Jump to content

Bestilt kniver fra USA, blitt politianmeldt av tolletaten


Chrono

Recommended Posts

M67 skrev (På 24.1.2024 den 21.40):

Så de basically så en knapp på kniven, og konkluderte derfra...

 

K

Har dessverre sett ved flere tilfeller at Toll er overivrig på kniv, og anmeldt folk for import av lovlige kniver som åpenbart var lovlig (om man tok seg 3 minutter til å sjekke). 

 

Favoritten var anmeldelsen jeg mottok om en importert kniv som var "kategorisk ulovlig, som nevnt i våpenloven".

1: (Nesten) alt om ulovlig kniv var i våpenforskriften på tidspunktet, og hadde vært det en stund. Unntaket var definisjonen av støtdolk som stillett, i dom fra Borgarting.

2: Knivtypen har aldri vært nevnt i noe norsk lovverk.

3: I overnevnte dom fra Borgarting var knivtypen spesifikt dømt til å være lovlig. Og ja, Tolletaten er kjent med denne dommen.

 

Ansvarlig jurist fikk en utdypende forklaring om hvorfor denne saken burde henlegges, og aktuelt tollkontor fikk en vel så tydelig tilbakemelding om å ikke finne på egne lovtekster.

 

 

 

Chrono bør nok kunne regne med en henleggelse her 😁

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (6 timer siden):

Pass på henleggelseskoden 🥹

Støtter denne. Du vil ha koden for "intet straffbart forhold", ikke for "henlagt på bevisets stilling". Du har klagerett dersom de setter feil.

 

Selv om saken uansett ikke kommer på rullebladet, vil den være synlig for saksbehandler på senere våpensøknader. Bør ikke være utslagsgivende, men enda bedre å ikke sette dem i tvil til å begynne med.

Edited by JacArcher
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei @Chrono 

 

Hvordan går det med deg og saken din? 

Må tære litt på på deg når du ikke har gjort noe feil, men en kunnskapsløs etat beskylder deg for lovbrudd. 

Jeg hadde i hvert fall blitt kraftig provosert. 

Krysser fingrene for at du har noe positivt å melde 🙂

Edited by Federal86
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Posted (edited)
Federal86 skrev (På 18.3.2024 den 23.31):

Hei @Chrono 

 

Hvordan går det med deg og saken din? 

Må tære litt på på deg når du ikke har gjort noe feil, men en kunnskapsløs etat beskylder deg for lovbrudd. 

Jeg hadde i hvert fall blitt kraftig provosert. 

Krysser fingrene for at du har noe positivt å melde 🙂

 

Hei Federal86! 😄 

 

Først vil jeg si takk til alle som har hjulpet meg, og fulgt saken min! 

Det har vært god hjelp, både i saken og psykisk, å ha den støtten.

 

Jeg ringte til politiet i dag, og fikk hjelp av samme kundebehandler som jeg har snakket med tidligere. Hun har gitt meg god hjelp hele veien, purret på saken min flere ganger, også i dag.

Hun ringte tilbake litt senere og fortalte at saken var henlagt og at jeg kunne komme å hente knivene mine :D

Jeg nevnte at jeg ønsket å vite hvordan det ble henlagt, og at jeg ikke ville godta noe hvis det ikke hadde koden; "intet straffbart forhold" (som dere tipset meg om).

Hun sa at knivene måtte leveres ut før de kunne gå videre, og at det ikke hadde noe som helst innvirkning på saken min.

Da jeg kom ned for å signere på at jeg hadde mottatt knivene, så jeg at beskrivelsene på knivene lød: Springkniv (4x), 1stk ulovlig kniv, 1 "spring-assisted" kniv. Jeg noterte; flipperkniv, ikke ulovlig kniv, ikke spring-assisted kniv", og signerte.

 

Så da håper jeg de har valgt/velger "intet straffbart forhold", og at saken er ferdig.

Edited by Chrono
  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Chrono said:

Da jeg kom ned for å signere på at jeg hadde mottatt knivene, så jeg at beskrivelsene på knivene lød: Springkniv (4x), 1stk ulovlig kniv, 1 "spring-assisted" kniv. Jeg noterte; flipperkniv, ikke ulovlig kniv, ikke spring-assisted kniv", og signerte.

Haha, fy faen for noen sleipinger! Ville ha deg til å tilstå ved å signere at du hadde kjøpt noe ulovlig? Godt du korrigerte..

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Chrono skrev (15 timer siden):

Da jeg kom ned for å signere på at jeg hadde mottatt knivene, så jeg at beskrivelsene på knivene lød: Springkniv (4x), 1stk ulovlig kniv, 1 "spring-assisted" kniv.

 

Jeg prøver å tro at noen bare har raskt skrevet av den opprinnelige rapporten fra tollvesenet. Men 10 av 10 poeng for å ha lest gjennom og korrigert. Jeg er usikker på hva jeg hadde gjort og mistenker at jeg ville nektet å underskrive, men tipper din løsning nok er bedre sånn konfliktsnivåmessig.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, M67 said:

De politiansatte her inne lurer sikkert ennå på hvorfor mange får mindre og mindre tillit til Politiet...

 

K

Hva er mest sannsynlig? At dette er rapporten fra tollvesenet? Eller at politiet driver med "entrapment"?

Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (På 29.4.2024 den 20.51):

Haha, fy faen for noen sleipinger! Ville ha deg til å tilstå ved å signere at du hadde kjøpt noe ulovlig? Godt du korrigerte..

Grunnen er at det var slik de opprinnelig ble ført inn som beslag, hvilket ikke uten videre kan endres etterpå. Når de da utkvitteres vises alle beskrivende detaljer fra innkvitteringen, som de nå i etterkant har funnet ut ikke stemmer (hvilket er grunnen til at knivene gis ut). At OP korrigerte beskrivelsene har ingen betydning.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 4/30/2024 at 1:40 PM, AGR416 said:

Hva er mest sannsynlig? At dette er rapporten fra tollvesenet? Eller at politiet driver med "entrapment"?

Det er ikke så viktig hvorfor, for publikum/brukeren/hvaennduvilkalledet opplever det jo som uredelig uansett

22 hours ago, 8x57IRS said:

Noen som tror at Tollvesenet vil skjerpe seg etter episoder som dette?

Tvilsomt. Kanskje de tenker at det er brukeren som tar feil 😜

49 minutes ago, JacArcher said:

Grunnen er at det var slik de opprinnelig ble ført inn som beslag, hvilket ikke uten videre kan endres etterpå. Når de da utkvitteres vises alle beskrivende detaljer fra innkvitteringen, som de nå i etterkant har funnet ut ikke stemmer (hvilket er grunnen til at knivene gis ut). 

Gir mening, men for vanlige folk som ikke er vant med å hente ting etter beslag så fremstår ikke dokumentet på den måten. 
 

Politiet kunne kanskje fått litt tips fra NAV om hvordan forbedre brukeropplevelse. Eller, vent.. 😝

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Perjoto said:

Det er ikke så viktig hvorfor, for publikum/brukeren/hvaennduvilkalledet opplever det jo som uredelig uansett

Hvis du lever livet som om glasset er halvtomt hele tiden, og tror at det alltid er "ondskap fremfor dumskap", så kanskje.

 

Jeg synes det er en meget slitsom tilnærming til livet.

Link to comment
Share on other sites

Grunnløse anklager mot politi/tollvesen på et nettforum er ikke det samme som at de ikke vil ta en tilbakemelding.

 

Spurte trådstarter hva disse påtegningene betød? Kanskje han hadde fått svar, dersom han hadde spurt, fremfor å korrigere selv.

 

Ingen mennesker er ufeilbare, selv ikke politifolk eller ansatte i tollvesenet. Jeg tror de fleste prøver å gjøre den jobben de er satt til etter beste evne, og at terskelen for å tolke regelverket litt for strengt er nok lavere hos tollere, fordi de ikke vil la noe som faktisk er ulovlig slippe gjennom.

 

Som vi ser her, så fungerer systemet ved at man kan utfordre vurderingen, og det fikk et positivt utfall.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg tar feil, men mener nå at politiet i norge ikke har lov til å drive med "entrapment" og at det ikke ville kunne blitt brukt som bevis uansett? Eller gjelder det kanskje bare før den eventuelle kriminelle handlingen har blitt utført.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville aldri signert noe som antyder at jeg har gjort noe ulovlig, hvis jeg mener at jeg ikke har gjort det. Å bli forklart at dokumentet «ikke er ment sånn» er formidlende, men jeg ville likevel aldri signert uten å korrigere. Hvis det ikke er ment sånn, hva er vitsen med å ha et misvisende dokument da? Det er min tilbakemelding. Jeg blir ikke politihater for det.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Olsenm said:

Mulig jeg tar feil, men mener nå at politiet i norge ikke har lov til å drive med "entrapment" og at det ikke ville kunne blitt brukt som bevis uansett? Eller gjelder det kanskje bare før den eventuelle kriminelle handlingen har blitt utført.

Ikke alltid helt firkanta og tydelig hva som er lov eller ikke av politimetoder, og det har jo sine fordeler og ulemper. Selv om det ikke ville holdt i en straffesak er våpeninnehav en forvaltningssak, så som våpeneier ville jeg vært litt ekstra forsiktig

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
AGR416 skrev (5 timer siden):

Hvis du lever livet som om glasset er halvtomt hele tiden, og tror at det alltid er "ondskap fremfor dumskap", så kanskje.

 

(Jeg trodde det var latskap fremfor ondskap, men hadde jeg vært bare litt mindre optimist hadde ikke entreprenøren som bygget huset vårt klart å svindle oss for, tja, 500 000 - 750 000 i utbedringer.)

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

Utkvittering av beslag handler overhodet ikke om erkjennelse av straffeskyld, og teksten som beskriver gjenstandene er automatisk kopiert fra opprinnelig beslagsrapport. Garbage in, garbage out.

 

Jeg testet nettopp i en sak jeg jobber med, det er mulig å endre teksten i lista over beslaglagte gjenstander i en sak. Korrigert tekst skal da fremkomme på utkvittering hvis denne er generert etter endringen. Datasystemet som brukes er litt krøkkete, "basisløsningen" BL96 er som navnet tilsier opprinnelig fra 1996, og har blitt lappevis oppdatert i hytt og pine siden, så det er ikke alt som er helt logisk oppbygd.

 

Så her kunne noen ha lagt mer arbeid i å få utkvittert ting med riktig beskrivelse av gjenstandene, men de har neppe giddet å legge sjela si i en nødvendig gjørejobb for å få henlagt saken når et par tastetrykk ellers er nok. Man får ikke endelig avgjort saken i systemet før alle beslag er utkvittert. 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

On 4/30/2024 at 1:40 PM, AGR416 said:

Hva er mest sannsynlig? At dette er rapporten fra tollvesenet? Eller at politiet driver med "entrapment"?

Jeg støtter hypotesen om "entrapment"!
Dette ligger i ryggmargen til politiet!
På den måten kan de rettferdiggjøre de feil som eventuelt er begått. Ved å skylde alt over på den mistenkte/siktede/den ønskede dømt, kan de få fokus bort fra sin manglende kompetanse.

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

On 5/1/2024 at 6:33 PM, AGR416 said:

Grunnløse anklager mot politi/tollvesen på et nettforum er ikke det samme som at de ikke vil ta en tilbakemelding.

Fullstendig korrekt. Politiet tar ikke kritikk uansett. Det gikk nesten 80 år før norsk politi kunne beklage at de deltok i deportasjon av jøder under 2.VK.

 

 

On 5/1/2024 at 6:33 PM, AGR416 said:

Spurte trådstarter hva disse påtegningene betød? Kanskje han hadde fått svar, dersom han hadde spurt, fremfor å korrigere selv.

Hvorfor gjør ikke politiet dette uoppfordret? Forventer de at hvermansen skal forstå advokatspråk?
 

 

On 5/1/2024 at 6:33 PM, AGR416 said:

Ingen mennesker er ufeilbare, selv ikke politifolk eller ansatte i tollvesenet. Jeg tror de fleste prøver å gjøre den jobben de er satt til etter beste evne, og at terskelen for å tolke regelverket litt for strengt er nok lavere hos tollere, fordi de ikke vil la noe som faktisk er ulovlig slippe gjennom.

At ingen er ufeilbarlige er vi enige om. At de fleste offentlig ansatte forsøker å gjøre jobben sin etter beste evne, håper jeg er feil. For om det håndverk som er gjort i denne saken er beste evne, så gudhjelpeogbevareossallesammen! Tolking av regelverk? Ja, er vedkommede skyldig?
1. JA!
2. NEI? Svar nummer 1 trer automatisk inn!
Hadde tollerne brydd seg om å forstå regelverket, hadde hele saken vært en ikkesak.

 

 

On 5/1/2024 at 6:33 PM, AGR416 said:

Som vi ser her, så fungerer systemet ved at man kan utfordre vurderingen, og det fikk et positivt utfall.

Hadde systemet fungert, hadde det aldri blitt noen anmeldelse.

Basert på erfaring, så hadde jeg gått til anmeldelse på idioten i tollvesenet som signerte anmeldelsen av deg. Dette for å vise at det er ikke fritt frem å skrive ut grunnløse anmeldeser. Det er faktisk straffbart, også for tollere og politiet. Anmeldelser mot offentlig ansatte blir nesten alltid henlagt uten noe som helst etterforskning. Men det vil stå der på vedkommede. For alltid. Og nok anmeldelser vil få konsekvenser. Og det trengs!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20mm cannon skrev (1 time siden):

Jeg støtter hypotesen om "entrapment"!
Dette ligger i ryggmargen til politiet!
På den måten kan de rettferdiggjøre de feil som eventuelt er begått. Ved å skylde alt over på den mistenkte/siktede/den ønskede dømt, kan de få fokus bort fra sin manglende kompetanse.

Om du seriøst mener å ha grunnlag for å si at politiet driver med provokasjon (norske betegnelsen for entrapment), synes jeg virkelig du bør gå til mediene, for det er meget grove anklager. Jeg gleder meg til artikkelen i Dagbladet!

 

Eller kan det være, som to faktiske politifolk beskriver ganske så tydelig over her, at dette er fordi knivene innledningsvis i saken ble innkvittert som det Tollvesenet beskrev dem som, og at beskrivelsen ikke ble endret før utkvittering (som ikke har noe å si for skyldspørsmålet)? 

 

20mm cannon skrev (1 time siden):

Hvorfor gjør ikke politiet dette uoppfordret? Forventer de at hvermansen skal forstå advokatspråk?

Det er ikke noe "advokatspråk" på en utkvitteringsseddel. Det står at gjenstand beskrevet som X gis tilbake til Y fra politiet, og Y signerer på at gjenstand er mottatt. That's it.

(Står selvsagt også saksnummer og hvilken tjenesteperson som gir ut beslaget, men det er heller ikke komplisert språk)

Og navnet/beskrivelsen som opprinnelig ble skrevet på beslaget har som tidligere nevnt null betydning på dette tidspunkt. Null. Nada. Zero. 

Du kan banne på at det står i saksdokumentene hvorfor knivene ikke er ulovlige, hvis ikke ville de aldri blitt levert ut. Og som tidligere nevnt har det ingenting å si at OP korrigerer beskrivelsen med penn.

 

20mm cannon skrev (1 time siden):

At ingen er ufeilbarlige er vi enige om. At de fleste offentlig ansatte forsøker å gjøre jobben sin etter beste evne, håper jeg er feil. For om det håndverk som er gjort i denne saken er beste evne, så gudhjelpeogbevareossallesammen! Tolking av regelverk? Ja, er vedkommede skyldig?
1. JA!
2. NEI? Svar nummer 1 trer automatisk inn!
Hadde tollerne brydd seg om å forstå regelverket, hadde hele saken vært en ikkesak.

Tro det eller ei, men ikke alle som jobber i politi og toll har inngående kjennskap til forskjellige virkemåter på våpen og kniver, eller kjenner nyansene i LB-2017-24663 (dommen som legger grunnlaget for hvordan springknivbegrepet skal forstås). Hvis noe viser dette at den påfølgende prosessen fungerer i stor grad, selv om hele greia ideelt sett ikke skulle skjedd. OP har blitt frifunnet og har fått tilbake knivene på riktig vis. Og anmeldelsen fra Tollvesenet vil ikke ha noe som helst å si for videre våpeneierskap. 

 

20mm cannon skrev (1 time siden):

Basert på erfaring, så hadde jeg gått til anmeldelse på idioten i tollvesenet som signerte anmeldelsen av deg. Dette for å vise at det er ikke fritt frem å skrive ut grunnløse anmeldeser. Det er faktisk straffbart, også for tollere og politiet. Anmeldelser mot offentlig ansatte blir nesten alltid henlagt uten noe som helst etterforskning. Men det vil stå der på vedkommede. For alltid. Og nok anmeldelser vil få konsekvenser. Og det trengs!

Kravet til å starte etterforskning er at det er rimelig grunn til å undersøke om det foreligger straffbart forhold (Straffeprosessloven §224). Mao så lenge tolleren hadde grunn til å tro at det var snakk om mulig ulovlige kniver (f. eks pga rask åpning), så er kravet oppfylt. Da blir det ikke grunnløs anmeldelse selv om etterforskningen senere viser at knivene var lovlig. Da blir også en evt anmeldelse mot dem henlagt som intet straffbart forhold, akkurat som for OP sin del.

  • Like 3
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, JacArcher said:

Kravet til å starte etterforskning er at det er rimelig grunn til å undersøke om det foreligger straffbart forhold (Straffeprosessloven §224). Mao så lenge tolleren hadde grunn til å tro at det var snakk om mulig ulovlige kniver (f. eks pga rask åpning), så er kravet oppfylt. Da blir det ikke grunnløs anmeldelse selv om etterforskningen senere viser at knivene var lovlig. Da blir også en evt anmeldelse mot dem henlagt som intet straffbart forhold, akkurat som for OP sin del.

I mange tilfeller går slike grunnløse anmeldelser fra Tollvesenet på kniver de vurderer som ulovlige kniver lengre enn dette. Det er flere tilfeller på at folk aksepterer inndragningsforelegg samt påtaleunnlatelse (eller bot) uten egentlig å forstå konsekvensene av dette. Tar man kampen opp kan man også fort treffe på polit jurister som ei heller er kniv kyndig og som stoler mer på tollinspektørens vurderinger enn den vanlige mannen. Da må man møte i retten som sikkert kan være skremmende og ikke minst kostbart om advokater er involvert. 

I saker som dette peker jeg på tollinspektørene. De burde vite bedre - og det gjør de faktisk også. De har mange meninger om hva som burde være lovlig av kniver i stedet for bare å håndheve regelverket.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

JacArcher skrev (6 timer siden):

Kravet til å starte etterforskning er at det er rimelig grunn til å undersøke om det foreligger straffbart forhold (Straffeprosessloven §224).

 

🤣🤣

 

Spøyt, det henlegges alvorlige hendleser over en lav sko; dere er styrt av måltall og budsjett-ingenting annet.

  • Confused 1
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Du kan vifte med øynene til du blir svimmel; bare rundt her er det henlagt innbrudd, ran, bilbrukstyveri, skudd mot bolig. Og det bare det siste året. På en nokså fredelig holme i havet.

Det som aldri blir henlagt er det som gir cash i kassen. Tror du ikke på det anbefaler jeg å teste selv, juks med NAV eller MVA og se hvilke ressurser som settes inn...

 

Tilliten til norsk politi er fallende, og jeg ser ikke mye som kan bidra til å snu dette. Desverre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (4 timer siden):

 

🤣🤣

 

Spøyt, det henlegges alvorlige hendleser over en lav sko; dere er styrt av måltall og budsjett-ingenting annet.

Kravet for å starte etterforskning er noe helt annet hva som skal til for å få en sak til retten. Og om noe ikke oppfyller de bevismessige kravene for å tas til retten blir saken henlagt. Samme gjelder dersom saken er oppklart, men f. eks gjerningspersonen er under strafferettslig lavalder. Blant annet vil knivdrapet på bussen i Bærum henlegges pga alder, selv om saken er fullt oppklart.

 

Mitt inntrykk er at veldig mange i Norge ikke forstår hva som skal til for å få dømt noen i retten. Ja, vi kunne fått flere saker dit om vi hadde hatt ressurser til å etterforske alle, men det har vi altså ikke (etterforskning er blitt mye mer ressurskrevende etter at mobiltelefoner og internett ble vanlig). Og det at en sak når etterforskning er ikke det samme som at den blir oppklart. Og at den blir oppklart er ikke det samme som at den vil sendes til retten. Og da er alternativet henleggelse.

 

De "enkle" sakene som normalt kan sendes rett til påtaleavgjørelse er saker hvor etterforskning er gjort ferdig av patruljen på stedet (eller her, av tollere i tollen). Iblant sendes saken i retur for videre undersøkelser - som her, etter at det fremkom at tollerne kunne ha gjort feil. 

 

Chiefen.v-2 skrev (1 time siden):

Det som aldri blir henlagt er det som gir cash i kassen. Tror du ikke på det anbefaler jeg å teste selv, juks med NAV eller MVA og se hvilke ressurser som settes inn...

1: vi får ikke de pengene. 2: slike saker har ofte veldig gode bevis, hvilket selvfølgelig øker sjansen for at saken tas til retten.

 

8x57IRS skrev (8 timer siden):

I saker som dette peker jeg på tollinspektørene. De burde vite bedre - og det gjør de faktisk også. De har mange meninger om hva som burde være lovlig av kniver i stedet for bare å håndheve regelverket.

Jeg er enig, de burde det. Og de er i det store og hele blitt flinkere, men har ennå en lang vei å gå. Som tidligere nevnt i denne tråden har jeg jobbet med en tilsvarende tullesak tidligere, hvor aktuelt tollkontor fikk en ganske krass tilbakemelding fra oss. Det hjalp, og vi har ikke fått flere slike siden. Men det er faktisk slik at selv om flere nå vet hvilke kniver som er lovlig, så er det mange som ikke gjør det. I de sakene jeg har sett som politi har det for det meste vært misforståelser rundt tekniske løsninger ift lovverk.

I en jeg var innblandet i før jeg ble politi, ble kniven holdt igjen i påvente av at jeg skulle sende kopi av våpentillatelse fordi de mente kniven (kukri) var et voldsprodukt, men som altså var lovlig med tillatelse..? Det ble løst med en mail med henvisning til aktuelt lovverk og en rekke norske butikker som solgte lik kniv over disk. 

 

Ideelt sett ville Tollvesenet hatt et eget kontor med kompetanse på slike "våpensaker", men det tror jeg ikke de får med det første...

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Jeg opplever mye av diskusjonen på samme måte som vaksinemotstanderne argumenterer, alle har hørt om noen som fikk problemer ved å ta vaksine.

 

Så konklusjonen blir at siden noen ble syke av vaksine, må vaksine være noe fullstendig upålitelig, som ingen bør ha tillit til...   

 

 

Mens ingen hører om alle de som ikke en gang merket at de ikke ble syke.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

JacArcher, takk for gode forklarende innlegg fra deg. Jeg bare lurte litt på hvordan det vil fungere for meg å bestille kniver som normalt ikke er tillatt når jeg har samlelisens på blankvåpen? Evt hvis jeg kjøper slike på ferie i utlandet, og tar med i bagasjen? For sistnevnte er det jo ingen sak å ta med kopi av samlelisensen og vise denne til tollvesenet for såvidt. 

Link to comment
Share on other sites

psg-1 skrev (5 timer siden):

JacArcher, takk for gode forklarende innlegg fra deg. Jeg bare lurte litt på hvordan det vil fungere for meg å bestille kniver som normalt ikke er tillatt når jeg har samlelisens på blankvåpen? Evt hvis jeg kjøper slike på ferie i utlandet, og tar med i bagasjen? For sistnevnte er det jo ingen sak å ta med kopi av samlelisensen og vise denne til tollvesenet for såvidt. 

Lenge siden jeg så på den prosessen, så ta det jeg skriver med en neve salt og dobbeltsjekk med lokalt våpenkontor. Fikk for en del år siden denne oppskriften fra noen som hadde fått importert noen titalls springkniver til egen samling. Usikker på om den fremdeles gjelder siden vi har byttet både våpenlov og -forskrift siden da, men samsvarer greit med det jeg har hørt på kontoret om import av andre varer.

 

"Først må du finne en leverandør av ønsket kniv som er villig til å holde av varene den tiden det tar. Du bør regne med å betale for varene for å opprettholde en reservasjon.

Skjemaet heter «SØKNAD OM TILLATELSE TIL IKKE ERVERVSMESSIG INNFØRSEL».

Sammen med dette skjemaet leverer du på egne ark:

1) Beskrivelse av de knivene du ønsker å innføre, merke, modell, lengde på blad, lengde lukket og åpen. Beskrivelse av mekanismen.

2) Argument for at du trenger denne i samlingen (f.eks. at det er en foldemekanisme du IKKE har fra før) (styr for all del unna flåsete kommentarer som at det er tøft å ha).

Litt historie rundt produsenten og i hvert fall dersom du finner noe info rundt selve kniven, som kjent designer eller av historisk betydning.

3) Liste over den samlingen du allerede har av lovlige kniver.

4) Annen relevant dokumentasjon, f.eks medlemskap i Norsk Våpenhistorisk Forening eller et lokallag (intet krav, men skader ikke om du har).

 

Kopi av evt. våpenkort og legitimasjon.

 

Så vil våpenkontoret vurdere om de knivene du søker om vil være en naturlig del av din samling.

Når lisensen evt er klar, ber du forhandler sende kniv og får sporingsnummer på mail.

 

Før pakken ankommer Norge, sender du mail til postens fortollingsavdeling med sporingsnummeret og kopi av lisensen.

Originallisens sendes i Posten når de ber om det.

 

Det som er viktig er at Politiet vet du er en seriøs samler, derfor er listen du skal legge med, av vesentlig betydning."

 

Jeg ville ikke satset på å handle i utlandet og ta med i bagasjen uten å ha dobbeltsjekket med både politi og toll først!

Link to comment
Share on other sites

Takk for et grundig svar, skal undersøke dette nærmere før evt bestilling. Nå er det mest patroner og våpen det investeres i, da jeg også har samlelisens på disse. Får kjøpt det meste jeg vil ha til min samling i Norge uansett. 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Chrono skrev (På 29.4.2024 den 20.40):

 

Hei Federal86! 😄 

 

Først vil jeg si takk til alle som har hjulpet meg, og fulgt saken min! 

Det har vært god hjelp, både i saken og psykisk, å ha den støtten.

 

Jeg ringte til politiet i dag, og fikk hjelp av samme kundebehandler som jeg har snakket med tidligere. Hun har gitt meg god hjelp hele veien, purret på saken min flere ganger, også i dag.

Hun ringte tilbake litt senere og fortalte at saken var henlagt og at jeg kunne komme å hente knivene mine :D

Jeg nevnte at jeg ønsket å vite hvordan det ble henlagt, og at jeg ikke ville godta noe hvis det ikke hadde koden; "intet straffbart forhold" (som dere tipset meg om).

Hun sa at knivene måtte leveres ut før de kunne gå videre, og at det ikke hadde noe som helst innvirkning på saken min.

Da jeg kom ned for å signere på at jeg hadde mottatt knivene, så jeg at beskrivelsene på knivene lød: Springkniv (4x), 1stk ulovlig kniv, 1 "spring-assisted" kniv. Jeg noterte; flipperkniv, ikke ulovlig kniv, ikke spring-assisted kniv", og signerte.

 

Så da håper jeg de har valgt/velger "intet straffbart forhold", og at saken er ferdig.

Godt å høre at det gikk bra til slutt og at du endelig kan nyte dine LOVLIG innkjøpte kniver 🙂

Ble du fornøyd med kjøpet forresten, tenker spesielt på Civiviene (har en selv praxis)?

 

Jeg håper "tolleren" som var ansvarlig for denne anmeldelsen fikk en rettelse av politiet. 

Edited by Federal86
Link to comment
Share on other sites

Fått dette:

"Du underrettes med dette om at saken mot deg er henlagt fordi intet straffbart forhold anses bevist. Med dette menes at etterforskningen med særlig styrke taler for at det ikke har skjedd noe straffbart."

 

Er det godt nok?

 

 

Veien videre som knivsamler:

Det skal sies at jeg har kun hatt positive opplevelser med mitt lokale politikontor. Men jeg tør ikke å bestille flere kniver etter denne opplevelsen. Hadde jeg vært uheldig med hvem som behandlet saken min, kunne det sikkert gått til retten.

 

Det var navn fra tollvesenet som gikk igjen i saken min og denne saken: 

Så de har enten; Ikke lært, eller så gjør de dette gang på gang til folk ikke tør å bestille lovlige kniver. Når ingen bestiller slike kniver går det vel ikke lenge til de kan forby dem. En god anklager vil kanskje til og med klare å få noen dømt hvis de møter den rette dommeren.

 

Det tar 5-15 minutter å lese seg opp om knivene er lovlige eller ikke. Tollerne som jobber med slikt burde enten sende det videre til tollere som kan mer om kniver, eller lese seg opp på loven. De har jo allerede tapt i retten mot kniver som så/var "skumlere" enn de jeg bestilte.

 

Jeg mailet og ringte dem (Jeg har beskrevet den prosessen i tidligere poster), de var ikke interessert i å ha noe som helst dialog. De følte det var bedre å sende inn en anmeldelse. 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@Chrono Jeg deler ditt syn her at enkelte tollinspektører har innført egne lover på området. Det var jo meget interessant om det er samme person som er i aksjon igjen her. Vedkommende var jo vitne i retten i refererte sak og da burde man definitivt ha lært hva en springkniv er.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Federal86 skrev (37 minutter siden):

Godt å høre at det gikk bra til slutt og at du endelig kan nyte dine LOVLIG innkjøpte kniver 🙂

Ble du fornøyd med kjøpet forresten, tenker spesielt på Civiviene (har en selv praxis)?

 

Jeg håper "tolleren" som var ansvarlig for denne anmeldelsen fikk en rettelse av politiet. 

 

Jeg hadde veldig gjerne ønsket å bestille praxis (full størrelse) Jeg hadde bestilling klar på BladeHQ men fullførte selvfølgelig ikke når jeg ble anmeldt :(. Civivi 1 var en robust liten sak, men jeg synes åpne/lukke knapp på Civivi 2 er mye mer praktisk og artig å fikle med. Jeg har ingenting å utsette på de. Begge har sentrerte knivblad, smooth mekanisme, god kvalitet. Det eneste er kanskje at de er litt "kjedlige" :D Jeg har fått øynene opp for harry kniver. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Til dere som etterlyser læring så tipper og håper jeg at Tollvesenet er mest opptatt av å stoppe strømmen av ulovlige kniver. Enkelte feiltrinn er pølser i slaktetida og det finnes prosesser for å klage og korrigere. Det er jo godt beskrevet i denne tråden. Tollvesenet ønsker sikkert også å bruke minst mulig tid på sånne prosesser. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Chrono skrev (2 timer siden):

Fått dette:

"Du underrettes med dette om at saken mot deg er henlagt fordi intet straffbart forhold anses bevist. Med dette menes at etterforskningen med særlig styrke taler for at det ikke har skjedd noe straffbart."

 

Er det godt nok?

Det er akkurat det du ville og burde få! Kunne ikke ikke blitt bedre. Gratulerer 😄

 

 

 

Saken vil fremdeles være synlig for politiet ved senere registersøk, f. eks i forbindelse med ny våpensøknad, men vil ikke ha noen betydning. Hvis noe så er det veldig bra å kunne vise til saken dersom det mot formodning skulle skje igjen. Be gjerne om innsyn i saksdokumentene for maks læring.

 

Ikke ofte jeg har sett formuleringen om "etterforskningen med særlig styrke taler for at det ikke har skjedd noe straffbart", det tyder på at du har forklart situasjonen på en god måte, og at juristen er enig i at tolleren farer med tull.

Uvisst hvorvidt aktuelt tollkontor vil få tilbakemelding, det avhenger nok av hvor i landet det er. På den lille stasjonen hvor jeg jobber, jobber vi ganske tett på Tollvesenet, og har mulighet til å snakke direkte med dem. Ikke like enkelt andre steder.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Chrono skrev (21 timer siden):

 

Det var navn fra tollvesenet som gikk igjen i saken min

 

Chrono skrev (21 timer siden):

ikke interessert i å ha noe som helst dialog. De følte det var bedre å sende inn en anmeldelse. 

 

Står disse navnene fritt til å fortsette å anmelde for noe de altså vet ikke er straffbart? Eller kan man anmelde dem for falsk anmeldelse?

Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (På 1.5.2024 den 18.33):

 

Som vi ser her, så fungerer systemet ved at man kan utfordre vurderingen, og det fikk et positivt utfall.

 

Det fungerer om en har kunnskap, tid, ressurer (både intelktuelt og økonomisk) til å sloss med en grunnløs anmeldelse; skremende om norsk politi synes det er god nok rettsikkerhet...

 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

 

Det fungerer om en har kunnskap, tid, ressurer (både intelktuelt og økonomisk) til å sloss med en grunnløs anmeldelse; skremende om norsk politi synes det er god nok rettsikkerhet...

 

 

 

Du får ha lykke til med denne innstillingen til ting.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale deg å lese en artikkel først, dersom du skal prøve å bruke den for å underbygge et poeng:

 

"Politiets innbyggerundersøkelse viser at de fleste av oss fortsatt har høy tillit til politiet.

72 prosent av innbyggerne svarer at de har svært høy eller ganske høy tillit

 

9 prosent sier de har ganske lav eller svært lav tillit."

Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (55 minutter siden):

 

Er det bedre å anmelde/sikte/dømme en gang for mye eller en gang for lite? 🙄

 

Det er jo tre ganske forskjellige saker du her slår sammen. Klarer du selv å svare ja eller nei på spørsmålet? Fra meg er det klart nei på det siste. 
 

På de to andre så må man vel noen ganger anmelde og sikte selv om man ikke er helt sikker. Dermed må man også akseptere at uskyldige blir anmeldt og siktet. Har du forslag til alternative prosesser?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...