Jump to content

Garmin Xero C1 Pro kronograf


FNJ

Recommended Posts

Fikk lest Bryan Litz sin omtale av Xero C1 PRO Chronograph nå, og prøvde å bestille fra Garmin i USA, men de sender bare til Canada (og USA naturligvis) om 5-8 uker. I Norge kan man ikke bestille enda. Noen som vet hvilke(t) selskap i Norge som kommer til å selge disse?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, B.Hansen said:

og prøvde å bestille fra Garmin i USA, men de sender bare til Canada (og USA naturligvis) om 5-8 uker.

Vil anta  det er fordi USA versjonen ikke er lovlig i EU og at Garmin må komme med en EU versjon som tilfredstiller/er lagd etter EU regler

 

Edit: Har du prøvd å bestille fra Area419? Mulig de kan sende deg en, men er den i strid med EU regler kan du nok i værste fall risikere den blir beslaglagt

Edited by Cardinal
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Cardinal skrev (43 minutter siden):

Vil anta  det er fordi USA versjonen ikke er lovlig i EU og at Garmin må komme med en EU versjon som tilfredstiller/er lagd etter EU regler

 

Edit: Har du prøvd å bestille fra Area419? Mulig de kan sende deg en, men er den i strid med EU regler kan du nok i værste fall risikere den blir beslaglagt

Takk, Area419 skal få inn neste ladning 5. november så jeg har satt meg på mailinglisten.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri vært snakk om transportørene ....... Det er snakk om Tollvesen.

Norge og EU har sine egne regler for radioutstyr og det som importeres og selges må tilfredstille disse reglene for å være lovlig.

Det er en grunn til at USA versjonen av Labradar er kraftigere og kan følge kulen lengre enn den versjonen som selges i Europa. EU versjonen måtte modifiseres for å være lovlig.

 

Jeg kan ikke alle disse reglene og vet heller ikke hvordan dette produktet spesifikt. Hovedreglen er vel at det skal være CE merket. Poegnet mitt er bare at man bør være klar over problemstillingen. Og man kan ikke symte og klage hvis Tollvesen stopper og ber om mer informasjon.

 

Og ja det er en kronorgraf men Forskrift om EØS-krav til radioutstyr er klar om det faller under forskriften.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (6 minutter siden):

Hva er liksom risikoen for å bruke en kronograf som ikke er godkjent i henhold til eu regler? Har familie i USA, så kunne tenkt meg å fått tilsendt en sånn en i "julegave".

Nå kan jeg ta feil. Men i og med at produktet er godkjent i henhold til eu forordningen så er det fritt frem med bruk. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Biskopen skrev (4 timer siden):

Direktivet gjelder bruk, herunder også privat bruk.

Kan hende jeg var litt rask på avtrekkeren. EUs radioutstyrsdirektiv (RED) omhandler omsetning, men krever at tilverkere tilpasser seg hvert medlemslands nasjonale bestemmelser for bruk av det elektromagnetiske spektret.

 

I Norge har vi fribruksforskriften som tillater en maks utstrålt effekt på 100mW e.i.r.p. i det aktuelle frekvensområdet som LabRadar opererer i. Versjonen av LabRadar som selges i USA har imidlertid en utstrålt effekt på nærmere 500mW e.i.r.p. og er derfor ulovlig å bruke i Norge, med mindre den settes i lav effektmodus.

 

Olsenm skrev (4 timer siden):

Hva er liksom risikoen for å bruke en kronograf som ikke er godkjent i henhold til eu regler?

Formålet med disse lovene er enkelt, foruten å sikre at produktene er trygge så skal lovene også sikre at bruken av disse ikke fører til interferens som kan påvirke kritiske samfunnsfunksjoner som nødetater, telekommunikasjon eller forsvar.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg leser det så regner den ut og viser kun hastighet ved munning? 

 

Er vel egentlig ikke noe problem for Garmin å ta ut flere hastigheter slik man kan gjøre på Labradar. Det gjenstår å se hvor langt fram i tid evt dette er og hvor mye det koster..

Generelt syns jeg Garmin er sterke på hardware, men kan ofte være noe ustabile på software-siden.

 

Enn så lenge må man bruke Labradar/FX True hvis man skal feks validere BC eller ta ut fart ved ulike avstander. 

Link to comment
Share on other sites

Larssandbakken skrev (På 21.10.2023 den 21.53):

Area 419 sender min til Norge og kommer på torsdag. Så er veldig spent på den og om dette funker. 
 

transportørene kan ikke stoppe og beslaglegge slik.  Forbudene går på omsetningsforbud og ikke privat eierskap. 

Har du fått den?

Link to comment
Share on other sites

B.Hansen skrev (På 5.11.2023 den 8.54):

Det er mulig Area419 er bukken som er satt til å passe havresekken her

Jeg for min del har gjort nok målinger og beregnet BC med min LabRadar til at jeg stoler på resultatene. Det fungerer faktisk overraskende bra, selv på korte avstander.

 

Eksempelvis så har jeg ved tre anledninger funnet at BC er høyere når kula skytes i et løp som klarer å stabilisere den, kontra når den skytes i et løp som gir marginal stabilitet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Snakket med garmin i forrige uke. Denne kommer i salg i norge rett over nyåret. Slik jeg forsto det er det noe papirarbeid som gjenstår. Med alle reviews som er laget på denne så er det skuddsikkert at denne blir bestilt her i huset. Så en test der den var testet opp mot hornady sin «superkronograf». Det var snakk om 2-3 fps i forskjell der! 😍

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, 350 Rem mag said:

En bekjent snakket også med Garmin i forrige uke. Da sa de første eller andre kvartal i 2024. Håper og tror at din info er nyere. Der er bare å gledes!!!

Nevnte de noe angående prisen? 

Jevnt over ligger de på $600 i USA, spent på hva det blir her. 

Link to comment
Share on other sites

Så det at de vil ha bevis for at du er den du påstår, er bevis på svindel????

Merkelig.

 

Det de gjør er det motsatte av svindel.

De vil få det bekreftet at bestiller ikke er en svindler med stjålet kredittkort. Du har allerede oppgitt de sensitive opplysningene på kredittkortet ved bestilling så hva er problemet med bildet? Evt ta turen innom Paint før sending og skjul alle bortsett fra de fem siste på kortet før du sender (XXXX XXXX XXX1 2345)

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Bent Inge said:

Jeg prøvde å bestille fra Area 419 - og de tok betalt. Deretter ville de ha kopi av ID + kredittkort for å sende. Dette er svindel. Styr unna!

Jeg fikk den mailen selv. Bortsett fra hei/hade står det:

"During the Christmas season we see a massive uptick in attempted fraud purchases, so our filters are tightened up to protect against these threats. Your order was flagged because of either a billing/shipping address mismatch, or a flag from our credit card processor related to the AVS system. 

 

What we need:

- Photo of your State Issued Photo ID (front and back)

- Photo of the Credit Card you used to pay (front and back). For security, you may obscure the first 12 digits of the CC number (we need the last 4) and may obscure the CCV numbe rs."

 

Det siste avsnittet der er av interesse. Med andre ord, du kan sensurere ut alt for at det skal gå an å gjøre svindel med kortet ditt.

 

Mailen inneholder ikke noen rare linker og er fra samme konto som jeg har vært i korrespondanse med de før. 

 

Jeg har valgt å vente til den kommer til i Norge. Har tid å vente på det, taper kanskje 1000kr, men ønsker heller lengre reklamasjon. 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, follo said:

Jeg fikk den mailen selv. Bortsett fra hei/hade står det:

"During the Christmas season we see a massive uptick in attempted fraud purchases, so our filters are tightened up to protect against these threats. Your order was flagged because of either a billing/shipping address mismatch, or a flag from our credit card processor related to the AVS system. 

 

What we need:

- Photo of your State Issued Photo ID (front and back)

- Photo of the Credit Card you used to pay (front and back). For security, you may obscure the first 12 digits of the CC number (we need the last 4) and may obscure the CCV numbe rs."

 

Det siste avsnittet der er av interesse. Med andre ord, du kan sensurere ut alt for at det skal gå an å gjøre svindel med kortet ditt.

 

Mailen inneholder ikke noen rare linker og er fra samme konto som jeg har vært i korrespondanse med de før. 

 

Jeg har valgt å vente til den kommer til i Norge. Har tid å vente på det, taper kanskje 1000kr, men ønsker heller lengre reklamasjon. 

Jeg har kansellert ordren og bedt om å få refundert beløpet - så får vi se om det er svindel eller bare uprofesjonelt. A skjule kredittkort nummeret 0 ccv har ingen verdi - jeg har allerede gitt dem den informasjonen når jeg bestilte. Med kopi av ID har de alt de trenger for å tømme kontoen - eller selge informasjonen til noen som vil. Når shipping og kredittkort adresse er lik + at de allerede har trukket beløpet er det ingen grunn til å be om dette.

 

Men hva vet jeg - jeg har jo bare jobbet med informasjonssikkerhet i noen tiår.

Link to comment
Share on other sites

Area 419 er ikke et svindelfirma. De er godt etablerte, men dette lukter vel mer av noen som gir seg ut for dem. Jeg får mer enn nok mail som gir seg ut for noe annet enn de er - jeg hadde vært bra blakk om jeg "bekreftet" alle liksomsendingene fra "UPS" og "Fedex"...

 

K

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, M67 said:

Area 419 er ikke et svindelfirma. De er godt etablerte, men dette lukter vel mer av noen som gir seg ut for dem. Jeg får mer enn nok mail som gir seg ut for noe annet enn de er - jeg hadde vært bra blakk om jeg "bekreftet" alle liksomsendingene fra "UPS" og "Fedex"...

 

K

Jeg skrev "https://www.area419.com/" manuelt i nettleseren så jeg har ikke klikket på noen phishing link. Da er det enten dns hijack (usannsynlig), utro tjener (bare litt mer sannsynlig), eller uprofesjonelt. Håper på det siste, men jeg kommer ikke til å handle noe derfra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som noen har kommet seg inn på Area419 sine sider da ja, siden de har sendt ut dette til folk som har bestilt?

16 minutes ago, Bent Inge said:

Jeg skrev "https://www.area419.com/" manuelt i nettleseren så jeg har ikke klikket på noen phishing link. Da er det enten dns hijack (usannsynlig), utro tjener (bare litt mer sannsynlig), eller uprofesjonelt. Håper på det siste, men jeg kommer ikke til å handle noe derfra.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bent Inge said:

Men hva vet jeg - jeg har jo bare jobbet med informasjonssikkerhet i noen tiår.

 

 

Da burde kanskje se at det er fordi at de vil vite at du fysisk har det kortet for hånden og ikke bare har fått kortnr og cvc på nettet en steds?

Sålenge du påser å sende til Area419 og ikke en humbug adresse, ser jeg ikke problemet. Og dette er ikke første gang jeg hørt om bedrifter som gjør dette.

Link to comment
Share on other sites

Fikk en Xero C1 i dag. Etter utpakking og oppkobling via telefon mot Garmin ShotView, ble enheten automatisk oppdatert med siste versjon av programvaren. Etter dette bar det rett ned i kjelleren der jeg skjøt noen skudd med luftgeværet over kronografen. Virket som forventet, alle skudd ble registrert. Foreløpig meget fornøyd!

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Var på skytebanen i dag og testet med 200 STR i 6,5x55 @300m banen. Fikk selvsagt registrert alle skudd, og den ble utlånt til flere skyttere som nå ønsker seg en slik.

Oppdatering til mobil gikk av seg selv, og virker som den skal. Planen fremover er å teste to Xero mot hverandre. Er de lik i målingene blir det test av BC på de kulene jeg bruker til langhold.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...