Jump to content

Recommended Posts

Stor takk til Hjortefot.

Han sendte meg 2 Norma 358win.

Disse passet i kammeret og matet dessuten perfekt. Følgelig ingen grunn til å sutre til børsemakeren.

 

Børsa leverte grei presisjon både med n-140 og 202. Kanskje litt skuffet over hastigheten. Fikk først 650 m/s, som jeg mener er et greit krav, med 45,5 grain 202. N140 lå 10 m/s lavere med samme ladning. Kule som ble testet var Hornady RN, 250 grain og lengden på pipa er 47 cm.

 

Videresender normapatronene dersom andre 358'ere skulle ha samme problemstilling.

Link to comment
Share on other sites

:winke1:

Joda, gutten fyllte krutt til randen og merkete ingen trykktegn.

Spredningen i gruppene blei imidlertid større etterhvert som kruttmengden økte. Merket også mer rekyl.

Blir nok å legge seg på 45-46 grain 202 for min del.

Blir spennende å teste på annet enn papp til høsten. Gleder meg.

Link to comment
Share on other sites

Stor takk til Hjortefot.

Han sendte meg 2 Norma 358win.

Disse passet i kammeret og matet dessuten perfekt. Følgelig ingen grunn til å sutre til børsemakeren.

 

Børsa leverte grei presisjon både med n-140 og 202. Kanskje litt skuffet over hastigheten. Fikk først 650 m/s, som jeg mener er et greit krav, med 45,5 grain 202. N140 lå 10 m/s lavere med samme ladning. Kule som ble testet var Hornady RN, 250 grain og lengden på pipa er 47 cm.

 

Videresender normapatronene dersom andre 358'ere skulle ha samme problemstilling.

 

Har noen erfaring med hvordan denne kula oppfører seg i elg ved hastigheter på +/- 700 m/s?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da har 358 kommet i hus :mrgreen: kjempe fornøyd med vekt og balanse, samt at jeg valgte pipbytte system med ei ekstra pipe i 243. Selv om jeg ikke vet hva jeg skal bruke sist nevnt til.... Men morro lell.

Spørsmål:

ladedata for 200 grs TSX og krutt norma 201, vw135 og 140.

Erfaringer med denne kula.... Kan noen hjelpe :?:

Link to comment
Share on other sites

Skulle hatt noe mer krutt, og klarer ikke å bestemme meg for hvilket.

 

Har til nå brukt N135 bak ei 250 grains Hornady SP. Etter litt testing kom jeg frem til at 43,5 grain var en fin ladning, som gav fin presisjon. Hastigheten i min 45 cm Ruger pipe er ca 670 m/s.

 

Ser at N140 er en god del billigere, og i følge Ladeboka mer passende til ei 250 grains kule.

 

Hvilket krutt mener dere .358 brukere er best egna til 250 grains kule i 45 cm løp av N135 og N140? Hva gir best hastighet?

Link to comment
Share on other sites

Eg brukar samme kule som deg, 250grs Interlock SP. N140 prøvde eg for lenge sidan, men gjekk tilbake til N135 fordi den smell betydeleg mindre. Eg har heller ikkje bruk for den lille ekstra hastigheten N140 kan gje.

Lågare pris er for meg ikkje avgjerande. Eg brukar ikkje lyddempar på Rugeren med std løpslengd.

Link to comment
Share on other sites

Skulle hatt noe mer krutt, og klarer ikke å bestemme meg for hvilket.

 

Har til nå brukt N135 bak ei 250 grains Hornady SP. Etter litt testing kom jeg frem til at 43,5 grain var en fin ladning, som gav fin presisjon. Hastigheten i min 45 cm Ruger pipe er ca 670 m/s.

 

Ser at N140 er en god del billigere, og i følge Ladeboka mer passende til ei 250 grains kule.

 

Hvilket krutt mener dere .358 brukere er best egna til 250 grains kule i 45 cm løp av N135 og N140? Hva gir best hastighet?

 

 

Gjør dette så enkelt som mulig for deg selv.

Kjøp det du får tak i og som gir omtrent de hastigheter du ønsker.

Både N135 og N140 er gode 358 krutt, men mitt valg er og forblir N140 med 225 og 250 grs kuler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har min andre 358 og lader for tre ulike rifler i kaliberet, for meg er N135 kruttet!

46g av pulveret, alle tre pipene er 45-46cm og gir 700-710m/s med Nosler 250 Patition. Samme ladning og Speer 250 SP til trening, samme treffpunkt og kunne sikkert drite i den dyrere Noslerkula og brukt Speeren til alt.

Ingen trykktegn og lang levetid på hylsene selv om det er over ladebok standard!

Neste gang blir det Rem 250 RN bare for å ha prøvd!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

o5dt3m.jpg

 

Da er endelig min .358 Winchester i hus. Bygget på en 1966 Remington 700 ADL SA. Ombygget og forsterket nyere Remington plaststokk helbeddet med 2 søyler, kolbeforhøyer i Kydex, 41 cm Lothar Walter pipe, Timney avtrekk og Hausken Standard lyddemper med modul. Påsatt en Zeiss Varipoint 2.5-10x42.

 

Foruten ompiping fra .308 gjort av børsemaker er alt egenprodusert i ladebua på Jegerheim.

"Gunhild" skal brukes som hundeførerbørse og ettersøk, et realt bruksvåpen med noe røff finish.

 

Presisjonen er upåklagelig. 250 grain Hornady RN drevet av 48.3 grain med VV N-140 samler 20mm på 100 meter. Med så kort pipe ble hastigheten 682 m/s. Akkurat passe hastighet for en slik bløt kule.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takker for det Hans Kristian. Hadde liksom ikke tenkt at den skulle bli fin, heller litt "frekk". Det synes jeg at den ble.

 

Har skutt mye med den i det siste. Varierte skytestillinger og hold ut til 150 meter. Ho "Gunhild" fungerer utmerket, og presisjonen er helt rå. Uten demper blir treffpunktet 5 cm under og 5 cm til høyre. Rekyl uten demper kjennes, men er betydelig mildere enn 9.3x62 med tilsvarende kulevekt.

 

"Gunhild" blir primærverktøyet for årets elgjakt med løshund, og hjortejakt med bandhund, samt ettersøksbørse. Jeg går fortsatt en del ettersøk på trafikkskadd hjort, og derfor har jeg støpt inn et feste for lys fremst på forskjeftet.

 

Tenker også å prøve subladninger med 310 g Woodleigh på reven. Har åteplass 30 meter fra Jegerheim.

Link to comment
Share on other sites

14 g N340 gir 330 m/s i det korte løpet. Borer opp kanalen fra hetteleiet til 3 mm og setter i magnumhetter. Stabiliserer godt og gir topp presisjon på korte hold. Innskutt på 25 meter skrur jeg 35 klikke/cm opp og 10 til til venstre. Går da midt i på 100 meter med 5 skudds serier innenfor en snusboks. Smeller litt vel mye, men det skyldes sikkertl det korte løpet og en demper som ikke demper mer enn 34 db.

Link to comment
Share on other sites

Eg har hatt ei rifle i .358 win sidan '92 og har felt godt over 100 elg med denne, både under jakt med løshund og på ettersøk. Rifla er bygd av Rafdal våpen i Etne på ei Remington 700 kasse som vart forkromma, Douglas rustfritt løp kappa til 42 cm og påmontera ein kort Hausken dempar, Garrett syntetstokk og med ein Schmidt&Bender 1,25-4x20 i Warne montasjer. Heile "riggen" veg omlag 3,6 kg. Eg har prøvd ulike kuler som t.d. 200 gr. Barnes "X", 225 gr. Swift og no dei siste 10 - 12 åra har eg bruka 225 gr. Woodleigh RN lada med 48,0 grain Norma 201. Eg har stort sett bare bruka originale Winchester hylsar i .358 som eg dei seinare åra kjøpt av Trond Alvestad.

Dette har fungera veldig bra og eg kan ikkje tenkje meg noko betre våpen å gå med som hundeførar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Eg har ladet 200grs Accubond i min 358.

Har prøvde N130 og N135 og endte på 45 grs m/ N130, som gav 770-780ms i 47cm-løpet mitt om eg husker riktig.

 

Samlingen er bra, og kula tok livet av ein hjortekalv i går kveld.

Hjorten blei skutt på ca 15 meters hold og kula gikk gjennom begge bogene, ikkje heilt ideelt mtp å spare kjøtt.. men sån blei det ivertfall.

Dyret ramla på plassen og skudd-skadene var ikkje verre enn ein må rekne med iforhold til skuddplasseringen.

 

Fornøyd så langt. Satser på det blir meir erfaring utover høsten!

Del gjerne erfaringene du evnt får :)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Ser at du har solid erfaring m 358 win. Fikk meg ei ferdig bygd rifle i fjor. Rem 7 m HT stokk og 56 cm pipe. Det sitter noe herk av en jålete Recknagel sving montasje på den som jeg hadde klart meg uten. Skutt 3 reinsdyr m den i år. En storbukk gjennom bogkula. Kula stoppet mot halsskinnet, nesten ute. 155 meter m Barnes tsx 180 gr og 43 gr Norma 200. Kula rimelig herjet. Men så til det interessante: ladet 200 gr ttsx bt m 42 gr Norma 200 og fikk 864 m sek. 47 gr Norma 201 ga 874 m/s. På nivå m 300 Win Mag og 8x68 S. Er det noe som ikke stemmer??? Må sjekje kronografen. Men så ut til å gi normale hastigheter m andre ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Hei Bergur

Gratulerer med reinsdyra :)

 

Når det gjelder ladingene dine så har eg ingen erfaring med homogene kuler. Og lite erfaring med Normakrutt i 358.

Men det er sikker andre som har erfaring med kombinasjonen din. Norway skreiv vel noe om homogene kuler og norma krutt...

 

Men eg synest kruttmengden din virker stor. Er det tegn til overtrykk på hylsa?

Uansett virker jo hastighetene veldig høye, sjølv med 56cm løp og hard lading..

Så eg tipper at kronografen fusker, eller du har ein farlig hard lading.

Har du kronokrafert andre kuler i 358'n din?

Å sjekke kronografen er nok sikkert ein grei plass å starte, evnt sjekke skuddene dine i ein annen kronograf.

Link to comment
Share on other sites

Hettene tilsier at det ikke er noen redusert ladning.. Trykkringen for Norma 200 ladningen virker markert. For 201 ladningen er det bare hetta som tilsier at det nærmer seg max. Ingen treg ekstraksjon e.l. Prøvde samme kule m 46 gr av en lot Norma 11 som ga 586 m/s. Har lånt kronografen og kjenner den ikke. Tror ikke ladningene er spes harde, selv om de nok er i nærheten av max.. Siste ladeboken angir 46 gr Norma 201 for 225 gr kule. Har sett ladedata på 48 gr m samme krutt og kulevekt. Dagens tsx gir etter mine erfaringer ikke høyere trykk enn de fleste vanlige kuler.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Dette var friske hastigheter ja.

 

Sier ikke at noe er direkte galt her, men minner om ordtaket som sier at dersom noe virker for godt til å være sant, så er det ofte det...

 

Jeg la tidligere i tråden ut en lenke til en gammel Barnes lademanual for .358 Win. Ladedata med både Norma og VV krutt finnes der.

 

Har selv en .358 Win med 56 cm løp. I fjor ladet jeg opp jaktammo med gamle Barnes X 180 grain.

Jeg ser av mine notater at jeg brukte 47 grain Norma 202, CCI 200 hetter og originale Winchester hylser.

Hastigheten målte jeg ikke, men trykket i mitt kammer(har ifølge børsemakeren minimums-toleranser) var litt under maks.

Felte 6-tagger(hjort) med denne ladningen og den fungerte godt.

 

I år jakter jeg med Remington 200 grain PSP kuler som jeg har ladet med 46 grain N135 krutt, Fed 210 hetter og omformede Federal .308 Win nikkelhylser. Disse hylsene har mindre hylsevolum sammenlignet med Winchester sine originalhylser, så jeg måtte redusere med ca. 2 grain. Har ikke felt dyr med denne enda.

 

Skal på jakt igjen i kveld, så vi får se...

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg har lest på div amerikanske forum, vil en riflestigning 1-14" fungere bra med .358 kuler opp til 250 grain.

Siden .358 Win er basert på .308 Win hylsa og dermed har begrenset hylsevolum, blir den vel sjelden ladet med tyngre kuler enn 250 grain.

 

"Konklusjonen" blir vel at resultatet med normaltunge kuler i .358 Win en hipp som happ enten en velger 1-12" eller 1-14".

Jeg vil tro kvaliteten på selve løpet er det aller viktigste dersom en ønsker god presisjon med normaltunge kuler(180-250 grain).

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg ladd opp noen skudd med 200 grs Accubond, og er klar for litt testing.

 

Endte opp med 46,5 grs Norma 202, og en COL på 70. Har ingen kronograf, men om jeg sjekker tilsvarende kulevekt for Barnes tsx, så havner jeg rundt 770 m/s, uten overtrykk. Det skulle vel ikke være de helt store avvikene vil jeg anta.

Link to comment
Share on other sites

Har testa min Ruger Hawkeye i dette herlige kaliberet ute på på 200 meter de siste par kveldene. Vil si at betegnelsen kortholdskaliber er litt misvisende. Har funnet frem til en godladning som børsa liker. 250 grains Hornady Interlock foran 43,5 grain N135, i omformede Lapua hylser. Har kronografert denne ladninga til bedagelige 670 m/s i pipa på 45cm.

 

Har skutt inn med ca 8 cm overslag på 100 meter. Denne innskytninga gir treffpunkt ca 9cm under på 200 meter. Dette er flatt nok til de aller fleste skudd under æljjakta i alle fall.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Klarte å plukke opp maral sin 358, når han skulle selge.

Etter litt testskyting er jeg litt "forelsket".

Utrolig morsomt kaliber :D

Jeg har testet mest med 250grs kuler, da dette blir ei "elgbørse".

250grs NP med en lett knasende ladning med VV140 er det som har gitt best presisjon i denne.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I forrige uke ble det ble 2 elger på min nybygde .358 winchester ladd med 250 g Hornady Interlock i 680 m/s.

 

Piggokse på 130 kg skutt i los for gråhunden Rulle. 120 meter. Markerte tydelig for treff, men la seg først etter ca. 50 meter. Høyt lungeskudd gjennom begge lunger. Gjennomskyting. Lite blod i fluktstrekningen?? Ikke kjøttødeleggelser. " 1 ribbe inne og 1 ribbe ut".

 

Liten okse 180 kg skutt på post. 15 meter. Gikk overende etter 10 meter. Masse blod. Skutt inn forfra gjennom skulder. Kulen satt i skinnet diagonalt i forkant av vomma. Restvekt 76 %. Minimale kjøttødeleggelser. Ikke blodslått kjøtt. Kun blod i hinner.

 

Glimrende presisjon, ubetydelig rekyl med demper, gode skuddreaksjoner med hurtig død og lite kjøttødeleggelser. Hva mer kan forlanges/forventes?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har noen Hornady XTP 180 grains liggende. Hvordan fungerer disse i milde ladninger på rådyr? Tenkte å prøve disse under jakt med hund for å få dyret raskt i bakken, samtidig med at jeg ønsker mer oppbremsing i dyret så kula ikke går så langt etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Bruker 180 grain XTP som treningskule i min .358 Win, men bruker andre kuler til hjortejakt.

Får god presisjon med N135 krutt i mitt Lilja løp.

Ladet til moderat hastighet vil nok denne kula gjøre en grei jobb på rådyr.

 

Søker du på Google/bilder 357 180gr xtp så finner du bilder av ulike dyr som er skutt med akkurat denne kula.

 

Fant eks følgende på hjemmesiden til calibros.com

 

 

http://www.calibros.com/Africa2006.htm

 

"Rådyr jaktstart den 10 aug gjorde det klart at det ikke vrimlet med dyr i terrenget. Lokkingen ga ikke det resultatet den ga i fjor og det var ikke rådyr og se. Så smått ut i bukkejakta fikk jeg lurt denne lille tassen og til tross for mye jakt både smyg og post ble den det eneste!! rådyret jeg så i mitt terreng i år…, merk ikke det eneste jeg skjøt, men også det eneste jeg så!"

 

Bukken gikk ca 50 meter med et bog skudd med 180gr XTP i 357 Maximum Fra en TC Contender (rifle)

Link to comment
Share on other sites

Hei

Eg har som Norway også brukt 180grs XTP til trening og til det fungerer den bra.

Har testet kulen i våte kataloger og vann-kanner, og den ekspanderer villig, ekspanderer til og med i sub hastigheter. I 800m/s er den nesten som ein varmint-kule mtp ekspansjon. Brukte den til avlivet av ein katt på 10-15 meter og fikk bekreftet at den ekspanderer raskt/voldsomt!

 

Men den vil nok ligge rådyret i bakken forholdsvis raskt, og ha mindre inntrengning enn vanlige kulevalg i 358W.

 

Om ein er forberedt på at det kan bli litt meir søl, så er det bare å prøve. Og gi gjerne ein tilbakemelding på korleis det gikk. Ikkje sikkert det blir så aller verst.

Link to comment
Share on other sites

Bruker 180 grain XTP som treningskule i min .358 Win, men bruker andre kuler til hjortejakt.

Får god presisjon med N135 krutt i mitt Lilja løp.

 

Hvor mange grain N135 bruker du bak kula?

 

Hei.

Bruker 48 grain N135 til 180 grain XTP kulene, omformede Fed. 308 Win hylser, Fed. 210 hetter og kulene satt til 2 mm friflukt.

Denne kombinasjonen i mitt våpen, gir likt treffpunkt på 100 m som 200 grain Remington PSP kuler med 46 grain N135 som jeg i høst bruker på jakt.

Har så langt bare skutt en hjortekalv med Remington 200 grain PSP kula. Det virker som om denne kula holder godt sammen, kanskje ikke så rart siden Remington bruker samme kula i .350 Rem. mag. og 35 Welen fabrikk ammo.

 

Norway

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke du skal bekymre deg for å bruke disse på elektroniske skiver.

 

Ny 358 kommer i hus her etter hvert også. Jeg solgte Sakoen min til Håkon og angrer som fa..n.

Denne er i 7-08 ennå men får 358 win løp nå og løpsbytte uten moffe.

Jeg tror dette skal bli ei lita hendig rifle med rett oppsett

IMG_5899.JPG

IMG_5904.JPG

normal_IMG_5893.JPG

Link to comment
Share on other sites

Kan snart kalle meg 358win eier !

 

Kom over ei annonse på finn , heilstokk mauser i kal 358win . Var i tvil på kaliberet men etter å lest noen sider av denne tråden ringte jeg å sa at den børsja tar jeg . Lader selv og har rikelig tilgang på 308 hylser .

Har ønsket meg en heilstokk rifle siden jeg var guttefant, jakter mest hjort men som eier av en 2 år svensk/norsk blandings elghund som viser seg å være komplett jaktidiot blir det vel litt elg i årene som kommer .

Trengte eit våpen som var lett og kort for bruk i skog ,

børsja kosta 1900kr men siden dette er en m98 så blir den vel litt dyrere .

 

Men noen som har erfaring med å skyte storfugl og annet småvilt med 358win og hvilken kule kan passe ?

(skumlas bare tråden etter noen sider )

 

Til neste år på denne tida håper jeg å kunne skryte av skutt hjort og kansje en elg ?

Link to comment
Share on other sites

Fikk fatt i en del billig Sierra 170g FMJ når Viken stengte verksted. Bruker dem til trening over 40g N135, småpene samlinger som jeg ikke har målt, men tipper 25-30mm. Samme høyde på treffpunkt som jaktladningen min, men 4cm til høyre, ...... eller var det venstre, usikker :?

Kunne sikkert funka fint på småtteri som skal spises!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da er Ny børsja på vei og noen hundre 308 hylser er kommet i hus .

Samt noen nye winchester 358win hylser .

 

Trenger litt tips om lading og ladedata

Det er masse kuler å få kjøpe, trur jeg skal begynne med tre typer

 

Første kule og det jeg trenger mest av er en lett treningskule

Her er pressisjonen viktigst !

 

Andre kule er en kule til bruk på hjort . ønsker en kule som ikke går i gjennom en voksen hjort men stopper i dyret .

 

Tredje kule tenkte jeg på en tung elgvelter kule .

Så hvilken kuler og ladninger bruker dere der ute ?

 

Børsja er en ombygd m98 . veit ikke så mye om den . men den ser ikke ut som den har vært så mye brukt .

har ikke tatt i den enda, lillebror har hentet den hos jakt og friluft i Arendal da jeg bor i nordfjord vart det langt å hente børja selv .

Hvor små samlinger bør jeg klare på 100m ?

Link to comment
Share on other sites

Hei grautskallen, les hele tråden, mye av set du spørr om står her!

Skal kula stoppe i en hjort ville jeg prøvd meg med 180 Hornady SP eller 180 Speer FP. Nettopp god dybdevirkning er jo noe av det som preger patronen så målsetningen er ikke av de enkleste om det skal brukes ok jaktkuler.

Du klarer deg med to kuler for å nå målsettingen din. En av de mange gode 250grains kulene til elg, jeg foreslår 250 Speer, 180 Hornady SP til trening og annet hjortevilt.

Selv er jeg uenig med prioriteringen din, synes du skal bruke en 250 til alt!

Umulig å si hva du kan forvente av presisjon, vet jo ikke noe om kvaliteten på pipa, optikken, montasjen, antrekket og ferdighetene dine, men de 358'ene jeg har sett og prøvd har levert presisjon fra 15 til 30 mm med beste ladning.( Ruger, Lotar Walter og Duglas piper)

 

Prøv denne på småvilt, jeg bruker N140 krutt

https://www.sierrabullets.com/store/pro ... -FMJ-Match

 

Hjortekula di som jeg mener du ikke trenger

http://www.hornady.com/store/35-Cal-.35 ... ot-Pistol/

 

Denne er meget bra og til alt annet en matfuggel klarer du deg med den

http://www.speer-bullets.com/ballistics ... spx?id=118

Link to comment
Share on other sites

Ja, snart blir jeg med i "358 Win. klubben" og. For min del blir det det et lavbudsjett prosjekt. Jeg har en Rem. 700 i 7mm-08 fra før, så planen er å få Olav Nisi(Snapphane), til å sette inn en av sine løp i rifla. Pipa skal bli kappet på 47 cm, og på tuten skal jeg ha en S&L hardcore demper som jeg kjøpte for 490 kr tidligere i høst. På toppen skal det sitte en godt brukt Leupold 1-4x20. og etter og ha lest denne tråden her et vist antall ganger satser jeg på Hornady 250 gr. RN som kule. da tror jeg at jeg skal være relativt klar for neste års jakt :wink:

 

Jeg bare lurer litt på om jeg skal ordne med en muffe og, så jeg kan bytte på å bruke 358. og 7mm. pipa.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg vil at kula skal stoppe i dyret er en litt uhyggelig opplevelse i jakta i fjor . satt på post og dyr ble skutt av driver ca 250m før driver kom fram til postene . kula 200grs rihno gikk rett i gjennom dyret ,traff en stein å fløy videre mot meg .hørte kule for i gjennom bjørka som jeg satt under .

 

Ønsker en kule som gjerne går 5-10 cm inn og så deler seg og lager lungemos .

 

Jo da veit at det meste står i tråden her .

Grunnen til at jeg vil bruke lettere kuler til mengndetrening er for å få ned rekylen litt .

Behageligere å skyte 50-100 skudd med 170grs en 250grs .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...