Jump to content

Korrosjon i demper, og kruttyper


Ospa

Recommended Posts

Er det noen som har merket forskjell mellom kruttyper og korrosjon som oppstår i demperen? Bruker stort sett N-560 krutt, og det oppstår veldig raskt ett blå/grønt korrosjonsbelegg inni demperen og i enden av løpet når forholdene ligger til rette. Har tidligere ødelagt løp med å glemme å ta av demperen etter å ha skutt på jakt, og det var etter å ha skutt med N-560. 
 

I går kveld kom jeg ned fra reinsdyrjakt. Etter å ha skutt ett dyr fredag ettermiddag, bar det tilbake til leiren i ymse vær. Vel fremme var det om å gjøre å få opp tarp, fjellduker, hengt opp reinsdyret osv, og så krype ned i duken. Demperen ble ikke skrudd av. Morgenen etter var det ut på jakt til ettermiddag/kveld i alt fra sol til pøsregn. Mao var det gode forhold for korrosjon Ila ett døgns virketid. 

Demonterte demper når jeg kom inn døra på kvelden, og det var grodd såpass kraftig i løp og demper at det uten tvil ville påvirket presisjonen. Har pusset veldig godt, og det er ikke oppstått noe groping/tæring i enden av løpet. Jeg innbiller meg at dette ikke skjedde så raskt når jeg har ladet med andre typer krutt. Noen som har erfaringer eller tanker rundt dette med kruttyper og korrosjon? 

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (5 minutter siden):

Skrur alltid av demper etter skudd(det tar 10 sek?) så slipper en å tenke på hva om og hvis atte osv ;)

 

Edit og alltid olje i pipa etter dagen avsluttes.


Når du har flere kort, skrur du ikke av demperen etter skudd. Om det dukker opp nye dyr, må du være klar. Jakta er over når man er tilbake i leiren. 

Men når man så er tilbake i leiren- absolutt helt enig. I dette tilfellet ble det glemt- rigge til, henge opp dyr, sprette ei øl, steike sopp og reinsdyrhjerte osv. Så ligger man der og snorker inni duken før man vet ordet av det. 
Pusseutstyr tas ikke med på korte turer med en til to overnattinger. 
 

Uansett, det jeg spør om er ikke rutiner, men om noen har merket forskjell på korrosjon i demper med forskjellige typer krutt.

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (7 minutter siden):

Uansett, det jeg spør om er ikke rutiner, men om noen har merket forskjell på korrosjon i demper med forskjellige typer krutt.

Bladkrutt og "sure" hetter spiser demper iallefall :P Fant det ut da jeg hadde 8x57 og brukte mye gammel Raufoss og tysk ammo fra krigen og opp til tidlig 50 tall ;) 

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg synes også det blir mer gugg i både demper og munning med 5-serie krutt vs 1-serie. Om det spiser demper og løp vites ikke.

Forøvrig kan man jo skru av demper for å skikkelig gjennomstrømming av luft før man skrur den på igjen og jakter videre. Man skal jo ta vare på viltet også.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det fortsetter å gro i demperen! 
Spylte den gjennom med varmtvann, fylte med bremserens(stod i ca en time), skyldte med vann igjen og så litt WD40. Satt på varmekablene og tørket i over ett døgn. Hentet den opp fra kjelleren etter å ligget siden sist søndag, og nå er den slik.


 

 

IMG_4472.jpeg.88ab40a20fab18d5ffb20a3dcd76e65a.jpegIMG_4471.jpeg.bd105623f369612d306967ca84dfefab.jpeg

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (3 timer siden):

Hvordan får dere.demperene deres ifra hverandre? Har aldri klart det. Ikke at det betyr særlig siden moduler er umulige å få kjøpt

Har brukt ei slik oljefiltertang frå Biltema. Med denne og tillgang til ei skrustikke med gummiklossar fekk tvinga opp min Hausken. Lettare di oftarer du demonterer demparen. Kruttgassane penetrerer inn i gjengepartiet og "limer" dette saman

 

image.png.0cde202c034442fa30865d6d6cc71b4a.png

Link to comment
Share on other sites

Greit å smøre gjengene for å forhindre at demperen setter seg, om man ønsker å åpne den da. Er vel ikke så veldig stor grunn til å åpne den?

Jeg har en demper som kan åpnes, en som er ‘grodd igjen’ og en som produsent sier ikke skal åpnes.

Link to comment
Share on other sites

Er faktisk en Freyr Devik jeg har, som ikke lar seg åpne. Det tok ikke mange skuddene heller..


Er nok ingen grunn til bekymring. 
A-tec har en demper som ikke skal demonteres. De mener den skal leve 10-20000 skudd om den blir vedlikeholdt, altså å spraye litt wd40-ish spray i demperen. 
Kan ikke skjønne at andre produsenter ikke skal klare det samme.

Jeg har en Svemko som jeg anslår har gått va 1500 skudd, den ser helt ny ut innvendig. Tåler nok mange skudd! Jeg vaska den en gang etter ca 1000 skudd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Demperen er en Hauskenn184 MK2.

Har ikke skrudd den fra hverandre.

Andre sesongen den er på, men hadde ikke noen problemer i fjor.

Nå vokser det hvitt slam hver gang jeg har vært på jakt. Den ligger tørt og luftig etter hver tur.

Slik så den ut nå etter jeg var på jakt for ett par dager siden (uten å ha skutt)..

IMG_4562.jpeg.a6f8decb34467ee2795db168c1591766.jpeg

Link to comment
Share on other sites

stigfender skrev (1 time siden):

Kan nesten sjå ut som om du har ein form for krystallisering eller noko liknande. 

 

Du hadde ikkje fått den frå kvarandre? 

Nei jeg har ikke prøvd. Spylt gjennom med glovarmt vann, fylt med bremserens i noen timer, skylt med vann igjen, og fylt med wd40.. tørket ut på varmekabler inni mellom

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (42 minutter siden):

Hvor mange skudd har demperen gått? Mye varmskyting?

Kanskje 6-700 fra jeg fikk den på i fjor? Korrosjonen oppsto etter nevnte jakttur hvor jeg skjøt en rein, og så lot den stå på ett døgn uti heia. Ble en våt avslutning på den turen, og tok av demperen når jeg kom hjem. 
 

Neste tur skjøt jeg en serier på 5-900m da det ikke var dyr i sikte. Mao så var det rolig tempo..
 

Etter det har det har den kun vært på/av ved jakt ett par ganger i uka..

Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (32 minutter siden):

Tipper det er amoniakk fra kruttgassene, som sammen med væskefilm skaper galvanisk korrosjon. 

Fukt, temperaturforandringer er med på å fremskynde dette. 

Enig. Vil anta det er grunnen. Men har brukt samme ladning i noen år, så litt merkelig det plutselig blir ett problem

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (1 time siden):

Demperen er en Hauskenn184 MK2.

Har ikke skrudd den fra hverandre.

Andre sesongen den er på, men hadde ikke noen problemer i fjor.

Nå vokser det hvitt slam hver gang jeg har vært på jakt. Den ligger tørt og luftig etter hver tur.

Slik så den ut nå etter jeg var på jakt for ett par dager siden (uten å ha skutt)..

IMG_4562.jpeg.a6f8decb34467ee2795db168c1591766.jpeg

Hvitt slam og problemet er ...?

Link to comment
Share on other sites

det du ser, er en form for galvanist oxydering af ubeskyttet aluminium, I forbindelse med en demper, som har elektrisk forbindelse til en stålpipe.
Oprindelig er disse aludempere anodiserede, eller hårdtanodiserede.
Anodisering isolere mot elektrisk ledning. Og derved forhindre det galvanisk tæring.
Om man så benytter disse rene aludempere, Og især om man skyder lidt kskud 3+ i rap. Ja så resikerer man at krudtflammen brender vek anodiseringen i selve hullet. Om man skudert "mange" skut, og demperen bliver rejel varm. Så kan man faktisk opleve lokal smeltning af aluminium i selve hullet. Men problemet er primært, at der efter afbrending af anodiseringsoverflaten, er ubeskyttet aluminium. Og nu kan den galvaniske tæring reelt starte. Og resultatet begynder som du viser, med hvidligt pulver som synes at vokse frem i hullet på demperen.
Har man disse dempere med aluminiumshul, ja så bør man nok trække varmebestandig fedt igennem hullet, efter bruk. Helst en fedttype som ikke er elektrisk ledende

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (32 minutter siden):

Korrosjonen oppsto etter nevnte jakttur hvor jeg skjøt en rein, og så lot den stå på ett døgn uti heia. Ble en våt avslutning på den turen, og tok av demperen når jeg kom hjem. 

Kanskje nettopp derfor. Rette forhold osv. 

Ville prøvd å få den adskilt, og tatt en skikkelig rens + smurt inn med et, eller annet lurium. Ikke sikkert bare skylling, og en dusj wd40 er nok. En real serie vil nok også blåse ut mye :winke1:

Bare husk å skru den av etterpå ;)

Aluminiumspasta fra Biltema på gjengene gjør det lettere å demontere neste gang. 

Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (6 timer siden):

Har man disse dempere med aluminiumshul, ja så bør man nok trække varmebestandig fedt igennem hullet, efter bruk. Helst en fedttype som ikke er elektrisk ledende

 

Man kan ikke ha galvanisk korrosjon uten vann (elektrolytt) tilstede. Så dette er ikke nødvendig om man får tørket ut alt vannet. 

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (1 time siden):

 

Man kan ikke ha galvanisk korrosjon uten vann (elektrolytt) tilstede. Så dette er ikke nødvendig om man får tørket ut alt vannet. 

Mulig det står noe om dette problemet på hjemmesida til Freyr & Devik angående vedlikehold av deres dempere..

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (16 timer siden):

 

Man kan ikke ha galvanisk korrosjon uten vann (elektrolytt) tilstede. Så dette er ikke nødvendig om man får tørket ut alt vannet. 

Anodisering, Eloxering, anodizing + lidt andre. Kært barn har mange navne ;-) 

Vedrørende galvanisk tæring/korosion i aluminium, Så har du grundleggende ret, i at en total udtøring, midlertidig vil standse processen. 
Men da der findes ret mange spendende kemikalier inde i en demper, så som salte, og amoniak, så synes der i den virkelige verden at være en tendens til, at om "anodiseringen fjernes/skades/ eller harhuller, Ja så starter der en tæring. 
Min begrensede viden siger, at denne risiko kan reduseres ved påførsel af WD40 (den stopper "krybestrøm" da den som vores ungdoms "Pronto" er vandfortrengende.
Dog virker det åpenbart mindre godt, i selve kuglehullet på rene aludempere. Derfor mit forslag om påførsel af varmebestandig fedt, efter skydning.
Jeg har kørt lidt testning, med at smøre hele den indvendige overflade af aluminium, både med en type Teflonfedt, og også keramisk fedt.
Udover at det drastisk reucerede tendensen til korosion. Ja så stoppede det næsten enhver Carbon opbygning.
Som sagt er mine egne erfaringer med rene aludempere begrænset til22 dempere. alle andre, der brukes der små rustfrie stålforinger, i alle huller hvor der passere varm krudtgas.
Eneste undtagelse, er en type, med et løst centerrør til kaliberskift, hvor røret er i hårdtanodiseret aluminium. 
Her ser vi ike tendensen til dannelse af det hvite pulver, selv om  der har været utbrending.
Kanske, at det er fordi dette rør, ikke selv har direkte elektrisk forbindelse til resten af demperen, Da anodiseringen på rørets yterside, og på lamellernes inderside, stadigvæk er ubeskadigede.
-
Men til spørgerens opfattelse af at N550 er mere aggesiv, Så kan der vel godt være en kilde i det højere energiindholf, og højere indhold af nitroglyserin. Hvilket måske gør selve flammen varmere

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jaktet sist helg og skjøt ett skudd.

Vått og fuktig var det.

Skyldte demperen i varmt vann, lot den tørke på varmekablene, og så har den ligget seks dager utenfor våpenskapet (rommet er tørt og varmt).

 

Skal på jakt i morgen, og slik så den ut nå.

Aldri opplevd så mye «groe» i en demper før..

IMG_4980.jpeg.4dbb7c2fec6e14435f3992774d36ae3b.jpegIMG_4979.jpeg.22ed4798ed19a06c69dc0e8ec43c980c.jpeg

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Ospa said:

Skyldte demperen i varmt vann,

 

7 hours ago, FreeSkier said:

Hva er grunnen til at du skylte den med vann?

Jeg lurer også? Det er jo «vannet» du vil ha ut og bort. Som andre har poengtert er det forholdene som skaper korrosjon.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (39 minutter siden):

 

Jeg lurer også? Det er jo «vannet» du vil ha ut og bort. Som andre har poengtert er det forholdene som skaper korrosjon.


Fordi:

 

1.  For å skylle vekk kruttslammet og dritt inni


2. Den var våt inni fra før, og ved å spyle gjennom med 70c vann, blir demperen varm og vannet fordamper

 

M67 skrev (2 timer siden):

Er demperen brukt fra før?


ja- noen hundre skudd. 

 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (6 timer siden):

1.  For å skylle vekk kruttslammet og dritt inni

Hvorfor? Det blåser vel stort sett ut neste gang du skyter? Et interessant eksperiment ville vært å veie demperen før og etter hver gang man skyter...

 

Ospa skrev (6 timer siden):

2. Den var våt inni fra før, og ved å spyle gjennom med 70c vann, blir demperen varm og vannet fordamper

Demperen er vel full av nitratsalter, og sot antakelig. Jeg er ikke ekspert på verken krutt eller demperkjemi ( @Per-S ?) men noe nitratsalter må det vel være. Dette løses i vannet, en får surt vann, løser aluminium, vannet fordamper, og en får utfelling av de rareste ting.
Eller så er det ammoniakk, ammonium-salter, og da blir vannet sikkert basisk, men alu løses uansett. Strengt tatt er det hel uegnet til å lage dempere av, siden det verken tåler varme eller kjemi - men de holder jo en stund...

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

En annen ting. Jeg har aldri gjort ren en grovkaliberdemper, siden jeg kjøpte min første for 25 år siden. Men jeg holder dem tørre da. Jeg har heller aldri hatt andre problemer med dempere enn at innmaten brenner opp, og de blir slått skjeve til slutt. Og ikke mye av noen av delene.
Av og til har jeg sprayet litt "556" eller WD40 inni, utan at jeg har hatt nose system på det heller. Men de havner alltid foran varmepumpa når de kommer hjem.

Noen få ganger, etter jakt, eller annen skyting ute, der alt har blitt søkk vått, så har jeg sett lignende ting som @Ospa har bilde av, bare vanligvis med litt grønn- eller blåskjær. Spesielt i 338LM er det ofte en del slikt. Det kommer i bremser også. Jeg har aldri gjort noe annet enn å børste det vekk (i en demper typ rote rundt inni med en børste, og riste ut det som løsner), og tørke ting, og sette det inn med olje.

Tror ikke det gjør noe til eller fra sålenge kula ikke kolliderer med det.

 

K

 

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

De grønne greiene i dempere er vel mantel fra kula som korroderer? Jeg gjør som M67, men legger demperene på en varmeovn etter bruk. De i aluminium er forbruksvare på linje med løp. Den eneste gangen jeg har forsøkt å rense en demper, var for å få den demontert. Da ble det ultralyd og ATF. Jeg hadde ikke vurdert det om jeg ikke trengte å bytte gjengeinsnatsen.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Om man skyller demperen med vann når man kommer hjem, betyr fint lite. 
Det renner jo vann ut av den uansett når det er pøsregn, og man får i det minste fjernet noe drit. Jeg har hatt andre dempere, og ødelagt løp ved å glemme å skru av demperen, men ingenting som dette. 
 

Kun de to siste årene jeg har ladet jaktammo med N-560, og derfor jeg lurer på om noen har sett liknende ting med den kombinasjonen. Det er ett ikke-problem ved baneskyting eller i tørt vær, men ett absolutt problem i fuktig vær. 
IMG_4993.jpeg.5f2115d6039e486a2b3d9527ef19f9ec.jpegIMG_4992.png.ee9187dd757daddac70b1f831fd3699a.png

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (6 minutter siden):

Kun de to siste årene jeg har ladet jaktammo med N-560, og derfor jeg lurer på om noen har sett liknende ting med den kombinasjonen.  

Eneste gang jeg har sett tilsvarende var en eneste gangen jeg har vasket en demper. Men den demperen var foret på kun N-150 og noen S&B fabrikkpatroner.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Ospa said:

Om man skyller demperen med vann når man kommer hjem, betyr fint lite. 

Nåja, du ser nå hva som skjer…

4 hours ago, Ospa said:

Jakter man en hel dag i pøsregn blir det masse vann i den.

Det er jo lurt å sette en tape på tuten før den drukner.

 

Jeg har en demper som jeg har mishandla kraftig ved å drukne den gjentatte ganger i myra mellom seriene fordi jeg ble lei av å vente på at miragen skulle gi seg. Da stod vannfokke ut av tuten de to første skuddene hver gang, men den ble jo fort tørr og varm igjen. Det er samme demper som jeg skifta gjenger på. Den har aldri hatt antydning til korrosjon. 
 

Jeg tror rett og slett at du ikke tørker demperen fort nok og godt nok. Det skal litt til å få ut alt vannet når du har fylt den opp med såpass mengder som en gjennomskylling med vannkrana tilfører. Hvis det er en Hausken du har så mistenker jeg at designet de har laget holder ekstra godt på vannet.

Link to comment
Share on other sites

Det kan hende du har rett i det- det er en Hausken demper, men den går rett på varmekablene etter bruk så skulle tro den ble knusktørr raskt.. men det var ikke ett problem med den i fjor (første året).
 

For ordensskyld; groinga er lik fra de gangene jeg har skyldt og ikke skyldt. Begynte å spyle den med glovarmt vann når det grodde som verst. 


Det som er ødelegger er jaktturer med overnatting på hytter/telt etc. hvor jeg ikke har noe å pusse det vekk med. Ikke alltid praktisk å måtte blåse av ett skudd eller to når man skal til å jakte. Hjemme er det mer irriterende og måtte børste opp ett gjengrodd hull i demperen. Var på jakt i pøsregn i dag, og fylte den med WD40 i sted.. så får man se hvor det går..

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (49 minutter siden):

 

Jeg har en demper som jeg har mishandla kraftig ved å drukne den gjentatte ganger i myra mellom seriene fordi jeg ble lei av å vente på at miragen skulle gi seg. Da stod vannfokke ut av tuten de to første skuddene hver gang, men den ble jo fort tørr og varm igjen. Det er samme demper som jeg skifta gjenger på. Den har aldri hatt antydning til korrosjon. 

Jeg kaster regelmessig demperen i vann for å få den kald. Men de fleste demperene mine er rustfritt (og varmebestandig) stål.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (9 minutter siden):

Hvorfor bruker du ikke en demper i rustfritt stål eller titan?

Aluminium har ingenting i en demper å gjøre hvis man ikke er i 30+5-klubben 8)


Enig. Men Hausken demperen var «billig», tilgjengelig (i butikken) og ikke minst lett i vekt. 

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Ospa said:

men den går rett på varmekablene etter bruk så skulle tro den ble knusktørr raskt.. men det var ikke ett problem med den i fjor (første året).

Jeg tror varmekabler gjør fint lite for å fordampe mye vann. Jeg slenger demperene på varmeovnen og tipper at vi snakker om et sted mellom 60 og 100 grader? 
 

Jeg tipper også at grunnen til at korrosjon ikke var et problem første året var at elokseringen ikke var «sundskutt». Skarpe kanter og eloksering er en dårlig kombinasjon som slites fort. De hullene som er boret 90 grader på røret har ingen avrunding/avgrading og er utsatt for krutt/mantel/gass slitasje. Elokseringen «knekker/flakker» av også har man det gående. Se på Spuhr, det er en grunn til at alt han lager i alu har avrundet kanter. 

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...