Jump to content

Recommended Posts

Høyres ut som god medisin det der :-) Og i ein Sako Finnwolf.. Litt misunneleg kjenner eg..

 

Har prøvd å lese meg fram til om ein kan bruke data for vanlege kuler til ladningar med blykuler. Har vel ikkje funne nokon definitivt. Ser det er fleire som anbefaler å byrje med minimumsladningar og jobbe seg oppover. Skulle jo ikkje tru du får høgre trykk med ei korrekt kalibrert blykule i ein ikkje for hard legering, men ein er vel ute på litt tynn is... 

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke erfaring fra .358 win, men har skutt pulverlakkerte gas check-kuler i mange andre patroner. Jeg pleier å ta utgangspunkt i mantelkuledata for tilsvarende kulevekt, for en av de raskere oppgitte kruttsortene. Og helst ekstruderte enkeltbasekrutt (som Vihta N1xx-). Krutt med mye nitroglyserin er rapportert å kunne reagere med pulverlakk, så det bruker jeg iallefall ikke til patroner som kanskje blir lagret en stund.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, spindrift said:

Nå har jeg ikke erfaring fra .358 win, men har skutt pulverlakkerte gas check-kuler i mange andre patroner. Jeg pleier å ta utgangspunkt i mantelkuledata for tilsvarende kulevekt, for en av de raskere oppgitte kruttsortene. Og helst ekstruderte enkeltbasekrutt (som Vihta N1xx-). Krutt med mye nitroglyserin er rapportert å kunne reagere med pulverlakk, så det bruker jeg iallefall ikke til patroner som kanskje blir lagret en stund.

Begynne lågt og jobber deg oppover? Min foreløbige tankegang er at om eg bruker krutt som er tiltenkt patronen og kulevekten så skal eg ikkje få høgare trykk med ein pulverlakkert gas check kule som ikkje har alt for stor diameter. Veldig gode innspel med kruttsort! Har ein del av Viht. sin N1xx serie i hylla :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg begynner ofte ca 5% under startladningen, faktisk. Skyter en enkel stige først, noen 5- skuddsgrupper med 1-grains hopp, for å få en grov peiling. Gjerne ca 0,5mm friflukt som utgangspunkt.

 

Hovedregelen er at du får lavere trykk en tilsvarende ladning med mantlede kuler, som Wintel sier. Veldig trygt og greit!

 

Hvis ladningen er tiltenkt jakt, og ønsket er kontrollert ekspansjon, er jo ikke nødvendigvis maksimal fart det beste. Optimal fart for kontrollert ekspansjon blir en funksjon av både neseform (meplat) og legering, men det er du jo i full gang med å utforske i en annen tråd! Min «basislegering» ser ut til å gjøre en fin jobb ved V0 620m/s med moderat neseflate.

 

Lykke til med .358win, det går jo for å være en utsøkt patron for støpekuler!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...