Jump to content

Recommended Posts

Det hender børsene blir svingt raskt ut igjen Mullins, men de blir godt brukt på den tiden jeg har dem. Eneste mulighet til å få seg erfaring det veit du. Fullt skapet med børser en ikke får brukt er ikke meg 8)

Accubond vil bli testet i denne, det samme vil TSX kuler. Foreløpig har jeg ladet opp 50 skudd med 225 grs sierra og 50 skudd med 180 grs Hornady for testing på lørdag. Ulike kombinasjoner av N120, N130 og N140 skal da testes. Har ikke fått tak i N135 ennå, men det ordner seg nok.

På sikt er målet en gull ladning med 200 grs TSX og en gull ladning med 250 grs Nosler/oryx.

Noen som besitter dette kan jo alltids på komme med dem :wink:

 

Send meg Pm med tlf nummer du så skal vi nok få skravlet om kuler og krutt.

 

Noen som vet om Hornady 158 grs XTP vil tåle 850 m/s? Med en pris på 240 kr/100 stk ville jo dette vært billig treningskuler

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarte ikke vente til helgen så klokka 14.00 i dag ble det tur på banen.

358`en går svært godt og jeg fikk rundt 20 mm med tre ulike ladninger.

Best gikk 180 grs Hornady med 46 grs N130.

225 grs sierra med 42 grs N130 gikk også svært tett. Begge disse lå på rundt 20 mm og med tilnærmet likt treffpunkt. Jeg har ikke kronografert disse ladningene så jeg har ikke peiling på hvor de ligger i fart. Forsøker å kjøre krono til helgen.

 

Jeg har hatt noen dempere nå, men denne Maximdemperen imponerer meg stort 8)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Her er en 200 grain TSX oppskrift som fungerer godt, iallefall i mi børse:

 

200 grain Barnes TSX, W-W hylser, CCI 200 hetter og 44 grain Norma 202 krutt.

 

Norma 202 tar mindre plass sammenlignet med N-140, det kan komme godt med siden 200 grain TSX er ei lang kule som tar endel hylsevolum.

Skulle ikke N-135 gi ønsket presisjon eller hastighet og N-140 fylle hylsa for mye, er absolutt Norma 202 et topp alternativ.

 

En dose med 45 grain Norma 202 er også topp til ulike 250 grain kuler.

 

Når det gjelder 225 grain Nosler Accubond så er denne etter min mening for lang til å være et topp kulealternativ i .358 Win.

Denne kula bør derimot være fin til .35 Weelen.

Link to comment
Share on other sites

ser her er begynt å bli en del folk som har sansen 358 win , har sjølv hatt en ruger i dette caliberet en stund men den blir litt for lite brukt.

Grunnen til det er at eg er blitt hekta på Lee collet dien og helpressing er blitt et ork, og Lee collet har eg ikkje sett i cal.358 win.

Så eg lurer på om noken har prøvd å modifisere en lee collet ifrå eit anna caliber ? er det mulig ?.

Eventuelt om det er noken som kunne tenkt seg å bestille direkte ifrå Lee fabrikken ( samle bestilling hvis fleire intereserte ).

Har sjølv null erfaring med å bestille ifrå utlandet.

Link to comment
Share on other sites

Fikk mail fra Lee Precision idag, der de ba om å få mitt Visa nummer for å fullføre en die ordre.

For to uker siden sendte jeg de et par 300 RSAUM dummy patroner, som er nødvendig for å lage min custom 300 RSAUM Factory Crimp Die.

Det ble opplyst at ventetiden på custom order nå er mellom 6-10 uker.

Lee er uten tvil en både stor og seriøs aktør, med produkter til fordelaktige priser.

Kan godt anbefale Lee, bare send de en mail så får du raskt svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ettersøksbørse under planlegging - tanken er å få bygd ei lett, og hendig ettersøksbørse, men som gjerne kan bli med på drivjakta, med bruk av 250 grs kuler.

Foreløpig prosjektplan:

 

Remington Model Seven som utgangspunkt

Adams & Bennet, evt. Lothar Walter.(kappes til 48-50cm) 1:14 snurr, gjenges for demper.

Synt-stokk (mulig jeg må forlenge stokken noe)

QR/QWR montasjer

Duracoatet.

 

Bilder følger etterhvert som komponenter ankommer utover våren.

Link to comment
Share on other sites

peders - Har akkurat anskaffet ei seven, til formålet. Går til børsemaker så snart jeg har den ihende. Som nevnt vil dette bli et forsøk på å bygge ei ettersøksbørse, så lett som mulig, og så hendig som mulig, med kapasitet for tyngre kuler. Har jo 9,3 fra sør, men vil liksom ikke bruke Sauer`n til slikt.

 

Hans Kristian - takker for tips - skal ha en runde med børsemaker på dette etterhvert, så får vi se hva vi lander på. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er det mulighet til å bygge om til å få bolt lås på seven kassen? Jeg har vurdert å bygge en hundefører børse i 358 på en remington kasse en stund. Problemet er at når man går gjennom kratt og lignende er det lett for at bolten vippes løs. Jeg vet man kan få oppspenner med bolt lås til den korte 700 kassen, så jeg foreløpig heller det mot den.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg mottatt "utgangspunktet - en Remington model Seven. Nylig levert til børsemaker. Er vel stort sett enig med børsemaker om en pipelengde på 48-50cm, og gjenga for demper selvsagt. Ser foresten ut som det kan være leveringstid på pipe med 1:10 snurr, så med mindre jeg ikke finner en slik tilfeldig, blir det nok 1:12 snurr. Vil gjerne unngå å vente flere mnd på pipe.

 

Siden dette blir et ettersøksvåpen, har jeg anskaffet meg en liten lett kikkert, Docter 1-4x24 som skal på i første omgang.

Så er kuler, hylser, og diesett i hus.

 

Neste nå blir å plukke ut de riktige fargekombinasjonene/mønster på duracoat.

Link to comment
Share on other sites

Pipa på den første 358'en min startet livet på 55cm, og er nå 46cm. Den funker helt fint, og uten merkbar endring i smell uten demper etter at den ble kappet. Jeg bruker min mest uten demper. Farten med 250g Nosler Patition falt fra 725 til 705 m/s. Den nye 358'en som ennå ikke er helt ferdig, er også bestilt med 46cm. Jeg synes det er helt passe, men ville helt klart heller valgt 50 enn 40cm hvis jeg var i tvil. Den på 50cm kan jo kappes om den er for lang. Det blir verre og få gjort noe med den på 40cm om den er for kort :wink:

Synes det er dumt å gå under 46cm. Skal man ta den med utenlands er det fortsatt mange land i verden som har dette som korteste lovelige lengde :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Endelig kan jeg melde meg inn i 358 Win klubben!! :D

 

Har akkurat hentet min CZ 550 American som har fått seg ett nytt Lothar Walther løp i .358 Win! Gleder meg som en unge til å få testet litt. Men må dessverre vente til pakkene med kulene kommer i posten. Hadde jeg hatt disse nå skulle jobb fått være jobb resten av dagen......

Link to comment
Share on other sites

Takker så meget! Har store forventninger til denne. Og er ganske så sikker på at den ikke vil skuffe meg!

 

Har en ladning med Sierra 225gr GK på vei. Tenkte å gi disse ett forsøk først, og da med en passende dose N135 bak. Er det ellers noen litt rimeligere treningskuler man kan bruke? Har sett litt på den Hornady 180gr SSP som bl a Alvestad har. Regner med det er noen som har erfaring og kan gi ett tips?

Link to comment
Share on other sites

OK.

 

Da må jeg vel "brenne noen kroner" hos Alvestad også. Må da prøve en eske med disse 180 gr. Ser frem til å høre om det funker med 158 gr. Har noe 158 gr fra Winchester som jeg har brukt til revolveren. Men var kanskje redd disse ikke vil gå noe særlig.

Link to comment
Share on other sites

Børsemakern har så smått starta jobben. Ble ei LW pipe med 1:12 snurr, da det ble for lenge å vente (3 mnd) på 1:10. Er vel ferdig like etter påske håper jeg, og da gjenstår coating.

 

Litt kuler er ankommet også - Woodleigh 250 grs PP, og så blir det vel litt 250 grs Hornady Spire point etterhvert. Tenkte å forsøke med litt N135 og Norma 202 bak.

Link to comment
Share on other sites

Det ser nok værre ut enn det egentlig er. Skyldes litt "draing" i ulent terreng. Jeg har sett vesentlig større skader med mindre kalibre. Effekten var god, denne beveget seg ikke etter skuddet. Jeg har hatt mange tilfeller opp gjennom der krampe etter skudd har medført at beveren har ramlet ut i vannet igjen. Samme effekt hadde socomen og 300 grs rem kuler som jeg benyttet under hele jakta i fjor. Tunge, men lette kuler( les grovt og lett) virker til å legge dem på skuddplass. Kune egen erfaring og ikke noen avhandling.

 

MEN, denne kula er lett nok til å gå i filler, og tung nok til å gå igjennom, altså som du sier, ikke ideel.

Jeg har igjen flere fellinger, og bytter nå ut til 225 grs sierra og 158 grs Hornady, bare for å teste.

to be cont.....

Link to comment
Share on other sites

Artig å lese mer om .358 Win Peders :D Den kaliber diameteren blir bare mer og mer brukt av entustiaster her og der. Liker .358 godt, men det er NM utgaven prøv å få tak i litt 180 Nosler Handgun hvis de lager den ennå, den holder bra sammen til mye slags bruk. Men 225 Nosler Accubond er også veldig bra i .358 kalibrene.

 

Har ikke fått kommet videre ennå så tinga er p åstedet hvil foreløpig igjen, men UK tur utover sommeren for å se på ei rifle jeg skal prøve som er under custom bygging og jakt der borte drar opp faktoren .

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er børsemakern ferdig med sin jobb. Ser bra ut. 97cm, og 3,2 kg uten siktemidler og demper. Blir vel fremdeles godt under 4 kg tilsammen. Nå blir det Duracoat etterhvert.

 

normal_P1070799.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da var de første 20 trykka igjennom pipa. Greide ikke vente mere. Litt uvant med "bare" 4x på kikkerten, og ikke minst grov stolpe, men det kommer seg nok.

 

Starta med 250 grs Hornady spire point, CCi hetter, Remington hylser, 45 grs 202 bak, COL 69. Samling fra 2-6cm.

Ladeboka (nr.5) sier max 47 grs 202, så nå blir det å øke på til max for å se hvordan utslaget blir.

 

Men - skulle gjerne hatt noen ladedata til Woodleigh PP, 250 grs.....

Link to comment
Share on other sites

Får vel legge ut ett bilde av vidunderet jeg også da. Men må få fylt på kontoen litt og få på en ny kikkert. Tenker på en Leupold VX-R i 3-9x50.

ak7cw3.jpg

 

Og må si at jeg så langt er meget fornøyd! Ser at det er potensiale for ganske gode samlinger her. Men da må gubben som napper i avtrekkeren gjøre jobben sin.... Men er egentlig godt fornøyd. Det ble ett par slengere på den første serien, men ellers bra til å være meg! Jeg har da siktet på de svarte feltene under treffene. Stiller bevisst siktet litt høyt.

 

2z4y6up.jpg

 

Tror nok denne vil bli hos meg i mange år fremover!

Link to comment
Share on other sites

Men - skulle gjerne hatt noen ladedata til Woodleigh PP, 250 grs.....

 

Selv bruker jeg data for andre kuler av samme konstruksjon når jeg ikke finner for en spesifik produsent. Jeg legger meg da på nedre del av skalaen og arbeider meg oppover. Jeg mener du ikke løper noen riskiko om du gjør det med woodleigh. Jeg har brukt mye woodleigh i 260 og 308, og alltid havnet på samme ladninger som std kuler som sierra, hornady osv.

 

Fin børse FrodeLof.

Link to comment
Share on other sites

mine erfaringer med 358win:

 

180grs X, fine slakt og god effekt på rådyr og elg. Lades med 45grs norma 200 for 810m/s fra 50cm pipe.

 

200grs hornady spire point, fine slakt og god effekt på mange rådyr og andre små hjortevilt, 45grs norma 200, 800m/s.

 

225 sierra GK, 770m/s med 50grs N140.

 

250 hornady spire point, 730m/s med 49 N140. 1min kompr. i ladepresse for å beholde 71mm PL. kula kryper ut pga fyllingsgrad hvis kortere holdetid under lading.

 

250 hornady RN, 720m/s med 49grs N140.

 

forholdsvis lavmælt uten demper med N120, 130 og N200. Vanskelig å skyte gode grupper i lett børse.

 

Bruk org. win. hylser, alternativt form om win eller lapua 308 hylser. Norma funker ikke, for mye gods i skulder som blir hals.

Link to comment
Share on other sites

Peders; Du nevnte tidligere i denne tråden at du skulle gjøre noen forsøk med 158 gr kuler. Har du fått testet disse?

 

Jeg har fått testet litt, men ikke funnet noen gull-ladning ennå.

Kommer med oppdatering når ting er på plass.

Mitt mål med kulene er å kunne bruke så raskt krutt som mulig, ikke full hylse med N135 eller lignende.

 

Gode hastigheter du har sysifos. Med disse prestanda er alle ubegrunnede diskusjoner om kaliberets egenskaper kommet til skamme :wink:

Bare å bygge børser folkens.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hallå!

Säger hej från grannlandet med en 358 win byggd på en Rem 700 SA. Pipan är en 45cm lång rostfri Lothar Walther. Systemet är bäddat i en ultralätt HighTech SheepHunter stock. Smällen dämpas av En A-Tec CTM4:a Siktar gör jag med ett Trijicon TR24:a. Hela systemet utan kikare och dämpare väger 2295gram.

Bössan kommer framförallt användas på älgjakten då jag går som hundförare med mina jämthundar.

Har inte haft bössan speciellt länge och har bara hunnit testa lite laddningar med Sellier & Bellot 158gr fmj-pistolkulor. Dessa är tänkta att användas på pappälgen då de är väldigt billiga! Känns hittills som en mycket trevlig bekantskap och det ska bli väldigt spännande att testa den på älg i höst :D

Är det några här på forumet som skjutit några älgar med den och kan uttala sig om effekten?

 

Jag tänkte även höra om det är någon här som har laddat 358:an till Subsonic och kan hjälpa mig? Skulle vilja ha tips för att ta fram en laddning för plinking, avfångning och liknande. Undrar till exempel vilket krut man ska använda?

Har testat lite med Viht N330 som jag skjutit Subsonicladdningar i 45-70 govt med. Men det verkar va lite för långsamt då det inte verkar hinna brinna upp helt i pipan, med ganska stark mynningsknall som följd :cry:

Trots att jag laddade ner hastigheten till 150m/s så small det en hel del :cry:

Ska man testa N32C, eller kanske N310?

 

Med vänlig hälsning / Jägar'n

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg så godt som "i havn" med prosjektet. Børsa har nå vært på et opphold hos Raudnakke, og hans sanatorium. Det virker som det ikke spiller noe rolle om man legger plast, eller trevirke i henda på den mannen. Det blir bare bra, uansett. Nå er vi straks klare for å testskyte en masse ladninger.

 

normal_P1070900.JPG

normal_P1070904.JPG

 

Duracoat, Tactical extreme grey, og sort matt. (bildene er tatt med blits, så den virker noe mere blå, enn hva den er i virkeligheten)

 

Gleder meg :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Etter litt frem og tilbake har jeg landet på disse ladningene i min sako

 

158 grs Hornady XTP - 43 grs N120 - L= 58 mm, ikke kronografert men denne ladningen gikk noen lunde. Ikke enkel kule å få god presisjon med i rifle

180 grs Hornady 180 grs - 47 grs N130 - L=66 mm, ikke kronografert men utrlig presisjon

225 grs Sierra - 49 grs N140 - L= 71mm, ikke kronografert men også denne ladningen gikk så og si hull i hull.

 

Med den presisjonen 180 og 225 grs gir gidder jeg ikke mase mer med de kulene nå. Presisjonen er bedre enn det jeg klarer å skyte så da lar jeg det være.

158 grs kulene har vært en nøtt i børsa mi, men nå er jeg innenfor 5-7 cm på 100 meter så det får holde for pappskyting. Skal teste mer med denne kula.

 

Siste steg for meg blir å kjøpe inn 180 grs X og finne en god ladning for disse.

 

Børsa har 50 cm løp og brukes 90% med Maximdemper.

Om noen hadde giddi å kjøre de i QL hadde det jo vært artig å sett hvor jeg ligger.

Hastighet har aldri vært min kjepphest, men det har presisjon.

 

Dette er ladninger som jeg kun går god for i min egen børse.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...