Jump to content

Garmin Xero C1 Pro kronograf


FNJ

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Ser at Garmin er blitt "bekymret" over montering av Xero'en fast på våpenet:

 

Sitat

While Garmin did not specifically design or test the use of this product to be mounted to a rifle, aftermarket manufacturers have tested the device mounted to a variety of rifle calibers and the Xero® C1 Pro chronograph has worked without issue. Garmin does not warranty the product when used in a manner outside of the design content.

Blir vel vanskelig å bevise ved en skade... 😲

 

Link to comment
Share on other sites

Grattis! Er helt sikker på at du kommer til å bli fornøyd! Enklere krono å bruke enn dette finner man ikke. Fører lett til at datafangsten blir langt bedre enn med alle andre kronografer pga. den er så enkel å bruke og har ingen "negativ" påvirkning.

Edited by 350 Rem mag
Sklivefeil...
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Var en tur på banen i dag. Regnet og blåste gjorde det. Men rigga opp ShotMarkeren @300m. Hadde skytter på begge sidene av meg, men Xero'en kjenner meg nå, så den viser faktisk ikke noen andre skudd enn mine. Fungeret fortsatt som snus!

PS. grunnen til at skuddene sitter langt opp og til høyre er at vi har festet BR blinket til 300m skiven. Har ikke giddet å tegne inn figurene enda...

 

 

 
 

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Larssandbakken said:

Har lagt ut flere enheter på Finn nå hvis noen ønsker seg en Garmin rett over nyttår 😃

Er det privatsalg eller gjennom firma?

Gitt den koster 650dollar + fortolling/MVA så ser det ikke gunstig ut å kjøpe den fra deg til 10500.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Joika said:

Tja,når du plusser på frakt,25% mva og postens fortollingsgebyr,(nok299), så kan det nå ikke være rare fortjenesten han har.

650dollar er inkl frakt. Prisen på enheten er 600dollar. Dollaren er ikke så ugunstig. 

 

Tolletaten har en fin kalkulator for slikt:

 

Edit: men jeg skal ikke stoppe noen fra å kjøpe.. Var mest interessert i om det var privat- eller firmasalg mtp garanti. 

Screenshot_20231224_224534_Chrome.jpg

Edited by CRC
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

CRC skrev (14 minutter siden):

Var mest interessert i om det var privat- eller firmasalg mtp garanti. 

Fabrikk garant kan en sikkert få uansett om en registrerer produktet. Men den unike Norske 5 års reklamasjonsretten får en ikke uten at det er en norsk importør. Så spørsmålet er jo svært relevant.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte fra Area419 med sånn arca feste. Den kostet 750 USD pluss 50 i frakt, 800USD totalt. Kom på 8948kr +25% moms = 11185kr, levert 12/12. Uten arca kostet den 599USD hos Area419, så hadde blitt 9088kr for bare Xero, levert inkl moms.

 

Store bakdelen ved å kjøpe fra US er jo reklamasjon, garanti etc. Men kunne bare ikke vente….

Edited by Elgjaeger
Link to comment
Share on other sites

350 Rem mag skrev (3 timer siden):

kjønner ikke helt problemet. Er vel lov å tjene penger i Norge? Når det gjelder garanti og reklamasjon er jo dette noe en hver må ta stilling til.

Nei det er ikke nødvendigvis et problem. Og driver en butikk uten å tjene penger er er jo ikke direkte smart. Men en må være ærlig og fortelle hvilke vilkår som gjelder når det kommer til garanti og reklamasjonsrett.

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (3 timer siden):

Nei det er ikke nødvendigvis et problem. Og driver en butikk uten å tjene penger er er jo ikke direkte smart. Men en må være ærlig og fortelle hvilke vilkår som gjelder når det kommer til garanti og reklamasjonsrett.

Nå har ikke personen som kan svare på dette vært logget på de siste 18 timene...

Link to comment
Share on other sites

On 12/24/2023 at 11:28 PM, Elgjaeger said:

Jeg kjøpte fra Area419 med sånn arca feste. Den kostet 750 USD pluss 50 i frakt, 800USD totalt. Kom på 8948kr +25% moms = 11185kr, levert 12/12. Uten arca kostet den 599USD hos Area419, så hadde blitt 9088kr for bare Xero, levert inkl moms.

 

Store bakdelen ved å kjøpe fra US er jo reklamasjon, garanti etc. Men kunne bare ikke vente….

Har du fått testet med og uten Garminen festet på børsa? Er det noe forskjell i resultatene? 

Link to comment
Share on other sites

CRC skrev (1 minutt siden):

Har du fått testet med og uten Garminen festet på børsa? Er det noe forskjell i resultatene? 

Har ikke fått testet den i det hele tatt, ble litt for hektisk på jobb før jul. Tar vel en tur på banen i romjulen.

 

Men kan ikke se for meg at det er noe forskjell om den festes på børsa eller ikke?

 

Eneste er jo at det er en risiko for at den ikke tåler rekylen og konker ut, ser at Garmin ikke garanterer den når festet slik.

Link to comment
Share on other sites

Da var jeg på her igjen.  Det er ikke så viktig å gå inn på pris fastsettelsen for egen del.  Alt over er informasjon som finnes på det åpne nett uansett.  Det håpløse med dette produktet er å i det hele tatt få tak i det.  Der har det ikke bare gått timer og dager for å få til for å si det sånn.  Man kan alltids bestille hos noen som sender om 4-8 uker, men folk vil ha det nå, og da må det jobbes mye mer med det.  I tillegg har jeg kontakter i USA som hjelper med alt av papirer etc.  UPS for eksempel har stoppet sendinger med Garmin Xero C1 (og sendt i retur til avsender i USA) og spurt om tillatelser med videre, så det er alltids noe som kan gå galt også.

Det er primært tre måter å kjøpe på;

Privat handel mellom to private

Privat handel fra firma

Firma kjøper fra firma

 

De forskjellige måtene å handle på gir ulike rettigheter.  De som gjør en eventuell avtale med meg vet hundre prosent på forhånd hvilke retiigheter som gjelder.  Garmin har i alle tilfeller som minimum en internajsonal garanti på 1 år.  Garmin står også bak produktene sine på en god måte.   Enn så lenge sier Garmin Norge og Garmin England at produktet ikke kommer til Europa også.  Så det er flere ting å forholde seg til.

 

Foreninger og firmaer som kjøper vil for eksempel ikke ha rettigheter etter forbrukerkjøpsloven, men kjøpsloven.  Da er det andre vilkår som gjelder.  Men de som kjøper av meg får dette avklart og avtalt på en ryddig måte.  

 

Det fine med å ta inn Krieger, Bartlein, Brux og Garmin er at jeg pr. dags dato ikke har hatt garantispørsmål enn så lenge.  Da dette uansett bare er på ett hobby nivå for meg så jeg orker jeg ikke ta inn tulle produkter som det kan bli spørsmål om kvalitet eller annet på.  Garmin navnet alene er nok til at jeg stoler på dette.  Og må jeg plutselig erstatte en enhet om tre år fordi noe har gått i stykker og Garmin nekter å fikse det, ja så tipper jeg det løser seg fint uansett :-)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Takk for utfyllende svar! 

 

For de som er interessert i når denne kommer til Garmin, så fikk jeg svar fra de idag.

 

Uoppfordret skrev de "Til informasjon så vil vi sterkt anbefale å ikke bestille denne fra USA da vi ikke kan supportere eller servicere disse enheter da de ikke er CE godkjent for bruk på det Europeiske markedet".

 

Ikke vanskelig for de å plukke opp at dette har blitt ett veldig populært produkt over hele verden.. Som de sier kommer det inn hit enten i Q1 eller Q2 neste år.

 

garmin2.JPG

Edited by CRC
Lav oppløsning på første bilde.
Link to comment
Share on other sites

Det er helt supert at Garmin vil levere denne også til Norge, så det er kjempebra. 

 

Når det gjelder dette med CE merking, så er svaret til Garmin Norge noe rart, da det står følgende i den amerikanske "Important safety and Product information" -

Samsvarserklæring
Garmin erklærer herved at dette produktet er i samsvar
med EU-direktiv 2014/53/EU. EU-samsvarserklæringen er
tilgjengelig i sin helhet på følgende nettadresse: garmin
.com/compliance

 

Det er derfor litt rart å skrive at det ikke er i henhold til CE godkjenning når produktet kjøpt i USA allerede har denne teksten i brosjyren. 

 

De har også sagt til flere butikker at de ikke kommer så det er veldig rart det hele.  For egen del så er ikke dette viktig.  For min del er det bare ett sykt bra produkt jeg synes flest mulig fortjener å ha tilgang til :-)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja, stusser litt over det svaret. Mulig det var ett litt standardsvar de kommer med på slike henvendelser ellers så henger han ikke helt med på hva som skjer i sitt eget firma. 

 

Kan ikke se noen argumenter for at de ikke skal selge dette i Europa/Norge. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Var på banen idag og prøvde for første gang, kjedelig enkelt, plukket opp hvert eneste skudd.

 

Hadde med datteren min på 16. Hun har ikke vært så interessert i skyting, har dradd hun med på pistolbanen og salongrifle et par ganger før, men «damn she can shoot». Skjøt 27 skudd med PRS børsa liggende, dårligst skudd og eneste utenfor innertieren var 10,3. Beste 5 skuddserien på bilde her, 11,6 mm

 

Må ha arvet det etter noen….

IMG_1093.jpeg.3825f42a3dabaf093f71645aa4f833fd.jpegj

IMG_1094.jpeg

Edited by Elgjaeger
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Oryxhunter skrev (2 timer siden):

Mobilen min er heller ikke CE-merket på utsiden. Men det er et meny-valg for å vise CE-merket (+ endel andre symboler).

Har Garmin kanskje en digital CE-merking?

Finner ikke noe annet enn FCC merking i menyene. Men, det har jo ingen betydning for megm har ikke tenkt å plassere amerikansk Xero «på markedet». Største minus med å kjøpe fra USA er jo garanti, så har du tålmodighet å vente så lønner det seg nok. Jeg kunne dessverre ikke vente…

IMG_1103.jpeg

IMG_1104.jpeg

Link to comment
Share on other sites

350 Rem mag skrev (1 time siden):

Sjekk denne videoen. Her er baksiden av C1 filmet med CE merking.

 

Her er grabbet bilde av baksiden:

(The UKCA marking must be used for placing goods on the market in Great Britain from 1 January 2023.)

image.png.3a71e7500d819bfec589baf7f0d9c701.png

 

 

Klart den kommer med CE merking i Europa, men ikke mye spor av det på den murikanske:

IMG_1105.jpeg.2f79bfb23de34a24b273a297448e4e3b.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Her har jeg sakset litt fra Outdoor Life. Link: https://www.outdoorlife.com/gear/garmin-xero-c1-pro-review/

 

Sitat

That satisfied me, but I got a much stronger and more telling testimonial from the ballistic engineering team at Hornady. They have a spendy radar setup used to create the profiles for their 4DOF ballistic solver and for testing various projectiles. For the past couple months they’ve been running a couple pre-production Xeros against their radar and have reported that the velocity figures are essentially identical. That should set the mind of even the crustiest skeptic at ease.

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

It will be available 1st quarter 2024, with no definite date as there are a couple of 'compliance issues' that need correcting. The retail price will be £529.99. We have first orders in and expect to have only a small number of what we have ordered. Demand in the US will far outstrip supply and that will likely be the same across Europe. I am again sworn to secrecy over how many of these things work, but suffice to say it is unlikely the UK allocation will satisfy demand for some time.

Sakset dette fra thestalkingdirectory i England. Da er den ca. kr 750,- dyrere i England en i USA. Legger jeg på Norsk moms, (ingen frakt) blir den 8725,- fra England.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, 350 Rem mag said:

Sakset dette fra thestalkingdirectory i England. Da er den ca. kr 750,- dyrere i England en i USA. Legger jeg på Norsk moms, (ingen frakt) blir den 8725,- fra England.  

 De compliance issuesene er vel samme som de måtte gjøre med Labradar, at sendestyrken eller noe er for høy? Hvis ja, betyr dette at denne vil ha lettere for å misse skudd? 

Link to comment
Share on other sites

Hmm, bildet jeg har sakset fra en video lenger opp i tråden er over to måneder gammelt. Der er enheten merket med både CE og UKCA merking. Så dette høres merkelig ut. Kan jo være dokumentasjon etc. som manger, og ikke fysiske egenskaper. Nå har vi jo sett tidligere at ansatt i Garmin England uttaler at den aldri kommer for salg i UK etc. så her er det mye "rar" info.

Edited by 350 Rem mag
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...