Jump to content

Recommended Posts

Nosler Partition tømmer vanligvis fronten og splintres, men resten (bakstykket) går gjerne gjennom en hjort...

Beste løsningen for ikke å få gjennomskyting er vel å bruke en vanlig "cup and core" kule (Sierra, Speer, Hornady) og håpe det beste ?

Bakdelen med disse er at de kan splintre ved treff i grove bein med fare for minimal inntrenging og skadeskyting...

Link to comment
Share on other sites

Har skutt 3 reinsdyr m Barnes 180 gr ttxx. Vo=830 m/s. Har da brukt 43 gr Norma 200. Trygg ladning i mitt våpen. (Tar intet ansvar for andres bruk av samme ladning). Kula går 4 cm over på 100 meter og 8 cm under på 200. Storbukken på 76 kg fikk kula midt i høyre bogkule fra 155 meter. Kula gikk skrått framover og satt i skinnet på andre sida. Hadde lagd hull i skinnet men altså ikke folatt dyret. Kula hadde mistet to "blad" Men drt må en vel regne med ved treff i så tøft bein. Den tok 5 desperate skritt og veltet over på sida og var død. Simla fikk ett skrått skudd bakfra på ca 80 meter, inn rett foran mellomgulv pp høyre side. Ut foran bog venstre side. Den tok en runde på 70 meter m veldig tydelig skuddreaksjon og ble liggende. Kalven fikk et skudd fra 120 meter bak bog høyre side ut rett foran mellomgulv. Hadde revet opp litt av mellomgulv/vom. Tydelig skuddreaksjon, løp kanskje 100 meter. Blod mellom hinner noen steder, men barnes x kuler gir ikke "svart" kjøtt rundt skuddkanal. Kan kaste det meste i kverna.

 

200 gr Barnes Ttsx bt: 820 m/s. Skjøt en piggokse på ca 70 meter. Dessverre inn litt langt bak, i selve vomsekken, ut foran bog på motsatt side. Litt dårlig skuddreaksjon. Lungene hadde fått en tydelig smell, men ingen store blodårer var tatt. Den fikk et skudd til etter ca 120 m gange og ble liggende der. Ble imponert over at kula gikk den lange veien fra vom og ut på andre sida. Veldig lite griseri i buk. Skjøt ei røy som satt i ei gran. 40 m hold. Sneiet ryggen som åpnet seg helt. Bryst fint. Skjøt også en kvit hare som trykte under ei gran. Inn bak bog venstre side ut forn bog andre sida. Voldsom effekt. Digre høl. Den var ferdig vommet av kula. Alt av innmat var blåst ut men heldigvis ikje hull på vom.

 

Med denne hastigheta er .358 Win på høyde m 30-06. ( pipa er 56 cm lang) Remington mod 7. Lett og lettvint våpen som jeg blitt veldig glad i. Kommer ikke til å bruke annet enn Barnes ttsx.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 2 weeks later...

Tja, når det gjelder 250 grs Partiton, så begynn på 46grs N140. Iflg ladeboka gir da 250grs Oryx 672 m/s på 56 cm pipe. Du har 50 cm pipe, som kanskje gir 20-40 m/s mindre fart, kommer an på omstendighetene ifht pipa (rifling, slitasje etc). Få tak i en kronograf og ladd noen med 46 grs, noen med 47 grs og noen med 48 grs. og mål farta. På 48 grs må du kanskje begynne å "stappe" kula litt på N140 og 250 grs Partiton. Kommer an på om du bruker orginale Win-hylser, Hornady eller omforma 308 hylser? Det kan skille litt der også. Selv bruker jeg orginale Win hylser, COL 70,0 på 250 grs Partiton, N140 som gir ca 648 m/s på 46 grs, 655m/s på 47grs og 669m/s på 48 grs. på min Douglas 51 cm pipe. Bare vær klar over at dette skiller fra børse til børse, så start lavt og test deg oppover! :)

Link to comment
Share on other sites

kronograf står ganske høyt på ønskelista , får se om jeg får lånt en .

er ganske så fersk som hjemmelader , så blir ikke dei spenstigeste ladningene dei første åra

 

Når det gjelder hylser har jeg masse lapua 308w hylser som jeg tenkte å bruke til interlock 180 grs ssp kula

Og til 250 grs Partiton kula er planen å bruke nye 358win hylser fra Hornady

 

Kan si litt om børsja og . En liten smekker helstokk bygd på en m98 kasse . Når og av hvem som har gjort ombygginga veit jeg ikke, kjøpte den grisebilligt avjakt og friluft i Arendal .Våpenet var meget pent bygd og uten skader i blånering eller stokk . det var Weaver baser og noen stygge gammle kikkert montasjer som fulgte med . Da det var meget gode åpne sikter på pipa ble det heilt feil med Weaver baser , leverte våpenet inn til rafdal for og sette på era svingmontasje . Han sa og at løpet hadde ingen synlig slitasje .

Link to comment
Share on other sites

Heisan Grautskallen,

Min erfaring er at lapua hylsene der de som passer dårligst til omforming til 358, det blir en betydelig ring i hylsehalsen etter omforming som gir trykkøkning og komplikasjoner med kulesetting. Ringen kan selvfølgelig fjernes, men det er mindre jobb med 308 hylser av amrikansk produksjon!

Link to comment
Share on other sites

Grattis med 358-rifle :-)

Eg har ladet litt 180 SSP, med N130 krutt i orginale win 358 hylser, og ein col på 65,5mm.

 

I min Ruger med 47cm løp får eg 780m/s med 45,5grs som eg har brukt som ein standar treningsladning som er veldig presis.

43,5 grs gir 750m/s, og 47,5 gir ca 800m/s

(Start sjølvsakt ikkje på maks kryttmengde, men jobb deg oppover mens du ser etter tegn til overtrykk osv)

 

Eg har også presset om ein del lapua hylser og meiner lapua-hylsene hadde litt mindre volum enn orginal-hylsene. Så det er vel sannsynlig at ompressede Lapua-hylser vil gi litt høyere trykk/fart med tilsvarende kruttmengde.

Eg har ikkje samme erfaring som Hans Kristian nær det gjelde Lapua-hylsene, men får problemet han nevner med Norma sine hylser. Kan det vere Norma du tenker på Hans kristian?

Link to comment
Share on other sites

Har også brukt omformede .308 Win Lapua hylser uten problemer. Det samme gjelder .308 Win Federal hylser.

Norma sine .308 Win hylser blir for trang innvendig i hylsehalsen og siden jeg ikke gidder å ta jobben med å fjerne gods, bruker jeg hylser av andre fabrikat.

 

De fleste omformede .308 Win hylser blir litt kortere etter ompressing til .358 Win. Vanligvis rundt 50.6 mm - 50.8 mm.

Etter noen skudd strekker de seg til anbefalt hylselengde 51 mm - 51.2 mm.

 

Originale .358 Win hylser er etter min erfaring de hylsene med størst hylsevolum, husker jeg rett ca 1-2 grain krutt mer enn om jeg bruker i omformede .308 Win Federal hylser.

Bortsett fra det, er det tut og kjør...

Link to comment
Share on other sites

Er ganske fersk i ladegamet, så jeg spør dere andre 358 win-folk! :)

Fikk en pakke 200 grains accubond idag og satte meg til i pressa for å finne COL. Fikk den til 73,5 mm (pussestokkmetoden) og har da ca 2mm friflukt. Saken er at på min remington modell seven, så er magasinlengden 71,5 mm. Friflukten blir jo minst 4mm om jeg skal presse kula til magasinlengde og få det til å fungere. Blir så stor friflukt et problem? Eller har det ikke så mye å si? Det må da være noen av dere kloke 358-hoder som har tukla med samme "problemet"? :)

Link to comment
Share on other sites

Er ganske fersk i ladegamet, så jeg spør dere andre 358 win-folk! :)

Fikk en pakke 200 grains accubond idag og satte meg til i pressa for å finne COL. Fikk den til 73,5 mm (pussestokkmetoden) og har da ca 2mm friflukt. Saken er at på min remington modell seven, så er magasinlengden 71,5 mm. Friflukten blir jo minst 4mm om jeg skal presse kula til magasinlengde og få det til å fungere. Blir så stor friflukt et problem? Eller har det ikke så mye å si? Det må da være noen av dere kloke 358-hoder som har tukla med samme "problemet"? :)

 

Du må ta hensyn til magasinlengden først og fremst. Lad Accubond kulene med COL 71mm evt 71.5mm om du vil.

Regner med du skal bruke Accubond kulene til jakt og da er problemfri funksjonering fra magasin et must mener jeg...

Kan ikke forestille meg at du vil få presisjonsproblemer selv om friflukt blir 4-5 mm kontra 2 mm som mange bruker.

Dersom du vil sammenlinge presisjonen, kan du lade 3 patroner med COL 71mm og 3 stk med 73.5mm(disse lades som enkeltskudd og ikke fra magasin).

Link to comment
Share on other sites

Jepp, stutt-tjukka står nypussa ved vinduet no etter å ha levert bra på skytebanen idag! Testa div. ladninger på 200 Accubond, både på N135 og N130. Testa 180 grains Hornady SP med N130 og 200 Sierra RN med N135. Alle leverte knallgod presisjon, men 200 Sierra RN utmerka seg med utrolig fin samling! Får ladde litt mere 200 Accubond, skyte litt på 200 m og se om man finner en fin kulebane. Ahhh...ingenting slår en god dag på skytebanen....utenom....ja, dokker veit. Ha en fin lørdagskveld 358'ere! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

I vinter fikk .358-løpet i Howa'n nytt hjem i et pipeskiftsystem på kort Remington 700, så da burde det jo få ny jaktladning og :wink:

Jeg prøvde da 180 grs Barnes TTSX. Jeg har såvidt testet den før med N-133, men fikk ikke mer enn rundt 750m/s før jeg fikk indikasjoner på at trykket var på tur opp. Presisjonen var derimot bra, med tre skudd på en snau tomme.

Denne gangen prøvde jeg N-135 og Norma 202 i Winchestehylser og med Federal 210. Presisjonen var god med begge kruttypene, rundt 20mm på tre skudd, men med 202 fikk jeg ikke plass til mer enn 48 grains før det var fullt og da lå hastigheten på 745m/s. Med 46 grains N-135 ble det mer fart i sakene, og den havnet på 790 m/s. Her er både hastighet og presisjon tilfredsstillende, så denne blir med på jakt i år. Så får vi bare håpe at elgen er samarbeidsvillig og stiller seg pent opp på passende hold :wink:

 

Må også legge til at det var merkbart mer smell med Norma 202, selv med demper på.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
I vinter fikk .358-løpet i Howa'n nytt hjem i et pipeskiftsystem på kort Remington 700, så da burde det jo få ny jaktladning og :wink:

Jeg prøvde da 180 grs Barnes TTSX. Jeg har såvidt testet den før med N-133, men fikk ikke mer enn rundt 750m/s før jeg fikk indikasjoner på at trykket var på tur opp. Presisjonen var derimot bra, med tre skudd på en snau tomme.

Denne gangen prøvde jeg N-135 og Norma 202 i Winchestehylser og med Federal 210. Presisjonen var god med begge kruttypene, rundt 20mm på tre skudd, men med 202 fikk jeg ikke plass til mer enn 48 grains før det var fullt og da lå hastigheten på 745m/s. Med 46 grains N-135 ble det mer fart i sakene, og den havnet på 790 m/s. Her er både hastighet og presisjon tilfredsstillende, så denne blir med på jakt i år. Så får vi bare håpe at elgen er samarbeidsvillig og stiller seg pent opp på passende hold :wink:

 

Må også legge til at det var merkbart mer smell med Norma 202, selv med demper på.

 

 

Hvordan dybdevirkning kan man forvente med 180 grains TTSX? I jaktlaget mitt er ikke homogene kuler helt populært på grunn av mye dårlig bakgrunn og mye bebyggelse og trafikk. Bør ha noe som bremses godt opp i æljen. Vil 180 grainskula ha såpass lav tverrsnittsbelasting at den funker til mitt bruk?

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg ikke testet, Mikkel. Og jeg finner lite info om denne kombinasjonen av denne kula og kaliberet på nettet og, men forhåpentligvis kan jeg komme med egne erfaringer litt utpå høsten :wink:

Med plasttuppen så er kula omtrent like lang som en 225 grains Nosler Partition, så en kan vel forvente at den trenger igjennom, ihvertfall ved rent sideskudd.

Hvis du får tak i dem er kanskje 225 grains Sierra Game King noe for deg? Ser det er mange svensker som er fornøyd med den kula i .358 Win. Ta en titt her og for mye info om patronen http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f ... 9d49b87f2d

Link to comment
Share on other sites

Har endt opp med Hornady Interlock 250 grain. Har felt en ælj og ett rådyr med kula med fint resultat. Går godt i Ruger'n, og koster ikke stort. Er for så vidt fornøyd, foreløpig... Men kjenner jeg meg sjøl rett begynner jeg sikkert snart å fundere på om jeg ikke må prøve noe annet :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Brukte 225gr GameKing med bra resultat, ble tre elg med 358en, alle kulene mot skinnet mot bortsiden. Perfekt ekspanderte kuler , fin presisjon.

 

Hadde nok valgt 180gr TTSX i dag om gjennomskyting ikke er tema.

 

225GK har rimelig grei kulebane, 180TTSX har enda bedre. Aktuelt skuddhold bør gjerne være tema i kulevalget.

 

 

 

 

 

Ikke forvent at alle elgene forstår at 358W er grovt kaliber, skjøt en ungstut like bak bog på 145 meter. Den rusla avgårde med tydelig skjelving ca. 40m før den la seg ned i myra og ventet på meg. Fikk kule Nr. 2 i skallen etter 11 minutter.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
I vinter fikk .358-løpet i Howa'n nytt hjem i et pipeskiftsystem på kort Remington 700, så da burde det jo få ny jaktladning og :wink:

Jeg prøvde da 180 grs Barnes TTSX. Jeg har såvidt testet den før med N-133, men fikk ikke mer enn rundt 750m/s før jeg fikk indikasjoner på at trykket var på tur opp. Presisjonen var derimot bra, med tre skudd på en snau tomme.

Denne gangen prøvde jeg N-135 og Norma 202 i Winchestehylser og med Federal 210. Presisjonen var god med begge kruttypene, rundt 20mm på tre skudd, men med 202 fikk jeg ikke plass til mer enn 48 grains før det var fullt og da lå hastigheten på 745m/s. Med 46 grains N-135 ble det mer fart i sakene, og den havnet på 790 m/s. Her er både hastighet og presisjon tilfredsstillende, så denne blir med på jakt i år. Så får vi bare håpe at elgen er samarbeidsvillig og stiller seg pent opp på passende hold :wink:

 

Må også legge til at det var merkbart mer smell med Norma 202, selv med demper på.

 

 

Hei.

Var en tur på skytebanen i helga og sendte noen kuler gjennom kronografen.

Målte bla. 200 grain Barnes X(forløperen til TSX og TTSX) til 764 m/s i 22" Lilja løpet mitt.

Orginale .358 Win hylser, Fed. 210 tennhetter og 46 grs N135 krutt. COL 69 mm, 1.5 mm friflukt i mitt våpen.

 

Har lyst til å prøve 180 grs Barnes TTSX til elg og hjort kommende høst, men får vel bruke opp pakka med 200 grs Barnes TSX som jeg har liggende først....

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke så stor forskjell i hastighet mellom dine 200 grainere og mine 180 grainere, Morgan.

Jeg fikk ikke felt noe kløvvilt med .358'n og 180 grs ttsx i høst, men jeg skjøt en rev med kombinasjonen. Og det ble jammen gjennomskyting selv ved skudd rett forfra :wink::mrgreen:

Får satse på bedre lykke til høsten igjen, og at det detter en elg eller tre ved hjelp av Barnes da.

Link to comment
Share on other sites

Ble ikke noen elg eller hjort med 200 grs Barnes X kula i høst på meg heller.... :trist:

 

Er derimot kjempeglad jeg var utstyrt med komboen, .358 og kobberkule, for jeg traff på en diger hare i skogen på vei tilbake fra elgjakt. Den hadde sikkert sneket seg lydløst innpå meg, for jeg ble først oppmerksom på den da den var mindre enn 50 meter unna. Dette kunne ellers blitt min siste jaktdag, men i adrenalinrefleks kasta jeg børsa til skuldra og dro av et skudd som traff haren høyt i ryggen. Takket være frisk hastighet og solid kobberkule fikk jeg nok dybdevirkning til at kula gikk gjennom haren og forsvant ned i bakken. Trolig er det takket være .358 Win og Barnes-kule, at jeg nå sitter forran tastaturet og kan gjenfortelle denne dramatiske episoden fra min storviltjakt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Godt gjordt å komme levende fra den episode Morgan Cane :shock:

 

Eg har også kamret med kuler med relativt god gjennomtrengning på at par turer i høst.

3 hjort blei feldt med Woodleigh 310 grs med utgangshastighet på ca 625m/s. Skuddhold var fra ca 15 til 70meter.

Kula passerte gjennom bog-området og ingen av dyrene beveget seg lenger enn 4-5 meter etter møtet med 310 grs mantel og bly.

Kula kunne sikkert tatt livet av litt forskjellig på andre siden av dyrene også, på sin vei videre mot sikker bakgrunn.

 

Kula såg ut til å ekspandere fint og laget faktisk meir søl enn eg hadde trudd. For all del, langt fra noe stygge slakt men eg hadde trudd så lav hastighet villle gi enda mindre skader. Forskjellen fra f.eks sierra 225grs var liten.

 

Ellers er det Accubond 200grs som har blitt mest brukt i det siste i 358'n. Da er den jo reine langholdsrifla med tanke på kulebanen. :lol: Den griser kanskje litt meir enn andre kuler eg har brukt, men ikkje meir enn at det er godt levelig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Eg fylte i 47grs med Norma N11 i originale Winchester hylser og gikk for ein col på 71mm.

Var veldig usikker da eg startet så eg begynte på 38 grs og jobbet med oppover.

Et utdrag av ladedata: I temperatur på 0 -5 'C gav 38grs ca 525m/s, 44grs gav ca 600m/s og 47grs gav ca 625m/s

 

PS: Dette er i mi rifle og med min lott av N11 som du nok veit vil variere i brennhastighet fra lott til lott.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei. Jeg startet med storvilt i fjor og kjøpte meg en brukt Tikka med Heen muffe og 358. Win kaliber. Felte en spissbukk :smile: Har bare 12 skudd igjen og ca 70 358.win hylser. Tenker å lade disse tomhylsene og har lest meg frem til at Barnes TSX 225 grain skal være en god allround kule. Har noen erfaring med denne typen, og mengden krutt som skal til?

 

Jeg må kjøpe inn alt av ladeutstyr og tar gjerne imot tips denne fronten også :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har valgt og bruke 200 TSX i min 358. Passer godt til mitt bruk. Flat nok kulebane, dette er ikke førstevalget når avstanden tipper 200 m. Har tårn og testet ut til 250m. Presisjon er ikke noe problem, men avstandsbedømmelse. Mitt våpen blir benyttet under vanlig jakt, vet jeg at avstandene blir stor, velger jeg noe annet. Har ikke skutt mer en to rådyr, to elger, tre hjort og seks dov. Noen av doven er skutt 225 grs Sierra GK, med litt mye skader etter hva jeg foretrekker. Dyrene er skutt fra 20 til 160m, ingen har kommet lengre en ca 30m fra skuttplassen før de har ligget døde.

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye for tipset. Blir nok 200 grains kuler da det er vanlig jakt opp til max 100 m avstand. Blir det mye skade på viltet med den kulen? Hvilken type/ mengde krutt bruker du? Har du noe info om kulehastighet med den ladningen?

 

På forhånd takk for svar :-)

Link to comment
Share on other sites

Mye info i denne tråden for de som leser det som allerede har vært skrevet.... :winke1:

Eks fra en av mine tidligere poster:

 

Var en tur på skytebanen i helga og sendte noen kuler gjennom kronografen.

Målte bla. 200 grain Barnes X(forløperen til TSX og TTSX) til 764 m/s i 22" Lilja løpet mitt.

Orginale .358 Win hylser, Fed. 210 tennhetter og 46 grs N135 krutt. COL 69 mm, 1.5 mm friflukt i mitt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...