Jump to content

Merkel b4 bbf eller Blaser 95 bbf


nitre62

Recommended Posts

Ingen tvil om at dette er et meget fint våpen . Men til mitt bruk i rufsete skogsterreng , vil jeg ha et våpen som kan brukes med god samvittighet , og som etterhvert får unngåelige riper og hakk Dette fortjener en bedre eier !

Etter mitt syn passer dette våpenet best for en som bærer det i futteral , fram og tilbake til sitt jakttårn .

Men takk for tipset "asterix" 👍

Link to comment
Share on other sites

Ja , er ute etter et bruksvåpen . Men jeg kunne tenkt meg et våpen av bedre kvalitet enn et fra " kommunist tida" på 70-80 tallet . Har hatt en Merkel 32 "Lützen" , vil ikke ha det igjen .

Kan være enig at den i annonsen er mye våpen for pengene , men ......!

Har god tid fram mot sommeren så vi får se hva som dukker opp . En Krieghoff modell Trumpf / Super / Waldschütz , Sauer 3000 eller tilsvarende med stålkasse , kaliber 12-7x57R er primærønsket mitt . Prismessig noe høyere , men etter min mening er kvalitet og  bruksglede også større .

Har også hatt en Heym 33 med Greener sikring . Tilvenningssak , men greit for meg som rådyrjeger med hund  , er dog enig at det finns mer optimale løsninger .

Men takker for tipset 👍

 

Link to comment
Share on other sites

nitre62 skrev (27 minutter siden):

Ja , er ute etter et bruksvåpen . Men jeg kunne tenkt meg et våpen av bedre kvalitet enn et fra " kommunist tida" på 70-80 tallet . Har hatt en Merkel 32 "Lützen" , vil ikke ha det igjen .

Kan være enig at den i annonsen er mye våpen for pengene , men ......!

Dette må da nærmest være et kupp? Jeg ville ikke vært så veldig bekymret over kvaliteten. Siden det er en våpenforhandler som selger ville jeg bedt om en gjennomgang og dokumentasjon på funksjonsdyktighet fra børsemaker (hvis de ikke allerede har gjort det). Ja, du trenger kanskje en annen montasje og et kikkertsikte med variabel forstørrelse, men selve våpenet tror jeg er god knall som bruksvåpen. Og ikke se deg helt blind på riflekaliberet. Finner du noe i 7x65R bør det også være innafor.

Link to comment
Share on other sites

Har tatt høyde for alternative kaliber på aktuelle våpen  . Har innvilget våpensøknad for hagle kaliber 12 alt. 16 og  riflekaliber 7x57R alt.7x 65R . 

Kanskje dumt av meg å avstå , men jeg har god tid , det rette våpenet for meg dukker nok opp en dag . 

Link to comment
Share on other sites

Ikke om sikring/oppspenner og løpsvelger fungerer som på K96...

 

Bruksområdet er elgjakt, men hvor det er tett med tiur.

Drar tiur opp rett foran deg, så er hagleløpene klare - bare å dytte sikringen på halsen et hakk fremover.

Og kommer elgen på 100m dytter du sikringen enda ett hakk frem, og spenner opp rifleløpet og veksler om fra hagle til rifle i en og samme operasjon.

 

Det må da være helt optimalt, og liten risiko for å velge feil løp.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Endte tilslutt opp med drilling !!!

En etter min mening en velholdt og fin  Krieghoff Trumpf , med stålkasse kaliber 16/70, 7x57R . Våpenet et fra 1965 .

(Har omsider forstått at kaliber 16 i drilling  , er...👍) 😁

Hakemontert Helia Kahles 

2.2-9x42 og Kalix Cr2 kolbekam

Alle tre løp er stemplet 'BØHLER SPEZIAL CRG" . Noen som har info om den ståltypen .

Videre plan er å få tilpasset ei  hakemontert skinne , for montering av Aimpoint Micro H2 . Greit å kunne bytte til når jeg går med hund .

Valget av våpen ble så langt unna som mulig , i forhold starten på tråden . 

Mange gode innspill fra erfarne jegere her på forumet , samt litt "tafsing"  på forskellige våpen ble avgjørende for mitt valg .

Er overbevist om at dette kommer til å bli mitt absolutte favorittvåpen 👍

 

 

 

 

 

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Ja virker som en robust enkel , og ikke minst en pen løsning . 

Var jo heldig som fant et våpen hvor den jobben allerede var gjort .

Nå er det bare å se fram til litt prøveskyting  .

Deretter en tur til børsemakeren for tilpassing av hakemontert skinne og Aimpoint . Kombinasjonen av en litt stor kikkert og rødpunktsikte tror jeg er blir en god løsning 

Nydelig våpen den rifledrillingen din Skaubjønn 👍

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (På 16.2.2023 den 14.52):

Beauty… eye of the beholder… jeg synes det kan se litt rart ut med en hel løs flis på toppen av kammen. Hver sin smak.

Her er jeg enig Skaubjønn, med haglevarianten synes jeg det blir mye luft framme over pistolgrepet når den er justert opp. Synes det blir penere med "boltriflevarianten".  Men smak og behag...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...