Jump to content

Korrosjon i demper, og kruttyper


Ospa

Recommended Posts

Bly skrev (3 minutter siden):

Jeg tror varmekabler gjør fint lite for å fordampe mye vann. Jeg slenger demperene på varmeovnen og tipper at vi snakker om et sted mellom 60 og 100 grader? 
 

Jeg tipper også at grunnen til at korrosjon ikke var et problem første året var at elokseringen ikke var «sundskutt». Skarpe kanter og eloksering er en dårlig kombinasjon som slites fort. De hullene som er boret 90 grader på røret har ingen avrunding/avgrading og er utsatt for krutt/mantel/gass slitasje. Elokseringen «knekker/flakker» av også har man det gående. Se på Spuhr, det er en grunn til at alt han lager i alu har avrundet kanter. 


Det er en god hypotese.

Pleier å sette den opp/ned i ett par dager eller lengre på kablene. Vannet burde være fordampet Ila den tida. Så står den på «teknisk rom» utenfor våpenskapet, som er tørt og temperert frem til neste jakt. 

Link to comment
Share on other sites

@OspaJeg tipper den elokseringen er ødelagt etter bare noen hundre skudd. Så er det helt tilfeldig hva som skjer med tanke på om vann får lage korrosjon eller ikke. Er det ikke vann tilstede over tid så kan den sikkert vare veldig lenge? Det du ser skjer jo med andre dempere i alu også.

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Ospa said:

Pleier å sette den opp/ned i ett par dager eller lengre på kablene.

Noen står, noen ligger, det spiller vel liten rolle så lenge de ikke ligger i en plastpose? Og/eller så lenge de er tørr inni..

IMG_1315.jpeg.99f23e13e0ab6fe5140aa57863532dbf.jpeg

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 minutt siden):

@OspaJeg tipper den elokseringen er ødelagt etter bare noen hundre skudd. Så er det helt tilfeldig hva som skjer med tanke på om vann får lage korrosjon eller ikke. Er det ikke vann tilstede over tid så kan den sikkert vare veldig lenge? Det du ser skjer jo med andre dempere i alu også.


Det kan veldig godt hende det er grunnen. Har ikke hatt dette problemet før med andre alu dempere (A-tec, Sonic). Sist alu demper fikk vel nærmere 1500-2000 skudd gjennom seg, men så aldri noe i nærheten av dette. 

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Ospa said:

A-tec, Sonic

A-tec lager ny innmat hvert år minst. Det ser ut som om det er mote? Jeg har sett ett par varianter som havner i samme kategori som Hausken.

Sonic har en innsats i stål som tar av for erosjon på kritiske punkter.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

=forbruksvare med to strekk under svaret..

Jeg har aldri slitt ut en demper.

Min eldste er en Parker Hale i stål for 22lr kjøpt ny på 70-tallet. Den har vært montert på rifler og pistoler. Den har dempet mange skudd.

I grovkaliber har jeg seks Ase Utraer. JetZ compact, SL5 og SL5i. Ser ingen tegn til kritisk slitasje etter tusenvis av skudd på de jeg bruker mest.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Slenger inn noen tanker uten å ha lest hele tråden.

 

Kjøoer ikke noe mer A-tec dempere. Hadde en H2 på en 6,5 jaktrifle, og den ble spist opp innenfra og ut. Nye hausken tåler langt flere skudd.

 

Så er jeg også meget imponert over schultz sine dempere. De er både stygge og tunge, men slitesterke som fy inni grunnet rustfrie ringer i kjernen. 2000 skudd igjennom en thunderdome. Ingen tegn til slitasje.

 

Ellers vasker jeg aldri noe som helst. Kondom på demperen dersom regn/snø på jakt, og fett på gjengene en gang i blant. Skrur av demper da jeg kommer hjem og legger i hylla på våpenskapet.

 

Whatever floats your boat.

 

Jeg ser ihvertfall ikke noe poeng i å dele og vaske dempere. De holder neppe noe lengre, og en aludemper etter 3-5k skudd er bare å pælme i søppla uansett. Enkelt og greit.

Link to comment
Share on other sites

Østledningen skrev (1 minutt siden):

2000 skudd igjennom en thunderdome. Ingen tegn til slitasje.

Jeg har en JetZ Compact som det nok er 20 000 skudd igjennom. Men den første baffelen er litt frynsete. Eller var, jeg fikk en børsemaker til renske den opp så den ser fin ut igjen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Aluminium tåler ikke basiske stoffer, de fremmer korrosjon. Basiske vaskemidler vil derfor remme korrosjon på aluminium. Dersom demperen vaskes må det gjøres med et ikke basisk vaskemiddel eller rent og litt surt vann. Etter vasken er det ikke nok å bruke varmekabler. Da blir vannet inne i demperen varmet opp og korrosjonen går enda fortere med lunkent vann som alltid vil inneholde elektrolytter. Varm demperen raskt opp til godt over 100 grader. da fordamper vannet såpass fort at det ikke blir tid til vesentlig korrosjon. Kruttgassene inneholder blant annet ammoniakk som er basisk og det gir opphav til korrosjon. Mengden ammoniakk som dannes er avhengig av både kruttypen, løpstid og trykkforløp så noen fasit for alle tilfeller finnes ikke. Krutt som er dobbelbase eller som er produsert med tilsetning av nitratestere som nitroglyserin og dng inneholder ofte mer nitrogen enn rene nitrocellulosekrutt og kan gi mer ammoniakk. Generellt  gir gir kulekrutt mer sot og avleiringer enn NC krutt og det blir lettere for forurensing å bli værende i demperen.

Jeg har ikke hatt problemer med aluminiumsdempere annet enn erosjon og slitasje og er enig med @M67at det er forbruksvare og ikke verd å reparere, men de kan vare lenge.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vil da en skitten demper være mer motstandsdyktig mot korrosjon? Det ligger jo et relativt hardt belegg inni hele demperen. Da tenker jeg om du har vært ute i regn.

Jeg har hatt en del dempere gjennom årene. Stål, alu, titan og kombinasjoner mellom disse metallene. Jeg har ikke vært ekstremt opptatt av å vaske demperne. Har en Svemko, der vasket jeg den etter 1000-1500 skutt, så ny ut innvendig. Ellers har jeg nok vært ganske sløv med å demontere og vaske dempere. De blir tørket etter hver gang de er brukt. En liten sprut WD40 eller annen spray en gang i blant.

 

Har aldri hatt problemer med noen av demperne jeg har hatt, bortsett fra at de etter en stund ikke lar ser demontere.

Link to comment
Share on other sites

Min første demper, en tidlig Hausken med aluminiums rør i 6,5mm åpnet jeg ikke for litt vask og kjærlighet. Den takket meg for "godt" stell med å revne. Så nesten ut som det var skutt et lite hull i den.

Synes det er greit å åpne de for en inspeksjon noen ganger.

Har "vasket" mine dempere med Ballistol eller noe annet jeg bruker på våpenet og en myk kost eller fille. Spyler med kokende vann og tørker av delene og lar de ligge åpent og varmt. Montere delene med litt fett når det passer meg.

 

For å svare TS så føler jeg at Norma "lager" mer salter, sikkert bare meg og ikke noen vitenskapelig forskning akkurat.

Link to comment
Share on other sites

Sakoen75 skrev (12 timer siden):

så føler jeg at Norma "lager" mer salter

Nå er det slik at Norma ikke produserer krutt, de kjøper det av Eurenco. Det kruttet som markedsføres i Norge er produsert av noen få produsenter uansett hvilke merke som står på boksen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vi har jo hatt mange tråder her inne om hvilke krutt som er de samme. Eurenco sender med samme Eurenco-varenummer til flere ulike firmaer, som så setter sitt navn på, og selger det.

Det artigste er når folk forteller at Reloder 22 er mye bedre enn N15 - men det må det jo være når det kommer i pund-forpakning til mer penger enn kiloen koster...

Det gjelder en hel mengde krutt, både amerikanske krutt som er de samme som hverandre, og europeiske og amerikanske som er de samme, og også flere europeiske. Noen krutt kan selges under 4-5 merkenavn.

 

Det er jo også slik at krutt som designes for å gjøre det samme, nødvendigvis ender opp nokså like, uansett hvem som lager dem.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (3 timer siden):

Nå er det slik at Norma ikke produserer krutt, de kjøper det av Eurenco. Det kruttet som markedsføres i Norge er produsert av noen få produsenter uansett hvilke merke som står på boksen.

Burde sikkert skrevet i forhold til Federal, kan være kruttet er fra same fabrikken og oppskrifter. Er i 375H&H, 8x57IS 6,5x55 og 308win. Kan sikkert være overtro fra meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvem som produserer for Federal, det kan variere fra krutttype til kruttype, men boksen skal være merket med opprinnelsesland. I USA produseres det kun "ball powder" ved GT-OTS fabrikken i St Marks. Alt annet krutt importers til USA fra Australia, Sverige, Belgia og Canada. Om du leser hvor kruttet er produsert så forteller det også fabrikant.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...