Jump to content

Merkel b4 bbf eller Blaser 95 bbf


nitre62

Recommended Posts

Er i modus for anskaffelse av kombivåpen til rådyrjakt med hund . Disse to er av stor interesse .

Har tidligere hatt flere kombivåpen og drillinger som har kommet og gått , aldri blitt helt fortrolig med noen av de .

Hadde en Krieghoff Ultra som oppfylte mange av mine krav , bortsett fra  oppspenneren til de to slaglåsene , ble tung med valne fingre .

Vurderer derfor en av de to ovennevnte våpen , da de kun har en slaglås som skal spennes , før bruk . 

Som hundefører i ulendt terreng ser jeg det som en stor fordel å kunne gå med et nedspent ladd våpen . Begge er jo våpen av meget høy kvalitet . Har ikke fått sett på Merkel enda , kun litt på Blaser . Syntes kanskje at gummilista mellom løpene , virket som en litt" billig og simpel" løsning på et våpen i denne prisklassen !

Er interessert i å høre erfaringer / synspunkter , på valg av våpen . 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill sa langt .

Når en ser på mekanismen på de to , kan det virke som om det er trangt å legge inn og ta ut haglpatron i Merkel`n .

Spesielt med påmontert kikkertsikte . Dette ser bedre ut på Blaser .

Synspunkter om "gummi lista" på Blaser`n ?

Kaliberet blir 12/76 - 7x57R

Kikkertsikte Svarowski Z6 i 1-6

Link to comment
Share on other sites

Har vurdert  kaliber 20 men....!

Har hagle i kal 12 fra før , bedre tilgang på ammo  . Mulig jeg har feil men tror det er litt mer punch i tolver`n  .

Kanskje ikke så stor forskjell på 12/70 og 20/76 i praksis .

Kjøpetillatelsen min er innvilget for kal 12 alt. 20/76 - 7x57R så jeg har vært inne på tanken .

Link to comment
Share on other sites

nitre62 skrev (22 minutter siden):

Har vurdert  kaliber 20 men....!

Mer enn nok punch i kaliber 20. Når det gjelde hagle til rådyr, så mener jeg at det er en avveiing mellom dekning, og antall hagl i kjøttet. Rundt 100 hagl mener jeg er passe. Med kombi blir man i mindre grad fristet til å skyte hagleskudd på for langt hold.

 

 

Link to comment
Share on other sites

@nitre62: Tenkte som deg da jeg anskaffet en Merkel drilling K96 Jagd for snart 8 år siden. Det er nok litt mer punch i tolveren, i hvert fall om du lader med 12/76-patroner... Nå er det mange her inne som feller rådyr med kombinasjonsvåpen der haglepipa er i 20/76, men om du tenker dekning er det kanskje litt jevnere sverm fra en 12/70 enn en 20/76-patron når haglvekta er den samme? Ikke vet jeg, men sikkert er det at et kombinasjonsvåpen med 20/76 er både smekrere og penere. Sparer du i tillegg vekt er det et pluss. Jeg er selvsagt svært godt fornøyd med drillingen min, selv om den er klumpete og tung. Hadde kanskje valgt 20/76 om jeg skulle kjøpt den i dag. Jeg har også en Swarovski Z6i 1-6 med CD-I retikkel oppå (i MAK-montasje), og det funker kjempefint.

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Blaser bbf 95. Om våpenet har kal 12, 16 eller 20 bryr jeg meg lite om. Jeg kjøpte brukt, og det eneste kravet var at riflepatronen skulle holde kravet til storvilt og at det var en R-patron. Min har 12/76 og 7x57R. Det blir ofte snakk om vekt. Dette er våpen, ihvertfall for min del, som krever en del trening. Rekylopptaket og hvordan du holder våpenet blir viktig om du skal utnytte våpenet fullt ut.

Gummilista plager meg ikke. Jeg har ikke endring av treffpunkt, sjøl om jeg skyter noen skudd rett etter hverandre. Våpenet er også lett å rengjøre og pusse.

Grunnen til at jeg valgte Blaser er fordi jeg hadde montasjer som passet, og fordi jeg har flere våpen som da kan bruke samme montasje/kikkert etter behov.

For meg er dette et våpen som primært blir brukt på smygjakt etter rådyr.

20221015_121245.jpg

20221015_120300.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Løpene er 60 cm lange, vekta kan jeg sjekke i kveld.

For meg bør ikke våpenet bli noe særlig lettere en dette, om jeg skal skyte presist på litt avstand. Presisjon er viktig i et slikt våpen synes jeg. Under smygjakt kan man få ulike skuddavstander og det bra å være forberedt. 

Link to comment
Share on other sites

Enig med "Sakoen 75" i at gummi lista på Blaser` n er litt "rælete"  , men kan jo ta den av . Hadde vel vært bedre å lagd den i et robust kompositt materiale . Kanskje mulig å få lagd en ?

Jeg bruker US 1 på rådyr , og er av den oppfatning at

en normal 12/70 patron gir bedre skuddbilde enn en hardt ladd 20/76 . Hvis jeg skulle hatt drilling hadde det blitt kal 20 , men i kombi velger jeg kal 12 . Er vel ikke så stor forskjell i vekt på 12 og 20 ?

Vedr. løpslengde blir det 60 cm .

Til "amatør" , takk for linken . Har sendt melding vedr. en eller to slaglåser på den .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kombien veier 3056 gr, uten sikte. Jeg har også en kipplauf, en k95. Den er ganske lett. Den blir ufin om du bruker kalibre med litt sprut i. Vekta på kombien bekymrer meg ikke. Tung nok til å skyte godt, lett nok til å bære hele dagen.

Link to comment
Share on other sites

nitre62 skrev (28 minutter siden):

Enig med "Sakoen 75" i at gummi lista på Blaser` n er litt "rælete"  , men kan jo ta den av . Hadde vel vært bedre å lagd den i et robust kompositt materiale . Kanskje mulig å få lagd en ?

 

Problemet med lista er vel om det kommer fukt mellom den og løpet. Oppskrift på rust det...

Er oppspenneren merkbart hardere når de er to slaglåser? 

Edit: Beklager, det var et teit spørsmål. Selvsagt blir det tyngre... Jeg er vant til mekanismer som spenner seg når man åpner børsa, og så oppspenner på rifleløpet. Selv vierlingen jeg hadde var lett å åpne. Jeg hadde en Blaser D99 drilling en stund. Solgte den fordi jeg ikke får til fluktskudd når det er oppspenner på hagleløpet, men opplevde det ikke som tungt såvidt jeg husker? 

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

uncas skrev (17 timer siden):

Merkel leverer både kaliber 12 og 20/76 i haglepipen. Tror Blaser kun er i kaliber 12.

Det er nok motsatt. Merkel leverer i kun kaliber 20/76 i kombiene. Blaser leverer i både 12/76 og 20/76. 
På drillinger er det motsatt igjen og Blaser leverer i kun 20/76, og Merkel i både 12/76 og 20/76. 

Link to comment
Share on other sites

Fint at så mange deler synspunkter med gode saklige innlegg ! 

Synes oppspenneren på 95`n virket meget lett å bruke . Skal kun jakte rådyr med kombien , så jeg har litt bedre tid på oppspenning , i forhold til raske fluktskudd på fugl .

Jakter ikke småvilt , så jeg anser at til mitt bruk er rifle prioritet en , men med mulighet for et hagleskudd . Derfor har jeg landet på kombi  kontra drilling .

Da er det nok en Blaser i kal 12 som er mest aktuell .

Har god tid fram mot neste jaktsesong så jeg får bruke tida til å se om det dukker opp noe av interesse .

 

Link to comment
Share on other sites

Kjøper du Blaser så kan du ikke bruke lerdue ammo å trene med, usikker på om du kan det med Merkel.
 

Kombi er et våpen for spesielt interesserte, ville jeg solgt min BBF 95? Aldri!!   Har felt rådyr og dåhjort med den, felt flest dyr med rifle løpet. 
 

Har du andre Blaser våpen er det en no brainer kjøp Blaser BBF, og bruk kikkertsiktet om hverandre. 😊 

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (2 timer siden):

Edit: Beklager, det var et teit spørsmål. Selvsagt blir det tyngre...

Man må putte energi i mekanismen, og er det to trengs dobbelt så mye energi. Men arbeid er kraft ganger vei, så enten blir det tyngre, eller så blir vandringen til oppspenneren lengre. (Eller litt av hvert)

Link to comment
Share on other sites

Merkel sin K96 har en perfekt løsning for avtrekker og sikring/løpsvelger:

 

Den har en kombinert sikring og oppspenner/løpsvelger hvor første trinn på "oppspenneren" avsikrer hagleløpene, neste trinn bytter over til rifleløp og spenner opp avtrekkeren.

 

EN avtrekker å forholde seg til, og EN sikring/oppspenner. Forhindrer at man fyrer av feil ladning når tiuren plutselig drar av, eller elgen kommer på post...

 

Må riktignok bruke TO kredittkort ;-) 

 

Men kanskje det er rimeligere drillinger som har samme system?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er enig at Merkel K96 har en glimrende løsning på sikring løpsvelger .

Men til mitt bruk føler jeg at en ren kombi er det rette . Jeg får et lettere våpen og har egentlig ikke bruk for to hagl løp .

Til "cederho" : Hvorfor mener du at Blaser ikke tåler lerdueammo ?

Trangboringen er vel modified (1/2 choke) , og godkjent for stålhagl .

 

 

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (29 minutter siden):

Merkel K96 har da to avtrekkere?

Det har den😊. Og rifleløp med oppspenner går på fremre avtrekker (som også har snellertfunksjon).

Men @Wintel har rett i at det er kombinert sikring for hagl-løpene (trinn 1) og oppspenner (trinn 2). Når oppspenneren er i funksjon går det på fremre avtrekker, uavhengig av om snellertfunksjonen er aktivert.

image.png.9f032ff2c25ba5a6c5872fbe0cbdc73b.png

 

Edited by Sølvrev
Presisering.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (4 timer siden):

Og hvorfor ikke?

BBF er konstruert så man kan sette på et rifl/rifle løp, kraften på tennstiften er så kraftig den kan brukes på riflepatron. De fleste lerdue patroner tåler ikke dette og tennhetten punkterer. Resultatet er en tennstift som henger igen i patronen og knekker når man åpner våpenet 

 

Har selv erfart dette. 
 

Link to comment
Share on other sites

cederho skrev (16 timer siden):

BBF er konstruert så man kan sette på et rifl/rifle løp, kraften på tennstiften er så kraftig den kan brukes på riflepatron. De fleste lerdue patroner tåler ikke dette og tennhetten punkterer. Resultatet er en tennstift som henger igen i patronen og knekker når man åpner våpenet 

 

Har selv erfart dette. 
 

 

Jeg har selv en Blaser BBF97 i 7x57R / Kal. 12 og har skutt masse billig "leirdue-ammo" uten problem, så synes dette høres merkelig ut. Er det andre som har erfart dette? Kan det være en forskjell mellom BBF95 og BBF97 her?

 

BBF97 har i motsetning til BBF95 en dobbel "slagmekanisme" (usikker på om dette er riktig term). Dvs. at oppspenner spenner opp både rifla og hagla samtidig, slik at disse kan skyte etter hverandre uten å spenne opp på nytt. Fordelen er vel raskere oppfølgingsskudd, ulempen er en tyngre oppspenner. 

Uansett, er dette våpenet jeg aldri, aldri, aldri kommer til å selge... Brukes på 95% av all jakta mi.

 

image.png.9f597cad4c008c5a61bc77eaebcae3db.png

Edited by Breiðisjor
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

cederho skrev (11 timer siden):

.... De fleste lerdue patroner tåler ikke dette og tennhetten punkterer....

Det må jo i så fall bety ar det brukes andre og svakere/mykere tennhetter enn til "vanlige" haglpatroner? Helt nytt for meg...

 

Edit: Kombinasjoner av O/U-løsninger som hagle/hagle, hagle/rifle og rifle/rifle er ikke noe nytt, bl. a. har vel finske Valmet levert slike i mange tiår? Jeg tenker løsningen for å unngå punktering av eventuelt myke tennhetter og samtidig gi sikker avfyring av riflepatroner, må ligge i tennstiftens utforming (ikke for spiss) samt hvor langt den stikker ut etter avfyring. Og selvfølgelig må slagfjæra gi tilstrekkelig kraft.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Riktignok ikke i en Blaser BBF men i D99 så punkterte jeg leirdue skuddene og fikk skader på tennstiften.

Ble også forklart at tennstiftene til Blaser er beregnet på rifle skudd og går litt lengre ut og er i tillegg tynnere en "vanlig".

Av en eller annen grunn føler Blaser det var lurt...

Link to comment
Share on other sites

Det er vel som å banne i kjerka men ....!

Er Blaser et oppskrytt tysk hightech våpen , med en "konstruksjonsfeil" som selv en 50 år gammel Valmet ikke har ?

Har tidligere skutt mye lerdueammo med mine våpen , kombier og drillinger av ulike fabrikat , men aldri opplevd problemer med tennstifter og gjennomslag i tennhetter .

Begynner å bli litt skeptisk til kvaliteten på et våpen i denne prisklassen . 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nå er dette en tråd om bbf, så unnskyld O.T.. 

Jeg har forsøkt mange ulike drillinger gjennom årene. I høst er jeg tilbake til scratch, og her jaktet med en Merkel 96k drilling i 20-76/6,5x57R. Ikke fantastisk stokk på denne, så den veier litt mindre enn de tidligere 96k jeg har hatt: omtrent 2,2. Fantastisk våpen! Beste løsning på sikring på markedet. Fantastisk presisjon. Og etter å ha kjøpt noen 144 grains Sako helmantelkuler av Kammerat Høggern har jeg fugleladning som går likt mer 140 Accubond. Har satt på en Leica 1,5-10x42, og tror det er det ideelle drillingkikkertsiktet. Fornøyd!!B56096AF-6A87-4BAC-AC47-53065224F2C5.jpeg.0c2f05c7d8f6808105de0c0ef86110b9.jpeg

Edited by Skaubjønn
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

gordon setter skrev (På 16.12.2022 den 16.19):

Det er nok motsatt. Merkel leverer i kun kaliber 20/76 i kombiene. Blaser leverer i både 12/76 og 20/76. 

Sisu Villmark selger Merkel bbf fra kroner 45k. De oppgir vitterlig at den kan leveres i både kaliber 12 og 20.

 

Sjøl har jeg Merkel SL2, forløperen til B4. Dette er det våpenet jeg bruker desidert mest. Storfornøyd og kommer aldri til å kvitte meg med det.

 

Var i samme situasjon som trådstarter. Valgte Merkel fordi nettopp på grunn av haglekaliber 20/76. Blaser må ha endret de siste årene. Kun kaliber 12 på det tidspunktet.

Montasjen fikk jeg også noe lavere på Merkelen.

Merkel har en annen variant på tetningslisten mellom de frittliggende pipene som jeg likte bedre.

Uansett er de begge ganske like både i konstruksjon og utseende. Tipper trådstarter hadde blitt fornøyd med begge.

 

Når det gjelder haglekaliber og rådyrjakt, er min erfaring at kaliber 20/70 er å foretrekke i et kombivåpen. Raskere enn 20/76 og mindre bly i slaktet. Bruker aldri haglepipa på lengre avstander enn 20 meter på vinterkledd rådyr.

 

Link to comment
Share on other sites

Mange gode innspill her både når det gjelder våpen og kaliber . Må nok gå en runde i tenkebåsen vedr. mine opprinnelige valg .

Skaubjønn : Enig i at Merkel 96K er et kjempevåpen med den beste løsningen på oppspenner /sikring . Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å kjøpe drilling , men tvilen begynner å komme .

Kanskje prisforskjellen mellom kombi og drilling kan være  overkommelig også .

Hva er forskjellen på 96K og 95K ?

Sett  litt på Blocket i Sverige  , virker som om det er gunstigere pris på brukte drillinger der , selv om norsk m.v.a  kommer i tillegg ved import .

Det er jo god tid fram mot neste jaktsesong til å se etter våpen . 

Har jo innvilget tillatelse på drilling/ kombi , 12/76 alt. 20/76 - 7x57R . Fant ut ta en helgardering var lurt !

Uncas : Hvordan er løsningen med  tetningslisten på en Merkel kombi ?

Link to comment
Share on other sites

nitre62 skrev (1 time siden):

Mange gode innspill her både når det gjelder våpen og kaliber . Må nok gå en runde i tenkebåsen vedr. mine opprinnelige valg .

Skaubjønn : Enig i at Merkel 96K er et kjempevåpen med den beste løsningen på oppspenner /sikring . Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å kjøpe drilling , men tvilen begynner å komme .

Kanskje prisforskjellen mellom kombi og drilling kan være  overkommelig også .

Hva er forskjellen på 96K og 95K ?

Sett  litt på Blocket i Sverige  , virker som om det er gunstigere pris på brukte drillinger der , selv om norsk m.v.a  kommer i tillegg ved import .

Det er jo god tid fram mot neste jaktsesong til å se etter våpen . 

Har jo innvilget tillatelse på drilling/ kombi , 12/76 alt. 20/76 - 7x57R . Fant ut ta en helgardering var lurt !

Uncas : Hvordan er løsningen med  tetningslisten på en Merkel kombi ?

Du sier våpenet skal brukes spesifikt på rådyrjakt med hund. Jeg er også hundefører og har aldri hatt behov for ei ekstra haglepipe. Drilling er til mer kombinasjonsjakt der haglepipene er det sentrale og riflepipa er bonus. En bbf er ei enkeltskuddsrifle der haglepipa er bonus. 2 av 3 fellinger for dachsene mine er med riflepipa. 

 

Pipene er festet sammen i munningen på Merkel. Den tynne riflepipa på Blaser syntes jeg så utsatt til uten en "sikker forankring". Mulig feil betraktning, men en følelse jeg fikk da jeg klådde på den.

Link to comment
Share on other sites

uncas skrev (13 timer siden):

Sisu Villmark selger Merkel bbf fra kroner 45k. De oppgir vitterlig at den kan leveres i både kaliber 12 og 20.

 

Sjøl har jeg Merkel SL2, forløperen til B4. Dette er det våpenet jeg bruker desidert mest. Storfornøyd og kommer aldri til å kvitte meg med det.

 

Var i samme situasjon som trådstarter. Valgte Merkel fordi nettopp på grunn av haglekaliber 20/76. Blaser må ha endret de siste årene. Kun kaliber 12 på det tidspunktet.

Montasjen fikk jeg også noe lavere på Merkelen.

Merkel har en annen variant på tetningslisten mellom de frittliggende pipene som jeg likte bedre.

Uansett er de begge ganske like både i konstruksjon og utseende. Tipper trådstarter hadde blitt fornøyd med begge.

 

Når det gjelder haglekaliber og rådyrjakt, er min erfaring at kaliber 20/70 er å foretrekke i et kombivåpen. Raskere enn 20/76 og mindre bly i slaktet. Bruker aldri haglepipa på lengre avstander enn 20 meter på vinterkledd rådyr.

 

Min feil :-)

Link to comment
Share on other sites

nitre62 skrev (3 timer siden):

Mange gode innspill her både når det gjelder våpen og kaliber . Må nok gå en runde i tenkebåsen vedr. mine opprinnelige valg .

Skaubjønn : Enig i at Merkel 96K er et kjempevåpen med den beste løsningen på oppspenner /sikring . Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å kjøpe drilling , men tvilen begynner å komme .

Kanskje prisforskjellen mellom kombi og drilling kan være  overkommelig også .

Hva er forskjellen på 96K og 95K ?

Sett  litt på Blocket i Sverige  , virker som om det er gunstigere pris på brukte drillinger der , selv om norsk m.v.a  kommer i tillegg ved import .

Det er jo god tid fram mot neste jaktsesong til å se etter våpen . 

Har jo innvilget tillatelse på drilling/ kombi , 12/76 alt. 20/76 - 7x57R . Fant ut ta en helgardering var lurt !

Uncas : Hvordan er løsningen med  tetningslisten på en Merkel kombi ?

Heisann. 95k er modellbetegnelsen på Blaser kipplauff, om det er den du tenker på? Den drillingmodellen Merkel hadde før 96K het vel 90S. Der er det såvidt jeg husker sikring og omsjalter på kolbehalsen. Funker det også, men det er jo ikke den så smått geniale løsningen som på K96, hvor det er sikring for hagleløpene og rifleløpet på samme sikringstangent. Skyv den litt frem og hagleløpene er avsikret, spenn opp og fremre avtrekker er for rifleløpet. Genialt enkelt! 

Ulempen ved å handle brukt i utlandet er at momsen kommer i tillegg. Kan lønne seg likevel, men det er viktig å huske på. Det hender det kommer brukte K96 på finn til en hyggelig pris. Ikke sikkert det blir forskjell på en K96 og en Blaser kombi.  Kommer jo an på hva man vil ha da!

 

Angående tetningslisten: Det går an å ta den bort, og jakte uten. Blir et mellomrom mellom løpene da. Kvitstamler. Men man har i alle fall oversikt over fukt og rust. 

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

"Uncas" : Løsningen med at pipene er festet sammen i munningen på Merkel , er jeg enig er en bedre løsning , både estetisk og virker mer solid løsning . Er det sånn på både B4 og SL2 ?

Hva er hovedforskjellen på disse to modellene ?

Skal bruke våpenet til rådyrjakt med mulighet for hjort , derfor riflekaliberet .

Som sagt , jeg er på vikende grunn vedr. oppfatning , om jeg skal velge kombi vs. drilling . 

Fornuften sier kombi til mitt bruk , men skal ikke underslå at det hadde vært gildt med en drilling!

Liker løsningen på Merkel 96K mer og mer .

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

uncas skrev (2 timer siden):

Du sier våpenet skal brukes spesifikt på rådyrjakt med hund. Jeg er også hundefører og har aldri hatt behov for ei ekstra haglepipe. Drilling er til mer kombinasjonsjakt der haglepipene er det sentrale og riflepipa er bonus.

Nja, det hender jo at muligheten for doublé innenfor haglehold dukker opp på rådyrjakt også😉? Har hatt flere slike opp gjennom årene...

 

Og ja, Merkel-løsningen er som @Skaubjønnsier genial! Ikke krever den noe særlig tilvenning heller, og drilling er kult😊. Men det koster!

 

Jeg har riflekaliber i det småsære 5,6x52R. Flott til rådyr og småvilt for hjemmeladeren, men skulle jeg valgt om igjen ville det blitt 7x57R.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (7 minutter siden):

Den beste løsningen er loddede piper.

Amen.

Pipebunten blir smekker, og presisjonen oftest helt i særklasse, fordi man får en stiv løpsbunt. Ulempen er stigning mellom skuddene. Jeg har hatt mange drillinger, og oftest er det ca 10cm stigning til skudd 2, og 3. Men det må testes. Det er bare et problem på skytebanen. Man må vente mellom skuddene så pipa blir kald. Men, stigningen er lik fra gang til gang. Test en treskuddsserie, og du vet hvordan stigningen er. Da er det enkelt å holde tilsvarende under på prøven. På jakt er det førsteskuddet fra kald pipe som gjelder. Når man er innskutt, så er man det. 

Jeg har lært av langholdsskytterne at 10cm tilsvarer en neve... altså størrelsen på din egen hånd. Det er lett å gjenkjenne egen anatomi, så det er enkelt å holde en neve under, om man nå klarer å få avgårde skudd nr 2. Det har jeg kun opplevd en gang. Men når jeg skyter prøven er det fint å vite.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...