeg har fått tatt en innbrekking av løpet, og skutt litt på banen, og det ser positivt ut.

Jomfruskuddet ble høytidelig avfyrt med gammel Normaammunisjon, men deretter har jeg kun brukt hjemmeladnninger med 200 grains Hornady Interlock RN som jeg tenker å bruke til trening.

 

Jeg har tidligere hatt en affære med en Winchester 94 i .356 Winchester, og fant fort ut at det var en særdeles hyggelig patron. Savnet har til tider vært stort, men nå blir det mange hyggelige stunder på skytebana framover :D

Link to comment
Share on other sites

Grattis med 358'n Hjortefot.

Begynner å bli ein del som har fått opp øynene for denne patronen no :)

 

Eg har teste litt tunge kuler til 358 win i vinter og tenkte eg kunne dele litt data.

Kulen eg ville teste ut var 310 grs woodleigh, mest bare på gøy, men også får å sjå om det var mulig å nå opp i hastigheter som gjorde at den kunne vere brukende til jakt.

 

Eg hadde bare N11 krutt til rådighet (av krutt med noe lunde riktig brennhastighet)

 

Her er et utdrag av ladningene eg prøvde og gjennomsnitt hastighetene:

40 grs = 545m/s

42 grs = 575m/s

44 grs = 598m/s

47 grs = 626m/s

Foreløpig ingen tegn til overtrykk men det begynte å blir heftig rekyl i den lette rugeren 8)

Alle ladningene gav ok samlinger

 

Kanskje eg skal teste inntrengning og ekspansjon opp om vanlige kuler for 358W.

Vil tru denne kule ekspanderer noe om holdet ikkje blir for langt (50m kanskje?)

 

Andre som har testet 300grs+ kuler i 358win??

Link to comment
Share on other sites

Grattis med 358 Win. Hjortefot.

Hadde selv en .356. Win i M94 bøylerifla, men solgte den i et svakt øyeblikk. Hadde jeg hatt den enda skulle jeg brukt den til dagjakt med en Aimpoint Micro H1 eller Docter Sight III på...

 

Har selv en .358 Win som er skrudd sammen av Rafdal, en favoritt til hjortejakt i bratt vestlandsterreng.

Har skutt med alt fra 180 grain til 250 grain, men ikke Woodleigh sin 310 grain. Med en V0 på 626 m/s vil jeg tro denne kula burde ekspandere fint på normale "hjortehold". Felte ei kolle med Woodleigh sin 225 grain RN i fjor høst, ingen ting å utsette på effekten...pent slakt også...

 

Kjøpte nylig 250 grain Hornady RN og 250 grain Norma Oryx til trening og jakt, personlig synes jeg .358 Win passer best med 225 og 250 grain kuler siden holdene på hjortejakt der jeg jakter ligger på 70 meter eller kortere.

 

Kunne også tenke meg å prøve Barnes 180 grain TTSX, 200 grain NorthFork og Nosler 200 grain Accubond på jakt, men det får bli etter at jeg er tom for Barnes 200 grain TSX, Woodleigh 225 grain RN og Norma Oryx 250 grain som jeg har liggende. Har forresten 15-20 stk av gamle Barnes X 180 grain igjen også. Har et godt lager av Norma 202, og bruker derfor dette kruttet til all jaktammo. 45 grain Norma 202 er min standardladning med 250 grain kuler.

 

Til trening er 200 grain RN kuler fra Sierra og Hornady bra, fikk veldig god presisjon med 200 grain Remington PSP og 42 grain N133 krutt i omformede Laupa .308 Win hylser. Lurer på å kjøpe en eske Sierra 170 FMJ pistolkuler(.357) til trening også. Greit å smelle litt med kuler som ikke koster mer enn ca 3,- stk.

Link to comment
Share on other sites

Foreløpig blir det nok N-135 og 200 grains Hornady RN til trening, men jeg har planer om å prøve pistolkuler i den også.

Til jakt har jeg tenkt å prøve 225grains Nosler Partition i første omgang, men 200 grains North Fork er og veldig fristende. Prisen på den derimot, er avskrekkende :?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks.

 

Iallefall, en kommer noen patron-betraktninger fra salige Keith.

 

 

Elmer Keith (1899-1983), Guns & Ammo, november 1968.

 

"I never could see much use in the .308 cartridge, either as a military or a sporting cartridge. It is simply a .300 Savage with a longer neck and is suitable for bullets up to 200 grains only. It is not as good a cartridge as the old .30-40 220-grain for timber shooting and is not high enough in velocity with 150- to 180-grain bullets for long range. It is, to me, inferior in every respect to the .30-06.

 

In its larger-caliber variation, however, which is the .358 Winchester with 250-grain bullet, it is a real cartridge. It is one of the best small cartridges we have for all species at reasonable timber-hunting ranges and an ideal cartridge for the lady or youngster who wants to hunt the heavier game".

Link to comment
Share on other sites

Da er det vel på tide å fortelle (skryte :mrgreen: ) om mitt lille prosjekt. Legger det i denne tråden da jeg ikke ser behovet for å lage en ny. Børsa har i dag 3 forskjellig løp, men det er 358'n som er hovedløpet

 

Som jeg har nevnt i denne tråden tidligere, kjøpte jeg en brukt rem 700 med LW løp i 358 win. Det fulgte også med det orginale 308 løpet. Stokken som satt på var en orginal tre stokk, som var modifisert (bygd opp med en trekloss) med en form som monte carlo kolbe (kan man vel kalle det). I tillegg var det skrudd inn reimfeste i kolben, samt to på forskjefte, en midt under og en fremme litt på siden. Dette funket faktisk meget bra. Samt at det var satt inn en slik tapp i forskjefte for versapod. Hele stokken var deretter i, hjemmelagd ånd, dekket med svart lakk/maling(?)

Jeg kan vel innrømme at det ikke så veldig pent ut, men det fungerte bra. Børsa var opprinnelig uten løst magasin, men var modifisert med en løsning med fast magsin. Denne løsningen fungerte ok med 308, men ikke tilfredsstillende med 358. Dette måtte fikses.

 

For å gjøre en lang historie litt mindre lang:

Kort tid etter at børsa kom i mitt eie ble den pussset ned og lakket med grønn (woodland green?) duracoat, samt at jeg freste ut litt av treverket på forskjefte og i pistolgrepet og fyllte opp med sort sikafleks. Tanken var å få godt grep og et litt sako innspirert utseende.

Det ble ikke noe raudnakke kvalitet over dette, men litt penere ble det nå da. I tillegg fikk jeg montert en Heen muffe og tilpasset begge løpene. Dette funker foreløpig knall bra. Jeg har bare ikke fått testet det ut så mye som jeg ønsker enda. Får bare ta tiden til hjelp.

 

Børsa fulgte meg på sist elgjakt, da som 2 skudds våpen siden magasin/matinga ikke var fikset. Derfor ble avgjørelsen tatt i vinter på at dette skulle fikses. Børsa ble derfor sendt til Rafdal siden han har en del erfaring med slike muffer samt at jeg har bare lest svært gode tilbakemeldinger på det arbeide han utfører.

 

I tillegg til å se på mateproblemet skulle Rafdal tilpasse ett 243 win SS Shilen løp jeg hadde liggende.

Samt duracoate allt metall (utenom 243 løpet).

Og flute 358 løpet

.....også blei det vist kapping og gjenging av 308 løpet

.........og så klarte jeg ikke å dy meg, det ble HigTech stokk, selv om jeg hadde sagt til meg selv at jeg ikke hadde råd...

MEN FY F... SÅ BRA DET BLE :!::!::!:

 

For det første så er jo HT stokken helt idiotisk lett, i tillegg er den deilig å holde i. Jeg har enda ikke rukket å skyte med børsa, men det smeller nok veldig snart for nå gleder jeg meg :mrgreen:

Duracoatingen ble jevn og kjempe fin.

Matingen virker å fungere tilfredstillende nå. Har bare testet med dummy patroner, som sagt har det ikke smelt enda.

Og til sist og ikke minst har jeg fått tilpasset det siste løpet. Da er det virkelig blitt en allround bruksbørse: 234 win, 308 win, 358 win

 

Må bare understreke ay jeg er så til de grader fornøyd med jobben Rafdal har gjort!!

Ikke bare er det pent utført arbeid, det ble utført billigere enn antatt og så utrolig raskt.

 

Og så noen bilder da.

Har ingen bilder av børsa før den dro på makeover, men det viktigste er hvordan den ser ut og fungerer nå

(i mangel av noe annet får dere bare overse den gammle flekket dyna :oops: )

 

m7dw0p.jpg

Akuratt pakket ut. Nydelig HT stokk (så sant man kan kalle synt stokk nydelig :lol: ). Løpet er 45 cm

 

1058gao.jpg

Pent utført duracoat. Løpet er litt mørkere enn låsekassa. Sitter på en Leupold mark 4 skinne

 

9gateq.jpg

Fluting er viktig når vekta skal ned :D

 

11hyupw.jpg

Her er herligheten satt opp for hurtige skudd og trange poster. Kan vel kalles hendig med den doctor'n

 

2rxz514.jpg

Litt for tung ble den desverre..... :winke1:

 

20gia9j.jpg

Her med alternativet, en Swarovski Habitch 1,5-6x42. Har også en Trijicon 1-4x24 liggende , men den havner nok på 308 løpet, så kjører jeg doctor'n og swaro'n på 358'n

 

255ulmq.jpg

Her er børsa med 40 cm 308 løp. sånn til info: med doctor'n stopper vekta på 2857 gram.....

Hvorfor kappe det fra 45 cm til 40 cm?......rett og slett fordi jeg kan, så det så...

 

s0wyoj.jpg

Her er det siste løpet; Shilen 243 win på hele 60 cm, ett rimelig langt og tungt løp. Her eksemplifisert med swaro'n.

Det ble ingen fluting i denne omgang, men jeg kjenner allerede nå at det kommer en fluting snart

 

30wp4lw.jpg

Her er en liten sammenligning: 243 øverst, 358 i midten og 308 nederst

 

2lcl8ya.jpg

Pent utført gjenge arbeid på 308 løpet

 

 

Og til slutt en liten artig sammenligning: børsa med 308 løpet vs 74 cm sauer 200str løp :twisted:

wjtoaw.jpg

 

Av ladninger i 358 har jeg tidliger testet ut bla. følgende:

Alle lade data brukes på eget ansvar. Start alltid minst 10% under oppgitt data

 

Nosler Ballistic tip 225 grs

Federal 210 Larg Rifle

VV: N135

Omformet Lapua 308 hylser

COL 71mm

42 grs 678 m/s ikke tilfredsstillende samling

43 grs 679 m/s ikke tilfredsstillende samling

44 grs 703 m/s ikke tilfredsstillende samling

45 grs 709 m/s ok samling

 

Speer Hot-Core 250 grs

CCI 200

VV: N135

Omformet Lapua 308 hylser

COL 71mm

44 grs ikke kronografert ok samling

 

Norma Oryx 250 grs

Federal 210 Lar Rifle

VV: N135

Omformet Lapua 308 hylser

COL 71mm

44 grs 683 m/s ok samling

45 grs 700 m/s Meget bra samling

46 grs 710 m/s Meget bra samling

 

Sierra Game King 225 grs

Federal 210 Lar Rifle

VV: N135

Omformet Lapua 308 hylser

COL 71mm

45 grs 712 m/s Utolig bra sammling

46 grs 725 m/s Utolig bra sammling

47 grs 735 m/s Meget bra samling

 

 

Jakt ladningene er 250 grs Oryx med 45 grs N-135 bak og Sierra Game King 225 grs med 46 grs N-135 bak. Nå gjelder det bare å ett dyr i trådkorset til høsten.

Ha nå også planer om å leke meg litt med Hornady 180 grs singel shot pistol.

Virker som om jeg må ligge opp mot maks ladninger for å få best pressisjon. Er det bare min børse som er litt sær, eller er det andre med dette kaliberet som har erfart liggnende?

Ellers er det bare å pøse på med ladedata, alltid nyttig det (evnt kan vi ta det på pm), og annen info og våpen porno

Link to comment
Share on other sites

Grattis med nybørsa Draageel :D

Snasen sak...

 

Flott at du er fornøyd med den og jobben til Rafdal. Bruker selv Rafdal til ymse våpenarbeid.

Har ikke ladet eller skutt mye med .358`n min etter jul, men sist jeg var en snartur på skytebanen(lørdag) fikk jeg gode samlinger med 250 grain Hornady RN, 45 grain Norma 202, Winchester hylser og CCI 200 hetter. COL 70.5 cm og moderat krymp med Lee Factory Crimp Die(brukes til alle kuler med krymperille).

 

Hadde et par 2-skudds serier der det ikke var papp mellom kulene, dette fra liggende stilling med anlegg på sekken og Kahles kikkerten på 9X. Etter at børsa var innskutt(6 cm over senter på 100 meter) ble resten av skuddene brukt på "gongen"(ca 25 cm) som står på 118 meter(målt med Leica avstandsmåler) fra stående stilling med lang arm. Gledelig nok traff jeg oftere enn jeg bommet. Helt greit for å være meg på denne årstiden.

 

Forrige gang jeg var på skytebanen med 358`n gikk skytingen dårligere enn vanlig, fikk flere merkelige treff som lå høyere enn forventet. Da jeg pusset børsa samme dag undersøkte jeg samtidig skjefteskruene og ganske riktig, disse var ikke skikkelig tilskrudd. Gleden var derfor stor da jeg lørdag igjen fikk gode samlinger og bra med treff på "gongen".

 

Når det gjelder lading, virker det som om du bruker like mye N135 krutt som jeg bruker 202 krutt til de samme kulene. Hastighetene er også veldig like. Rafdal fortalte at han kamret mitt .358 Lijlaløp nær minimumsmålene for kaliberet. Det er muligens årsaken til at jeg ligger 1-2 grain under maks som ofte finnes i ymse ladedata.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Norway, hva er max lengden på en patron ladet med hornady 250gr RN i ditt løp.

Jeg har målt max lengde til 72,9 i mitt kammer.

Løpet mitt kommer fra samme børsemaker som ditt, synes kanskje kammeret er i trangeste laget.

Har ladet noen Hornady 250gr SP/RP, disse må settes veldig dypt. Målte en max lengde på 70 mm.

Synes også at jeg ikke får sizet hylsene nok, er litt for mye treghet i sluttstykket. Kan jo dreie av dien litt, men...

Bruker RCBS dier til 358.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

I min .358 Win som er laget på en Remington 7, bestemmes maksimal patronlengde(COL) av to variabler. Den ene er den innvendige magasinlengden som jeg har målt til 71,5 mm og deretter har naturligvis profilen på kula avgjørende betydning.

Jeg måler alltid maksimal patronlengde for hver kule jeg bruker og trekker fra 1,5 mm for frifluk. Som regel ender jeg da på COL 71 mm eller kortere, altså kort nok til å fungere i mitt magasin. Dersom du leser i ulike ladebøker, vil du se at COL for .358 Win sjelden ligger på 2.8" eller 71 mm om du vil. 250 grain kuler vil alltid stikke godt ned i en .358 Win hylse og således ta opp endel hylsevolum, men med kompakte kruttyper som N135 og Norma 202 vil dette ikke by på noen store utfordringer.

Som regel stemmer også COL med de ulike kulenes krymperille, med unntak av 200 grain Remington PSP som nok er laget for .350 Rem. Mag og følgelig har krymperilla langt fram siden .350 Rem. Mag har lenger hylselengde, men røffli samme COL som .358 Win.

 

Med et utg.pkt i 1,5 mm friflukt får jeg følgende COL i mitt .358 Win kammer:

 

180 grain Barnes X(gammel utgave) 69 mm.

200 grain Barnes TSX 68,5 mm.

200 grain Remington PSP 68 mm.

225 grain Woodleigh RN 69,5 mm.

225 grain Sierra SPBT 70,5 mm.

250 grain Speer 71 mm.

250 grain Hornady RN 70,5 mm.

250 grain Norma Oryx 69,5 mm.

 

Jeg bruker også diesett fra RCBS og er godt fornøyd med dette. Jeg helpresser alltid hylsene og justerer dien til den får kontakt med hylseholderen pluss 1/4 omdreining ekstra. Så lenge jeg bruker originale Winchester hylser går dette helt greit. Vanligvis strålende presisjon og lang levetid på hylsene. Mitt inntrykk er at de originale Winchesterhylsene er forholdsvis tynne i godset, dersom jeg bruker omformede .308 Win. Lapua hylser, merker jeg at disse kamrer litt tregere. Et lite triks kan være å gjennomføre omformingsprosessen 2 ganger. Kjør den godt smurte .308 Win. hylsa inn i .358 Win dien en gang, deretter en gang til før du setter i ei ny hylse. Dette fungerer iallefall greit for meg. Vet ikke om du bruker originale Winchester hylser, men mitt råd er iallefall å bruke disse. Det kan også være at den krympen du lager med RCBS dien på ett eller annet vis deformerer hylsa og at dette kan være en grunn til treg kamring. Var jeg deg ville jeg kjøpt en Lee FCD til .358`n dersom du også foretrekker å krympe. Billig og bra.

Link to comment
Share on other sites

@norway

Hva gjør du med "smulteringen" du får der den gamle halsen startet ved omforming av 308 Lapua hylser?

 

Ingen problem, her i huset går smultringer ned på høykant helst sammen med litt sterk kaffe :winke1:

 

Jeg får lite "smultringtendenser" så lenge meg omformer Lapua hylser, men litt blir det. Har forsøkt andre merker, men av de jeg har forsøkt, gir Lapua minst kluss i mitt kammer. Norma er helt uaktuelt. Gjør ikke noe annet enn å redusere ladningen med noen grain, dels også for å kompensere for at Lapua hylsene har tykkere gods i hele hylsa(det virker iallefall slik). Bruker bare omformede hylser en sjelden gang. 350,- eller deromkring for 50 stk originale Winchester hylser er ikke noe å bråke om, og så lenge Hjemmelading/Trond kan levere varene så bruker jeg disse.

En bekjent bruker .308(Win.) Federal nikkelhylser som han omformer til .358 Win, men disse går gjennom en innvendig fresejobb før de blir tatt i bruk. Etter hva jeg kan se, holder disse nikkelhylsene godt og jeg må bare innrømme at de ser ganske snasen ut, særlig når han stapper en svart Rhino kule ned i tuten 8)

 

Han bruker iallefall et slik verktøy:

 

http://www.forsterproducts.com/client_i ... 00-001.pdf

 

Skulle vært moro å vite hvilke erfaringer og tanker dere sitter inne med mht omformede hylser...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Spekulerer......

Så nylig ett spørsmål om noe pistol lading/skyting med ei 95g FMJ kule i 9mm.

Har lest denne tråden noen ganger, men orket ikke sjekke hele tråden på nytt, og jeg husker ikke om noen har prøvd disse lette og korte pistol kulene til feks tiur.

 

Har brukt 7x33 endel... Det nevnes ofte at den korte 7mm kula er perfekt på tiur i veden, for ved treff i kvist kan kula tippe før den rekker til tiur`n.

 

De korte fmj kulene i 9mm . Blir dem for kort til 358 patronen ?

Har 0 erfaring med 9mm kuler, men har sett i QL og finner stort sett 150g kuler.

 

Siden jeg ikke har noen storvilt patron. Kunne 358`n vært skøy å prøve.

Jakter stor sel og nedover. Hvordan løpstigning kan være lur å sjekke ut?

Er ikke ute etter de store hastighetene 800ms og lavere.

Ei tung kule vil sikkert gjøre jobben, men finnes det noe erfaringer med lette korte kuler?

Link to comment
Share on other sites

Har du fått kulene du har bestilt?

Noen som veit når disse er i handel i norge?

 

Heisann - kulene er ikke ankommet enda. Sendte mail til Nosler, og fikk til svar at de skal produsere i juli mnd, så da har vi det vel neppe her på bjerget før godt utpå høsten.

Link to comment
Share on other sites

Har blitt mer og mer interessert i dette kaliberet jeg også, siden jeg går i tanker om å lage meg en kort og lett rifle, samtidig som jeg begynner å lide av lyddemper-avhengighet.

 

Har en Marlin i 45/70 som jo er kort og lett, men den blir neppe særlig kort og hendig med den svære demperen jeg trenger for å dempe dette kaliberet skikkelig med storviltammo :winke1:

 

Var noen fine bilder av noen lekre 358'er her ja!

 

Hvor mye må man regne med å betale for å få bygget noe slikt på en kort låskasse?

Link to comment
Share on other sites

Pistolkuler går fint i .358 Win og kan være et greit alternativ til trening og småviltjakt,

men vær oppmerksom på at ikke alle 9mm kuler er like velegnet.

Velger du en av disse mantlede kulene burde resultatet bli bra:

 

http://www.hjemmelading.no/produkter/12 ... 1214986904

 

 

Dersom en har en kort låsekasse for .308 Win familien, er det kun et løpsbytte som skal til for å bygge riflen om til en .358 Win. Alt annet er likt.

Alt etter løpskvalitet vil vel et løpsbytte variere mellom 3000,- til 6000.

 

Lykke til med .358 Win prosjektet, tror ikke du vil bli skuffet :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er jeg i gang med 358Win-prosjektet mitt. Har lagt inn et bud på en eldre, smådefekt Remington 700 med kort kasse i kaliber .308.

 

Når denne er i boks er neste steg å få tak i ei pipe med riktig høl foran og bak, og få skrudd det inn. Har kommet frem til at pipa skal være 45cm lang, slik at rifla også kan brukes i Sverige.

 

Har ikke bestemt meg for demper enda, men det blir en av middels størrelse.

 

Den nye 1-6x24 kikkerten til Leopold er den kikkerten jeg har mest lyst på til denne rifla. Får begynne å spare :D

Link to comment
Share on other sites

Norma har produsert ammunisjon til .358`n, men det er lenge siden så det er ikke så sannsynlig at du får tak i noe slikt :wink:

029_%282%29.JPG

 

Du får ta en ringerunde, så kan det jo slumpe til at noen har ei pakke eller to med Winchesterammunisjon liggende igjen. Det ser ut til at Winchester har kuttet produksjonen også.

 

Det enkleste er å sette seg ved ladepressa.

Link to comment
Share on other sites

358 win er et hjemmelade-kaliber. Men det er lett å få tak i hylser, (Hjemmelading.no) og det er et bra kuleutvalg.

 

Venter på at 225 grs Woodleigh PP skal ankomme i posten. Det blir vel "årets kule" i 358 tenker jeg. Så blir det vel å teste 200 grs Accubond, så snart den er kommet på det norske markedet, som jeg regner med kommer utpå høsten engang.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Da er det en liten stund siden .243 løpet er skrudd ut og .358 løpet skrudd inn.

Har skutt en håndfull 250gr InterLock SP fylt med 45gr vv140, disse går fint men er travelt å ligge og skyte mengder av.

 

Har derfor ladet opp noen 200gr Interlock RN med 45gr vv140, krutttype og mengde var av behagelighets hensyn, da det var dette kruttmålet var fylt med og innstilt på :roll: .

Vet ikke om dette utgjør så mye på rekyl, men prismessig er noe av det mest gunstige jeg har funnet.

vv130 er vel ett mere egnet krutt, men koster mer enn vv140(av eneller annen grunn :?: ), så jeg prøver 140 først.

 

Har også investert i en LEE faktorycrimp die, føyer meg inn i rekken av fornøyde brukere. Det ser ut at jeg krympet for mye i den vanlige dien slik at det ble en liten "bulk" rett under skuldra. Dette førte til litt treg kammring, nå virker det som dette broblemet er borte. At LEE FC diene virker halv ferdige er jo en annnen sak, spesielt den jeg fikk til .243 var jævlig innvendig. Denne kommer jeg til å sende tilbake.

 

Hylsene jeg har brukt til 200gr er omformede 308 S&B, nesten bare S&B og finne på skytebanen for tiden. Som andre har nevnt er det ikke smertefritt og sette hettene i dem. Jeg sveivet en runde med gradeverktøyet og bruker en LEE HH hette i setter, litt forsiktig og det går greit.

Skal man ha billig treningsammo, så skal man ha billig treningsammo :D

Kommer til å bruke orginale .358 Winchester hylser til jakt ammoen, disse blir nok toppet med Interlock 250 gr RN.

Kunne for så vidt brukt orginale .358 hylser til alt, regner med att de holder ett uttall omladninger, men det er morro å få det til å funke med omformede 308 hylser.

Hvilken hylser synes dere fungerer best å omforme :?:

 

Skal se om jeg får kommet meg på skogen å prøve 200gr kulene, kanskje kronografere litt hvis været blir bra.

 

Gleder meg til hjortejakt med .358 win :thumbup::-D

 

 

normal_IMAG0458.jpg

Fra venstre 200 gr RN, 250 gr RN & 250 gr SP

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes du skal prøve 200 grs interlock på hjort også :winke1:

Jeg felte to koller og en kalv i høst med 180 grs da det var det eneste jeg hadde tilgjengelig, etter tidenes brøler med blanding av farger på ammobokser og 50 mil med kjøring på jakt. Learning by doing.

Slaktene var ok men ikke helt optimale. Jeg har hatt adskillig mer søl og klin med andre kalibre ladet med permiumkuler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...