Jump to content

Krag Jørgensen 7,62


Morten73

Recommended Posts

Hei. Har arvet en Krag fra 1939, som jeg lurer på om noen har noen opplysninger om.

Står 7,62 i våpenkortet. Er dette norskprodusert? Om historien jeg har fått stemmer, er denne krage'n kjøpt ny privat. Men man vet jo aldri helt sikkert. Takker på forhånd for alle opplysninger jeg får.

20231217_183048.jpg

20231224_162843.jpg

20231217_183203.jpg

20231217_183023.jpg

20231217_180652.jpg

20231217_183059.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mål hullet i munningen. Om den virkelig er i 7,62 så ville jeg nok ikke brukt den da en aldri vet hva den er matet med av ammunisjon og kan ha skader pga høyt trykk. Det ble jo konkludert for mange år siden at selv vanlig 6,5x55 ammunisjon var for sterk kost så om en ivrig men uvitende person har satt inn 7,62 av noe slag og brukt det i den får meg til å grøsse........

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (1 time siden):

Mål hullet i munningen. Om den virkelig er i 7,62 så ville jeg nok ikke brukt den da en aldri vet hva den er matet med av ammunisjon og kan ha skader pga høyt trykk. Det ble jo konkludert for mange år siden at selv vanlig 6,5x55 ammunisjon var for sterk kost så om en ivrig men uvitende person har satt inn 7,62 av noe slag og brukt det i den får meg til å grøsse........

Har forstått det slik ja. Tynn pipe ja, men har ikke målt.

Link to comment
Share on other sites

Du kan putte en pusselapp i overgangen mellom løp og kammer, helle stearin for en avstøpning av kammeret. Avstøpningen vil i det minste avsløre hylseformen. Sørg for å søle minst mulig og rense kammer og pipe nøye i etterkant, kokende vann for sikkerhets skyld for å fjerne eventuelle rester. 

 

Om du tar en stearinavstøpning, sørg for at pipe og stearin er skikkelig kaldt før du dunker avstøpningen ut, Ellers blir det bare klin. Uansett bør en måle pipa som andre nevner her. NB. Det finnes også en 8x54 patron beregnet for Krag.

Edited by Vaquero
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Morten73 skrev (2 timer siden):

Om historien jeg har fått stemmer, er denne krage'n kjøpt ny privat.

 

Det er en M/94, produsert av KV for private, ja. Den har KV diopter, så den har nok en fortid i DFS.

 

Det  med "7,62" må man ta med en stor klype salt. KV bygde "jakt-Kragere" i 8x57 IS etter krigen. 30-06 vil neppe gå i magasinet på en Krag, uten at kula settes svært dypt, og da 7,62x51 kom i bruk, var det for lengst kjent at Kragere ikke måtte fores med full-ladet ammunisjon. Jeg vil derfor se det som usannsynlig at en noenlunde oppegående børsemaker har pipet om en Krag til 308 W/30-06. En teoretisk mulighet er at noen hadde fått hånd om ei USA-iansk pipe i 30-40 Krag (Krag i 30-30 er kanskje et interessant prosjekt).

 

Som andre har skrevet, sjekk sånn grovelig minningsdiameteren, den er mest sannsynlig 6,5 mm boring, 6,70 rifling.

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Spørs vel hva man mener med "vanlig 6.5x55" ;)

6.5 ammo i 1939 hadde vel opptil ca 3100 bar trykk om den var Svensk eller Norsk mener jeg å huske. Og det tåler vel krag kasser i massevis.

Jakt ammo og en del konkuranseammo i 6.5x55 i dag har vel opptil 3800 bar trykk.  det er noe mer...

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Om jeg husker rett så er Krag konstruert for 3050 kg makstrykk. Men det er målt med kobbersylindre, og tilsvarer omtrent 3300-3400 bar målt med piezofølere.

All fabrikkammo i 6,5x55 har mindre trykk enn det om den ikke er spesielt merket.

Når det gjelder holdbarhet og slitestyrke for krag er bruken i DFS et vitnebyrd om hvor robust en krag er i praksis. En skytter som lenge var i norgestoppen skiftet utslitte løp i sin krag minst en gang i året over en 20 års periode uten at våpenet viste redusert presisjon. Det er det ikke mange moderne låskasser som hadde tålt.

høggern skrev (28 minutter siden):

6.5 ammo i 1939 hadde vel opptil ca 3100 bar trykk om den var Svensk eller Norsk mener jeg å huske. Og det tåler vel krag kasser i massevis.

Du husker nok rett, årsaken til at kragen ble ladet til lavere trykk er todelt. Når progressivt krutt ble tilgjengelig fikk man samme hastighet med lavere trykk og jeg tror at forsvaret behold hastigheten de hadde og ladet til lavere trykk for å slippe å montere nye sikter. Deretter ble DFS bekymret over alle de gamle kragene som nesten var enerådende til Sauer 200 STR ble introdusert og valgte å lade ammunisjonen svakere, til ca 2800 kg/bar. Det ga omtrent 770 m/s og er mer enn raskt nok til skyting på DFS programmene med 9g eller 9,3 g kule.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (22 minutter siden):

omtrent 3300-3400 bar målt med piezofølere.

All fabrikkammo i 6,5x55 har mindre trykk enn det om den ikke er spesielt merket.

Det stemmer nok ikke. Kjøper du en pakke med Lapua fabrikkammunisjon så er den merket "6.5x55 SE" og preget med CIP-prøvemerke. Det betyr at arbeidstrykket er innenfor CIP sin trykkstandard som er 3800bar. Hvis den ammunisjonspakka i tillegg inneholder felt- eller jaktammunisjon så kan du gå ut i fra at arbeidstrykket er nærmere 3800, og i hvert fall over 3300-3400. Det er ikke noe man bør skyte i en gammel Krag. Det er i hvert fall ikke noe krav til at ammunisjon med høyere trykk enn 3300-3400bar skal merkes særskilt.

Link to comment
Share on other sites

Redusert ammunisjon til Krag kom etter skader på våpen pga mange slitte våpen (det var sett på som normalt å måtte slipe av i bakkant av sikkerhetsklakken/hevarma ved pipeskift, uten videre refleksjon over hvorfor det "plutselig" var kontakt her). noen pga korrosjon, og noen pga ukyndig "børsemaker".

 

Originalt, fra fabrikk, ble Krag trykkskytt til samme standard som svenske mausere.

 

Til ettertanke, levetiden på en AG3 var ment å være 6000skudd. En banekrag du plukker opp på finn i dag er kanskje på sin 10,20,30 pipe..

Link to comment
Share on other sites

Historien om 6,5 er mer komplisert enn de fleste tror. Jeg nevnte 3050 som maks trykk, det er nok hukommelsesfeil. Det var trykket man målte på vanlig ammunisjon da det ble utviklet ladninger med progressivt krutt. Eldre kilder oppgir arbeidstrykk for 6,5x55 beregnet for bruk i Norsk krag og Svensk mauser så høyt som 3500 Atm. Noe som tilsvarer 355 MPa. Raufoss og Rano ladet 6,5 ammunisjon for DFS til 330 MPa lenge, men DFS ble bekymret for bruk i slitte våpen og ammunisjon for DFS ble derfor ladet ned til 280 MPa. Jeg husker ikke når dette ble gjort, men tror det kan ha vært rundt 1980.  CIP oppgir data for 6,5x55 SE som er det vi kaller svensk mauser, DFS i Norge innførte 6,5x55 SKAN som patron

For de som har en Sauer 200 STR kan det være interessant å se hva som er stemplet inn på hevarmen, der er de tidligste merket med 370 MPa.

Trykkmåling er et vanskelig felt å diskutere fordi hvert måleoppsett gir ulike resultater, og uten å kjenne alle parametrene er det ikke mulig å sammenligne måleresultatene. Det viktigste er å forstå at ingen av måleresultatene er riktige, alle er feil og målet med standardiseringen er å få så små feil som mulig, og at samme feilkilder behandles likt fra sted til sted. CIP har arbeidet mye med å standardisere trykkmåling med Piezo transducere, men det er minst to typer i bruk, og det er omtrent 10% forskjell på måleresultatet. Uten å vite nøyaktig hvilke transducer og hvilke dempingsparametre som er bukt kan resultatene ikke sammenlignes. Det en kan sammenligne er data fra samme testlaboratorie dersom de bruker samme oppsett. CIP sine data gir også en brukbar sammenligning mellom ulike patroner, f. eks. er 6,5x55 SE oppgitt med 380 MPa og 30-06 til 410 MPA, dette gir en indikasjon på forskjell i maks trykk tillatt for disse patronene. Mye av oppgitte verdier er også verdier som er konvertert fra ett målesystem til et annet, og har derfor innebygde usikkerheter.

For mange år siden var jeg med på å teste flere trykkmålingssystemer for å se på ulikheter. Vi hadde fem ulike systemer i samme patron, og resultatene varierte fra ca 330 MPa til ca 380 MPA. Alle resultatene var like riktig (eller like gale)og viser betydningen av å forstå prøvebetingelser for sertifisering når en skal vurdere trykkbelastning. 

Rugerdud skrev (11 timer siden):

Det står jo til om med på ammunisjonen fra DFS "Må ikke brukes i Krag" Meeen de vet vel ikke hva de snakker om? Har jo ingen erfaring med Krag de kanskje?

Du har ikke forstått dette. DFS ville ha større sikkerhetsmargin på grunn av slitte våpen. Derfor reduserte de trykkstandard for ammunisjon til banebruk i DFS. Det har ingen betydning for hva en Krag låskasse tåler. Kragen fungerte uten problemer med 330 MPa i mange år, og gjør det fremdeles.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I følge Havneviks bok om krag jørgensen oppgies det 3000-3300 atm arbeidstrykk på skarp ammunisjon for krag, mens det et annet sted står at trykket kunne være 3500 atm.

I tillegg står det at det ble benyttet trykkskytingspatroner med 4000 og 4500 atm trykk til testing av geværer (i begynnelsen 5000 atm og).

(Hanevik s.365-400)

Link to comment
Share on other sites

QuickLaunch skrev (18 minutter siden):

Spalte av lokalavis.   (Tidleg 1950 tal ?)

 

N.

GeverSpreng.jpg

Mange sprengninger rett etter krigen.

Muligens færre sprengninger før krigen, og det virker som antall sprengninger lengre etter krigen og var lavt. Kragene var jo i utstrakt bruk fram til 1990+.

Hva skjedde egentlig rett etter krigen? Mye dårlig ammunisjon? Mye dårlige våpen? Mye rar hjemmeladding? Mye rart børsemakerarbeid?

Link to comment
Share on other sites

Enda en framifrå Kammer-tråd! Trådstarteren spør om en Krag i "7,62", i følge Tante Blå sin fagkunnskap, hvoretter vedkommende (som så mange andre trådstartere) forsvinner fra diskusjonen, uten å gi flere opplysninger/bilder. Så hiver  omtrent hele forumets mest ihuga debattanter seg på en diskusjon, basert på en bisetning, i dette tilfellet om makstrykk for Krag, og etterhvert en diskusjon om trykkmåling. Interessant nok, det, men det sier ingenting om tråden sitt tema:

 

Kan det finnes norskproduserte Krag-Jørgensen M/94, med pipe i kaliber "7,62", eller er dette et resultat av det vanlige slurvet ved våpenregistrering?

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (6 minutter siden):

Kan det finnes norskproduserte Krag-Jørgensen M/94, med pipe i kaliber "7,62", eller er dette et resultat av det vanlige slurvet ved våpenregistrering?

Selvfølgelig kan det eksistere. Og selvfølgelig kan det være registreringsfeil.

 

8x54 krag er en mulighet. 7,92 moderat er en annen mulighet. Eller hjemmesnekring med feks 7.5x54Mas eller en annen 7,62 kreasjon. Og der er det jo plenty å velge mellom. :)

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (26 minutter siden):

Enda en framifrå Kammer-tråd! Trådstarteren spør om en Krag i "7,62", i følge Tante Blå sin fagkunnskap, hvoretter vedkommende (som så mange andre trådstartere) forsvinner fra diskusjonen, uten å gi flere opplysninger/bilder. Så hvier  omtrent hele forumets mest ihuga debattanter seg på en diskusjon, basert på en bisetning, i dette tilfellet om makstrykk for Krag, og etterhvert en diskusjon om trykkmåling. Interessant nok, det, men det sier ingenting om tråden sitt tema:

 

Kan det finnes norskproduserte Krag-Jørgensen M/94, med pipe i kaliber "7,62", eller er dette et resultat av det vanlige slurvet ved våpenregistrering?

Er ikke dette kammeret da? Blir ikke en ekte kammertråd uten at den sporer veldig av i løpet av 2-3 svar ;) At Kragen er norskprodusert ser vi på merkingen i bildene. Om pipe er fra Kongsberg eller Garasjemesterbørsemaker Pettersen nederst i svingen eller original i "7,62"(om den faktisk er det da) så heller jeg mer mot Garasjemesteren enn Kongsberg :P Om dette mot alle ods skulle være ei 30-40 Krag pipe fra USA så må en norsk krag bygges MYE om får at den skal passe.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (3 timer siden):

Enda en framifrå Kammer-tråd! Trådstarteren spør om en Krag i "7,62", i følge Tante Blå sin fagkunnskap, hvoretter vedkommende (som så mange andre trådstartere) forsvinner fra diskusjonen, uten å gi flere opplysninger/bilder. Så hiver  omtrent hele forumets mest ihuga debattanter seg på en diskusjon, basert på en bisetning, i dette tilfellet om makstrykk for Krag, og etterhvert en diskusjon om trykkmåling. Interessant nok, det, men det sier ingenting om tråden sitt tema:

 

Kan det finnes norskproduserte Krag-Jørgensen M/94, med pipe i kaliber "7,62", eller er dette et resultat av det vanlige slurvet ved våpenregistrering?

 

😄 Ja, stemmer. Var nok mere våpenet jeg lurte på, enn lading av patroner. 

Men har også hatt tanken om at det kan være registrert feil kaliber på kortet.

Er dette en kjent feil, som flere har hørt om tro? Ble registrert på min svigerfar i 2008. Mulig det ikke var registrert før dette.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, høggern said:

Mange sprengninger rett etter krigen.

Muligens færre sprengninger før krigen, og det virker som antall sprengninger lengre etter krigen og var lavt. Kragene var jo i utstrakt bruk fram til 1990+.

Hva skjedde egentlig rett etter krigen? Mye dårlig ammunisjon? Mye dårlige våpen? Mye rar hjemmeladding? Mye rart børsemakerarbeid?

Jeg kan ikke snakke for alle, men ihvertfall to nedarvede Krag'er i min familie ble oppbevart nedgravd og bortgjemt fra mai 1940 til 1945, og det synes på dem. Jeg tør ikke å skyte 6,5 med så mye gravrust på kasse og sluttstykke som de har. 

Link to comment
Share on other sites

@Rugerdud, så vidt jeg har fått med meg har Amerikansk Krag høyregjenger på pipa mens de norske har venstregjenger. I tillegg har patronen annen form og vil neppe gå rett i magasinet uten vesentlige endringer. Så akkurat den muligheten anser jeg som usannsynlig.

 

Men det er klart, en eller annen har sikkert en gang laget seg en 7,62x55 ved å bore/rifle opp et slitent kragløp. Mest sannsynlig er Trådstarters rifle en helt standard 6,5.

Link to comment
Share on other sites

Leste en rapport skrevet av noen karer som dro rundt i Midt-Norge sommeren/høsten 1940 og samlet sammen våpen, ammunisjon og utstyr som ble gjemt bort før norske styrker kapitulerte (Evt bare tuslet hjem..).

Våpen som hadde vært npusset, oljet, pakket i noe og nedgravd hadde allerede da rustskader. Våpen som bare hadde fått normal puss og blitt hengt i tett granskog var uten rust.

Må se om jeg finner link til den rapporten, mye interessant der.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (22 timer siden):

Enda en framifrå Kammer-tråd! Trådstarteren spør om en Krag i "7,62", i følge Tante Blå sin fagkunnskap, hvoretter vedkommende (som så mange andre trådstartere) forsvinner fra diskusjonen, uten å gi flere opplysninger/bilder.

Så lenge trådstarter ikke kommer med flere opplysninger er pågående diskusjon nærmest som pauseunderholdning å regne. Mens vi venter kan vi godt avlive de mange tullete påstandene om kragen.

Når det gjelder trådstarters krag er det usannsynlig  at den er i 7,62. Få børsemakere vil påta seg å dreie kraggjenger på et løpsemne. Boring og rifling av et gammelt kragløp er heller ikke så lett å få gjort. Som @Vargenskriver er US krag gjenget med høyregjenger. Det brukes gjenger med 10 TPI mens Norsk krag har venstregjenger med 12 TPI. US krag har også mindre diameter på gjengene og bakre del av pipen, slik at det ikke er mulig å gjenge om et US kragløp til Norsk type.

Trykk data for kragen som @høggernrefererer til tyder på at Hanevik har funnet opprinneige data, men alle oppgitte trykk er verdiløse uten at målemetode og prosedyrer er oppgitt. Haneviks data kan være konvertert til piezo ekvivalent, eller det kan være opprinnelige målte verdier i kg eller atm.

De eneste data jeg har med målemetode oppgitt er målinger i forbindelse med endring til progressivt krutt der ballistittladnngen ble målt til 3050 kg. Det tilsvarer trolig 335-345 MPa og var trykket målt i vanlig ammunisjon for bruk. Maksimaltrykket er alltid høyere, men kragen har levd godt med arbeidstrykk opp mot 350 MPa fra 1894 til 1945. Det er derfor usannsynlig at dette trykket har ført til våpensprenginger etter krigen.

Avisoppslaget om mange våpensprenginger nevnte avleiringer fra kulene som en årsak. Opprinneig ble det benyttet nikkelplettert stålmantel i kulene for krag, på 50 tallet ble tambakplettert stålmantel brukt, og det ble brukt mantel i ren tambak. Dette gjorde at avleiringene i løpet ble mer synlig enn med nikkelplettert mantel. Nikkelavleiringene var ikke synlig, men alle kunne se kobberavleiringene. Raufoss ammunisjonsfabrikker målte opp avleiringene i løpet etter at vist antall skudd med begge typer mantel og fant ut at kobberbelegget var like tynt eller tynnere enn nikkelavsetniingene. Denne rapporten ble publisert, men det er så lenge siden jeg leste den at jeg ikke husker alle detaljer. I andre land har det vært problemer med nikkelavsetninger i løp som har ført til våpensprenging, men det var ved bruk av kobbernikkelmantel og høyere hastighet enn det som var aktuelt i kragen. Dette kan ha utløst debatten. Det ble ikke funnet noen felles årsak til de mange våpensprengingene, men da man med mer moderne progressive kruttyper kunne få samme hastighet ved lavere trykk bestemte DFS seg for å lade "sin" ammunisjon til noe lavere trykk. Ved bruk av progressivt krutt oppnådde man samme hastighet med makstrykk 2400 kg som man fikk med ballistitt og 3050 kg. Dette samsvarer med nytt makstrykk på 280 MPa som DFS bruker i dag.

Er dette forvirrende? Trykkmåling og tolking av trykkmålinger er vanskelig. 

 

Edited by Per-S
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (23 timer siden):

Er dette forvirrende? Trykkmåling og tolking av trykkmålinger er vanskelig. 

Litt forvirrende. Jeg har ingen videre kjennskap til hverken Krag eller trykkmåling, men jeg har en Krag og har registrert at dfs selger to typer ammo de går god for i Krag, og har latt meg fortelle at jeg ikke kan bruke fabrikkammo til jakt. Såvidt jeg leser dine innlegg er dette en myte, men det ser da isåfall ut til å være en myte som er omfavna av både dfs og forfatter av ladeboken. Det er jo litt forvirrende.

Link to comment
Share on other sites

@erikraudeEn Krag i god stand tåler det trykket den var konstruert for, omkring 330 MPa. Men kragen var et militært våpen og ikke beregnet for å kunne skyte mange titusen skudd fra samme låskasse slik som i DFS bruk. Med redusert trykk belastes låskassen mindre og vil derfor tåle flere skudd.

Kragen M 94 er lagd av relativt bløtt stål som er settherdet for å få en hard overflate. Denne måten å lage våpen på var vanlig på den tid. Ved overtrykk eller langvarig høy belastning vil låskassen kunne deformeres slik at det blir mer kontakt mellom flaten på høyre side av sluttstykket og låskassebroen. Det er et tegn på at våpenet har skutt mange skudd, og i DFS ble ofte denne flaten på sluttstykket forsiktig slipt ned. Dersom denne flaten er uberørt på ditt våpen, og ikke låser på denne flaten er det et tegn på at våpenet ikke har blitt overbelastet. Da skal våpenet kunne brukes med ammunisjon som har samme trykkstandard som original ammunisjon. 

Men å gi råd om et potensielt 130 år gammelt våpen som ikke er sjekket av kompetente fagfolk er umulig. Krag karabiner har en litt annen låskasse og er lagd av andre materialer enn M 94 og er en historie for seg selv.

Mye av fabrikkammunisjonen i 6,5x55 har vært ladd til trykk som kragen tåler, men det finnes også ammunisjon som er ladd opp mot makstrykk i.h.t. CIP. Kragen vil nok tåle noen skudd med slik ammunisjon, men det er nok litt for kraftig kost for et gammelt våpen. Det kan også forekomme at aldring av metall endrer styrken på metallet så litt mer sikkerhetsmargin på gamle våpen er nok lurt.

Men de som påstår at kragen er en mye svakere konstruksjon må forklare hva som er så svakt. Du kan måle dimensjoner på din krag og sammenligne med andre våpen, så ser du at dimensjoner på kritiske punkter er mye det samme på kragen som på andre konstruksjoner. Det nytter ikke å gjenta påstander som man har hørt uten å kunne dokumentere hva som er feil.

  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Hei! Sikkert Tante Blå som har trykka "trykkleif" her, men eg har sett bilde av ei utanlandsk reklameblekke, mogelegvis innpå her, der det vart lagt ut børsemaker oppbyggd jaktkrag i 308 Win for salg. Usikker på kva slag kasse som var brukt...

 

Link to comment
Share on other sites

@Per-SIogmed at jeg ikke har lykkes i å få den hjemmelada jaktammoen til å samle i kragen min hadde det jo vært veldig fristende å forsøke den med noe fabrikkammo for å se om den kan brukes på rådyrjakt til neste år. Jeg har brukt en liten evighet på å spikke en ny stokk til den, og det var mildt talt en skuffelse når den hjemmeladde ammoen samla omtrent som en hagle på hundre meter.

Link to comment
Share on other sites

@erikraude  no veit ikkje eg kva pipe du har i kragen din, men utgangspunktet til Krag og Jørgensen var lange, tunge  Norma Alaska liknande kuler. Eg hadde prøvd 156 grs Oryx eller 160 grs Hornady RN med passeleg dose MRP bak før eg gav opp ladeprosjektet.  Dersom Kragen din er i god stand, så TRUR  eg rimeleg sikkkert at den toler eitpar 5 skot seriar med fabrikkladd Lapua Mega. Finnane kjenne til svake Krag og Svenskmauser kassar og ladar desse deretter. Styr unna Norma diamond line felt.  I boka til Hanevik står det at dei "stresstesta" nokon kragkassar  ( 1%) med 40  skot  med 400 Mpa, dette er godt over Lapua Mega. Ellers så er @Per-S  inne på dette med slitasje på låsklakkar, det kan påvirka presisjon. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

erikraude skrev (10 timer siden):

hadde det jo vært veldig fristende å forsøke den med noe fabrikkammo

Krag pleier ikke være vanskelig å få presisjon med. Vil du prøve fabrikkammo så anbefaler jeg å bruke ammunisjon for krag kjøpt gjennom DFS/skytterlag. Den er billigere enn det meste og du kan være sikker på at den har presisjon i en krag. Normalt er ikke kragen vanskelig å få presisjon med, men om det er kontakt mellom klakken på høyre side av sluttstykket og låskassebroen kan det være litt varierende. Du bør også sjekke bedding. Om låskassen beveger seg når du løsner eller strammer skjefteskruene er det et dårlig tegn.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (17 minutter siden):

Vil du prøve fabrikkammo så anbefaler jeg å bruke ammunisjon for krag kjøpt gjennom DFS/skytterlag.

Den samler helt fint. Alt så bra ut til jeg skulle skyte inn jaktammoen.

Beddinga er mitt første forsøk på sånt, og der er det garantert rom for forbedring.

Link to comment
Share on other sites

coax skrev (9 timer siden):

sotar denne kragen din hylsena frå jaktammoen?

[...]

i såfall har du forlite trykk i starten, bruk kjappare krutt eller dytt kulena lenger inn i hylsa....

Ja, de soter litt. Nok til at jeg reagerte på det.

Jeg vil nesten tro det er en sånn løsning på det, for de hjemmeladde samla så håpløst dårlig mens fabrikkammo går fint. Problemet er at jeg ikke lader sjøl, så jeg må be en grei bekjent lade med meg, og da blir veien til feilsøking en del lenger. Derfor hadde det vært veldig greit om jeg kunne raska med meg en pakke Lapua mega til inn-/oppskyting og jakt. Ser de står oppført med 780 m/s på nettsidene til forhandler, fritt etter hukommelsen, er ikke det omtrent som ammoen fra dfs? Gir dette noen indikasjon på trykk?

 

Edited by erikraude
la til opplysninger jeg ikke rakk i går
Link to comment
Share on other sites

770 m/s er svak krag ladning for 140 gr kule. Mega er vel litt tyngre og gir nok høyere trykk, det er avhengig av kruttypen. Men som @coaxskriver, sett kulen litt dypere eller bruk litt mer krutt. Kragen er følsom for sot, og for svake ladninger gir dårligere presisjon. Dersom du får god presisjon med helmantel i kragen skal du også få det til med jaktammunisjon. Til rådyr kan du bruke litt lettere kuler om du ikke får presisjon med Sierrakulen. Jeg pleide å lade 140 gr sierra kuler til kragen med Wihtavuori N-160 krutt da jeg brukte den til DFS skyting. Da må en lade så hardt at det ikke blir sot nedover hylsen. Jeg skal se om jg finner ladevektene jeg brukte.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (19 minutter siden):

Jeg pleide å lade 140 gr sierra kuler til kragen med Wihtavuori N-160 krutt da jeg brukte den til DFS skyting. Da må en lade så hardt at det ikke blir sot nedover hylsen. Jeg skal se om jg finner ladevektene jeg brukte.

Gjerne. Husker jeg riktig var det 42,5 grs 160 bak mine. Kan være det blei i minste laget.

 

Ja, 42,5 grains bak en 120 grains prohunter. Og jeg begynte omtrent å grine da jeg så skiva. Så mange timers arbeid med den stokken, alt klart for bukkejaktstart, og så helt ubrukelige resultater. Endte opp med å stappe kragen inn i skapet og ta med meg weatherbyen istedenfor. Nå er sesongen over, og jeg kan begynne å tenke på neste høst.

Edited by erikraude
tilleggsinformasjon
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser fra mine notater at de siste årene med krag ladet jeg mest Raufoss og Lapua 9,3 g kuler til kragen. Jeg brukte 43,2 gr med enten N-160 eller NC-96. Da opprinnelig NC96, ikke den endrede utgaven NC 96 M. Jeg skjøt en del tusen skudd i året med dette. Men vær oppmerksom på at ulike løp kan gi store variasjoner i hastighet med samme ammunisjon så hastighet er ikke alltid en god indikator for å vurdere trykk. Mindre krutt enn dette gav soting. Siste løpet jeg satt inn i krag gav 800 m/s med fabrikkammo som var oppgitt til 770, og som normalt gav 770 i uslitte løp og under 770 på litt slitte løp. Patronlengden var slik at den sylindriske delen av kulen fylte nesten hele hylsehalsen for å få godt kulehold.

Ladninger med 42,5 gr N-160 er for svak og N-160 er for langsomt til 120 gr kule. Prøv en 140 gr kule med 42,5-43 gr n-160 eller finn en ladning med N-140 eller tilsvarende for 120 gr kule, det er et mer egnet krutt for den kulevekten.

Jeg har også ladd mye med 2,2 gr Engene Nobel ballistitt for kragene mine, det kruttet var det vanlige til bruk i DFS frem til NC-96 ble introdusert på 70 tallet.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (15 minutter siden):

N-160 er for svak og N-160 er for langsomt til 120 gr kule.

Det kan godt hende dette stemmer, men her har jeg blindt stolt på ladebokens oppgitte data. Jeg har nært ingen kompetanse på lading eller trykkberegning, og har bare sånn passelig lyst til å få biter av låskasse i ansiktet.

Vil det kunne hjelpe å øke settedybden og fylle på mer krutt (opp mot max)? Jeg har rikelig med 160 og fortsatt en del kuler igjen før jeg er tom, og det hadde selvsagt vært fint å få brukt det opp.

Alternativt, hadde fabrikklada Lapua mega vært innenfor anbefalt trykk? Som sagt lader jeg ikke sjøl, så det er litt vanskelig å drive patronutvikling.

 

Som tidligere nevnt, dette sporer av i beste kammerånd, men det er fryktelig nyttig for meg, ihvertfall. Tusen takk!

Link to comment
Share on other sites

N-160 er finfint til Krag-ladninger med 9,3-10,1 g kule i 6,5x55 og litt slappe ladninger med 180+ grs kule i 30-06. Til alt annet synes jeg det enten ikke får opp arbeidstrykk eller gir for lite gassvolum i forhold til ladningen.

 

For lette kuler i Krag ville jeg prøvd URP. 

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (1 time siden):

Ladninger med 42,5 gr N-160 er for svak og N-160 er for langsomt til 120 gr kule. Prøv en 140 gr kule med 42,5-43 gr n-160 eller finn en ladning med N-140 eller tilsvarende for 120 gr kule, det er et mer egnet krutt for den kulevekten.

N160 er tregt for 120gr kule, men ikke for tregt. Faktisk ville jeg heller valgt N160 enn N140 for lading till Krag for å ha litt mer å gå på trykkmessig.

erikraude skrev (58 minutter siden):

Vil det kunne hjelpe å øke settedybden og fylle på mer krutt (opp mot max)?

Ja, det hjelper, men hold deg unna maks. Det hjelper lenge å starte over minimum 😉 Du sier at du har stolt blindt på Ladebokens data, men i min utgave av Ladeboken er data for Sierra ProHunter oppgitt til 44-48gr N160 (obs: ikke Krag-ladning).

 

I tillegg er 44gr N160 til 120gr matchkule oppgitt som Krag-ladning. Det er nok stedet å starte.

 

erikraude skrev (1 time siden):

Alternativt, hadde fabrikklada Lapua mega vært innenfor anbefalt trykk?

Det skal du ikke gjøre regning med at de er.

Link to comment
Share on other sites

Biskopen skrev (11 minutter siden):

N160 er tregt for 120gr kule, men ikke for tregt.

Under kalde forhold er N-160 ofte for tregt selv til 140 gr kuler ladd hardt til mauser. Det blir fort mye sot nedover hylsen noe som ødelegger presisjonen. @høggerner vel den som har mest erfaring med feltskyting i streng kulde, og har nok testet flere kruttyper. Jeg bor i den fuktige delen av landet og virkelig kulde er sjelden, men skal en lade til jakt må en lade ammunisjon som fungerer ned til minus 20. Da er ikke N-160 et godt valg. For å unngå soting må trykket i patronen stige så raskt at hylsen har utvidet seg og tettet mot kammerveggene før kulen har sluppet hylsen. Setter en kulen dypere tar det litt lengre tid samtidig med at volumet blir litt mindre og trykket da stiger litt raskere. Denne lille forskjellen  er ofte nok til å stoppe soting, men når det er virkelig kaldt blir det ikke alltid nok.

URP kan muligens fungere, jeg har ikke brukt det til kragladninger. N-140 har jet testet for mauser, men ikke brukt særlig mye. Det fungerer, men kraftig ladning (over anbefalt) med n-160 ga mer hastighet og god presisjon på vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...