Jump to content

Oppdatering til kjøreregler for ladebua / "quick and safe" overgang til blyfritt


joar1

Recommended Posts

Først av alt: Disclaimer/ansvarsfraskrivelse: Rådene jeg gir er i beste mening, og basert på egne erfaringer i eget våpen. Alle har et selvstendig ansvar for egen virksomhet. Og som en oppdatering til "kjørereglene for ladebua", vil jeg insistere på at våpenmodell og utgangshastighet oppgis når man bringer videre egne ladninger.

 

Sånn, så var det som må sies sagt.  Nå over til rådene: Dette gjelder for jaktammumisjon for storvilt i klaiber 30-06, og for den som har skapet fullt av blyholdig ammunisjon, men vil ha en rask overgang til ren kobber. Du trenger Vithahouri N140, og du trenger  Barnes TTSX 150 grains . 30 cal. Jakt og friluft i Arendal er supperraske på levering, og de har en fin pris. Krutt har vært generell mangelvare siden 24- feb. 2022 - og jeg tør ikke anbefale noe annet enn det jeg har brukt selv. Ladningen er 51 grains N140, kulen er presset ned i hylsen akkurat så langt at den siste rillen ikke vises. Dette betyr flere millimeter friflukt, men presisjonen er formidabel. Ladningen klokker inn til i snitt Vo på 860 m/s i en Mauser M18, og uten stor anstrengelse går 5 av 5 innenfor tieren med tofot. Benk har jeg ikke testet.

  • Confused 1
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Om man skal gi utfyllende opplysninger så er vel løpslengde og stigning vel så viktig som å nevne våpenmodell. I tillegg kan en godt ta med hylsefabrikat (vekt) og hettetype/ fabrikat. De fleste vil vel velge et noe tregere krutt enn N140 i nullseksen. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@joar1: Ladningen du oppgir for denne kula med N140 er 1,5 grs over maks med N150-krutt i VihtaVuoris ladetabell, så jeg skjønner poenget med en disclaimer😉. Jeg ville mye heller valgt N555 eller N160, selv om hylsa blir helt fylt opp med maksladningen. I tillegg til bedre sikkerhet får du også høyere hastighet.

 

Ja, det er greit å angi våpenmodell og utgangshastighet når man presenterer egne ladninger, men jeg vil også ha de opplysningene som @vavlo påpeker. Skulle jeg insistere på noe, måtte det bli at en hver som presenterer ladninger her inne gjør oppmerksom på når man velger å gå utenfor anerkjente ladetabeller.

 

 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Just now, Sølvrev said:

@joar1: Ladningen du oppgir for denne kula med N140 er 1,5 grs over maks med N150-krutt i VihtaVuoris ladetabell, så jeg skjønner poenget med en disclaimer😉. Jeg ville mye heller valgt N555 eller N160, selv om hylsa blir helt fylt opp med maksladningen. I tillegg til bedre sikkerhet får du også høyere hastighet.

 

Ja, det er greit å oppgi våpenmodell og utgangshastighet når man oppgir egne ladninger, men jeg vil også ha de opplysningene som @vavlo påpeker. Skulle jeg insistere på noe, måtte det bli at en hver som presenterer ladninger her inne gjør oppmerksom når hvis man velger å gå utenfor anerkjente ladetabeller.

 

 

Jeg kan bare referere til det som fungerer for meg i praksis. jeg tørr ikke spekulere i andre krutt / andre kruttvekter basert på synsing. Når det gjelder hastighet, så er det ikke ønskelig med større fart på dette prosjektilet, da TTSX vil fragmentere og miste egenskapene sine. Og den ekspanderer bra helt ned til 500 m/s. Jeg kunne kanskje gått ned til 50 grains, men 51 fungerte bra, so why fuck up what is already nearly perfect ?

Link to comment
Share on other sites

joar1 skrev (1 time siden):

Jeg kan bare referere til det som fungerer for meg i praksis. jeg tørr ikke spekulere i andre krutt / andre kruttvekter basert på synsing.

Siden du nå har presentert en rimelig heit ladning og samtidig maner andre til forsiktighet, hadde det vært greit å vite hvilke(n) kilde(r) du har hentet denne ladningen fra. Og hvis du har klekket den ut selv, hadde det også vært fint om du kunne si litt om hvilke vurderinger du har gjort for å komme fram til kruttvalg og ladevekt.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Sølvrev said:

Siden du nå har presentert en rimelig heit ladning og samtidig maner andre til forsiktighet, hadde det vært greit å vite hvilke(n) kilde(r) du har hentet denne ladningen fra. Og hvis du har klekket den ut selv, hadde det også vært fint om du kunne si litt om hvilke vurderinger du har gjort for å komme fram til kruttvalg og ladevekt.

Den er basert på egen erfaring. Som jeg sier - alle må ta egne vurderinger. Jeg proklamerer ingen fasit. Men det ligger en viss vurdering bak. Relativt kort løp - 56 cm, litt raskere krutt enn vanlig, og 51 grains N140 bak en Barnes TTSX 150 grains er det jeg vil kalle moderat. Men som jeg skriver - jeg forteller kun om egne erfaringer - jeg gir ikke råd.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, joar1 said:

Den er basert på egen erfaring. Som jeg sier - alle må ta egne vurderinger. Jeg proklamerer ingen fasit. Men det ligger en viss vurdering bak. Relativt kort løp - 56 cm, litt raskere krutt enn vanlig, og 51 grains N140 bak en Barnes TTSX 150 grains er det jeg vil kalle moderat. Men som jeg skriver - jeg forteller kun om egne erfaringer - jeg gir ikke råd.

Og bare for ordens skyld - mine opplysninger er for folk som har erfaring og kan gjøre egne kvalifiserte vurderinger. Nybegynnere må kjøpe "ladeboka", og lese den fra perm til perm -  før man begynner å lade noe som helst. Jeg gjorde det - for mange år siden.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sølvrev said:

@joar1: Ladningen du oppgir for denne kula med N140 er 1,5 grs over maks med N150-krutt i VihtaVuoris ladetabell, så jeg skjønner poenget med en disclaimer😉. Jeg ville mye heller valgt N555 eller N160, selv om hylsa blir helt fylt opp med maksladningen. I tillegg til bedre sikkerhet får du også høyere hastighet.

 

Ja, det er greit å angi våpenmodell og utgangshastighet når man presenterer egne ladninger, men jeg vil også ha de opplysningene som @vavlo påpeker. Skulle jeg insistere på noe, måtte det bli at en hver som presenterer ladninger her inne gjør oppmerksom på når man velger å gå utenfor anerkjente ladetabeller.

 

 

Ladninger varierer med krutt og kule. Barnes TTSX BT 150 grains, ja. jeg er utenfor tabellen. Det er derfor jeg sier, igjen og igjen, at jeg gir ikke råd, jeg bare forteller om egne erfaringer. Nybegynnere må lese ladeboka - fra perm til perm - før de begynner å lade selv.

  • Dont like 2
Link to comment
Share on other sites

Du publiserer ei heit ladning, kaller den moderat og kaller tråden "quick and safe", vaser om vurderinger du selv har gjort, skriver om kuler du har null snøring om (påstår TTSX lett fragmenterer og ikke tåler hastighet, men fungerer godt ned i 500m/s).

I en annen tråd underbygger du denne påstanden med at det var noe du leste i ett blad du ikke husker navn på..

Når du ikke aner hva du driver med i utgangspunktet, er det ganske feil å publisere råd om lading.

 

 

  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

joar1 skrev (2 timer siden):

Nå over til rådene: Dette gjelder for jaktammumisjon for storvilt i klaiber 30-06, og for den som har skapet fullt av blyholdig ammunisjon, men vil ha en rask overgang til ren kobber. Du trenger Vithahouri N140, og du trenger  Barnes TTSX 150 grains . 30 cal.... 

.....- og jeg tør ikke anbefale noe annet enn det jeg har brukt selv. Ladningen er 51 grains N140,......

 

joar1 skrev (22 minutter siden):

....Det er derfor jeg sier, igjen og igjen, at jeg gir ikke råd, jeg bare forteller om egne erfaringer....

?????

Tror du bør gi deg nå. Dette blir for dumt!

Edited by Sølvrev
Presisering
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, joar1 said:

Ditto.

Jeg skjønner ikke agressjonsnivået. Jeg kommer med egne erfaringer - deler dem i beste mening - og så blir jeg møtt med mistro og mistenksomhet, til og med hentydninger om at jeg bringer på bane farlige ladninger. Jeg gidder ikke dette - idiotverket på kammeret får stelle seg selv - jeg melder meg ut.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

joar1 skrev (9 minutter siden):

Jeg kommer med egne erfaringer - deler dem i beste mening

Hva forventer du når du publiserer ladedata med et krutt som er raskere enn hva produsenten har ladedata for? Og du har i tillegg passert maxladningen til et tregere krutt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

joar1 skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner ikke agressjonsnivået. Jeg kommer med egne erfaringer - deler dem i beste mening - og så blir jeg møtt med mistro og mistenksomhet, til og med hentydninger om at jeg bringer på bane farlige ladninger. Jeg gidder ikke dette - idiotverket på kammeret får stelle seg selv - jeg melder meg ut.


Du skjønner ikke selv at ladninga er over tabellen, selv når andre forklarer deg det.
Så kaller du den for moderat.

Friske ladninger er vel alltid litt kontroversielt å publisere, men å så påstå at de er moderate er langt utpå jordet.

Da får du som fortjent høre det slik at andre som leser denne tråden, ikke skal ta etter deg og «tipsene» dine. I tillegg skriver du mye annet som ikke henger på greip, og som er regelrett tullpreik.
Du er uskikket til å gi anbefalinger om ladninger. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Til info så kjørte jeg denne ladningen i QuickLoad som dere kan se under.

 

Kort oppsumert

150 gr Barnes TTSX

51 gr N140

Løp 56 cm

COL: 84 mm

 

Utgangshastighet: 841 m/s

Maksimalt trykk: 3515 bar

 

Beregningen har litt lavere utgangshastighet enn det TS har fått, og trykket er fortsatt et stykke fra maks for 30-06

QuickLoad skal vi alltid ta med en klype salt, men siden hastigheten til TS og quickload ikke er så langt fra hverandre så er nok ikke beregningen helt på viddene heller. 

 

Ellers er jeg enig i at TS sitt grunnlag for denne ladningen ser ut til å være på litt sviktende grunn.

 

 

image.png.0ad0f11336e9ab21fd85527c1e4bf64d.png

 

 

Link to comment
Share on other sites

TS skriver: 

joar1 skrev (4 timer siden):

kulen er presset ned i hylsen akkurat så langt at den siste rillen ikke vises.

 

Screenshot_20230828-220743_SamsungInternet.jpg.9dbde21abee1f164dc224b27e395e910.jpg

 

Kulen er 33,02 mm, og setter du kulen slik at rillene ikke vises, så kan vi i beste fall si halve kula: 16,51 mm.

Ei 30-06 hylse som er i orden skal være 63,1 mm i følge Vihtavuori.

 

16,51 mm + 63,1 mm = 79,61 mm.

 

COAL på 79,61 mm er langt kortere enn de 84,8 mm Vihtavuori anbefaler.

 

 

@ATS Legg inn COAL = 79,61 mm og se om vi nærmer oss 860 m/s som TS skriver. Jeg er veldig spent på trykket.

Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (7 minutter siden):

Ellers er jeg enig i at TS sitt grunnlag for denne ladningen ser ut til å være på litt sviktende grunn.

Det har du nok rett i, en simulering er bare en simulering og ikke virkeligheten. Det finnes tre nivåer av makstrykk, og simuleringen gir et resultat som er farlig nært maksimalt gjennomsnittlig trykk. Så blir spørsmålet om hvor store er variasjonene for temperatur, produksjonstolleranser for kulene, variasjoner i kruttvekt og alle andre variable. Når en er så nær overtrykk skal det lite til før noen skudd er over makstrykk for enkeltskudd. Det blir ofte store variasjoner fra skudd til skudd og når en er nær makstrykk skal det veldig lite til før en får enkeltskudd som er lang over det forsvarlige. Trådstarters erfaring med sitt våpen er verdiløs for alle andre som har andre våpen. Både kammervolum og løpsdiameter kan variere så mye fra våpen til våpen at ladninger som er utarbeidet i hyllevarevåpen ikke nødvendigvis er representativt for andre våpen. Derfor brukes spesielle testløp for å utarbeide ladninger, der er toleransene for kammer og løp mye mindre enn for produksjonsløp og en kan i større grad stole på ladninger som er utarbeidet i slike løp. Seriøse produsenter tester ladninger i flere slike testløp for å være sikker på at ladningene er sikre i alle våpen som er innenfor produksjonstoleransene for patronen.

I et våpen der en ikke har målt alle parametre vet en kun at en utarbeidet ladning virker OK i dette våpenet, ingenting mer. Som et eksempel på hvorfor en ikke kan stole på andres ladninger har jeg et eksempel.

Jeg utarbeidet en gang ladninger til et våpen i .243 Win. Våpenet var produsert av en av de mest anerkjente produsentene av våpen. Men jeg fikk ikke hastighet eller presisjon, og spadde på med krutt til jeg var langt over maksladninger uten tegn til overtrykk. Til slutt målte jeg opp løpet og fant at boringsdiameter var godt innenfor standard, men riflingsdiameter var over en tidels millimeter for stor. Da blåste kruttgassene forbi kulen og det ble verken trykk, hastighet eller presisjon.

Men skulle jeg publisert ladningene jeg brukte og opplyst om at de var helt sikre og ikke ga overtrykk ville det kunne fått alvorlige følger om noen var dum nok til å prøve dem.

Derfor stol kun på ladninger utarbeidet av seriøse aktører.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg og sikkert mange andre kjørte ladninga gjennom QL/GRT. 

Trådstarter dytter kula inn til siste rille med mange mm friflukt etter sigende. 

Prøv 81mm COL, og litt mindre hylsevolum (remington hylser har etter min erfaring litt mindre hylsevolum). 

Du passerer raskt 4000 bar på en varm dag, og marginene er mindre for at ladninga er ugrei med så raskt krutt for patronen. 

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (13 minutter siden):

TS skriver: 

 

Screenshot_20230828-220743_SamsungInternet.jpg.9dbde21abee1f164dc224b27e395e910.jpg

 

Kulen er 33,02 mm, og setter du kulen slik at rillene ikke vises, så kan vi i beste fall si halve kula: 16,51 mm.

Ei 30-06 hylse som er i orden skal være 63,1 mm i følge Vihtavuori.

 

16,51 mm + 63,1 mm = 79,61 mm.

 

COAL på 79,61 mm er langt kortere enn de 84,8 mm Vihtavuori anbefaler.

 

 

@ATS Legg inn COAL = 79,61 mm og se om vi nærmer oss 860 m/s som TS skriver. Jeg er veldig spent på trykket.

 

GRT gir ca 4100 bar med den komboen.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (1 time siden):

Beregningen har litt lavere utgangshastighet enn det TS har fått, og trykket er fortsatt et stykke fra maks for 30-06

QuickLoad skal vi alltid ta med en klype salt, men siden hastigheten til TS og quickload ikke er så langt fra hverandre så er nok ikke beregningen helt på viddene heller

 

Du bruker for lav "shot start pressure" i Quick load!

 

Skal man beregne maks-ladning må alle parameter være så korrekt som mulig.

Her mangler det vel også å verifisere hylsevolum?

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Nybegynn3r said:

TS skriver: 

 

Screenshot_20230828-220743_SamsungInternet.jpg.9dbde21abee1f164dc224b27e395e910.jpg

 

Kulen er 33,02 mm, og setter du kulen slik at rillene ikke vises, så kan vi i beste fall si halve kula: 16,51 mm.

Ei 30-06 hylse som er i orden skal være 63,1 mm i følge Vihtavuori.

 

16,51 mm + 63,1 mm = 79,61 mm.

 

COAL på 79,61 mm er langt kortere enn de 84,8 mm Vihtavuori anbefaler.

 

 

@ATS Legg inn COAL = 79,61 mm og se om vi nærmer oss 860 m/s som TS skriver. Jeg er veldig spent på trykket.

Friflukt er et tema - det som anbefales er minst mulig friflukt. Egen test viste at 0 mm friflukt ville tilsi at prosjektilet kommfor lagt ut. Så jeg stolte på bildene av fabrikkladet ammo med denne kula, og presset den ganske langt ned. Og det gir en friflukt på 6-7-8 mm - noe som gir bakoversveis på de fleste friflultfanatikerne som mener at 0.2 mm er maks friflukt for å få god presisjon. Vel, mine barnes TTSX vandrer nesten 1 cm før de treffer rillene i løpet - og de samler innenfor tieren med tofot. Det er bra nok for meg. Og dødelig nok for reinsbukken eller simla som må bøte med livet i Reinheiemen til helga.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Ospa said:


Du skjønner ikke selv at ladninga er over tabellen, selv når andre forklarer deg det.
Så kaller du den for moderat.

Friske ladninger er vel alltid litt kontroversielt å publisere, men å så påstå at de er moderate er langt utpå jordet.

Da får du som fortjent høre det slik at andre som leser denne tråden, ikke skal ta etter deg og «tipsene» dine. I tillegg skriver du mye annet som ikke henger på greip, og som er regelrett tullpreik.
Du er uskikket til å gi anbefalinger om ladninger. 

Hvis du kan lese, så ser du at jeg ikke anbefaler noe som helst. Jeg bare forteller om egne erfaringer. Det vil du se av det jeg skriver, hvis du ikke er uskikket til å lese.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Ospa said:


Du skjønner ikke selv at ladninga er over tabellen, selv når andre forklarer deg det.
Så kaller du den for moderat.

Friske ladninger er vel alltid litt kontroversielt å publisere, men å så påstå at de er moderate er langt utpå jordet.

Da får du som fortjent høre det slik at andre som leser denne tråden, ikke skal ta etter deg og «tipsene» dine. I tillegg skriver du mye annet som ikke henger på greip, og som er regelrett tullpreik.
Du er uskikket til å gi anbefalinger om ladninger. 

Men nå må vi roe det litt ned. Kanskje 51 rains N140 er litt i overkant bak en TTSX 150 grains. Jeg tror ikke det, men det er min tro, og det er tydeligvis flere her på forumet som mener annet, og det er i deres fulle rett, og jeg har stor respekt for mer erfarne fagfolk enn meg på området. Derfor sier jeg, igjen, at jeg bare forteller om egne erfaringer, jeg gir aldri råd. Det overlater jeg til ekspertene.

Link to comment
Share on other sites

joar1 skrev (4 timer siden):

Så jeg stolte på bildene av fabrikkladet ammo med denne kula, og presset den ganske langt ned.

Du har tenkt riktig, men kulene som er i fabrikkpatronene og de som selges til hjemmelading er forskjellige!

 

Fabrikkpatron-kule til venstre og hjemmelader-kule til høyre.

20230125_184929.jpg.7c15c5b87956fe22a33573887cd03779.jpg.c3a61e13b05a8072e65a6583e1ac4b9a.jpg

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Nybegynn3r said:

Du har tenkt riktig, men kulene som er i fabrikkpatronene og de som selges til hjemmelading er forskjellige!

 

Fabrikkpatron-kule til venstre og hjemmelader-kule til høyre.

20230125_184929.jpg.7c15c5b87956fe22a33573887cd03779.jpg.c3a61e13b05a8072e65a6583e1ac4b9a.jpg

Flott bilde. Det er 150 grain til høyre, med fire riller, Som jeg skriver, jeg anbefaler ikke noe.

Link to comment
Share on other sites

TS: Jeg skal ikke hudflette deg pga at du jager max hastighet, og som du sier; din erfaring, i di rifle sier deg at dette er en trygg ladning. Så langt er vi forsåvidt enige.

 

Over til min erfaring: Slike ladninger som dette har jeg selv drevet med, for mange år siden; Tett opp mot den "røde streken". dvs overladninger i praksis. Det går som regel godt, men om ladninga er utvikla i lav temp og man plutselig får en sommerdag hvor lufta "koker", ammunisjonen står i solsteika på skytebenken osv, så vil man før eller siden få en ubehagelig overraskelse. Eller om man neste gang lader samme ladning i en hylselot med mindre hylsevolum, ja bare noe så bagatellmessig som ei skitten pipe som har begynt å bygge mantelbelegg/karbon, er nok til at det kan bli vel spennende å skyte heite ladninger.

 

Barnes TTSX har hatt knall presisjon i alle mine børser/piper i ulike kalibre og det helt uten å jage max. Om du bakker ladninga di et grain eller to, så er jeg sikker på du får akkurat like god presisjon på denne kula i 30-06. Reinsdyra du skal jakte på merker ikke forskjell på 860 m/s eller 830 m/s. De dør oppreist med et velplassert skudd.

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (9 timer siden):

Prøv 81mm COL, og litt mindre hylsevolum (remington hylser har etter min erfaring litt mindre hylsevolum). 

 

Ja jeg ser at makstrykk øker i QuickLoad når COL blir mindre. Det er selvfølgelig fordi hylsevolumet blir mindre når kulen settes dypere.

 

Men når kulen settes dypere økes også friflukten i praksis. Vil ikke dette bidra noe til lavere makstrykk? @Per-S dette har sikkert du noen tanker om :)

 

 

Wintel skrev (9 timer siden):

Du bruker for lav "shot start pressure" i Quick load!

Takk for korreks!

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er flere faktorer QL ikke har kontroll på eller bruker i kalkulasjon, feks friflukt. Det er vel derfor den er spot on noen ganger og på bærtur andre. Derfor kan den sannsynligvis være mer riktig i et våpen enn et annet, over et spekter av ladninger. Har vel mest verdi som verktøy om en har empiriske data (hastighet) i et gitt våpen og vil prøve å forutse hvilken utslag endring av komponenter gir.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, hewi said:

TS: Jeg skal ikke hudflette deg pga at du jager max hastighet, og som du sier; din erfaring, i di rifle sier deg at dette er en trygg ladning. Så langt er vi forsåvidt enige.

 

Over til min erfaring: Slike ladninger som dette har jeg selv drevet med, for mange år siden; Tett opp mot den "røde streken". dvs overladninger i praksis. Det går som regel godt, men om ladninga er utvikla i lav temp og man plutselig får en sommerdag hvor lufta "koker", ammunisjonen står i solsteika på skytebenken osv, så vil man før eller siden få en ubehagelig overraskelse. Eller om man neste gang lader samme ladning i en hylselot med mindre hylsevolum, ja bare noe så bagatellmessig som ei skitten pipe som har begynt å bygge mantelbelegg/karbon, er nok til at det kan bli vel spennende å skyte heite ladninger.

 

Barnes TTSX har hatt knall presisjon i alle mine børser/piper i ulike kalibre og det helt uten å jage max. Om du bakker ladninga di et grain eller to, så er jeg sikker på du får akkurat like god presisjon på denne kula i 30-06. Reinsdyra du skal jakte på merker ikke forskjell på 860 m/s eller 830 m/s. De dør oppreist med et velplassert skudd.

max hastrighet er bare tull med TTSX,  etter hva jeg har lest OK hvis man skal ta ut dyret på langt hold - 300m eller lenger, men på 100-150 - meter - som er så langt hold en vanlig jeger som jeg våger å løsne skudd på, er det meningsløst meg magnunkaliber på TTSX. Det er kontrapoduktivt - kulen fragemteret og vingene blir blåst bort. Andre kuler kan holde sammen i magnunhastigheter, men TTSX gjør det ikke.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (4 timer siden):

Men når kulen settes dypere økes også friflukten i praksis. Vil ikke dette bidra noe til lavere makstrykk? @Per-S dette har sikkert du noen tanker om

Ja takk, begge deler. Med null friflukt øker igangsettingsmotstanden og det øker makstrykket. Det blir også trykkøking om kulene settes for dypt, da på grunn av at hylsevolumet blir mindre. Det er velkjent at om en ladning soter mye vil det bli mindre sot med å sette kulen dypere. Så et sted i mellom vil trykket være lavest, som regel med en friflukt på noen mm. Men dette kan variere fra våpoen til våpen, hvordan overgangskonus er brotsjet påvirker dette. Så andres kraftige ladninger kan gi mye høyere trykk i ditt våpen.

joar1 skrev (44 minutter siden):

kulen fragemteret og vingene blir blåst bort

Det er noe rett i dette, men det er erfaring ved praktisk jakt som teller, dette er noe som test i vann ikke gir altfor gode data om siden dyr ikke er homogene. Dersom kulen treffer bein vil det lett bli revet av biter, og det kan skje med nesten alle patroner uavhengig av hastighet. At TTXX skal være dårligere enn andre tror jeg ikke noe særlig på, men de som jakter med den kan fortelle om sin erfaring. Generelt vil faren for at det brytes av biter øke med hastigheten, og selv i vann finnes det grense for hastighet som kulen tåler. I dyr vil det bli mer variasjon på når kulen brekkes opp.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, joar1 said:

max hastrighet er bare tull med TTSX,  etter hva jeg har lest OK hvis man skal ta ut dyret på langt hold - 300m eller lenger, men på 100-150 - meter - som er så langt hold en vanlig jeger som jeg våger å løsne skudd på, er det meningsløst meg magnunkaliber på TTSX. Det er kontrapoduktivt - kulen fragemteret og vingene blir blåst bort. Andre kuler kan holde sammen i magnunhastigheter, men TTSX gjør det ikke.

 

Fra WeatherbyNation:

bhpJ8Wul.jpg

 

 

Ja de har virkelig fragmentert.... bare søppel.... de burde vel heller ha brukt Norma Elite... 🤨

Edited by Cardinal
Presisering
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (38 minutter siden):

de der er 168 grains som er spesielt laget for å ekspandere i lavere hastigheter enn de andre TTSX i kaliber .30.

Jeg har sett denne påstanden flere ganger, men er ikke helt overbevist om at det stemmer. Har noen praktisk erfaring som tilsier at det faktisk stemmer?

 

I sin egen FAQ sier Barnes at forskjellen på 165gr og 168gr kulene er henholdsvis tangent og sekant ogival.

Link to comment
Share on other sites

Biskopen skrev (21 minutter siden):

Jeg har sett denne påstanden flere ganger, men er ikke helt overbevist om at det stemmer. Har noen praktisk erfaring som tilsier at det faktisk stemmer?

 

I sin egen FAQ sier Barnes at forskjellen på 165gr og 168gr kulene er henholdsvis tangent og sekant ogival.

 

Nei, men jeg har lest flere support-svar fra Barnes som sier det. Her er ett av dem, og her er et annet.

Edited by Skrueråmuttere
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har verken forniklede eller vanlige Rem hylser i 30-06 liggende, men både Winchester og Federal i 308. Der er vektforskjellen markant. Noe som gir ennå høyere trykk i ammo med de forniklede hylsene kontra vanlig messing med ellers like komponenter og ladning. Noen av dere som har f.eks. 5 engangsskutte av hver sort og kan veie for sammenlikningens skyld?

Link to comment
Share on other sites

joar1 skrev (2 timer siden):

   -   max hastrighet er bare tull med TTSX,  -  er det meningsløst meg magnunkaliber på TTSX   -   kulen fragemteret -

 

Hvis jeg får tak i TTSX, skal jeg jammen lade noen skudd til ca. 1000 m/s til 308 NM'en, og se hvor "meningsløst" det er.

 

Som nevnt tidligere, jeg ladet 150 grs Barnes XBT til 932 m/s i 30-06 i min S&L M68 DL (60 cm pipe) da de kom.

 

Hvorvidt "flikene" ble revet av, eller ikke, vet jeg ikke. Men jeg skjøt hvertfall to voksne elger på ettersøk, skyteavstand under 10 meter, og da, som alle skudd ellers med den kula (også 250 grs. i 9,3x62), gikk den tvers gjennom, og dyra sa omgående takk for seg.

 

Hvis man fortsatt skal sette fram påstand om at homogene kuler "fragmenterer", bør man ha litt mer solid underbygging av påstanden enn noe man synes å huske å ha lest i et eller annet obskurt blad.

 

(Jeg ba deg tidligere lese "Kritisk tenkning"-tråden. Der kan du kanskje finne noe om "cherry picking", å framheve et eksperiment som viser resultat A, og utelate de 999 eksperimentene som ikke viser dette resultatet. Din gjentatte pukking på "fragmentering", når alle forsøk og kuler fra praktisk jakt viser det motsatte, er akkurat det).

Link to comment
Share on other sites

Biskopen skrev (1 time siden):
Skrueråmuttere skrev (2 timer siden):

de der er 168 grains som er spesielt laget for å ekspandere i lavere hastigheter enn de andre TTSX i kaliber .30.

Jeg har sett denne påstanden flere ganger, men er ikke helt overbevist om at det stemmer. Har noen praktisk erfaring som tilsier at det faktisk stemmer?

 

I sin egen FAQ sier Barnes at forskjellen på 165gr og 168gr kulene er henholdsvis tangent og sekant ogival.

 

168 gr TTSX:

moviken skrev (På 8.4.2022 den 12.16):

Muligens et bedre bilde av Big Bores 168 grs Ttsx20220408_115835.jpg.4e6e1d3497c346dce606a0a57beb797c.jpg

590 690 760 860

 

130 gr TTSX:

moviken skrev (På 3.2.2022 den 9.45):

Vet ikke hvor interessant dette er men her er 130 ttsx på samme måte som resten 20220203_093212.jpg.6166aa62f931b972e3e6cbf35f231d93.jpg

620 720 820 920

 

150 gr TTSX:

moviken skrev (På 25.1.2022 den 12.28):

De 3 første er fra fredriko, den siste er fra samme partiet som den siste jeg skjøt 20220125_100650.jpg.d15f385933300447240badda4b4116cb.jpg

620 720 780 880

 

165 gr TTSX:

moviken skrev (På 18.1.2022 den 16.52):

Alle 165 grs ttsx 20220118_161157.jpg.fb8472401fbd9dad87e341af0d351f78.jpg

560 680 790 900

 

Kilde: @movikenkuletest i vannkanner.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...