Jump to content

Krag Jørgensen 7,62


Morten73

Recommended Posts

Jeg tittet i notatene mine og jeg brukte 38,7 gr N-140 til Rano 143 gr kule med godt resultat til feltskyting i Mauser m-67. Med N-160 brukte jeg opp mot 47 gr. 

Den loten med N-140 var 87-83, altså produsert i 1983. Jeg er usikker på om brennhastigheten for Vithavuori krutt er den samme nå som den var i 83, så disse ladevektene må vurderes opp mot fabrikkdata for dagens loter.

Link to comment
Share on other sites

@erikraude 2800 bar, dagens arb. trykk krag - alle kassar i nokolunde stand toler dette. 3100 bar Super krag ammo - gjekk i alle kragar på -70 -80 og nittitalet. 3500 bar gamal trykkstandar frå starten. Kragen vart slarken etter lang tids bruk. Redusert ned til 3300 bar. 3500 - 3600 bar Lapua Mega. Lapua sin trykkstandar for svenskmauser.  3800 bar Cip standard for 6,5 x55 mauser og 8 x 57 IS som krag elgrifler vart kammra for,og brukt med i ti år før div. kassar var så "skranglete" at dei måtte innføra 8 x 57 IS Moderat med arb. trykk ca. 3000 bar.  3800 - 4000 bar 8 x 57 IS miterammo frå krigen, gode kassar, (Steyr, M12 karabin) utan slark, og med piper monterte av fagfolk fungerte fint med desse. 4000 bar 40 skot stresstest. 4500 bar standard trykkprøve på kongsberg. 5000 bar max trykkskyting i starten,  etter ei tid fann dei ut at dette var i hardaste laget og slutta med den. 

Alt dette og meir til finn du i Hanevik si bok Norske militærgeværer etter 1867 og Ladeboka nr. 7 .obs i mi ladebok  er det ein "trykkleif" som seier at 375 Mpa eller 3750 bar er passeleg krag trykk, det må vera feil.

 

Link to comment
Share on other sites

@coaxer inne på noe som jeg hadde glemt. Under utarbeidelse av ladeboken ble gammel kragammunisjon og diverse nyere typer testskutt for trykk. Det står i en av de første utgavene. Hvilke prosedyre og hvilke utstyr som ble brukt er det ikke nevnt noe om så resultatet er vanskelig å tolke og sammenligne med andre data. Men de oppgitte verdiene er for lavt angitt om de er feil i forhold til dagens trykkmålinger. 

høggern skrev (36 minutter siden):

Var rano super 3100 bar? Mener disse skulle være nede på 2800

Det avhenger av målemetodene, Rano super kan være testet til under 2800 kg med de målemetodene som ble brukt under utviklingen. Med dagens målemetoder kan de fort bli målt til 310 MPa. Uansett er det mer enn 300 kg lavere trykk enn tidligere typer

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler ikke på at dette var profesjonelt utført, men det finnes minst fire ulike oppsett for slike tester, og det er mange ulike typer transducere. I tillegg påvirker demperkretsene resultatet. Profesjonelle laboratorier har utført sammenligningstester der ulike måleoppsett og transducere er sammenlignet. Da vet de hvor mange prosent resultatet må endres for å kunne konvertere resultatet til en annen målemetode. Et profesjonelt og akkreditert testlaboratorie vil derfor kunne sammenligne ulike metoder, også resultater utført med kobber eller blysylindre. Men for svært gamle tester blir kalibreringsdata på sylindrene usikker.

Bildene viser en eske med slike kobbersylindre og kalibreringstabellen for måling i artillerisystemer.

IMG_3168.JPG

IMG_3169.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har eit år i kystarteleriet, men hugsar ikkje noko slikt, det var sikkert teknikarar som tok seg av det. Det var snakk om 150 mm, 850 ms kanskje og granatane var tunge, 46kg. men tilbake til kragen, ser i boka til Hanevik at dei klarte 865 ms med ei 9 grams kula i ei 61 cm karabinpipa i 1910 med Rottveilerkrutt. innponerande, kva skal ein sei, 6,5 PRC gå og legg deg...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...