Jump to content

Er en retta remington 700 bedre enn en tikka t3x?


Smell

Recommended Posts

Selv om jeg har kommet til konklusjonen om å kjøpe t3x, så kan det jo hende man tar feil. Alltids noen der ute med mer erfaring :)

Jeg skal til med nytt prosjekt og hadde da bestemt meg for at T3x ble en fin start. Skyte ut pipa og se om man trives med løsningen, eller om man heller skulle sett på noe annet. Nevnte planene på jaktlaget og vipps ble man sittende der tankefull. Utsagnet som kom var "Du får jo gratis ish Remington 700 kasser på finn. Ei retta 700 er bedre enn ei tikka kasse". 

Det blir ikke store prisforskjellen, så om det ligger noe i utsagnet må det jo absolutt vurderes. Tikka valget bygger jo på bedre boltgang, bedre utkaster, fast rekylklakk, ok avtrekk fra fabrikk. 

 

River noen seg i håret om jeg kjøper en t3x fremfor å bruke like mye på en retta 700 med LW pipe montert av kompetent børsemaker? 

Link to comment
Share on other sites

Smell skrev (1 time siden):

"Du får jo gratis ish Remington 700 kasser på finn. Ei retta 700 er bedre enn ei tikka kasse". 

Det der tror jeg er en smakssak. Og delvis et spørsmål om akkurat den R700-kassa du får, det er nokså stor forskjell på dem. Nesten større enn mellom en t3 og en god R700. Begge har for og imot i design og konstruksjon, og forsåvidt materialvalg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Smell said:

Det blir ikke store prisforskjellen,

Tror de gutta på jaktlaget ditt lever i en annen tidsalder? 
Den billigste rem700en jeg fant på Finn kosta 4500,-. Det var fint lite å samle på der, knapt nok låsekassa? 
La oss si at du kaster alt unntatt låsekassa, også starter vi regnestykket…

Løp 6000,- (billigste! De kan koste mere)

Ny avtrekker 2,5-5000,- avhengig av hvor bra det skal være.

Nytt underbeslag og magasin 4-7000,- avhengig av hva du går for.

Ny stokk, en god nok starter på 7000,-, men den jeg ville kjøpt hadde nok landa mellom 15 og 20000,-

Så må du ha en base til låsekassa, la oss si 1000,- for å ikke ta hardt i.

Nå trenger du bare å betale børsemakeren for å rette kassa, kamre, gjenge og montere løpet, bedde stokken og skru det hele sammen etter at han har spruta litt lakk på løp og låsekassa. Ikke vet jeg hva det kommer på, men jeg ville bli veldig overrasket om det koster mindre enn 10000,- for arbeidet. Jeg ville tenkt mere i retning av 15000,-? 
 

Nå er vel allerede beløpet 2 gangen + av hva en T3 koster? Jeg gidder ikke legge sammen summen rett og slett fordi jeg har vondt av tanken på at det er en rem700 til blodpris, som fortsatt bare er en rem700.

 

Mitt tips! Styr unna😉

 

Skal du bruke så mye penger på ei rifle så kjøp noe som er verd pengene.

 

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nja @Bly,

 

Nå skal ikke jeg være den store Remingtonforkjemperen, for det er jeg ikke, men du overdriver litt.

 

Remington

5000 for låsekassa. For å få runde tall.

Løp, 9000,- Det er faktisk ikke så lett å komme under det "these days", men det er ferdig i kassa, med arbeid.

Avtrekk, 3000,- (det er det jeg selger CG-avtrekket mitt for, og det er utmerket) Folk bytter uansett avtrekk på Tikka også, og mange Rem-avtrekk kan bli like bra som et Tikka-avtrekk. Jeg har et originalt Rem som er utmerket.

Stokk - start med en KRG Bravo f.eks., komplett med underbeslag for 8000,- Evt. kan man kjøre full ut og ACC til 25... Ellers finner en både Remington og Tikka stokker på Finn, i alle varianter.

Rette kassa er rimelig, og kanskje 1000,-

 

Skru dette sammen klarer de fleste selv, og om ikke, så bør de vel knapt ha ei rifle uansett...

 

25k ferdig.

 

Tikka.

Her renner det fort 10 000 for kassa, men du har gjerne ei bedre pipe med på lasset - uansett, om du skal ha alt etter egen smak, så er prisene videre de samme. Så 30... Både 25 og 30 er jo omtrent minimumspriser.

 

200STR.

Ferdig for 36k som "Mjølnir" i Vision Chassi hos Skytterlinken. 26 i Bredvold skjefte

 

Sako

S20 Precision, 28k

Brukt TRG22? 30k?

 

Bergara B14

18 000 kroner ferdig til å skyte med. Det er faktisk lett å skjønne at det blir flere og flere av disse.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Olesøn skrev (14 timer siden):

Først, hva er dette prosjektet?

 

Viktigste poeng..

 

Er det jaktrifle er det ingen problemer med R700.

Kjøper man en gammel utgave uten bokstav foran serienummeret eller med A, B eller C som prefix er det i 95% av tilfellene ikke nødvendig med nytt avtrekk.

 

Til jakt hadde jeg kjøpt en ADL, fast 5 skuddsmagasin, med A eller B prefix låskasse. (på bilder kan man se dette ved at det er hull for diopter på venstre side av låskassa)

Stilt avtrekk, søylebeddet og frilagt pipe.

Kosmetisk hadde jeg fjernet lakken og laget oljefinish.

Nå er kostnadene fortsatt under 6K..

image.png.86cd28deac00ce22d98a73327b41e394.png

image.png.c37506d917be2fefae0107d96c73f54e.png

 

 

Vil man gå videre kan man sende rifla til RHansen og få ny 60cm pipe i Remington Varmint profil og et stål hengslet underbeslag.

Vipps har man en Rem M40 klone med bedre underbeslag hvis man sliper vekk de innpressede "nettskjæringene".

Med høvelig kikkert veier en M40 4,5 - 5kg.

 

Med en M40-klone kan man skyte fullt hus på elgbanen, jaktfelt og metallsiluett .

Den har også beviselig fungert på toveis skytebaner.

 

En orginal M40 koster dessverre litt mye..:

 

image.png.8c27dad9cc5efbc00a00464c1780d97f.png

image.png.d95db55daf2fd60dd6ff07a73969588f.png

 

 

 

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå har vel ikke TS svart på spørsmålet hva prosjektet skal brukes til.. En annen sak er at en bør kunne skyte "ganske langt" med en Tikka stokk med justerbar kolbekam og utskiftbart, bratt pistolgrep og bredere forskjefte. Sistnevnte koster totalt ca en tusenlapp..

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, M67 said:

Rette kassa er rimelig, og kanskje 1000,-

Da er den kanskje like rett som før? Og du må vente i et år😅

 

45 minutes ago, M67 said:

Skru dette sammen klarer de fleste selv, og om ikke, så bør de vel knapt ha ei rifle uansett...

Da er det mange som ikke burde ha ei rifle...

 

46 minutes ago, M67 said:

25k ferdig.

For den prisen kan man vel heller kjøpe Tikka T3x Lite UPR eller noe sånt.

 

48 minutes ago, M67 said:

 

Tikka.

Her renner det fort 10 000 for kassa,

Man køper da en ny rifle med alt tilbehøret også i den formen man vil ha? Hvem kjøper en Tikka kasse???

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (47 minutter siden):

Da er den kanskje like rett som før? Og du må vente i et år😅

Den skjønte jeg ikke. Børsemakere bruker jo sin egen tidsregning, men det gjelder alle, og uansett hva de skal gjøre. 

De store/ordentlige børsemakerverkstedene vil ha jigger og egne verktøy til å rette Remingtonkasser. Man retter låsklakkene, rensker og retter gjengene, retter fronten, sliper låsklakkene og retter støtbunnen. En som kan det bruker ikke lange tida. Verre om det er en klone med ordentlig stål... 

 

Bly skrev (52 minutter siden):

Da er det mange som ikke burde ha ei rifle..

Det er vi helt enige om. Men å skru sammen pipe, låskasse og stokk bør være innafor for de fleste.

 

Bly skrev (55 minutter siden):

For den prisen kan man vel heller kjøpe Tikka T3x Lite UPR eller noe sånt.

Man kan kjøpe mye rart. Og det er som oftest det beste. Man ser svært mye customgreier som ikke er optimalt, og veldig dyrt, der kunden strengt tatt ikke var kompetent til å spesifisere. De fleste som ikke er veldig erfarne (og uten videre skrur sammen ting selv i allefall, evt. retter kassa sjøl også ;) ) er bedre tjent med å kjøpe noe ferdig.

 

Bly skrev (57 minutter siden):

Man køper da en ny rifle med alt tilbehøret også i den formen man vil ha? Hvem kjøper en Tikka kasse???

Noe av poenget, med Tikka må en nesten kjøpe ei hel rifle. Det blir som regel dyrere.

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

De store/ordentlige børsemakerverkstedene vil ha jigger og egne verktøy til å rette Remingtonkasser.

Jigg eller ikke! Det høres for billig ut. Bare en gjenge på pipa koster en 1000,- lapp. Det jeg mente var vel at for 1000 kr er den like skjev som før?

 

1 hour ago, M67 said:

Verre om det er en klone med ordentlig stål... 

Med hardmetall, spindel som kommer over 10 000rpm og CNC er det liten forskjell. Knøvling i en manuel dreiebenk på 60 rpm er noe annet

Link to comment
Share on other sites

Jeg betalte 1290,- for en times jobb hos en børsemaker for noen få dager siden. Han brukte 40min, og da fakturerer man en time. Jeg tror fint han klarer å rette en Rem-kasse slik jeg beskrev over på en time, så 1290,- da? Men klart, det blir fort 2580,- av sånt...

 

Men er en Tikka automatisk rettere enn en Remington? Bør ikke de og rettes?

 

K

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, M67 said:

Men er en Tikka automatisk rettere enn en Remington? Bør ikke de og rettes?

Tja? Si det da? Jeg antar at en ny Tikka har bedre produksjon og et toleranseområde som er betydelig mindre enn en gammel rem700 produksjon? Men helt ærlig så vet jeg ikke noe om det. Sakoen jeg har hadde kanskje 1-2 hundredeler kast i brystningen mot pipa 90 grader i forhold til linjen sluttstykket var borret til da jeg målte den.

Jeg antar at Tikkaen ikke er noe dårligere? De har i hvert fall ikke "delt halve låsekassa i to" slik de gjør på Sakoen. 

Link to comment
Share on other sites

Det der med produksjonskvalitet på amerikanske våpen er vel ikke helt greit å ha oversikt på. Det kan synes som den svinger betydelig på noen merker. At kvaliteten på Remington har vært så som så i perioder vil jeg mene stemmer. Børsemakeren "truet" med at jeg kunne finne meg en annen smed om jeg skulle begynne å få fikset på noe derfra, så erfaringa han hadde var nok ikke bare god.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Svar kom overaskende fort og jeg ser at jeg kanskje kunne utdypet noe mer. Jeg tok forvell med DFS i 2022. Før pandemien mista vi ildsjelen i laget og dette gikk ikke ubemerket for rekruteringen. Når pandemien kom så falt det av flere av mine jevnaldrende og plutselig satt jeg igjen med gamlinger. Fordelen med å omgås de eldre 50-78 er jo at de ofte sitter på mye kunnskap, men samtalen om hvorfor 3006 er minste patron på elg, hvordan kragen var bedre enn sauer, eller hvem som har gått bort i bygda er ikke givende for en yngre mann.

Det går vel ikke an å se på skyting på youtube/ insta/what ever før det dukker opp PRS. Så graver man seg ned og ser på dette i flere uker før man får ut fingeren. Nærmeste aktive lag ligger ca 2 timer unna, så mulig er det. Når det er sagt så ønsker jeg gjerne å starte litt på egenhånd i rolige omgivelser. Her hjemme har jeg fremdeles tilgang på DFS banen med tilnærmet fritt bruk og starta derfor her.

Første steg var å lage noen barrikader av gjerdestolper, osb plater, 2x4. Jeg laget 4 ulike barrikader og lekt meg med 22lr rifla. Etter å ha lekt meg med dette noen måneder ble det en runde på nett for å få kikkertsikte. Overaskende nok er det kjekt å ha repeterbare klikk i kikkerten, og mulighet til å justere bilde. Kikkertsiktet jeg endte opp med var vortex strike eagle 5-25x56 ebr 7c. 22lr har vært gøy og nå ønsker jeg rett og slett å øke avstanden mellom meg og skiva, samtidig som jeg får terpa på rekylopptak. 22lr lar en komme unna med mye «dårlige» posisjoner der man kanskje hadde bomma på hele blinken om man hadde hatt rekyl.

Så tilbake på nett for å sanke mer informasjon. Kaliber, patroner, rifler, chassi, stokk, trykkpunkt og direkteavtrekk ect.  Etter å ha brukt latterlig mye tid på nett så kom jeg til konklusjonen at de som vinner har Custom låskasse bassert på Rem700, tykke piper, mdt acc stokk, brems, og gjerne 6mm kaliber.

En på jaktlaget har ett alu chassi til sin remington og jeg må ærlig si at det er KALDT. Kort tid etter så fikk jeg prøvd en mdt xrs og en krg xray stokk. Krg stokken passet meg som hånd i hanske i den grad at jeg får slappa av. Fingeren får 90grader på avtrekket, hånda er avslappet og stokken var ikke kaldere enn noe annet. Sistnevnte har jo naturligvis med materialet å gjøre, ikke utformingen.

Min tanke ble dermed at om jeg kjøper en tikka t3x i 6,5 + krg stokken, arca, spigot, magasin, rail og demper så har jeg brukt ca 25 lapper. Ei 6,5-pipe vil nok holde 2-3 år og når jeg får skutt ut den pipa så har jeg sikkert en sterk formening om hva jeg MÅ ha. Regner også med at formeninger om hva jeg skal ha også blir forsterket etter å ha blitt med i miljøet. Ideen er 1 år hjemme der jeg trener i rolige omgivelser og neste år prøver å slenge meg med på noen små stevner i klubben. 2 timer går fint å kjøre for stevner, men 4 timer tur retur for trening blir litt langt i en travel hverdag. Her hjemme så får jeg trent ut til 320m, så noe begrenset blir jeg jo. Tenker derimot at om det bare er vurdering av vind og klikktabell som mangler, blir terskelen for å slenge seg med på små stevner overkommelig 😊.

Har naturligvis tenkt på Saueren. Det går vel nesten ikke an å nevne skyting uten å vurdere om man ikke bare skal gå for den gode gamle. Fristelsen er jo der i forhold til ammunisjon, presisjon, pipepriser, og nå får man jo også 10skuds magasin til den. Grunnen til at jeg (kanskje dumt) så andre veien er på grunn av at jeg da må kjøpe rifle igjen. Man blir ikke rik av å jobbe for staten ett år og da ble fristelsen for å selge saueren for stor. En ny sauer i original form blir vel rundt 21 lapper + vision chassi til 15 lapper eller jet-01 til 18 000kr. Alternativt kjøpe ferdig mjølnir for 37 000kr. Differansen mellom de blir 13 000kr. Prisdifferansen blir jo mindre for hvert skudd som går, men det tikkaen gir meg er jo ei noe mer universell rifle. Totalt vekt på den blir rett rundt 5,5kg noe som gjør det mulig å bruke den til litt av alt. Skal man vinne i PRS så må jeg nok over på feite piper, tunge rifler ect, men sånn i startfasen så tenkte jeg tikkaen gjorde susen?....

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Smell skrev (2 timer siden):

 

Min tanke ble dermed at om jeg kjøper en tikka t3x i 6,5 + krg stokken, arca, spigot, magasin, rail og demper så har jeg brukt ca 25 lappe

Det var PRS ja...

Mye fornuftige tanker. Jeg har to hoved kommentarer.

- HUSK TJUKT NOK LØP!

- og prøv med brems istf. demper. Jeg hater bremser, de er noe faenskap, men de er lov i PRS, og de andre har dem, og det er en merkbar ulempe å skyte med demper vs. brems. Evt demper på trening og brems i konkurranse. Iallefall, det er et par poeng i en god brems.

6.5x55 er forresten et helvete å skyte med brems. De små 6mm går an, men hardt ladd x55 - 100 skudd - Jesus Maria...

 

 

Nevnte jeg tjukk nok pipe? Og om du lader, se hardt og lenge på en 6mm med en gang. Remington, AI magasiner, og 6BR, eller en av avartene. Skal du skyte 6.5x55, går for STR, du får tiskudds magasiner. Får du det til Tikka? I 6.5x55? Går du for 6mm, Remington, og AI magasiner. 

 

Ring Runar (børsemaker)  på Jakt og Friluft, gjør som han sier.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (2 timer siden):

Nå kan du snart få MDT chassis til Schultz & Larsen også. Det må jo være interessant for PRS. 

Med de magasinene som er tilgjengelig, så er dessverre S&L tilnærmet ubrukelig til PRS. Vi har sett mange bytte ut de ellers utmerkede riflene sine, både på grunn av magasinkapasitet, og (mangel på) pålitelighet.

Noen burde tilpasse et Rem/ AICS -underbeslag så man kan bruke AICS/AIAW magasiner til den. Da er vi der.. Men man får vel heller ikke relevante stokker/ chassi til S&L?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (På 16.2.2023 den 20.04):

 

Nå tror jeg nesten jeg må ha en kamferdrops....

 

M67 skrev (På 16.2.2023 den 22.07):

Tror vi må dele en pose...

 

 

 

K

Kan sikkert bli meg jeg også. Spiser mye kamfer når jeg er hos besteforeldra😂.

 

M67 skrev (På 16.2.2023 den 22.19):

og prøv med brems istf. demper

Du har sikkert helt rett i at det er fordel å bruke brems fremfor demper. Utfordringen min er at en ung kar i tjueårene hører litt for godt. Er ikke noe fan av å skyte uten lyddemper og selv 6,5x55 synest jeg er på grensa når jeg bruker peltor optime III. Gikk forbi en som skøyt 300winchester med brems og måtte sjekke at jeg faktisk hadde på øreklokkene. Når jeg oppdaget at jeg hadde de på, så ble konklusjonen å komme seg langt unna. Hvor stor forskjell kan man egentlig snakke om når det er "små" patroner som fyres av. En fullblods prs rifle på 12kg ish har da ikke mye rekyl igjen med 6mm patron eller 6,5cm for den del?

M67 skrev (På 16.2.2023 den 22.19):

Går du for 6mm, Remington, og AI magasiner. 

Om jeg ikke bommer helt så har 6mm og 6,5 samme boltdiameter. Så tenker at om mulig kjøper jeg helt 6,5 CM og bruker opp  kulene + kruttet jeg fremdeles har igjen. Solgte ikke komponentene når jeg solgte rifla. 

 

Jeg ser du har skrevet Remington flere gager. Er på på Remington over tikka eller var tanken at man må ha Remington for å kunne bruke AI magasiner? Kan Runar få en t3x til å bruke aw magasiner?

M67 skrev (På 17.2.2023 den 11.58):

eg har brukt en TRG22 til PRS ei stund nå, og det er ikke veldig langt fra optimalt. Skal man opp herfra så er det Defiance

Har sett på den og det er faktisk andre gang den dukka opp på finn. Litt lay back på å kjøpe fullblods prs oppsett før jeg er der mentalt. Tanken var å bruke 20 +- på å starte, og vokse videre derifra. Av nysgjerrighet hva gjør Defiance mer optimalt enn TRG'en du allerede bruker. Bygger det på mulighet for andre avtrekk og stokker? Begge kan jo bruke 10 skudds magasin, samme patroner og låskassene håndterer jo begge gruve piper. 

Link to comment
Share on other sites

Smell skrev (3 timer siden):

Er ikke noe fan av å skyte uten lyddemper og selv 6,5x55 synest jeg er på grensa når jeg bruker peltor optime III

6.5x55 med brems uten propper i ørene (inni Optime 3) er ikke et tema. Men med dobbelt er det ikke ille.

 

Smell skrev (3 timer siden):

6mm og 6,5 samme boltdiamete

Alt som ikke er magnum eller 223 bruker samme boltdiameter.

 

Smell skrev (3 timer siden):

må ha Remington for å kunne bruke AI magasiner

Tikka bruker enten AICS eller TRG-magasiner. Om den kan bruke AW magasiner vet jeg ikke, Men det vet nok Runar.

 

Smell skrev (3 timer siden):

Av nysgjerrighet hva gjør Defiance mer optimalt enn TRG'en du allerede bruker. Bygger det på mulighet for andre avtrekk og stokker

Slipper å bli mobba for å bruke billig finsk rifle istf. dyr amerikansk er jo en ting iallefall... Skjøt mittf første stevne med Defiance i dag (katastrofe, men det var pga totalt fraværende forberedelser, med ei rifle jeg har vært 2gg på 100m banen med - før jeg skulle skyte 700m PRS i sterk vind...) 

Strengt tatt så kunne jeg vel fått Foundation-stokken til TRGen også, Men superlett Triggertech/Bix-N er verre å tilpasse til TRG, og ikke gratis heller. 

 

Boltgangen til Defiancen er "deiligere" (...) og AW/AX magasiner er mer solide, og "bedre" (de er også enkle å lade) enn TRG-magasiner. men TRG mags. er nå noe av det beste som er det og.

 

Dattera mi skjøt TRGen i dag, og slo meg grundig. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke får den igjen... Prut på TRGen? Priser på Finn er ikke skrevet i stein.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2/16/2023 at 8:14 AM, M67 said:

Avtrekk, 3000,- (det er det jeg selger CG-avtrekket mitt for, og det er utmerket) Folk bytter uansett avtrekk på Tikka også, og mange Rem-avtrekk kan bli like bra som et Tikka-avtrekk. Jeg har et originalt Rem som er utmerket.

 

Finnes det superbra trykkpunktavtrekk til Tikka? Jeg har et fra Timney. Det er ikke hva jeg vil kalle superbra. Ørlite kryp, om man kjenner godt etter. Og for lett fortrykk. Ser det finnes KRG Midas. Og enkelte Tikka leveres originalt med trykkpunkt. TAC A1 i hvert fall.

Mener å ha lest at de nye avtrekkene på Sako S20 også passer Tikka?

 

Jeg har et trykkpunktavtrekk fra Triggertech til R700. Det føles veldig bra.

 

For min del er egentlig tilgangen til et bra trykkpunktavtrekk styrende for hvilken låskasse jeg velger. Men det avhenger jo helt av bruken. Jeg må forholde meg til 1 kg i jaktfelt og elgbane. Kunne ellers godt klart meg med et lett direkteavtrekk. Hadde et fra Jewell på R700, og det var helt nydelig for å skyte i benk og teste. Men ga ingen fordeler når det måtte justeres til 1 kg, utover at det var klokkerent. Men det er i grunnen et standard fra Tikka også.

 

Jeg har hatt både R700 og Tikka som har vært retta. På Tikkaen var støtbunnen litt skeiv, så hylsene gikk tregt og lett avhengig av orienteringen i kammeret. Om rettingen ellers hadde noe for seg vet jeg strengt tatt ikke. Det ble uansett gjort ved bytte til custom pipe. Jeg har vel egentlig inntrykk av at nye Tikka er bra nok som de er. Men har hørt fra både børsemakere og på folkemunne om at de eldre 590 og 595-kassene er bedre enn T3(x). Har det noe å si? Tja. Veldig mange bra rifler blir bygd på T3x, så antagelig ikke for de fleste. Og skal du ha noe superdupert så tar du uansett ikke til takke med ei fabrikk-kasse.

 

Det var en detalj med R700 jeg slet med, pasning mellom tennål og hullet den kommer ut av. Det fungerte helt fint med originalpatronen 22-250. Men med x47-Lapua, som jo bruker SR-hetter, så ble det stygge kratre og i verste fall hettepunktering. Måtte ligge lavt i trykk for å være trygg, men da er litt av poenget med x47L borte. Fikk ikke like god presisjon med lave trykk heller.

En børsemaker kan fikse dette problemet. Men da koster det enda mer penger, og man er enda et par hakk nærmere en custom-kasse prismessig. Man kommer til et punkt der man like godt kan gå "full Hansen", eller noe annet kult.

 

 

On 2/16/2023 at 8:14 AM, M67 said:

Bergara B14

18 000 kroner ferdig til å skyte med. Det er faktisk lett å skjønne at det blir flere og flere av disse.

 

Jeg holdt på å gå for en slik. Hadde den aktuelle modellen vært på lager, så hadde jeg nok kjøpt den. Vurderer det for så vidt ennå. Enda plass i garderoben 😎 AICS-magasin og brukbar stokk. Har også vurdert T3x lite, og evt oppgradere stokken. Men det blir dyrere enn en Bergara, og det uten AICS. 

 

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (På 16.2.2023 den 8.43):

 

Viktigste poeng..

 

Er det jaktrifle er det ingen problemer med R700.

Kjøper man en gammel utgave uten bokstav foran serienummeret eller med A, B eller C som prefix er det i 95% av tilfellene ikke nødvendig med nytt avtrekk.

 

Til jakt hadde jeg kjøpt en ADL, fast 5 skuddsmagasin, med A eller B prefix låskasse. (på bilder kan man se dette ved at det er hull for diopter på venstre side av låskassa)

Stilt avtrekk, søylebeddet og frilagt pipe.

Kosmetisk hadde jeg fjernet lakken og laget oljefinish.

Nå er kostnadene fortsatt under 6K..

image.png.86cd28deac00ce22d98a73327b41e394.png

image.png.c37506d917be2fefae0107d96c73f54e.png

 

 

Vil man gå videre kan man sende rifla til RHansen og få ny 60cm pipe i Remington Varmint profil og et stål hengslet underbeslag.

Vipps har man en Rem M40 klone med bedre underbeslag hvis man sliper vekk de innpressede "nettskjæringene".

Med høvelig kikkert veier en M40 4,5 - 5kg.

 

Med en M40-klone kan man skyte fullt hus på elgbanen, jaktfelt og metallsiluett .

Den har også beviselig fungert på toveis skytebaner.

 

En orginal M40 koster dessverre litt mye..:

 

image.png.8c27dad9cc5efbc00a00464c1780d97f.png

image.png.d95db55daf2fd60dd6ff07a73969588f.png

 

 

 

 

Akkurat kjøpt en Rem700  SA med hengslet underbeslag.Lite og pent brukt til en rimelig penge.Som reseverevåpen til jakt.Kaliber 308. Links rifle. Denne har serienummer med C i seg.

Dårlig kvalitet?

 

Eller var det jeg som leste litt for fort og ikke hang med i svingen. Så kvaliteten skal vere ok? Er det noen "batcher" av Rem 700 som bør unngås? Snuser litt på en LA etter hvert også.

Edited by kongle
Skriveleif og misforståelse
Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (1 time siden):

For min del er egentlig tilgangen til et bra trykkpunktavtrekk styrende for hvilken låskasse jeg velger. Men det avhenger jo helt av bruken. Jeg må forholde meg til 1 kg i jaktfelt og elgbane. Kunne ellers godt klart meg med et lett direkteavtrekk. Hadde et fra Jewell på R700, og det var helt nydelig for å skyte i benk og teste. Men ga ingen fordeler når det måtte justeres til 1 kg, utover at det var klokkerent.

Noen liker trykkpunktavtrekk, og noen liker direkteavtrekk. Amerikanerne har tradisjonelt ikke klart å lage bra trykkpunktavtrekk, og "two stage triggers" er derfor ikke vanlig der - eller i PRS... Men det er nå en smakssak, og både Triggertech og Bix-N-Andy sine avtrekk fåes såvidt jeg vet både som trykkpunkt, og direkte, og til både T3 og R700. 
Avtrekk er ikke et problem om man vet hva som fins.

 

Det er heller ikke avtrekksvekt sålenge man ikke skyter en gren som krever en bestemt avtrekksvekt. Man stiller det så lett eller tungt som man vil. Og det er en fordel.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (16 minutter siden):

Siden PRS er nevnt, er det absolutt ingen regler for avtrekket? Det må jo nesten være en praktisk grense et sted med tanke på sikkerhet?

Ja,det må ikke kunne gå av "av seg selv". Grensen settes jo av deltakeren selv egentlig, siden moderne avtrekk er sikre langt under det som er praktisk brukbart i felt. Dessuten:

- man blir disket om skudd går av for langt fra mål, 

- man mister poeng om man ikke har 1100% kontroll på avtrekket

- det er ikke lov å ha fingeren på avtrekkeren når man ikke sikter på blinken, og avtrekker, og pekedisiplin håndheves strengt. Dette er ikke DFS...

 

Moderne avtrekk er sikre selv om de er stilt latterlig lett. De holder nede i noen titalls gram, og i full fart, med hansker eller iskald på fingrene så må det faktist være litt vekt på avtrekket av praktiske årsaker, som et minimum må du kjenne avtrekkeren uten at det smeller.

Jeg tror de færreste vet vekten på avtrekket sitt, det stilles "ca riktig", og så er man fornøyd.

 

Jeg har skutt med både 1.5kg, 1kg, 500g og nå 2-300g. Kun brukt toppkvalitets avtrekk, men merker godt at 1.5kg er "litt mye", man må bruke mer tid på å ta et "godt nok" avtrekk, og klokka går... Det letteste nå er litt lett, og jeg tror jeg hadde et avtrekk i helga som kanskje gikk noen tideler for tidlig. Men med Saueravtrekket hadde jeg fort 2-5 bom på et stevne, til "dårlig avtrekk" - de kommer fort når når man er i en ustødig posisjon - jeg lurer forresten på hvor du har det fra at man alltid legger rifla på noe stødig?

Litt usikker på om jeg kan fikse det med trening, eller om jeg skal stille det tyngre faktisk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, M67 said:

- det er ikke lov å ha fingeren på avtrekkeren når man ikke sikter på blinken, og avtrekker, og pekedisiplin håndheves strengt. Dette er ikke DFS...

Sånn helt hypotetisk så kan man kanskje se for seg at noen faller ned fra stigen med rifla i ladet tilstand? Om avtrekket er 5 g så trenger kanskje ikke det nødvendig vis å gå helt bra? Det er jo noe av den skytinga som foregår fra stillinger som ikke nødvendigvis ser helt "sikker" ut? Sånn ref. det du sier her:

47 minutes ago, M67 said:

- jeg lurer forresten på hvor du har det fra at man alltid legger rifla på noe stødig?

Mulig jeg har formulert meg feil? For jeg tror jo ikke det..

Link to comment
Share on other sites

kongle skrev (10 timer siden):

Akkurat kjøpt en Rem700  SA med hengslet underbeslag.Lite og pent brukt til en rimelig penge.Som reseverevåpen til jakt.Kaliber 308. Links rifle. Denne har serienummer med C i seg.

Dårlig kvalitet?

 

Eller var det jeg som leste litt for fort og ikke hang med i svingen. Så kvaliteten skal vere ok? Er det noen "batcher" av Rem 700 som bør unngås? Snuser litt på en LA etter hvert også.

C-serien har stort sett god kvalitet.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (21 minutter siden):

"det er ikke lov å ha fingeren på avtrekkeren når man ikke sikter på blinken,"

Hvor nær blinken må man være før man får ha fingen på avtrekkeren? 

Det der tror jeg er et skjønnsspørsmål, men man skal ikke lukke sluttstykket får man "har blinken i siktet", og så kan man man legge fingeren på avtrekkeren. Er de tydelig for RO/ spotter at man ikke sikter på målet man skal skyte, og har fingeren på avtrekkeren, så blir man som et minimum stoppet og gjort oppmerksom på det. 

Om det går et skudd som "åpenbart" er utilsiktet, får man advarsel. Også i skytetiden, og innenfor sikkerhetsvinklene.
Folk er derfor temmelig nøye med dette.

Jeg oppfatter fokuset på sikkerhet som "en god del" høyere, eller iallefall mye mer synlig, enn i f.eks. DFS, og helt hinsides det jeg har sett i jaktfelt.

 

Bly skrev (15 minutter siden):

Sånn helt hypotetisk så kan man kanskje se for seg at noen faller ned fra stigen med rifla i ladet tilstand? Om avtrekket er 5 g så trenger kanskje ikke det nødvendig vis å gå helt bra

Tja.

Siden man ikke skal lade får man er i ro i stilling, og faktisk sikter, så er vel sannsynligheten for at man faller med ladet våpen nokså liten. Det er også blitt mer fokus (der hvor det har vært mye stevner) på sikkerheten ved selve barrikadene, folk skal ikke risikere å falle ned fra dem osv.

Jeg tviler også meget sterkt på at noen vil ha 5g avtrekk, det vil de tape alt for mange poeng på. Moderne avtrekk er uansett sikre (altså man må trekke av for å få de av) ned til ihvertfall 50-80g. Det hender at folk faller, når de løper f.eks., men da er ikke rifla ladd, og de vet at de blir disket om de peker "feil" så man ofrer seg gjerne nokså stygt i fallet for å holde pekeretningen.

 

Jeg må si at jeg syns det er rart å se så mye oppkonstruerte problemer, fra folk som ikke har sett et PRS-stevne. Dersom alt for lette avtrekk faktisk blir et problem, vil det nok komme en regel om det. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 minutt siden):

Sikkerhet er jo å konstruere problemstillinger😏

Jeg jobber mye med sikkerhet på jobb. Det inngår også å vurdere om (den konstruerte) problemstillingen er reell eller sannsynlig. Det er også vanlig at det i møter der man skal gå igjennom sikkerhet kommer "problemstillinger" fra folk som ikke vet hva de snakker om. 

Etter mitt syn er det bedre å ha få regler, som har en grunn, og som man følger - enn å ha 1000 regler som ingen vet grunnen til, og som ingen følger.

 

Trenger man 10 regler for våpensikkerhet - der folk husker de 3 minst viktige - eller skal man fokusere på 3-4?

Vår sikkerhet - ditt ansvar - mittdfs.no

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...