Jump to content

Er en retta remington 700 bedre enn en tikka t3x?


Smell

Recommended Posts

vavlo skrev (5 minutter siden):

Denne jaktfelten der nede i sør må være skumle greier. Får nesten bilde av blodige kropper som bæres vekk fra standplass.

Det er heldigvis et stykke fra litt vel tilfeldig våpenhåndtering til massakre ala Little Big Horn, og det har blitt mye bedre de siste årene.

 


 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (47 minutter siden):

Man trenger kanskje ikke konstruere så mange problemstillinger som DFS?

"Det er ikke mulig å konstruere noe som er "idiotsikkert". Om man tror det, har man undervurdert "idioters" oppfinnsomhet.."

 

Oppfinnsomhet er nok grunnen til at det konstrueres problemstillinger i alle himmelretninger

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

Man trenger kanskje ikke konstruere så mange problemstillinger som DFS?😂

 

Njaaa - noen av reglene er kanskje mindre aktuelle. Omtrent all baneskyting skjer nå mot elektroniske skiver, få plasser er det folk "i grava"/"ved skivene", som kan snu et sikkerhetsmerke. Og løse magasiner skal ikke lenger visiteres, det er skytterens ansvar å ha tomme magasiner, og ammunisjon og evt. fylte magasiner, hver for seg (som fast standplassleder på siste hold på et av landets største feltstevner, får jeg bekreftende nikk fra landets beste feltskyttere, når jeg påpeker dette).

 

Men "mange regler" for sikkerhet har en viss likhet med "sjøveisreglene" (som vi har diskutert i "Går det til helvete?"-tråden i OT), det er sammenheng i reglene, du klarer ikke å bryte en, og samtidig følge alle de andre. Og vi i DFS har størstedelen av arbeidet (nå nedfelt i formålsparagrafen) med å implementere sikkerhet for grupper som er/har vært "noe" ukjente med dette (les: jegere), og vi ser jo en gradvis bedring.

 

(Nå er vi kanskje "litt" på siden av Rem 700s eventuelle svakheter - men sikkerhet kan aldri nevnes for ofte).

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, M67 said:

Triggertech og Bix-N-Andy sine avtrekk fåes såvidt jeg vet både som trykkpunkt, og direkte, og til både T3 og R700. 

 

Ser ikke slik ut på nettsidene https://bixn-shop.at/shop/tikka-t3-tikka-a1/ og https://triggertech.com/collections/bolt-action

 

Triggertech lager ikke avtrekk til Tikka overhodet. Og det ene fra BnA er kun direkte. Men begge lager trykkpunkt til 700&co

Eller har de modeller som ikke vises på nettsidene?

 

21 hours ago, M67 said:

Avtrekk er ikke et problem om man vet hva som fins.

 

Jau ;)

Link to comment
Share on other sites

Om en retta remington 700  er bedre en en tikka t3x fra fabrikk = kanskje. 

Har man sendt ei rifle til en god børsemaker så kommer den tilbake rimelig perfekt. Når det er sagt så undergraver jeg absolutt ikke at en custom kasse er betydelig bedre enn det igjen. 

Jeg ville satt meg godt ned på rompa og vurdert hva jeg ønsker. Det finnes mye på finn og som @M67 skrev så er ikke priser låst. En merkelig tendens hos folk er at de horer opp, bygger noe custom  big bangs for deretter å legge ut rifla på finn med 40% tap. 

 

Siden du skriver du er kommer fra DFS så vil jeg anta ønske om trykkpunkt avtrekk melder seg fortløpende. Hva som er best av direkte/ trykkpunkt skal jeg ikke legge meg borti, men det handler om hva man er vandt med. Du er jo da vant med det og vil kanskje foretrekke det igjen. Jeg selv bruker begge, men foretrekker trykkpunkt for å holde vekta lav samtidig som jeg greier å kjenne avtrekket på jakt. 

 

Så kommer jo en ting å tenkte på. Det å kjøpe en remington 700, rette denne og kjøpe nytt avtrekk koster faktisk litt det også. Priser er allerede beskrevet, men om vi sier 5000 for kassen, 2000 for retting, 1000 for rail + 4000kr for avtrekk. Totalen er da på 11 500kr og du har bare en "vanlig" remington. Som sammenligning får du en full custom for 10 lapper mer. 

 

 

Remington løsning:

Avtrekket du kjøper til remington passer ikke en custom kasse med boltutløser på toppen når du eventuelt oppgraderer. Det betyr i praksis at du sitter igjen med en helt grei remington som du kanskje får tilbake halve prisen av. Mest sannsynlig havner den bakerst i skapet som "reserve" og da har du 12 000kr stående bakerst i skapet. Så går du å kjøper en Hansen 702RTC med bra avtrekk og AW cut til 24 000kr + pipe til 8000 + den gamle remmyn som står å støver ned = 40 00kr.  Poenget mitt er at du mest sannsynlig blir å kaste bort 12 lapper på støv- pynt. 

 

Custom løsning fra dag 1:

Du kjøper Hansen sin 702 inkl avtrekk for 24 000kr + pipe for 8000 for en total på 32 000kr. I tillegg kjøper du krg stokken for 8000 + 2 aw magasiner og ender opp på 43 000kr. Siden du har en custom kasse holder ting seg bedre i verdi. Når du velger pipe ville jeg gitt faen i TYKK pipe, jeg ville heller ha hatt en i krieger 4 profil eller lignende. Du veit jo ikke om du vil gå fullt inn i prs noe som fra mitt syn gjør det dumt å bygge seg i den retning allerede da. Er tanken fullblods fra start, så ligger det en prs rifle med hansen kasse og mdt acc klar på finn for en helt grei pris.  

 

Tikka t3x: Løsning

Rifla kommer på 14 000kr + stokken på 8000kr + 2 aics magasiner på 2500 kr og du er klar til å skyte etter å ha brukt 24 000kr. Her bruker du ikke ei krone på fikse avtrekk eller noe slikt, du rett og slett bruker den som den er fra fabrikk. Begynner du å hore den oppe med avtrekk, sterk bolt ect så gå custom fra start i stedet. Blir du virkelig tatt av basillen og lommeboka tillater det så brenner du av pipa på under under 1 år. Etterpå så går du kanskje fullblods custom med mdt acc elite, lone peak / deviant / hansen kasse / bull profil på pipa og den værste bremsen du har sett.  Eller kanskje får du en "aha" opplevelse og styrer litt unna denne retningen. 

 

Min mening:

Er du sikker på at DFS er dødt og at du ikke blir å vendte tilbake, så gå for Custom fra starten. Om du ender opp med jaktfeltirfle, prs rifle eller what ever finner du ut av med tiden. Med ei bra custom kasse så ligger mulighetene ved beina dine. En ekstra mulighet er å ringe hansen for å få slutstykke med magnum støtbun når du får kløa etter en magnum. 6,5prc gjør jobben på elg selv på 500m. Er du usikker og egentlig bare ønsker å prøve sporten, så gå for tikkaen. Finner du ut at det blir for dyrt, interessen var ikke der, ect så får du solgt den for 15 000kr. 10 lapper gikk tapt, men du sitter ikke igjen med noe spesialisert bygg som folk bare kjøper om de får 50% rabatt. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Dere har gode poenger alle sammen. 

Inngangsbilletten er vesentlig billigere på tikkaen og forskjellen er faktisk så stor at jeg kan kjøpe 2 stykker for prisen av en custom låskasse med avtrekk. Når det er sagt så må jeg være ærlig med meg selv og innrømme at det sikkert hadde dukket opp andre avtrekk og  hevarm i fremtiden. 

 

Siste gangen jeg legger ut noe her. Tror faktisk jeg sparer noen måneder til og går custom. Det høres dyrt ut akkurat nå, men man angrer vel ikke på å ha en skikkelig grunnmur. 

 

Tanken bak tråden var å få et enkelt "den er bedre" eller "en retta remington er ikke bedre". Her sitter jeg derimot 20 000kr fattigere enn tiltenkt.

 

Edited by Smell
Link to comment
Share on other sites

@Smell  har mye egen erfaring fra det du tenker på nå. Jeg har horet opp rem. Fått dem rettet og påkostet mange kr... for å få den til og skyte like eller nesten like godt som en orginal Sauer str..... det er jo bare du som har fasit på hvor mye penger du ønsker og legge i dette.. lykke til.

Link to comment
Share on other sites

t-trim skrev (11 timer siden):

@Smell  har mye egen erfaring fra det du tenker på nå. Jeg har horet opp rem. Fått dem rettet og påkostet mange kr... for å få den til og skyte like eller nesten like godt som en orginal Sauer str..... det er jo bare du som har fasit på hvor mye penger du ønsker og legge i dette.. lykke til.

Så du hadde uten tvil gått custom om du skulle hatt noe annet enn str?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker at om du sikter deg inn på Jaktfelt eller praktisk langhold. Da går du for tikka eller remington. Er det virkelig prs du ønsker å prøve deg på så kjøper du mjølnir. Faktumet er nok den at du ikke har sjansen til å vinne på noen år og da er det gull verdt å kunne skyte ferdigladd ammo til 12-13kr smellen for å så lade den oppigjen for 5-6kr. For ikke å nevne pipepris på str vs alt annet. Når du har brent noen piper og åra har gått kan du selge rifla. En mjølinr får du sikkert 25 lapper igjen for om 10 år også.

Når det skal velges serieprodusert rifle eller custom så er det en no brainer. Du velger custom hver dag i uka og biter i deg prislappen. Kanskje får du en knall tikka, eller kanskje du får en som ikke samler bedre en 25mm på 100meteren uansett hvordan du vrir og vender på deg. Når du da sender den inn så retter du kassa + støtbunn og svir av 10 000kr på pipeskiftet inkl frakt, og søknad.  32 000 var prisen for full custom, men nå er også tikkaen din på 24 000kr. Det går ett år og du skal ha nytt avtrekk og da ryker 6500kr. Totalen din er nå på 30 500 og da begynner riflene å være temmelig like prismessig.

  Forskjellen er som beskrevet, men du kommer til å få større utgifter uansett.

Vi sier du gir faen i å lade og bare skyter ferdigladd norma gt 130gr 6,5cm. Pipa varer 3000skudd og 20 skudd koster 499kr. Når pipa er ferdig har du brukt 75 000kr mest sansynlig kasta 30 lapper til på en bedre kikkert og vi legger til 5000 for duppedingser du "trenger". Nå har vi kommet til summen av 110 000kr. 

 

Oppsummert vil jeg si enten handler du Sauer 200str eller så hopper du rett til Custom. 

Link to comment
Share on other sites

Smell skrev (3 timer siden):

Så du hadde uten tvil gått custom om du skulle hatt noe annet enn str?

Jeg må nesten det. Da jeg skyter links.. selv om tilbudet for linksskyttere blir stadig bedre. Men jeg kjøper våpen ut fra behov.. gidder ikke dra 7-8kg rifle med på elgjakt.. samtidig så blir den korte lette tikka t3x min noe lett og for kort til langhold.. nå er mine customvåpen solgt. Sitter i gjenn med Tikka t3x light stainless 308win, 46cm pipe.. schultz og larsen dl97.. med piper i 6,5x55.. 30-06. 9,3x63.. denne går med 6,5x55 og kkc som jaktfelt rifle.. Blaser R8 30-06.. og en sauer str 200..   en pipe i 6xc står på lista. Men om den kommer til s&l eller Blaser er ikke bestemt..

Link to comment
Share on other sites

Det er mye større annenhåndsverdi på en fabrikkprodusert AI enn hvilken som helst custom til samme pris hvis man mister interessen. Bare se på hansenriflene på finn.no. De flyr ikke akkurat av gårde for 40K+. 60K er vel ingenting hvis man sammenlikner med prisen på Blaser R8 8) 

 

Denne AI-en har lett ekte trykkpunkt matchavtrekk, lite tennstempelhull for small rifle hetter, AIs genialt enkle pipeskifte, AI AW-magasiner og "skuddsikker" funksjon. etc,etc.

AI'en er vel en "Anschutz" til PRS uten at jeg har noe som helst erfaring med PRS..

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (3 timer siden):

60 000,- for den rifa🙄. Det er ca 20 000,- for mye. Kanskje ikke så rart at den ikke finnes i butikken?

Jeg og mange andre hadde kjøpt den tvert, istf å kuke med børsemakere. G&E er en annen topp-produsent som vi ikke ser i Norge omtrent, pga. tungvinte importforhold.

 

Torf skrev (2 timer siden):

AI'en er vel en "Anschutz" til PRS uten at jeg har noe som helst erfaring med PRS..

Det vet jeg ikke, men den er temmelig bombesikker. 

 

Smaken er jo delt, og noen vil ha stokk, ikke chassi - og en Defiance ER glattere enn AI sine låskasser. En Ruckus med Bix-N, 31mm pipe av godt merke og en Foundation eller en ACC/ vision/ MPA - så er du der jo også, og alle de tar AW magasiner.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Torf said:

Det er mye større annenhåndsverdi på en fabrikkprodusert AI

Det er et snålt fenomen, men det sier vel bare noe om hvor mye «tull» det er med custombygde rifler 😏

 

Da den AI kom så mener jeg den kunne kjøpes for 4000 usd? Det ligger en megatråd på sniperhide om akkurat den rifla. Tror det var noen som plagdes litt med avtrekket? Matchavtrekk blir vel aldri helt pålitelig uansett hvem som lager de?
 

Jeg synes den rifla er fin, men unødvendig klumpete laget i overgangen til bakstokken. De løpsbyttegreiene er fin, men om pipa koster type 20 000,- så blir det lite økonomisk å mengdeskyte med en sånn. 
 

Jeg synes nå uansett at den tilbyr nokså lite ekstra sammenlignet med en STR.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet om Unique-Alpine sine rifler importeres til Norge?

Jeg ser de har en ganske fiffig låskasse med feit- bolt, 3 låseklakker, kontrollert mating med kort utdrager. Spekter fra jaktrifler til chassis. Jeg tror ikke prisnivået er så galt heller.

 

Fjong, men lite informativ hjemmeside:

https://www.unique-alpine.com/en/

 

En test av en modell, med litt mer bilder 

https://www.gunmart.net/gun-reviews/firearms/rifles/unique-alpine-jpr-1-highland

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (9 timer siden):

Jeg synes nå uansett at den tilbyr nokså lite ekstra sammenlignet med en STR.

Nå har jeg bare skutt med AI AT og skulle jeg hatt ei rifle for korte patroner, som 308 eller kortere, foretrekker jeg soleklart AI'en foran STR/SSG3000.

Spesielt pipeinnfesting/pipeskift og magasiner synes jeg er bedre. 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (10 timer siden):

Det er et snålt fenomen, men det sier vel bare noe om hvor mye «tull» det er med custombygde rifler

AI er vel i en litt særstilling også, over mange andre fabrikkrifler. Spesielt fordi de er så innmari kronglete å få kjøpt, men også fordi de har en viss "ikon-status" - iallefall det som vel må kalles kamprifler/ skarpskytterrifler.

En annen ting er at de er std. Nesten alle customrifler, såvidt unntatt noen PRS-"raceguns", som alle er ca like - inneholder en eller flere detaljer som bare den opprinnelig kjøperen syns er fornuftig.

 

AI sitt pipeskift er "bedre" enn Sauer sitt, låskassa ar stivere, og den er limt. Ingen momenter å diskutere. Min kom med to avtrekk, et "enkelt" som er nokså bra faktisk, og et "match", som er veldig bra (altså helt toppklasse) justerbart (men du må demontere for å justere.
Så kan man diskutere ergonomien - den er "fast" til man kjøper noe ettermarkeds, enten chassi eller "skins" som tillater andre pistolgrep, endrer framstokken, legger på bagrider, etc. Men man er stuck i chassi.

 

Uansett hvor mye jeg liker AI - har du brukt en Defiance, en Hansen eller en av de dyrere Remington-"klonene", så er det nå ikke mye bak - om det er bak... Til konkurranseskyting. Skal man sloss, så er nok AIen "The Shit" - men det er ikke det vi skal - og det er nok en grunn til at min står i skapet når det er PRS-stevner. Men det er ikke en AT-X.

 

K

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Torf said:

og skulle jeg hatt ei rifle for korte patroner,

Det var jo det da😏 Kanskje en av grunnen til at jeg synes den er lite aktuell...

 

6 minutes ago, Torf said:

Spesielt pipeinnfesting/pipeskift og magasiner synes jeg er bedre.

De er nå begge bedre i den forstand at de er mere "brukervenlig", men ut over det tror jeg STR har fordel med tanke på presisjonspotensiale, og magasinet er litt mere "styrt" i matingen. Det er nå uansett hypotetisk problemstillinger for begge virker jo tilsynelatende helt OK..

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, M67 said:

låskassa ar stivere, og den er limt. Ingen momenter å diskutere.

Det er jeg ikke fult så sikker på? Å lage en låsekasse som er stivere enn STR skal man jammen få lovt til å jobbe litt med på tegnebrettet for å finne ut av. At AI'en derimot kommer skikkelig festa til stokken (chassis) er det lite tvil om. Men den AI At-X'en kommer nå uten lim. Det ser jeg på som en stor fordel. Da har man litt mere muligheter til å velge ergonomi uten at man må finne frem strykehjernet hver gang man skal bytte stokk.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (9 minutter siden):

men ut over det tror jeg STR har fordel med tanke på presisjonspotensiale,

Det må du nesten begrunne. Med stivere låskasse, lengre og tykkere innfestingsparti, og ikke minst at låskassa er helt flat under og limt i chassiet, så ville mine penger gått på AIen. 

I praktisk bruk derimot, så er jeg vel ikke overbevist om noe egentlig - den siste, helt ultimate presisjonen er det pipa som står for. Og der er begge prisgitt pipeprodusent og den som faktisk kamrer og tilpasser. Oftest er bare den første pipa samme merke som kassa.

Driver en og sjonglerer ulike piper og har flere rifler, eller er en gjeng som gjør det, så en ser de andre sine resultater - så er det fort åpenbart at det er pipa som er greia.

 

Her en kveld vi testa litt, så ble det skutt for å se om en kunne finne "bedre" settedybde og kruttladning til ei pipe, jeg bestemte meg for å gjøre samme testen i TRGen, som har ei pipe som "går godt" - LW satt i av Rafdal. Det var en lang kveld, og vi prøvde mye, det ble ladet på banen.

Pipa jeg skulle teste egentlig, responderte fint, og jeg fant ei ladning (tror jeg) som gikk meget bra, (hull i hull...) med grupper fra nesten 20mm og ned til 8-9. TRG-pipa derimot, hadde ingen respons - spant ut 3gr i ladnoig, to krutt, og to kuler, og 2.5mm i settedybde. Alt gikk likt - og den største av 10 5-skuddsgrupper, var 13mm. Gjennomsnittet var 10.8mm. 

 

Låskassa må tilfredsstille visse minimumskrav, men presisjonsmessig er det meste faktisk "inne" på de fleste kasser. Men den må være "smooth" og "lett" å skyte med. Stokken gir ergonomi, og må enten passe skytteren, eller kunne stilles til det. Avtrekket må være uten slep og tull (noen tror jo fortrykket på trykkpunktsavtrekk er slep - men det er det ikke) og til PRS helst nokså lett, Kikkerten må være skarp, helst skal en jo se tallene på rattene, og og retklet må være fornuftig - men pipa - den må bare gå. Og alt jeg ser, tyder på at det er der selve presisjonen i rifla ligger. Alt det andre skal bare tillate skytteren å skyte den på en enkel måte.

 

IMG_2286.jpeg.c9e243aada4ef0a50a4df985bca90242.jpeg

 

 

IMG_2287.jpeg.a96d9b4c244f89cc7c7456f885a81733.jpeg

("Gruppediameter" I Megalink er utenpå tenkte 8mm kulehull.)

 

Bly skrev (9 minutter siden):

og magasinet er litt mere "styrt" i matingen. Det er nå uansett hypotetisk problemstillinger for begge virker jo tilsynelatende helt OK.

AI-magasiner er såvidt jeg kan forstå (jeg har bare 6-7stk AI og 10-12 Sauer) en hel del mer solid enn Sauer. De tåler mer før de blir bøyd, stålet er mer "fjærstål" rett og slett. Og de tar ti skudd. Det er nok til alt... På jakt, med 5sk magasin så har jeg med ekstra ammo - med 10-sk mag. så er det nok for en hel jaktreise... eneste ulempen er at de "popper" ut patroner om du dropper dem på bakken. Ikke alle, men et eller to - Sauermagasinene derimot risikerer du at sprekker i bunnen, og spruter ut alt som er. Det er IKKE vanlig, men nok til at jeg kjenner igjen lyden med ryggen til...

Jeg er vel nesten der at man bare kunne kassert alle andre magasiner, og brukt AI sine ;)

 

Bly skrev (1 minutt siden):

Men den AI At-X'en kommer nå uten lim. Det ser jeg på som en stor fordel

Det var jeg ikke klar over, men jeg er enig.

 

K

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, M67 said:

I praktisk bruk derimot, så er jeg vel ikke overbevist om noe egentlig - den siste, helt ultimate presisjonen er det pipa som står for.

For å begynne et sted, så er jeg helt enig i dette med de riflene vi snakker om! Jeg tenker at om det skal være noe annet, så må noe i konstruksjonen være fundamentalt galt.

 

3 hours ago, M67 said:

Det må du nesten begrunne. Med stivere låskasse, lengre og tykkere innfestingsparti, og ikke minst at låskassa er helt flat under og limt i chassiet, så ville mine penger gått på AIen. 

Om pris og tilgjengelighet og kaliber var likt, så hadde sikkert jeg også gått for AI atx'en😉

 

Jeg skal ikke 100% skråsikkert påstå at STR er stivere i kassa, for materialvalg betyr jo også noe, men jeg finner det vanskelig å skjønne noe annet. Kassa er ganske spesiel siden den består av feste til avtrekshuset og magasinbrønnen. Hele denne konstruksjonen bidrar til ekstra stivhet som en låsekasse uten ikke har. I bjelkeprinsippet er kanskje beste måten og beskrive det på? AI er bare et rør, STR er et rør og en I bjelke.  Ulempen med STR kassa er at den er designet for å passe ned i en trestokk. Kontatktflatene er unødvendig interikat laget om du spør meg.

 

Det at AIen er flat under er jo fantastisk for de som skal eller vil lage en stokk, men det gir ikke nødvendig vis mest kontaktflate. Rekylkontaktflata til STR er overlegen i areal, men igjen det er ment for å ligge i kontakt med tre/plast.

 

Pipeinnfestning er diskutert i noen tråder før. Det er uansett helt forskjellig siden STR låser sluttstykke i pipa og ikke i låsekassa som AI. Gjenger er jo det svake leddet for AI i og med at det kunn er de 3 første som bærer lasten. Det hjelper lite med lengre gjenge hvis man ikke bruker en spesialgjenge, og det tror jeg ikke de gjør? En annen ting er jo at gjengen skrues til for hånd og ikke med høyere moment, og da lurer jeg på om de 3 første gjengene faktisk bærer lasten? Men det er jo en super brukervenlig design og jeg liker den. Det ser jo heller ikke ut til å bety noe med tanke på hvor kula lander på papiret. Det er kanskje først nå trykket blir veldig høyt at man ser problemene komme?

Hvis du ser på bildet under så ser du også at innfestningen heller ikke er noe lengre enn på en STR eller har noe større diameter. STR har uansett en større kontaktflate siden den kommer uten gjenger. Og her ser du også at At-X'en ikke er limt, men de har spandert 4 skruer og ikke bare 2😉

202C8485-BC36-4B40-B6AE-F040B4F03F6B.jpeg.47efaaaab93e710d3cd56649b3bc3acc.jpeg

 

Plastbunnen på STR magasinen er for billig! Det er ikke noe annet å si... Heldig vis koster de ikke Tikka plast pris..

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Pipeskiftet på AI er veldig enkelt.

Løsne en skrue, skru ut pipa med vanlig håndkraft, skru inn ny pipe med vanlig håndkraft, skru fast pipa med en skrue.

Ingen momemtnøkler, ingen rekkefølge på stramme skruer, ingen behov for å ta mekanismen ut av skjeftet, etc.

Alle pipeblanks kan brukes, ingen proprietær låsing i kammerenden på pipa som etter en stund går ut av prod som Blaser R93.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (3 timer siden):

Ingen momemtnøkle

4Nm, står det på min. Men det virker ikke som det betyr noe.

 

Torf skrev (3 timer siden):

proprietær låsing

Det er vel mer enn nok børsemakere og verksteder som lager denne låsedelen, til både Blaser og Sauer. Og bedre enn både Blaser og Sauer.

 

K

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, M67 said:

Men det virker ikke som det betyr noe.

Moment er nok noe som blir oppgitt for at de som ikke har noen som helst forståelse av hvordan man skrur til en skrue skal få til nettopp det😏

Det er vel nok av de som hopper rundt opp på hjulkrysset som gjør det samme med rifla sånn bare for å være helt sikker på at alt sitter fast. Har produsenten oppgitt et moment, så kan ikke titommeltottmannen klage i ettertid når skruen er knekt, gjengene strippa og låsekassa strekt…

Alle andre som er i stand til å skru fast en skrue klarer det helt fint ut en momentnøkkel. 

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (28 minutter siden):

Momentnøkkel er for pyser…


Tja.

På løpsbytteriflen min så bruker jeg en statisk 6nm momentnøkkel for både garantien og repeterbarheten sin del.

Tar liten plass og gir samme resultat med hansker, uten hansker, ved -10 i skogen og +30 på banen.

35971b9cecd64c68a622bbabb7af277a?resize=

 

Link to comment
Share on other sites

@Smell

Du kom deg fra en gjeng med gamlinger og inn i en ny ;). Når man blir eldre så får man sære og spesifikke preferanser. Disse preferansene blir da det eneste korrekte og akseptable for mange skyttere. Dette er jo et naturlig resultat etter å ha prøvd mye forskjellig og funnet ut hva som fungerer for seg. Noen skal ha 60 graders hevarmsløft andre ønsker 90 grader, noen skal ha flat sko på avtrekket og andre skal ha bøyd osv. Med alderen blir stort sett lommeboka også større, og da betyr det ikke så mye om låskassa kostet 24k lapper, avtrekket var 6000k, karbonpipa 15k og kikkerten kosta 30k. 

 

Så tilbake til det opprinnelige spørsmålet: "er en retta remington 700 bedre enn en tikka t3x". Uten å basere svaret med maskinerings kunnskaper, men på ren erfaring så vil jeg si en t3x er relativt bra ut av eska. Hva som ansees som bra er jo igjen subjektivt, men jeg personlig har ikke vært borte i en t3x som ikke lar seg samle under 20mm 5skudd 100m. Fabrikkpresisjon, slutstykkegange og avtrekket er relativt bra til prisen. 

 

Nye avtrekk kan naturligvis bidra til forbedret presisjon, men dønn ærlig så fungerer tikka- avtrekket helt fint. Skru skruen ut til den stopper og du ender opp med et direkte avtrekk på ca 900g, som jeg personlig mener er akkurat passe. På banen føler du ikke at du må "ta i" og ute i felt så kjenner du avtrekket før det smeller. 

 

Kjøp t3x, kast den i stokken, bruk magasin uten binder plate. Det viktigste med skyting er jo å komme i gang. Skal du sitte på gjerde, vente, spare, spare, og ikke skyte så går du etter min mening feil vei. Den dagen du har behov for custom våpen så er vet du hva du vil og hvordan du vil ha det. Sagt på en annen måte så ville jeg ikke anbefalt å bruke store summer på custom våpen nå.  

 

Har du ikke sett denne, så se serien.

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (17 timer siden):

Moment er nok noe som blir oppgitt for at de som ikke har noen som helst forståelse av hvordan man skrur til en skrue skal få til nettopp det😏

Det er vel nok av de som hopper rundt opp på hjulkrysset som gjør det samme med rifla sånn bare for å være helt sikker på at alt sitter fast. Har produsenten oppgitt et moment, så kan ikke titommeltottmannen klage i ettertid når skruen er knekt, gjengene strippa og låsekassa strekt…

Alle andre som er i stand til å skru fast en skrue klarer det helt fint ut en momentnøkkel. 

 

 

I gamledager var det side opp og side ned om hvor mye moment man skulle bruke på skjefteskruene på en STR for å få best mulig presisjon.

Har dette "gått over" med bruk av beddeblokk og i chassier?

 

Jeg skyter lite til ingenting med Saueren min så jeg har ikke testet dette noengang. ( Har alltid ei rifle som er mer "spisset" til den bruken jeg har så Saueren blir alltid stående igjen i skapet. Den kommer til å bli attraktiv i dødsboet..)

 

Moment på skjefteskruer er hvertfall ikke en utfordring på AI AT.

 

Hvorfor kan ikke Vision bare lage "Sauerkassa" som en integrert del av chassiet? "Tilsett sluttstykke, avtrekk, pipe og MDT XM 10-skudds 6,5x55 magasin?

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (17 minutter siden):

I gamledager var det side opp og side ned om hvor mye moment man skulle bruke på skjefteskruene på en STR for å få best mulig presisjon.

Har dette "gått over" med bruk av beddeblokk og i chassier?

Kan være at folk har skjønt at det er mye tilfeldigheter ute å går?

Det jeg har erfart med skjefteskruer på Sauer er at de må sitte. Under 3nm sluttet den å samle. Fra 3.5 og oppover samla den likt... Så erfaringer er at skjefteskruene må sitte fast!

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Torf said:

Har dette "gått over" med bruk av beddeblokk og i chassier?

Jeg tror det? Det var vel stort sett et fenomen på slitte trestokker..

 

14 minutes ago, 1983 said:

Det jeg har erfart med skjefteskruer på Sauer er at de må sitte.

Er ikke det litt selvsagt?

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (20 minutter siden):

Det jeg har erfart med skjefteskruer på Sauer er at de må sitte. Under 3nm sluttet den å samle. Fra 3.5 og oppover samla den likt... Så erfaringer er at skjefteskruene må sitte fast!

Jepp. Det er stort sett bare pensjonister (og færre og færre) nå som mener at den framre må ha 4.123 og den bakre 3.965...

 

Problemet oppstår når man tester hver setting med ei gruppe. Selv om det ikke har noe som helst å si, blir ikke gruppene nøyaktig like store, og da er jo det kort vei til å tro at det momentet du hadde på den (tilfeldigvis) minste gruppa, er det som er "best".

Jeg testet en "stige" med momenter en gang (ren trestokk). Fikk jo selvsagt et svar, etter første gjennomkjøring (siden ei gruppe er nødt til å bli mindre enn de andre) men det lot seg selvsagt ikke repetere. Det jeg fant ut av at man på den bakre skruen måtte ha minst 3Nm, den fremre trenger man bare skru "finger tight" - mye mindre enn de 2Nm som var min. på den momentnøkkelen. Mindre enn 3 bak, eller helt løs foran, gav høydespredning.

Jeg drar likevel til med 4.5, med momentnøkkel. Tankegangen er mest mulig, for at skruene ikke skal løsne, men ikke så mye at man ødelegger stokken. Jeg klarer ikke å dra til konsekvent "over 3 og under 4.5" uten momentnøkkel.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Casey Jones skrev (På 20.2.2023 den 21.55):

 

Ser ikke slik ut på nettsidene https://bixn-shop.at/shop/tikka-t3-tikka-a1/ og https://triggertech.com/collections/bolt-action

 

Triggertech lager ikke avtrekk til Tikka overhodet. Og det ene fra BnA er kun direkte. Men begge lager trykkpunkt til 700&co

Eller har de modeller som ikke vises på nettsidene?

 

 

Jau ;)

Sendte èin Mail til triggertech, dei skal begynna med avtrekk til tikka no. Er litt opptatt av avtrekk synes det er svært viktig på ei rifle så kanskje eg slår til på eit slikt.

Edited by Stihl Crazy
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...