Jump to content

17 hmr vs. 22 wmr


mkildemo

Recommended Posts

Det blir jo en avveining av fordeler/ulemper. 17 HMR har en flatere kulebane. 22 WMR har fordelen at du kan bruke helmantelkuler med litt butt spiss og relativt mye større frontareal -> bedre skuddeffekt på smått matvilt.

 

Mitt forslag er .17HMR hvis du jakter mest kråke etc, 22 wmr hvis du jakter matnyttig småvilt.

 

Jeg har en CZ455 med løp i .22lr, .22wmr og .17hmr. Avtrekket er veldig fint, etter jeg byttet en fjær (yodaveproducts.com). Jeg er veldig fornøyd med denne, den har fast oppholdstillatelse i våpenskapet.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med 22wmr er heller dårlig fikk aldri bra samlinger på 100m med den. 22lr samler jo som en drøm på 100m men er følsom for vind og sliter litt med upresist førsteskudd. Nå har jeg på vei en Tikka T1x i 17 HRM så den skal det bli spennende å få teste.

Link to comment
Share on other sites

Mitt .22 wmr- løp samler 5 skudd/50mm på 100 m, omtrent. HMR- løpet samler ca halvparten av gruppestørrelsen.

 

Med mitt våpen har det vært en tendens til dårligere presisjon etter noen år, som jeg mistenker har sammenheng med inntørking av stokken. Jeg har derfor faktisk beddet den. Kun prøvd .22lr etter bedding, prrsisjonen har faktisk blitt litt bedre. Jeg skal prøve med WMR-løpet etterhvert, jeg mistenker at effekten av beddingen er større her.

Link to comment
Share on other sites

Bruker 22wmr på jakt. Er børsa,  siktet ok ,så er den biten  på plass.  Så må man som vanlig finne ammunisjon som børsa går godt med. Jeg m flere har brukt 22wmr i flere år på jakt  og den fungerer helt topp. I tradisjon tro på cz så låg stokken på løpet og var så tørt at det presset forskjellige retninger. Så jeg pusset løps kanalen, og beiset nedi for å unngå press. Så ble møkka avtrekket  fra cz  byttet til yodayve kit. Til småvilt så et presisjon plenty god nok. Lite ødlegelse av viltet. Ser ammo prisen er litt lavere enn 17hmr, men ikke mye.  Har kjøpt salongrifle i gjen i år.. Syns  både 17hmr og 22wmr ammo  har blitt for dyre i prisen i forhold til ytelsen i forhold  til mange andre kaliber. Så nå blir lr med på andejakt i lag med hagla.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, mp18 said:

Syns  både 17hmr og 22wmr ammo  har blitt for dyre i prisen i forhold til ytelsen i forhold  til mange andre kaliber

Kr 4,- pr skudd er vel ikke det som sprenger jakt budsjettet. Men klart til trening har man jo alltid en 22lr tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

...jeg sliter med samme spørsmål, og foreløpige 'analyser' gir følgende svar:

WMR er betydelig mye mindre presis, på alle områder:
Mer buet kulebane, større vindavdrift, mindre kulehastighet som gir større odds for bom på grunn av bevegelse i viltet -- og jeg ville ikke brukt den på fugl på mer enn 50 meter avstand utenom skogfugl -- men da har du jo 223.
MEN den finnes i subsonisk, dog med samme kulevekt og energi som en .22 long rifle.
Men da en .22 long rifle lovlig på hare og rev, som ikke avslører hvor du skjøt fra.

HMR er betydelig mye mer presis ut til 100-125 meter, men lager mye ødeleggelse.

...

Derfor har jeg konkludert med at jeg vil ha halvautomatisk i 22. WMR, og eventuelt bolt i .17 HMR, da jeg likevel har en Quad og bare trenger løpet.
 

Edited by Red FR
Oppdaterte svaret til å være mer on-topic og med en konklusjon.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...