Jump to content

Hvor kan jeg finne rimelig 7.92x57 IS


Tredve null seks

Recommended Posts

Jeg har slått på stortromma og reservert meg en skikkelig tidlig julegave, en Steyr Mauser K98k i orginalkaliberet.

Jeg kunne gjerne tenkt meg å få skutt den litt, men jeg synes at øvelseammo var så fryktelig dyr, så noe opp til 1000 kr for 50 skudd som er veldig dyrt, har noen her en rimeligere leverandør, evt vet om noe overskuddsammunisjon enten fra okkupasjonsmakten eller fra vårt eget forsvar? isåfall hva mp jeg passe på ved pussing og skyting?

Alle innspill hjelper

Link to comment
Share on other sites

@Tredve null seksHjemmelading er ikke vanskelig. Det finnes en rekke videoer på Youtube som veldig godt beskriver fremgangsmåte og hva du må unngå å gjøre feil. Du trenger heller ikke veldig dyrt utstyr for å lade til rifle ettersom det ikke er så stort antall patroner du skal lade. Du vil klare deg fint med en enstasjonspresse og disse er veldig mye rimeligere i innkjøp. Det ligger flere ute på Finn akkurat nå. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tredve null seks skrev (26 minutter siden):

Er ikke hjemmelading vanskelig?

 

Du kan jo starte med å lese denne tråden, og se om det er noen i nærheten av deg som kan vise deg hvordan det gjøres:

,

https://www.kammeret.no/topic/32644-fadderordning-lokal-hjelp-til-nye-hjemmeladere/page/3/#comment-1395919

 

Tråden er ikke oppdatert på ei stund (vi kan ikke redigere gamle innlegg), og det er vel ikke så mange som lader 8x57 IS. Men lading av "middels store" riflepatroner er ganske likt.

 

Og så får du nok rådet om å kjøpe siste versjon av "Ladeboken".

 

Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (9 timer siden):

En helt grei treningspatron, og gode hylser for omlading.

Det står at den produseres av Sellier & Bellot (S&B). Jeg har ladet 5,6x52R, 6,5x55, .308W samt .30-06 med S&B-hylser. Ikke blandt de beste, men helt greie. Du bør uten problemer få 4-5 omladinger med S&B, om du gløder og presser lite kanskje flere.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Jeg har opp igjennom årene ladet mange forskjellige kalibre med S&B hylser. Noen har revnet i halsen etter en omlading- og noen har vært like fine etter 8-10 omladinger. Alt etter lott og kaliber- og våpen de ble skutt i. Har vel et par hundre Podium fra to lotter i 8x57, -dette er greie hylser som er gode å presse- og gode å lade. Mener jeg betalte 7-8 kr for ferdig Podium ammunisjon for 6-7 år siden, omtrent samme pris som for en Norma tomhylse den gangen. Enkelt valg. Jeg har en del Normahylser også, de er muligens bedre, men til mitt bruk- og til en gammel M98- vil jeg tro Podium holder i massevis 😉

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt endel med 8x57 IS i flere rilfer. Ang treningsammo og presisjon har jeg god erfaring med Podium, den skyter helt greit men synes det er flere uforklarlige slengere enn det kanskje burde være. Sett i forhold til prisen er det en no-brainer, jeg har fortsatt mange esker liggende og har betalt fra 5 til 8 kr pr patron. Norma Jaktmatch i 8x57 har jeg aldri fått god presisjon med, har muligens sammenheng at riflestigning er beregnet for 196 gr kulevekt som det er i Podium. Norma Jaktmatch er 124 gr kule og sprer mye.

 

Raufoss militærammo har jeg valgt å ligge langt unna, vann og såpe i rifla passer ikke meg ikke helt . For de som ikke har noe problem med dette ligger flere annonser på Finn.  https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=327971001

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=321165636

 

 

Edited by Skarvekongen
Link to comment
Share on other sites

Raufoss militærammo har jeg valgt å ligge langt unna, vann og såpe i rifla passer ikke meg ikke helt . For de som ikke har noe problem med dette ligger flere annonser på Finn. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=327971001

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=321165636

 

Mye klikk på slike, da er det bare å dra ut kulene og bruke de istedet for dyre kjøpekuler.  Skal en dra sparinga enda lenger er det uproblematisk å  presse om hylser fra 7,62X63 som det ligger haugevis av omkring på skytebanene.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å helle kokende vann rett fra vannkoker gjennom pipa kort tid etter jeg har skutt med korrosiv ammo. Dette på et våpen der pipa er enkel å ta ut. Siden vannet er kokende, fordamper det raskt, og jeg tørrpusser og setter inn med olje straks etterpå. Det har fungert fint. 

Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (23 timer siden):

Jeg har opp igjennom årene ladet mange forskjellige kalibre med S&B hylser. Noen har revnet i halsen etter en omlading- og noen har vært like fine etter 8-10 omladinger. Alt etter lott og kaliber- og våpen de ble skutt i.

Mine erfaringer tyder på at det kan være forskjeller innen én og samme lott. Noen få hylser (5,6x52R og 6,5x55) revner i halsen eller overgangen hals/skulder etter første omlading, andre ser like fine ut etter flere omladinger. Kan det skyldes ujevnheter fra produksjonen og/eller slapp kvalitetskontroll?

 

Uansett, så lenge S&B-hylser er rimelige og lett tilgjengelige velger jeg å bruke dem så lenge de holder. Så får jeg heller skjerpe min egen kvalitetskontroll før hver omlading. Største ulempen er at de kan ha relativt trange hettelommer. Jeg har forsøkt både CCI 200, CCI BR, samt S&B-hetter. Like trangt.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg brukte min forrige rifle i 8x57 en gammel Mauser hadde jeg stadig vekk hylser med revnet hals. Helt uavhengig av hylse fabrikat. Mens med den jeg har nå en S&L skjer ikke dette. Tror nokk dette med revnet hals i stor grad skylles for romt kammer og har lite å gjøre med hylsefabrikat. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har en gammel bergjegerkarabin, denne har blitt fora med gammel raufoss, har hatt et par etterbrennere og 2-3 hylser som har revnet litt i bakkant (lite problematisk i en mauser) iløp av ca 2000 skudd, pris på disse har vært fra gratis til 1krone smellen, og da kan jeg koste på meg en løpspuss. 

Presisjon på disse har ikke vært super, men grei nok til koseskyting. 

Har en S&L i med ny 8x57pipe, denne vil jeg ikke ha korrosiv ammo i, men har brukt kulene fra raufossammo til lading av treningsammo, også da er presisjon bare sånn passe (typ 5-7cm spredning @ 100m) .

Link to comment
Share on other sites

psg-1 skrev (På 15.11.2023 den 8.45):

Jeg pleier å helle kokende vann rett fra vannkoker gjennom pipa kort tid etter jeg har skutt med korrosiv ammo. Dette på et våpen der pipa er enkel å ta ut. Siden vannet er kokende, fordamper det raskt, og jeg tørrpusser og setter inn med olje straks etterpå. Det har fungert fint. 

Om en skal dette med en mauser er det kanskje ikke så lett?

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ikke unaturlig glad i kost og skrubb og såpevann, men heller det enn å brenne 2-300 kroner i ammo for å unngå rust... 😉

 

Jeg bruker å stikke munningen i varmt zalovann, og dra opp vann med pussestav med fille. Pussepropp funker sikkert også. Varmtvannet fordamper fort, så oljer jeg. 

 

Den gamle RA-ammoen har forresten forbausende god presisjon. Slår man ut kulene står de ikke tilbake for moderne helmantel. 

Link to comment
Share on other sites

Har skutt mange tusen skudd med gammel drittammo. Drar men i gjennom ned olje etter skyting og pusser på normalt vis før børsa settes vekk er ikke dette noe problem. Men hvem gidder og skyte med den gamle dritten som gir hyppige klikk og etterbrennere. Hiv skitten og lad opp nye skikkelige skudd.

Link to comment
Share on other sites

Tredve null seks skrev (16 minutter siden):

Dette lurer jeg også på, syntes at HV manualen heller ikke forklarer så mye om det

HV fikk ikke Mausere før de var blitt 30-06 eller 308, og norsk ammo var da ikke korrosiv.

 

Standard metode i Hæren mens man hadde 8x57 var å helle kokende vann, gjerne med litt såpe, gjennom løpet. Deretter dro man igjennom børsten noen ganger, og så stry med olje på. Satte alt inn med olje. 
Settet på bildet fikk jeg med M67en jeg kjøpte så sent som på 80-tallet, men gikk fort over til en stav fra Parker Hale. Det er settet som ble utlevert sammen med K98k.
 

 

image.png.05ff6ecb3e6e8ad1e21976b45c16432d.png

 

Min far avtjente verneplikt i luftforsvaret rett etter at tyskerne hadde reist, og brukte utstyret de lot stå igjen, Befalet var såvidt jeg forstod stort sett veteraner fra krigen. Omtrent alt utstyret de hadde var opprinnelig tysk, bortsett fra flyene, som var Spitfire. Så pussemetoden har jeg fra ham, i tillegg til alt mulig om hvordan bruke en 88mm luftvernskanon... 

 

Uansett hadde jeg en k98 lenge etter dette, i 8x57, og som utelukkende omtrent fikk sent 40-talls norsk ammo om en kompis fant på låven etter sin far. Vi snakker om en halvpall med ammo... Dette er korrosiv ammo, og min prosedyre var å ha med en termos varmtvann på banen, og helle dette gjennom løpet etter skyting. Skylle sluttstykket.. Så varmt vann fordamper fort, (om du bruker nok, så delene blir varme) og deretter sause ting inn i olje. Bare ikke stokken. 
Jeg er usikker på hvor mange år jeg hadde den Mauseren, men minst 6000 skudd skjøt jeg ihvertfall (gav bort resten) og det var ingen tegn til korrosjon på den.

 

K

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Tredve null seks skrev (21 minutter siden):

6000 skudd uten rust må vel si at metoden din funket bra, skulle ønske jeg selv fant en pall på en låve engang :)

Det var små pappesker med 3 5-skudds klips i hver. 20 esker i hver stor pappeske av oljet papp med webbing rundt, og håndtak. 300 skudd.  Det meste var i "perfekt" stand, men noen esker så litt "eldre" ut, (de var like gamle) og der så heller ikke patronene like fine ut, og selv om alle smalt, så var det veldig stor variasjon i hastighet i disse. De som så fine ut var faktisk nokså presise, selv om de ikke var helt på linje med hjemmeladninger med moderne kuler.
Dette er uansett 20 år siden snart, og ammo man finner i dag er er blitt 50% eldre nesten, så tida går fra den, selv om det nok står mye der ute.

 

Kan jo legge til at såvidt jeg vet hadde ikke tyskerne (som utelukkende brukte korrosiv ammunisjon) visstnok ikke hadde problemer med korrosjon før de begynte å bruke halvautomatiske rifler, hvor gassystemene gav dem en del hodebry.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (9 minutter siden):

Det var små pappesker med 3 5-skudds klips i hver. 20 esker i hver stor pappeske av oljet papp med webbing rundt, og håndtak. 300 skudd.  Det meste var i "perfekt" stand, men noen esker så litt "eldre" ut, (de var like gamle) og der så heller ikke patronene like fine ut, og selv om alle smalt, så var det veldig stor variasjon i hastighet i disse. De som så fine ut var faktisk nokså presise, selv om de ikke var helt på linje med hjemmeladninger med moderne kuler.
Dette er uansett 20 år siden snart, og ammo man finner i dag er er blitt 50% eldre nesten, så tida går fra den, selv om det nok står mye der ute.

 

K

Stemmer det, nå som mauser er ute av forsvaret og vi ikke har en fabrikk med Mjøsa som produserer det lenger så er det ikke bare bare, men jeg ser alikevel etter gode kjøp

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...